Likumprojekts
Izdarīt likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 22./23.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 2., 23.nr.; 1995, 8., 14.nr.; 1996, 9.nr.; 1997, 3., 21.nr.; 1998, 1.nr.; 1999, 24.nr.; 2000, 5.nr.; 2001, 1., 24.nr.; 2002, 6.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 2.nr.; 2005, 2., 8.nr.) šādus grozījumus:
1. 3.panta trešajā daļā:
izteikt 4.punktu šādā redakcijā:
"4) ienākums no pienākumu pildīšanas Latvijas
Republikā reģistrētas kapitālsabiedrības vai kooperatīvās
sabiedrības padomē vai valdē
neatkarīgi no tā, vai ienākums tiek saņemts no Latvijas Republikā reģistrētas kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības vai no citas kapitālsabiedrības vai
kooperatīvās sabiedrības,
kas nav Latvijas Republikas rezidents;";
aizstāt
6.punktā vārdu "uzņēmējsabiedrības" ar vārdiem "komercsabiedrības
vai kooperatīvās sabiedrības".
2. Aizstāt 4.panta trešajā daļā vārdus "individuālā darba, uzņēmuma līguma un uzņēmējdarbības" ar vārdiem "saimnieciskās darbības".
3. 8.pantā:
izteikt trešās daļas 3. un 4.punktu šādā redakcijā:
"3) ienākumi no personālsabiedrības, kā arī ienākumi no sadalītā lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības pārpalikuma un ienākumi no dzīvokļu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības, automašīnu garāžu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības, laivu garāžu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības un dārzkopības kooperatīvo sabiedrību sadalītās peļņas;
4) ienākumi, ko komercsabiedrības, kooperatīvās sabiedrības, organizācijas, biedrības un nodibinājuma dalībnieki saņem komercsabiedrības, kooperatīvās sabiedrības, organizācijas, biedrības un nodibinājuma likvidācijas vai reorganizācijas gadījumā;";
izteikt trešās daļas 9.punktu šādā redakcijā:
"9) no komersantiem, kooperatīvajām sabiedrībām, individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku vai zvejnieku saimniecībām, iestādēm, organizācijām, biedrībām un nodibinājumiem saņemtie dāvinājumi, kā arī no fiziskās personas saimnieciskās darbības veicējas saņemtie dāvinājumi, ko izmaksājusi fiziskā persona saimnieciskās darbības ietvaros;";
papildināt ceturto daļu aiz vārdiem "iekšzemes uzņēmuma" ar vārdiem "(likuma "Par uzņēmumu ienākuma nodokli" izpratnē)".
4. 9.panta pirmajā daļā:
izteikt 7.punktu šādā redakcijā:
"7) normatīvajos aktos noteiktie no budžeta izmaksājamie (paredzēti budžeta apropriācijā) pabalsti, normatīvajos aktos noteiktā atlīdzība par aizbildņa pienākumu pildīšanu un atlīdzība par audžuģimenes pienākumu veikšanu, izņemot pārejošas darba nespējas pabalstus un pabalstus, kuru piešķiršanas pamats ir personas darba vai dienesta attiecības ar budžeta finansētu institūciju, kā arī citi pabalsti, kas izmaksājami no Ministru kabineta noteiktajām biedrībām un nodibinājumiem;";
aizstāt 23.punktā vārdus "bezpeļņas organizācijas sabiedrības ar ierobežotu atbildību" ar vārdu "nodibinājuma".
5. Izslēgt 10.panta 1.2 daļā vārdus "vai saistīts uzņēmums".
6. Izteikt 11.panta trešās daļas 9.punktu šādā redakcijā:
"9) citu personu veikto ražošanas rakstura darbu un no citām personām saņemto pakalpojumu izmaksas, izņemot kapitālieguldījumu izmaksas;".
