Izdarīt Iekšējā audita likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 24.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 3.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Likums attiecas uz visām Ministru
kabinetam padotajām institūcijām, kas tiek pilnīgi vai daļēji finansētas no
valsts budžeta. Šā likuma 11.panta pirmā un otrā daļa attiecas uz pašvaldībām,
pašvaldību iestādēm, individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku saimniecībām,
zvejnieku saimniecībām, komersantiem un fiziskajām personām, kuras saņēmušas
Eiropas Komisijas finansēto programmu vai projektu līdzekļus."
2. 6.pantā:
izslēgt pirmajā daļā vārdus "centrālā
aparāta";
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Ministru prezidents nosaka iekšējā
audita sistēmu Ministru prezidentam tieši padotajās institūcijās,
pilnvarojot šo institūciju iekšējā audita struktūrvienību veikt
auditus Ministru prezidentam tieši padotajās institūcijās un nosakot tās
padotībā esošās institūcijas, kurās izveidojama iekšējā audita struktūrvienība,
kā arī nosaka Ministru prezidentam tieši padoto institūciju iekšējā audita
struktūrvienību ziņošanas kārtību."
3. Izteikt 7.panta ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Iekšējā audita struktūrvienības reglamentu
saskaņo valsts sekretārs vai iestādes vadītājs."
4. 8.pantā:
aizstāt pirmās daļas 6.punktā vārdus "Īpašu
uzdevumu ministra valsts reformu lietās sekretariātam" ar vārdiem
"Valsts kancelejai";
papildināt pirmo daļu ar 7.punktu šādā redakcijā:
"7) nosaka kārtību, kādā veicams iekšējais
audits un iekšējā audita ieteikumu ieviešanas uzraudzība attiecīgajā ministrijā
vai iestādē saskaņā ar iekšējo auditu reglamentējošiem normatīvajiem
aktiem."
5. 9.pantā:
papildināt pirmo daļu ar 6.punktu šādā redakcijā:
"6) kopējās pārvaldības procesa pilnveidošanu iestādē, informējot par riskiem un kontrolēm atbilstošajās jomās, efektīvi koordinējot darbību un informāciju starp iekšējiem un ārējiem auditoriem.";
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Iekšējā audita struktūrvienība:
1) veic
finanšu, vadības, izpildes novērtējuma, kvalitātes un informācijas sistēmu
iekšējos auditus;
2) palīdz
ministrijai vai iestādei, identificējot un novērtējot būtiskās riska jomas un
sniedzot ieguldījumu un konsultācijas risku vadības un kontroles sistēmas uzlabošanā;
3) sniedz
konsultācijas vadībai, lai sekmētu ministrijas vai iestādes mērķu
sasniegšanu.";
izslēgt ceturtās daļas 2.punktu;
aizstāt ceturtās daļas 5.punktā vārdu "un"
ar vārdu "vai".
6. 11.pantā:
izteikt pirmo un otro daļu šādā redakcijā:
"(1) Eiropas
Komisijas pilnīgi vai daļēji finansēto programmu un projektu iekšējo auditu,
arī pašvaldībās, pašvaldības iestādēs, individuālajos uzņēmumos, zemnieku
saimniecībās, zvejnieku saimniecībās, komersantiem un fiziskajām personām,
kuras saņēmušas Eiropas Komisijas finansēto programmu vai projektu līdzekļus,
veic ministrija vai iestāde, kuru Ministru kabinets vai Saeima pilnvarojusi
veikt Eiropas Komisijas daļēji vai pilnīgi finansēto projektu un programmu
ieviešanas institūcijas funkcijas.
(2) Finanšu
ministrija veic administratīvās sistēmas, finanšu sistēmas un tehniskās vadības
sistēmas iekšējo auditu ministrijā vai iestādē, kuru Ministru kabinets vai
Saeima pilnvarojusi veikt Eiropas Komisijas daļēji vai pilnīgi finansēto
projektu un programmu ieviešanas institūcijas funkcijas, kā arī pašvaldībās,
pašvaldības iestādēs, individuālajos uzņēmumos, zemnieku saimniecībās,
zvejnieku saimniecībās, komersantiem un fiziskajām personām, kuras saņēmušas
Eiropas Komisijas finansēto programmu vai projektu līdzekļus.";
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Ministru kabinets apstiprina Eiropas
Komisijas pilnīgi vai daļēji finansēto programmu un projektu iekšējā audita
metodiku."
7. Izslēgt 12.panta trešo daļu.
8. 13.pantā:
izslēgt otro daļu;
izslēgt ceturtās daļas 6.punktā vārdus "veikšanas
ieteikumus un";
papildināt pantu ar sesto, septīto un astoto daļu šādā
redakcijā:
"(6) Ministru kabinets apstiprina iekšējā audita
metodiku.
(7) Ministru kabinets nosaka salīdzinošo pārbaužu
veikšanas kārtību.
(8) Ministru kabinets apstiprina iekšējā audita
rokasgrāmatu."
9. Izteikt 14.panta otrās daļas 2.punktu šādā
redakcijā:
"2) kurai
ir nevainojama reputācija, kas tiek atzīta, ja persona nav sodīta par tīšiem
noziedzīgiem nodarījumiem vai ir reabilitēta, vai personai ir noņemta vai
dzēsta sodāmība un darba tiesiskās attiecības ar auditoru viena gada laikā nav
izbeigtas par nolaidīgu amata pienākumu veikšanu vai par ētikas principu
pārkāpumu, kas nav savienojams ar auditora statusu;".
