2005. gada 5.oktobrī
9/5 4/
Saeimas Prezidijam
Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija š.g. 5.oktobra sēdē
izskatīja ilgtermiņa konceptuālo
dokumentu Latvijas izaugsmes modelis: Cilvēks pirmajā vietā.
Komisija nolēma atbalstīt augstākminēto
konceptuālo dokumentu un lūdz iekļaut Saeimas kārtējās sēdes darba kārtībā lēmuma projektu Par ilgtermiņa konceptuālā dokumenta Latvijas izaugsmes
modelis: Cilvēks pirmajā vietā apstiprināšanu.
Pielikumā:
1) Saeimas lēmuma
projekts, 1 lpp.
2)
ilgtermiņa konceptuālais dokuments Latvijas izaugsmes modelis: Cilvēks pirmajā
vietā, 6 lpp.
J.Strazdiņš
Izglītības, kultūras un zinātnes
komisijas priekšsēdētājs
Latvijas Republikas Saeima nolemj:
Apstiprināt ilgtermiņa konceptuālo dokumentu Latvijas izaugsmes modelis: Cilvēks pirmajā vietā.
Šis konceptuālais
dokuments nosaka uz cilvēku centrētu Latvijas izaugsmes modeli. Galvenais izaugsmes resurss
ir iedzīvotāju zināšanas un gudrība, to prasmīga izmantošana; resursa
attīstībai, vairošanai un modernizācijai nepieciešamas tūlītējas investīcijas.
Par izaugsmes mērķi ir izvirzīta ikviena cilvēka dažādu dzīves kvalitātes
aspektu paaugstināšana, un tas sasniedzams, aktīvi izmantojot valsts
iedzīvotāju uzkrāto zināšanu potenciālu. Mērķa sasniegšanai koordinēti un
līdzsvaroti jāattīsta visi dzīves kvalitātes aspekti, ievērojot gan veicamo
darbību vienotību un izvēršanu pāri savas nozares, institūcijas, valsts
formālajiem ietvariem un robežām, gan arī Latvijas sasaisti ar procesiem
partnervalstīs. Prioritāri jāizpilda ilgtermiņa uzdevumi, kuri prasa daudzu
nozaru vienotu darbību un kuru izpilde ir nepieciešama izaugsmes scenārija
īstenošanai. Dažādu nozaru un izaugsmes virzienu detalizētās attīstības
programmās jāparedz konkrēti kritēriji, pasākumi un instrumenti izvirzītā mērķa
īstenošanai.
Laikā, kas pagājis kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas 1990. gadā, ir
paveikts daudz nostabilizēta demokrātiska valsts iekārta, reāli funkcionē
liberāla un atvērta tirgus ekonomika, Latvija sekmīgi integrējas
starptautiskajās struktūrās.
Taču paveikts ir tikai pats neatliekamākais, kopumā valsts attīstība ir
bijusi nepietiekami konsekventa un koordinēta. Valdības biežās maiņas ir
kavējušas stratēģisku ilgtermiņa mērķu izvirzīšanu, to pārmantojamību un īstenošanu.
Dažādu nozaru programmās un koncepcijās paredzētie pasākumi nav savstarpēji
saistīti, sabalansēti un koordinēti, tāpēc īstenojot tie nav izrādījušies
pietiekami efektīvi. Latvija virknē ES valstu klasificējumu ierindojas vienā no
pēdējām vietām.
Latvijas tālākajā attīstībā ES sastāvā ir iespējami vairāki scenāriji:
· atpalicības scenārijs turpinās pašreizējais nekoordinētais process; augot bāzes līmenim, attīstības temps strauji samazinās, vienlaikus pastiprinās spriedze sabiedrībā; nākotnes mērķu īstenošana top problemātiska; Latvija kļūst par ES otrās šķiras valsti;
· stagnācijas scenārijs attīstības process piemērojas lēnākajiem; vienas paaudzes dzīves laikā Latvija nespēj panākt ES valstu vidējo dzīves līmeni; sabiedrībā zūd motivācija ilgtermiņa ieguldījumiem un darbībām, arī izglītības iegūšanai;
· izaugsmes scenārijs nepārtraukta, ātra un visos līmeņos sabalansēta attīstība, izmantojot mūsu salīdzinošās priekšrocības, īstenojot saskaņotas prioritātes un darbības, akcentējot valstī vienotus attīstības virzienus.
