.09.2005.
9/8 -
Saeimas Prezidijam
Tautsaimniecības, agrārās, vides un
reģionālās politikas komisija šā gada 14. septembra komisijas sēdē izskatīja
likumprojektu "Grozījumi Dzelzceļa likumā" (Reģ.
nr.1307) (Dok. nr.4504, 4504A) un pieņēma lēmumu atbalstīt minēto
likumprojektu izskatīšanai Saeimas sēdē pirmajā lasījumā.
Komisija ierosina atzīt minēto likumprojektu par
steidzamu.
Ar
cieņu,
komisijas
priekšsēdētājs
Izdarīt
Dzelzceļa likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1998, 9.nr.; 1999, 5., 23.nr.; 2001, 1.nr.; 2003, 6., 10., 23.nr.; 2004, 8.nr.)
šādus grozījumus:
1. Izteikt 3.panta 5.punktu šādā redakcijā:
"5) personas,
kuras pārvadātāja vai dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja uzdevumā nodrošina
attiecīgos tehnoloģiskos procesus
(dzelzceļa infrastruktūras tehniskā aprīkojuma būvniecību, remontu un tehnisko
apkopi, dzelzceļa ritošā sastāva būvniecību, remontu un tehnisko apkopi,
manevru darbus)."
2. Izslēgt 19.panta ceturto
daļu.
3. Papildināt 19.panta
piekto daļu aiz vārdiem "pieturas punktus" ar vārdiem "kuri ir
publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras objekti".
4. Izteikt 27. un 28.pantu
šādā redakcijā:
"27.pants. Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas
sadalīšana
(1) Publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs ir atbildīgs par dzelzceļa
infrastruktūras jaudas sadalīšanu starp pārvadātājiem tā pārvaldījumā esošajā
infrastruktūrā.
(2) Dzelzceļa
infrastruktūras jauda publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrā sadalāma
tā, lai attiecībā uz pārvadātājiem tiktu ievērots vienlīdzības princips, kā
arī nodrošināta optimāla dzelzceļa infrastruktūras izmantošana.
(3) Publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadalīšanā prioritāte ir tiem
dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumiem, kas tiek sniegti uz valsts vai pašvaldības
dzelzceļa pārvadājumu pasūtījuma līguma pamata, un pakalpojumiem, kas pilnīgi
vai daļēji tiek sniegti, izmantojot īpašiem nolūkiem (ātrgaitas, kravas un
tamlīdzīgiem pārvadājumiem) paredzētu vai būvētu valsts publiskās lietošanas
dzelzceļa infrastruktūru. Dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs var prasīt to
zaudējumu atlīdzību, kuri tam rodas, ievērojot noteiktās pārvadājumu
prioritātes.
(4) Publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jauda tiek sadalīta, pamatojoties uz
dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam iesniegtajiem pārvadājumu veikšanas
iesniegumiem, izmantojot attiecīgo dzelzceļa infrastruktūru. Iesniegumus
infrastruktūras pārvaldītājam iesniedz pārvadātāji.
(5) Kārtību, kādā
tiek sadalīta publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jauda (kā arī
dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja rīcību, ja infrastruktūra ir
pārslogota), pārvadājumu veikšanas iesnieguma saturu, tam pievienojamos
dokumentus, finansiālās un citas garantijas, iesniegumu izskatīšanas kārtību,
kā arī rīcību pēc jaudas piešķiršanas nosaka Ministru kabinets.
(6) Iesniegumus
izskata, ievērojot šā panta piektajā daļā minēto Ministru kabineta noteikto
kārtību un ņemot vērā pieejamo un atbilstoši likumā noteiktajām prioritātēm
jau sadalīto publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudu.
(7) Lai veicinātu
optimālu dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu, publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras pārvaldītājam, ja tas paredzēts ar pārvadātāju noslēgtajā
līgumā par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu, ir tiesības pieprasīt un
saņemt maksu par dzelzceļa infrastruktūras jaudu, ja tā pieprasīta, bet netiek
izmantota. Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs
neizmantoto jaudu, no kuras atteicies pārvadātājs, iedala citiem pārvadātājiem,
ievērojot šā panta piektajā daļā minēto Ministru kabineta noteikto kārtību.
(8) Publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudu nedrīkst sadalīt institūcija
(komercsabiedrība), kas sniedz arī pārvadājumu pakalpojumus. Ja publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs sniedz arī dzelzceļa
pārvadājumu pakalpojumus, dzelzceļa infrastruktūras jaudu sadala Valsts
dzelzceļa administrācija.
