Likumprojekts
Grozījumi Alternatīvā dienesta likumā
Izdarīt Alternatīvā dienesta likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 14.nr.; 2004, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 3.pantu šādā redakcijā:
"
3.pants. Alternatīvā dienesta ilgumsAlternatīvā dienesta ilgums ir 12 mēneši."
2. Izteikt 9.pantu šādā redakcijā:
"
9.pants. Atvaļinājumi(1) Alternatīvā dienesta veicējam piešķir atvaļinājumu 10 kalendāra dienas, neieskaitot svētku dienas.
(2) Atvaļinājumu piešķir, ja alternatīvā dienesta veicējs pildījis alternatīvo dienestu ne mazāk kā sešus mēnešus.
(3) Atvaļinājumu pārceļ vai pagarina:
1) alternatīvā dienesta veicēja pārejošas darbnespējas gadījumā;
2) ja alternatīvā dienesta veicēju iesaista dabas katastrofu vai avāriju seku likvidēšanā.
(4) Atvaļinājumu alternatīvā dienesta veicējam piešķir Valsts militārā dienesta pārvaldes attiecīgās struktūrvienības vadītājs, pamatojoties uz viņam adresētu alternatīvā dienesta veicēja iesniegumu, kas saskaņots ar alternatīvā dienesta pildīšanas vietas administrācijas vadītāju."
3. Izteikt pārejas noteikumus šādā redakcijā:
"
Pārejas noteikumi1. Šā likuma 3.pantu un 9.panta pirmo daļu nepiemēro personām, par kurām lēmums par norīkošanu alternatīvā dienesta pildīšanai ir pieņemts līdz 2004.gada 1.oktobrim.
2. Personām, par kurām lēmums par norīkošanu alternatīvā dienesta pildīšanai pieņemts līdz 2004.gada 1.oktobrim, alternatīvā dienesta ilgums ir 24 mēneši, ja šīs personas ir ieguvušas augstāko izglītību, 18 mēneši.
3. Uz personām, par kurām lēmums par norīkošanu alternatīvā dienesta pildīšanai pieņemts līdz 2004.gada 1.oktobrim, ir attiecināmi šādi atvaļinājumu piešķiršanas nosacījumi:
1) alternatīvā dienesta veicējam piešķir ikgadējo atvaļinājumu 15 kalendāra dienas alternatīvā dienesta gadā, neskaitot svētku dienas. Alternatīvā dienesta veicējam, kuram alternatīvā dienesta ilgums ir 18 mēneši, otrajā alternatīvā dienesta gadā piešķir ikgadējo atvaļinājumu 10 kalendāra dienas, neskaitot svētku dienas;
2) ikgadējo atvaļinājumu par otro alternatīvā dienesta gadu var piešķirt jebkurā laikā šajā gadā;
3) izņēmuma gadījumā, ja ikgadējā atvaļinājuma piešķiršana alternatīvā dienesta veicējam kārtējā gadā var nelabvēlīgi ietekmēt darba gaitu alternatīvā dienesta pildīšanas vietā, ar Valsts militārā dienesta pārvaldes attiecīgās struktūrvienības vadītāja piekrišanu ikgadējo atvaļinājumu var pārcelt uz c
itu laiku alternatīvā dienesta laikā. Pārcelto ikgadējo atvaļinājumu var savienot ar ikgadējo atvaļinājumu nākamajā alternatīvā dienesta gadā."Likums stājas spēkā 2004.gada 1.oktobrī.
Aizsardzības ministrs
A.Slakteris
Likumprojekta
"Grozījumi Alternatīvā dienesta likumā" anotācija.
