21.06.2005. 9/7
Augsti
godātie Saeimas Prezidija locekļi!
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija, izskatījusi Saeimas deputātu A.K.Kariņa, M.Grīnblata, I.Emša, A.Latkovska un I.Labuckas iesniegto likumprojektu Priekšvēlēšanu aģitācijas likums (reģ.nr.560), nolēma neatbalstīt tā virzīšanu izskatīšanai Saeimā.
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija nolēma atbalstīt un virzīt izskatīšanai Saeimā pirmajā lasījumā alternatīvu likumprojektu Priekšvēlēšanu aģitācijas likums.
Pielikumā: alternatīvais likumprojekts Priekšvēlēšanu aģitācijas likums, 10.lpp.
Saeimas Valsts pārvaldes
un pašvaldības
komisijas priekšsēdētājs Staņislavs Šķesters
1.pants.
Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) priekšvēlēšanu
aģitācija - jebkuras formas un jebkura veida publiski pieejama apmaksāta
vai citādi atlīdzināta informācija priekšvēlēšanu aģitācijas periodā, ja tā
satur tiešu vai netiešu aicinājumu balsot vai nebalsot par kādu politisko
organizāciju (partiju) vai to apvienību (turpmāk politiskās organizācijas)
vai deputāta kandidātu vai tajā ir iekļauts vismaz viena priekšvēlēšanu
aģitācijas pazīme;
2) priekšvēlēšanu
aģitācijas pazīmes:
a)politiskās
organizācijas logotips vai nosaukums,
b)vizuāla
vai tekstuāla norāde uz kāda pasākuma sponsorēšanu vai atbalstīšanu no
politisko organizāciju līdzekļiem,
c)politisko
organizāciju raksturojošo saukļu vai citu ar politisko organizāciju vārdu vai
tēlu nepārprotami saistītu elementu izvietošana,
d)personas,
kas ir pieteikta par deputātu kandidātu vai kas pirms vēlēšanām publiski
paziņojusi par savu līdzdalību kādas politiskās organizācijas darbā,
piedalīšanās priekšvēlēšanu aģitācijā;
3) priekšvēlēšanu aģitācijas periods -
nepārtraukts laika posms, kurš sākas 90.dienā pirms vēlēšanām un beidzas vienu
dienu pirms vēlēšanām;
4) priekšvēlēšanu
aģitācijas pasūtītājs:
a) politiskā
organizācija,
b) politiskās
organizācijas pilnvarota vai ar politisko organizāciju attiecīgu līgumu
noslēgusi persona vai personu grupa, kas organizē noteiktas politiskās
organizācijas vai kāda deputāta kandidāta priekšvēlēšanu aģitāciju;
5) slēpta priekšvēlēšanu aģitācija -
priekšvēlēšanu aģitācijas pazīmju izvietošana priekšvēlēšanu aģitācijas periodā
masu saziņas līdzekļos vai publiskās vietās ar mērķi veicināt vai mazināt kādas
politiskās organizācijas, politisko organizāciju apvienības vai kāda deputāta
kandidāta popularitāti, nenorādot, ka tā ir priekšvēlēšanu aģitācija;
6) slēptās priekšvēlēšanu aģitācijas pazīmes:
a) politiskās organizācijas simbolikas vai
deputātu kandidātu attēla vizuāli labi uztverama parādīšanās, kas nav saistīta
ar atspoguļojamo notikumu vai aprakstāmo tēmu;
b) materiāla žanram un saturam neatbilstošā veidā
tiek atspoguļota politiskā organizācija vai deputāta kandidāts;
c) deputāta kandidāta pieminēšana bez acīmredzama iemesla, veidojot
pseidonotikumus, lai deputāta kandidātam būtu iespēja parādīties mēdijā vai
izmantojot deputāta kandidātu kā vienīgo notikuma komentētāju;
d) viedokļi
par politisko organizāciju vai deputāta kandidātu, vai arī pašu deputātu
kandidātu viedokļi atlasīti, lai apstiprinātu vēstījuma ieceri veicināt vai
mazināt politiskās organizācijas vai deputāta kandidāta popularitāti;
7) valsts apmaksāta priekšvēlēšanu aģitācija
- sabiedrisko raidorganizāciju programmās, bez atlīdzības izvietota,
priekšvēlēšanu aģitācijas pazīmēm atbilstoša priekšvēlēšanu aģitācija;
8) masu
saziņas līdzekļi:
a) raidorganizācijas (sabiedriskās raidorganizācijas un komerciālās raidorganizācijas);
b) prese -
avīzes, žurnāli (izņemot politisko organizāciju reģistrētus preses izdevumus);
c)
programmas, kas paredzētas publiskai izplatīšanai, to interneta versijas,
interneta portāli.
2.pants. Likuma mērķis
(1) Šā
likuma mērķis ir nodrošināt sabiedrības intereses saņemt vispusīgu, objektīvu
un patiesu informāciju par deputātu kandidātiem un deputātu kandidātu sarakstiem
pirms Saeimas, Eiropas Parlamenta un pašvaldību vēlēšanām un noteikt
priekšvēlēšanu aģitācijas un tās uzraudzības kārtību pirms Saeimas, Eiropas
Parlamenta un pašvaldību vēlēšanām masu saziņas līdzekļos, valsts un pašvaldību
iestādēs un komercsabiedrībās un publiskās vietās.
