Izdarīt likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu" (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 22.nr.; 1998, 15.nr.;
1999, 24.nr.; 2001, 15., 17.nr.; 2002, 14.nr.; 2003, 9.nr.; 2004, 5., 8.nr.)
šādus grozījumus:
1. 1.panta 2.punktā:
izslēgt "b" apakšpunktu;
aizstāt "c" apakšpunktā vārdus "uzņēmējsabiedrības (komercsabiedrības)" ar vārdu "komercsabiedrības";
aizstāt "e" apakšpunktā vārdus "pakļautībā un pārraudzībā" un vārdus "pakļautībā un pārziņā" ar vārdu "padotībā";
izteikt "g" apakšpunktu šādā redakcijā:
"g) ārvalsts komersanta pilnvarota persona, kas, nebūdama darba tiesiskajās attiecībās ar šo komersantu, pārstāv to darbībās, kas saistītas ar ārvalsts komersanta filiāli;".
2. 5.pantā:
papildināt pirmo daļu aiz vārdiem "nestrādājoši invalīdi" ar vārdiem "personas, kuras saņem bērna invalīda kopšanas pabalstu";
aizstāt pirmajā daļā vārdus "bērna aprūpes pabalstu" ar vārdiem "atlīdzību par bērna aprūpi".
3. 6.pantā:
aizstāt ceturtās daļas 7.punktā vārdus "bērna aprūpes pabalstu" ar vārdiem "atlīdzību par bērna aprūpi";
papildināt ceturto daļu ar 9.punktu šādā redakcijā:
"9) personas, kuras saņem bērna invalīda kopšanas pabalstu.";
aizstāt piektās daļas 4.punktā vārdus "bērna aprūpes pabalstu" ar vārdiem "atlīdzību par bērna aprūpi".
4. 14.pantā:
izslēgt devīto daļu;
izteikt vienpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(11) Ārvalsts komersanta pilnvarotai personai, kas, nebūdama darba tiesiskajās attiecībās ar šo komersantu, pārstāv to darbībās, kas saistītas ar ārvalsts komersanta filiāli, obligāto iemaksu objekts ir viņai aprēķinātā atlīdzība.";
aizstāt divpadsmitajā daļā vārdus "uzņēmējsabiedrības (komercsabiedrības)" ar vārdu "komercsabiedrības".
5. Izslēgt 16.1 panta ceturto daļu.
6. Aizstāt 19.panta 1.punktā skaitļus un vārdus "1., 2., 6., 7. un 8.punktā" ar skaitļiem un vārdiem "1., 2., 6., 7., 8. un 9.punktā".
7. Papildināt pārejas noteikumus ar 34., 35. un 36.punktu šādā redakcijā:
"34. Līdz attiecīgu likumu, kas noteiks individuālo uzņēmumu turpmāko
statusu, spēkā stāšanās dienai par darba ņēmēju papildus šā likuma 1.panta
2.punktā minētajām personām uzskatāms:
1) individuālā uzņēmuma (kas
dibināts, lai nodarbotos ar amatniecību likuma "Par amatniecību" izpratnē) īpašnieks, kas, nebūdams
darba tiesiskajās attiecībās ar sava uzņēmuma pārvaldes institūciju, veic šā
uzņēmuma vadības funkciju, ja uzņēmumā likumā noteiktajā kārtībā nav iecelts
(ievēlēts) pārvaldnieks (direktors), un tā obligāto iemaksu objekts ir viņa
paša izraudzīta summa, kas nav mazāka par Ministru kabineta noteikto minimālo
algu;
2) likumā noteiktajā kārtībā iecelts (ievēlēts) individuālā uzņēmuma pārvaldnieks (direktors), kas, nebūdams darba tiesiskajās attiecībās ar šo uzņēmumu, veic uzņēmuma vadības funkciju, un tā obligāto iemaksu objekts ir viņam noteiktā atlīdzība, bet, ja atlīdzība nav noteikta, viņa paša izraudzīta summa, kas nav mazāka par Ministru kabineta noteikto minimālo algu.
35. Ja šā likuma pārejas noteikumu 34.punktā minētās personas nav sev noteikušas obligāto iemaksu objektu vai tas ir mazāks par Ministru kabineta noteikto minimālās darba algas apmēru un nav attaisnojoša dokumenta, kas to apstiprina, nodokļu administrācija piedzen no darba devēja obligātās iemaksas un soda naudu trīskāršā obligāto iemaksu apmērā no summas, kas atbilst Ministru kabineta noteiktajam minimālās darba algas apmēram.
36. Grozījumi 5.pantā, 6.panta ceturtajā daļā un 19.pantā attiecībā uz personām, kuras saņem bērna invalīda kopšanas pabalstu, stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī."
