Rīgā, 2006.gada 7.februārī
Saskaņā
ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu, Juridiskā komisija iesniedz Saeimai
izskatīšanai likumprojektu Grozījumi likumā Par tiesu varu.
Juridiskā komisija lūdz minēto
likumprojektu iekļaut Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā un nodot to
Juridiskajai komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija.
Saskaņā
ar Saeimas Kārtības ruļļa 86.pantu, Juridiskā komisija lūdz virzīt minēto
likumprojektu izskatīšanai pirmajā lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas
komisijā.
Juridiskā komisija lūdz atzīt minēto
likumprojektu par steidzamu.
Pielikumā:
likumprojekts uz 1.lapas un anotācija.
Ar
cieņu,
Juridiskās komisijas
priekšsēdētājs M.Segliņš
Likumprojekts
Iesniedz Juridiskā komisija
Grozījumi likumā "Par tiesu varu"
Izdarīt likumā "Par tiesu varu" (Latvijas Republikas
Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 1./2.nr.; Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 1., 13.nr.; 1995, 10., 22.nr.;
1996, 3., 13.nr.; 1997, 5., 21.nr.; 1998, 22., 23.nr.; 1999, 23.nr.; 2001,
24.nr.; 2002, 23.nr.; 2003, 14.nr., 2004, 2.nr.; 2005, 8., 20.nr.) šādus
grozījumus:
Izmeklēšanas
tiesnesis līdztekus izmeklēšanas tiesneša pienākumu pildīšanai neskata
krimināllietas.
2. Izteikt 119.¹panta pirmo daļu šādā redakcijā:
(1) Rajona (pilsētas) tiesas tiesneša mēneša amatalgu
aprēķina, iepriekšējā gada Centrālās statistikas pārvaldes oficiālajā
statistikas paziņojumā publicētajai valstī strādājošo vidējai mēneša bruto
darba samaksai, kas noapaļota latos, piemērojot koeficientu 4,5.
3.
Aizstāt
pārejas noteikumu 1.punktā skaitli un vārdu 2006.gadam ar skaitļiem un
vārdiem 2006.gada 31.decembrim.
4. Izteikt
pārejas noteikumu 7.punktu šādā redakcijā:
Tiesnešiem, izņemot zemesgrāmatu nodaļu tiesnešus, mēneša amatalgu
pārskata 2006.gadā un 2009.gadā, ņemot vērā strādājošo mēneša vidējās bruto
darba samaksas pieaugumu salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, koeficientu 4,5 saglabājot
nemainīgu.
Anotācija
likumprojektam
Grozījumi likumā "Par tiesu varu"
1.
Kādēļ likums ir vajadzīgs? |
Likuma Par tiesu varu Pārejas noteikumu 1.punktā noteikts, ka līdz
2006.gadam tiesneša mēneša amatalgu piesaista strādājošo 2001.gada mēneša
vidējai bruto darba samaksai, kas noapaļota latos. Tiesnešu biedrības
paplašinātās Valdes lēmumā norādīts, ka minētais Pārejas noteikumu punkts
nebūtu attiecināms uz amatalgu aprēķināšanu 2006.gadā. Līdz ar to būtu
piemērojama likuma Par tiesu varu 119.1panta pirmā daļa, kas
paredz, ka rajona (pilsētas) tiesas tiesneša mēneša amatalgu aprēķina,
atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes oficiālajā statistikas paziņojumā
publicētajai valstī strādājošo iepriekšējā gada vidējai mēneša bruto darba
samaksai, kas noapaļota latos, piemērojot koeficientu 4,5. 2006.gada budžetā tiesām ir
piešķirti līdzekļi tiesnešu atalgojumam, ņemot vērā, ka Pārejas noteikumu
1.punkts ir spēkā līdz 2006.gada 31.decembrim, kas atbilst tiesnešu un tiesas
darbinieku darba samaksas koncepcijai. Minētā koncepcija izstrādāta 2002.gada
25.novembrī, pamatojoties uz nepieciešamību veikt progresīvas reformas
nacionālajā tiesu sistēmā, atbilstoši integrācijas programmai Eiropas
Savienībā. Līdz ar to ir nepieciešami grozījumi pārejas noteikumos. Tā kā likuma Par tiesu varu
32.panta ceturtā daļa nosaka, ka izmeklēšanas tiesnesis līdztekus
izmeklēšanas tiesneša pienākumu pildīšanai var skatīt civillietas, šobrīd
rajonu (pilsētu) tiesu priekšsēdētāju un tiesnešu vidū nav vienota viedokļa
par to, vai izmeklēšanas tiesnesis līdztekus izmeklēšanas tiesneša
pienākumiem var skatīt arī administratīvo pārkāpumu materiālus. Tādējādi var
izveidoties situācija, ka katrā rajona (pilsētas) tiesā brīvdienās un svētku
dienās dežūrē tiesnesis, kurš izskata administratīvo pārkāpumu lietas, un
papildus saskaņā ar attiecīgās apgabaltiesas priekšsēdētāja noteikto
izmeklēšanas tiesnešu darba grafiku attiecīgās apgabaltiesas darbības
teritorijā dežūrē arī izmeklēšanas tiesnesis. Šis apstāklis var palielināt
tiesu noslogotību, īpaši nelielajās rajonu (pilsētu) tiesās, kurās strādā 3-4
tiesneši. Lai panāktu minēto tiesību normu vienveidīgu izpratni un interpretāciju, un risinātu minētos jautājumus, ir izstrādāti grozījumi likumā Par tiesu varu. |
2.
Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību? |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
3.
Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu? |
Neparedzēti izdevumi
valsts budžetā nav nepieciešami. |
4.
Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu? |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5.
Kāda ir likumprojekta atbilstība Latvijas starptautiskajām saistībām? |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
6. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot likumprojektu? |
Likumprojekta apspriešanas gaitā piedalījās Tiesnešu biedrības un Tieslietu ministrijas pārstāvji. |
7.
Kā tiks nodrošināta likuma izpilde? |
Likuma
izpilde tiks nodrošināta ar jau esošo valsts institūciju palīdzību. Jaunu
institūciju dibināšana nav nepieciešama. |