Likumprojekts
Mēslošanas līdzekļu aprites
likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likumā lietotie
termini
Likumā ir lietoti šādi
termini:
1) darbību
veicējs fiziskā vai juridiskā persona, kas ražo mēslošanas līdzekļus,
gatavo to maisījumus, iepako, ieved vai tirgo šos mēslošanas līdzekļus un to
maisījumus;
2) mēslošanas
līdzeklis jebkura viela, kas satur vienu vai vairākus tādus
ķīmiskus elementus, kuri tiek atzīti par augiem nepieciešamiem, ja šo vielu
lieto tās elementu satura dēļ un tā ir paredzēta vai tiek piedāvāta augu
augšanas veicināšanai;
3) mēslošanas
līdzekļu aprite mēslošanas līdzekļu ražošana, maisījumu
gatavošana, iepakošana, ievešana un tirdzniecība.
2.pants. Likuma mērķis
Šā likuma mērķis ir
aizsargāt mēslošanas līdzekļu patērētājus no nekvalitatīvu, cilvēku un
dzīvnieku veselībai un videi bīstamu mēslošanas līdzekļu lietošanas, kā arī
nodrošināt vienādus apstākļus un prasības fiziskajām un juridiskajām personām,
kas veic darbības ar mēslošanas līdzekļiem.
3.pants. Likuma piemērošanas izņēmumi
(1) Šis
likums neattiecas uz:
1) notekūdeņu
dūņām, ja tās lieto par mēslošanas līdzekli, kura izmantošanu reglamentē
normatīvie akti par
notekūdeņu dūņu un to kompostu izmantošanu, monitoringu un kontroli;
2) neapstrādātiem
organiskajiem mēslošanas līdzekļiem un neapstrādātiem kaļķošanas materiāliem;
3) mikrobioloģiskajiem
mēslošanas līdzekļiem;
4) substrātiem;
5) eksportējamiem
un tranzītā pārvadājamiem mēslošanas līdzekļiem.
(2) Uz
mēslošanas līdzekļiem, kuriem ir marķējums "EK mēslošanas līdzeklis"
(turpmāk EK marķējums), attiecas tikai šā likuma 4.panta otrā daļa, 5.panta
pirmās daļas 2.punkts, 9.panta pirmās daļas 7. un 8.punkts un otrās daļas
5.punkts, kā arī 14.pants.
4.pants. Valsts institūciju kompetence mēslošanas līdzekļu aprites jomā
(1) Ministru
kabinets izdod:
1) mēslošanas
līdzekļu identifikācijas, atbilstības novērtēšanas un tirdzniecības noteikumus,
kuros nosaka:
a) mēslošanas
līdzekļu identifikācijas, kvalitātes un tirdzniecības prasības,
b) mēslošanas
līdzekļu reģistrācijas nosacījumus un kārtību,
c) pieļaujamās
novirzes no mēslošanas līdzekļa deklarētās kvalitātes,
d) nevēlamo
piemaisījumu maksimāli pieļaujamo koncentrāciju mēslošanas līdzekļos,
e) prasības
mēslošanas līdzekļu etiķetei un iepakojumam,
f) mēslošanas
līdzekļu uzraudzības un kontroles kārtību,
g) mēslošanas
līdzekļu kvalitātes atbilstības novērtēšanas kārtību, veicot uzraudzību un
kontroli,
h) kārtību,
kādā tiek saņemta atļauja to mēslošanas līdzekļu tirdzniecībai vai ievešanai,
kuri nav iekļauti mēslošanas līdzekļu valsts reģistrā (turpmāk reģistrs) vai
kuri neatbilst deklarētajai kvalitātei vai kvalitātes prasībām, vai
identifikācijas prasībām;
2) mēslošanas
līdzekļu kontroles paraugu ņemšanas prasības, kā arī paraugu ņemšanas un
sagatavošanas kārtību.
(2) Ja no Valsts
augu aizsardzības dienesta (turpmāk dienests) saņemta informācija, ka
mēslošanas līdzeklis, kuram ir EK marķējums, neatbilst prasībām, kas noteiktas
Eiropas Savienības tiesību aktos par mēslošanas līdzekļiem, Ekonomikas
ministrija par neatbilstības gadījumiem ziņo Eiropas Komisijai.