Tikai izaugsmes scenārijs nodrošina strauju un stabilu tuvošanos ES
valstu vidējam dzīves līmenim, kas atbilst visu sabiedrības slāņu un ikviena
indivīda dabiskajām vēlmēm un interesēm un līdz ar to arī mūsu nacionālajām
interesēm. Tas ir sasniedzams, izvirzot mūsu rīcībā esošajiem resursiem
atbilstošu kopēju valsts ilgtermiņa attīstības mērķi, koordinējot visas
stratēģiskās ekonomiskās, politiskās un sociālās aktivitātes. Šis dokuments
nosaka integrētu Latvijas izaugsmes modeli turpmākajiem 2030 gadiem globālās
attīstības kontekstā.
Izaugsmes scenārija īstenošana iespējama, panākot visu valsts iedzīvotāju
motivāciju, vienotību un sadarbību izvirzītā mērķa sasniegšanai, nostiprinot
sabiedrībā pārliecību par izaugsmes iespējām un perspektīvām. Šim nolūkam
izaugsmes modelī priekšplānā tiek izvirzīts cilvēks, Latvijas iedzīvotājs, par
prioritārām noteiktas indivīda intereses, vēlmes un darbības, modeļa pamatā
kopumā liekot uz cilvēku centrētu pieeju.
Latvijas dabas bagātības nespēs ilgtermiņā kalpot par valsts izaugsmes
pamatresursu, arī mežu izmantošanu par tādu nevar uzskatīt. Uzsvars uz daudzu
savstarpēji saistītu nozaru attīstību ir raksturīgs lielām ekonomikām. Bieži
uzsvērtais lētais darbaspēks noteikti nav uzskatāms par pamatresursu tālākai
dzīves kvalitātes paaugstināšanai. Arī tādi ekstremāli attīstības ceļi kā
valsts mēroga ārzonu paradīzes izveide nav pieļaujami ES dalībvalstij.
Galvenais mūsu resurss, lai sasniegtu attīstītajām valstīm raksturīgo visas
sabiedrības un katra indivīda dzīves līmeni, ir iedzīvotāju zināšanas un gudrība,
to prasmīga un mērķtiecīga izmantošana. Šādā izaugsmes modelī zināšanas virza
darbaspēka kvalitāti, kapitāla izmantošanu un tehnoloģiju attīstību, kopumā
nosakot modeļa darbības efektivitāti un sekmējot augšupeju. Izglītota un zinoša
sabiedrība kļūst par valsts iekšējās un ārējās drošības garantu. Zināšanu
pārvaldība, koordinēta un virzīta to radīšana, uzkrāšana, izplatīšana,
lietošana kā komplekss process kļūst par ekonomikas un sociālās dzīves pamatu,
aptverot visu valsti un sabiedrību.
Latvijas iedzīvotāju zināšanu potenciāls ir spējīgs pildīt šīs funkcijas,
taču nepieciešamas tūlītēja koordinēta rīcība tā izmantošanai un
palielināšanai. Pretstatā daudzām valstīm, kurām ir iespēja izvēlēties vairākus
attīstības ceļus vai kombinēt tos, mūsu valstij nav alternatīvas. Tālāka
kavēšanās var radīt neatgriezeniskas sekas.
Zināšanu izraudzīšanās par noteicošo resursu nozīmē to, ka izaugsmes
resurss ir izkliedēts valsts iedzīvotāju galvās, ka ikviens valsts iedzīvotājs
ir valsts kopējā resursa līdzīpašnieks, ka cilvēki kā zināšanu radītāji un
zināšanu nesēji jau ir un nākotnē vēl jo vairāk būs mūsu valsts galvenā
vērtība. Cilvēki kļūst par galveno izaugsmes dzinējspēku, kas noteiks visas
ekonomiskās, politiskās un sociālās aktivitātes. Vienādu iespēju radīšana
visiem un ikviena sabiedrības locekļa personiska atbildība par iespēju
izmantošanu šie principi ir visu turpmāko attīstības procesu un rīcības
pamatā.
Lai efektīvi izmantotu zināšanu resursu, principiāla nozīme ir ikviena
cilvēka, ikviena zināšanu nesēja personiskajai ieinteresētībai sava zināšanu
potenciāla izmantošanā. Tas arī nosaka nepieciešamību pēc ikvienam Latvijas
iedzīvotājam saprotama un katra interesēm atbilstoša izaugsmes mērķa.
