profesionālās kvalifikācijas atzīšanu"
Izdarīt likumā "Par reglamentētajām profesijām un
profesionālās kvalifikācijas atzīšanu" (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 15.nr.; 2003, 23.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt 8.panta trešajā daļā vārdus
"arhitektūras uzņēmumā" ar vārdiem "pie komersanta, kas sniedz
arhitektūras pakalpojumus".
2. Izteikt IV nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
"Prasības
izglītībai un profesionālajai kvalifikācijai reglamentētajās profesijās un
reglamentētajās profesionālajās darbībās transporta jomā".
3. Izslēgt 18.panta pirmās daļas 3., 4., 5. un
6.punktu.
4. Papildināt 18.pantu ar astoto daļu šādā
redakcijā:
"(8) Autotransporta jomā reglamentētās
profesionālās darbības, kuru veikšanai nepieciešamās minimālās prasības
profesionālajām zināšanām un prasmēm profesionālās kompetences iegūšanai nosaka
Ministru kabinets, ir šādas:
1) starptautisko kravu autopārvadājumu
operāciju vadīšana;
2) starptautisko pasažieru
autopārvadājumu operāciju vadīšana;
3) iekšzemes kravu autopārvadājumu
operāciju vadīšana;
4) iekšzemes pasažieru autopārvadājumu
operāciju vadīšana."
5. Izteikt 19.pantu šādā redakcijā:
"19.pants. Prasības reglamentētajām profesijām un
reglamentētajām profesionālajām darbībām autotransporta jomā
(1) Profesijai atbilstošs profesionālās
kvalifikācijas sertifikāts vai kompetences apliecība (sertifikāts) ir obligāts
priekšnoteikums tam, lai persona būtu tiesīga veikt darbību šādās profesijās:
1) mehāniskā transportlīdzekļa vadītājs;
2) bīstamu kravu pārvadāšanas
transportlīdzekļa vadītājs.
(2) Šā panta pirmajā daļā minēto
dokumentu iegūšanai nepieciešamajās mācību programmās nosaka tādas prasības,
lai šīs programmas varētu apgūt personas, kuras ieguvušas vispārējo
pamatizglītību.
(3) Profesijai atbilstošs profesionālās
kvalifikācijas sertifikāts vai kompetences apliecība (sertifikāts) ir obligāts
priekšnoteikums tam, lai persona būtu tiesīga veikt šādas profesionālās
darbības:
1) vadīt starptautisko kravu
autopārvadājumu operācijas;
2) vadīt starptautisko pasažieru
autopārvadājumu operācijas;
3) vadīt iekšzemes kravu autopārvadājumu
operācijas;
4) vadīt iekšzemes pasažieru
autopārvadājumu operācijas.
(4) Šā panta trešajā daļā minēto dokumentu
iegūšanai nepieciešamajās mācību programmās nosaka tādas prasības, lai šīs
programmas varētu apgūt personas, kuras ieguvušas vismaz vispārējo
pamatizglītību un arodizglītību vai profesionālo vidējo izglītību."
6. Izteikt 20.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Šā panta pirmajā daļā minēto profesiju
specialitātēs, kurām nepieciešams profesionālās kvalifikācijas sertifikāts,
sertifikācijas prasības un kārtību nosaka Ministru kabinets."
7. Aizstāt 32.panta ceturtajā daļā vārdus "mērniecības uzņēmumā" ar vārdiem "pie komersanta, kas sniedz mērniecības pakalpojumus".
8. Papildināt VI nodaļu ar 32.1 pantu
šādā redakcijā:
"32.1 pants. Prasības
reglamentētajām profesijām atbilstības novērtēšanas jomā
Atbilstības novērtēšanas jomā reglamentētās profesijas,
kurās prasības nosaka Ministru kabineta noteikumi, ir šādas:
1) metālmateriālu metinātājs;
2) defektoskopists (persona, kas veic
metināto savienojumu nesagraujošās pārbaudes)."
