Izdarīt
Civillikumā šādus grozījumus:
1. Izteikt 1635.pantu šādā redakcijā:
"1635. Katrs
tiesību aizskārums, tas ir katra pati par sevi neatļauta darbība, kuras
rezultātā nodarīts kaitējums (arī morālais kaitējums), dod tiesību cietušajam
prasīt apmierinājumu no aizskārēja, ciktāl viņu par šo darbību var vainot.
Ar morālo kaitējumu jāsaprot
fiziskas vai garīgas ciešanas, kas izraisītas ar prettiesīgas darbības
rezultātā nodarītu cietušā nemantisko tiesību vai nemantisko labumu aizskārumu.
Atlīdzības apmēru par morālo kaitējumu nosaka tiesa pēc sava ieskata, ņemot
vērā morālā kaitējuma smagumu un sekas.
Ja
šā panta otrajā daļā minētā prettiesīgā darbība izpaudusies kā noziedzīgs
nodarījums pret personas dzīvību, veselību, tikumību, dzimumneaizskaramību,
brīvību, godu, cieņu vai pret ģimeni, vai nepilngadīgo, pieņemams, ka cietušajam šādas darbības rezultātā ir nodarīts morālais kaitējums. Citos gadījumos
morālais kaitējums cietušajam jāpierāda.
Piezīme. Darbība šeit pieņemta plašākā nozīmē,
aptverot ne vien darbību, bet arī atturēšanos no tās, tas ir, bezdarbību."
2. Papildināt
1652.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"Ja saistību līgumā par preces piegādi (pirkumu) vai pakalpojuma
sniegšanu pret atlīdzību nav nolīgts atlīdzības samaksas termiņš, turklāt
parādnieks, kura saistība ir izpildāma, nav dabūjis atgādinājumu no kreditora
vai tā vietnieka (1653.p.) ātrāk, parādnieka nokavējums ar visām tā sekām
iestājas pats no sevis, ja parādnieks nav izdarījis samaksu trīsdesmit dienu
laikā pēc:
1) rēķina vai cita
līdzvērtīga maksājuma pieprasījuma saņemšanas dienas. Šis un turpmāko punktu
noteikumi neattiecas uz parādnieku, kurš ir patērētājs;
2) preces
vai pakalpojuma saņemšanas dienas, ja rēķina vai cita līdzvērtīga maksājuma
pieprasījuma saņemšanas laiks nav droši zināms vai ja parādnieks ir saņēmis
rēķinu vai citu maksājuma pieprasījumu agrāk nekā preci vai pakalpojumu;
3) dienas,
kurā veikta ar likumu vai līgumu paredzēta pieņemšana vai pārbaude (apskate),
lai noteiktu preces vai pakalpojuma atbilstību līguma noteikumiem, un
parādnieks ir saņēmis rēķinu vai citu līdzvērtīgu maksājuma pieprasījumu šajā
dienā vai pirms tās."
3. Izteikt
1765.pantu šādā redakcijā:
"1765. Procentu
apmērs stingri jānosaka aktā vai darījumā. Ja tas nav darīts, kā arī tajā
gadījumā, ja likums nosaka aprēķināt likumiskos procentus, tas ir seši
procenti no simta gadā.
Likumisko procentu apmērs par tāda naudas parāda samaksas nokavējumu,
kas kā atlīdzība nolīgta saistību līgumā par preces piegādi (pirkumu) vai
pakalpojuma sniegšanu, ir astoņi procentpunkti virs procentu pamatlikmes gadā,
bet līguma attiecībās, kurās piedalās patērētājs, seši procenti no simta
gadā.
Procentu
pamatlikme (1765.p. 2.d.) ar 2006.gada 1.janvāri ir četri procenti. Šī
pamatlikme mainās katru gadu 1.janvārī un 1.jūlijā par tik procentpunktiem,
kādā apmērā kopš iepriekšējām procentu pamatlikmes izmaiņām ir palielinājusies
vai samazinājusies jaunākā refinansēšanas likme, ko Latvijas Banka noteikusi
pirms attiecīgā pusgada pirmā datuma. Latvijas Banka katru gadu piecu darbdienu
laikā pēc 1.janvāra un 1.jūlija publicē laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis" paziņojumu par attiecīgajā pusgadā spēkā esošo procentu
pamatlikmi.