(2) Likums
nosaka kārtību, kādā masu saziņas līdzekļi nodrošina Saeimas, Eiropas
Parlamenta un pašvaldību
deputātu kandidātu valsts apmaksātu aģitāciju, nosaka
priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošanu priekšvēlēšanu periodā, kā arī nosaka
slēptās priekšvēlēšanu aģitācijas pazīmes un kontroli.
3. pants. Kontrole un uzraudzība par šā likuma izpildi
(1) Ikvienam iedzīvotājam ir tiesības vērsties
Centrālajā Vēlēšanu komisijā ar sūdzību par priekšvēlēšanu aģitācijas likuma
neievērošanu. Centrālā vēlēšanu komisija izskata sūdzības un pārkāpuma gadījumā
piemēro administratīvo sodu par Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma noteikumu
neievērošanu. Visus konstatēto pārkāpumu materiālus Centrālā vēlēšanu komisija
nosūta Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam, kas pārbauda, vai kāda
politiskā organizācija nav pārkāpusi Politisko organizāciju (partiju)
finansēšanas likuma noteikumus.
(2)
Par šā likuma ievērošanas kontroli sabiedriskajās un komerciālajās
raidorganizācijās atbildīga Nacionālā radio un televīzijas padome, kura
konstatējot pārkāpumu piemēro administratīvo sodu par Priekšvēlēšanu aģitācijas
likuma noteikumu neievērošanu. Pārkāpuma gadījumā Nacionālā radio un
televīzijas padome nosūta materiālus Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam,
kas pārbauda, vai kāda politiskā organizācija nav pārkāpusi Politisko
organizāciju (partiju) finansēšanas likuma noteikumus.
4. pants. Priekšvēlēšanu aģitācijas
principi
(1) Priekšvēlēšanu aģitācijas periodā jārespektē personas cieņa un
gods, nepieļaujot rases, ādas krāsas, dzimuma, seksuālās orientācijas, valodas,
reliģijas vai citas pārliecības, nacionālās izcelsmes un mantiskā stāvokļa vai
cita veida diskrimināciju.
(2)Priekšvēlēšanu aģitācija nedrīkst būt
maldinoša, saturēt nepatiesas ziņas un nepatiesus apgalvojumus.
(3) Priekšvēlēšanu aģitācija nedrīkst saturēt
aicinājumu uz karu vai militārā konflikta izraisīšanu, aicinājumu vardarbīgi
gāzt valsts varu vai vardarbīgi grozīt valsts iekārtu, graut valsts teritoriālo
vienotību, kurināt naidu vai izdarīt noziedzīgu nodarījumu.
5.pants.
Izziņa par deputātu kandidātu saraksta reģistrēšanu
(1) Centrālā
vēlēšanu komisija pēc Saeimas deputātu kandidātu saraksta iesniedzēja
pieprasījuma, iesniegšanai raidorganizācijai, izsniedz izziņu par kandidātu
saraksta reģistrēšanu Saeimas vēlēšanām. Šajā izziņā norādāms:
1) iesniegtā
kandidātu saraksta nosaukums;
2) vēlēšanu
apgabali, kuros izvirzīti kandidātu saraksti;
3) izziņas
izsniegšanas datums.
(2) Centrālā
vēlēšanu komisija pēc Eiropas Parlamenta deputātu kandidātu saraksta
iesniedzēja pieprasījuma, iesniegšanai raidorganizācijai, izsniedz izziņu par
kandidātu saraksta reģistrēšanu Eiropas Parlamenta vēlēšanām. Šajā izziņā
norādāms:
1) iesniegtā
kandidātu saraksta nosaukums;
2) izziņas
izsniegšanas datums.
(3) Pilsētas
domes, novada domes un pagasta domes deputātu kandidātu sarakstu iesniedzējiem
pēc viņu pieprasījuma attiecīgā vēlēšanu komisija izsniedz izziņu par kandidātu
saraksta reģistrēšanu.
Šajā izziņā
norādāms:
1) iesniegtā
deputātu kandidātu saraksta nosaukums;
2) pilsēta,
novads vai pagasts, kuram saraksts ir pieteikts;
3) izziņas
izsniegšanas datums.
6.pants. Masu saziņas līdzekļu pienākumi
un tiesības
(1) Masu
saziņas līdzekļiem ir tiesības izvietot priekšvēlēšanu aģitāciju. Par
priekšvēlēšanu aģitācijas saturu atbild tās pasūtītājs.
(2)
Sabiedrisko raidorganizāciju pienākums ir izvietot savā programmā valsts
apmaksātu priekšvēlēšanu
aģitāciju.
(3) Masu
saziņas līdzekļos nav pieļaujama nekāda veida slēptā priekšvēlēšanu aģitācija.
(4) Vēlēšanu
dienā presē ir aizliegta jebkāda priekšvēlēšanu aģitācija.
(5) Vēlēšanu dienā raidorganizācijās ir aizliegta
jebkāda priekšvēlēšanu aģitācija.
