Grozījumi
Operatīvās darbības likumā
Izdarīt Operatīvās
darbības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1994, 1.nr.; 1995, 18.nr.; 1997, 15.nr.; 2002, 16.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā
vārdus "Latvijas Kriminālprocesa kodekss" (attiecīgā locījumā) ar
vārdiem "Kriminālprocesa likums" (attiecīgā locījumā).
2. Papildināt 6.panta pirmo
daļu ar 7.1 punktu šādā redakcijā:
"71) kontrolētā
piegāde;".
3. Izteikt 7.panta sesto
daļu šādā redakcijā:
"(6) Tiesneša akcepts nav
nepieciešams operatīvās darbības pasākumu veikšanai sevišķajā veidā pret
aizturētajām, aizdomās turētajām, apsūdzētajām, tiesājamām un notiesātajām
personām operatīvās darbības subjektu vai penitenciāro iestāžu telpās, kā arī
gadījumos, kad operatīvās darbības subjekts pēc konkrētas personas rakstveida
iesnieguma noklausās šīs personas sarunas."
4. Izteikt 11.panta pirmo
daļu šādā redakcijā:
"(1) Operatīvās
darbības subjektu amatpersonas, ievērojot šā panta otrajā daļā minēto nosacījumu,
ir tiesīgas, neizpaužot savu dienesta piederību un patieso iemeslu, apskatīt
telpas, teritoriju un citas publiski pieejamas lietas."
5. Papildināt likumu ar 15.1 pantu
šādā redakcijā:
"15.1 pants. Kontrolētā
piegāde
(1) Kontrolētā piegāde ir preču vai
citu vērtību (to skaitā vielu, maksāšanas līdzekļu vai citu finanšu
instrumentu) pārvietošanas pa Latvijas Republikas teritoriju vai pār valstu
robežām un ar to saistīto personu kontrole, kuras mērķis ir novērst vai atklāt
noziedzīgos nodarījumus un noskaidrot tos izdarījušās personas, ja saņemtas
ziņas vai ir pamatotas aizdomas par pārvietojamo preču saistību ar noziedzīgu
nodarījumu.
(2) Veicot tādu
preču un vielu kontrolēto piegādi, kuru brīva pārdošana un iegāde ir aizliegta
ar normatīvajiem aktiem vai minētajām darbībām
nepieciešama speciāla atļauja, preces vai vielas var tikt pilnīgi vai
daļēji izņemtas vai samainītas.
(3) Kontrolētā piegāde nav pieļaujama, ja
nav iespējams pilnīgi novērst:
1) cilvēku dzīvības un veselības
apdraudējumu;
2) cilvēku dzīvībai bīstamu vielu
izplatīšanos;
3) noziedznieku bēgšanu;
4) ekoloģisku katastrofu vai neatgriezenisku
mantisku zaudējumu.
(4) Kontrolētā piegāde veicama,
pamatojoties uz operatīvās darbības subjekta amatpersonas lēmumu, ar prokurora
akceptu.
(5) Ja kontrolētās piegādes laikā
īstenojami arī citi sevišķā veidā veicamie
operatīvās darbības pasākumi, atļauja to īstenošanai jāsaņem šajā likumā
noteiktajā kārtībā."
6. Aizstāt 18.panta pirmās
daļas otrajā teikumā vārdus "uz kuriem attiecas stingrās uzskaites
režīms" ar vārdiem "kas noformējami atbilstoši šā likuma, likuma
"Par valsts noslēpumu", Informācijas atklātības likuma un citu tādu
normatīvo aktu prasībām, kuri regulē informācijas aizsardzību".
7. Aizstāt 21.panta piektajā
daļā vārdu "izziņas" ar vārdu "kriminālprocesa".