Procenti aprēķināmi tikai no
paša kapitāla. Bet ja noliktajā
termiņā nesamaksā procentus vismaz par gadu, tad pēc kreditora pieprasījuma par
viņam pienākošos procentu summu aprēķina likumiskos procentus par minēto
termiņu."
4. Izslēgt 2349.pantā
vārdus "sieviešu dzimuma".
5. Papildināt likumu ar
informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības
direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un
Padomes 2000.gada 29.jūnija Direktīvas
2000/35/EK par kavētu maksājumu novēršanu
tirdzniecības darījumos."
Likums stājas spēkā
2006.gada 1.janvārī.
Tieslietu ministre
S.Āboltiņa
Likumprojekta
Grozījumi Civillikumā
anotācija
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
1. Latvijas Republikas Satversmes 92.pants nosaka, ka nepamatota tiesību aizskāruma gadījumā ikvienam ir tiesības uz atbilstīgu atlīdzinājumu. Nepamatota tiesību aizskāruma rezultātā fiziskajai personai var tikt nodarīts arī morāls kaitējums, tomēr pašlaik Latvijā kompensācijas morālā kaitējuma piedziņa tiek pieļauta tikai atsevišķos gadījumos. Piemēram, Civillikuma 79., 2352., 2352.a un 2353. pants min konkrētus izņēmuma gadījumus, kad personai ir tiesības prasīt atlīdzību par morālo kaitējumu, piemēram, ja kāds pretlikumīgi laupa otram personisko brīvību (2352.pants) vai prettiesiski aizskar citas personas godu un cieņu mutvārdiem, rakstveidā vai ar darbiem (2352.a pants). Atsevišķos gadījumos arī citos likumos ir paredzēta atlīdzība par morālo kaitējumu. Administratīvā procesa likuma 92.pants noteic, ka ikviens ir tiesīgs prasīt atbilstīgu atlīdzinājumu par mantiskajiem zaudējumiem vai personisko kaitējumu, arī morālo kaitējumu, kas viņam nodarīts ar administratīvo aktu vai iestādes faktisko rīcību. Likuma Par izziņas iestādes, prokuratūras vai tiesas nelikumīgas vai nepamatotas rīcības rezultātā nodarīto zaudējumu atlīdzināšanu 5.panta trešā daļa paredz, ka personai ir tiesības celt prasību par tāda morālā kaitējuma atlīdzināšanu, kas radies izziņas iestādes, prokuratūras vai tiesas nelikumīgas vai nepamatotas rīcības rezultātā. Savukārt, Radio un Televīzijas likuma 38.pants nosaka, ka kaitējums, arī morālais kaitējums, kas nodarīts fiziskajai vai juridiskajai personai, sniedzot par to raidījumā ziņas, kas aizskar tās godu un cieņu, raidorganizācijai jāatlīdzina saskaņā ar Civillikuma un citu likumu noteikumiem, ja tā nepierāda, ka šīs ziņas atbilst patiesībai. Arī vairākos Eiropas Kopienu tiesas spriedumos (piemēram, lietā C-6/90 Andrea Francovics and Danila Bonifaci and others v Italian Republic un C-46/93 Brasserie du Pecheur Sa v Federal Republic of Germany) Eiropas Kopienas Tiesa paredz, ka dalībvalsts ir atbildīga par zaudējumiem, kurus cietusi persona, dalībvalstij pārkāpjot ES tiesības. Savukārt lietā C-271/91 M.Helen Marshall v Southampton and South-West Hampshire Area Health Authority tiesa noradīja, ka mantiskie un personiskie zaudējumi ir līdzvērtīgi pēc nozīmīguma un katra atsevišķa gadījuma tie nosakāmi individuāli. Arī Eiropas Padomes pieņemtā rekomendācija (Rec(2002)5), paredz, ka visām Eiropas Savienības dalībvalstīm ir jānodrošina personām, kas cietušas no vardarbības, kompensācija arī par morālu kaitējumu.[1] Lai atrisinātu radušos situāciju un garantētu personas tiesības saņemt taisnīgu atlīdzību par tādu tiesību aizskārumu, kura rezultātā ir nodarīts morālais kaitējums, nevis tikai atsevišķos izņēmuma gadījumos, bet arī vispārējā kārtā, nepieciešams izdarīt grozījumus Civillikumā, paredzot tiesisko pamatu morālā kaitējuma atlīdzināšanai. 