Latvijas vides aizsardzības fonda likums
1.pants. Likuma mērķis
Likums nosaka Latvijas vides aizsardzības
fonda mērķi un tā līdzekļu izlietošanas kārtību.
2.pants. Latvijas vides aizsardzības
fonda juridiskais statuss
(1) Latvijas vides aizsardzības fonds
(turpmāk Fonds) ir valsts budžeta līdzekļu kopums vides aizsardzības pasākumu
un projektu īstenošanai.
(2) Fonda līdzekļu turētājs ir Latvijas vides
aizsardzības fonda administrācija (turpmāk Fonda administrācija). Fonda
administrācija ir Vides ministrijas pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde.
3.pants. Fonda mērķis
Fonda mērķis ir veicināt ilgtspējīgu
tautsaimniecības attīstību, integrējot vides aizsardzības prasības visās
tautsaimniecības nozarēs, lai nodrošinātu iedzīvotāju tiesības dzīvot
kvalitatīvā vidē saskaņā ar valsts vides politikas pamatnostādnēm, kā arī
pietiekamus pasākumus bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai un ekosistēmu
aizsardzībai.
4.pants. Fonda līdzekļi un to izlietošana
(1) Fonda līdzekļus veido:
1) valsts budžeta dotācija no vispārējiem
ieņēmumiem likumā par valsts budžetu kārtējam gadam noteiktajā apmērā;
2) personu, to skaitā ārvalstu personu,
dāvinājumi, ziedojumi un ārvalstu finansiālā palīdzība.
(2) Fonds finansiāli atbalsta
privātpersonu un publisko tiesību juridisko personu īstenotos projektus
atbilstoši šā likuma 7.panta otrās daļas 1.punktam.
(3) Fonda līdzekļi tiek izmantoti
atbilstoši Fonda mērķim, kā arī Fonda padomes, administrācijas un konsultatīvās
padomes darbības nodrošināšanai.
(4) Fondam piešķirtā valsts budžeta
dotācija no vispārējiem ieņēmumiem izmantojama tādu pasākumu un projektu
finansēšanai, kas saistīti ar vides aizsardzību atbilstoši šā likuma 7.panta
otrās daļas 1.punktam.
(5) Fonda finansējuma izlietojumu nosaka
Latvijas vides aizsardzības fonda padome (turpmāk Fonda padome) Fonda padomes
nolikumā noteiktajā kārtībā.
5.pants. Valsts budžeta dotācija Fondam
Fondam piešķirtā valsts budžeta dotācija no
vispārējiem ieņēmumiem nevar būt mazāka kā iepriekšējā budžeta gadā.
6.pants. Fonda finansējuma
piešķiršana
Projekta pieteikuma
iesniegšana Fonda administrācijā nerada pienākumu Fonda padomei piešķirt
projekta pieteicējam finansējumu projekta īstenošanai.
7.pants. Fonda padome
(1) Fonda padome ir lēmējinstitūcija, kas
pieņem lēmumus Fonda plānošanas un finanšu izlietošanas jautājumos. Fonda
padomes priekšsēdētājs ir vides ministrs.
(2) Fonda padomei ir šādi uzdevumi:
1) mērķtiecīgi un efektīvi pārvaldīt un
sadalīt līdzekļus vides aizsardzības
pasākumu un projektu (turpmāk projekti) īstenošanai, piemēram, tādu pasākumu
un projektu finansēšanai, kas saistīti ar vides aizsardzību, vides izglītību,
vides monitoringu, bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu un aizsardzību, gaisa
aizsardzību un klimata pārmaiņām, vides un dabas resursu izpēti, novērtēšanu un
atjaunošanu, ūdeņu aizsardzību, augšņu un grunts aizsardzību un sanāciju, atkritumu
apsaimniekošanu, radioaktīvo atkritumu pārvaldību un cilvēku veselības
aizsardzību kontroli, kā arī vides aizsardzības iestāžu veiktspējas
stiprināšanu;
2) nodrošināt Fondam piešķirto valsts
budžeta līdzekļu izlietojuma kontroli.
