Grozījumi likumā "Par
prakses ārstiem"
Izdarīt likumā "Par prakses ārstiem"
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 11.nr.; 2000,
10.nr.; 2004, 9.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 3.pantu šādā redakcijā:
"3.pants
Par prakses ārstu var būt pilsoņi, nepilsoņi un
ārzemnieki, kuriem ir pastāvīgās uzturēšanās atļauja, kuri ir saņēmuši Latvijas
Ārstu biedrības izsniegtu ārsta sertifikātu un reģistrējuši ārsta praksi
normatīvajos aktos par ārstniecības iestāžu reģistrāciju noteiktajā
kārtībā."
2. Izslēgt 8.pantu.
3. Izteikt 9.pantu šādā redakcijā:
"9.pants
Prakses ārsts savā darbībā ir brīvs."
4. Aizstāt 12.pantā vārdus "ar ārstniecības
likumu" ar vārdiem "normatīvajiem aktiem par medicīniskās dokumentācijas
lietvedības kārtību".
5. Aizstāt 14.pantā vārdu "slimokasu"
ar vārdiem "Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūras".
6. Izslēgt 15. un 16.pantu.
7. Izteikt 19.pantu šādā redakcijā:
"19.pants
Par prakses ārsta darbības uzsākšanu vai par prakses
vietas maiņu prakses ārstam ir pienākums septiņu dienu laikā paziņot
attiecīgajai pašvaldībai un Valsts ieņēmumu dienestam."
8. Izslēgt 24., 25. un 27.pantu.
9. Aizstāt 28.pantā vārdus "Ārstu prakses
reģistrā" ar vārdiem "Veselības statistikas un medicīnas tehnoloģiju
valsts aģentūras ārstniecības iestāžu reģistrā".
10. Aizstāt 29.pantā vārdus "Ārstu prakses
reģistram" ar vārdiem "Veselības obligātās apdrošināšanas valsts
aģentūrai".
11. Aizstāt 30.pantā vārdus "Ārstu prakses
reģistram, kuram" ar vārdiem "Veselības statistikas un medicīnas
tehnoloģiju valsts aģentūrai, kurai".
12. Izslēgt 31.pantu.
13. Izteikt 37.pantu šādā redakcijā:
"37.pants
Ārsta praksi reģistrē Veselības statistikas un
medicīnas tehnoloģiju valsts aģentūras ārstniecības iestāžu reģistrā."
14. Izslēgt 38.pantu.
Veselības ministrs
G.Bērziņš
Normatīvā akta projekta
Grozījumi likumā Par
prakses ārstiem
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Latvija ir pievienojusies
vairākām starptautiskajām konvencijām un atzinusi citus starptautiskos
tiesību aktus veselības aprūpes jomā. Vienotas un pārskatāmas tiesību aktu
sistēmas radīšanai veselības aprūpes jomā nepieciešama pakāpeniska
starptautisko normu saskaņošana ar nacionālo likumdošanu. Pacientu tiesību
normatīvais regulējums Latvijā ir nepietiekams, jo spēkā esošais Ārstniecības
likums un likums Par prakses ārstiem vairāk reglamentē veselības aprūpes
pakalpojumu sniedzēju darbību, tiesības un pienākumus, mazākā mērā skarot
aktuālos pacientu tiesību jautājumus kā vienu no cilvēktiesību sastāvdaļām.