(6)Vēlēšanu
dienā līdz vēlēšanu iecirkņu slēgšanas brīdim masu saziņas līdzekļos nedrīkst
iekļaut sabiedriskās domas pētījumus un vēlētāju aptauju rezultātus par
politisko organizāciju vai atsevišķu deputātu kandidātu popularitāti.
(7) Masu
saziņas līdzekļu darbiniekiem un personām, kas vada raidorganizāciju raidījumus
vai nodarbojas ar žurnālistiku, aizliegts raidījumos un publikācijās, kas nav
komentāri, aģitēt par vai pret deputātu kandidātiem vai kandidātu sarakstiem.
(8) Masu
saziņas līdzekļu darbinieki, kas ir pieteikti par deputātu kandidātiem vai kas
pirms vēlēšanām ir publiski paziņojuši par savu līdzdalību kādas politiskās
organizācijas darbā, uz priekšvēlēšanu aģitācijas periodu atstādināmi no darba
pienākumu veikšanas, kas saistīti ar priekšvēlēšanu aģitācijas tēmu
atspoguļošanu, komentāru, interviju veidošanu, ar raidorganizāciju raidījumu
vadīšanu, reportāžu gatavošanu. Darbinieks ar viņa piekrišanu, pārceļams amatā
uz priekšvēlēšanu aģitācijas periodu, kas nav saistīts ar šā panta astotajā
daļā uzskaitīto darba pienākumu veikšanu vai tiek nodrošināti ar atvaļinājumu.
II nodaļa
Valsts
apmaksāta priekšvēlēšanu
aģitācija
7.pants. Valsts apmaksātas priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošana
(1)Tiesības
uz valsts apmaksātas priekšvēlēšanu
aģitācijas izvietošanu Saeimas un Eiropas Parlamenta vēlēšanās ir visiem likumā
noteiktajā kārtībā reģistrētajiem politisko organizāciju deputātu kandidātiem.
Šīs tiesības var izmantot visi Saeimas un Eiropas Parlamenta vēlēšanām
pieteiktie deputātu kandidāti, ja tie vismaz 40 dienas pirms vēlēšanu dienas
iesniedz attiecīgajai sabiedriskajai raidorganizācijai likuma 5.pantā minēto
izziņu par kandidātu saraksta reģistrēšanu.
(2) Tiesības
uz valsts apmaksātu priekšvēlēšanu
aģitāciju ir tām politiskajām organizācijām, kuras Politisko organizāciju
(partiju) finansēšanas likuma noteiktajā kārtībā ir atmaksājušas valsts budžetā
pretlikumīgos ziedojumus. Politiskā organizācija pieprasa Korupcijas novēršanas
un apkarošanas birojam izziņu par attiecīgās politiskās organizācijas saistībām
ar valsts budžetu, kas ir iesniedzama sabiedriskajai raidorganizācijai.
(3) Tiesības
uz valsts apmaksātas priekšvēlēšanu
aģitācijas izvietošanu pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes
vēlēšanās ir visiem politisko organizāciju deputātu kandidātiem, kuri viena
nosaukuma kandidātu sarakstā reģistrēti:
1) Rīgas
domes vēlēšanām;
2) vismaz
piecu republikas pilsētu domju vēlēšanām;
3) vismaz
vienā piektajā daļā no visu pagastu domju vai novada domju vēlēšanām.
(4) Šīs
tiesības var izmantot pilsētas domes, novada domes un pagasta domes vēlēšanām
pieteiktie deputātu kandidāti, ja tie vismaz 29 dienas pirms vēlēšanu dienas
iesniedz attiecīgajai sabiedriskajai raidorganizācijai likuma 5.pantā minētās
izziņas par kandidātu sarakstu reģistrēšanu.
8.pants. Valsts
apmaksātas priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošanas kārtība
(1)Raidlaiku
valsts apmaksātai priekšvēlēšanu aģitācijai var izmantot visi viena nosaukuma
deputātu kandidātu sarakstā esošie kandidāti kopā vai, savstarpēji vienojoties,
- viens vai daži no viņiem. Par šo vienošanos katrā atsevišķā gadījumā
politiskā organizācija iesniedz rakstveida iesniegumu attiecīgajai
sabiedriskajai raidorganizācijai.
(2)Dažādu
nosaukumu deputātu kandidātu sarakstos esošie kandidāti, ja viņiem ir tiesības
izmantot valsts apmaksātu raidlaiku priekšvēlēšanu aģitācijai, var vienoties
par kopīgu raidlaika izmantošanu. Par šādu vienošanos jāpaziņo attiecīgajai
sabiedriskajai raidorganizācijai 40 dienas pirms Saeimas un Eiropas Parlamenta
vēlēšanu vai 29 dienas pirms pilsētas domes, novada domes vai pagasta domes
vēlēšanu dienas. Paziņotā vienošanās par kopīgu raidlaika izmantošanu nav
atsaucama.
