Grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli
Izdarīt likumā Par
iedzīvotāju ienākuma nodokli (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un
Valdības Ziņotājs, 1993, 22./23.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1994, 2., 23.nr.; 1995, 8., 14.nr.; 1996, 9.nr.; 1997, 3.,
21.nr.; 1998, 1.nr.; 1999, 24.nr.; 2000, 5.nr.; 2001, 1., 24.nr.; 2002, 6.nr.;
2003, 15.nr.; 2004, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 3.panta 3. daļas 91 punktu.
2. Izteikt 9. panta 1. daļas
19. b) punktu šādā redakcijā:
b) fiziskās personas īpašumā esoša augoša meža
pārdošanas izciršanai un tajā iegūtu
kokmateriālu pārdošanas, ja mežs ir bijis šīs personas īpašumā mazāk par 12
mēnešiem,
3. Izslēgt 11. panta 3. daļas
14. punktu
4. Izteikt 11. panta 6.daļu šādā redakcijā
6. Zemnieku un zvejnieku
saimniecību apliekamajā ienākumā netiek ietverti produkti (pašpatēriņš), ko
savām vajadzībām izlietojis saimniecības vai meža īpašnieks un viņa
ģimenes locekļi, kā arī personas, kuras ar saimniecības vai meža īpašnieku
ir radniecībā līdz trešajai pakāpei vai svainībā līdz otrajai pakāpei.
5. Izslēgt 11. panta 8. daļu
6. Izslēgt 17. panta 10.2 daļu
7. Izslēgt 17.panta 12.daļā atsauci uz 3.panta 3 daļas 9.1 punktu.
8. Izslēgt 17.panta 122.daļā atsauci uz 9.1
punktu.
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Likumprojekta Grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ likums ir vajadzīgs |
|
||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Meža nozare no šī gada sākumā
piedzīvotās vētras ir cietusi vissmagāk. Mežsaimniecības zaudējumi tiek lēsti
ap 154 miljonu Ls apmērā, bet kokapstrādes - 58,9 milj.Ls. Īpaši cietuši ir meža īpašnieki. Augoša meža pārdošana izciršanai tiek
aplikta ar iedzīvotāju ienākuma nodokli 25%. Tas
rada nelabvēlīgus apstākļus meža zemes īpašniekiem, jo tie valstij maksā gan
iedzīvotāju ienākuma nodokli par ienākumiem no augoša meža un to īpašumā
esošajā mežā iegūto kokmateriālu pārdošanas, gan arī nekustamā īpašuma
nodokli par meža zemi. Bez tam jāatzīmē, ka raža no pieaugušas mežaudzes
iegūstama tikai aptuveni reizi 80-100 gados. Šāda situācija netieši
veicina starpniekfirmu iesaistīšanos mežu pārdošanā, veicinot nelegālus un
grūti kontrolējamus darījumus, kā arī izvairīšanos no legālas nodokļu
nomaksas. No 2003.gadā veiktajos darījumos ar augošu mežu un
kokmateriāliem gūtā ienākuma potenciāli iekasējamā iedzīvotāju ienākuma
nodokļa apjoma - vismaz 10 miljoniem latu - tika iekasēti tikai 1,4 miljoni
latu. |
|
|||||
2. Likumprojekta būtība |
Likumprojekts paredz grozīt likumu Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli nosakot, ka: 1)
ienākumi no Latvijas nodokļa maksātāja īpašumā esoša
augoša meža pārdošanas nociršanai un šādā nekustamajā īpašumā esošajā mežā
sagatavotu kokmateriālu pārdošanas ir apliekami ar iedzīvotāju ienākuma
nodokli, tikai tādā gadījumā, ja mežs ir bijis fiziskās personas nekustamajā īpašumā mazāk par 12
mēnešiem; 2) uz ienākumiem no tāda augoša meža
un tādā mežā iegūto kokmateriālu pārdošanas, kurš fiziskās personas
nekustamajā īpašumā atradies mazāk par 12 mēnešiem, netiek piemēroti iepriekš
noteiktie atskaitījumi par atjaunošanu un kokmateriālu sagatavošanu, jo pārsvarā gadījumu šāds mežs ir iegādāts nociršanai un peļņas gūšanai
un jaunais īpašnieks par meža atjaunošanu visticamāk pat nedomā. Pieņemot, ka ārvalstu nodokļu
maksātāja ienākums no nekustamā īpašuma izmantošanas ietver arī ienākumus no
augoša meža un kokmateriālu pārdošanas, no likumprojekta ir svītrots 3.panta
trešās daļas 91.punkts. |
|
|||||
3. Cita informācija |
