Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par cukuru"
Izdarīt likumā "Par cukuru" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 20./21.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 22.nr.; 1995, 20.nr.; 1996, 24.nr.; 1999, 19.nr.; 2000, 4.nr.; 2002, 7.nr.; 2002, 22.nr.; 2003, 9.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 3.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Cukurbiešu audzētāju nevalstiskās organizācijas cukurbiešu audzētāju reģistra uzturētājas biedru un cukurbiešu pārstrādātāju savstarpējo attiecību tiesiski ekonomiskais pamats ir cukura nozares līgums, kuru slēdz katru gadu līdz 15.martam. Līgumā paredz cukurbiešu audzētāju nevalstiskās organizācijas biedru un cukurbiešu pārstrādātāju savstarpējās tiesības, pienākumus un darbības principus. Cukurbiešu audzētāja un cukurbiešu pārstrādātāja attiecību tiesiski ekonomiskais pamats ir cukurbiešu piegādes līgums, kuru slēdz katru gadu pēc tam, kad noslēgts cukura nozares līgums, bet ne vēlāk kā līdz 1.maijam, ievērojot cukura ražošanas uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) noteiktos maksimālos cukura ražošanas apjomus (kvotas), kā arī cukurbiešu piegāžu pamatapjomus cukurbiešu audzētājiem."
2. Papildināt pārejas noteikumus ar 9.punktu šādā redakcijā:
"9. Šā likuma 3.panta pirmā daļa zaudē spēku 2004.gada 1.maijā."
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Zemkopības ministrs
M.Roze
Likumprojekta Grozījums likumā Par cukuru
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Iesniegtais priekšlikuma pamatojums ir nepieciešamība turpināt Latvijas un Eiropas Savienības likumdošanas saskaņošanu cukura sektorā. Līdz ar Latvijas pievienošanos Eiropas Savienībai, spēkā būs regula Nr.1260/2001 par cukura nozares tirgu kopēju organizāciju. Tā nosaka, ka starp cukurbiešu audzētāju organizāciju un cukura ražotājiem vai ražotāju organizācijām pastāv līgums. Līguma mērķis ir definēt minimālās garantijas, ko pieprasa gan cukurbiešu audzētāji, gan cukura ražotāji. Iepriekšminētās regulas 6.pants nosaka, ka līgumā jābūt ietvertiem regulas III pielikumā noteiktajiem nosacījumiem, jo sevišķi par cukurbiešu iepirkšanu, piegādi, samaksu. Līgums tiek sagatavots pirms individuālo cukurbiešu piegādes līgumu slēgšanas starp cukurfabrikām un cukurbiešu audzētāju. Tā kā individuālie cukurbiešu piegādes līgumi tiks slēgti laikā, kad Latvija vēl nebūs Eiropas Savienības dalībvalsts, bet cukurbietes tiks novāktas, kad Latvija būs ES dalībvalsts, nepieciešams, lai starp cukurfabrikām un cukurbiešu audzētāju sabiedrisko organizāciju tiktu noslēgts līgums, kas atbilstu Eiropas Savienības regulā minētajiem nosacījumiem, īpaši par cukurbiešu iepirkuma cenu, kas Eiropas Savienībā ir augstāka nekā šobrīd Latvijā. Latvijā 2003.gadā minimālā iepirkumu cena ir 18,80 latu par vienu tonnu cukurbiešu pamatkvotas (A kvotas) cukura ražošanai un 15,15 latu par vienu tonnu papildu kvotas (B kvotas) cukura ražošanai, bet Eiropas Savienībā šīs minimālās cukurbiešu iepirkumu cenas ir attiecīgi 28,00 lati par tonnu (46,72 EUR/t) un 17,30 lati par tonnu (28,84 EUR/t). Līgums tiek pieņemts uz abpusējas vienošanās pamata, tādējādi cukurbiešu audzētājiem ir iespējas ietekmēt līguma nosacījumus. |
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Normatīvā akta projekts nosaka deleģējumu izstrādāt līgumu starp cukurbiešu audzētāju reģistru uzturošo sabiedrisko organizāciju un cukurbiešu pārstrādātājiem. Tajā paredz vispārējās tiesības un pienākumus, kas vienādas starp cukurbiešu audzētāju sabiedriskās organizācijas biedriem un cukurbiešu pārstrādātājiem, tātad cukurfabrikām. |