9.pants. Valsts
apmaksātas priekšvēlēšanu
aģitācijas apjoms
(2) Pilsētas domes, novada domes vai pagasta domes vēlēšanām reģistrēta viena nosaukuma deputātu kandidātu saraksta deputātu kandidātiem, ja ir iesniegtas šajā likumā noteiktās izziņas, ir tiesības priekšvēlēšanu aģitācijai sabiedriskajās raidorganizācijās, šā panta pirmajā daļā noteiktajā raidlaikā, izmantot valsts apmaksātu priekšvēlēšanu aģitāciju ne vairāk kā 20 minūtes laika posmā no 25.dienas līdz pēdējai dienai pirms vēlēšanu dienas.
(3) Valsts apmaksātas priekšvēlēšanu
aģitācijas raidlaiku deputātu kandidāti var izmantot pēc saviem ieskatiem,
izmantojot to kā vienotu raidlaiku vai sadalot to atsevišķos posmos.
Sabiedriskajām raidorganizācijām ir pienākums nodrošināt vienlīdzīgus
nosacījumus šo posmu pārraidei. Sabiedriskās raidorganizācijas pienākums ir bez
atlīdzības nodrošināt deputātu kandidātu uzstāšanos tiešraidē vai izvietot
ierakstu.
(4)
Sabiedriskajai raidorganizācijai ir jāpaziņo pirms un uzreiz pēc katras valsts
apmaksāta raidlaika
izmantošanas reizes, ka tā ir valsts apmaksāta priekšvēlēšanu aģitācija. Katrai atsevišķai
priekšvēlēšanu aģitācijai vai to kopumam ir jābūt viegli identificējamam un
skaidri redzamā vai dzirdamā veidā atdalītam no citām programmas daļām un
reklāmām ar vārdiem Valsts apmaksāta priekšvēlēšanu aģitācija.
(5) Ja valsts
apmaksāta priekšvēlēšanu
aģitācija notiek tiešraidē, tad tiešraides režisors pārtrauc deputāta kandidāta
uzstāšanos, ja likumā noteiktais laiks beidzies. Ja tiek iesniegts tehniskiem
standartiem atbilstošs ieraksts, tas nedrīkst pārsniegt likumā noteikto laiku.
(6) Ja deputātu kandidāti izmanto mazāk laika nekā likumā noteikto laiku vai neizmanto to vispār, tad kandidātiem nav tiesību neizmantoto valsts apmaksātai priekšvēlēšanu aģitācijai atvēlēto laiku izmantot vēlāk. Sabiedriskajai raidorganizācijai nav tiesību šo neizmantoto laiku izmantot citu deputāta kandidātu valsts apmaksātai aģitācijai.
10.pants. Valsts
apmaksātas priekšvēlēšanu aģitācijas izloze
(1) Valsts
apmaksāta raidlaika izmantošanas secību nosaka lozējot. Šo izlozi nevar
izmantot priekšvēlēšanu aģitācijai.
(2) Izlozi
organizē un šā likuma 9.pantā minētā raidlaika limita ievērošanu nodrošina
sabiedriskās raidorganizācijas.
III nodaļa
Priekšvēlēšanu
aģitācijas izvietošana raidorganizācijās
11.pants.
Priekšvēlēšanu aģitācijas apmaksas nosacījumi
Raidorganizācija
30 dienas pirms priekšvēlēšanu perioda sākuma publisko priekšvēlēšanu aģitācijas pārraides sekundes izcenojumus
un nosacījumus un iesniedz to Nacionālajā radio un televīzijas padomē. Šīs
informācijas publicēšanu savā interneta mājas lapā nodrošina Nacionālā radio un
televīzijas padome. Raidorganizācijām, kuras kādam deputātu kandidātu sarakstam
vai tā pārstāvim piešķīrušas raidlaiku priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošanai,
jānodrošina iespēja izmantot raidlaiku ar tādiem pašiem noteikumiem visu pārējo
nosaukumu kandidātu sarakstiem vai to pārstāvjiem.
12.pants.
Priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošanas nosacījumi
(1)Raidorganizācijas
izvieto priekšvēlēšanu aģitāciju atbilstoši šī likuma, Reklāmas likuma, Radio
un televīzijas likuma prasībām, attiecībā uz reklāmu.
(2)Katrai atsevišķai priekšvēlēšanu aģitācijai vai
to kopumam ir jābūt viegli identificējamai un redzamā vai dzirdamā veidā
skaidri atdalītai no citām programmas daļām un reklāmām ar vārdiem Apmaksāta
priekšvēlēšanu aģitācija. Ja kāda priekšvēlēšanu aģitācijas hronometrāža
pārsniedz 60 sekundes, tad tā tiek papildus atdalītas no programmas satura,
attiecīgi Televīzijā novietojot uz tās informāciju slīdošo titru veidā
Apmaksāta priekšvēlēšanu aģitācija ik pēc katrām 60 sekundēm, bet Radio
izvietojot atgādinājumu Apmaksāta priekšvēlēšanu aģitācija, ar akustisko
līdzekļu palīdzību ik pēc 5 minūtēm. Ilgstošās priekšvēlēšanu aģitācijas (10,
15 vai 20 minūšu garumā) pārraides laikā Televīzijā tā tiek papildus atdalīta
no programmas satura, novietojot uz tās informāciju slīdošo titru veidā
Apmaksāta priekšvēlēšanu aģitācija ik pēc katrām 120 sekundēm.
