Likumprojekts
Par likuma "Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību" atzīšanu par spēku zaudējušu
Atzīt par spēku zaudējušu likumu "Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju
darbības apturēšanas kārtību" (Latvijas Republikas Augstākās
Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 6.nr.; 1993, 20./21.nr.; Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 3.nr.; 1995, 8.,
22.nr.; 1997, 3., 15.nr.; 1998, 15., 22.nr.; 2002, 2.nr.; 2003, 15.nr.; 2004,
14., 22.nr.; 2005, 9.nr.).
Likums stājas spēkā 2008.gada
1.janvārī.
Ekonomikas ministrs
A.K.Kariņš
Likumprojekta Par likuma Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības
apturēšanas kārtību atzīšanu par spēku zaudējušu anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
2005.gada
31.maijā Ministru kabineta sēdē tika pieņemts zināšanai informatīvais
ziņojums Par likuma Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības
apturēšanas kārtību turpmāko darbību, kurā Ministru kabinets apstiprināja vienu
no informatīvajā ziņojumā izvirzītajiem variantiem Par likuma Par uzņēmumu,
iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību atzīšanu par spēku
zaudējušu. Pašreiz Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas
kārtību (turpmāk Likums) terminoloģija ir būtiski novecojusi attiecībā
pret Komerclikuma normām. Termins uzņēmums saskaņā ar Komerclikumu vairs
nav tiesību subjekts, bet gan tikai objekts organizatoriski saimnieciska
vienība, kurā ietilpst komersantam piederošas ķermeniskas un bezķermeniskas
lietas, kā arī citi saimnieciski labumi (vērtības), kurus komersants izmanto
komercdarbības veikšanai (Komerclikuma 18.pants). Speciālajos normatīvajos aktos ir minēti dažādi tiesību subjekti un
objekti, kuru darbību institūcijām ir tiesības apturēt. Ievērojot šo plašo
subjektu un objektu loku, pret kuriem iespējams vērst darbības apturēšanu,
nav iespējams tos visus aptvert ar vienu terminu, turklāt tā, lai ikvienam
būtu skaidrs, tieši ko aptur katra konkrētā institūcija un kādos gadījumos.
Katra subjekta vai objekta darbības apturēšanai ir sava specifika, tātad arī
pati apturēšanas kārtība atšķiras. Lai novērstu Likuma iespējamās
interpretācijas, saprotamāk ir noteikt institūcijas tiesības apturēt konkrētu
tiesību subjekta vai objekta darbību, nevis vispārīgajā likumā, kurā nav
iespējams visu detalizēti atrunāt, bet gan speciālajā likumā. Nepieciešamības
gadījumā izdarīt grozījumus visos speciālajos likumos, nosakot, ka
kompetentās iestādes izdotā administratīvā akta darbība netiek apturēta tā
apstrīdēšanas vai pārsūdzēšanas gadījumā. Izvērtējot Likuma un speciālo normatīvo aktu normas kopumā,
piemērošanas procesā tiek radīta normu kolīzija. Pie tam Likumā noteiktās
valsts pārvaldes funkciju veikšanas un izpildes pamatnosacījumi jau ir
noteikti Valsts pārvaldes iekārtas likumā un Administratīvā procesa likumā. Realizējot savu darbību, komersanti un citi tiesību subjekti, kuriem
ir saistošas speciālo normatīvo aktu normas, savā darbībā vadās pēc
speciālajiem normatīvajiem aktiem, kas tieši reglamentē to darbības sfēru.
Līdz ar to, atzīstot Likumu par spēku zaudējušu tiks samazināts piemērojamo
normatīvo aktu daudzums, kā arī precizēta tiesību subjekta vai objekta darbības apturēšanas kārtība.
Pašreiz komersantam nepieciešams piesaistīt kvalificētu juristu pakalpojumus,
kas izvērtē Likuma, kā arī speciālo normatīvo aktu piemērošanas pamatu un
iemeslus par darbības apturēšanu,
kas īpaši apgrūtina mazos un vidējos uzņēmumus, kam nav šīs kapacitātes. |
2. Tiesību akta projekta būtība |
Likumprojekta mērķis ir atzīt par spēku
zaudējušu likumu Par uzņēmumu,
iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību un paredzēt tiesisko
regulējumu līdz jaunu normatīvo aktu pieņemšanai. |
3. Cita informācija |
Nav |
II.
Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekta atzīšana par spēku zaudējušu
samazinās komersantiem administratīvās izmaksas, kā arī vienkāršos un padarīs
labāk saprotamākas administratīvās procedūras. |
3.Sociālo seku izvērtējums |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Nav |
III.
Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā
ietekme |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
6. Cita informācija
|
Nav |
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo
tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos
punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Nepieciešams izvērtēt grozījumu nepieciešamību: §
Ministru
kabineta 2003.gada 29.septembra noteikumi Nr.538 Ieroču, munīcijas, speciālo
līdzekļu, sprāgstvielu, spridzināšanas ietaišu un pirotehnisko izstrādājumu
komerciālās aprites, pirotehnisko izstrādājumu klasificēšanas un izmantošanas
noteikumi §
likums Par
mērījumu vienotību (18.panta pirmā un otrā daļa); §
Ministru
Kabineta 2004.gada 30.marta noteikumi Nr. 189 Valsts būvinspekcijas nolikums(5.punkts); §
Ministru
kabineta 2004.gada 30.novembra noteikumi Nr. 972 Valsts energoinspekcijas nolikums §
Ministru
Kabineta 1997.gada 1.aprīļa noteikumos Nr. 112 Vispārīgie būvnoteikumi
(165.punkts); §
Likums Par
bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību (6.pants); §
Valsts darba
inspekcijas likums (5.panta otrā daļa, 7.pants). §
likums Par
Valsts ieņēmumu dienestu (10.panta otrās daļa 8.punkts); §
likums Par
nodokļiem un nodevām (34.1panta pirmā, otrā trešā daļa); §
likums Par
izlozēm un azartspēlēm (35.pants,
39.pants). §
Ministru
kabineta 1999.gada 26.oktobra noteikumos Nr.363 Kārtība, kādā apturama
saimnieciskā darbība, ja nav nodrošināta ar nodokļiem un nodevām apliekamo
objektu pareiza un pilnīga uzskaite. §
likums Par
Valsts proves uzraudzību (15.pants, 20.panta 5.punkts). §
Ugunsdrošības
un ugunsdzēsības likums (13.panta otrās daļas 5.punkts); §
Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodekss (179.pants).
§
Ministru
kabineta 2004.gada 3.februāra noteikumi Nr.60 Noteikumi par valsts
ugunsdrošības uzraudzības inspektoru kompetenci un kārtību, kādā veicama
valsts ugunsdrošības uzraudzība (4.punkts); §
Ministru
kabineta 2002.gada 9.jūlija noteikumi Nr.296 Noteikumi par robežkontroles
punktu režīmu (18.3. un 18.4.apakšpunkti). §
Robežsardzes
likums (13.panta 6.punkts); §
Ministru
kabineta 2002.gada 4.novembra noteikumi Nr.499 Latvijas Republikas
pierobežas režīma un pierobežas joslas režīma noteikumi (15.4.apakšpunkts). §
Profesionālās
izglītības likums (15.panta ceturtā un sestā daļa); §
Augstskolu
likums (10.panta ceturtā daļa); §
Likums Par
reglamentētajām profesijām un profesionālās k
valifikācijas atzīšanu (59.pants); §
Ministru
kabineta 2005.gada 30.augusta noteikumi Nr.650 Augstākās izglītības
programmu licencēšanas kārtība (24.punkts). §
likums Par
kultūras pieminekļu aizsardzību (5.pants, 26.panta 2., 3. un 4.punkts); §
Ministru
kabineta 2004.gada 9.novembra noteikumi Nr.916 Valsts kultūras pieminekļu
aizsardzības inspekcijas nolikums (3.9.punkts). § Darba aizsardzības likums (26.pants); § Valsts darba inspekcijas likums 5.panta otrā
daļa). § Valsts darba inspekcijas likums (5.panta
otrās daļas 7.punkts). §
likums Par
aviāciju (6.panta 1. un 2.punkts); §
Radio un
televīzijas likums (40.pants, 46.panta devītā daļa, 59.panta otrā daļa). §
Elektronisko
sakaru likums (11.pants). §
Farmācijas
likums (14.panta 6., 7. un 9.punkts, 31.pants); §
Ministru
kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumi Nr.227 Valsts sanitārās inspekcijas
nolikums(6.5.punkts). §
Epidemioloģiskās drošības likums (6.panta trešās daļas 3.punkts); §
Ministru
kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumi Nr.227 Valsts sanitārās inspekcijas
nolikums(21., 22.11.punkti); §
Ministru
kabineta 2005.gada 29.marta noteikumu Nr.218 Medicīniskās aprūpes un
darbspējas ekspertīzes kvalitātes kontroles inspekcijas nolikums
(5.6.punkts). §
Ministru
kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumi Nr.234 Speciālas atļaujas (licences)
farmaceitiskajai darbībai izsniegšanas, apturēšanas, pārreģistrēšanas un
anulēšanas kārtība, kā arī aptieku, zāļu lieltirgotavu un zāļu ražošanas
uzņēmumu atbilstības un labas izplatīšanas prakses novērtēšanas kārtība. §
likums Par
piesārņojumu (5.pants, 50.pants
piektā daļa); §
likums Par
vides aizsardzību (44.2
panta 7.punkts, 58.pants); §
Atkritumu apsaimniekošanas likums (11.1panta pirmā un ceturtā daļa); §
Ministru
kabineta 2005.gada.19.jūlija noteikumi Nr. 532 Noteikumi par rūpniecisko
avāriju riska novērtēšanas kārtību un riska samazināšanas pasākumiem (18.2.,
44.2., 75.3.1. un 75.3.2. punkti). §
Veterinārmedicīnas
likuma (8.panta 2.punkts, 10.pants); §
Valsts meža
dienesta likums (7.pants 2.un 8.punkts); §
Ciltsdarba
likums (8.panta trešā daļa); §
Farmācijas
likums (14.panta 6.punkts); §
Mēslošanas līdzekļu aprites likums (10.panta otrās daļas 3. un 4.