|||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu būtiski neskar. |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Latvijā cukura ražošanas kvota ir ieviesta kopš 2000.gada. Zemniekiem pieder cukurbiešu piegādes pamatapjoms, zemnieki ir specializējušies cukurbiešu audzēšanā. Sarunās ar Eiropas Savienību ir panākta cukura ražošanas kvota 66505 t. Līdz ar pievienošanos Eiropas Savienībai, spēkā būs regulas. Regulā ir noteiktas cukurbiešu iepirkumu cenas, kas ir augstākas kā Latvijā. Cukurbiešu audzētājus šis likumprojekts ietekmēs labvēlīgi. Noslēdzot līgumu starp cukurbiešu audzētāju asociāciju un pārstrādātājiem, asociācija var ietekmēt līguma nosacījumus, kā arī tas nodrošinās zemniekiem viņu tiesību ievērošanu. Līgums starp cukurbiešu audzētāju sabiedrisko organizāciju un pārstrādātājiem neskar Jelgavas un Liepājas cukurfabriku godīgas konkurences nodrošināšanu, cukura vairumtirdzniecību (īpaši attiecībā uz firmu Lex-u). Latvijā nav konstatēta monopolsituācija cukura nozarē. Šis likumprojekts neskar cukura patērētāju intereses. |
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
6. Cita informācija |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Normatīvā akta projekts neparedz citu normatīvo aktu izdošanu. |
|||||||||
2. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts nav pretrunā ar Latvijas Republikas saistībām, ko tā uzņēmusies, 1995.gadā Luksemburgā parakstot Eiropas līgumu par asociācijas izveidošanu starp Eiropas Kopienām un to dalībvalstīm no vienas puses un Latvijas Republiku no otras puses. Likumprojektā daļēji tiek pārņemtas prasības no Padomes 2001.gada 19.jūnija Regulas (EK) 1260/2001 par cukura sektora tirgus kopēju organizāciju. |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Lēmums Par iestāšanos starptautiskajā cukura organizācijā (07.06.1994. Nr.71). |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts nav pretrunā ar Latvijas saistībām Pasaules tirdzniecības organizācijā. |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Padomes 2001.gada 19.jūnija regula (EK) 1260/2001 par cukura sektora tirgus kopēju organizāciju. |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||||||
3.panta1.daļa |
Padomes 2001.gada 19.jūnija Regula (EK) 1260/2001 par cukura sektora tirgus kopēju organizāciju 6.pants |
Atbilst |
- |
|||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvie akta projektu |
||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Darba grupā par projektu piedalījās Latvijas Cukurbiešu audzētāju asociācija un Jelgavas cukurfabrikas, Liepājas cukurfabrikas vadība. |
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Priekšlikumu par nepieciešamajām izmaiņām likumā Par cukuru iesniedza Latvijas cukurbiešu audzētāju asociācija. Tajā esošajiem dalībniekiem pieder ap 68 % no cukurbiešu piegādes pamatapjoma. Arī Latvijas reģionālā cukurbiešu audzētāju asociācija ir izteikusi atbalstu iestrādāt likumā normu par līguma starp cukurbiešu audzētāju asociāciju un pārstrādātājiem nepieciešamību. Līgumā jāatrunā arī jautājumi par piemaksām, analīžu metodēm, cukurbiešu piegādi. Savukārt abas cukurfabrikas ir ieinteresētas diktēt cukurbiešu iepirkuma līguma nosacījumus, kā arī maksāt mazāku cenu par cukurbiešu iepirkšanu kā noteikts Eiropas Savienības regulā, līdz ar to nav ieinteresētas šāda līguma noslēgšanā. Pielikumā pievienotas Latvijas Cukurbiešu audzētāju asociācijas un Latvijas Reģionālās cukurbiešu audzētāju asociācijas vēstules. |
|||||||||
3. Kādi sabiedriskās informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Notikušas konsultācijas ar Latvijas, Lietuvas, Igaunijas konsultantu pirmspievienošanās Eiropas Savienībai jautājumos Jenu Skrumsager Skau. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpilde iespējama uzreiz pēc tā pieņemšanas. Jaunas institūcijas netiks veidotas. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis. Būs informācija Zemkopības ministrijas mājas lapā. |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt spēkā esošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|||||||||
4. Cita informācija |
Nav. |
Zemkopības ministra vietā -
vides ministrs R.Vējonis
15.01.2004 10:27
J.Sietiņsons
7027346, Janis.Sietinsons@zm.gov.lv
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
L.Straujuma |
S.Grigaļūna |
D.Malzubre |
J.Sietiņsons |