Likumprojekts
Par izstāšanos no Līguma par Pasaules tirdzniecības organizācijas likumdošanas konsultatīvā centra izveidi
1.pants. Šis likums paredz izstāšanos no 1999.gada 30.novembra Līguma par Pasaules tirdzniecības organizācijas likumdošanas konsultatīvā centra izveidi (turpmāk Līgums) (Latvijas Vēstnesis, 2000, 368./369.nr.).
2.pants. Izstāšanās stājas spēkā Līguma 11.panta ceturtajā daļā noteiktajā laikā un kārtībā, un Ārlietu ministrija par to paziņo laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
3.pants. Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Ārlietu ministre
S.Kalniete
Likumprojekta
Par izstāšanos no Līguma par Pasaules tirdzniecības organizācijas likumdošanas konsultatīvā centra izveidi
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2000.gada 29.martā Latvijas Republikas pilnvarotais pārstāvis parakstīja Līgumu par Pasaules tirdzniecības organizācijas likumdošanas konsultatīvā centra izveidi (tālāk Līgums). Līgums Latvijai dod tiesības bez maksas izglītot Latvijas ekspertus PTO likumdošanas jomā, saņemt starptautiski kvalificētas juridiskās konsultācijas un atbalstu PTO strīdu izšķiršanas lietās par pazeminātu tarifu. Par dalību PTO konsultatīvā centra izveidē un dalībā Līgums Latvijai kā valstij ar ekonomiku pārejas posmā jeb Līguma 2.pielikumā norādītajai C kategorijas valstij paredz noteiktu vienreizējo dalības maksu - 50 000 USD (attiecīgi, samaksātās summas 2001.gadā 12 000 LVL (USD 20 000), 2002.gadā 12 000LVL (USD 20 000), 2003.gadā 6000 LVL (USD 10 000). Līdz ar to Latvija ir veikusi visas iemaksas. Pēc Latvijas iestāšanās ES, Latvija PTO likumdošanas konsultatīvajā centrā (tālāk Centrs) nevarēs saglabāt pārejas ekonomikas valsts statusu. Attiecīgi, saglabājot dalību Centrā un zaudējot pārejas ekonomikas valsts statusu, Latvijai būtu jāpāriet uz Līguma 1.pielikuma donorvalstu grupu. Līgumā noteiktajā periodā ikgadējā dalības maksa Centrā donorvalstīm ir USD 1 000 000. Pēc Latvijas iestāšanās ES, visi PTO juridiskie jautājumi pāries Eiropas Komisijas (EK) kompetencē un tos turpmāk risinās EK. Līdzšinējo Centra maksas konsultāciju vietā, Latvijai kā ES dalībvalstij būs tiesības saņemt bezmaksas konsultācijas no EK jebkurā Latvijai nepieciešamā jautājumā. Līdz ar to, ņemot vērā iepriekšminētos apstākļus, turpmāka Latvijas dalība Līgumā ir nelietderīga. Nepieciešamības gadījumā Latvija vēlāk varēs atjaunot dalību Centrā, donorvalsts statusā. Saskaņā ar Līguma 11.4.pantu rakstisks paziņojums par izstāšanos ir jāiesniedz Līguma Depozitārijā (Nīderlandes Karalistes Ārlietu ministrijā) 30 dienas pirms paredzētās izstāšanās dienas. |
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Šis likumprojekts paredz izstāšanos no Līguma. Likums Par izstāšanos no Līguma par Pasaules tirdzniecības organizācijas likumdošanas konsultatīvā centra izveidi ir nepieciešams, lai izpildītu 13.01.1994. likuma Par Latvijas Republikas starptautiskajiem līgumiem prasības. 13.01.1994. likuma 14.pants noteic, ka gadījumā, ja likumu par pievienošanos starptautiskam līgumam pieņēmusi Saeima, tad likumu par pievienošanās atsaukšanu pieņem Saeima. |
|
3. Cita informācija |
Papildus informācijas nav. |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz Sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
5. Cita informācija |
Papildus informācijas nav. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā ietekme |
Līdzšinējo atsevišķu Centra maksas konsultāciju vietā noteiktos jautājumos, kas skar PTO (piemēram, par atbalstu PTO strīdu izšķiršanas procesā), Latvija kā ES dalībvalsts būs tiesīga saņemt bezmaksas konsultācijas no EK. |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
6. Cita informācija |
Latvija kā Līguma 2.pielikumā norādītā C kategorijas valsts ir veikusi nepieciešamo vienreizējo iemaksu USD 50 000 apmērā atbilstoši Līguma noteikumiem. Gadījumā, ja Latvija neizstāsies no Līguma, tad, līdz ar kļūšanu par ES dalībvalsti, Latvija iegūs Līguma 1.pielikumā minētās donorvalsts statusu, kuras ikgadējā iemaksa Līgumā noteiktajā periodā par dalību Centrā, saskaņā ar Līgumu, ir USD 1 000 000. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekts šo jomu neskar.
|
2. Cita informācija |
Papildus informācijas nav. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Pamatojoties uz Eiropas Kopienas līguma (EKL) 133.pantu, EK tiek pilnvarota vest sarunas ES dalībvalstu vārdā ar trešajām valstīm vai starptautiskajām organizācijām kopējās tirdzniecības politikas jomā. EK, saskaņā ar EKL 211.pantu, veic savas funkcijas, lai nodrošinātu atbilstošu kopējā tirgus funkcionēšanu un attīstību, t.sk., sniedzot rekomendācijas un formulējot viedokļus par EKL kompetences jautājumiem (EKL 211.panta 2.daļa). Līdz ar to, EK ir pienākums pārstāvēt Latviju PTO ietvaros atbilstoši Latvijas interesēm, ciktāl tās ir saskaņā ar attiecīgajiem ES tiesību aktiem. Attiecīgi, iepriekšminētās pārstāvības īstenošana notiek ar EK un Latvijas kā ES dalībvalsts savstarpēju konsultāciju palīdzību, atbilstoši EKL 133.panta 3.punkta 2.daļas noteikumiem, kas paredz, ka EK sarunas risina, apspriežoties ar 133.komiteju un regulāri ziņojot tai par sarunu norisi, kā arī ievērojot Padomes direktīvas. |
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām. |
Likumprojekts neskar Latvijas saistības Pasaules tirdzniecības organizācijas ietvaros. |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
5. Cita informācija |
Papildus informācijas nav. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Ārlietu ministrija sagatavos paziņojumu par Latvijas Republikas izstāšanos no Līguma un iesniegs to Līguma depozitārijam saskaņā ar Līguma 11.4.panta nosacījumiem. Izstāšanās stāsies spēkā 30.dienā pēc datuma, kad Depozitārijs saņems šādu paziņojumu. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc pieņemšanas tiks publicēts LR oficiālajā izdevumā Latvijas Vēstnesis. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Cita informācija |
Papildus informācijas nav. |
Ārlietu ministre S.Kalniete
Ārlietu ministre |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
S.Kalniete |
M.Riekstiņš |
R.Jansons |
E.Vijupe |
M.Manika |
10/03/2004 10:06
1121
Sagatavotājs:
llva Kaše
Starptautiskās tirdzniecības un investīciju
nodaļas vecākā referente
t: 7016285
ilva.kase@mfa.gov.lv