2. Šobrīd parādnieka nokavējuma izpildāmai saistībai (atlīdzības samaksai), kas nolīgta saistību līgumā par preces piegādi vai pakalpojuma sniegšanu, iestāšanos un par to maksājamo likumisko procentu apmēru nosaka Civillikumā ietvertais attiecīgais vispārējais normatīvais regulējums. Likumprojekts izstrādāts, lai ieviestu Eiropas Parlamenta un Padomes 2000.gada 29.jūnija Direktīvu 2000/35/EK par kavētu maksājumu novēršanu tirdzniecības darījumos. Direktīva vērsta uz to, lai nacionālajās tiesībās tiktu ieviesti noteikumi, kas 1) tirdzniecības darījumos paredz vienkāršotu parādnieka saistības izpildīšanas nokavējuma iestāšanās kārtību gadījumos, kad maksājuma saistības izpildes termiņš nav noteikts pašā līgumā, kā arī paredz augstāku likumisko nokavējuma procentu likmi; 2) dod kreditoram tiesisku iespēju prasīt no parādnieka atbilstošu kompensāciju par parāda piedziņas izdevumiem; 3) paredz, ka tādi līguma noteikumi par parādnieka nokavējuma iestāšanos vai tā sekām, kas ir acīmredzami netaisnīgi attiecībā pret kreditoru, dod viņam tiesību šos noteikumus neievērot vai prasīt zaudējumu atlīdzību; 4) vienādo īpašuma aizturēšanas noteikumus nomaksas pirkuma gadījumā; kā arī 5) paātrina izpildāma tiesas vai citas kompetentas institūcijas nolēmuma saņemšanu par līgumiskas atlīdzības samaksas parāda piedziņu, ja pats parāds vai tā piedziņas procesuāltiesiskie aspekti netiek apstrīdēti no parādnieka puses. Likumprojekts radīs normatīvo bāzi, pastiprinātai kreditoru (preču pārdevēju vai pakalpojumu sniedzēju) interešu aizsardzībai saistību līgumos par preces piegādi vai pakalpojuma sniegšanu. Likumprojekts pārņems Latvijas tiesībās Direktīvas 2000/35/EK normas, kas paredz vienkāršotu parādnieka saistības izpildīšanas nokavējuma iestāšanās kārtību gadījumos, kad maksājuma saistības izpildes termiņš nav noteikts pašā līgumā, un augstāku likumisko nokavējuma procentu likmi. |
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
1. Grozījumi īstenos Satversmes 92.pantu attiecībā uz gadījumiem, kad personai ir nodarīts morālais kaitējums, radot tiesisku pamatu tā atlīdzināšanai. Grozīts likuma 1635.pants, papildinot to ar trīs jaunām daļām, kuras noteikts vispārējo kārtību, kādā cietušajam ir tiesība prasīt no tiesību aizskārēja taisnīgu atlīdzību par morālo kaitējumu, ko pēdējais nodarījis. Likumprojekts definē morālā kaitējuma jēdzienu, nosaka cietušā tiesības uz atlīdzību par morālo kaitējumu, kas tam nodarīts. Likumprojekts nosaka, ka atlīdzības apmēru par morālo kaitējumu nosaka tiesa pēc sava ieskata. Likumprojekts nosaka noziedzīgu nodarījumu loku, kuros cietušie ir atbrīvoti no morālā kaitējuma esamības fakta pierādīšanas nastas. Normatīvais akts pilnībā atrisinās problēmas, kas saistītas ar normatīvās bāzes trūkumu morālā kaitējuma atlīdzināšanai vispārējā kārtā. Papildus izdarīts grozījums 2349.pantā, kas satur diskriminējoša rakstura tiesību normu, nosakot tiesības uz palielinātu atlīdzību par sakropļojumu vai izķēmojumu, ja apgrūtinātas iespējas doties laulībā, tikai sievietēm. Grozījums novērsīs minēto normas trūkumu, paredzot vienlīdzīgas tiesības abiem dzimumiem. 