Latvijas Republikas
8.Saeimas Prezidijam
2005.gada 22.februārī Nr.
Rīgā
Saskaņā
ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam
likumprojektu "Grozījums Latvijas Republikas Satversmē.
Pielikumā:
1.
Likumprojekts (uz vienas lapas).
2. Anotācija
(uz četrām lapām).
8. Saeimas deputāti:
1. _____________________________
2. _____________________________
3. _____________________________
4. _____________________________
5. _____________________________
6. _____________________________
Likumprojekts
Grozījums Latvijas Republikas Satversmē
Izdarīt Latvijas Republikas Satversmē šādu grozījumu:
Izteikt 101.pantu šādā redakcijā:
101. Ikvienam Latvijas pilsonim
ir tiesības likumā paredzētajā veidā piedalīties valsts un pašvaldību darbībā,
kā arī pildīt valsts dienestu.
Pašvaldības ievēlē pilntiesīgi
Latvijas pilsoņi, nepilsoņi un Eiropas Savienības pilsoņi, kas pastāvīgi
uzturas Latvijā. Ikvienam Latvijas nepilsonim un Eiropas Savienības
pilsonim, kas pastāvīgi uzturas Latvijā, ir tiesības likumā paredzētajā veidā
piedalīties pašvaldību darbībā. Pašvaldību darba valoda ir latviešu valoda.
Pārejas noteikums
Šis likums stājas spēkā 2005.gada 4. maijā.
8. Saeimas
deputāti:
1. _____________________________
2. _____________________________
3. _____________________________
4. _____________________________
5. _____________________________
6. _____________________________
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Grozījums Latvijas Republikas Satversmē
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Patlaban saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmi
un citiem normatīvajiem aktiem pašvaldību vēlēšanās nedrīkst piedalīties
Latvijas nepilsoņi cilvēki, kuriem ir ilglaicīga un noturīga saikne ar Latviju.
Ap 20% Latvijas iedzīvotāju ir nepilsoņi. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz, ka sākot ar 2005.gada
13.martu Latvijas nepilsoņiem būs tiesības ievēlēt pašvaldības un piedalīties
pašvaldību darbā. Pirmo reizi nepilsoņi drīkstēs piedalīties pašvaldību
vēlēšanās 2009.gadā. |
3. Cita informācija |
Nav |
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Nav ietekmes |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Nav ietekmes |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā
akta projekts nodrošinās lielāka personu skaita iesaistīšanos pašvaldību
darbā.. |
4. Ietekme uz vidi |
Nav ietekmes |
5. Cita informācija |
- |
III. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas valsts budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
2. Izmaiņas valsts budžeta izdevumos Izmaiņas pašvaldību budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
|
||||
6. Cita informācija |
|
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
Būs jāizdara grozījumi
Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā. |
2. Cita informācija |
- |
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Eiropas Parlaments rekomendēja uzsākt diskusiju
par balsošanas tiesību piešķiršanu nepilsoņiem pašvaldību vēlēšanās (ziņojums
A5-0111/2004, 2004.gada 25.februārī) |
||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Rekomendāciju piešķirt
nepilsoņiem tiesības piedalīties pašvaldību vēlēšanās pauda: ANO Cilvēktiesību komiteja (atzinuma par Latviju
18.punkts (2003.gada 6.novembrī)); ANO Rasu
diskriminācijas izskaušanas komiteja (atzinuma par Latviju 12.punkts
(2003.gada 23.decembrī)); Eiropas Padomes Cilvēktiesību komisārs (Ziņojuma
par vizīti uz Latviju 5.punkts (2003.gada 8.oktobrī)); Eiropas Padomes Eiropas Vietējo un reģionālo
varas iestāžu kongress (Rekomendācija 47 (1998) par vietējo un reģionālo
demokrātiju Latvijā); Eiropas Komisija pret rasismu un neiecietību
(Otrā ziņojuma par Latviju 34.punkts (2002)); EDSO Parlamentārā Asambleja (2004.gada jūlijā); EDSO vēlēšanu novērošanas misija (2002.gada novembrī). |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
- |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta
norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts
un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
5. Cita informācija |
|
||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
nav notikušas. |
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
3. Kādi sabiedrības informēšanas
pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
- |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
- |
5. Cita informācija |
- |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma
izpildi savas kompetences ietvaros nodrošinās Centrālā vēlēšanu komisija,
pārējās vēlēšanu komisijas un Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar
likumu Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta
pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā
esamību normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas
Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts
neierobežo indivīda tiesības |
4. Cita informācija |
- |