8. Izteikt 24.panta pirmo
daļu šādā redakcijā:
"(1) Operatīvās
darbības pasākumu gaitā iegūtā informācija ir klasificējama kā ierobežotas
pieejamības informācija vai valsts noslēpuma objekts. Šādu informāciju kā
pierādījumu kriminālprocesā drīkst izmantot tikai Kriminālprocesa likumā
noteiktajā kārtībā, nodrošinot operatīvās darbības pasākumu īstenošanas un
tajos iesaistīto personu konfidencialitāti un drošību."
9. 28.pantā:
izteikt pirmās daļas 4.punktu
šādā redakcijā:
"4) pēc savstarpējas
vienošanās izmantot operatīvās darbības pasākumu veikšanai īpašnieku vai
valdītāju īpašumā vai valdījumā esošās telpas, mantu, lietas, kā arī
transportlīdzekļus un citu īpašumu;";
izteikt pirmās daļas 6.punktu
šādā redakcijā:
"6) izveidot segorganizācijas
un komersantus, izmantot organizāciju un komersantu reģistrācijas dokumentus un
citus dokumentus, kā arī atšķirības (pazīšanas) zīmes, lai nodrošinātu
operatīvo darbību un radītu tai labvēlīgus apstākļus."
Likums stājas spēkā 2005.gada 1.oktobrī.
Iekšlietu ministrs
Ē.Jēkabsons
Likumprojekta
Grozījumi
Operatīvās darbības likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Komerclikuma
spēka stāšanās kārtības likuma pārejas noteikumu 4.punktu, Ministru kabinets
līdz 2004.gada 1.septembrim izstrādā un iesniedz projektus par
nepieciešamajiem grozījumiem citos likumos. Operatīvās darbības likumā tiek lietots termins
uzņēmums, kas pēc sava juridiskā satura neatbilst Komerclikumā lietotajam
vārdam komersants. 2005.gada 21.aprīlī
Saeimā ir pieņemts Kriminālprocesa likums, kas stājas spēkā 2005.gada
1.oktobrī. Līdz minētajam datumam nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus,
saskaņojot Operatīvās darbības likumā lietoto terminoloģiju ar
Kriminālprocesa likumā lietoto terminoloģiju. Saskaņā ar Operatīvās
darbības likuma 24.panta pirmo daļu visa operatīvās darbības pasākumu gaitā
iegūtā informācija ir valsts noslēpums, kas operatīvās darbības subjektiem
prasa papildus pienākumus (resursus) šādas informācijas noformēšanai,
uzglabāšanai un izmantošanai. Tāpat arī saskaņā ar Operatīvās darbības likuma
18.panta pirmo daļu operatīvās darbības un to rezultāti fiksējami dienesta
dokumentos, uz kuriem attiecas stingrās uzskaites režīms. Savukārt saskaņā ar
likuma Par valsts noslēpumu 2.panta pirmo daļu valsts noslēpums ir tāda
militāra, politiska, ekonomiska, zinātniska, tehniska vai cita rakstura
informācija, kura iekļauta Ministru kabineta apstiprinātā sarakstā un kuras
nozaudēšana vai nelikumīga izpaušana var nodarīt kaitējumu valsts drošībai,
ekonomiskajām vai politiskajām interesēm. Praksē operatīvās
darbības rezultātā tiek iegūta visdažādākā informācija, kas kalpo noziedzīgu
nodarījumu novēršanai un atklāšanai. Šādas informācijas nozaudēšana vai
nelikumīga izpaušana ne vienmēr ir saistīta ar iespēju nodarīt kaitējumu
valsts drošībai, ekonomiskajām vai politiskajām interesēm, tomēr, šādas
informācijas izpaušana var kaitēt konkrētās krimināllietas izmeklēšanas
gaitai vai konkrētai pārbaudes lietai, līdz ar to šāda informācija nebūtu
izpaužama lietā neiesaistītām personām. Valsts pārvaldes
iestāžu rīcībā esošas informācijas izpaušanas kārtība ir noteikta
Informācijas atklātības likumā. Saskaņā ar minētā likuma 11.panta ceturto
daļu ierobežotas pieejamības informācija tiek izsniegta tikai personām, kurām
ir pietiekošs pamats šādas informācijas saņemšanai un kuras var izmantot šo
informāciju tikai konkrētiem mērķiem. Lai novērstu iepriekš
minēto pretrunu starp likuma Par valsts noslēpumu un Operatīvās darbības
likuma normām, kā arī paredzētu nepieciešamo informācijas aizsardzības pakāpi
operatīvās darbības rezultātā iegūtajai informācijai, ir nepieciešams veikt
attiecīgus grozījumus likumā. Attīstoties
starptautiskajai sadarbībai noziedzīgu nodarījumu izmeklēšanā ar vien biežāk
būs jāīsteno kopīgi (starpvalstu) operatīvie un kriminālprocesuālie pasākumi.
