Grozījumi likumā "Par uzņēmumu un
uzņēmējsabiedrību maksātnespēju"
Izdarīt likumā "Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību
maksātnespēju" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1996, 20.nr.; 1997, 10.nr.; 1998, 2., 7., 23.nr.; 2000, 13.nr.; 2001, 2.,
12.nr.; 2002, 16.nr.; 2003, 14.nr.; 2004, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 8.panta sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Kreditoru
sapulces gaitu protokolē. Protokolēšanu nodrošina kreditoru sapulces vadītājs.
Kreditoru sapulces protokolu ne vēlāk
kā piecu darbdienu laikā no kreditoru sapulces dienas paraksta kreditoru
sapulces vadītājs un no klātesošo kreditoru vidus ievēlēts kreditoru sapulces
pārstāvis, kā arī jebkurš kreditors, kas piedalījies kreditoru sapulcē un
izteicis vēlmi parakstīt kreditoru sapulces protokolu. Parakstīto protokolu piecu darbdienu laikā pēc tā parakstīšanas
administrators iesniedz Aģentūrā."
2. Papildināt likumu ar 13.1 pantu šādā redakcijā:
"13.1 pants.
Administratora sertifikāts
(1) Administratora sertifikātu izsniedz pretendentiem, kuri ir nokārtojuši administratora kvalifikācijas pārbaudījumu.
(2) Administratora sertifikāts tiek anulēts, ja administrators:
1) ir notiesāts par noziedzīgiem nodarījumiem pret īpašumu,
noziedzīgiem nodarījumiem tautsaimniecībā, noziedzīgiem nodarījumiem
valsts institūciju dienestā, noziedzīgiem nodarījumiem pret jurisdikciju vai
noziedzīgiem nodarījumiem pret pārvaldes kārtību;
2) normatīvo aktu
pārkāpumu dēļ ne mazāk kā trīs
reizes atcelts no administratora pienākumu pildīšanas maksātnespējas procesos;
3) sniedzis nepatiesas
ziņas, lai saņemtu sertifikātu;
4) ar tiesas spriedumu atzīts par rīcībnespējīgu;
5) iesniedzis iesniegumu par sertifikāta anulēšanu.
(3) Administratora sertifikāta izsniegšanas, anulēšanas un darbības termiņa pagarināšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
(4) Persona nevar pretendēt uz administratora sertifikāta saņemšanu, ja viņai anulēts sertifikāts šā panta otrās daļas 2. un 3.punktā noteiktajā gadījumā un nav pagājuši pieci gadi no lēmuma par sertifikāta anulēšanu pieņemšanas dienas."
3. Izteikt
14.pantu šādā redakcijā:
"14.pants. Administratoram noteiktie
pienākumu veikšanas ierobežojumi
maksātnespējas procesā
(1) Administratora pienākumus konkrētajā
maksātnespējas procesā administrators nevar veikt šādos gadījumos:
1) administrators ir tiesājamā, apsūdzētā vai aizdomās turētā persona krimināllietā, kura ir saistīta ar administratora rīcību konkrētajā maksātnespējas procesā;
2) administrators saskaņā ar šā likuma
35.pantu atzīstams par ieinteresēto personu attiecībā pret parādnieku;
3) parādniekam ir
prasījuma tiesības pret administratoru vai administratoram
ir prasījuma tiesības pret parādnieku.
(2) Ja uz
administratoru attiecas kāds no šā panta pirmajā daļā noteiktajiem gadījumiem,
administrators nekavējoties informē par to tiesu un Aģentūru."
