Likumprojekts
Grozījumi Darba aizsardzības likumā
Izdarīt Darba aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 15.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2003, 175.nr.) šādus grozījumus:
9.pantā:
papildināt pantu ar 5.1 daļu šādā redakcijā:
"(51) Ministru kabinets nosaka izņēmumus, kad darba devējs, veicot šā panta piektajā daļā minēto komercdarbību, var neiesaistīt kompetentu institūciju.";
papildināt sesto daļu ar vārdiem "kā arī kārtību, kādā tiek novērtēta viņu kompetence".
Labklājības ministre
D.Staķe
Likumprojekta
Grozījumi Darba aizsardzības likumā
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
No 2002.gada 1.janvāra ir stājies spēkā Darba aizsardzības likums. Likums nosaka prasības darba devēju, nodarbināto un viņu pārstāvju, kā arī valsts institūciju pienākumus, tiesības un savstarpējās attiecības darba aizsardzībā. Uz likuma pamata jau ir izdoti 17 Ministru kabineta noteikumi un šobrīd ir sagatavoti vairāki noteikumu projekti, kurus paredzēts izdot uz likuma pamata, tai skaitā Ministru kabineta noteikumu projekti Noteikumi par komercdarbības veidiem, kuros darba devējs iesaista kompetentu institūciju un šīs iesaistīšanas kārtību un Prasības kompetentām institūcijām un kompetentajiem speciālistiem darba aizsardzības jautājumos. Darba aizsardzības likuma 9.panta pašreizējās redakcijas dēļ ir apgrūtināta augstākminēto noteikumu projektu izstrāde un saskaņošana. Likuma 9.panta piektā daļa nosaka tos komercdarbības veidus, kuros darba devējs iesaista kompetentu institūciju un šīs institūcijas iesaistīšanas kārtību, bet nedod deleģējumu noteikumu projektā Noteikumi par komercdarbības veidiem, kuros darba devējs iesaista kompetentu institūciju un šīs iesaistīšanas kārtību noteikt izņēmumus, kad darba devējs var arī neiesaistīt kompetentu institūciju. Savukārt, likuma 9.panta sestā daļa nosaka, ka Ministru kabinets ir tiesīgs noteikt prasības kompetentām institūcijām un kompetentiem speciālistiem darba aizsardzības jautājumos. Noteikumu projekts Prasības kompetentām institūcijām un kompetentajiem speciālistiem darba aizsardzības jau tājumos nosaka prasības kompetentām institūcijām, kompetentiem speciālistiem, kā arī to, kas šīs prasības un kādā kārtībā pārbaudīs un kontrolēs, jo nevar noteikt prasības nenosakot kontroles un uzraudzības mehānismu. Šīs nepieciešamo pārbaudes un kontroles regulējumu nevar noteikt uz esošā Darba aizsardzības likuma 9.pantā dotā deleģējuma pamata, jo tādējādi tas tiek pārkāpts, un, lai novērstu radušos problēmu, nepieciešams veikt grozījumus Darba aizsardzības likuma 9.pantā. |
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojektā noteiktā Likuma redakcija nodrošinās atbilstošu juridisko pamatu Ministru kabineta noteikumu projektiem Noteikumi par komercdarbības veidiem, kuros darba devējs iesaista kompetentu institūciju un šīs iesaistīšanas kārtību un Prasības kompetentām institūcijām un kompetentajiem speciālistiem darba aizsardzības jautājumos. |
3. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts veicinās administratīvo procedūru darbību |
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
|||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
|||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
|
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
|
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
|
6. Cita informācija |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
Likum-projekts ðo jomu neskar |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Atbilstoši deleģējuma Darba aizsardzības likuma 9.panta piektajā un sestajā daļā, ir izstrādāti Ministru kabineta noteikumu projekti Prasības kompetentām institūcijām un kompetentajiem speciālistiem darba aizsardzības jautājumos un Noteikumi par komercdarbības veidiem, kuros darba devējs iesaista kompetentu institūciju un šis iesaistīšanas kārtību. |
2. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Likumprojekts precizē jau ieviestās Eiropas Kopienas direktīvas 89/391/EEC 7.panta 3.punkta un 6.panta 3.punkta (b) daļas, kā arī 14.panta 1.punkta prasības. |
||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts ðo jomu neskar |
||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||
|
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe |
Komentāri |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ir notikušas ar Nacionālās trīspusējās sadarbības padomi un tās ietvaros ar Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību. |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība un Latvijas Darba devēju konfederāciju atbalsta likumprojektu. |
|
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšana nav notikusi. |
|
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
|
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta normu izpildei netiek radītas jaunas valsts institūcijas. Likumprojekta normu izpildes uzraudzību tāpat kā pār citiem darba aizsardzības normatīvajiem aktiem veiks Valsts darba inspekcija. |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu
|
Sabiedrības informēšanai likumprojekts tiks ievietots vairākās ar darba aizsardzību saistītās interneta mājas lapās (piemēram, Labklājības ministrijas, Valsts darba inspekcijas un Eiropas darba drošības un veselības aizsardzības aģentūras nacionālajā kontaktpunktā. Pēc pieņemšanas, tas tiks publicēts laikra kstā Latvijas Vēstnesis, periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, un būs pieejams Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī tiks ievietots Eiropas darba drošības un veselības aizsardzības aģentūras nacionālā kontaktpunkta interneta mājas lapā (http://osha.lv). |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo
|
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. Ja darba devējs nepiekrīt Valsts darba inspekcijas brīdinājumam, rīkojumam vai lēmumam, viņš var to apstrīdēt LR normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
Labklājības ministre D.Staķe
Valsts sekretāre |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Atbildīgā amatpersona |
|
|||
B.Paðevica |
D.Fromholde |
A.Vanaga |
J.Kanča |
16.07.04. plkst. 12:37
1019
J.Kanča
7021726,
Jolanta.Kanca@lm.gov.lv