Izdarīt Valsts fondēto
pensiju likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 2000, 7.nr.; 2002, 24.nr.; 2004, 2., 9.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 2.panta
otrajā daļā vārdus "nekustamā īpašumā".
2. Papildināt likumu ar
11.1 pantu šādā redakcijā:
"11.1 pants.
Fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanas reklāma
(1) Jebkāda fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanas un ar to
saistīto pakalpojumu publiska sludināšana (reklāma) jebkurā veidā var notikt
tikai atbilstoši Finanšu un kapitāla tirgus komisijā reģistrētam ieguldījumu
plāna prospektam.
(2) Ievietojot sludinājumus vai publiski paziņojot ieguldījumu plāna
noteikumus, ieguldījumu plāna reklāmā norāda:
1) ieguldījumu plāna nosaukumu;
2) pārvaldošās sabiedrības nosaukumu, juridisko adresi un
izpildinstitūcijas atrašanās vietu;
3) līdzekļu turētāja nosaukumu;
4) ieguldījumu plāna prospekta izsniegšanas vietu;
5) paziņojumu par to, ka vēsturiskais
ienesīgums negarantē līdzīgu ienesīgumu nākotnē (ja reklāmā ir minēts
ieguldījumu plāna ienesīgums).
(3) Ievietojot sludinājumus vai publiski paziņojot ieguldījumu
plāna noteikumus, ieguldījumu plāna reklāmā nedrīkst nekādā veidā garantēt
peļņu vai noteiktu ienesīguma līmeni."
3. Papildināt 12.panta
trešo daļu ar 3.punktu šādā redakcijā:
"3) ieguldījumi
eirās netiek uzskatīti par ieguldījumiem nesaskaņotās valūtās šīs daļas 1. un
2.punkta izpratnē."
Finanšu
ministrs
O.Spurdziņš
Likumprojekta
"Grozījumi
Valsts fondēto pensiju likumā" anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Šobrīd Valsts fondēto pensiju likums nosaka, ka
valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs drīkst ar saistībām
nesaskaņotās valūtās ieguldīt ne vairāk par 30 procentiem no valsts fondēto
pensiju shēmas līdzekļiem, bet ieguldījumi vienā ar saistībām nesaskaņotā
valūtā nedrīkst pārsniegt 10 procentus. Šis ierobežojums attiecas arī uz
ieguldījumiem finanšu instrumentos, kas ir denominēti eirās. Pēc lata piesaistes eirai šādam ierobežojumam
attiecībā uz ieguldījumiem eirās denominētos finanšu instrumentos vairs nebūs
attaisnojuma, tāpēc likumprojekts paredz, ka pēc lata piesaistes eirai
ieguldījumi eirās netiks uzskatīti par ieguldījumiem ar saistībām
nesaskaņotās valūtās. Tāpat šobrīd Valsts fondēto pensiju likumā nav
noteikti nekādi ierobežojumi valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu
ieguldījumu plānu un to ienesīguma reklāmai. Tas rada situāciju, ka
neprecīzas vai maldinošas reklāmas izplatīšana par valsts fondēto pensiju
shēmas līdzekļu ieguldījumu plāniem vai to ienesīgumu netiek uzskatīta par
Valsts fondēto pensiju likuma pārkāpumu un līdz ar to Finanšu un kapitāla
tirgus komisijai ir ierobežotas iespējas vērsties pret šādas reklāmas
izplatītājiem. Analoģiski reklāmas ierobežojumi jau ir noteikti
gan likumā "Par privātajiem pensiju fondiem" attiecībā uz pensiju
plānu reklāmu, gan Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā attiecībā uz
ieguldījumu fondu reklāmu. |
||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta
būtība |
Likumprojekts nosaka, ka pēc lata piesaistes eirai
ieguldījumi eirās vairs netiek uzskatīti par ieguldījumiem ar saistībām
nesaskaņotās valūtās. Tiek novērsta pretruna Valsts fondēto pensiju likuma
2. pantā, precizējot, ka valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļus
nedrīkst ieguldīt nekustamajā īpašumā, jo šāds ierobežojums nepārprotami ir
noteikts šā paša likuma 12. panta ceturtās daļas 1. punktā. Tāpat likumprojektā tiek noteikts, ka jebkāda valsts
fondēto pensiju shēmas līdzekļu ieguldījumu plāna reklāma var notikt tikai
atbilstoši Finanšu un kapitāla tirgus komisijā reģistrētam ieguldījumu
plānam, tiek noteikts, kāda informācija jānorāda, publicējot ieguldījumu
plāna reklāmu, kā arī tiek noteikts aizliegums ieguldījumu plāna reklāmā
garantēt peļņu vai noteiktu ienesīguma līmeni. |
||||||||||||
3. Cita informācija |