4. 16.pantā:
izteikt pirmo un otro daļu
šādā redakcijā:
"(1) Administratoru
ieceļ tiesa pēc Aģentūras priekšlikuma tūlīt pēc maksātnespējas lietas
ierosināšanas. Aģentūras priekšlikumam ir ieteikuma raksturs, un tas nav
apstrīdams vai pārsūdzams Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
(2) Aģentūra kandidatūru administratora
pienākumu veikšanai izvēlas pēc nejaušības principa no sertificēto
administratoru vidus. Kārtību, kādā Aģentūra izvēlas un iesaka tiesai
kandidatūru administratora pienākumu veikšanai, nosaka Ministru
kabinets.";
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Par
administratoru nevar iecelt personu,
kura ir tiesājamā, apsūdzētā vai aizdomās turētā krimināllietā par
noziedzīgiem nodarījumiem pret īpašumu, noziedzīgiem nodarījumiem
tautsaimniecībā, noziedzīgiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā,
noziedzīgiem nodarījumiem pret jurisdikciju vai noziedzīgiem nodarījumiem pret
pārvaldes kārtību."
5. Papildināt 19.pantu
ar devīto daļu šādā redakcijā:
"(9) Pēc
Aģentūras pieprasījuma administrators sniedz ziņas un dokumentus par
maksātnespējas procesa gaitu."
6. 28.pantā:
aizstāt pirmās daļas
1.punktā vārdus "to ieceļot, nav ievēroti" ar vārdiem "uz viņu
attiecināmi";
izteikt pirmās daļas
4.punktu šādā redakcijā:
"4) administratora
sertifikāts ir anulēts;".
7. Izteikt 32.2 panta
otrās daļas 4.punktu šādā redakcijā:
"4) izsniedz un
anulē administratora sertifikātu, kā arī pagarina tā darbības termiņu;".
8. Papildināt IV nodaļu
ar 32.4 pantu šādā redakcijā:
"32.4 pants. Aģentūras lēmumi,
to apstrīdēšana un pārsūdzēšana
(1) Aģentūra pieņem
lēmumus par:
1) maksātnespējīgo
darba devēju darbinieku prasījumu apmierināšanu;
2) maksātnespējas
procesa administrācijas izmaksu segšanu;
3) administratora
lēmumu un rīcību maksātnespējas procesā un tiesiskā pienākuma uzlikšanu, ja
konstatēts pārkāpums;
4) aizrādījuma vai
brīdinājuma izteikšanu administratoram;
5) administratora
sertifikāta izsniegšanu,
anulēšanu vai tā darbības termiņa pagarināšanu.
(2) Aģentūras lēmumus
attiecībā uz šā panta pirmās daļas 1., 2. un 5.punktā minētajiem gadījumiem var
apstrīdēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Iesnieguma
iesniegšana par Aģentūras lēmuma apstrīdēšanu neaptur attiecīgā lēmuma darbību.
(3) Aģentūras lēmumus
attiecībā uz šā panta pirmās daļas 3. un 4.punktā minētajiem gadījumiem var
pārsūdzēt tajā tiesā, kurā ierosināta maksātnespējas lieta. Sūdzības
iesniegšana tiesā neaptur Aģentūras lēmuma darbību."
9. Izteikt 43.panta
otrās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1) parādnieka
pārvaldes institūciju un revīzijas institūciju locekļu un pārstāvju saraksts
(vārds, uzvārds, personas kods, adrese un tālruņa numurs);"
10. Izteikt
49.panta tekstu šādā redakcijā:
"(1) Parādnieku
par maksātnespējīgu pasludina tiesa. Tiesas spriedums ir galīgs un apelācijas
kārtībā nav pārsūdzams.
(2) Tiesas
sprieduma noraksts nosūtāms Aģentūrai."
11. Izteikt 56.panta
otrās daļas otro teikumu šādā redakcijā:
"Paziņojums par pirmo
kreditoru sapulci publicējams laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un
nosūtāms Aģentūrai."
12. Izteikt 59.panta
pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Noslēguma kreditoru sapulci, izziņojot tās laiku, vietu un darba kārtību visiem zināmajiem
kreditoriem un Aģentūrai vismaz divas nedēļas iepriekš, administrators
sasauc ne vēlāk kā divas nedēļas pirms kreditoru sapulces noteiktā
maksātnespējas risinājuma termiņa beigām."