Koncentrējot cilvēku nozīmīgākās vēlmes, par izaugsmes mērķi noteikta
cilvēka dzīves kvalitātes paaugstināšana šā vārda plašā nozīmē
augstāks labklājības līmenis, drošība sev un saviem tuvākajiem, labāka
nākotne saviem bērniem un mazbērniem. Lai arī intereses un vērtību prioritātes,
priekšstati par labu un laimīgu dzīvi cilvēkiem ir atšķirīgi, subjektīvi un
dziļi personiski, turklāt tie mainās arī viņu dzīves laikā, kopumā ikvienam
viņa nozīmīgākās vēlmes koncentrējas tieksmē pēc cilvēkam vitāli nozīmīgiem faktoriem labklājības, drošības, ilgtspējas.
Šāda mērķa izvēle nodrošina ciešu izaugsmes resursu un mērķa vienotību, kas
kļūst par īpaši būtisku izaugsmes priekšnoteikumu, izdarot zināšanu resursa
izvēli. Izvirzot dzīves kvalitātes paaugstināšanu par
izaugsmes mērķi, ikviens tiek motivēts un stimulēts aktīvām darbībām šā mērķa
īstenošanai. Dziļi cilvēciskā
tieksme dzīvot labāk, panākt savas dzīves kvalitātes
augšanu ir prioritāra katram cilvēkam un līdz ar to visai sabiedrībai. Atsevišķa indivīda dzīves
kvalitāte savienojas ar visas nācijas dzīves kvalitāti. Ņemot vērā kā iekšējos, tā ārējos aspektus, veidojas
mūsu nacionālo interešu kopa.
Labklājība ir
Latvijas tautai aktuāls jautājums. Materiālā labklājība ir saistīta ar citiem
aspektiem, kas nosaka mūsdienu cilvēka kopējo labklājības līmeni. Sabiedrības
un ikviena indivīda labklājības līmeņa paaugstināšanai valsts politika un
atbalsts savienojas ar katra paša vēlmi dzīvot labāk un izpratni par to, kā tas
būtu iespējams.
Drošības problēmu
nozīmību vēsturiski nosaka gan Latvijas stratēģiskais ģeopolitiskais stāvoklis,
gan arī visdažādākie iekšējie procesi. Atrašanās ekonomiski aktīvajā un
politiski nozīmīgajā Baltijas jūras reģionā rada ne tikai priekšrocības, bet
arī riskus gan Latvijai kā valstij, gan
ikvienam tās iedzīvotājam. Kā
iekšējie, tā ārējie riski piesaista resursus un rada traucējumus attīstībai, kurai svarīgs ir
ilgtspējīgs process. Tas arī nosaka nepieciešamību pastāvīgi apzināt iespējamos
droša uzplaukuma risku avotus ar mērķi minimizēt to ietekmi.
Ilgtspēja, tāds
šīs paaudzes dzīvesveids, kas dod iespēju eksistēt un attīstīties nākamajām
paaudzēm, sabalansēta attīstība visā Latvijā ilgtermiņā ir valsts izaugsmes
modeļa obligāta sastāvdaļa. Šodien sasniegtais paātrinājums pagaidām vēl tikai
stabilizē situāciju, taču saglabājas daudzas problēmas, kas jāatrisina
ilgtspējīgas attīstības garantēšanai. Tikai ilgtspējīga attīstība nozīmē to, ka
atpalicība no ES valstu vidējā dzīves līmeņa samazinās arī absolūtos skaitļos.
Redzams, ka Latvijas iedzīvotājiem kopumā nākotnē sasniedzamo labklājības un drošības līmeni, izaugsmes procesa ilgtspēju un līdz ar to
kopējo augsto dzīves
kvalitāti kā daudzdimensiju jēdzienu nosaka virkne savstarpēji cieši saistītu
aspektu, to skaitā:
· informētība;
· izglītība;
· jaunrade, zinātne un pētniecība, inovācijas, spēja radīt un izmantot jaunas idejas;
· nodarbinātība;
· materiālā labklājība;
· apkārtējās vides aizsardzība;
· materiālo un enerģijas resursu izmantošana;
· infrastruktūras pakalpojumi elektrības, gāzes, siltuma, ūdens piegāde, elektronisko sakaru, pasta, transporta, atkritumu apstrādes pakalpojumi;
· līdzsvarota reģionu attīstība;
· cilvēkresursi;
· veselība;
· sociālā drošība;
· mājoklis;
· ģimene;
· sabiedrības saliedētība;
· demokrātijas līmeņa paaugstināšana;
· augošs tiesiskuma līmenis;
· fiziskā drošība;
· privātums;
· valsts pārvaldes modernizācija, iedzīvotājiem draudzīgi valsts pārvaldes pakalpojumi;
· ārējās attiecības;
· atvērtība;
·
līdzdalība procesos, sava es nozīmība;
· izaugsmes stabilitāte;
· Latvijas identitātes saglabāšana;
· kultūra;
· latviešu valodas attīstīšana un funkcionālā pilnveidošana;
· brīvā laika izmantošana un iespējas.