Labklājības ministre
D.Staķe
Likumprojekta Grozījumi likumā
Par valsts sociālo apdrošināšanu
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likums
Par valsts sociālo apdrošināšanu paredz apdrošināt noteiktas personu
grupas, lai šīm personām attiecīgais periods tiktu ieskaitīts apdrošināšanas
stāžā. Piemēram, par obligātā aktīvā
militārā dienesta karavīriem, par personām, kuras kopj bērnu, kas nav
sasniedzis pusotra gada vecumu, u.c. atbilstoši Ministru kabineta 2001.gada
5.jūnija noteikumiem Nr.230 "Noteikumi par
valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un
valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem" no valsts
pamatbudžeta vai sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta tiek veiktas
sociālās apdrošināšanas iemaksas. Likums Par valsts
sociālo apdrošināšanu šobrīd neparedz pakļaut valsts pensiju apdrošināšanai
nestrādājošas personas, kuras kopj bērnus invalīdus. Līdz ar to par šīm personām
netiek veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas, un laiks, kad persona
nestrādā un kopj bērnu invalīdu, netiek ieskaitīts personas apdrošināšanas
stāžā, kas nepieciešams vecuma pensijas uzkrāšanai. Saskaņā ar deklarācijas
par Aigara Kalvīša vadītā
Ministru kabineta iecerēto darbību sadaļas Labklājība 4.punktu ir paredzēts ieviest bērna invalīda kopšanas
pabalstu un valsts sociālo apdrošināšanu personai, kurai, kopjot bērnu
invalīdu, nav iespējas strādāt. Lai nodrošinātu minētā
izpildi, Labklājības ministrija ir sagatavojusi likumprojektu Grozījumi
Valsts sociālo pabalstu likumā, kas paredz ar 2006.gada 1.janvāri ieviest
bērna invalīda kopšanas pabalstu. Vienlaicīgi nepieciešams veikt grozījumus
likumā Par valsts sociālo apdrošināšanu, lai noteiktu, ka persona, kura
kopj bērnus invalīdu, ir sociāli apdrošināta persona. Atsevišķos
likuma Par valsts sociālu apdrošināšanu pantos lietotā terminoloģija
pilnībā neatbilst Komerclikuma, Valsts pārvaldes iekārtas likuma
un Valsts sociālo pabalstu likuma terminoloģijai. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojektā: 1) paredzēts, ka no
2006.gada 1.janvāra nestrādājošas personas, kuras kopj bērnu invalīdu, ir
pakļautas obligātajai sociālajai apdrošināšanai un par minētajām
personām no valsts pamatbudžeta tiek
veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas valsts pensiju apdrošināšanai; 2) precizēta terminoloģija atbilstoši
Komerclikuma, Valsts pārvaldes iekārtas likuma un
Valsts sociālo pabalstu likuma normām. |
|||||||||||
3. Cita informācija |
- |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Laika
perioda, kad persona nav strādājusi, bet kopusi bērnu invalīdu, ieskaitīšana
pensijas apdrošināšanas stāžā stimulēs nodrošināt bērnu invalīdu
pilnvērtīgāku aprūpi mājās. Minētājām personām, sasniedzot pensijas
vecumu, bērna invalīda kopšanas laiks (veiktās sociālās apdrošināšanas
iemaksas par šo laiku) tiks ņemts vērā, aprēķinot vecuma pensiju, kas
pozitīvi ietekmēs šo personu finansiālo stāvokli. |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts
atbilst dzimumu līdztiesības principiem, jo paredz, ka jebkuram no vecākiem,
t.i., gan bērna mātei, gan bērna tēvam, ja viņš nestrādā un kopj bērnu
invalīdu, ir vienādas tiesības attiecībā uz pensiju apdrošināšanu un par viņu
tiks veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas valsts pensiju apdrošināšanai
no valsts pamatbudžeta. |
|||||||||||
III. Kāda var būt tiesību
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. Ls) |
||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2005 |
Trīs nākamie gadi
2006 2007 2008 |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
|
- |
- |
- |
- |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Valsts pamatbudžeta programmas 04.00.00 Sociālā apdrošināšana līdzekļi 2005.gadā plānoti 13 135,1 tūkst. latu apmērā. |
+183,1 |
+187,1 |
+191,3 |
+191,3 |
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
|
-183,1 |
-187,1 |
-191,3 |
-191,3 |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai nav paredzēti. |
|||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Aprēķinā ir
izmantots pieņēmums, ka
bērnu invalīdu skaits, kuriem nepieciešama īpaša kopšana, ir vidēji 15% no
bērnu invalīdu kopskaita, par kuriem piešķirta piemaksa pie ģimenes valsts
pabalsta: 2003.gadā - 10 264 bērnu vidēji mēnesī, 2004.gadā - 9 643
bērnu vidēji mēnesī (Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras
