08
.02.2006.
9/8 4- 10
Saeimas Prezidijam
Tautsaimniecības,
agrārās, vides un reģionālās politikas komisija šā gada 8. februāra komisijas
sēdē izskatīja likumprojektu Grozījumi "Biodegvielas
likumā"" (Reģ.
nr.1518) (Dok. nr.5292, 5292A) un pieņēma lēmumu
atbalstīt minēto likumprojektu izskatīšanai Saeimas sēdē pirmajā lasījumā.
Ar
cieņu,
komisijas
priekšsēdētājs
Likumprojekta
Grozījumi Biodegvielas likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Biodegvielu likuma 1. panta 1 daļa
nosaka, ka biodegviela ir iekšdedzes dzinējos izmantojama
šķidrā vai gāzveida degviela, ko iegūst no biomasas. Biodīzeļa
ražošanā var izmantot jebkuru materiālu, kas satur taukskābes vai to esterus,
kas nozīmē, ka izmantojamas ir arī eļļas, tauki un tauku atkritumi.
Biodīzeļdegvielu iegūst no atjaunojamām izejvielām augu eļļām, taču pastāv
iespēja vēl lielāku ekonomisko un ekoloģisko efektu var panākt, tieši
izmantojot augu eļļas transportā. Biodegvielas likumā nav noteikts
termins augu eļļa, līdz ar to bioeļļu nevar realizēt transporta vajadzībām,
neskatoties uz to, ka to rapšiem saražotā biodegviela (eļļa) ir lētāka
par fosilo dīzeļdegvielu. Rapšu eļļai salīdzinot ar citām augu eļļām ir daudz
priekšrocību, sākot ar cenu un beidzot ar visnotaļ zemo temperatūru, kurā
nodrošināta dzinēja darbība. Bez tam Latvijas ģeoklimatiskie apstākļi ir
piemēroti rapšu audzēšanai. Gadījumā, ja lieto transportā arī
augu eļļas, tad transportlīdzeklis ir obligāti ir jāpārbūvē. Atsevišķas
Latvijas saimniecības, piemēram, SIA Iecavnieks un lauksaimniecības
pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība Bauņi, kas rapša eļļu sākušas izmantot savas
tehnikas darbināšanai, jau izjutušas ieguvumu, ko dod biodegvielas un fosilās
degvielas cenas starpība. SIA Iecavnieks, kas ražo rapšu eļļu, ir pārbūvējuši visu savu
autotransportu un traktortehniku Bez izdevumu ietaupījuma, ko
biodīzeļdegviela dod katram tās lietotājam, biodīzeļa ražošana dotu lielu
ieguldījumu visas tautsaimniecības attīstībā. Izstrādājot Ministru kabineta noteikumus 2005. gada 13. septembra noteikumus Nr.712 Kārtība, kādā piešķir valsts atbalstu ikgadējā minimāli nepieciešamā biodegvielas daudzuma ražošanai un nosaka finansiāli atbalstāmās kvotas biodegvielai , tika konstatēts, ka Biodegvielas likumā Ministru kabinetam nav dots deleģējums noteikt valsts atbalsta biodegvielai administrēšanas kārtību. Līdz ar to, būtu nepieciešams papildināt Biodegvielas likumu ar atbilstošu deleģējumu izdot normatīvo aktu, kas noteiktu valsts atbalsta administrēšanas kārtību biodegvielas attīstībai. |
|
||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz izdarīt grozījumus
Biodegvielas likumā, lai definētu terminu tīras augus eļļa. Biodegvielas
likumā nav ieviests termins tīra augu eļļa, kas ir noteikts Eiropas
Parlamenta un Padomes direktīvā 2003/30/EK Par biodegvielu un citu
atjaunojamo veidu degvielu izmantošanas veicināšanu transportā, jo likumā
nav iekļauta šī lauksaimniecības produkta definīcija. Bez tam Biodegvielas likumā nav noteikts
deleģējums Ministru kabinetam noteikt valsts atbalsta biodegvielai
administrēšanas kārtību. Līdz ar to Biodegvielas likumā jāizdara
šādus grozījumus: 7) tīra augu eļļa mehāniski vai ar
līdzvērtīgu paņēmienu apstrādājot eļļas augus iegūta, rafinēta vai nerafinēta
eļļa, kura nav ķīmiski modificēta, kura atbilst attiecīgo veidu motoru
darbināšanai un normatīvo aktu prasībām par motoru izmešu emisiju; 2. Papildināt Biodegvielas likuma 8. pantu ar jaunu 3.daļu un izteikt to šādā redakcijā: (3) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā tiek administrēts valsts atbalsts biodegvielas ražošanai. |
|
||||||||||||
3. Cita informācija |
|
|
||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Pašlaik Latvijā daļa tauku un eļļu nonāk notekūdeņos. Ieviešot jēdzienu tīra augu eļļa augu eļļas (t.sk. lietotās eļļas) tiks izmantotas biodegvielas ražošanā un nenodarīs kaitējumu videi. |
|
||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
III. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
6. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Minist ru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Jāizdara grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 18. oktobra noteikumos Nr.772 Noteikumi par biodegvielas kvalitātes prasībām, atbilstības novērtēšanu, tirgus uzraudzību un patērētāju informēšanas kārtību. Noteikumu teksts jāpapildina šo degvielas veidu un ar atbilstošām prasībām eļļai, kuru izmanto transporta vajadzībām. Noteikumi jāpapildina ar jaunu pielikumu Kvalitātes prasības eļļai |
|
||||||||||||
2. Cita informācija |
Vides ministrija ir izstrādājusi noteikumu projektu Bioeļļas izmantošanas kārtība meža tehnikai |
|
||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva 2003/30/EK Par biodegvielu un citu atjaunojamo veidu degvielu izmantošanas veicināšanu transportā |
|
||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
2.tabula |
|
|||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
|
||||||||||
Biodegvielas likuma 1. panta 7.daļa: tīra augu eļļa mehāniski vai ar līdzvērtīgu paņēmienu apstrādājot eļļas augus iegūta, rafinēta vai nerafinēta eļļa, kura nav ķīmiski modificēta, kura atbilst attiecīgo veidu motoru darbināšanai un normatīvo aktu prasībām par motoru izmešu emisiju |
Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva 2003/30/EK Par biodegvielu un citu atjaunojamo veidu degvielu izmantošanas veicināšanu transportā 2. panta j) daļa |
atbilst |
nav |
|
||||||||||
Biodegvielas likuma 8. panta 3.daļa: (3) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā tiek administrēts valsts
atbalsts biodegvielas ražošanai. |
Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva 2003/30/EK Par biodegvielu un citu atjaunojamo veidu degvielu izmantošanas veicināšanu transportā 3. panta 1. daļa |
atbilst |
nav |
|
||||||||||
|
|
|||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
|||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Biodegvielas asociācija |
|
||||||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Biodegvielas asociācija atbalsta augu eļļas izmantošanu transportā . |
|
||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likuma grozījumi pēc tā pieņemšanas tiks publicēti oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
|
||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||||
2005.10.31. 11:16:00
1147
Gints Melkins, 7027207