2005.gada
____ oktobrī
Nr.9/6 -
SAEIMAS PREZIDIJAM
Aizsardzības un iekšlietu komisija, pamatojoties uz Saeimas Kārtības ruļļa 79. pantu, ir sagatavojusi un iesniedz Saeimai izskatīšanai likumprojektu Grozījumi likumā Par sapulcēm, gājieniem un piketiem.
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 51. pantu
un 82. pantu komisija lūdz iekļaut minēto likumprojektu Saeimas 13.oktobra
sēdes darba kārtībā un nodot to Aizsardzības un iekšlietu komisijai, nosakot,
ka tā ir atbildīgā komisija.
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 86. pantu
komisija lūdz virzīt minēto likumprojektu izskatīšanai pirmajā lasījumā bez
atkārtotas izskatīšanas atbildīgajā komisijā un iekļaut to 13. oktobra Saeimas
sēdes darba kārtībā.
Komisija lūdz atzīt minēto likumprojektu par
steidzamu.
Pielikumā:
1) likumprojekts Grozījumi likumā Par sapulcēm, gājieniem un piketiem uz ____ lpp.;
2) anotācija
likumprojektam Grozījumi likumā Par sapulcēm, gājieniem un piketiemuz ____
lpp.;
Komisijas
priekšsēdētājs
Juris Dalbiņš
Likumprojekts
Grozījumi likumā Par
sapulcēm, gājieniem un piketiem
Veikt likumā Par sapulcēm, gājieniem un piketiem (Latvijas Vēstnesis, 1997, 31.nr.; 2003, 65.nr.; 2004, 47.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 1.panta ceturto daļu pēc vārda transparentiem ar vārdiem vai citiem atribūtiem.
2. 4.pantā:
papildināt ievaddaļā aiz vārda organizators ar vārdiem pasākuma vadītājs, pasākuma vadītāja palīgs un kārtības uzturētājs;
izteikt 5.punktu šādā redakcijā:
5) gada laikā ir sodīta administratīvā kārtā par sapulču, gājienu un piketu organizēšanas vai norises kārtības pārkāpšanu, vai par sīko huligānismu, vai par ļaunprātīgu nepakļaušanos policijas darbinieka likumīgajām prasībām, vai arī par sabiedrisko organizāciju darbības uzsākšanas vai izbeigšanas noteikumu pārkāpšanu:.
3. papildināt 5.panta pirmo daļu ar vārdiem , kuras gada laikā nav sodītas administratīvā kārtā par sapulču, gājienu un piketu organizēšanas vai norises kārtības pārkāpšanu.
4. 9.pantā:
papildināt pirmo daļu pēc vārda prokuratūras ar vārdiem policijas, ieslodzījuma vietu;
papildināt pantu ar jaunu ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:
(4) Sapulces, gājienus un piketus aizliegts vienlaikus rīkot tuvāk par 300 metriem vienu no otra vai no valsts vai pašvaldību iestāžu rīkotiem publiskiem pasākumiem svētku, atceres vai atzīmējamās dienās, ja šie pasākumi atbilst svētku, atceres vai atzīmējamās dienas raksturam.
5. Izslēgt 11.panta pirmās daļas 4.punktu.
6. Aizstāt 12.panta otrajā daļā vārdus tās pilsētas vai pagasta pašvaldībai ar vārdiem tai vietējai pašvaldībai un vārdus vairāku pagastu vai pilsētu pašvaldību ar vārdiem vairāku vietējo pašvaldību.
7. 14.pantā:
izslēgt ceturto daļu;
izteikt sesto daļu šādā redakcijā:
(6) Kārtības uzturētāju skaitu nosaka organizators ar tādu aprēķinu, lai viņi spētu nodrošināt pasākuma mierīgu un organizētu norisi. Jebkurā gadījumā jābūt ne mazāk par diviem kārtības uzturētājiem uz katriem simt dalībniekiem. Attiecīgās pilsētas vai pagasta pašvaldība ir tiesīga pieprasīt organizatoru nodrošināt ne mazāk kā četrus kārtības uzturētājus uz katriem simt dalībniekiem, ja no kompetentas iestādes ir saņemta informācija, ka pasākuma mierīga un organizēta norise ir apdraudēta. Organizators ir tiesīgs arī pēc pieteikuma iesniegšanas nomainīt atsevišķus kārtības uzturētājus vai palielināt to skaitu.
8. Papildināt 15.panta trešās daļas 3.punktu pēc vārda transporta ar vārdiem vai gājēju.
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par sapulcēm, gājieniem un
piketiem
ANOTĀCIJA
1. Kādēļ likums ir
vajadzīgs?
Pašreizējā
situācija liecina par praksē notikušiem gadījumiem, kad sapulču, gājienu un
piketu dalībnieki un organizēšanā iesaistītās personas traucē sabiedrisko
kārtību (piemēram: š.g. 4.maijā Latvijas krievu skolu aizstāvju štāba pikets
netika saskaņots. Tika rasts alternatīvs risinājums piketam, piedaloties valsts
svētku svinībās pie Brīvības pieminekļa un izmantojot štāba atribūtiku
balonus un T-kreklus ar attiecīgu simboliku. Tā kā minētā atribūtika nav
ietverta likumā Par sapulcēm, gājieniem un piketiem paredzētajā definējumā,
viņu rīcību nevarēja kvalificēt, kā piketu, kaut arī tika paustas idejas un
viedokļi ar skaļiem izsaucieniem un tādejādi traucēta sabiedriskā kārtība).