10. 15.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Iekšējais auditors, veicot iekšējo
auditu, ievēro iekšējo auditu reglamentējošos normatīvos aktus.";
papildināt pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Iekšējais
auditors savā darbībā ievēro šādus profesionālā auditora ētikas principus:
1) nodrošina zināšanu, prasmju un pieredzes
izmantošanu iekšējā audita veikšanā;
2) veic savu darbu
godīgi, ar pienācīgu rūpību un atbildību;
3) ievēro ministrijas vai iestādes iekšējos ētikas
principus;
4) apzināti
neiesaistās darbībās, kas diskreditē iekšējā auditora profesiju vai iekšējo
auditu;
5) respektē ministrijas vai iestādes likumīgos un
ētiskos mērķus, sekmē to sasniegšanu;
6) neizmanto
audita gaitā iegūto informāciju tādā veidā, kas kaitētu ministrijas vai
iestādes likumīgajiem mērķiem;
7) audita
gaitā izvērtē visus apstākļus un pierādījumus, neietekmējoties ne no paša, ne
citu personu interesēm;
8) audita
noslēguma ziņojumā atklāj visus būtiskos faktus par pārbaudīto sistēmu."
11. Papildināt 17.panta otro daļu aiz vārdiem
"Iekšējais auditors" ar vārdu "
rakstveidā".
12. 20.pantā:
aizstāt panta nosaukumā vārdu "uzdevumi" ar
vārdu "funkcijas";
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Iekšējā audita padome ir
konsultatīva institūcija, kura pilda šādas funkcijas:
1) veicina
vienotas iekšējā audita valsts politikas un metodikas ieviešanu un attīstību
valsts pārvaldē;
2) izvērtē iekšējā audita
attīstību valsts pārvaldē un sniedz atzinumu par to;
3) atbilstoši kompetencei sniedz
ieteikumus."
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Likumprojekta
Grozījumi Iekšējā audita likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
2003.gada 1.janvārī spēkā stājās Valsts pārvaldes iekārtas likums,
2002.gada 1.janvārī spēkā stājās Komerclikums. Atsevišķas Iekšējā audita
likumā ietvertās tiesību normas neatbilst iepriekšminētajiem normatīvajiem
aktiem, kā arī starptautiskajiem Iekšējā audita profesionālās prakses
standartiem un ētikas kodeksam. Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās
likuma 17.panta otrajā daļā noteikts, ka valsts pārvaldes iestādes izdotie
ārējie normatīvie akti zaudē spēku 2006.gada 1.janvārī. Iekšējā audita likuma
patreizējā redakcija paredz deleģējumu finanšu ministram, Finanšu ministrijai
izdot ārējos normatīvos aktus. Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās
likuma Pārejas noteikumu 6.punkts nosaka, ka Ministru kabinets līdz 2005.gada
1.janvārim izstrādā un iesniedz Saeimai likumprojektus par nepieciešamajiem
grozījumiem likumos attiecībā uz pārvaldes iestādes kompetenci izdot ārējus normatīvos
aktus. Lai nodrošinātu Iekšējā audita likuma tiesību normu atbilstību Valsts
pārvaldes iekārtas likumam, Komerclikumam, Administratīvā procesa likuma
spēkā stāšanās likumam, kā arī Iekšējā audita profesionālās prakses
standartiem un Ētikas kodeksam, nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus
Iekšējā audita likumā. |
||||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta
būtība |
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt
Iekšējā audita likuma atbilstību Valsts pārvaldes likumam, Komerclikumam,
Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās likumam, starptautiskajiem
Iekšējā audita profesionālās prakses standartiem un Ētikas kodeksam. |
||||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||||||||
1.Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Papildus
grozījumiem Iekšējā audita likumā nepieciešams veikt grozījumus Ministru
kabineta 10.06.2003. noteikumos Nr. 305 Iekšējā audita padomes nolikums,
Ministru kabineta 10.06.2003. noteikumos Nr. 306 Kārtība, kādā iestādē tiek
veikts iekšējais audits, Ministru kabineta 10.06.2003. noteikumos Nr. 307
Iekšējo auditoru sertifikācijas kārtība. Iepriekšminēto normatīvo aktu
projekti ir sagatavoti. Jāizdod Ministru kabineta instrukcijas: Iekšējā
audita rokasgrāmata (patreiz ar Finanšu ministrijas 29.12.2003. rīkojumu Nr.
1219 apstiprinātā Iekšējā audita rokasgrāmata) un Salīdzinošās pārbaudes
veikšana (patreiz Finanšu ministrijas 30.03.2004. ieteikumi Nr. 1
Salīdzinošās pārbaudes veikšana). |
||||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
|
||||||||||||||
2.tabula |
|||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
||||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas |
||||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Konsultācijas nav notikušas |
||||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīva akta izpilde tiks
nodrošināta esošo valsts institūciju ietvaros. |
||||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais
akts tiks publicēts Latvijas Vēstnesī, Ministru kabineta mājas lapā
internetā, Finanšu ministrijas mājas lapā internetā, NAIS sistēmā. |
||||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds tiesības realizē
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
||||||||||||||
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta
vadītājs |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
V.Andrējeva |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
I.Zvane |
2005.11.14. 9:29
744
I.Zvane
7095669; inguna.zvane@fm.gov.lv