II nodaļa
Darbību veicēji
5.pants. Darbību veicēja
pienākumi
(1) Mēslošanas
līdzekļu ražotājs, to maisījumu gatavotājs, iepakotājs un ievedējs iesniedz
dienestā:
1) iesniegumu par
tirdzniecībai ražotā, iepakotā vai ievestā mēslošanas līdzekļa vai sagatavotā
maisījuma (izņemot individuālo pasūtījumu) reģistrāciju;
2) katru gadu līdz
31.janvārim ziņas par iepriekšējā gadā tirdzniecībai ražotajiem vai
ievestajiem mēslošanas līdzekļiem (ar EK marķējumu vai bez tā) vai
sagatavotajiem to maisījumiem (norāda mēslošanas līdzekļa veidu, nosaukumu un
daudzumu).
(2) Darbību
veicējs pēc mēslošanas līdzekļa pircēja vai to personu pieprasījuma, kuras
uzrauga un kontrolē mēslošanas līdzekļu apriti, uzrāda mēslošanas līdzekļa reģistrācijas apliecību (kopiju) vai
atļauju (kopiju) attiecīgā mēslošanas līdzekļa pārdošanai
vai ievešanai (ja mēslošanas līdzeklis nav iekļauts reģistrā vai neatbilst
deklarētajai kvalitātei, kvalitātes vai identifikācijas prasībām) un
akreditētas laboratorijas testēšanas
pārskatu (kopiju) vai mēslošanas līdzekļa sertifikātu (kopiju).
6.pants. Paškontrole
(1) Mēslošanas
līdzekļu ražotājs un mēslošanas līdzekļu maisījumu gatavotājs periodiski
novērtē mēslošanas līdzekļa kvalitātes atbilstību normatīvajos aktos par
mēslošanas līdzekļiem noteiktajām prasībām (turpmāk paškontrole).
(2) Paškontroles
rezultātus dokumentē, reģistrē un glabā vismaz trīs gadus.
(3) Ja paškontrolē
tiek konstatēts, ka mēslošanas līdzekļa kvalitāte neatbilst reģistrā deklarētajai
kvalitātei un nav iespējams panākt tās atbilstību, ražotājs
vai maisījumu gatavotājs nedēļas laikā par to rakstiski informē dienestu.
7.pants. Rīcība ar
nekvalitatīviem mēslošanas līdzekļiem
Nekvalitatīvu, cilvēku un
dzīvnieku veselībai un videi bīstamu mēslošanas līdzekli, kas ar papildu
apstrādi nav padarāms nekaitīgs un derīgs lietošanai, ražotājs apglabā
normatīvajos aktos par atkritumu apsaimniekošanu noteiktajā kārtībā. Ja šāds
mēslošanas līdzeklis ir ievests, ievedējs to nodod atpakaļ ražotājam. Ar
bīstamā mēslošanas līdzekļa apglabāšanu saistītās izmaksas sedz ražotājs vai
apstrādātājs.
III nodaļa
Mēslošanas līdzekļu reģistrācija, aprites uzraudzība
un kontrole
8.pants. Mēslošanas
līdzekļu reģistrācija
(1) Ražot,
iepakot, gatavot maisījumus tirdzniecībai, tirgot un ievest drīkst tikai reģistrā
iekļautos mēslošanas līdzekļus, izņemot gadījumus, ja mēslošanas līdzeklis ir
ražots vai ievests izmēģinājumiem, pētījumiem vai testēšanai vai ja tas ir
jauns mēslošanas līdzekļa veids, mēslošanas līdzekļa atsevišķa partija, kas
neatbilst deklarētajai kvalitātei, kvalitātes vai identifikācijas prasībām, bet
nav bīstama cilvēku un dzīvnieku veselībai un videi.
(2) Ja
mēslošanas līdzeklis nav bīstams cilvēku un dzīvnieku veselībai un videi,
dienests izsniedz atļauju mēslošanas līdzekļa tirdzniecībai vai ievešanai.