Minētais liecina par nepieciešamību risināt jautājumu par lielāku sabiedriskās
kārtības un drošības nodrošināšanu sapulču, gājienu un piketu laikā. Papildus
valsts policijas veicamajiem pasākumiem sabiedriskās kārtības un drošības
nodrošināšanas uzlabošanā ir nepieciešams veikt attiecīgus labojumus un
papldinājumus šo jomu regulējošajās tiesību normās likumā Par sapulcēm,
gājieniem un piketiem (turpmāk Likums). Lai nodrošinātu kārtību un kārtību
un sabiedrības drošību sapulču, gājienu un piketu laikā, Likumā noteikto
nepieciešams papildināt, radot iespēju Valsts policijai operatīvāk reaģēt uz
dažādiem ar šo pasākumu norisi saistītiem incidentiem, kā arī minēto jautājumu
risināšanā plašākas tiesības deleģējot pašvaldībām. Likuma 1.panta ceturtā daļa
nosaka, ka pikets ir pasākums, kura laikā cilvēki savas idejas un viedokļus
pauž ar plakātu, lozungu un transparentu palīdzību. Kā liecina prakse,
tehniskās iespējas ideju un viedokļu paušanai neaprobežojas tikai ar Likuma
1.panta ceturtajā daļā minētajiem plakātiem, lozungiem vai transparentiem.
Minētais rada problēmas, saucot pie atbildības vainīgās personas. Problēmas
rada arī prasību nepietiekamība attiecībā uz rīkotāju atbildību par kārtības
nodrošināšanu sapulču, gājienu un piketu laikā. Tā kā minētie pasākumi ir saistīti
ar vairāku cilvēku iesaistīšanu, nepamatots ir fakts, ka personas, kas iesaista
cilvēkus šajās akcijās uzņemas salīdzinoši nosacītu atbildību/ likumprojekta
mērķis ir precizēt Likumā noteikto, paredzot stingrāku atbildību šīm personām.
Spēkā esošā likuma redakcija paredz aizliegumu sapulces, gājiena un piketa
dalībniekiem tērpties formas tērpā vai tamlīdzīgā tērpā. Tā kā praksē minētais
aizliegums ir ļoti grūti piemērojams, turklāt daļēji pārklājas ar likuma
11.panta pirmās daļas 5.punktā paredzēto ierobežojumu, projekts paredz precizēt
šo normu.
Likumprojekts
paredz precizēt likumā lietoto terminu pikets, jo praksē piketos tiek izmantota
arī spēkā esošajā likuma redakcijā neminēta atribūtika. Nolūkā nodrošināt
lielāku sapulču, gājienu un piketu organizatoru un rīkotāju atbildību par
kārtības nodrošināšanu, projekts precizē prasības organizatoriem un rīkotājiem,
paredzot, ka sapulces, gājienus un piketus nedrīkst rīkot juridiskās personas,
kas sodītas par sapulču, gājienu un piketu organizēšanas vai norises kārtības
pārkāpšanu, kā arī par sapulču, gājienu un piketu organizētājiem papildus nevar
būt personas, kas sodītas par sīko huligānismu, vai par ļaunprātīgu
nepakļaušanos policijas darbinieka likumīgajām prasībām. Likumprojekts paredz,
ka sapulces un piketus aizliegts rīkot tuvāk kā 300 metrus vienu no otra vai no
valsts vai pašvaldību iestāžu rīkotiem ubliskiem pasākumiem svētku atceres vai
atzīmējamās dienās. Nolūkā nodrošināt valsts un sabiedrības intereses, kā arī
citu cilvēku tiesības un brīvības likumprojektā paredzētas tiesības pašvaldībai
izdot saistošus noteikumus, aizliedzot atsevišķās dienās un vietās sapulču,
gājienu un piketu rīkošanu. Likumprojekts paredz svītrot aizliegumu sapulces,
gājiena un piketa dalībniekiem tērpties formas tērpā vai tamlīdzīgā tērpā.
Nolūkā nodrošināt sabiedrisko kārtību sapulču, gājienu un piketu laikā projekts
paredz palielināt organizatora noteikto kārtības uzturētāju skaitu.
2. Kāda var būt likuma
iespējamā ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Likums šo jomu neskar.
3. Kāda var būt likuma
iespējamā ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Likums šo jomu neskar.
4. Kāda var būt likuma
iespējamā ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Nav nepieciešams izdot papildus normatīvos
aktus.
5. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst likumprojekts?
Likumprojekts šo jomu neskar.
6. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot likumprojektu?
Likumprojekta
izstrādē piedalījušies Iekšlietu ministrijas, Valsts policijas, Drošības policijas,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas, Latvijas Pašvaldību
savienības un Rīgas domes pārstāvji. Tika uzklausīts Latvijas Cilvēktiesību un
Etnisko studiju centra viedoklis.
7. Kā tiks nodrošināta
likuma izpilde?
Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta esošo valsts institūciju un to kompetences ietvaros likumdošanā noteiktajā kārtībā.
Juris Dalbiņš