7. 17.pantā:
aizstāt desmitās daļas ievaddaļā vārdus
"uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības), ārvalstu uzņēmumu (nerezidentu) pastāvīgās
pārstāvniecības, iestādes un organizācijas" ar vārdiem "komersanti,
kooperatīvās sabiedrības, nerezidentu pastāvīgās pārstāvniecības, iestādes,
organizācijas, biedrības, nodibinājumi un fiziskās personas, kuras reģistrētas
kā saimnieciskās darbības veicējas";
aizstāt vienpadsmitās daļas ievaddaļā vārdus "Uzņēmumi, uzņēmējsabiedrības, iestādes,
organizācijas un ārvalstu uzņēmumu (nerezidentu) pastāvīgās
pārstāvniecības" ar vārdiem "Komersanti, kooperatīvās sabiedrības,
nerezidentu pastāvīgās pārstāvniecības, iestādes, organizācijas, biedrības,
nodibinājumi un fiziskās personas, kuras reģistrētas kā saimnieciskās darbības
veicējas";
aizstāt 11.2 daļā vārdus
"uzņēmumam, uzņēmējsabiedrībai, iestādei, organizācijai vai ārvalstu
uzņēmuma (nerezidenta) pastāvīgajai pārstāvniecībai" ar vārdiem "komersantam,
kooperatīvajai sabiedrībai, nerezidenta pastāvīgajai pārstāvniecībai, iestādei,
organizācijai, biedrībai, nodibinājumam un fiziskajai personai, kura reģistrēta
kā saimnieciskās darbības veicēja";
aizstāt 12.1 daļā vārdus "Uzņēmums, uzņēmējsabiedrība, iestāde, organizācija un ārvalsts uzņēmuma (nerezidenta) pastāvīgā pārstāvniecība" ar vārdiem "Komersants, kooperatīvā sabiedrība, nerezidenta pastāvīgā pārstāvniecība, iestāde, organizācija, biedrība un nodibinājums".
8. 22.pantā:
papildināt pantu ar 3.2 daļu šādā
redakcijā:
"3.2 Valsts ieņēmumu dienesta
noteiktais papildu deklarācijas iesniegšanas termiņa pagarinājums nedrīkst
pārsniegt 90 dienas no papildu deklarācijas pieprasīšanas dienas.";
aizstāt piektajā daļā vārdus "uzņēmumiem, uzņēmējsabiedrībām (arī kredītiestādēm), kooperatīvajām sabiedrībām, ārvalstu uzņēmumu (nerezidentu) pastāvīgajām pārstāvniecībām, organizācijām, iestādēm un citām personām" ar vārdiem "komersantiem (arī kredītiestādēm), nerezidentu pastāvīgajām pārstāvniecībām, iestādēm, organizācijām, biedrībām, nodibinājumiem un citām personām".
9. 26.panta pirmajā daļā:
aizstāt 1.punktā skaitli "73" ar
skaitli "75";
10. Aizstāt 31.3 panta
trešajā daļā vārdu "uzņēmums" ar vārdu "maksātājs".
11. Aizstāt 34.panta pirmajā daļā vārdus "Uzņēmējsabiedrībām, uzņēmumiem (organizācijām,
iestādēm)" ar vārdiem "Komersantiem, kooperatīvajām sabiedrībām,
nerezidentu pastāvīgajām pārstāvniecībām, iestādēm, organizācijām, biedrībām,
nodibinājumiem".
12. Papildināt
pārejas noteikumus ar 24.punktu šādā redakcijā:
"24. Šā likuma
3.panta trešās daļas, 8., 17. un 34.panta normas, kurās ietverta atsauce uz
komercsabiedrību vai kapitālsabiedrību, piemērojamas arī attiecībā uz uzņēmumu
un uzņēmējsabiedrību, kura nav pārreģistrējusies komercreģistrā un ir
maksātnespējas procesā."
Likums stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Grozījumi likumā Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Ņemot vērā, ka
2005.gada 28.jūnijā tika pieņemti Ministru kabineta noteikumi nr.481
Noteikumi par mēneša neapliekamā minimuma un nodokļa atvieglojuma apmēru
iedzīvotāju ienākuma nodokļa aprēķināšanai, kas paredz, ka ar 2006.gada
1.janvāri mēneša neapliekamais minimums ir 32 lati un nodokļa atvieglojums
par apgādībā esošu personu 22 lati, ir nepieciešams atbilstoši likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli (turpmāk
likums) 26.panta ceturtajai daļai likumā iestrādāt kompensācijas mehānismu pašvaldībām,
sakarā ar iespējamo iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmuma pieauguma
samazinājumu. Pašreiz likumā Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli nav pilnībā saskaņota terminoloģija ar Komerclikumā lietotiem
terminiem, līdz ar to ir nepieciešams saskaņot likumā lietotos terminus ar
Komerclikumā lietotajiem. Likuma Par nodokļiem un nodevām 23.panta
trešā daļa nosaka, ka lēmums par nodokļa revīzijas (audita) rezultātiem
jāpieņem 90 dienu laikā no nodokļa revīzijas (audita) uzsākšanas dienas.