(3)Pēc priekšvēlēšanu aģitācijas ir jāpārraida
paziņojums, kurā norāda, kura politiskā organizācija vai kurš deputāta
kandidāts šo priekšvēlēšanu aģitāciju ir apmaksājis. Paziņojumu apmaksā
priekšvēlēšanu aģitācijas pasūtītājs. Minētajam paziņojumam ir jābūt skaidri
uztveramam vismaz divas sekundes. Raidorganizācija nepieņem priekšvēlēšanu
aģitāciju, ja tajā nav ievietots minētais paziņojums.
(4)Ja priekšvēlēšanu periodā raidorganizācijas
programmā tiek pasūtīts ievietot reklāmu par pasākumiem un citām publiskām
aktivitātēm, kuros ietvertas priekšvēlēšanu aģitācijas pazīmes, šī reklāma tiek
uzskatīta par priekšvēlēšanu aģitāciju un šādas reklāmas izvietotājam
jānodrošina tās pārraide saskaņā ar šī likuma noteikumiem.
(5) Trešo personu veiktais darījums, izvietojot
priekšvēlēšanu aģitāciju raidorganizācijās vai sniedzot informāciju, kura satur
vismaz vienu priekšvēlēšanu aģitācijas pazīmi, nedrīkst pārsniegt 100 latu
vērtību. Šis darījums ir uzskatāms par dāvinājumu (ziedojumu) Politisko
organizāciju (partiju) finansēšanas likuma izpratnē. Par šīs normas kontroli
atbildīgs Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs.
(6) Trešajām personām ir pienākums septiņu dienu laikā Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā sniegt Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam
informāciju par izvietoto priekšvēlēšanu aģitāciju raidorganizācijās vai
sniegto informāciju, kura satur vismaz vienu priekšvēlēšanu aģitācijas pazīmi.
(7) Ja kāda persona politiskajai organizācijai
sniedz reklāmas pakalpojumu, tā vērtība tiek noteikta saskaņā ar attiecīgā
pakalpojuma tirgus vērtību. Pēc reklāmas pārraidīšanas vai izvietošanas
jānorāda, kura persona no saviem līdzekļiem šo reklāmu apmaksājusi.
Raidorganizācijas nepieņem reklāmu, ja tajā nav ievietots minētais paziņojums.
13. pants.
Ierobežojumi raidījumu veidošanā
(1)
Raidījumos nav pieļaujama nekāda veida slēptā priekšvēlēšanu aģitācija.
(2)Priekšvēlēšanu
periodā personas, kas ir pieteiktas par deputātu kandidātiem vai pirms
vēlēšanām publiski paziņojušas par savu līdzdalību kādas politiskās
organizācijas darbā, nedrīkst būt dalībnieki televīzijas spēlēs, izklaides,
kultūras, bērnu un sporta raidījumos vai portretraidījumos.
(3)Priekšvēlēšanu
aģitāciju nedrīkst ietvert raidorganizāciju ziņu raidījumos.
(4)Tiešajās
pārraidēs priekšvēlēšanu aģitācija ir pieļaujama tik, cik vien raidorganizācija
nav varējusi to tehniski novērst.
14. pants.
Raidorganizāciju programmu finansēšana priekšvēlēšanu periodā
(1)Valsts
budžeta likumā tiek paredzēta mērķdotācija priekšvēlēšanu raidījumu veidošanai
raidorganizācijās:
1) Latvijas
Televīzijai kārtējā gada budžetā tiek paredzēti līdzekļi 35 stundu raidlaika
apmaksai priekšvēlēšanu aģitācijas periodā pirms Saeimas vēlēšanām un 25 stundu
apmaksai pirms Eiropas Parlamenta un pašvaldību vēlēšanām;
2) Latvijas
Radio kārtējā gada budžetā tiek paredzēti līdzekļi 10 stundu raidlaika apmaksai
priekšvēlēšanu aģitācijas periodā pirms Saeimas vēlēšanām un 7,5 stundu
apmaksai pirms Eiropas Parlamenta un pašvaldību vēlēšanām;
3) Nacionālā
radio un televīzijas padomei mērķdotācijā atvēlētais apmaksātā priekšvēlēšanu
aģitācijas raidlaika apjoms komerciālajām raidorganizācijām pirms Saeimas
vēlēšanām ir 20 stundas, pirms Eiropas Parlamenta un pašvaldību vēlēšanām 15
stundas. Kārtību kādā tiek sadalīts finansējums reģionālajām raidorganizācijām
nosaka Ministru Kabineta noteikumos. Mērķdotācijas lielumu nosaka, balstoties
uz Nacionālā radio un televīzijas padomes aprēķina par vidējo komerciālo
raidorganizāciju vienas raidlaika stundas izcenojumu.
(2)Sabiedriskās
raidorganizācijas izmanto šo mērķdotāciju saskaņā ar apstiprināto nacionālā
pasūtījuma izpildi.
