Iesniedz Tautsaimniecības, agrārās,
vides un reģionālās politikas komisija Likuma otrreizējā caurlūkošana
Likuma Grozījumi
Meža likumā otrreizējā caurlūkošana
( reģ. nr.641)
Spēkā esošā likuma
redakcija |
Saeimas plenārsēdē 2005. gada 22. decembrī pieņemtā likuma redakcija |
Pr. nr. |
Likuma otrreizējai caurlūkošanai
iesniegtie priekšlikumi |
Komisijas slēdziens |
Redakcija, kādā komisija ierosina pieņemt likumu otrreizējā
caurlūkošanā |
1 |
6 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
Grozījumi Meža likumā |
|
|
|
Grozījumi Meža likumā |
|
Izdarīt Meža likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 8.nr.; 2003, 8.nr.,2005,10.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt Meža likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 8.nr.; 2003, 8.nr.,2005,10.nr.) šādus grozījumus: |
1.pants |
|
|
|
|
|
15) meža monitorings - pastāvīgu
novērojumu sistēma mežā augošo koku veselības stāvokļa, vides stāvokļa un
vides piesārņojuma ietekmes novērtēšanai;
|
1.Izteikt 1. panta 15. punktu šādā
redakcijā: 15)
meža monitorings pastāvīga
novērojumu sistēma meža un vides mijiedarbības novērtēšanai;. |
|
|
|
1.Izteikt 1. panta 15. punktu šādā
redakcijā: 15)
meža monitorings pastāvīga
novērojumu sistēma meža un vides mijiedarbības novērtēšanai;. |
2.pants |
|
|
|
|
|
(2) Aizsargājamo mežu,
saudzējamo mežu, aizsargjoslu un īpaši aizsargājamu meža iecirkņu
apsaimniekošanā papildu ierobežojumus nosaka citi likumi un Ministru kabineta
noteikumi. |
2.Izteikt
2. panta otro daļu šādā redakcijā: (2) Īpaši
aizsargājamo dabas teritoriju, mikroliegumu, aizsargjoslu un īpaši
aizsargājamu meža iecirkņu apsaimniekošanā papildu ierobežojumus nosaka citi
likumi un Ministru kabineta noteikumi.
|
|
|
|
2.Izteikt
2. panta otro daļu šādā redakcijā: (2) Īpaši
aizsargājamo dabas teritoriju, mikroliegumu, aizsargjoslu un īpaši
aizsargājamu meža iecirkņu apsaimniekošanā papildu ierobežojumus nosaka citi
likumi un Ministru kabineta noteikumi.
|
3.pants |
|
|
|
|
|
(1) Šā likuma objekts
ir mežs un meža zeme: |
|
|
|
|
|
1) mežs ir ekosistēma
visās tā attīstības stadijās, un tajā dominē koki, kuru augstums konkrētajā
vietā var sasniegt vismaz septiņus metrus un kuru pašreizējā vai potenciālā
vainagu projekcija ir vismaz 20 procenti no mežaudzes aizņemtās platības; |
|
|
|
|
|
2) meža zeme ir zeme, uz
kuras ir mežs, zeme zem meža infrastruktūras objektiem, kā arī mežā
ietilpstošie un tam piegulošie pārplūstošie klajumi, purvi un lauces. |
|
|
|
|
|
(2) Par mežu
neuzskata: |
|
|
|
|
|
1) atsevišķi no mežiem esošas
platības, kuras apaugušas ar kokiem un kuru lielums nepārsniedz 0,1 hektāru; |
3.pantā: izteikt otrās daļas 1. punktu šādā
redakcijā: 1)
atsevišķi no meža esošu platību, kas atbilst šā panta pirmās daļas 1. punkta
nosacījumiem un ir mazāka par 0,1 hektāru;; |
|
|
|
3.pantā: izteikt otrās daļas 1. punktu šādā
redakcijā: 1)
atsevišķi no meža esošu platību, kas atbilst šā panta pirmās daļas 1. punkta
nosacījumiem un ir mazāka par 0,1 hektāru;; |
2) mākslīgas vai dabiskas izcelsmes koku rindas,
kuru platums ir mazāks par 20 metriem; |
|
|
|
|
|
3) augļu dārzus, parkus,
kapsētas un meža koku sēklu ieguves plantācijas. |
izteikt otrās daļas 3. punktu šādā
redakcijā: 3)
augļu dārzus, parkus, kapsētas un kokaudzētavas.; |
|
|
|
izteikt otrās daļas 3. punktu šādā
redakcijā: 3)
augļu dārzus, parkus, kapsētas un kokaudzētavas.; |
|
papildināt
pantu ar trešo ,ceturto un piekto
daļu šādā redakcijā: (3) Par meža zemi
neuzskata: |
|
|
|
papildināt
pantu ar trešo ,ceturto un piekto
daļu šādā redakcijā: (3) Par meža zemi
neuzskata: |
|
1)
valsts, pašvaldību, uzņēmumu un māju esošā ceļa un dzelzceļa zemes nodalījuma
joslu normatīvajos aktos noteiktajā platumā, ja ceļš vai dzelzceļš šķērso
meža teritoriju; |
|
|
|
1)
valsts, pašvaldību, uzņēmumu un māju esošā ceļa un dzelzceļa zemes nodalījuma
joslu normatīvajos aktos noteiktajā platumā, ja ceļš vai dzelzceļš šķērso
meža teritoriju; |
|
2)esošas elektrisko tīklu un
elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju trases normatīvajos aktos
noteiktajā platumā, ja trase šķērso meža teritoriju. |
|
|
|
2)esošas elektrisko tīklu un
elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju trases normatīvajos aktos