Nav. |
||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības
vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts ietekmēs tās ieguldījumu pārvaldes
sabiedrības, kuras ir saņēmušas licenci valsts fondēto pensiju shēmas
līdzekļu pārvaldīšanai, nosakot zināmus ierobežojumus to pārvaldīšanā esošo
valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu ieguldījumu plānu reklāmai, bet
atceļot ierobežojumu ieguldīt tikai 10 procentus no ieguldījumu plāna
līdzekļiem finanšu instrumentos, kuri ir denominēti eirās. |
||||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|||||||||||||
|
Noteikumu projekts šo jomu neskar. (tūkst. latu) |
||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
6. Cita informācija |
Nav. |
||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
2. Cita informācija |
Nav. |
||||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu nekar. |
||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Likumprojekts šo jomu nekar. |
||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums
1. tabula |
|||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu nekar. |
||||||||||||
2.tabula |
|||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||||||
Likumprojekts šo jomu nekar. |
Likumprojekts šo jomu nekar. |
Likumprojekts šo jomu nekar. |
Likumprojekts šo jomu nekar. |
||||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekts
saskaņots ar Finanšu un kapitāla tirgus komisijas konsultatīvo finanšu un
kapitāla tirgus padomi, kas ir izveidota, pamatojoties uz Finanšu un kapitāla
tirgus komisijas likuma 21. pantu un kurā ietilpst Latvijas Komercbanku
asociācijas, Latvijas Apdrošinātāju asociācijas, Latvijas Apdrošināšanas
brokeru asociācijas un Latvijas Vērtspapīru tirgus profesionālo dalībnieku
asociācijas pārstāvji. |
||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas konsultatīvā finanšu un
kapitāla tirgus padome likumprojektu ir atbalstījusi. Tomēr Latvijas
Komercbanku asociācija konsultatīvās padomes sēdes laikā ir izteikusi bažas
par Valsts kases kā valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāja
darbību un uzskata, ka ir nepieciešams izvērtēt šādas darbības turpmāku
nepieciešamību. Tāpat Latvijas Komercbanku asociācija uzskata, ka ir
nepieciešams likvidēt Valsts kases priviliģēto stāvokli attiecībā pret
privātajiem līdzekļu pārvaldītājiem, jo šobrīd visu to dalībnieku, kas nav
paziņojuši savu izvēli Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai, līdzekļi
automātiski tiek ieskaitīti Valsts kases valsts fondēto pensiju shēmas
līdzekļu ieguldījumu plānā, un Valsts kase netiek pakļauta uzraudzībai, kas
būtu līdzvērtīga tai uzraudzībai, kādai ir pakļauti privātie līdzekļu
pārvaldītāji no Finanšu un kapitāla tirgus komisijas puses. |
||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas
pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekts ir ievietots Finanšu un
kapitāla tirgus komisijas mājas lapā internetā www.fktk.lv. |
||||||||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Nav
notikušas. |
||||||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma izpildei nav nepieciešams radīt jaunas
institūcijas. Likuma izpildi nodrošinās Finanšu un kapitāla tirgus komisija. |
||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta
par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc likuma
pieņemšanas tas tiks ievietots Finanšu un kapitāla tirgus komisijas mājas
lapā internetā www.fktk.lv, kurā ar likumu varēs iepazīties visas
ieinteresētās personas. |
||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt
savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likums neierobežo indivīda tiesības. |
||||||||||||
4. Cita informācija |
Nav. |
||||||||||||
Finanšu ministrs O. Spurdziņš
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
V. Andrējeva |
S. Strazdiņa |
M. Radeiko |
J. Bogdanovs |
28.12.2004 11:10
J. Bogdanovs
1034
7774856, juris.bogdanovs@fktk.lv