Grozījumi Muitas likumā
Izdarīt Muitas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2004, 9.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 4.pantu ar trešo, ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:
"(3) Ministru
kabinets nosaka muitošanas un muitas kontroles kārtību, kā
arī kārtību, kādā preces tiek atbrīvotas no muitas
nodokļa atbilstoši Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem.
(4) Ministru
kabinets nosaka valsts nodevas likmes par muitas iestāžu pakalpojumiem un to samaksas kārtību.
(5) Komercsabiedrību
iesniegumu par muitas nodokļa atcelšanu un kvotu piemērošanu, kā arī iesniegto
iesniegumu noraidījumu tālāku virzību atbilstoši Eiropas Savienības
normatīvajiem aktiem koordinē Ministru kabineta izveidota Muitas nodokļa
atcelšanas un kvotu konsultatīvā padome. Muitas nodokļa atcelšanas un kvotu
konsultatīvās padomes nolikumu apstiprina Ministru kabinets."
2. Izslēgt
11.panta trešo daļu.
3. Papildināt
likumu ar 12.1 pantu šādā redakcijā:
"12.1 pants.
Pārstāvības ierobežojums
Tiešās
pārstāvības pakalpojumus ir tiesīgi sniegt tikai muitas brokeri."
4. Aizstāt
27.pantā vārdus "muitošanas speciālista izglītību apliecinošs
dokuments" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "muitošanas speciālista
kvalifikācijas sertifikāts" (attiecīgā locījumā).
5. Izteikt
28.pantu šādā redakcijā:
"28.pants.
Muitošanas speciālista kvalifikācijas sertifikāts
Muitošanas
speciālista kvalifikācijas sertifikātu pēc kvalifikācijas kursu pabeigšanas
izsniedz uz trijiem gadiem. Kursu programmu, saskaņojot ar Valsts ieņēmumu
dienestu, izstrādā un īsteno augstskola, kurai ir akreditēta profesionālās
augstākās izglītības studiju programma muitas eksperta kvalifikācijas
ieguvei."
6. Aizstāt 31.pantā vārdus "muitošanas
speciālista izglītību apliecinošu dokumentu" ar vārdiem "muitošanas
speciālista kvalifikācijas sertifikātu".
7. Izteikt 33.panta
2.punktu šādā redakcijā:
"2) iebrauc vai izbrauc no Eiropas
Savienības dalībvalstīm, neizbraucot no Eiropas Savienības muitas teritorijas,
vai iebrauc Eiropas Savienības muitas teritorijā no ārvalstīm, neizbraucot no
Eiropas Savienības muitas teritorijas. Šādām precēm nepiemēro atbrīvojumu no
muitas nodokļa un citiem normatīvajos aktos paredzētajiem nodokļiem."
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Likumprojekta
Grozījumi Muitas likumā anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Kopš 2004.gada 1.maija Latvijai ir saistoša Eiropas Savienības (ES) normatīvā bāze. Eiropas Savienības Muitas kodekss (Padomes regula 2913/92) un tā ieviešanas noteikumi (Komisijas regula 2454/93), kas ir galvenās ES regulas muitas lietās, satur pilnvarojumus nacionālajām muitas iestādēm noteikt atsevišķus jautājumus. Līdz šim minētos jautājumus noteica ar Valsts ieņēmumu dienesta (VID) rīkojumiem un metodiskajiem norādījumiem. Tā kā tiesības izdot trešajām personām saistošus normatīvos aktus
Satversmē paredzētas tikai tautai un Saeimai, tad gadījumos, kad ES
normatīvais akts pilnvaro kādu nacionālo institūciju izdot normatīvo aktu,
šis jautājums ir jāsagatavo attiecīgi likumprojekta vai Ministru kabineta
(MK) noteikumu projekta veidā. ES normatīvais akts un tajā iestrādātais
pilnvarojums muitas iestādei vai dalībvalstij nevar būt par pamatu MK
noteikumu izdošanai, tādēļ ir nepieciešams iekļaut pilnvarojumu nacionālajā likumā. Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās likuma 17.panta otrā daļa
nosaka, ka, ja likums paredz pārvaldes iestādei kompetenci izdot ārējus
normatīvus aktus, tie juridiskā spēka hierarhijā pielīdzināmi MK noteikumiem,