Modeli īstenojot, cilvēka dzīves kvalitātes paaugstināšanai ir jāpilnveido
visi augstāk minētie aspekti; kopējais līmenis ir kritiski atkarīgs no
nepietiekami attīstītajiem aspektiem. Ir stingri jāievēro visu darbību
vienotības, koordinētības un samērīguma principi. Tikai un vienīgi tad,
ja tiek vienmērīgi un līdzsvaroti pilnveidoti visi aspekti, optimāla uzlabojas
dzīves kvalitāte. Nevienu aspektu nedrīkst atstāt bez uzmanības pat atsevišķos
izaugsmes posmos. Ļoti maz kopējās dzīves kvalitātes uzlabošanai dod arī
resursu ieguldīšana kāda aspekta pārliekā attīstībā.
Visas veicamās darbības un to lietderība jāizvērtē ne tikai pēc to ietekmes
uz tiešo mērķa aspektu; tām ir jādod pozitīvs iespaids arī uz citiem aspektiem,
panākot sinerģijas efektu. Jāveido saskaņotas un atbalstošas darbības arī
saistītajos aspektos, nepieļaujot pretrunu veidošanos. Neviena aspekta
attīstība nevar notikt uz citu rēķina vai pat pasliktinot citus.
Latvijas izaugsmes modelis jāīsteno pasaules valstu tīklā. Kā izolēta
valsts Latvija iespēs maz, objektīvos globālos procesus maza valsts praktiski
neietekmēs. Par Latvijas galveno principu sadarbībā ar partnervalstīm jāuzskata
mūsu stipro pušu un radušos iespēju izmantošana, vienlaikus minimizējot draudus
un riskus. Arī katra atsevišķa darbība jāizvērtē globālā kontekstā, panākot
saskaņu ar radniecīgām darbībām partnervalstīs.
Kopumā valsts izaugsme iekļaujas izteiktā tīklveida modelī: visu
aspektu un darbību vienotība un savstarpēja sasaiste valsts iekšienē, Latvijas
kā valsts iekļaušanās globālajā valstu tīklā, katras aktivitātes sasaiste ar
sev līdzīgām citās valstīs.
Šajā situācijā panākumu gūšanai nav pieļaujama noslēgtība savas nozares
ietvaros un Latvijas robežās. Mums ikviena darbība jāizvērš arī ārpus attiecīgā
dzīves kvalitātes aspekta ietvariem, pāri sava sektora un nozares rāmjiem, pāri
valsts formālajām robežām. Tīklveida sadarbības modelī jāīsteno stratēģiskais robežu
paplašināšanas princips un jāizmanto tādi to atbalstošie instrumenti kā
zināšanu izplatīšana ārpus institūcijas, nozares, valsts rāmjiem, ietvariem un
robežām, starpnozaru sadarbība un koordinācija, tai skaitā neformālie
partnerattiecību mehānismi.
Kopumā tas nozīmē visu darbību vienotību, aktīvas sadarbības principa
īstenošanu, mainot pašu ietvaru un robežu būtību, padarot tās mīkstākas,
caurspīdīgas un porainas, paaugstinot darbību intensitāti tieši robežrajonos.
Darbības dažādās vidēs, dažādās sabiedrības daļās, dažādās sistēmās, kultūrās
un valodās iegūst izšķirošu nozīmi izaugsmes sekmēšanā.
Balstoties uz stratēģiskajiem pamatprincipiem un ņemot vērā visus vienotā
nākotnes mērķa aspektus, ministrijām un citām valsts institūcijām sadarbībā ar
profesionālajām asociācijām un nevalstiskajām organizācijām jāizstrādā un
jāaktualizē dažādu nozaru un izaugsmes virzienu detalizētas attīstības
stratēģiskās koncepcijas, programmas un plāni, kuros jāparedz konkrēti
kritēriji, pasākumi un instrumenti šajā dokumentā izvirzītā mērķa sasniegšanai.