noteiktajā platumā, ja trase šķērso meža teritoriju. |
|
(4)Šā
panta trešās daļas 1. punkta nosacījumi neattiecas uz mežsaimniecības ceļu. |
|
|
|
(4)Šā
panta trešās daļas 1. punkta nosacījumi neattiecas uz mežsaimniecības ceļu. |
|
(5) Parks ir sabiedriskas nozīmes dabas
objekts, kas var atbilst šā likuma 3. panta pirmās daļas 1. punkta
nosacījumiem, kam ir īpaši izveidota infrastruktūra un kam nepieciešama
regulāra kopšana un atjaunošana, saglabājot vai uzlabojot teritorijas
estētisko, ainavisko un kultūrvēsturisko vērtību.Parka izveidošanas kārtību
un apsaimniekošanas pamatprincipus nosaka Ministru kabinets. Pašvaldība izdod
saistošos noteikumus par konkrētā parka apsaimniekošanu un aizsardzību. |
|
|
|
(5) Parks ir sabiedriskas nozīmes dabas
objekts, kas var atbilst šā likuma 3. panta pirmās daļas 1. punkta
nosacījumiem, kam ir īpaši izveidota infrastruktūra un kam nepieciešama
regulāra kopšana un atjaunošana, saglabājot vai uzlabojot teritorijas
estētisko, ainavisko un kultūrvēsturisko vērtību.Parka izveidošanas kārtību
un apsaimniekošanas pamatprincipus nosaka Ministru kabinets. Pašvaldība izdod
saistošos noteikumus par konkrētā parka apsaimniekošanu un aizsardzību. |
4.pants |
|
|
|
|
|
(1) Šis likums
attiecas uz: |
|
|
|
|
|
1) personu, kurai
meža zeme ir īpašumā vai tiesiskajā valdījumā; |
|
|
|
|
|
2) personu, kurai
šis likums un citi meža apsaimniekošanu un izmantošanu regulējošie normatīvie
akti nosaka tiesības un uzliek pienākumus. |
|
|
|
|
|
(2) Valsts mežā šajā
likumā noteiktās meža īpašnieka funkcijas meža apsaimniekošanā un aizsardzībā
veic valsts akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži", kas
nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. |
4.Izteikt 4. panta otro daļu šādā redakcijā: (2) Valstij piekrītošās un
valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes
apsaimniekošanu un aizsardzību veic valsts akciju sabiedrība Latvijas valsts
meži, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai.
Valsts akciju sabiedrību Latvijas valsts mežiun šīs sabiedrības akcijas
nedrīkst privatizēt vai atsavināt un tās īpašumā nevar būt meža zeme, kas
reģistrēta uz valsts akciju sabiedrībasLatvijas valsts meživārda.. Uz
valsts vārda Vides ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstāmo valsts meža
platību apsaimniekošanu un aizsardzību veic
attiecīgās īpaši aizsargājamās dabas teritorijas administrācija.
|
1 2 |
Dep.
A.Seile, Dz.Zaķis,M.Lasmanis
Izteikt 4. panta otrās
daļas otro teikumu šādā redakcijā: Akciju sabiedrību
Latvijas valsts mežiun šīs akciju sabiedrības akcijas nedrīkst privatizēt
vai atsavināt.; Juridiskais
birojs
Izteikt 4. panta otrās daļas otro teikumu šādā
redakcijā: Valsts akciju sabiedrību
Latvijas valsts mežiun šīs sabiedrības akcijas nedrīkst privatizēt vai
atsavināt. |
Atbalstīt ,iekļauts 2. priekšlik. Atbalstīt |
4. 4. pantā:
izteikt panta otro daļu šādā redakcijā:
(2) Valstij piekrītošās
un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes
apsaimniekošanu un aizsardzību veic valsts akciju sabiedrība Latvijas valsts
meži, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai.
Valsts akciju sabiedrību Latvijas valsts mežiun šīs sabiedrības akcijas
nedrīkst privatizēt vai atsavināt. (turpinājums nākamajā lappusē) |
|
|
3 4 |
Dep. A.Seile,
Dz.Zaķis,M.Lasmanis
papildināt 4. panta otro
daļu ar jaunu trešo teikumu šādā redakcijā: Akciju sabiedrība
Latvijas valsts mežipērk vai atsavina meža zemi tikai pamatojoties uz
ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu.; Juridiskais
birojs
Izteikt 4. panta otrās daļas trešo teikumu šādā
redakcijā: Valsts akciju
sabiedrības Latvijas valsts meži īpašumā esošo meža zemi var atsavināt
tikai ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu. |
Neatbalstīt Atbalstīt daļēji, iekļauts 5. priekšlik. |
|
|
|
5 |
Tautsaimniecības,
agrārās, vides un reģionālās politikas komisija
Izteikt 4. panta otrās daļas trešo teikumu šādā
redakcijā: Valsts akciju
sabiedrības Latvijas valsts meži īpašumā esošo meža zemi var atsavināt
tikai ar ikreizēju Ministru kabineta lēmumu. |
Atbalstīt |
Valsts akciju sabiedrības Latvijas valsts meži īpašumā esošo meža
zemi var atsavināt tikai ar ikreizēju Ministru kabineta lēmumu. (turpinājums nākamajā lappusē) |
|
|
6 |
Dep.