9. Papildināt informatīvo atsauci uz
Eiropas Savienības direktīvām ar 27.punktu šādā redakcijā:
"27) Eiropas Parlamenta un Padomes
1998.gada 1.oktobra Direktīvas 98/76/EK, ar ko groza Direktīvu 96/26/EK par
atļauju kravu autopārvadātājiem un pasažieru autopārvadātājiem veikt
profesionālo darbību un par diplomu, sertifikātu un citu kvalifikāciju
apliecinošu dokumentu savstarpējo atzīšanu, lai veicinātu šo pārvadātāju
tiesības veikt uzņēmējdarbību iekšzemes un starptautisko autopārvadājumu
nozarē."
Satiksmes ministra vietā
A.Baštiks
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||
1. Patreizējās situācijas raksturojums |
Pamatojoties uz
2005.gada 5.aprīļa Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 9.§ doto uzdevumu,
Satiksmes ministrija kopīgi ar Izglītības un zinātnes ministriju izstrādāja
attiecīgos grozījumus, paredzot, ka starptautisko kravu autopārvadājumu
vadītāja, starptautisko pasažieru autopārvadājumu vadītāja, iekšzemes kravu
autopārvadājumu vadītāja un iekšzemes pasažieru autopārvadājumu vadītāja
darbība ir reglamentēta profesionālā darbība. 2005.gada 5.aprīļa
Ministru kabineta noteikumi Nr.226 Kārtība, kādā izsniedzami pasažieru un
kravas autopārvadājumu profesionālās kompetences sertifikāti nosaka kārtību,
kādā ir izsniedzami profesionālās kompetences sertifikāti, kā arī nosaka
minimālās prasības autopārvadājumu vadītāja profesionālai darbībai. Minētajos
noteikumos ir iekļautas normas, kas iziet no Padomes 1996.gada 29.aprīļa
Direktīvas 96/26/EK par atļauju piešķiršanu kravu autopārvadātāju un
pasažieru autopārvadātāju profesionālās darbības veikšanai, un par diplomu,
sertifikātu un citu dokumentāru kvalifikācijas pierādījumu savstarpēju
atzīšanu, kas atvieglo šo pārvadātāju tiesības īstenot uzņēmējdarbību
iekšzemes un starptautiskos pārvadājumos. Pašlaik likumā par
reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu
autopārvadājumu vadītājs ir iekļauts reglamentēto
profesiju transporta jomā uzskaitījumā, toties, lai saskaņotu likuma
normas ar direktīvas prasībām, nepieciešams likuma pantu papildināt ar daļu,
kas nosaka reglamentētās profesionālās
darbības autotransporta jomā. Metālmateriālu
metinātāju un personu, kas veic metināto savienojumu nesagraujošās pārbaudes
(defektorokpistu) darbību reglamentē Ministru kabineta 2001.gada 27.marta
noteikumi Nr. 143 Noteikumi par metālmateriālu metinātāju un defektoskopistu
profesionālās kvalifikācijas sertifikāciju reglamentētajā sfērā. Ņemot vērā, ka
minētās profesijas ir reglamentētās profesijas un cieši saistītas ar
sabiedrības drošības un veselības aizsardzību, nepieciešams likumu papildināt
ar jaunu pantu, kas noteiktu reglamentētās profesijas atbilstības
novērtēšanas jomā. |
|||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Grozījumu projekts paredz likuma
papildināšanu ar reglamentētām profesionālām darbībām autotransporta jomā,
kurās nepieciešamo profesionālo minimumu profesionālās kompetences iegūšanai
nosaka Ministru kabinets. Likumprojektā tiek ieviestas normas, kas
iziet no Padomes 1996.gada 29.aprīļa Direktīvas 96/26/EK par atļauju
piešķiršanu kravu autopārvadātāju un pasažieru autopārvadātāju profesionālās
darbības veikšanai, un par diplomu, sertifikātu un citu dokumentāru
kvalifikācijas pierādījumu savstarpēju atzīšanu, kas atvieglo šo pārvadātāju
tiesības īstenot uzņēmējdarbību iekšzemes un starptautiskos pārvadājumos un
no tās grozošās Padomes 1998.gada 1.oktobra Direktīvas 98/76/EK, kas nosaka,
ka kravu autopārvadātāja profesionālā darbība" ir jebkāda darbība, ko
veic uzņēmums, kas nodarbojas ar preču komercpārvadājumiem vai nu ar
atsevišķu mehānisko transportlīdzekli, vai sakabinātu transportlīdzekļu
apvienojumu. Likumprojekts arī paredz papildināt likumu
ar reglamentētajām profesijām atbilstības novērtēšanas jomā, kuru prasības
noteiktu Ministru kabinets. |
|||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvais
akts šo jomu neskar
|
|||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Normatīvais
akts šo jomu neskar
|
|||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvais akts šo jomu neskar |
|||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvais akts šo jomu neskar |