(3)
Nacionālā radio un televīzijas padomes izsludina konkursu komerciālo
raidorganizāciju starpā par konkrētās tēmas atspoguļošanas nepieciešamību,
norādot konkrēto finansējuma apjomu. Konkursā var piedalīties komerciālās
raidorganizācijas, kurām šādu raidījumu veidošana nav pretrunā ar Nacionālā
radio un televīzijas padomes apstiprināto programmu koncepciju.
(4)Uz šajā
pantā minēto raidījumu veidošanu attiecas likumā Par iepirkumu valsts vai
pašvaldību vajadzībām noteiktie likuma piemērošanas izņēmumi par autora darbu
izmantošanu.
(5)Ar
konkursā uzvarējušajām raidorganizācijām Nacionālā radio un televīzijas padomes
slēdz līgumus par raidījuma izveidi un maksājumu veikšanu, ievērojot Radio un
televīzijas likumā noteiktos programmu veidošanas vispārīgos principus un
žurnālistu neatkarības nodrošināšanu.
15. pants.
Tiesības uz atbildi priekšvēlēšanu aģitācijas periodā
(1)Ja
deputāta kandidāts priekšvēlēšanu aģitācijas periodā kādas raidorganizācijas
pārraidītā raidījumā aizskaroši izteicies par citā kandidātu sarakstā esošu
deputāta kandidātu, šim citam kandidātam nākamajā dienā (Latvijas Televīzijā
48 stundu laikā un Latvijas Radio - 24 stundu laikā) uz rakstveida pieteikuma
pamata tiek nodrošināta viena minūte bezmaksas atbildes sniegšanai. Latvijas
Televīzijas un Latvijas radio
par aizskarošiem izteikumiem informē Nacionālo radio un televīzijas padomi, kas
izvērtē pamatojumu bezmaksas sniegtajām atbildēm.
(2)Sakarā ar
šā panta pirmajā daļā paredzēto atbildi nedrīkst pieprasīt laiku nākamajai
atbildei.
(3)Atbilde
var būt deputāta kandidāta uzstāšanās raidorganizācijā ieraksta veidā vai šīs
personas sagatavota teksta nolasīšana. Raidorganizācija pēc aizskartās personas
pieprasījuma nodrošina atbildes ierakstu.
(4)Atbilde
tiek izvietota pēc iespējas līdzvērtīgā laikā, par pārraides laiku vienojoties
rakstiski.
(5)Raidorganizācija
var atteikties izplatīt atbildi, ja deputāta kandidātam, kuru skar aizskarošā
ziņa, nav tiesiski pamatojamas ieinteresētības atbildes izplatīšanā. Atteikumu,
ko pēc tā saņemšanas var pārsūdzēt tiesā, raidorganizācija paziņo rakstveidā.
(6) Šā panta
noteikumi neattiecas uz valsts apmaksātā priekšvēlēšanu aģitācijā izteikto aizskarošo ziņu.
16.pants
Pienākums veikt priekšvēlēšanu aģitācijas uzskaiti
(1)Raidorganizācijām
ir pienākums veikt priekšvēlēšanu uzskaiti, kas tiek pārraidīta raidorganizācijas
programmā priekšvēlēšanu aģitācijas periodā.
(2) Ne vēlāk kā 30 dienas pirms vēlēšanām raidorganizācijas
iesniedz Nacionālajai radio un televīzijas padomei priekšvēlēšanu aģitācijas
pārskatu, kurā par laika periodu no 90 līdz 50 dienai pirms vēlēšanām norāda
pārraidīto apjomu katram deputātu kandidātu sarakstam, kā arī līdzekļus, kas
iegūti par šīs aģitācijas raidīšanu, un personas, kas šos līdzekļus
atlīdzinājuši raidorganizācijai. Ne vēlāk kā mēnesi pēc vēlēšanu dienas
raidorganizācijas iesniedz šādu atskaiti par visu priekšvēlēšanu aģitācijas
periodu. Iesniegto pārskatu publicēšanu savā mājas lapā nodrošina Nacionālā
radio un televīzijas padome.
(3)Raidorganizācijas
atbild par iesniegto datu patiesumu.
Priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumi valsts un
pašvaldību institūcijās un komercsabiedrībās
17. pants.
Priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas aizliegums valsts un
pašvaldību institūcijās
Valsts un pašvaldību institūcijās aizliegts
publiski pieejamās vietās izvietot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus.
18. pants.
Priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumi valsts un pašvaldību iestādēs un
komercsabiedrībās
(1)Pašvaldības, valsts un pašvaldību institūcijām
pēc politisko organizāciju rakstiska pieprasījuma ir jāpiešķir politiskajām
organizācijām vai atsevišķiem deputātu kandidātiem telpas, kur rīkot tikšanās
ar vēlētājiem par maksu, kas nepārsniedz šo telpu uzturēšanas izdevumus.
(2)Ja kādai politiskajai organizācijai vai
atsevišķiem deputātu kandidātiem telpas šā panta pirmajā daļā minētajiem
mērķiem ir piešķirtas bez maksas, tad arī citām politiskajām organizācijām vai
atsevišķiem deputātu kandidātiem ir tādas pašas tiesības.