9.pants. Dienesta
funkcijas un tiesības mēslošanas līdzekļu aprites jomā
(1) Dienests:
1) pieņem, izskata
un izvērtē iesniegumus par mēslošanas līdzekļu reģistrāciju un ar tiem
saistītos dokumentus;
2) izsniedz un anulē
mēslošanas līdzekļu reģis
trācijas apliecības;
3) kārto reģistru un
nodrošina tā datu aktualizāciju;
4) izsniedz atļaujas mēslošanas līdzekļu ievešanai vai
tirdzniecībai saskaņā ar šā likuma 8.pantu;
5) uzrauga un
kontrolē mēslošanas līdzekļu apriti;
6) ne retāk kā reizi
gadā ņem analīzēm mēslošanas līdzekļu bezmaksas kontrolparaugus mēslošanas
līdzekļa atbilstības novērtēšanai. Kontrolparaugus ņem nepieciešamajā daudzumā
saskaņā ar normatīvajiem aktiem par mēslošanas līdzekļiem;
7) uzrauga
un kontrolē mēslošanas līdzekļus, kuriem ir EK marķējums, saskaņā ar Eiropas
Parlamenta un Padomes 2003.gada 13.oktobra Regulu (EK) Nr.2003/2003 par
mēslošanas līdzekļiem (turpmāk regula Nr.2003/2003);
8) rakstiski
informē Ekonomikas ministriju un Zemkopības ministriju, ja mēslošanas
līdzeklis, kuram ir EK marķējums, neatbilst regulas Nr.2003/2003 prasībām, kā
arī, ja mēslošanas līdzeklis atbilst regulas Nr.2003/2003 prasībām, bet ir
iemesls uzskatīt, ka tas var radīt risku cilvēku, dzīvnieku vai augu veselībai
vai videi.
(2) Dienesta
inspektoriem ir tiesības:
1) pieprasīt un bez
maksas saņemt no darbību veicēja informāciju, kas nepieciešama uzraudzības
veikšanai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par mēslošanas līdzekļiem;
2) kontrolēt
iepakojuma, marķējuma, etiķetes un pavaddokumentu atbilstību normatīvajos aktos
par mēslošanas līdzekļiem noteiktajām prasībām mēslošanas līdzekļu ražošanas,
uzglabāšanas, iepakošanas un tirdzniecības vietās un attiecīgajos
transportlīdzekļos;
3) apturēt līdz neatbilstības novēršanai vai aizliegt
mēslošanas līdzekļa tirdzniecību vai cita veida izplatīšanu, ja persona
neievēro normatīvajos aktos par mēslošanas līdzekļiem noteiktās prasības;
4) noteikt termiņu,
kādā darbību veicējam jānovērš konstatētie pārkāpumi;
5) likumā noteiktajos gadījumos un
kārtībā sastādīt administratīvo pārkāpumu protokolu un uzlikt administratīvo
sodu par darbībām ar mēslošanas līdzekļiem (ar EK
marķējumu vai bez tā);
6) iesniegt
tiesībaizsardzības iestādēm materiālus par personām, kuru rīcība rada būtisku
kaitējumu patērētāju tiesībām un interesēm, kā arī cilvēku un dzīvnieku
veselībai un videi.
10.pants. Reģistrā
iekļaujamā informācija
(1) Informāciju par
darbību veicēju un reģistrējamo mēslošanas līdzekli reģistrā iekļauj
normatīvajos aktos par mēslošanas līdzekļiem noteiktajā kārtībā.
(2) Reģistrā katru
gadu iekļauj un uzkrāj šā likuma 5.pantā noteiktajā kārtībā iesniegto
informāciju par valstī pārdošanai ražoto vai ievesto mēslošanas līdzekļu
apjomu.
11.pants. Reģistrācijas
apliecības anulēšana un atjaunošana
(1) Reģistrācijas
apliecību anulē:
1) pēc mēslošanas
līdzekļa ražotāja, iepakotāja, mēslošanas līdzekļu maisījumu gatavotāja vai
ievedēja iesnieguma saņemšanas, ja viņš ir izbeidzis darbības ar mēslošanas
līdzekļiem;
2) ar attiecīgu dienesta
lēmumu, ja ražotais vai ievestais mēslošanas līdzeklis neatbilst normatīvajos
aktos par mēslošanas līdzekļiem noteiktajām prasībām.
(2) Ja reģistrācijas
apliecība ir anulēta, pēc tās anulēšanas cēloņu novēršanas persona var iesniegt
iesniegumu par mēslošanas līdzekļa iekļaušanu reģistrā.
12.pants. Reģistra
informācijas nodošana atklātībai
Dienests reizi gadā nodod
atklātībai informāciju par iepriekšējā gadā tirdzniecībai ražoto vai ievesto
mēslošanas līdzekļu kopējo apjomu atsevišķi pa to veidiem, kā arī, veicot
valsts uzraudzību un kontroli, iegūtos datus par šiem mēslošanas līdzekļiem.