A.Seile, Dz.Zaķis,M.Lasmanis
papildināt 4. panta otro
daļu ar jaunu ceturto teikumu šādā redakcijā: Uz akciju sabiedrības
Latvijas valsts mežiīpašumā esošajām meža zemēm ir attiecināmi visi šā
likuma nosacījumi, kas attiecas uz
valstij piekrītošajām vai piederošajām meža zemēm.. |
Atbalstīt daļēji, iekļauts 7. priekšlik. |
|
|
|
7 |
Tautsaimniecības,
agrārās, vides un reģionālās politikas komisija
papildināt 4. panta otro
daļu ar jaunu ceturto teikumu šādā redakcijā: Uz akciju sabiedrības
Latvijas valsts mežiīpašumā esošo meža zemi ir attiecināmi visi šā
likuma 5. panta pirmās daļas
nosacījumi. |
Atbalstīt |
Uz akciju sabiedrības Latvijas
valsts mežiīpašumā esošo meža zemi ir attiecināmi visi šā likuma 5. panta pirmās daļas nosacījumi.
|
|
|
8 |
Dep. M. Lasmanis Papildināt likumprojekta 4. panta otro daļu ar jaunu teikumu šādā redakcijā Akciju sabiedrības
Latvijas valsts mežiīpašumā esošo meža zemi nevar izmantot kā ķīlu kredītu
vai citu saistību nodrošināšanai. |
Neatbalstīt |
|
|
|
9 |
Dep.
A.Seile, Dz.Zaķis,M.Lasmanis
Izteikt 4. panta otrās
daļas trešo teikumu kā 4. panta otro
prim daļu: (21) Uz valsts vārda Vides ministrijas personā
zemesgrāmatā ierakstāmo valsts meža platību apsaimniekošanu un aizsardzību
veic attiecīgās īpaši aizsargājamās
dabas teritorijas administrācija. |
Atbalstīt |
papildināt pantu ar otro prim daļu šādā redakcijā: (21)) Uz valsts
vārda Vides ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstāmo valsts meža platību
apsaimniekošanu un aizsardzību veic
attiecīgās īpaši aizsargājamās dabas teritorijas administrācija.
|
(3) Personas
saimniecisko pa
tstāvību var ierobežot šajā likumā un citos normatīvajos aktos
noteiktajos gadījumos. |
|
|
|
|
|
5.pants |
|
|
|
|
|
(1) Fiziskajām personām ir tiesības uzturēties un
brīvi pārvietoties valsts un pašvaldības mežā, ja normatīvajos aktos nav
noteikts citādi. Transportlīdzekļus drīkst lietot, tikai pārvietojoties pa
meža ceļiem, izņemot gadījumus, kad drīkst pārvietoties arī mežā meža
apsaimniekošanas un aizsardzības nolūkos. |
|
|
|
|
|
(2) Fizisko personu
uzturēšanos un brīvu pārvietošanos citā mežā var ierobežot to īpašnieks vai
tiesiskais valdītājs. |
|
|
|
|
|
(3) Pašvaldība pēc Valsts
meža dienesta vai vides aizsardzības institūcijas ierosinājuma meža
ugunsdrošības interesēs, kā arī īpaši aizsargājamo teritoriju, meža augu un
dzīvnieku aizsardzības interesēs var ierobežot fizisko personu tiesības
uzturēties un brīvi pārvietoties mežā. |
|
|
|
|
|
(4) Ja fiziskās personas
tiesības uzturēties un brīvi pārvietoties mežā ir ierobežotas, meža īpašnieka
vai tiesiskā valdītāja pienākums ir norobežot attiecīgo teritoriju ar
pārskatāmiem brīdinājuma uzrakstiem. |
|
|
|
|
|
(5) Valsts amatpersonām,
pildot dienesta pienākumus, ir tiesības bez ierobežojumiem pārvietoties mežā. |
5.Izteikt 5. panta piekto daļu šādā
redakcijā: (5)
Valsts amatpersonām, pildot dienesta pienākumus, un meža inventarizācijas un
meža monitoringa veicējiem, pildot darba pienākumus, ir tiesības bez
ierobežojumiem pārvietoties mežā, nepieciešamības gadījumā uzrādot dienesta
vai darba apliecību vai meža inventarizācijas veicēja reģistrācijas
dokumentu.
|
|
|
|
5.Izteikt 5. panta piekto daļu šādā
redakcijā: (5)
Valsts amatpersonām, pildot dienesta pienākumus, un meža inventarizācijas un
meža monitoringa veicējiem, pildot darba pienākumus, ir tiesības bez
ierobežojumiem pārvietoties mežā, nepieciešamības gadījumā uzrādot dienesta
vai darba apliecību vai meža inventarizācijas veicēja reģistrācijas
dokumentu.