19.pants
Valsts un pašvaldību institūcijām piederošas mantas izmantošana priekšvēlēšanu
aģitācijā
Ja kāda
pašvaldība, valsts vai pašvaldības institūcija iznomā vai izīrē savu valdījumā
esošo īpašumu vai mantu kādai politiskajai organizācijai vai atsevišķiem
deputātu kandidātiem, priekšvēlēšanu aģitācijas veikšanai, tai jādod tādas
pašas iespējas un nosacījumi arī citām politiskajām organizācijām vai citu
nosaukumu kandidātu sarakstos esošajiem kandidātiem.
V nodaļa
Priekšvēlēšanu
aģitācijas materiālu izvietošana publiskās vietās
20. pants.
Priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas nosacījumi publiskās vietās
(1) Priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu
izvietošanas nosacījumus, ievērojot vienlīdzīguma un samērīguma principus
nosaka attiecīgā dome atbilstoši likumam Par pašvaldībām.
(2) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā
pašvaldības aprēķina un iekasē maksu par aģitācijas materiālu izvietošanu.
(3) Priekšvēlēšanu aģitācijas pasūtītājs atbild
par to, lai aģitācijas materiāli tiktu novākti Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā.
(4) Katram
priekšvēlēšanu aģitācijas materiālam ir jābūt ar viegli identificējamu,
rakstveidā pievienotu, skaidri nodalītu atsauci, norādot, kura politiskā
organizācija vai kurš deputāta kandidāts šo materiālu apmaksājis.
VI nodaļa
Priekšvēlēšanu
aģitācija presē
21. pants.
Priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošanas nosacījumi
(1) Prese trīsdesmit dienas pirms priekšvēlēšanu
perioda sākuma publicē priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošanas izcenojumus un
nosacījumus.
(2) Prese
izvieto priekšvēlēšanu aģitāciju atbilstoši šī likuma prasībām.
(3) Priekšvēlēšanu aģitācijai ir jābūt viegli
identificējamai un vizuāli skaidri atdalītai no citām masu saziņas līdzekļa
daļām un citām reklāmām ar vārdiem Apmaksāta
priekšvēlēšanu aģitācija.
(4)Pēc
priekšvēlēšanu aģitācijas ir jānorāda, kura politiskā organizācija vai kurš
deputāta kandidāts šo priekšvēlēšanu aģitāciju ir apmaksājis. Par norādes
izvietošanu ir atbildīgs priekšvēlēšanu aģitācijas pasūtītājs.
(5) Ja
priekšvēlēšanu periodā presē tiek pasūtīts ievietot reklāmu par pasākumiem un
citām publiskām aktivitātēm, kuros ietvertas priekšvēlēšanu aģitācijas pazīmes,
šī reklāma tiek uzskatīta par priekšvēlēšanu aģitāciju un šādas reklāmas
izvietotājam jānodrošina tās izvietošana saskaņā ar šī likuma noteikumiem.
(6) Trešo personu veiktais darījums, izvietojot priekšvēlēšanu
aģitāciju presē vai sniedzot informāciju, kura satur vismaz vienu
priekšvēlēšanu aģitācijas pazīmi, nedrīkst pārsniegt 100 latu vērtību. Šis
darījums ir uzskatāms par dāvinājumu (ziedojumu) Politisko organizāciju
(partiju) finansēšanas likuma izpratnē. Par šīs normas kontroli atbildīgs
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs.
(7) Trešajām personām ir pienākums septiņu dienu laikā Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā sniegt Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam
informāciju par izvietoto priekšvēlēšanu aģitāciju presē vai sniegto
informāciju, kura satur vismaz vienu priekšvēlēšanu aģitācijas pazīmi.
(8) Ja kāda persona politiskajai organizācijai sniedz reklāmas pakalpojumu,
tā vērtība tiek noteikta saskaņā ar attiecīgā pakalpojuma tirgus vērtību. Pēc
reklāmas izvietošanas jānorāda, kura persona no saviem līdzekļiem šo reklāmu
apmaksājusi.
22.pants
Pienākums veikt priekšvēlēšanu aģitācijas uzskaiti
Ne vēlāk kā 30 dienas pirms vēlēšanām masu saziņas
līdzekļi publicē pārskatu, kurā par laika periodu no 90. līdz 50. dienai pirms
vēlēšanām norāda izvietoto priekšvēlēšanu aģitācijas apjomu katram deputātu
kandidātu sarakstam, kā arī līdzekļus, kas iegūti par šīs aģitācijas
izvietošanas, un personas, kas šos līdzekļus atlīdzinājuši. Ne vēlāk kā mēnesi
pēc vēlēšanu dienas, prese publicē šādu pārskatu par visu priekšvēlēšanu
aģitācijas periodu.
Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms pašvaldību vēlēšanām" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 8.nr.; 2002, 16.nr.) un likums "Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 18.nr.; 1998, 21.nr.; 2002, 16.nr.; 2004, 7.nr.).
Likumprojekta
ANOTĀCIJA
1. Kādēļ likums ir
vajadzīgs?
Pašlaik spēkā
esošie likumi, kas reglamentē priekšvēlēšanu aģitācijas periodu ir sekojoši:
Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas parlamenta
vēlēšanām, Par priekšvēlēšanu
aģitāciju pirms pašvaldību vēlēšanām.