13.pants. Informācijas pieejamība
Reģistra dati, kā arī
informācija par mēslošanas līdzekļu ražošanas metodi un izejvielām ir pieejama
ierobežotam personu lokam darba pienākumu veikšanai.
14.pants. Valsts
uzraudzības un kontroles izdevumu samaksa
Izdevumus par mēslošanas
līdzekļu (ar EK marķējumu vai bez tā) valsts uzraudzību un kontroli sedz no
valsts budžeta līdzekļiem.
15.pants. Savstarpējās atzīšanas princips
Latvijā atļauts piedāvāt
tirdzniecībai mēslošanas līdzekļus, kuri atbilstoši normatīvajiem aktiem par
mēslošanas līdzekļiem ražoti vai laisti brīvā apgrozībā kādā no Eiropas
Savienības dalībvalstīm vai Turcijā vai kuri atbilstoši normatīvajiem aktiem
par mēslošanas līdzekļiem ražoti kādā no Eiropas Ekonomikas zonas valstīm.
Pārejas noteikumi
1. Ar šā likuma
spēkā stāšanos spēku zaudē Mēslošanas līdzekļu aprites likums (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 23.nr.; 2002, 23.nr.).
2. Līdz
2006.gada 1.jūlijam Ministru kabinets izdod šā likuma 4.panta pirmajā daļā
minētos noteikumus.
3. Līdz
šā likuma 4.panta pirmajā daļā minēto Ministru kabineta noteikumu spēkā
stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2006.gada 1.jūlijam piemērojami Ministru
kabineta 2002.gada 25.jūnija noteikumi Nr.247 "Mēslošanas līdzekļu identifikācijas,
atbilstības novērtēšanas un tirdzniecības noteikumi" (Latvijas Vēstnesis,
2002, 97.nr.; 2003, 66.nr.; 2003, 172.nr.; 2004, 69.nr.), ciktāl
tie nav pretrunā ar šo likumu.
Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā
iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1) Eiropas
Parlamenta un Padomes 1998.gada 22.jūnija Direktīvas 98/34/EK, ar ko nosaka
informācijas sniegšanas kārtību tehnisko standartu un noteikumu jomā;
2) Eiropas
Parlamenta un Padomes 1998.gada 20.jūlija Direktīvas 98/48/EK, ar kuru groza
direktīvu 98/34/EK, ar ko nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko
standartu un noteikumu jomā.
Likums stājas spēkā
2006.gada 1.janvārī.
Zemkopības ministra vietā
ekonomikas ministrs
A.K.Kariņš
Likumprojekta
"Mēslošanas līdzekļu aprites likums"
anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
2003.gada 13.oktobrī par mēslošanas līdzekļiem ir pieņemta Eiropas
Parlamenta un Padomes regula (EK) Nr.2003/2003 (turpmāk regula),
kura regulē mēslošanas līdzekļu, kuri ir marķēti EK mēslošanas līdzeklis,
apriti. Mēslošanas līdzekļu aprites likums (turpmāk likums)
paredz visu mēslošanas līdzekļu aprites regulēšanu, līdz ar to ir
nepieciešami grozījumi tajā:
1) paredzot, ka likums attiecas uz
mēslošanas līdzekļiem, kuriem nav marķējuma EK mēslošanas līdzeklis,
izņemot dažas sadaļas par valsts uzraudzību un kontroli, informācijas
sniegšanu Eiropas Komisijai un darbību veicēja pienākumiem;
2) nosakot institūciju, kura veiks uzraudzības un kontroles pasākumus par
mēslošanas līdzekļu, kuri ir marķēti EK mēslošanas līdzeklis apriti;
3) nosakot institūciju, kura ziņos Eiropas Komisijai par gadījumiem, kas
neatbilst regulas prasībām.
Sakarā ar jaunu veidu mēslošanas līdzekļu izstrādi un ienākšanu tirgū ir
nepieciešams precizēt mēslošanas līdzekļa terminu.
Nepieciešams precizēt 1.panta terminu ievešana pārdošanai, aizstājot to
ar terminu ievešana, jo lielie lauksaimniecības uzņēmumi arī ieved
mēslošanas līdzekļus lietošanai savā saimniecībā bez pārdošanas nolūka.