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Līdz 2003.gadam alternatīvajā dienestā karavīri nedienēja. Kopš 2003.gada alternatīvajā dienestā dien 5 karavīri, no kuriem 3 alternatīvā dienesta veikšanu uzsāka 2003.gadā un 2 - 2004.gadā. Atbilstoši Alternatīvā dienesta likuma 3.pantam alternatīvā dienesta ilgums ir 24 mēneši. Personām, kuras ieguvušas augstāko izglītību, alternatīvā dienesta ilgums ir 18 mēneši. Savukārt saskaņā ar Obligātā militārā dienesta likuma 8.pantu obligātā aktīvā militārā dienesta ilgums ir 12 mēneši.ANO Cilvēktiesību komiteja 2003.gada 6.novembra secinājumos norādīja, ka alternatīvā dienesta izpildes termiņš ir garāks par obligātā militārā dienesta izpildes termiņu, un līdz ar to tas neatbilst Starptautiskā pakta par pilsoniskajām un politiskajām tiesībām 18.panta prasībām. ANO Cilvēktiesību komiteja secināja, ka atšķirīgu alternatīvā dienesta un obligātā militārā dienesta izpildes termiņu pastāvēšana ir d iskriminējoša. |
|||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz alternatīvā dienesta ilguma saīsināšanu līdz vienam gadam. Likuma realizācija tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijas budžeta ietvaros. |
|||||
3. Cita informācija |
Alternatīvais dienests pastāvēs līdz 2007.gadam, kad tiek plānota pilnīga pāreja uz profesionālo militāro dienestu. |
|||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Jūtama ietekme netiek prognozēta. |
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Jūtama ietekme netiek prognozēta. |
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Jūtama ietekme netiek prognozēta. Saīsinoties alternatīvā dienesta izpildes laikam, persona vienu gadu ātrāk varēs iesaistīties darba tiesiskajās attiecībās. |
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||
(tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Izmaiņas budžeta ieņēmumos netiek prognozētas. |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Tiek prognozēts budžeta izdevumu samazinājums. |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Pað laik izmaksas vienam alternatīvajā dienestā dienējošajam sastāda 24x80Ls un 1x80Ls (beidzot dienestu) jeb 2000Ls divu gadu periodā. Pēc normatīvā akta pieņemšanas izmaksas vienam alternatīvajā dienestā dienējošajam būs 12x80Ls un 1x80Ls, t.i. 1040Ls. Tādējādi prognozējama izdevumu samazināšanās (uz vienu dienējošo tiks ietaupīti 960Ls), ja divas reizes nepalielināsies kopējais alternatīvajā dienestā dienējošo skaits. |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Kompensējošie pasākumi netiek prognozēti. |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Ievērojot to, ka 2003.gadā alternatīvo dienestu sāka pildīt 3 personas, bet šogad - 2, ir grūti prognozēt nākamajos gados alternatīvajā dienestā dienējošo skaitu. Ņemot vērā minēto, un to, ka pārejot uz profesionālo militāro dienestu, ir paredzēts attiekties no alternatīvā dienesta, ir grūti sniegt detalizētu finansiālā pamatojuma aprēķinu. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
||
2. Cita informācija |
Papildus informācijas nav |
||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
1966.gada 16.decembra Starptautiskais pakts par pilsoniskajām un politiskajām tiesībām. |
||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie EK normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
5. Cita informācija |
Papildus informācijas nav |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notiku ðas |
Normatīvā akta projekts ir saskaņots ar Nevalstisko organizāciju centru. |
||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstisko organizāciju centrs atbalsta likumprojekta tālāku virzību. |
||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikuðas |
||
5.Cita informācija |
Papildus informācijas nav |
||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvais akts tiks realizēts esošā finansējuma ietvaros. Jaunas valsts institūcijas radītas netiks. |
||
2.Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts t iks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un žurnālā "Tēvijas sargs" |
||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvā akta atbilstību Latvijas Republikas Satversmei var apstrīdēt Satversmes tiesā. |
||
4. Cita infor mācija |
Papildus informācijas nav |
Aizsardzības ministrs A.Slakteris
Aizsardzības ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Par projektu atbildīgā amatpersona |
A.Slakteris |
E.Rinkēvičs |
S.Araslanova |
I.Kalna |
V.Upeniece |
13.05.2004. 11:30
790
Vita Upeniece
Vita.Upeniece@mod.gov.lv, 7335247