(3) Fonda padome sadala Fonda līdzekļus
tikai atbilstoši Fonda mērķim Fonda padomes noteiktajos termiņos un apjomā
Fonda padomes nolikumā noteiktajā kārtībā.
(4) Fonda padomes nolikumu un Fonda
padomes sastāvu apstiprina Ministru kabinets.
8.pants. Fonda padomes lēmumu pieņemšana
(1) Fonda padome lēmumus pieņem ar
vienkāršu balsu vairākumu no sēdē klātesošo Fonda padomes locekļu skaita. Ja
balsis sadalās līdzīgi, izšķirošā ir Fonda padomes priekšsēdētāja balss.
(2) Fonda padomes sēdes protokolu
paraksta Fonda padomes priekšsēdētājs.
(3) Fonda padomes locekļi lēmuma
pieņemšanā ir neatkarīgi.
9.pants. Fonda administrācija
(1) Fonda administrācijai ir šādas
funkcijas:
1) nodrošināt Fonda padomes lēmumu
īstenošanu;
2) administrēt Fonda līdzekļu
izlietošanu.
(2) Fonda administrācijai ir šādi
uzdevumi:
1) izsludināt konkursus un organizēt
projektu izvērtēšanu Fonda finansējuma saņemšanai atbilstoši Fonda padomes
lēmumiem;
2) nodrošināt Fonda līdzekļu efektīvu
izmantošanu saskaņā ar Fonda padomes lēmumiem;
3) veikt Fonda padomes sekretariāta
funkcijas;
4) nodrošināt Fonda līdzekļu izlietošanas
pilnīgu atklātumu publicēt informāciju par projekta finansējuma apjomu un
mērķfinansējuma avotu, nodrošināt publiski pieejamu informāciju par Fondam
iesniegtajiem un Fonda finansētajiem projektiem, sagatavot un publicēt Fonda
darbības gada publisko pārskatu un pārskatu par mērķa īstenošanu;
5) pildīt Fonda padomes un tās
priekšsēdētāja norādījumus Fonda padomes nolikumā noteiktajā kārtībā.
(3) Fonda administrācijas nolikumu apstiprina Ministru
kabinets.
10.pants. Projektu izvērtēšana
Fonda administrācijā iesniegtos projektu
pieteikumus izvērtē valsts vides iestādes un Latvijas vides aizsardzības fonda
konsultatīvā padome (turpmāk Konsultatīvā padome). Projektu izvērtēšanai var
piesaistīt ekspertus.
11.pants. Fonda konsultatīvā padome
Fonda finansējuma izlietojuma atklātumu
nodrošina Konsultatīvā padome. Konsultatīvās padomes lēmumiem ir ieteikuma
raksturs.
12.pants. Fonda darbības ierobežojumi
(1) Fonda administrācijai nav tiesību
uzņemties saistības uz Fonda mantas rēķina, ja šīs saistības tieši neattiecas
uz Fonda mērķi un uzdevumiem.
(2) Fonda mantu nedrīkst ieķīlāt vai kā
citādi apgrūtināt.
(3) Fonda administrācija nedrīkst būt par
biedru personālsabiedrībā, dalībnieku (akcionāru) kapitālsabiedrībā, pirkt
vērtspapīrus, uzņemties saistības, kuras izriet no galvojuma līgumiem, slēgt
aizdevuma līgumus, kā arī dāvināt, patapināt vai ziedot Fonda mantu.
13.pants. Fonda darbības tiesiskuma kontrole
Par Fonda padomes darbības tiesiskumu ir
atbildīgs Fonda padomes priekšsēdētājs.
Pārejas
noteikumi
1. Ministru kabinets līdz 2006.gada
1.aprīlim izdod šā likuma 7.panta ceturtajā daļā un 9.panta trešajā daļā
minētos tiesību aktus.
2. Līdz šā
likuma 9.panta trešajā daļā minēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās
dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2006.gada 1.aprīlim piemērojami Ministru kabineta
2003.gada 16.decembra noteikumi Nr.715 "Latvijas vides aizsardzības fonda administrācijas nolikums",
ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
Likums stājas spēkā 2006.gada 1.janvārī.