Būtu lietderīgi precizēt darbības veidus ar mēslošanas līdzekļiem,
svītrojot visa likuma tekstā vārdus apstrādā un apstrādātājs. Pēc
zinātnieku atzinumiem, ja notiek kāda mēslošanas līdzekļa apstrāde un gala
produkcija ir jauns mēslošanas līdzekļu veids, tad precīzāk to nosaukt ar
vārdu ražošana.
Ir nepieciešams precizēt Ministru kabineta izdodamo Mēslošanas līdzekļu
identifikācijas, atbilstības novērtēšanas un tirdzniecības noteikumu saturu:
- paredzot sadaļu par uzraudzības un kontroles prasībām un kārtību;
- precizējot pieļaujamās novirzes definīciju;
- paplašinot sadaļu par atļaujas saņemšanas kārtību mēslošanas līdzekļu
ievešanai un pārdošanai (lai paredzētu visus praksē sastopamus mēslošanas
līdzekļu aprites gadījumus).
Nepieciešams svītrot 6.pantu par mēslošanas līdzekļa reģistrācijas valsts
nodevu. Saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem (regula, likums)
mēslošanas līdzekļus, kuriem ir marķējums EK mēslošanas līdzeklis, Latvijā
nereģistrē, līdz ar to par to reģistrāciju netiek maksāta valsts nodeva. Par
pārējo mēslošanas līdzekļu reģistrāciju jāmaksā reģistrācijas nodeva no Ls 50
līdz Ls 200 par veidu. Tas ir pretrunā ar Pievienošanās līguma Eiropas
Savienībai 20.panta 2.pielikuma Brīvas preču aprites sadaļu jeb konkrēti ar
Eiropas Kopienas dibināšanas līgumā noteikto diskriminācijas principa
aizliegumu. Eiropas Kopienas Tiesa ar Keck lietu (C-267 un C-268/91 Criminal
proceeding against Bernard Keck and Daniel Mihourard, [1993]ECR I-6097)
akcentēja, ka tikai tiem tirdzniecības noteikumiem nav ierobežojošā rakstura,
kuri attiecas uz visiem attiecīgajiem tirgotājiem, kas darbojas valsts
teritorijā.
Valsts nodevas summa par mēslošanas līdzekļu reģistrāciju ir ļoti tuva
prognozētajai un 2003.gadā tā bija Ls 5,3 tūkst., 2004.gadā Ls
6,55 tūkst. un 2005.gadā Ls 5 tūkst. Sakarā ar to, ka galvenie
mēslošanas līdzekļi, kuri ir Latvijas apritē, jau ir reģistrēti, prognozēts,
ka turpmāk nodevu summa varētu būt no Ls 1 tūkst. līdz Ls 2 tūkst. gadā.
Sakarā ar mēslošanas līdzekļu aprites valsts uzraudzības un kontroles
pasākumu ieviešanu nav nepieciešams mēslošanas līdzekļu ievedējiem veikt
paškontroli, līdz ar to jāprecizē likuma 7.pants.
Ievērojot regulas 2003/2003 pieņemšanu un mēslošanas līdzekļu, kuriem nav
marķējuma EK mēslošanas līdzeklis, bet kuri ir ražoti Eiropas Savienības
dalībvalstīs, aprites nodrošināšanu bez sertifikācijas procedūras, jāprecizē
Valsts augu aizsardzības dienesta funkcijas (10.pants).
Ņemot vērā grozījumus likumā Par atbilstības novērtēšanu, jāprecizē
likuma 16.pants par mēslošanas līdzekļa atbilstības novērtēšanu.
Pašreiz Latvijā tirdzniecībā parādījās tikai daži mēslošanas līdzekļu
veidi, kuriem ir marķējums EK mēslošanas līdzeklis. Lielākais mēslošanas
līdzekļu apjoms tiek ievests no Krievijas un Baltkrievijas.
|
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt
likuma atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem, kā arī precizēt
mēslošanas līdzekļu, kuriem nav marķējums EK mēslošanas līdzeklis, apriti.
Ņemot vērā nepieciešamo grozījumu apjomu, likums
tiek izteikts jaunā redakcijā.
Likumprojekts precizē:
1) likuma piemērošanas sfēru;
2) mēslošanas līdzekļa definīciju;
3) mēslošanas līdzekļa pārdošanas atļaujas un pieļaujamās novirzes
definīciju;
4) darbību veicēja funkcijas;
5) Valsts augu aizsardzības dienesta funkcijas (sakarā ar Latvijas
iestāšanos Eiropas Savienībā);
6) mēslošanas līdzekļa atbilstības novērtēšanu.