(9) Publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūra uzskatāma par pārslogotu, ja ritošā sastāva
caurlaišanas jauda tajā tiek izmantota vismaz 75 procentu apmērā.
(10) Publiskās
lietošanas infrastruktūras pārvaldītājam ir tiesības paaugstināt maksu par
pārslogotas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu tikai pēc tam, kad izstrādāts
un ar pārslogotās infrastruktūras izmantotājiem apspriests jaudas
palielināšanas plāns.
(11) Pārvadātājam,
kam piešķirta noteikta jauda, nav tiesību šo jaudu nodot vai pārdot citam
pārvadātājam. Ja pārvadātājs šo aizliegumu pārkāpj, tam var tikt liegtas
turpmākas publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas tiesības.
(12) Par publiskās lietošanas
dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu šīs infrastruktūras pārvaldītājs un
pārvadātājs noslēdz līgumu, kurā reglamentēti administratīvi un finanšu
jautājumi. Ja līguma darbības termiņš pārsniedz viena kustības grafika spēkā esības laiku, slēdz vienošanos par
dzelzceļa infrastruktūras ilgtermiņa izmantošanu, ievērojot pārvadātāja
komerciālās vajadzības.
28.pants. Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras
pārskats
Publiskās lietošanas
dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs sagatavo publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūras pārskatu (tīkla
pārskats), kura saturu un publicēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets."
5. Aizstāt 31.panta pirmās
daļas 13.punktā vārdus "satiksmes ministra" ar vārdiem "Ministru
kabineta".
6. Izteikt 33.panta trešās daļas 2.punktu šādā redakcijā:
"2) kontrolēt civilās aizsardzības pasākumu (to skaitā preventīvo, reaģēšanas un seku likvidēšanas pasākumu) veikšanu dzelzceļa ekspluatācijā;".
7. Aizstāt 34.panta trešajā daļā vārdu "pieteikumu" ar vārdu "iesniegumu".
8.
Aizstāt 36.1 panta
trešajā un ceturtajā daļā un
37.panta otrajā daļā vārdus "satiksmes ministrs" ar vārdiem
"Ministru kabinets".
9. Izteikt 41.panta nosaukumu un pirmo daļu šādā redakcijā:
"41.pants. Rīcība
ārkārtas apstākļos uz dzelzceļa
(1) Privātpersonas, kuru darbība saistīta ar dzelzceļa ekspluatāciju, ārkārtas apstākļos (ugunsgrēks, dabas katastrofa, avārija un citi ārkārtas apstākļi), rīkojas atbilstoši Civilās aizsardzības likumam un citiem normatīvajiem aktiem."
10. Papildināt pārejas noteikumus ar 14., 15. un 16.punktu šādā redakcijā:
"14. Ministru kabinets
sešu mēnešu laikā pēc šā likuma stāšanās spēkā izdod šā likuma 19.panta
piektajā daļā paredzētos noteikumus.
15. Līdz attiecīgo
Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz
2006.gada 1.janvārim ir spēkā šādi Satiksmes ministrijas noteikumi, ciktāl tie
nav pretrunā ar šo likumu:
1) Satiksmes
ministrijas 2001.gada 13.septembra noteikumi Nr.25 "Dzelzceļa ritošā
sastāva valsts reģistrācijas kārtība";
2) Satiksmes ministrijas
2004.gada 8.aprīļa noteikumi Nr.21 "Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadalīšanas
kārtība";
3) Satiksmes
ministrijas 2005.gada 6.janvāra noteikumi Nr.1 "Noteikumi par vilces
līdzekļa vadītāja (mašīnista) instruktora, vilces līdzekļa vadītāja
(mašīnista), vilces līdzekļa vadītāja (mašīnista) palīga kompetences
sertifikāta izsniegšanu, tā derīguma termiņa pagarināšanu un anulēšanu";
4) Satiksmes
ministrijas 2005.gada 6.janvāra noteikumi Nr.2 "Noteikumi par dzelzceļa
speciālista profesionālo kvalifikāciju".
16. Ministru kabinets līdz
2006.gada 1.janvārim izdod šā likuma 27.panta piektajā daļā, 28.pantā, 31.panta
pirmās daļas 13.punktā, 36.1 panta trešajā un ceturtajā daļā
un 37.panta otrajā daļā paredzētos noteikumus."