Visām programmām un koncepcijām jābūt ar vienotu stratēģisko virzību
un savstarpēji papildinošām, lai sekmētu šajā dokumentā izvirzītā izaugsmes
modeļa īstenošanu un iedzīvotāju dzīves kvalitātes celšanos. Ir stingri
jāievēro visu darbību un partneru tīklveida sadarbības princips un no tā
izrietošā partneru vienlīdzība, konfliktu nepieļaujamība, mazākuma interešu
ievērošana, tam pakļaujoties vairākumam. Katra aspekta attīstībā jārēķinās ar
zināmu patstāvības ierobežojumu kopējo mērķu sasniegšanas labad.
Izstrādājot un īstenojot ikvienu attīstības programmu un koncepciju jāņem
vērā no šā dokumenta izrietošie tādi robežu paplašināšanas principa aspekti kā
plašs attīstības procesa aptvērums, aktīvas un notikumus apsteidzošas darbības,
visu stratēģisko darbību sasaiste un koordinācija, atvērtība, sadalīta
pārvaldība, savu funkciju atbildīga un patstāvīga izpilde, inovatīva pieeja.
Lai īstenotu izaugsmes modeļi, nekavējoties jāsāk risināt virkne
prioritāru
ilgtermiņa uzdevumu, kuri prasa daudzu nozaru vienotu darbību:
· ierobežoto materiālo un cilvēkresursu dēļ, ievērojot Latvijas salīdzinošās priekšrocības jānosaka vienotas zināšanu prioritātes tautsaimniecībai, izglītībai, zinātniski pētnieciskajām un inovatīvajām darbībām, īstenojot atbilstošus normatīvos, finansiālos, institucionālos u.c. atbalsta instrumentus resursu koncentrēšanai;
· salīdzinošo iespēju izmantošanai jāveic virkne uzlabojumu izglītības sistēmā, samazinot zināšanu jomā pastāvošo asimetriju starp cilvēkiem: ikvienam garantēta iespēja iegūt vidējo izglītību un visiem nodrošināta kvalitatīvas augstākās un profesionālās izglītības iegūšanas iespēja, krasi palielināta augstākās kvalifikācijas speciālistu (maģistru un doktoru) sagatavošana, tehnisko zinību un dabaszinību apgūšanas īpatsvara pieaugums visos izglītības sistēmas līmeņos;
· cilvēkresursu palielināšanas nolūkā jāveic virkne darbību savstarpēji saistītos virzienos: veselības saglabāšana un ārstniecība, fiziskā un darbīgā mūža pagarināšana, dzimstības palielināšana, sociālo programmu optimizācija, spriedzes mazināšana sabiedrībā;
· ikviena indivīda ekonomiskās, politiskās un sabiedriskās aktivitātes paaugstināšanai jānodrošina vispārējas informācijas saņemšanas iespējas, jāpalielina zemākā līmeņa darbinieku loma patstāvīgā darbā, sekmējot iedzīvotāju līdzdalību ekonomiskajos, sociālajos, kultūras un politiskajos procesos, vairojot sabiedrībā motivāciju darboties, paaugstinot indivīda psiholoģisko nozīmību un visu sabiedrības locekļu saliedētību pašiem savu problēmu atrisināšanai;
· ārējās attiecības jāveido kā iekšpolitikas turpinājums, saistot tās ar valsts vienoto izaugsmes modeli, savienojot politiskos aspektus ar ekonomiskajiem, drošības, zinātniskajiem, kultūras, sociālajiem, ekoloģiskajiem u.c. aspektiem, plaši izmantojot aktīvu publisko diplomātiju.
Ir jāpanāk aktīva un koordinēta darbība, saskaņota un ieinteresēta valsts
pārvaldes, uzņēmēju un iedzīvotāju sadarbība, visu sabiedrības slāņu kopēja
rīcība, lai mērķis tiktu īstenots, lai sabiedrībā veidotos stabila pārliecība
par nākotnes izaugsmes iespējām, lai sabiedrība atbalstītu politiķus un valstī
veidotos pilsoniskā saskaņa un sadarbība. Visu stratēģisko koncepciju,
programmu un darbību koordinācija un sabalansētība jāīsteno LR Ministru
kabinetam, nodrošinot to atbilstību šā dokumenta nostādnēm.