Likumprojekts nosaka:
1) institūciju, kura veiks uzraudzības un kontroles pasākumus par
mēslošanas līdzekļu, kuri ir marķēti EK mēslošanas līdzeklis apriti (Valsts
augu aizsardzības dienests);
2) institūciju, kura ziņos Eiropas Komisijai par gadījumiem, kas
neatbilst regulas prasībām (Ekonomikas ministrija);
3) ka mēslošanas līdzekļu ievedējiem nav nepieciešams veikt paškontroli.
|
3. Cita informācija
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu
|
Normatīvais akts ietekmēs Minerālmēslu un slāpekļa savienojumu
ražošanas nozari (pēc Vispārējās ekonomiskās darbības klasifikatora
(turpmāk − NACE) klase D.24.15.).
Projekts paredz tiešus ieguvumus mēslošanas līdzekļu ievedējiem,
kuriem vairs nebūs nepieciešams veikt mēslošanas līdzekļu paškontroli un
maksāt nodevu par mēslošanas līdzekļu reģistrāciju.
Normatīvā akta projekts neskar uzņēmēju tiešās un netiešās izmaksas, kā
arī laika patēriņu.
|
3. Sociālo seku izvērtējums
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
4. Ietekme uz vidi
|
Normatīvā akta projektam būs pozitīva ietekme uz vidi, jo tas precizēs
mēslošanas līdzekļu kā potenciāla piesārņojuma avota aprites kārtību.
|
5. Cita
informācija
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem
|
Rādītāji
|
2005.gads
|
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
-
|
- 1,5
|
- 1,5
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
-
|
-
|
-
|
3. Finansiālā ietekme
|
-
|
- 1,5
|
- 1,5
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
-
|
-
|
-
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: valsts pamatbudžeta nodokļu
ieņēmumi
|
|
|
|
6. Cita informācija
|
Izdevumi, kas saistīti ar mēslošanas līdzekļu reģistrāciju 2006.gadā un
turpmākajos gados tiks segti no Zemkopības ministrijas kārtējā gadā
piešķirtiem valsts budžeta līdzekļiem.
|
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu
sistēmu
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus
jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.
Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura
galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt
|
1. No jauna jāizdod
Ministru kabineta noteikumi "Mēslošanas līdzekļu identifikācijas, atbilstības novērtēšanas
un tirdzniecības noteikumi". Projekts ir izstrādāts un 2005.gada
18.augustā izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē (VSS -1144, protokols Nr.31 34.§).
Projekts paredz:
- dalībvalsts izvēles attiecībā uz obligātiem norādījumiem etiķetē
(marķējumā) saskaņā ar regulu;
- vienkāršot mēslošanas līdzekļu reģistrācijas kārtību (sertifikāta vietā
dienestā būs jāiesniedz testēšanas pārskats);
- sadaļu par uzraudzības un kontroles prasībām un kārtību;
- precizēt pieļaujamās novirzes definīciju;
- paplašināt sadaļu par atļaujas
saņemšanas kārtību mēslošanas līdzekļu ievešanai un pārdošanai (lai paredzētu
visus praksē sastopamus mēslošanas līdzekļu aprites gadījumus).
2. Tiek izstrādāti
ministru kabineta noteikumi, kuri nosaka mēslošanas līdzekļu kontroles paraugu
ņemšanas prasības, kā arī paraugu ņemšanas un sagatavošanas kārtību.
|
2. Cita informācija
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
2003.gada 13.oktobrī ir pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes regula
(EK) Nr.2003/2003 par mēslošanas līdzekļiem, kura regulē mēslošanas līdzekļu,
kuri ir marķēti EK mēslošanas līdzeklis, apriti. Regula paredz dalībvalsts
kompetenci valsts uzraudzībai un kontrolei šiem mēslošanas līdzekļiem, t.sk.
kontrolparaugu testēšanai atzītās laboratorijās un informācijas sniegšanu
Eiropas Komisijai par gadījumiem, kas neatbilst regulas prasībām.