|
(6) Ierobežojums
uzturēties un brīvi pārvietoties mežā ir spēkā tikai tad, ja izpildīta šā
panta ceturtajā daļā noteiktā prasība. |
|
|
|
|
|
7. pants |
|
|
|
|
|
(1) Kokus mežā atļauts
cirst: |
|
|
|
|
|
1) galvenajā cirtē - koksnes
galvenās ražas ievākšanai mežaudzē pēc galvenās cirtes vecuma vai galvenās
cirtes caurmēra sasniegšanas; |
|
|
|
|
|
2) kopšanas cirtē - mežaudzes
sastāva, paliekošās mežaudzes koku augšanas apstākļu un mežaudzes veselības
stāvokļa uzlabošanai; |
|
|
|
|
|
3) sanitārajā cirtē - meža
slimību, kaitēkļu, dzīvnieku vai citādi bojātos, sausos, vēja gāztos un
lauztos kokus; |
|
|
|
|
|
4) rekonstruktīvajā cirtē -
neproduktīvas mežaudzes normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā; |
|
|
|
|
|
5) citā cirtē - meža
infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai, ainavu veidošanai, kā arī pēc
meža zemes transformācijas. |
6.Izteikt 7.
panta pirmās daļas 5. punktu šādā redakcijā: 5) citā cirtē meža infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai,
ainavu veidošanai, meža zemes transformācijai, bīstamu koku novākšanai, kā
arī dabas vērtību saglabāšanai normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos. |
|
|
|
6.Izteikt 7.
panta pirmās daļas 5. punktu šādā redakcijā: 5) citā cirtē meža infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai,
ainavu veidošanai, meža zemes transformācijai, bīstamu koku novākšanai, kā
arī dabas vērtību saglabāšanai normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos. |
(2) Koku ciršana mežā
atļauta tikai saskaņā ar šajā likumā un citos normatīvajos aktos noteikto
kārtību. |
|
|
|
|
|
8. pants. Kārtību koku ciršanai ārpus meža zemes nosaka
Ministru kabinets. |
7.Izteikt
8. panta tekstu šādā redakcijā: (1)Kārtību koku ciršanai ārpus meža zemes
nosaka Ministru kabinets. (2)Vietējā
pašvaldība savos saistošajos noteikumos par koku ciršanu ārpus meža zemes
pilsētas administratīvajā teritorijā
nosaka zaudējumu atlīdzību par dabas daudzveidības samazināšanu, kā
arī šo zaudējumu aprēķināšanas un atlīdzināšanas kārtību. Zaudējumu atlīdzību
ieskaita vietējās pašvaldības budžetā. |
|
|
|
7.Izteikt
8. panta tekstu šādā redakcijā: (1)Kārtību koku ciršanai ārpus meža zemes
nosaka Ministru kabinets. (2)Vietējā
pašvaldība savos saistošajos noteikumos par koku ciršanu ārpus meža zemes
pilsētas administratīvajā teritorijā
nosaka zaudējumu atlīdzību par dabas daudzveidības samazināšanu, kā
arī šo zaudējumu aprēķināšanas un atlīdzināšanas kārtību. Zaudējumu atlīdzību
ieskaita vietējās pašvaldības budžetā. |
9.pants |
|
|
|
|
|
(1) Galvenā cirte ir
atļauta, ja: |
|
|
|
|
|
1) mežaudze ir sasniegusi
šādu galvenās cirtes vecumu:(skat. tabulu likumā) |
|
|
|
|
|
2) mežaudze sasniegusi galvenās
cirtes caurmēru; |
|
|
|
|
|
3) saņemts šā likuma 11.pantā
noteiktais Valsts meža dienesta sanitārais atzinums. Šādos gadījumos
nepiemēro šā panta otrās daļas 1.un 2.punkta noteikumus. |
|
|
|
|
|
(2) Galvenā cirte ir
aizliegta: |
|
|
|
|
|
1) ja meža īpašnieks vai
tiesiskais valdītājs normatīvajos aktos noteiktajos termiņos un kvalitātē nav
atjaunojis mežu vismaz 80% apmērā no kopējās atjaunojamās platības savā
valdījumā esošajos mežos attiecīgās mežniecības teritorijā; |
|
|
|
|
|
2) ja vienā apsaimniekošanas
objektā esošajos mežos galvenajai cirtei piegulošajās platībās mežaudze 1,0
hektāra un lielākā platībā nav atzīta par atjaunotu un mežaudze nav
sasniegusi vismaz triju gadu vecumu; |
8.9. panta
otrajā daļā: izteikt 2.
punktu šādā redakcijā: 2) ja vienā apsaimniekošanas
objektā esošajos mežos galvenajai cirtei piegulošajās platībās mežaudze 1,0
hektāra un lielākā platībā nav atzīta par atjaunotu un mežaudze nav
sasniegusi vismaz triju gadu vecumu, izņemot gadījumus, kad par atjaunotu
atzītā mežaudze ir izkopta un meža augšanas apstākļiem piemērotās koku sugas
kociņu vidējais augstums sasniedzis vismaz divus metrus lapu kokiem un vismaz
vienu metru skuju kokiem;;
|
|
|
|
8.9. panta
otrajā daļā: izteikt 2.
