Rīgā, 2003

Rīgā, 2006.gada 7.februārī

Nr.9/3 -

 

Saeimas Prezidijam

 

 

Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu, Juridiskā komisija iesniedz Saeimai izskatīšanai likumprojektu “Grozījumi likumā “Par tiesu varu””.

 Juridiskā komisija lūdz minēto likumprojektu iekļaut Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā un nodot to Juridiskajai komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija.

Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 86.pantu, Juridiskā komisija lūdz virzīt minēto likumprojektu izskatīšanai pirmajā lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas komisijā.

 Juridiskā komisija lūdz atzīt minēto likumprojektu par steidzamu.

 

 

Pielikumā: likumprojekts uz 1.lapas un anotācija.

 

 

Ar cieņu,

 

Juridiskās komisijas priekšsēdētājs                                      M.Segliņš 


Likumprojekts

Iesniedz Juridiskā komisija

 

 

Grozījumi likumā "Par tiesu varu"

 

Izdarīt likumā "Par tiesu varu" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 1./2.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 1., 13.nr.; 1995, 10., 22.nr.; 1996, 3., 13.nr.; 1997, 5., 21.nr.; 1998, 22., 23.nr.; 1999, 23.nr.; 2001, 24.nr.; 2002, 23.nr.; 2003, 14.nr., 2004, 2.nr.; 2005, 8., 20.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Izteikt 32.panta ceturtās daļas otro teikumu šādā redakcijā:

“Izmeklēšanas tiesnesis līdztekus izmeklēšanas tiesneša pienākumu pildīšanai neskata krimināllietas.”

2. Izteikt 119.¹panta pirmo daļu šādā redakcijā:

“(1) Rajona (pilsētas) tiesas tiesneša mēneša amatalgu aprēķina, iepriekšējā gada Centrālās statistikas pārvaldes oficiālajā statistikas paziņojumā publicētajai valstī strādājošo vidējai mēneša bruto darba samaksai, kas noapaļota latos, piemērojot koeficientu 4,5.”

 

3. Aizstāt pārejas noteikumu 1.punktā skaitli un vārdu “2006.gadam” ar skaitļiem un vārdiem “2006.gada 31.decembrim”.

 

4. Izteikt pārejas noteikumu 7.punktu šādā redakcijā:

“Tiesnešiem, izņemot zemesgrāmatu nodaļu tiesnešus, mēneša amatalgu pārskata 2006.gadā un 2009.gadā, ņemot vērā strādājošo mēneša vidējās bruto darba samaksas pieaugumu salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, koeficientu 4,5 saglabājot nemainīgu.”

 

 


Anotācija likumprojektam

 Grozījumi likumā "Par tiesu varu"

1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?

Likuma „Par tiesu varu” Pārejas noteikumu 1.punktā noteikts, ka līdz 2006.gadam tiesneša mēneša amatalgu piesaista strādājošo 2001.gada mēneša vidējai bruto darba samaksai, kas noapaļota latos. Tiesnešu biedrības paplašinātās Valdes lēmumā norādīts, ka minētais Pārejas noteikumu punkts nebūtu attiecināms uz amatalgu aprēķināšanu 2006.gadā. Līdz ar to būtu piemērojama likuma „Par tiesu varu” 119.1panta pirmā daļa, kas paredz, ka rajona (pilsētas) tiesas tiesneša mēneša amatalgu aprēķina, atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes oficiālajā statistikas paziņojumā publicētajai valstī strādājošo iepriekšējā gada vidējai mēneša bruto darba samaksai, kas noapaļota latos, piemērojot koeficientu 4,5.

2006.gada budžetā tiesām ir piešķirti līdzekļi tiesnešu atalgojumam, ņemot vērā, ka Pārejas noteikumu 1.punkts ir spēkā līdz 2006.gada 31.decembrim, kas atbilst tiesnešu un tiesas darbinieku darba samaksas koncepcijai. Minētā koncepcija izstrādāta 2002.gada 25.novembrī, pamatojoties uz nepieciešamību veikt progresīvas reformas nacionālajā tiesu sistēmā, atbilstoši integrācijas programmai Eiropas Savienībā. Līdz ar to ir nepieciešami grozījumi pārejas noteikumos.

Tā kā likuma „Par tiesu varu” 32.panta ceturtā daļa nosaka, ka izmeklēšanas tiesnesis līdztekus izmeklēšanas tiesneša pienākumu pildīšanai var skatīt civillietas, šobrīd rajonu (pilsētu) tiesu priekšsēdētāju un tiesnešu vidū nav vienota viedokļa par to, vai izmeklēšanas tiesnesis līdztekus izmeklēšanas tiesneša pienākumiem var skatīt arī administratīvo pārkāpumu materiālus. Tādējādi var izveidoties situācija, ka katrā rajona (pilsētas) tiesā brīvdienās un svētku dienās dežūrē tiesnesis, kurš izskata administratīvo pārkāpumu lietas, un papildus saskaņā ar attiecīgās apgabaltiesas priekšsēdētāja noteikto izmeklēšanas tiesnešu darba grafiku attiecīgās apgabaltiesas darbības teritorijā dežūrē arī izmeklēšanas tiesnesis. Šis apstāklis var palielināt tiesu noslogotību, īpaši nelielajās rajonu (pilsētu) tiesās, kurās strādā 3-4 tiesneši.

Lai panāktu minēto tiesību normu vienveidīgu izpratni un interpretāciju, un risinātu minētos jautājumus, ir izstrādāti grozījumi likumā „Par tiesu varu”.

 

 

2. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu?

 Neparedzēti izdevumi valsts budžetā nav nepieciešami.

4. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Kāda ir likumprojekta atbilstība Latvijas starptautiskajām saistībām?

Likumprojekts šo jomu neskar.

6. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu?

Likumprojekta apspriešanas gaitā piedalījās Tiesnešu biedrības un  Tieslietu ministrijas pārstāvji.

7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?

Likuma izpilde tiks nodrošināta ar jau esošo valsts institūciju palīdzību. Jaunu institūciju dibināšana nav nepieciešama.