Likumprojekts
Grozījums Tiesu izpildītāju likumā
Izdarīt Tiesu izpildītāju likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 23.nr.) šādu grozījumu:
Aizstāt 54.panta ievaddaļā vārdus "tiesneša vai prokurora" ar vārdiem "tiesneša, prokurora vai īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās".
Likums stājas spēkā 2004.gada 1.jūlijā.
Īpašu uzdevumu ministrs
bērnu un ģimenes lietās
A.Baštiks
Likumprojekta Grozījums Tiesu izpildītāju likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Atbilstoši 2004.gada 8.marta pieņemtās Deklarācijas par Induļa Emša vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību VI nodaļas 8. punktam, uzturlīdzekļu kompensēšana no valsts budžeta, ja tēvs (māte) atsakās uzturēt bērnu, ir noteikta par vienu no valdības prioritātēm. Saskaņā ar Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes sniegto informāciju 2003.gadā 11400 bērni nesaņēma no saviem vecākiem pietiekamā apmērā uzturlīdzekļus, jo 5700 uzturlīdzekļu piedziņas lietās nebija iespējams piedzīt no parādnieka uzturlīdzekļus bērnu uzturam. Netiek piedzīta aptuveni 1/3 daļa no tām uzturlīdzekļu summām, kuras būtu jāpiedzen bērnu uzturam, pamatojoties uz gada laikā pieņemtajiem tiesas nolēmumiem. Lai rastu risinājumu uzturlīdzekļu piedziņas problēmai, Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās sekretariāts par vienu no savām prioritātēm 2004.gadā ir noteicis Uzturlīdzekļu garantiju fonda (turpmāk Fonds) izveidošanu. Lai Fonds varētu uzsākt darbību, nepieciešams pieņemt likumu, kurš reglamentētu tā darbību, kā arī izdarīt grozījumus Civilprocesa likumā. Ņemot vērā, ka uzturlīdzekļu piedziņas uzlabošana ir valstiski svarīgs jautājums, kā arī, lai Fonda līdzekļi papildinātos ar regresa kārtībā no parādniekiem piedzītajiem uzturlīdzekļiem, ir nepieciešams pastiprināt kontroles mehānismu pār zvērinātu tiesu izpildītāju darbību uzturlīdzekļu piedziņas lietās, tādēļ nepieciešams attiecīgs grozījums Tiesu izpildītāju likumā. Tā kā valsts politikas veidošana uzturlīdzekļu jautājumos, kā arī Uzturlīdzekļu garantiju fonda izveide ir īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās sekretariāta kompetencē, kontroles mehānismu varētu pastiprināt, piešķirot ar likumu īpašu uzdevumu ministram bērnu un ģimenes lietās tiesības izteikt Tieslietu ministram priekšlikumu par disciplinārlietas ierosināšanu pret zvērinātu tiesu izpildītāju gadījumos, ja konstatēts, ka tiesu izpildītājs neievēro viņa darbību reglamentējošo normatīvo aktu un instrukciju prasības, ir nolaidīgs vai nepilda savus pienākumus. |
|||||||||||
2. Tiesību akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz izdarīt Tiesu izpildītāju likumā grozījumu, kurš piešķir īpašu uzdevumu ministram bērnu un ģimenes lietās tiesības izteikt Tieslietu ministram priekšlikumu par disciplinārlietas ierosināšanu pret zvērinātu tiesu izpildītāju par: 1) zvērinātu tiesu izpildītāju darbību regulējošu likumu un citu normatīvo aktu neievērošanu; 2) zvērinātu tiesu izpildītāju darbību regulējošu instrukciju pārkāpumiem; 3) zvērināta tiesu izpildītāja darbībā pieļauto nolaidību vai pienākumu nepildīšanu; 4) to, ka zvērināts tiesu izpildītājs savā amata darbībā vai ārpus tās atļaujas tādu peļamu rīcību, kas nav savienojama ar zvērināta tiesu izpildītāja amata stāvokli un cieņu vai ar viņa palikšanu amatā vai līdzšinējā amata vietā. |
|||||||||||
3. Cita informācija |
Likumprojektā paredzēts, ka tas stājas spēkā ar 2004.gada 1.jūliju, jo Fonda darbības nodrošināšanai 2004.gada 2.pusgadā ir paredzēts valsts budžeta finansējums likumā Par valsts budžetu 2004.gadam un Fondu paredzēts izveidot ar 2004.gada 1.jūliju. |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumam būs netieša ietekme uz iedzīvotāju dzīves līmeni, jo tas uzlabos tiesu izpildītāju darbības kontroles mehānismu. Rezultātā tas stimulēs tiesu izpildītājus strādāt efektīvāk, un līdz ar to uzlabosies tiesas spriedumu izpilde uzturlīdzekļu piedziņas lietās un palielināsies piedzīto uzturlīdzekļu apmērs. Līdz ar to tālākā perspektīvā likums veicinās sociālās spriedzes atslābšanu. |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. Ls) |
||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||||
4. Prognozējošie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Projekta īstenošanai papildus budžeta līdzekļi nav nepieciešami. |
|||||||||||
6. Cita informācija |
Finansējums Uzturlīdzekļu garantiju fonda izveidei 2,5 milj. Ls apmērā ir paredzēts likumā Par valsts budžetu 2004.gadam. Aprēķini veikti anotācijā, kas pievienota Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumprojektam. |
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojektu paredzēts virzīt vienā paketē ar šādiem likumprojektiem: 1) Uzturlīdzekļu garantiju fonda likums; 2) Grozījumi Civilprocesa likumā. |
|||||||||||
2. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||||||||
Projekts šo jomu neskar. |
Projekts šo jomu neskar. |
Projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
5. Cita informācija |
Projekts šo jomu neskar. |
Projekts šo jomu neskar. |
Projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
I. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Ir notikušas konsultācijas ar Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomi. |
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome iebildumus par likumprojektu nav izteikusi. |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrība ar plašsaziņas līdzekļu starpniecību tika informēta par uzturlīdzekļu fonda izveides ieceri kopumā. Negatīvi viedokļi nav saņemti. Sabiedrības informēšana tiks turpināta. Likumprojekts tiks ievietots sekretariāta mājas lapā www.bm.gov.lv un Ministru kabineta mājas lapā. |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Sagatavojot likumprojektu, ir notikušas konsultācijas ar Tieslietu ministriju, Labklājības ministriju un Ārlietu ministriju. |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1.Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta izpildei nepieciešams radīt Uzturlīdzekļu garantiju fondu, kuram būs publiska nodibinājuma statuss. Fonda darbu vadīs Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās sekretariāta vadītāja pilnvarota amatpersona. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Laikraksts ''Latvijas Vēstnesis'', Normatīvo aktu informācijas sistēma (NAIS). |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. |
|||||||||||
4. Cita informācija |
Nav. |
Īpašu uzdevumu ministrs
bērnu un ģimenes lietās A.Baštiks
Īpašu uzdevumu ministrs bērnu un ģimenes lietās |
Sekretariāta vadītāja |
Juridiskā departamenta direktora p.i. |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
||||
A.Baštiks |
I.Zalpētere |
I.Ligere |
M.Dzērve |
I.Liepa |
22.03.2004. 11:10
1067
I.Liepa, 7356492,
inga.liepa@bm.gov.lv