punktu šādā redakcijā: 2) ja vienā apsaimniekošanas
objektā esošajos mežos galvenajai cirtei piegulošajās platībās mežaudze 1,0
hektāra un lielākā platībā nav atzīta par atjaunotu un mežaudze nav
sasniegusi vismaz triju gadu vecumu, izņemot gadījumus, kad par atjaunotu
atzītā mežaudze ir izkopta un meža augšanas apstākļiem piemērotās koku sugas
kociņu vidējais augstums sasniedzis vismaz divus metrus lapu kokiem un vismaz
vienu metru skuju kokiem;;
|
3) dabas rezervātos un
nacionālo parku dabas rezervātu zonās, Baltijas jūras un Rīgas jūras līča
piekrastes aizsargjoslā 300 metru platumā, īpaši aizsargājamos meža
iecirkņos (mikroliegumos). |
izslēgt 3. punktu.
|
|
|
|
izslēgt 3. punktu.
|
(3) Ja īpašumā vai
tiesiskajā valdījumā esoša meža zeme tiesiska darījuma rezultātā tiek
sadalīta divās vai vairākās daļās, tad septiņu gadu laikā no šīs zemes
sadalīšanas katrā sadales rezultātā izveidotajā meža zemes daļā piemērojami
šajā pantā noteiktie galvenās cirtes aizliegumi un 13.pantā minētie noteikumi
kā uz meža zemi pirms tās sadalīšanas. |
|
|
|
|
|
12.pants (1) Lai
uzsāktu koku ciršanu meža zemē, nepieciešams apliecinājums, izņemot
gadījumus, kad mežaudžu kopšanai tiek cirsti koki, kuru celma caurmērs ir
mazāks par 12 centimetriem, kā arī sausie un vēja gāztie koki. Bez
apliecinājuma izcirstais sauso un vēja gāzto koku apjoms attiecīgās
mežniecības teritorijā esošajā īpašumā vai tiesiskajā valdījumā nedrīkst
pārsniegt 10 kubikmetrus gadā. |
|
|
|
|
|
(2) Ja koku ciršana
nepieciešama ārkārtas situācijās (snieglauze, vējlauze, vējgāze, kas traucē
infrastruktūras darbību, meža ugunsgrēku ierobežošana un citi normatīvajos
aktos noteiktie gadījumi), koku ciršanu var uzsākt pēc mutvārdu paziņojuma
sniegšanas Valsts meža dienestam. Apliecinājumu izsniedz pēc ciršanas vietas
pārbaudes dabā. |
9.Izteikt 12.
panta otro daļu šādā redakcijā: (2) Ja koku ciršana
nepieciešama ārkārtas situācijās (snieglauze, vējlauze, vējgāze, kas traucē
infrastruktūras darbību, meža ugunsgrēku ierobežošana un citi normatīvajos
aktos noteiktie gadījumi), koku ciršanu var uzsākt pēc mutvārdu paziņojuma
sniegšanas Valsts meža dienestam vai šā likuma 39. panta otrajā daļā
minēto īpaši aizsargājamo dabas
teritoriju administrācijai . Apliecinājumu izsniedz pēc ciršanas vietas
pārbaudes dabā.
|
|
|
|
9.Izteikt 12.
panta otro daļu šādā redakcijā: (2) Ja koku ciršana
nepieciešama ārkārtas situācijās (snieglauze, vējlauze, vējgāze, kas traucē
infrastruktūras darbību, meža ugunsgrēku ierobežošana un citi normatīvajos
aktos noteiktie gadījumi), koku ciršanu var uzsākt pēc mutvārdu paziņojuma
sniegšanas Valsts meža dienestam vai šā likuma 39. panta otrajā daļā
minēto īpaši aizsargājamo dabas
teritoriju administrācijai . Apliecinājumu izsniedz pēc ciršanas vietas
pārbaudes dabā.
|
(3) Koku ciršana mežā ir
aizliegta, ja meža īpašnieka vai tiesiskā valdītāja mežā nav veikta meža
inventarizācija, izņemot šā panta otrajā daļā minētos gadījumus vai
gadījumus, kad kokus cērt vējgāžu, vējlaužu un snieglaužu seku likvidēšanai. |
|
|
|
|
|
(4) Aizliegts nocirst
kokus, kuri sasnieguši Ministru kabineta noteikto īpaši aizsargājamo koku -
dižkoku - izmērus. |
|
|
|
|
|
20.pants Meža reproduktīvā materiāla ieguves avotu
reģistrācijas noteikumus, tā kvalitātes un sertificēšanas prasības, meža
reproduktīvā materiāla (arī ģenētiski modificēta meža reproduktīvā materiāla)
tirdzniecības un izmantošanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
|
10.Papildināt
likumu ar 20.1 pantu šādā redakcijā: 20.1 pants Uz meža koku sēklu ieguves
plantācijām neattiecas meža atjaunošanas un koku ciršanas noteikumi.
|
|
|
|
10.Papildināt
likumu ar 20.1 pantu šādā redakcijā: 20.1 pants Uz meža koku sēklu ieguves
plantācijām neattiecas meža atjaunošanas un koku ciršanas noteikumi.