punkts); §
Sēklu aprites likums (18.pants trešās daļas 1.punkts); §
Augu aizsardzības likums (8.panta ceturtā daļa, 18.panta 4.punkts); §
Ministru kabineta 2005.gada 7.jūnija noteikumi Nr.406 Kvalifikācijas
prasības speciālistiem un prasības mācību iestādēm, kas sagatavo
traktortehnikas vadītājus, un traktortehnikas vadītāju sagatavošanas
programmas (25.-30.punkts); §
Ministru kabineta 2004.gada 18.marta noteikumu Nr.147 Veterinārās
kontroles kārtība, ievedot Latvijā dzīvnieku izcelsmes produktus no trešajām
valstīm (28.punkts); §
Ministru kabineta 2001.gada 16.oktobra
noteikumu Nr.459. Dzīvnieku mākslīgās apsēklošanas staciju un embriju
transplantācijas uzņēmumu atbilstības kritēriji un reģistrēšanas kārtība
(9.punkts); §
Ministru kabineta 2004.gada 1.aprīļa noteikumu
Nr.229. Kārtība, kādā izsniedz, aptur, pārreģistrē un anulē speciālās
atļaujas (licences) veterinārfarmaceitiskajai darbībai (25.-31.punkts); §
Ministru kabineta 2004.gada 18.marta noteikumu Nr.142 Noteikumi par
veterinārajām prasībām un kontroles un uzraudzības kārtību dzīvnieku
izcelsmes produktu tirdzniecībai ar Eiropas Savienības dalībvalstīm
(7.punkts); §
Ministru kabineta 2004.gada 18.marta noteikumu Nr.141 Veterinārās
prasības zivju un molusku iegūšanai, akvakultūras dzīvnieku un akvakultūras
produktu pārvadāšanai un piedāvājumam tirgū (27., 37. un 47.punkts); §
Ministru kabineta 2004.gada 30.marta noteikumu Nr.218 Augu karantīnas
noteikumi (61.punkts); §
Ministru
kabineta 2004.gada 22.aprīļa noteikumu Nr.409 Veterināro zāļu reģistrācijas kārtība (62.2.apakšpunkts); §
Ministru
kabineta 2003.gada 19.novembra noteikumu Nr.648 Noteikumi par meža reproduktīvo materiālu (34.2.apakšpunkts). § Pārtikas aprites uzraudzības likums (5.panta
septītā daļa); § Ministru kabineta 2004.gada 8.aprīļa noteikumu Nr. 269 Higiēnas
prasības pārtikas apritē (6. punkts); §
Ministru
kabineta 2003.gada 18.marta noteikumu Nr. 127 Pārtikas uzņēmumu darbības
atzīšanas un reģistrācijas kārtība (18. punkts); §
Ministru kabineta 2003.gada 8.jūlija
noteikumu Nr.382 Meliorācijas sistēmu un hidrotehnisko būvju būvniecības
kārtība (35.punkts); §
Ministru kabineta 2003.gada 10.jūnija
noteikumu Nr.302 Dzīvnieku barības apritē iesaistīto personu atzīšanas un
reģistrācijas kārtība un prasības dzīvnieku barības apritē iesaistītajām
personām (15.2.apakšpunkts). |
2. Cita informācija
|
Nav |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar. |
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām. |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
||||
4. Atbilstības
izvērtējuma tabula 1.tabula |
||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
2.tabula |
||||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri
|
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
5. Cita informācija
|
|
|||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas notikušas ar Mazo un vidējo uzņēmumu un amatniecības
padomes sekretariātu un Latvijas investīciju un attīstības aģentūru. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Kopumā
likumprojektu atbalsta |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem nav notikušas. |
5. Cita informācija
|
Nav
|
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt
vispārējā administratīvā procesa kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav |
Ekonomikas ministrs A.K.Kariņš
Ekonomikas ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.K.Kariņš |
K.Gerhards |
Dž.Innusa |
J.Eglītis |
L.Dūda |
30.11.2005. 13:25
1756
Dūda 7013157
laura.duda@em.gov.lv