taču zaudē spēku 2006.gada 1. janvārī. Iepriekš minētā iemesla dēļ VID pēc 2006.gada 1.janvāra zaudēs juridisku
pamatu izdot vairākas atļaujas un iekasēt paredzētos maksājumus, t.sk.,
saistībā ar ES pašu resursiem. Tādēļ nepieciešams steidzamības kārtā grozīt
Muitas likumu, tajā iekļaujot pilnvarojumu MK izdot normatīvos aktus, kas
noteiks muitas kontroles un muitošanas kārtību, kuru pašlaik, atbilstoši ES
regulu pilnvarojumam, nosaka 49 VID rīkojumi. |
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
Grozījums Muitas likumā paredz Muitas likuma 4.panta trešajā daļā iekļaut
vispārēju pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot MK noteikumus saistībā ar
muitošanu un muitas kontroli, kā arī paredzēt kārtību,
kādā preces tiek atbrīvotas no muitas nodokļa atbilstoši ES normatīvajiem
aktiem. Šis vispārējais pilnvarojums aptvers arī gadījumus,
ko patreiz paredz likuma 11.panta trešā daļa par muitas nodrošinājumu
piemērošanas kārtību; šī iemesla dēļ tā tiek svītrota. Likumprojektā
paredzēts, ka Muitas likuma 4.panta ceturtā daļā būs pilnvarojums MK noteikt
muitas iestāžu pakalpojumu valsts nodevas, jo patreiz 2004.gada 19.oktobra MK
noteikumi Nr. 868 Noteikumi par muitas iestāžu pakalpojumu valsts nodevu ir izdoti uz likuma "Par nodokļiem un nodevām" pamata, taču
saskaņā ar Valsts kancelejas viedokli, šāds pilnvarojums nav pietiekošs.
Tāpēc MK 2004.gada 19.oktobra sēdes protokola Nr.60 29.§ uzdod Finanšu
ministrijai, iesniedzot Ministru kabinetā likumprojektu par grozījumu Muitas
likumā, paredzēt tajā pilnvarojumu MK izdot noteikumus par valsts nodevas
likmi par muitas iestāžu pakalpojumiem un to samaksas kārtību. Muitas likuma 4.panta piektā daļa paredzēs pilnvarojumu MK noteikt
Muitas nodokļa atcelšanas un kvotu konsultatīvās padomes nolikumu, lai
koordinētu komercsabiedrību iesniegumu par muitas nodokļa atcelšanu un kvotu
piemērošanu un iesniegto iesniegumu noraidījumu tālāku virzību atbilstoši ES
normatīvajiem aktiem. 2004.gada 19.oktobrī MK, pamatojoties uz Valsts
pārvaldes iekārtas likuma 13.pantā minēto pilnvarojumu, izdeva noteikumus
Nr.878 Muitas nodokļa atcelšanas un kvotu konsultatīvās padomes nolikums,
taču saskaņā ar Valsts kancelejas viedokli šis pilnvarojums nav pietiekošs un
to nepieciešams iestrādāt Muitas likumā. Likumā jauns 12.1pants nepieciešams, lai saskaņā ar
Eiromuitas kodeksa (Padomes regula 2913/92) 5.pantā paredzētajām dalībvalstu
tiesībām ierobežotu tiešās pārstāvības pakalpojumu sniegšanu un to ļautu
veikt tikai muitas brokeriem, tādējādi nodrošinot sniegtā pakalpojuma
kvalitāti un nodrošinot iesaistīto personu atbildības sadalījumu. Grozījumi Muitas
likuma 27., 28. un 31.pantā ir nepieciešami, lai precizētu muitošanas
speciālista kvalifikācijas sertifikāta nosaukumu, noteiktu tam derīguma
termiņu, kā arī 28.pantā paredzētu nosacījumu, ka kursu programma
saskaņojama ar Valsts ieņēmumu dienestu. 33.panta otrais punkts
ir papildināts, lai paredzētu gadījumus, kad personas iebrauc no ārvalstīm ES
muitas teritorijā un tur paliek (atšķirībā no 1. punktā minētajām personām,
kas iebrauc ES muitas teritorijā, bet neizejot no muitas kontroles zonas,
vēlāk izbrauc (tranzīta pasažieri)). |
|||||||||
3. Cita informācija |
_________________________ |
|||||||||
II. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Cita informācija |
_ |
|||||||||
III. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
______ |
_______ |
______ |
_______ |
_______ |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā
akta pr
ojekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|||||
Cita informācija: |
