Izdarīt likumā "Par akcīzes
nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2003,
23.nr.; 2004, 8., 10.nr.; 2005, 2., 10.nr.) šādus grozījumus:
1. 12.pantā:
aizstāt pirmās daļas 1.punktā skaitli
"1,22" ar skaitli "1,30";
aizstāt otrās daļas 1.punktā skaitli
un vārdu "0,61 lats" ar skaitli un vārdu "0,65 lati";
aizstāt otrās daļas 2.punktā skaitli
un vārdu "1,22 lati" ar skaitli un vārdu "1,30 latu".
2. Aizstāt 13.panta pirmās daļas 3.punkta "b" apakšpunktā skaitli "13" ar skaitli "14".
Likums stājas spēkā 2006.gada
1.janvārī.
Finanšu ministra vietā
ekonomikas ministrs
A.K.Kariņš
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Padomes direktīvu, kas nosaka minimālās akcīzes nodokļa likmes, nosacījumiem valstīm, kas nav piesaistījušas savu nacionālo valūtu pie eiro, katru gadu ir jākoriģē nacionālās akcīzes nodokļa likmes nacionālajā valūtā, lai tās atbilstu direktīvās noteiktajām likmēm eiro. Pārrēķinot nodokļa likmes nacionālajā likumdošanā, tiek ņemts vērā oficiālais eiro kurss oktobra pirmajā darba dienā, kas ir publicēts Eiropas Kopienu Oficiālajā Vēstnesī, un šis kurss tiek ņemts vērā, salīdzinot nodokļu līmeņa atbilstību direktīvu prasībām nākamā kalendārā gada 1.janvārī. Nacionālās nodokļa likmes nav jāmaina, ja nepieciešamais nacionālo nodokļa likmju palielinājums nepārsniedz 5 EUR vai 5%, neatkarīgi no tā, kura summa ir mazāka. Pēdējo reizi Latvijas akcīzes nodokļa likmju salīdzināšana ar direktīvās noteiktajām minimālajām likmēm tika veikta, ņemot vērā Eiropas Centrālās bankas noteikto eiro/lata kursu 2004.gada 1.oktobrī, un attiecīgās izmaiņas likumā Par akcīzes nodokli stājās spēkā 2005.gada 1.janvārī. Ar 2005.gada 1.janvāri lats ir piesaistīts eiro, un eiro/lata svārstības ir salīdzinoši nelielas. Taču no 2004.gada 1.oktobra, kad atbilstoši direktīvu nosacījumiem tika veikts pēdējais akcīzes nodokļa pārrēķins, līdz 2005.gada 1.janvārim, kad lats tika piesaistīts eiro, eiro/lata valūtas kurss turpināja augt, un starpība starp Latvijas nodokļa likmēm un direktīvās noteiktajām nodokļa likmēm atsevišķām akcīzes precēm alum un smēķējamai tabakai ir izveidojusies lielāka par pieļaujamo (5%). Līdz ar to šīm akcīzes precēm ir nepieciešams paaugstināt akcīzes nodokļa likmes. Ņemot vērā Ministru kabineta 2005.gada 20.septembra sēdes lēmumu (protokols Nr.53 13.§ 4.punkts), akcīzes nodokļa likmju salīdzināšana un likmju pārskatīšana attiecībā uz naftas produktiem netika veikta. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz precizēt akcīzes nodokļa likmes alum un smēķējamai tabakai atbilstoši Padomes direktīvu noteikumiem, ņemot vērā eiro/lata kursa svārstības. Akcīzes nodokļa likmes ir precizētas, ņemot vērā eiro/lata kursu 2005.gada 3.oktobrī (EUR/LVL = 0,6961), kas ir publicēts Eiropas Kopienu Oficiālajā Vēstnesī. |
Nav. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Tā ka akcīzes
nodokļa likmju paaugstinājums alum un smēķējamai tabakai ir salīdzinoši
neliels, tiek prognozēts, ka likmju kāpums neatstās būtisku ietekmi uz
makroekonomisko vidi. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Tā ka akcīzes
nodokļa likmju paaugstinājums alum un smēķējamai tabakai ir salīdzinoši
neliels, tiek prognozēts, ka likmju kāpums neatstās būtisku ietekmi uz
uzņēmējdarbības vidi. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojektam nav
ietekmes uz sociālo vidi. |
4. Ietekme uz vidi |
Nav. |
5. Cita informācija |
Nav. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu laikā
pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
|
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
- |
+727,6 |
+727,6 |
+727,6 |
+727,6 |
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
3.