13. Izteikt 60. un 61.pantu šādā redakcijā:
"60.pants. Sūdzību izskatīšana maksātnespējas
lietā
(1) Pēc parādnieka pasludināšanas par
maksātnespējīgu sūdzības par
administratora lēmumiem un rīcību izskatāmas
Aģentūrā, ievērojot šādu vispārēju izskatīšanas kārtību:
1) kreditoru sapulce var iesniegt Aģentūrā
sūdzību par administratora lēmumiem vai rīcību, ja pirms tam sūdzība iesniegta
administratoram un viņš divu nedēļu laikā nav sniedzis atbildi uz sūdzību vai
ir to noraidījis;
2) kreditoru komiteja, katrs kreditors,
parādnieka pārstāvis vai trešā persona, kuras tiesības vai tiesiskās intereses
aizskartas ar administratora lēmumu vai rīcību, var iesniegt Aģentūrā sūdzību
par administratora lēmumiem vai rīcību, ja pirms tam sūdzība iesniegta
administratoram un viņš divu nedēļu laikā nav sniedzis atbildi uz sūdzību vai
ir to noraidījis.
(2) Administratora sūdzību par kreditoru
komitejas lēmumu izskata tiesa, ja pirms tam sūdzība izskatīta kreditoru
sapulcē.
(3) Administratora sūdzību par kreditoru sapulces
lēmumu izskata tiesa.
(4) Kreditori var pārsūdzēt kreditoru sapulces
vai kreditoru komitejas lēmumu šajā likumā noteiktajos gadījumos.
(5) Ja, pamatojoties uz administratora rīcību,
kreditoru sapulces vai kreditoru komitejas lēmumu, rodas strīds par tiesībām,
kas izšķirams saskaņā ar vispārīgajiem noteikumiem, prasība iesniedzama tiesā
atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai lietu piekritībai.
(6) Sūdzības par citu maksātnespējas procesā
iesaistīto personu lēmumiem vai rīcību izskata tā tiesa, kurā ierosināta
attiecīgā maksātnespējas lieta.
61.pants.
Sūdzību izskatīšana Aģentūrā
(1) Sūdzību par administratora lēmumu vai rīcību
izskata Aģentūra. Aģentūra pauž savu viedokli, pamatojoties uz koleģiālu
lēmumu.
(2) Lai noskaidrotu pušu viedokli, Aģentūra ir
tiesīga no pusēm pieprasīt nepieciešamās ziņas un dokumentus.
(3) Sūdzību par administratora lēmumu vai rīcību Aģentūra
izskata viena mēneša laikā no sūdzības saņemšanas dienas.
(4) Ja objektīvu iemeslu dēļ viena mēneša termiņu
nav iespējams ievērot, Aģentūra var termiņu pagarināt uz laiku, ne ilgāku par
diviem mēnešiem. Par termiņa pagarinājumu Aģentūra paziņo sūdzības
iesniedzējam.
(5) Aģentūras lēmumu attiecībā uz sūdzību par
administratora lēmumu vai rīcību var pārsūdzēt 15 dienu laikā tiesā, kurā
ierosināta maksātnespējas lieta."
14. Izteikt 72.panta
pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:
"(1) Naudas summas, ko parādnieks samaksājis parādu
segšanai pēdējo sešu mēnešu laikā pirms maksātnespējas iestāšanās dienas, kā
arī pēc maksātnespējas iestāšanās dienas (izņemot naudas summas, ko samaksājis
administrators maksātnespējas procesa gaitā), pēc tiesas sprieduma ir
atmaksājamas, ja tiek konstatēts vismaz viens no šādiem apstākļiem:"
15. Izteikt 108.panta
otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Administrācijas
izmaksas, izņemot šā likuma 109.panta 6. un 7.punktā paredzētos līdzekļus,
tiesa var solidāri piedzīt no parādnieka pārvaldes institūciju locekļiem
kriminālsodāma bankrota gadījumā un citos likumā paredzētajos gadījumos."