Viens no šādiem pasākumiem, kura īstenošanā piedalās vairākas valstis ir
kontrolētā piegāde. Šāds pasākums ir paredzēts vairākās Latvijas Republikai
saistošās konvencijās: ANO Konvencijā pret transnacionālo organizēto
noziedzību, ANO Konvencijā pret narkotiku un psihotropo vielu nelegālu
apgrozījumu, Konvencijā par Eiropas Savienības dalībvalstu savstarpēju
palīdzību krimināllietās, ko Padome pieņēmusi saskaņā ar Līguma par Eiropas
Savienību 34.pantu u.c.. Diemžēl Latvijas likumdošanā šāds pasākums līdz šim
nebija noteikts. Kriminālprocesa likuma 227.pantā ir paredzēta speciālā
izmeklēšanas darbība Noziedzīgās darbības kontrole, kuras ietvaros varētu
īstenot arī kontrolēto piegādi Latvijā notiekošo kriminālprocesu ietvaros.
Starptautiskās noziedzības apkarošanas pilnveidošanai attiecīgu normu
jāiekļauj arī Operatīvās darbības likumā. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz
terminoloģiski saskaņot Operatīvās darbības likumā lietotos terminus ar
Komerclikumā un Kriminālprocesa likumā lietotajiem terminiem. Likumprojekts arī
paredz precizēt Operatīvās darbības likumu nosakot, ka operatīvās darbības
pasākumu gaitā iegūtā informācija ir klasificējama ne tikai kā valsts noslēpums, bet
arī kā informācija dienesta vajadzībām. Likumprojekts paredz
iekļaut Operatīvās darbības likumā jaunu starptautiskajā praksē plaši
reglamentētu operatīvās darbības pasākumu Kontrolētā piegāde, tādējādi
pilnveidojot likumdošanas jomu un veicinot starptautiskās sadarbības iespējas
noziedzības apkarošanā. |
3. Cita informācija |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
|
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc
kārtējā gada |
||
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||
3. Finansiālā ietekme (1-2). |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus
jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav nepieciešams izdot papildus normatīvos
aktus. |
|||||
2. Cita informācija |
|
|||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
|
|||||
2.tabula |
||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais
akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav veiktas. |
|||||
5. Cita informācija |
|
|||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiks radītas un
netiks paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
|||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrības informēšana par normatīvā akta
ieviešanu notiks publicējot to laikrakstā Latvijas Vēstnesis, izdevumā
Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, kā arī
ievietojot to informācijas sistēmā NAIS. |
|||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt
administratīvā procesa, Kriminālprocesa un Civilprocesa likuma noteiktajā
kārtībā. |
|||||
4. Cita informācija |
|
|||||
Iekšlietu ministrs |
Valsts sekretāra pienākumu
izpildītājs |
Juridiskā departamenta
direktors |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
Ē.Jēkabsons |
R.Bluķis |
M.Rāzna |
T.Stragova |
M.Rāzna |
|
|
|
|
|
E.Garkuša