Finansiālā ietekme |
- |
+727,6 |
+727,6 |
+727,6 |
+727,6 |
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Kompensējošie pasākumi nav nepieciešami. |
||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Papildus ieņēmumi budžeta ieņēmumos plānoti no akcīzes nodokļa un pievienotās vērtības nodokļa. 2006. gadā un turpmākajos gados papildus ieņēmumi tiek pieņemti kā starpība starp prognozētajiem ieņēmumiem, ņemot vērā normatīvā akta ietekmi, un prognozētajiem ieņēmumiem, neņemot vērā normatīvā akta ietekmi. 2006. un turpmākajos gados netiek ņemtas vērā patēriņa izmaiņas salīdzinājumā ar 2005. gadu. |
||||
6.
Cita informācija |
|
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura
galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Nav. |
2. Cita informācija |
Nav. |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekta
normas atbilst ES sekundāro tiesību aktu prasībām. ES paredz harmonizēt
akcīzes nodokli alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem un naftas
produktiem. Likumprojekts
atbilst Padomes 1992.gada 19.oktobra Direktīvas 92/84/EEK par spirta un
alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa likmju saskaņošanu, Padomes 1992.gada
19.oktobra Direktīvas 92/83/EEK par to, kā saskaņojams akcīzes nodoklis
spirtam un alkoholiskajiem dzērieniem, un Padomes 1992.gada 19.oktobra
Direktīvas 92/80/EEK par nodokļu saskaņošanu tabakas izstrādājumiem, kas nav
cigaretes, prasībām. |
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||
|
|||
Attiecīgie ES normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesu spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Padomes 1992.gada
19.oktobra Direktīva 92/84/EEK par spirta un alkoholisko dzērienu akcīzes
nodokļa likmju saskaņošanu |
||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES normatīvais akts un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
1.pants (precizētās
nodokļa likmes alum) |
6.pants |
Atbilst |
|
|
Padomes 1992.gada
19.oktobra Direktīva 92/83/EEK par to, kā saskaņojams akcīzes nodoklis
spirtam un alkoholiskajiem dzērieniem |
||
1.pants (precizētā
samazinātā akcīzes nodokļa likme patstāvīgo mazo alus darītavu saražotajam
alum) |
4.panta pirmā daļa |
Atbilst |
|
|
Padomes 1992.gada
19.oktobra Direktīva 92/80/EEK par nodokļu saskaņošanu tabakas
izstrādājumiem, kas nav cigaretes |
||
2.pants (precizētā akcīzes
nodokļa likme smēķējamai tabakai) |
3.panta pirmā daļa |
Atbilst |
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu
|
|
Nav. |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav. |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Nav. |
|
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde
no valsts puses -
vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojektā
paredzēto normu īstenošana neradīs vajadzību pēc jaunām struktūrvienībām vai
institūcijām. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par
likumprojekta ieviešanu tiks informēta vispārējā kārtībā. Pēc tā pieņemšanas
Saeimā likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, un
pēc tam arī "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājā". |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts
neierobežo indivīda tiesības. |
4. Cita informācija |
Nav |
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Valsts sekretāres vietā valsts sekretāres vietniece |
Juridiskā departamenta direktore |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
S.Zvidriņa
|
E.Strazdiņa
|
M.Radeiko
|
M.Jurušs
|
06.10.2005 8:43
1012
M.Jurušs 7095530, 7095517