Ņemot vērā to, ka nodokļa maksātājam ir tiesības lūgt pagarināt papildu
deklarācijas iesniegšanas termiņu līdz 90 dienām, ir izveidojusies situācija,
ka Valsts ieņēmumu dienestam faktiski nav laika veikt nodokļa auditu un
pieņemt lēmumu saskaņā ar likumu Par nodokļiem un nodevām. |
|
Likumprojekts paredz
mainīt iedzīvotāju ienākuma nodokļa summas proporciju ieskaitīšanai budžetā, paredzot,
ka 75 procenti tiek ieskaitīti maksātāja dzīvesvietas pašvaldības budžetā un
25 procenti valsts pamatbudžetā, tādējādi kompensējot iedzīvotāju ienākuma
nodokļa ieņēmumu pieauguma samazinājumu pašvaldību budžetos, ar nodokli
neapliekamā minimuma un nodokļa atvieglojumu paaugstināšanas 2006.gadā
rezultātā. Likumprojektā ir iestrādāti grozījumi, kas
paredz saskaņot likumā lietotos terminus ar Komerclikumā lietotajiem
terminiem attiecībā uz iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājiem un tiem
subjektiem, kuriem ir pienākums aprēķināt, ieturēt un samaksāt budžetā
iedzīvotāju ienākuma nodokli. Grozījumi likuma 22.pantā paredz, ka Valsts
ieņēmumu dienesta noteiktais papildu deklarācijas iesniegšanas termiņa
pagarinājums nedrīkst pārsniegt 90 dienas no papildu deklarācijas
pieprasīšanas dienas. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. 1.
Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
2. 2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtē-jais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc
kārtējā gada |
||
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2006-2010 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
5. Cita informācija |
Sakarā ar
neapliekamā minimuma un nodokļa atvieglojumu par apgādājamajiem apmēra
palielināšanu 2006.gadā, pašvaldību budžeta ieņēmumu pieauguma samazinājuma
kompensācijai iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu ieskaitīšanai pašvaldību
budžetos noteikto daļu ir paredzēts palielināt no 73% uz 75%. Tā rezultātā
mainīsies pašvaldību budžetos un valsts pamatbudžetā ieskaitāmais iedzīvotāju
ienākuma nodokļa ieņēmumu ieskaitāmais apjoms. Pašvaldību budžetos saņemamo
iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu izmaiņas (tūkst. latu) |
||||
|
Kārtē- jais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2006.-2010. |
Pašvaldību budžetos
saņemamo iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu izmaiņas |
|
+11002.9 |
+12158.2 |
+13313.2 |
+13359.6 |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Cita informācija |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
Ar Latvijas Pašvaldību
savienību. |
|
2.
Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Latvijas
Pašvaldību savienības viedoklis: Lai
nesamazinātu pašvaldību ieņēmumu bāzi, paaugstinot 2006.gadā neapliekamo
minimumu un nodokļa atvieglojumu par apgādībā esošām personām apmēru,
nepieciešamā iedzīvotāju ienākuma nodokļa daļa pašvaldību budžetos ir 76,58%. 2006.gada
valsts budžeta grozījumu izstrādes laikā ir nepieciešams izskatīt iespēju
palielināt iedzīvotāju ienākuma nodokļa procentuālo sadalījumu. |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
5.
Cita informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību
puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Lai
īstenotu paredzētos grozījumus likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli, nav
nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. |
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums
tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvo
aktu noteiktajā kārtībā. |
4.
Cita informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
Valsts sekretāres vietniece |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
|
|
|
S.Zvidriņa |
E. Strazdiņa |
M.Radeiko |
G.Podniece |