2004.gada 17.augustā Noteikumi Nr.713
Rīgā (prot. Nr.48 7.§)
Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā
Izdoti Latvijas Republikas
Satversmes 81.panta kārtībā
Izdarīt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.; 2004, 14.nr.) šādus grozījumus:
35.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus "sociālās palīdzības budžeta" ar vārdu "pamatbudžeta";
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Šā panta trešajā daļā noteikto pabalstu veidu, apmēru, izmaksas kārtību un personas, kuras ir tiesīgas saņemt šos pabalstus, nosaka pašvaldības saistošajos noteikumos."
Ministru p
rezidenta vietā ekonomikas ministrs J.Lujāns
Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrs A.Radzevičs
Ministru kabineta noteikumu projekta
Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 35.panta trešajā daļā ir noteikts, ka pašvaldība papildus šajā likumā noteiktajiem pabalstiem ir tiesīga izmaksāt arī citus pabalstus, ja ir apmierināts pamatots pašvaldības trūcīgo iedzīvotāju pieprasījums pēc pabalsta garantētā minimālā ienākumu līmeņa nodrošināšanai. Pēc būtības šādam pašvaldības lēmumam ir ārējs normatīvs spēks, tāpēc tam jābūt nostiprinātam ārējā normatīvā aktā - saistošajos noteikumos. Pašvaldību tiesības izdot saistošos noteikumus likumdošanā ir noteiktas uzskaitījuma formā, kad tiesību aktā noteikti atsevišķi jautājumi un gadījumi, kad pašvaldības lēmējinstitūcija ir tiesīga izdot saistošos noteikumus. Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā šāda deleģējuma nav un praksē veidojas situācija, ka pašvaldības iedzīvotājiem piešķir (vai atsaka piešķirt) sociālos pabalstus uz iekšēja normatīva akta pamata, kas ir juridiski nekorekti.Ņemot vērā šādu sociālo pabalstu piešķiršanas regulējumu, ka pašvaldības atsaka izmaksāt sociālo pabalstu uz iekšējo normatīvo aktu pamata, ikvienai personai, vēršoties administratīvajā tiesā, tiesa konstatēs šāda lēmuma neatbilstību Administratīvā procesa likuma (APL) 67.panta ceturtajai daļai un uzliks attiecīgajai pašvaldībai par pienākumu izmaksāt sociālo pabalstu, kā arī atmaksāt valsts nodevu 10 latu apmērā (APL 126.pants), radot pašvaldībām finansiālus zaudējumus. Likuma 35.panta pirmajā daļā ir noteikts, ka pašvaldība no sociālās palīdzības budžeta izmaksā pabalstu garantētā minimālā ienākuma līmeņa nodrošināšanai. Atbilstoši likuma Par pašvaldību budžetiem 12.pantam, pašvaldību budžeti sastāv no pamatbudžeta un speciālā budžeta. Pašvaldību speciālie budžeti tiek veidoti Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktajos gadījumos. Saskaņā ar minēto, pašvaldība var izmaksāt pabalstu garantētā minimālā ienākuma līmeņa nodrošināšanai tikai no pamatbudžeta. Līdz ar to likuma 35.panta pirmajā daļā jāizdara grozījums un vārdi sociālās palīdzības budžeta jāaizstāj ar vārdu pamatbudžeta.
|
|
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Sagatavotais MK noteikumu projekts paredz papildināt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 35.pantu ar jaunu ceturto daļu, nosakot, ka 35.panta trešajā daļā noteikto pabalstu veidu, apmēru, izmaksas kārtību un personas, kuras ir tiesīgas saņemt šos pabalstus, nosaka pašvaldība savos saistošajos noteikumos. Kā arī likuma 35.panta pirmajā daļā vārdi sociālās palīdzības budžeta tiek aizstāti ar vārdu pamatbudžeta, tādējādi saskaņojot minēto likuma normu ar likumu Par pašvaldību budžetiem.
|
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Norma tīvā akta projekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā ietekme
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
|
|
|
|
|
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
|
|
|
|
|
|
|
6. Cita informācija
|
|
|
|
|
|
|
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jā izdod un vai ir sagatavoti to projekti.Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Papildus normatīvie akti nav jāizdod. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Nav |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
Nav
|
Nav |
Nav |
Nav |
|
|
||||
5. Cita informācija
|
Nav |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Ar nevalstiskajām organizācijām konsultācijas nav notikušas. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Ar nevalstiskajām organizācijām konsultācijas nav notikušas. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
4. Konsultā cijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav veiktas. |
5.Citas |
|
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktajā kārtībā, kā arī attiecīgo pašvaldību saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā. Jaunas institūcijas netiks radītas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis.
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
02.08.2004. 12.00
928
A.Stucka
7770463;
artis.stucka@raplm.gov.lv
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs |
Valsts sekretāre |
Juridiskās departamenta vadītājs atbildīgā amatpersona |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
A.Radzevičs |
I.Kukute |
A.Stucka |
S.Steinerte |