Pacienta kā veselības aprūpes pakalpojuma saņēmēja tiesības reglamentē
Patērētāju tiesību aizsardzības likums un Civillikums. Veselības ministrija
ir izstrādājusi likumprojektu Pacientu tiesību likums, kas ir iecerēts kā
pamatdokuments pacientu tiesību aizsardzības jomā, nodrošinot pacientu
tiesību un likumīgo interešu ievērošanu ārstniecībā. Tajā pašā laikā likumā
Par prakses ārstiem, kas regulē veselības aprūpes pakalpojumu darbību, jau
šobrīd ir iekļautas normas, kas nosaka pacienta tiesības. Tā kā likumprojekts
Pacientu tiesību likums turpmāk būs pamatdokuments pacientu tiesību
aizsardzības jomā, lai novērstu normu dublēšanos, ir nepieciešams svītrot no
likuma Par prakses ārstiem visas tās normas, kas nosaka pacienta tiesības. Atbilstoši Ārstniecības likuma 26.panta pirmajai
daļai patstāvīgi nodarboties ar ārstniecību savas kompetences ietvaros
atļauts ārstniecības personām, kuras ir sertificētas un reģistrētas
ārstniecības personu reģistrā. Ārstniecības likuma 9.pantā ir dots deleģējums
Ministru kabinetam noteikt ārstniecības iestāžu reģistra izveides,
papildināšanas un uzturēšanas kārtību. Ministru kabineta noteikumu projekts
Ārstniecības iestāžu reģistrs (2004.gada 14.decembrī iesniegts izskatīšanai
Ministru kabinetā) nosaka visām ārstniecības iestādēm vienotu reģistrācijas
kārtību (Veselības statistikas un medicīnas tehnoloģiju valsts aģentūrā
iesniedzamo dokumentu sarakstu, pieņemto lēmumu pārsūdzēšanas kārtību
atbilstoši Administratīvā procesa likumam). Līdz ar to nepieciešams precizēt
likumprojektā noteikto ārstu prakšu reģistrācijas kārtību. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz svītrot visas tās normas, kurās ir noteiktas pacienta tiesības un kuras jau ir iekļautas likumprojektā Pacientu tiesību likums, lai novērstu normu dublēšanos un nodrošinātu, ka likumprojekts Pacientu tiesību likums ir pamatdokuments pacientu tiesību aizsardzības jomā. Kā arī likumprojekts paredz svītrot tās normas, kuras noteica, ka prakses ārsta praksi reģistrē un ārstu prakšu reģistru tur Latvijas Ārstu biedrība, tādējādi šo valsts funkciju nododot Veselības ministrijas padotībā esošajai Veselības statistikas un medicīnas tehnoloģiju valsts aģentūrai, reģistrācijas kārtību padarot vienotu visām ārstniecības iestādēm un nosakot, ka prakses ārsts praksi reģistrē Veselības ministrijas padotībā esošā Veselības statistikas un medicīnas tehnoloģiju valsts aģentūrā. Likumprojektā Grozījumi likumā Par prakses
ārstiem ir noteikts, ka gadījumā, ja prakses ārsts nevar atrast sev
aizstājēju prombūtnes laikā, tad ārsts par to paziņo Veselības obligātās
apdrošināšanas valsts aģentūrai, jo viena no Veselības obligātās
apdrošināšanas valsts aģentūras funkcijām ir nodrošināt veselības aprūpes
pakalpojumu pieejamību. Likumprojekts paredz vārdu slimokase aizstāt ar vārdiem Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūra, jo ar 2005.gada 1.janvāri slimokasu funkcijas ir nodotas minētajai aģentūrai. |
3. Cita informācija |
|
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
|
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
3. Finansiālā ietekme |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
6. Cita informācija |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
Nav ietekme |
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus normatīvie akti nav jāizdod. Sagatavoto likumprojektu Grozījumi likumā Par prakses ārstiem nepieciešams skatīt vienlaikus ar likumprojektu Pacientu tiesību likums, jo likumprojekta Grozījumi likumā Par prakses ārstiem mērķis ir novērst normu dublēšanos un nodrošināt, ka likumprojekts Pacientu tiesību likums ir pamatdokuments pacientu tiesību aizsardzības jomā. |
2. Cita informācija |
|
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
|
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|
|
|
|
|||
5. Cita informācija |
|
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav veiktas |
5. Cita informācija |
|
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas radītas netiks un netiks paplašināts arī esošo institūciju funkcijas. Veselības statistikas un medicīnas tehnoloģiju valsts aģentūra jau pašreiz veido, papildina un uztur ārstniecības iestāžu reģistru. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, ievietots normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī ievietots Veselības ministrijas mājas lapā. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Persona savas tiesības var aizstāvēt administratīvi procesuālajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
|
Veselības ministrs G.Bērziņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
U. Līkops |
A. Vembre |
M.Briede |
D.MūrmaneUmbraško |
30.04.2005 19:48
1047
D.MūrmaneUmbraško, 7876072
Daina_ Murmane@vm.gov.lv