Likuma izmaiņas
veicinās 2005.gada 8. un 9.janvāra vētras postījumu seku likvidēšanu, mazinot
zaudējumus, kas nodarīti meža zemes īpašniekiem un dabai, kā arī vienkāršos
iedzīvotāju ienākuma nodokļa administrēšanu šajā nozarē. Izmaiņas likumā veicinās
darījumu legalizāciju starp meža zemes īpašniekiem un cirsmu izstrādātājiem,
pozitīvi ietekmēs legāli iegūto kokmateriālu uzskaiti darījumos, kā arī
stimulēs meža zemes īpašniekus ieguldīt līdzekļus meža atjaunošanā un
apsaimniekošanā. |
|
|||||
II. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
||||||
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Izmaiņas likumā
labvēlīgi ietekmēs kokmateriālu apriti un to darījumu uzskaiti. |
|
|||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Nodokļu
sloga samazināšanās, stimulēs ieguldīt līdzekļus meža apsaimniekošanā, kas
veicinās uzņēmējdarbības attīstību laukos. Tiks vienkāršota nodokļu
administrēšana un veicināta darījumu ar augošiem kokiem un kokmateriāliem
legalizācija. |
|
|||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Palielināsies
meža īpašnieku ienākumi no meža apsaimniekošanas un uzlabosies sociālā
situācija laukos. |
|
|||||
4. Ietekme uz vidi |
Tiks veicināta meža atjaunošana un sakopšana, kā arī
novērsta kaitēkļu savairošanās vējgāzes seku rezultātā. |
|
|||||
5.Cita informācija |
Tiks panākta augoša meža pārdošanas patiesās vērtības atspoguļošana. |
|
|||||
III. Kāda var būt likuma
ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
tūkst. Ls |
|
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Nav plānotas. |
|
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Nav plānotas. |
|
|||||
3. Finansiālā ietekme |
|
|
|
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav nepieciešami. |
|
|||||
|
|
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|
|||||
6. Cita informācija |
|
|
|||||
IV. Kāda var būt likuma
ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
||||||
1.Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. |
Nav
jāmaina spēkā esošie MK noteikumi. |
|
|||||
2. Cita informācija |
|
|
|||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām likumprojekts atbilst |
|
||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Šo jomu neskar. |
|
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Šo jomu neskar. |
|
|||||
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|
||||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Kopienas tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums,
nosaukums, publikācija |
|
|
|||||
Latvijas tiesību akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
|||
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Ar Pasaules dabas fondu, ar meža īpašnieku
asociācijām. |
|
|||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Ir iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi. |
|
|||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Diskusijas ar nozares speciālistiem, sniegta informācija republikas nozīmes laikrakstos. |
|
|||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav nepieciešams. |
|
|||||
5. Cita informācija |
|
|
|||||
VII. Kā tiks nodrošināta
likuma izpilde |
|
||||||
1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Likuma darbība neprasa jaunu institūciju veidošanu, vienkāršos un
atvieglos Valsts ieņēmumu dienesta darbību. |
|
|||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Publicēšana un
komentāri presē, TV, radio |
|
|||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likums aizstāv indivīda tiesības. |
|
|||||
4. Cita informācija |
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|