Šā likumprojekta
mērķis ir nodrošināt sabiedrības intereses saņemt vispusīgu, objektīvu un
patiesu informāciju par deputātu kandidātiem un deputātu kandidātu sarakstiem
pirms Saeimas, Eiropas Parlamenta un pašvaldību vēlēšanām un noteikt
priekšvēlēšanu aģitācijas un tās uzraudzības kārtību pirms Saeimas, Eiropas
Parlamenta un pašvaldību vēlēšanām radio un televīzijā, presē, valsts un
pašvaldību iestādēs, komercsabiedrībās un publiskās vietā.
Likumprojekts nosaka
kārtību, kādā masu saziņas līdzekļi nodrošina Saeimas, Eiropas Parlamenta un
pašvaldību deputātu kandidātu bezmaksas aģitāciju, izvieto priekšvēlēšanu
aģitāciju priekšvēlēšanu periodā, kā arī nosaka slēptās priekšvēlēšanu
aģitācijas pazīmes un kontroli.
2. Kāda var būt
likuma iespējamā ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar.
3. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem?
Finanšu ministrijas veiktie aprēķini uzrādīti par 1 minūtes raidlaiku. Saskaņā ar Nacionālās radio un televīzijas padomes iesniegtajiem aprēķiniem, komerciālajām raidstacijām 1 minūtes izmaksas ir lielākas nekā sabiedriskajām raidstacijām: Latvijas Televīzijai 1 minūtes izmaksas plānots 17,23 lati, bet komerctelevīzijām 25,78 lati; Latvijas Radio 1 minūtes izmaksas tiek plānotas 14,85 lati, bet komercradio 15,97 lati.
Izmaksu aprēķins priekšvēlēšanu aģitācijas nodrošināšanai Latvijas Televīzijai un Latvijas Radio un komerciālajām raidstacijām (priekšvēlēšanu aģitācijas periodā pirms Saeimas vēlēšanām, pirms Eiropas Parlamenta un pašvaldību vēlēšanām):
Latvijas Televīzijai |
Raidlaiks stundās (min) |
1 minūtes izmaksas (Ls) |
Izmaksas kopā (Ls) |
1. Priekšvēlēšanu aģitācijas raidlaika apmaksai
sabiedriskajai raidorganizācijai periodā pirms Saeimas vēlēšanām |
35 (2100) |
17,23 |
36 183 |
2. Priekšvēlēšanu aģitācijas raidlaika apmaksai
sabiedriskajai raidorganizācijai periodā pirms Eiropas Parlamenta un
pašvaldību vēlēšanām |
25 (1500) |
17,23 |
25 845 |
Kopā: |
60 (36000) |
17,23 |
62 028 |
Latvijas Radio |
|
|
|
1. Priekšvēlēšanu aģitācijas raidlaika apmaksai
sabiedriskajai raidorganizācijai periodā pirms Saeimas vēlēšanām |
10 (600) |
14,77 |
8 862 |
2. Priekšvēlēšanu aģitācijas raidlaika apmaksai
sabiedriskajai raidorganizācijai periodā pirms Eiropas Parlamenta un
pašvaldību vēlēšanām |
7,5 (450) |
14, 77 |
6 647 |
Kopā: |
17,5 (1050) |
|
15 509 |
Kopā sabiedriskajām raidorganizācijām |
77,5 (4650) |
|
77 537 |
|
|
|
|
Komerciālajām raidorganizācijām |
|
|
|
1. Priekšvēlēšanu aģitācijas raidlaika apmaksai
sabiedriskajai raidorganizācijai periodā pirms Saeimas vēlēšanām |
20 (1200) |
16,0 |
19 200 |
1. Priekšvēlēšanu aģitācijas raidlaika apmaksai
sabiedriskajai raidorganizācijai periodā pirms Saeimas vēlēšanām |
15 (900) |
16,0 |
14 400 |
Kopā: |
35 (2100) |
16,0 |
33 600 |
Pavisam kopā: |
112,5 (6750) |
|
111 137 |
4. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz spēkā esošo
tiesību normu sistēmu?
Nepieciešams veikt papildinājumus likumā Par tautas
nobalsošanu un likumu ierosināšanu atbilstoši šā likumprojekta reglamentējumam.
Nepieciešams veikt grozījumus Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas
likumā, lai saskaņotu minēto likumu ar likumprojektā paredzēto priekšvēlēšanu
aģitācijas periodu.
5. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?
Likumprojekta izstrādē piedalījās Korupcijas novēršanas un apkarošanas
biroja un Sabiedriski politiskā centra Providus pārstāvji. Darba procesā
izstrādātais likumprojekts tika saskaņots ar Finanšu ministriju, kā arī notika
konsultācijas ar Latvijas preses izdevēju asociāciju, Latvijas Televīziju un
Latvijas Radio, A/S Diena.
6. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
likumprojekts?
Likumprojekts šo jomu neskar.
7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?
Tiesību akta izpildi nodrošinās esošās institūcijas.
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas
priekšsēdētājs S.Šķesters