2. Likumprojekts nosaka gadījumus, kad parādnieka nokavējums ar visām tā sekām iestājas pats par sevi izpildāmai saistībai (atlīdzības samaksai), kas nolīgta saistību līgumā par preces piegādi (pirkumu) vai pakalpojuma sniegšanu pret atlīdzību. Likumprojekts maina likumisko procentu apmēru par tādiem naudas parāda samaksas nokavējumiem, kas kā atlīdzība nolīgti saistību līgumā par preces piegādi vai pakalpojuma sniegšanu. Līdzšinējo 6% gadā vietā tiek noteikta jauna likumisko procentu likme 8% + pamatlikme (saglabājot likumisko procentu likmi - 6% no simta, ja parādnieks ir patērētājs). Pamatlikmi veido Latvijas Bankas noteiktā attiecīgā pusgada refinansēšanas likme (uz šo brīdi 4%). Likumprojekts uzliek par pienākumu Latvijas Bankai divas reizes gadā publicēt laikrakstā Latvijas Vēstnesis paziņojumu par attiecīgajā pusgadā spēkā esošo procentu pamatlikmi. Likumprojekts pārņems Latvijas tiesībās Direktīvas 2000/35/EK normas, kas paredz vienkāršotu parādnieka saistības izpildīšanas nokavējuma iestāšanās kārtību gadījumos, kad maksājuma saistības izpildes termiņš nav noteikts pašā līgumā, kā arī paredz augstāku likumisko nokavējuma procentu likmi. |
|
3. Cita informācija |
Nav |
|
|
||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekta 2. un 3.pantā ietvertās normas aizsargās kreditorus (jo īpaši mazos un vidējos uzņēmumus) no finanšu grūtībām, kādas rada parādnieku (jo īpaši negodprātīgu) pieļautie samaksas nokavējumi tirdznieciskajos darījumos. |
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
5. Cita informācija |
Nav |
|
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
6.
Cita informācija |
Nav |
||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Ar likumprojektu tiek ieviestas
Eiropas Parlamenta un Padomes
2000.gada 29.jūnija Direktīvas 2000/35/EK par kavētu maksājumu
novēršanu tirdzniecības darījumos prasības (publicēta OJ L 200 2000 p.35-38). Saskaņā ar Direktīvas 2000/35/EK 6. pantu direktīvas
prasības bija jāievieš līdz 08.08.2002.
|
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Eiropas
Parlamenta un Padomes 2000.gada 29.jūnija Direktīva 2000/35/EK
par kavētu maksājumu novēršanu tirdzniecības darījumos prasības (publicēta OJ L 200 2000 p.35-38).
|
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
||
2. pants |
Direktīvas 2000/35/EK 3. panta 1. punkta b) apakšpunkts |
Atbilst |
||
3. pants |
Direktīvas 2000/35/EK 3. panta 1. punkta d) apakšpunkts |
Atbilst |
||
5. Cita informācija |
Nav
|
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām orga nizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav veikti |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas |
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Latvijas Bankai tiek uzlikts
pienākums pēc katra gada pirmā janvāra un pirmā jūlija publicē laikrakstā
Latvijas Vēstnesis paziņojumu par attiecīgajā pusgadā spēkā esošo procentu
pamatlikmi (kas ir Latvijas Bankas noteikt refinansēšanas likme pirms
attiecīgā datuma). |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Likums Grozījumi Civillikumā pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts indivīda tiesības neierobežo. |
4. Cita informācija |
Nav |
Tieslietu ministres vietā
aizsardzības ministrs E.Repše
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M. Bičevskis |
I. Nikuļceva |
I.Brazauska |
G. Kauliņš |
02.05.2005 15:30
1538
G. Kauliņš 7036769
gundars.kaulins@tm.gov.lv
[1] Council of Europe Committee of Ministers, recommendation of the Committee of Ministers to Member States on the Protection of Women agaist violance. (Rec(2002)5)