vidējie rādītāji). Prognozējot bērnu invalīdu, kuriem nepieciešama īpaša kopšana, skaitu 2005.gadam un turpmākajiem gadiem, ir izmantots pieņēmums, ka ar 2005.gadu bērnu invalīdu kontingenta dinamika stabilizēsies un 2005.gadā atbildīs 2003.-2004.gadu attiecīgo kontingentu vidējam radītājam, t.i., 9 953 (vidēji mēnesī). Turpmākajos gados bērnu invalīdu, kuriem nepieciešama īpaša kopšana, skaits palielinās atbilstoši procentuālajam koeficientam, kuru aprēķina no kopējā gadā vidēji ekspertējamo invalīdu skaita dinamikas (ekspertējamo invalīdu kopējais skaits 2002.gadā bija 38 577, 2003.gadā 40 972, 2004.gadā 39 322), t.i., pieauga vidēji gadā par 2,2 %. Prognozētais bērnu invalīdu skaits
2005.gadā (vidēji mēnesī) ir 9 953, 2006.gadā 10 172, 2007.gadā
10 396, 2008.gadā 10 625, 2009.gadā 10 859, 2010.gadā
11 098. Prognozētais
bērna invalīda kopšanas pabalsta saņēmēju skaits (vidēji mēnesī) ir šāds: 2005.gadā 1 493 (t.i. 9953 x 15% = 1493), 2006.gadā
1 526, 2007.gadā 1 559, 2008.gadā 1 594, 2009.gadā
1 629, 2010.gadā 1 664. Saskaņā ar Ministru kabineta 2001.gada 5.jūnija
noteikumiem Nr.230 "Noteikumi par valsts sociālās
apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās
apdrošināšanas speciālajiem budžetiem" pensiju apdrošināšanai no valsts
pamatbudžeta tiek veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas 20% apmērā no 50 latiem. Līdz
ar to papildus nepieciešamais finansējums ir: 2006.gadā: 50 Ls x 20% x 12 mēn. x 1526 personas = 183 120 Ls 2007.gadā: 50 Ls x 20% x 12 mēn. x 1559 personas = 187 080 Ls 2008.gadā: 50 Ls x 20% x 12 mēn. x 1594 personas = 191 280 Ls 2009.gadā: 50 Ls x 20% x 12 mēn. x 1629 personas = 195 480 Ls 2010.gadā: 50 Ls x 20% x 12 mēn. x 1664
personas = 199 680 Ls Izdevumi vidēji 5 gados pēc kārtējā gada: (183 120 Ls + 187 080 Ls + 191 280 Ls + 195 480 Ls + 199 680 Ls) / 5 = 191 328 Ls |
|||||||||||
Likumprojekta
īstenošanai attiecībā uz personām, kuras saņem bērna invalīda kopšanas
pabalstu, ir nepieciešama papildus valsts budžeta līdzekļu piešķiršana
2006.gadā un turpmākajos gados. Papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršana
ir izskatāma kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta un tā grozījumu
izskatīšanas procesā. |
||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Nepieciešami grozījumi
Ministru kabineta 2001.gada 5.jūnija noteikumos Nr.230 "Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas
obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas
speciālajiem budžetiem", paredzot, ka no valsts pamatbudžeta
tiek veiktas sociālās apdrošināšanas iemaksas valsts pensiju apdrošināšanai
par nestrādājošajām personām, kuras kopj bērnu invalīdu. Grozījumi izstrādāti un sagatavoti izsludināšanai valsts sekretāru sanāksmē. |
|||||||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts izskatāms vienlaikus ar likumprojektu Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā, kurā paredzēta bērna invalīda kopšanas pabalsta ieviešana ar 2006.gada 1.janvāri. |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
normatīvais akts
|
||||||||||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo j omu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvā akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
|
||||||||||||
5. Cita informācija |
-
|
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā
akta projektu
|
||||||||||||
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||||
- |
||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||
4.Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||
- |
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta izpildei radīt jaunas valsts vai pašvaldību institūcijas nav nepieciešams. Sociālās apdrošināšanas iemaksu reģistrēšanu sociāli apdrošināto personu kontos nodrošinās Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Laikraksts
Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informācijas sistēma (NAIS), citi
plašsaziņas līdzekļi. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības,
ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts
neierobežo indivīda tiesības. |
|||||||||||
4. Cita informācija |
- |
|||||||||||
Valsts sekretāre |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Eiropas un juridisko lietu departamenta direktors |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
B.Paševica |
Z.Uzuliņa |
M.Badovskis |
L.Liepa |
29.09.2005 15:10
1345
L.Liepa
Linda.Liepa@lm.gov.lv, 7021559