S.Āboltiņa
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību
maksātnespēju anotācija
I. Kādēļ normatīvais
akts ir vajadzīgs
|
||||||||||||||||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
No 1996.gada 12.oktobra ir stājies spēkā
1996.gada 12.septembrī pieņemtais likums Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību
maksātnespēju. Laika posmā no likuma pieņemšanas līdz šim brīdim ir pieņemti
un stājušies spēkā arī citi normatīvie akti, kas tieši vai netieši regulē
maksātnespējas jomu. Nepilnības un atšķirības normatīvajos aktos nenodrošina
vienotu un nepārprotamu likumu normu piemērošanu īstenojot valsts politiku
maksātnespējas procesā, kas saistās ar maksātnespējas procesa administratoru
darbības uzraudzības jautājumiem.
|
|||||||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Lai
nodrošinātu nejaušības principa īstenošanu administratora kandidāta izvēles
procedūrā, tiks noteikta kārtība, kādā tiek izvēlēts un ieteikts tiesai
administratora kandidāts konkrētam maksātnespējas procesam. Līdz ar to
likumprojektā iestrādāta norma, kas paredz noteikt pilnvarojumu Ministru
kabinetam izdot attiecīgus noteikumus Likumprojektā ietvertās normas precizē Aģentūras
tiesības uzraudzības funkcijas īstenošanā attiecībā uz pārkāpumiem, kas
konstatēti administratora rīcībā un lēmumos, paredzot efektīvāku uzraudzības
funkcijas īstenošanu, kas nodrošina efektīvu un likumīgu maksātnespējas
procesa gaitu. Likumprojektā tiek konkretizēti jautājumi, kas saistīti ar administratoru sertifikāciju un ar to saistītajiem ierobežojumiem pildīt maksātnespējas procesa administratora pienākumus, kā arī, lai saskaņotu lēmuma pieņemšanas procedūru, pieņemto lēmumu apstrīdēšanu un pārsūdzēšanu ar Administratīvā procesa likuma normām. |
|||||||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst.
latu) |
||||||||||||||||||
Rādītāji |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji 5 gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||||||||||
2006 |
2007 |
2008 |
||||||||||||||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos, t.sk.: |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar |
|||||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar |
|||||||||||||
6. Paskaidrojumi pie budžeta ieņēmumiem un
izdevumiem: Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar. |
||||||||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem
(arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt. |
Tiks izdoti šādi normatīvie akti: 1) Ministru kabineta noteikumi par
administratora sertifikāta izsniegšanas, anulēšanas un darbības termiņa
pagarināšanas kārtību; 2) Ministru kabineta noteikumi par kārtību,
kādā valsts aģentūra Maksātnespējas administrācija izvēlas un iesaka tiesai
administratora kandidātu. Minēto noteikumu projektu spēkā stāšanās
termiņš saistīts ar likumprojekta pieņemšanas termiņu. |
|||||||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts nav pretrunā Padomes 2000.gada 29.maija Regulai (EK) Nr.1346/2000 par maksātnespējas
procedūrām |
|||||||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||||
|
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||||||||
|
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie
akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
- |
||||||||||||||||
|
2.tabula |
|||||||||||||||||
|
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
||||||||||||||
|
- |
- |
- |
- |
||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||||||||||||||
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Ārvalstu investoru padomi Latvijā, valsts
aģentūras Maksātnespējas administrācija Konsultatīvā padome. |
||||||||||||||||
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta. |
||||||||||||||||
|
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi
ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi tiek
veikti sniedzot informāciju plašsaziņas līdzekļos. |
||||||||||||||||
|
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
||||||||||||||||
|
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||||||||
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojektā paredzēto normu izpildi
nodrošinās valsts aģentūra Maksātnespējas administrācija |
||||||||||||||||
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc tā pieņemšanas Ministru
kabinetā tiks publicēti laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā
izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs.
Informācija tiks ievietota Aģentūras mājas lapā. |
||||||||||||||||
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā. |
||||||||||||||||
Tieslietu ministre S.Āboltiņa
Tieslietu ministre |
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
S.Āboltiņa |
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
I.Brazauska |
A.Gobzems |
11.01.2005
854
Ervīns Ābele 7509525,
ervins.abele@mna.gov.lv