|
21.pants |
|
|
|
|
|
Meža īpašnieka vai tiesiskā
valdītāja pienākums ir: |
|
|
|
|
|
1) atjaunot mežaudzi ne vēlāk
kā triju gadu laikā pēc cirtes veikšanas (ieskaitot ciršanas gadu) vai citu
faktoru ietekmes, ja tās dēļ mežaudzes šķērslaukums ir kļuvis mazāks par
kritisko šķērslaukumu. Ministru kabinets atsevišķiem meža augšanas apstākļu
tipiem var noteikt atšķirīgus meža atjaunošanas termiņus; |
11.Izteikt
21. panta 1. punktu šādā redakcijā: 1) atjaunot mežaudzi triju gadu laikā pēc cirtes veikšanas
(neieskaitot ciršanas gadu) vai citu faktoru ietekmes, ja tās dēļ mežaudzes
šķērslaukums ir kļuvis mazāks par kritisko šķērslaukumu. Ministru kabinets
atsevišķiem meža augšanas apstākļu tipiem var noteikt atšķirīgus meža
atjaunošanas termiņus; |
|
|
|
11.Izteikt
21. panta 1. punktu šādā redakcijā: 1) atjaunot mežaudzi triju gadu laikā pēc cirtes veikšanas
(neieskaitot ciršanas gadu) vai citu faktoru ietekmes, ja tās dēļ mežaudzes
šķērslaukums ir kļuvis mazāks par kritisko šķērslaukumu. Ministru kabinets
atsevišķiem meža augšanas apstākļu tipiem var noteikt atšķirīgus meža
atjaunošanas termiņus; |
2) nodrošināt atjaunotās
mežaudzes kopšanu. |
|
|
|
|
|
38.pants |
|
|
|
|
|
(1) Meža veselības
stāvokļa un vides stāvokļa uzraudzībai mežā visā valsts teritorijā veicams
meža monitorings. Meža monitoringu finansē no valsts budžeta dotācijas no
vispārējiem ieņēmumiem. |
12.Izteikt
38. panta tekstu šādā redakcijā: (1)
Meža un vides mijiedarbības novērtēšanai visā valsts teritorijā veicams meža
monitorings saskaņā ar meža monitoringa valsts programmu. |
|
|
|
12.Izteikt
38. panta tekstu šādā redakcijā: (1)
Meža un vides mijiedarbības novērtēšanai visā valsts teritorijā veicams meža
monitorings saskaņā ar meža monitoringa valsts programmu. |
|
(2)
Meža monitoringu finansē no valsts budžeta dotācijas no vispārējiem
ieņēmumiem un Eiropas Savienības piešķirtajiem līdzekļiem. |
|
|
|
(2)
Meža monitoringu finansē no valsts budžeta dotācijas no vispārējiem
ieņēmumiem un Eiropas Savienības piešķirtajiem līdzekļiem. |
(2) Meža monitoringa veikšanas kārtību nosaka
Ministru kabinets. |
(3) Meža
monitoringa veikšanas kārtību un meža monitoringa valsts programmu nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
(3) Meža
monitoringa veikšanas kārtību un meža monitoringa valsts programmu nosaka Ministru kabinets. |
40.pants |
|
|
|
|
|
(1) Apliecinājumu
neizsniedz, ja: |
|
|
|
|
|
1) plānotā darbība neatbilst
normatīvo aktu prasībām; |
|
|
|
|
|
2) meža īpašnieks vai
tiesiskais valdītājs pieteikumā nav uzrādījis šā likuma 39.panta sestajā daļā
noteikto informāciju vai nav iesniedzis 29.pantā noteikto informāciju; |
|
|
|
|
|
3) meža īpašnieks vai
tiesiskais valdītājs nav iesniedzis meža inventarizācijas materiālus. |
|
|
|
|
|
|
13.
Papildināt 40. panta pirmo daļu ar 4. punktu šādā redakcijā: 4) uz tiesiska darījuma pamata iegūtās īpašuma tiesības nav
nostiprinātas zemesgrāmatā uz ieguvēja vārda, izņemot šā likuma 12. panta
otrajā daļā noteikto gadījumu, kā arī tad , ja fiziskajai personai, kurai zeme piešķirta pastāvīgā lietošanā,
saskaņā ar likumā noteiktajiem
ierobežojumiem nav tiesību iegūt šo zemi īpašumā.
|
|
|
|
13.
Papildināt 40. panta pirmo daļu ar 4. punktu šādā redakcijā: 4) uz tiesiska darījuma pamata iegūtās īpašuma tiesības nav
nostiprinātas zemesgrāmatā uz ieguvēja vārda, izņemot šā likuma 12. panta
otrajā daļā noteikto gadījumu, kā arī tad , ja fiziskajai personai, kurai zeme piešķirta pastāvīgā lietošanā,
saskaņā ar likumā noteiktajiem
ierobežojumiem nav tiesību iegūt šo zemi īpašumā. |
(2) Apliecinājuma
neizsniegšanas gadījumā mēneša laikā no pieteikuma saņemšanas dienas
sniedzams motivēts rakstveida atteikums. |
|
|
|
|
|
(3) Šā panta pirmās daļas 2.
un 3.punkta noteikumi netiek piemēroti, ja kokus cērt šā likuma 12.panta
otrajā daļā minētajos gadījumos vai vējgāžu, vējlaužu un snieglaužu seku
likvidēšanai. |
|
|
|
|
|
43.