Vides ministrs
R.Vējonis
par
likumprojektu Latvijas vides
aizsardzības fonda likums
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Šobrīd saskaņā ar likumu Par dabas resursu nodokli, valsts budžeta
programmas Vides aizsardzības fonds līdzekļu turētājs ir Latvijas vides
aizsardzības fonda administrācija, kuras nolikumu apstiprinājis Ministru
kabinets. Šīs budžeta programmas līdzekļu izlietošanas kārtību un mērķus
nosaka likums Par dabas resursu nodokli. Saskaņā ar Valdības
deklarāciju un Valdības rīcības plāna 16.5.2. punktu
Vides ministrijai bija jāsagatavo jauna likuma "Par dabas resursu
nodokli" redakcija. Izstrādājot jauno likuma
"Par dabas resursu nodokli" redakciju, tika ņemti vērā Finanšu
ministrijas un Saeimas Juridiskā Biroja jau iepriekš izteiktie ieteikumi un
norādījumi, ka likumā "Par dabas resursu nodokli" nav vēlams
iekļaut detālas tiesiskās normas un deleģējumu par nodokļa maksāšanas
rezultātā iegūto līdzekļu izlietošanas kārtību un Latvijas vides aizsardzības
fonda uzdevumiem un darbību, bet tas būtu jānosaka ar atsevišķu likumu. Tāpēc sagatavojot jaunu likuma "Par dabas resursu nodokli"
redakciju, paralēli bija nepieciešams izstrādāt arī likumprojektu Latvijas
vides aizsardzības fonda likums. |
|
Likumprojekts
nosaka Latvijas vides aizsardzības fonda mērķi, uzdevumus un tā līdzekļu
izlietošanas kārtību, bet nemaina šī fonda pašreizējo mērķi, uzdevumus un tā
līdzekļu izlietošanas kārtību. |
Nav. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
|
Likumprojekts neskar šo jomu. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
5. Cita informācija |
Nav. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
tūkst. Ls |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2005.) |
Nākamie trīs gadi (2006. 2008.) |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1.
Izmaiņas budžeta
ieņēmumos Izmaiņas netiek
plānotas. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts
neskar šo jomu. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
Izmaiņas netiek plānotas. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts
neskar šo jomu. |
3. Finansiālā ietekme
|
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
Nav paredzēti. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
|
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
6. Cita informācija
|
Nav. |
Nav. |
Nav. |
Nav. |
Nav. |
|
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu |
|||||
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru
kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem
(arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts
šos noteikumus izstrādāt. |
Līdz
2006.gada 1.janvārim Ministru kabinetam jāizdod Latvijas vides aizsardzības
fonda administrācijas nolikums un Latvijas vides aizsardzības fonda padomes
nolikums un jāapstiprina fonda padomes sastāvs. |
||||
2.
Cita
informācija |
Nav. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts |
||||||
1.Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
|||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
|||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
|||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums,
nosaukums, publikācija |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
|||||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||
|
|
|
|
|||
5. Cita informācija |
Nav. |
|||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
||||||
Likumprojekts nosūtīts
izskatīšanai Latvijas vides aizsardzības fonda Konsultatīvajai padomei. |
||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas vides
aizsardzības fonda Konsultatīvās padome kopumā atbalsta likumprojektu,
Konsultatīvās padomes priekšlikumi pamatā ņemti vērā. |
|||||
3.Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedrības domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav
veikti. |
|||||
Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem nav notikušas. |
||||||
Nav. |
||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma ieviešanas rezultātā netiks radītas jaunas valsts iestādes. Esošo
iestāžu funkcijas netiks mainītas. |
|||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc pieņemšanas Saeimā likums tiks ievietots
Vides ministrijas interneta mājas lapā, publicēts laikrakstā Latvijas
Vēstnesis un būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
|||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds var aizstāvēt savas tiesības likumā
noteiktajā kārtībā. |
|||||
4. Cita informācija |
Nav. |
|||||
Vides ministrs R.Vējonis
812
R.Vesere
7026464, 9488161,
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgās amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G.Puķītis |
A.Stašāne |
J.Kovals |
R.Vesere |