______ |
______ |
______ |
_______ |
_______ |
|||||
IV. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Līdz 2005.gada 31.decembrim nepieciešams izdot MK
noteikumus, kuri noteiks ārējas tiesību normas, kuras pašlaik iestrādātas 49
VID rīkojumos. Pamatojoties uz Muitas likumā paredzēto pilnvarojumu, būs jāpieņem noteikumi, kuru
saturs atbildīs 2004.gada 19.oktobra MK noteikumiem Nr. 868 Noteikumi par muitas
iestāžu pakalpojumu valsts nodevu, kā arī 2004.gada
19.oktobra MK noteikumiem Nr.878
Muitas nodokļa atcelšanas un kvotu konsultatīvās padomes nolikums. |
|||||||||
2. Cita informācija |
____________________ |
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts
pastarpināti saistīts ar Aktu par Čehijas
Republikas, Igaunijas Republikas,
Kipras Republikas, Latvijas Republikas, Lietuvas Republikas, Ungārijas Republikas, Maltas Republikas,
Polijas Republikas, Slovēnijas Republikas un Slovākijas Republikas
pievienošanās nosacījumiem un pielāgojumiem Līgumos, kas ir Eiropas
Savienības pamatā.
Likumprojekta 3.pants ir saistīts ar 1992.gada 12.oktobra Eiropas Savienības Padomes regulu (EEC) Nr. 2913/92 par Kopienas Muitas kodeksa izveidi. |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
1)
Akts par Čehijas Republikas, Igaunijas Republikas, Kipras Republikas, Latvijas Republikas, Lietuvas Republikas, Ungārijas Republikas,
Maltas Republikas, Polijas Republikas, Slovēnijas Republikas un Slovākijas
Republikas pievienošanās nosacījumiem un pielāgojumiem Līgumos,
|
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||
1.
Likumprojekta Grozījums Muitas likumā 1.pants 2.
Likumprojekta Grozījums Muitas likumā 3.pants |
Akta par Čehijas
Republikas, Igaunijas Republikas,
Kipras Republikas, Latvijas Republikas, Lietuvas Republikas, Ungārijas Republikas, Maltas Republikas,
Polijas Republikas, Slovēnijas Republikas un Slovākijas Republikas
pievienošanās nosacījumiem un pielāgojumiem Līgumos,
|
Atbilst
pastarpināti. Atbilst
pilnībā |
|
|||||||
|
||||||||||
5. Cita informācija |
__________ |
|||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Nacionālā kravas ekspeditoru asociācija,
Loģistikas un Muitas brokeru asociācija. |
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Nacionālā
kravas ekspeditoru asociācija un Loģistikas
un Muitas brokeru asociācija atbalsta
likumprojektu, vienlaikus izsakot bažas, ka pat
reiz spēkā esošo VID rīkojumu
izdošana MK noteikumu līmenī, attiecīgi to piemērošana un grozījumu
izdarīšana būs neelastīga. 12.1pants
ir iestrādāts, pamatojoties uz Loģistikas un
Muitas brokeru asociācijas priekšlikumu. |
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekts
tiks ievietots Valsts kancelejas
mājas lapā. |
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||
5. Cita informācija |
________________ |
|||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcija |
Normatīvā
akta izpildi nodrošinās Finanšu ministrija un Valsts ieņēmumu dienests
likumdošanā noteiktās kompetences ietvaros. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks
publicēts oficiālajos laikrakstos "Latvijas Vēstnesis" un
"Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs", kā arī
ievietots Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt nacionālajās un
Eiropas Savienības institūcijās, kā arī tiesā. |
|||||||||
4. Cita informācija |
________ |
|||||||||
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Valsts
sekretāre |
Juridiskā
departamenta vadītāja |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
V.Andrējeva |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
I.Betkere |
07.02.2005 12.00
1478
I.Betkere
7095564