pants(1) Meža nozarē valsts
pārvaldes funkcijas veic: |
|
|
|
|
|
1) Zemkopības ministrija, kas
izstrādā meža politiku un tās īstenošanai nepieciešamos normatīvos aktus un
nodrošina visu ieinteresēto grupu informētību; |
|
|
|
|
|
2) Valsts meža dienests, kas
uzrauga visos Latvijas mežos to normatīvo aktu ievērošanu, kuri regulē meža
apsaimniekošanu un izmantošanu; |
|
|
|
|
|
3) Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrija, kas kontrolē dabas aizsardzības normu
ievērošanu visos Latvijas mežos un apstiprina meža apsaimniekošanas plānus
aizsargājamās dabas teritorijās. |
14.Izteikt
43. panta pirmās daļas 3. punktu šādā redakcijā: 3) Vides ministrija, kas kontrolē dabas aizsardzības normu ievērošanu
visos Latvijas mežos un apstiprina meža apsaimniekošanas plānus Gaujas,
Slīteres , Ķemeru nacionālajā parkā, kā arī Teiču, Krustkalnu, Grīņu un
Moricsalas dabas rezervātā.
|
|
|
|
14.Izteikt
43. panta pirmās daļas 3. punktu šādā redakcijā: 3) Vides ministrija, kas
kontrolē dabas aizsardzības normu ievērošanu visos Latvijas mežos un
apstiprina meža apsaimniekošanas plānus Gaujas, Slīteres , Ķemeru nacionālajā
parkā, kā arī Teiču, Krustkalnu, Grīņu un Moricsalas dabas rezervātā.
|
(2) Valsts ar tās institūcijām
un ar valsts un Eiropas Savienības finansējumu vai līdzfinansējumu atbalsta
meža ilglaicīgo funkciju stabilizāciju un meža nozares attīstību. |
|
|
|
|
|
(3) Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā tiek izveidots Meža attīstības fonds meža nozares atbalsta
un attīstības programmu finansēšanai, meža zinātniskajai izpētei, meža
īpašnieku izglītošanai un apmācībai. |
|
|
|
|
|
44.
pants (1) Valsts meža zeme ir
Zemkopības ministrijas Meža departamenta zeme pēc stāvokļa 1940.gada
21.jūlijā, kura zemes reformas gaitā nav nodota pastāvīgā lietošanā citām fiziskajām
vai juridiskajām personām, kā arī tā meža zeme, kura pieder vai piekrīt
valstij. |
|
|
|
|
|
(2) Valsts meža zeme ir
valsts īpašums, kas zemesgrāmatā ierakstāms uz valsts vārda likumā noteiktajā
kārtībā. |
15.Izteikt
44. panta otro, trešo, ceturto un piekto
daļu šādā redakcijā: (2) Valsts meža zeme ierakstāma
zemesgrāmatā uz valsts vārda likumā noteiktajā kārtībā.; |
|
|
|
15.Izteikt
44. panta otro, trešo, ceturto un piekto
daļu šādā redakcijā: (2) Valsts meža zeme ierakstāma
zemesgrāmatā uz valsts vārda likumā noteiktajā kārtībā.; |
(3) Valsts meža zeme
pastāvīgā lietošanā netiek piešķirta, izņemot gadījumus, kad, saskaņojot ar
zemkopības ministru, tā piešķirama bijušajiem zemes īpašniekiem vai viņu
mantiniekiem kā līdzvērtīga īpaši aizsargājamo dabas objektu teritorijās
neatgūtās zemes vietā. |
|
|
|
|
|
|
(3) Valsts meža zeme pastāvīgā lietošanā
netiek piešķirta un nav atsavināma
vai privatizējama, izņemot šā panta ceturtajā daļā noteiktos gadījumus. |
|
|
|
(3) Valsts meža zeme pastāvīgā lietošanā
netiek piešķirta un nav atsavināma
vai privatizējama, izņemot šā panta ceturtajā daļā noteiktos gadījumus. |
(4) Zemesgrāmatā
ierakstītās valsts meža zemes pārdošana vai citāda veida atsavināšana atļauta
ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu šādos gadījumos: |
(4)Zemesgrāmatā
ierakstītās valsts meža zemes atsavināšanu vai privatizāciju var atļaut ar
ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu šādos gadījumos: |
|
|
|
(4)Zemesgrāmatā
ierakstītās valsts meža zemes atsavināšanu vai privatizāciju var atļaut ar
ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu šādos gadījumos: |
1) privatizējot zemi zem
dzīvojamām ēkām un tām piekritīgajām saimniecības ēkām un būvēm; |
1) veicot zemes
maiņu likumā Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās
darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un
mikroliegumos noteiktajos gadījumos un kārtībā; |
|
|
|
1) veicot zemes
maiņu likumā Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās
darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un
mikroliegumos noteiktajos gadījumos un kārtībā; |
2) precizējot vai optimizējot valsts mežā zemes
nogabalu ārējās robežas; |
2)
ja valsts meža zeme nepieciešama likumā Par pašvaldībāmnoteikto šādu
pašvaldības autonomo funkciju veikšanai : a)
ceļu būvniecība; b) kapsētu
izveidošana vai paplašināšana; c) parku
ierīkošana un uzturēšana;;
|
|
|
|
2)
ja valsts meža zeme nepieciešama likumā Par pašvaldībāmnoteikto šādu
pašvaldības autonomo funkciju veikšanai : a)
ceļu būvniecība; b) kapsētu
izveidošana vai paplašināšana; c) parku
ierīkošana un uzturēšana;;
|
3) transformējot meža zemi,
ja tās turpmākā izmantošana nav saistīta ar meža apsaimniekošanu |
3) privatizējot, kā arī atsavinot zemi ēku
( būvju )īpašniekiem:b) pilsētās zemi, ko aizņem
ēkas ( būves) tādā platībā, kādā šī zeme ir ēku ( būvju) īpašnieku likumīgā
lietošanā (apbūvei) līdz 0,12 hektāru platībā;.