Regulā noteiktās dalībvalsts izvēles attiecībā uz obligātiem norādījumiem
etiķetē (marķējumā) tiks iekļautas Ministru kabineta noteikumu projektā, kurš
jau ir izstrādāts un līdz 01.08.2005. tiks iesniegts izsludināšanai Valsts
sekretāru sanāksmē. Regulas 37.pants paredz gadījumu, kad veicot grozījumus
nacionālajos normatīvajos aktos attiecībā uz obligātiem norādījumiem etiķetē,
kontroles pasākumiem vai sankcijām, par to nekavējoties ziņo Eiropas
Komisijai.
Regulas prasības attiecībā uz sankcijām
ir iestrādātas grozījumos Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā.
Saskaņā ar regulas prasībām līdz 2005.gada 11.jūnijam Latvija paziņoja
Eiropas Komisijai par kontroles pasākumiem, obligātiem norādījumiem un
sankcijām.
Pievienošanās Eiropas Savienībai līguma 20.panta 2.pielikuma Brīvas
preču aprites sadaļā ir noteikti brīvās preču aprites pamatprincipi, tai
skaitā diskriminācijas principa aizliegums. Diskriminācijas principa
aizliegums akcentē, ka tikai tiem tirdzniecības noteikumiem nav ierobežojošā
rakstura, kuri attiecas uz visiem attiecīgajiem tirgotājiem, kas darbojas
valsts teritorijā. Likumprojekts pilnībā atbilst brīvās preču aprites
pamatprincipiem.
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
4. Atbilstības izvērtējums
1.tabula
|
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu
tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums,
publikācija
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
2.tabula
|
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.)
|
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.
|
Atbilstības pakāpe
|
Komentāri
|
Likumprojekta 3.panta 1.punkts
|
Regulas 1.pants
|
Atbilst
|
Regulas 1.pants nosaka,
ka regula attiecas tikai uz mēslošanas līdzekļiem, kuriem ir marķējums EK
mēslošanas līdzeklis. Likumprojekta 1.pants nosaka, ka likums neattiecas uz
mēslošanas līdzekļiem, kuriem ir marķējums EK mēslošanas līdzeklis.
|
Likumprojekta 4.panta otrā daļa
|
Regulas
30.panta 3.punkts;
15.panta 1.punkts
|
Atbilst
|
Regula rada iespēju
dalībvalstīm ierosināt jautājumu par atzītās laboratorijas neatbilstību
standartiem, un likumprojekts nosaka institūciju (Ekonomikas ministriju),
kura ziņos Eiropas Komisijai par gadījumiem, kuri neatbilst regulas prasībām.
|
Likumprojekta 9.panta pirmā daļa
|
Regulas
15.panta 1.punkts;
29.panta 1.punkts;
30.panta 3.punkts
|
Atbilst
|
Regula nosaka, ka
dalībvalsts var:
- uz laiku aizliegt
mēslošanas līdzekļu tirgošanu, ja tādam lēmumam ir pietiekams pamatojums
(risks cilvēka, dzīvnieka veselībai vai kaitējums videi);
- detalizēti kontrolēt
amonija nitrātu ar augstu slāpekļa saturu;
- veikt kontroles un
uzraudzības pasākumus, izdarot testēšanu atzītās laboratorijās.
Likumprojekts nosaka kontrolējošo
institūciju un jomas, par kurām jāsniedz informācija.
|
5. Cita
informācija
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar.
|
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas
|
Konsultācijas notikušas ar Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomi
(LOSP).
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādātie
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)
|
Atbalsta.
|
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis
|
Projekts ir nosūtīts komersantiem, kuri ieved lielāko mēslošanas līdzekļu
daudzumu, kā arī tirgotājiem. Iebildumi nav saņemti.
|
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem
|
Projekts tika nosūtīts Eiropas Komisijai un dalībvalstīm saskaņošanai.
Oficiāli iebildumi netika saņemti.
|
5. Cita informācija
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību
puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas
|
Šā normatīvā akta izpildes kontroli veiks Valsts augu aizsardzības
dienests esošā finansējuma ietvaros.
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu
|
Tiks sagatavota informācija presei un internetam.
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo
|
Savas tiesības indivīds var aizstāvēt Latvijas Republikas normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā.
|
4. Cita informācija
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zemkopības ministrs M.Roze
2005.08.26.
10:48
1700
G.Lanka
7027258, Gints.Lanka@zm.gov.lv
Valsts sekretāre
|
Juridiskā departamenta
direktore
|
Par kontroli atbildīgā
amatpersona
|
Atbildīgā amatpersona
|
L.Straujuma
|
S.Grigaļūna
|
A.Bunte
|
G.Lanka
|