|||||||
5. Cita informācija |
-------- |
|||||||
|
||||||||
III. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. latu) |
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Prognozējams, ka
budžeta ieņēmumi no naudas sodiem varētu palielināties |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Normatīvā akta
ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||
3. Finansiālā
ietekme |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||
6. Cita informācija |
---------- |
---------- |
---------- |
---------- |
---------- |
|||
|
||||||||
IV. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi
un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Ir jāizdod no jauna
Ministru kabineta noteikumus Kārtībā, kādā izsniedzami pasažieru un kravu
autopārvadājumu profesionālās kompetences sertifikāti. Jāizdod grozījumi
2002.gada 17.decembra Ministru kabineta noteikumos Nr.541. Noteikumi par
institūcijām, kas izsniedz ārvalstniekiem profesionālās kvalifikācijas
atzīšanas apliecības reglamentētajās profesijās un 2002.gada 6.augusta
Ministru kabineta noteikumos Nr.337. Noteikumi par specialitāšu,
apakšspecialitāšu un papildspecialitāšu sarakstu reglamentētajām profesijām |
|||||||
2. Cita informācija |
-------------------------- |
|||||||
|
||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
|
|||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Padomes
1996.gada 29.aprīļa Direktīva 96/26/EK par atļauju piešķiršanu kravu
autopārvadātāju un pasažieru autopārvadātāju profesionālās darbības
veikšanai, un par diplomu, sertifikātu un citu dokumentāru kvalifikācijas
pierādījumu savstarpēju atzīšanu, kas atvieglo šo pārvadātāju tiesības
īstenot uzņēmējdarbību iekšzemes un starptautiskos pārvadājumos; Padomes
1998.gada 1.oktobra Direktīva 98/76/EK, ar kuru izdarīti grozījumi Direktīvā
96/26/EK par atļaušanu kravu autopārvadātājiem un pasažieru autopārvadātājiem
veikt profesionālo darbību un par diplomu, sertifikātu un citu kvalifikāciju
apliecinošo dokumentu savstarpējo atzīšanu, lai veicinātu šo pārvadātāju
tiesības veikt uzņēmējdarbību iekšzemes un starptautisko autopārvadājumu
nozarē. |
|||||||
2.tabula |
||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|||||
18.pants 19.pants |
96/26/EK ar 98/76/EK
grozījumiem 1.pants 2.punkts |
Atbilst Atbilst |
|
|||||
|
||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Latvijas pasažieru autopārvadātāju asociācija; Latvijas starptautiskā autopārvadātāju asociācija Latvijas auto |
|||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta |
|||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Publikācija Mans
īpašums, Nr.6, 2005, lpp.36.-37. |
|||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ir
notikušas ar Latvijas starptautisko autopārvadātāju asociācijas Latvijas
auto ģenerālsekretāru V.Trēziņu par asociācijas redzējumu par citu valsts pieredzi
direktīvas normu ieviešanā. |
|||||||
5. Cita informācija |
---------------------- |
|||||||
|
||||||||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
||||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta prasību izpildīšanai netiks radītas jaunas valsts
institūcijas un netiks paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
|||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta
par normatīvā akta ieviešanu |
Papildus publikācijām oficiālajos izdevumos, noteikumu redakcija pēc
pieņemšanas tiks ievietota tīklā Internet. |
|||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt
savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds var aizstāvēt savas tiesības likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||||
4. Cita informācija |
--------------------- |
|||||||
Satiksmes ministrs A.Šlesers
Vīzas:
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta
direktores vietā direktores vietniece |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Autosatiksmes departamenta
direktors, par projektu atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
V.Legzdiņš |
L.Priedīte - Kancēviča |
I.Strautmane |
M.Pēkalis |
22.07.2005. 15.00; 1174
M.Mišina, 7028331,
marija.misina@sam.gov.lv