|
|
|
|
3) privatizējot, kā arī atsavinot zemi ēku
( būvju )īpašniekiem:b) pilsētās zemi, ko aizņem
ēkas ( būves) tādā platībā, kādā šī zeme ir ēku ( būvju) īpašnieku likumīgā
lietošanā (apbūvei) līdz 0,12 hektāru platībā;.
|
(5) Pārējos gadījumos valsts
meža zeme atsavināma tikai ar ikreizēju Saeimas lēmumu. |
(5) Ministru kabinets nosaka
kārtību, kādā valsts meža zeme atsavināma šā panta ceturtās daļas 2. punktā
minēto pašvaldības autonomo funkciju veikšanai. Šī zeme nav tālāk atsavināma
citām personām vai nododama
privatizācijai, kā arī nav apgrūtināma ar lietu
tiesībām.Šā panta ceturtās daļas 3. punktā minētā zeme privatizējama vai
atsavināma Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas
sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā noteiktajā kārtībā.
|
|
|
|
(5) Ministru kabinets nosaka
kārtību, kādā valsts meža zeme atsavināma šā panta ceturtās daļas 2. punktā
minēto pašvaldības autonomo funkciju veikšanai. Šī zeme nav tālāk atsavināma
citām personām vai nododama privatizācijai, kā arī nav apgrūtināma ar lietu
tiesībām.Šā panta ceturtās daļas 3. punktā minētā zeme privatizējama vai
atsavināma Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas
sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā noteiktajā kārtībā.
|
|
16.
Papildināt likumu ar 44.1 pantu šādā redakcijā: 44.1
pants (1) Pašvaldībai piederošā vai
piekrītošā meža zeme ierakstāma
zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda likumā noteiktajā kārtībā. |
|
|
|
16.
Papildināt likumu ar 44.1 pantu šādā redakcijā: 44.1
pants (1) Pašvaldībai piederošā vai
piekrītošā meža zeme ierakstāma
zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda likumā noteiktajā kārtībā. |
|
(2)
Pašvaldībai ir tiesības pieņemt lēmumu par atteikumu nodot privatizācijai vai
atsavināšanai tai piekrītošo vai piederošo meža zemi Valsts un pašvaldību
īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas
likumā noteiktajos gadījumos, kā arī gadījumos, kad meža zeme nepieciešama rekreācijas vajadzībām. |
|
|
|
(2) Pašvaldībai ir tiesības pieņemt lēmumu par atteikumu nodot
privatizācijai vai atsavināšanai tai piekrītošo vai piederošo meža zemi
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas
pabeigšanas likumā noteiktajos gadījumos, kā arī gadījumos, kad meža zeme nepieciešama rekreācijas
vajadzībām. |
|
17. Papildināt
pārejas noteikumus ar 9., 10. ,11.un 12.
punktu šādā redakcijā: 9. Līdz 2006.
gada 31. decembrim valsts akciju sabiedrībasLatvijas valsts mežiµīpašumā
esošā meža zeme ierakstāma zemesgrāmatā uz valsts vārda. |
10 |
LR zemkopības ministrs M.Roze; Dep. A.Seile, Dz. Zaķis,
M.Lasmanis;
Juridiskais
birojs Izslēgt
pārejas noteikumu 9. punktu, attiecīgi mainot turpmāko punktu numerāciju. |
Atbalstīt |
17. Papildināt
pārejas noteikumus ar 9., 10..un 11. punktu
šādā redakcijā: |
|
10. Ministru kabinets ne vēlāk kā līdz 2006. gada 30.
jūnijam izdod noteikumus, kuros reglamentē šā likuma 44. panta piektajā daļā
minēto valsts meža zemes atsavināšanas kārtību.
|
|
|
|
9. Ministru kabinets ne vēlāk kā līdz 2006. gada 30.
jūnijam izdod noteikumus, kuros reglamentē šā likuma 44. panta piektajā daļā
minēto valsts meža zemes atsavināšanas kārtību.
|
|
11. Šā likuma 44. panta ceturtās daļas 1. punkts stājas spēkā 2007. gada 1. janvārī.
|
|
|
|
10. Šā likuma 44. panta ceturtās daļas 1. punkts stājas spēkā 2007. gada 1. janvārī.
|
|
12. Šā likuma 3. panta
piektajā daļā minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2006. gada 30. jūnijam.
|
|
|
|
11. Šā likuma 3. panta
piektajā daļā minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2006. gada 30. jūnijam.
|