13.02.2006.
Nr.
LR 8. Saeimas Prezidijam
Iesniedzam izskatīšanai 2006. gada 16. februāra Saeimas sēdē likumprojektu Jaunatnes likums.
Pielikumā: likumprojekts uz 8 lapām.
LR 8. Saeimas deputāti:
1. __________________________________
2. __________________________________
3. __________________________________
4. __________________________________
5. __________________________________
Jaunatnes likums
I
nodaļa
Vispārīgie
noteikumi
1. pants Likumā lietotie termini
Likumā lietoti šādi termini:
1) jaunatne
demogrāfiskā grupa vecumā no 15 līdz 25 gadiem;
2) jaunietis
persona vecumā no 15 līdz 25 gadiem;
3) jauniešu
brīvprātīgais darbība bezatlīdzības darbība, ko veic jaunietis,
nestājoties ar personu darba tiesiskajās attiecībās, un kas ir vērsts uz
personas darbību regulējošos tiesību aktos noteikto mērķu, uzdevumu un funkciju
īstenošanu;
4) darbs ar jaunatni uz jaunatni vērstu
rīcību kopums, ietverot jaunatnes aktivitātes, kas nodrošina iespējas jauniešu attīstībai
un integrācijai sabiedrībā un kuru veic jaunatnes politikas īstenošanā
iesaistītās personas un jaunatnes darbinieki;
5) jaunatnes lietu speciālists persona, kas
veic darbu ar jaunatni vai koordinē tā īstenošanu noteiktā administratīvā
teritorijā un ir ieguvusi atbilstošu izglītību;
6) jaunatnes darbinieks persona, kas veic darbu ar jaunatni (uz jaunatni vērstu rīcību kopumu, kuru mērķis ir sekmēt jauniešu attīstību un integrāciju sabiedrībā);
7) jaunatnes lietu koordinators - persona, kas plāno un koordinē darba ar jaunatni īstenošanu noteiktā administratīvā teritorijā
8) jaunatnes
organizācija Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrēta un šajā likumā
noteiktajā kārtībā uzskaitīta biedrība vai nodibinājums.
9) jauniešu iniciatīvu grupa - jauniešu
izveidota un koordinēta grupa, kas darbojas patstāvīgi vai arī līdzdarbojas
izglītības iestādes vai citas iestādes darba organizēšanā, kas saistīts ar
jaunatni;
10) jaunatnes
politika - uz sadarbību
balstīta valsts un pašvaldību institūciju, jaunatnes organizāciju un jauniešus
pārstāvošo organizāciju mērķtiecīga darbība, kas sekmē
jauniešu vajadzībām atbilstošu pakalpojumu un mehānismu veidošanos, kas vērsta uz labvēlīgas vides radīšanu
jauniešu kā sabiedrības locekļu pilnvērtīgai un vispusīgai attīstībai, un kuras
mērķis ir jauniešu integrācija sabiedrības dzīvē.
2.pants Likuma mērķis
Likuma mērķis ir
noteikt jaunatnes politikas veidošanas un īstenošanas mehānismu, veicinot
jauniešu iniciatīvu, līdzdalību un sociālo integrāciju, jauniešu neformālās
izglītības attīstību, nodarbinātību un lietderīgu brīvā laika pavadīšanu,
veselībai draudzīgas vides veidošanu, kā arī valsts atbalsta sistēmas
pamatprincipus jauniešu iniciatīvām un jaunatnes organizācijām.
3. pants Jaunatnes politikas principi
Īstenojot jaunatnes politiku, ievēro šādus
principus:
1) līdzdalības
princips sekmēt jauniešu aktīvu līdzdalību sabiedriskajos procesos, jo īpaši,
procesos, kas saistīti ar politisku lēmumu pieņemšanu;
2) informācijas
pieejamības princips sekmēt jauniešu nodrošināšanu ar informāciju atbilstoši
viņu vajadzībām un interesēm, jo īpaši ar informāciju, kas nepieciešama aktīvai
līdzdalībai visos sabiedrības procesos, ja citos normatīvajos aktos nav
noteikts citādi.
3) vienlīdzīgu
iespēju princips nodrošināt ikvienam jaunietim, bez jebkādas diskriminācijas,
iespēju piedalīties visos sabiedrības procesos un būt par patstāvīgu
sabiedrības locekli;
4) jauniešu
interešu ievērošanas princips risinot jautājumus, kas saistīti ar jauniešiem,
ņemt vērā viņu intereses, tiesības, vajadzības un iespējas;
5) labvēlīgu
sociālo un ekonomisko priekšnosacījumu princips veicināt tādu sociālo un
ekonomisko apstākļu veidošanos, kas nodrošinātu visiem jauniešiem iespēju būt
par patstāvīgiem un sabiedrībā integrētiem Latvijas iedzīvotājiem.
4. pants Jaunatnes politikas virzieni
Jaunatnes politikas nozīmīgākie virzieni ir:
1) izglītība, kultūra un sports;
2) veselība un fiziskā attīstība;
3) nodarbinātība;
4) brīvprātīgo darbība un lietderīga brīvā
laika izmantošana;
5) līdzdalība un informācija;
II
nodaļa
Jaunatnes
politikas veidošanas un īstenošanas mehānisms
5. pants Jaunatnes politikas veidotāji un
īstenotāji
(1) Jaunatnes
politiku veido Bērnu un ģimenes lietu ministrija, nozaru ministrijas un īpašu
uzdevumu ministru sekretariāti, sadarbībā ar pašvaldībām, jaunatnes
organizācijām un jauniešu iniciatīvu grupām.
(2) Jaunatnes
politiku īsteno valsts tiešās un pastarpinātās pārvaldes iestādes, pašvaldības,
augstskolas, jaunatnes organizācijas, jauniešu iniciatīvu grupas un biedrības un
nodibinājumi, kuru mērķis ir darbs ar jaunatni.
6. pants Jaunatnes politikas koordinācijas padome
Jaunatnes politikas koordinācijas padome ir Ministru kabineta izveidota
konsultatīva un koordinējoša institūcija, kuras mērķis ir
veicināt jaunatnes politikas attīstību un īstenošanu valstī un jaunatnes
iesaistīšanu lēmumu pieņemšanas procesā.
7. pants Bērnu un ģimenes lietu ministrijas
kompetence
(1) Bērnu un ģimenes lietu ministrija ir
vadošā valsts pārvaldes iestāde jaunatnes politikas jomā.
(2) Bērnu un ģimenes lietu ministrija:
1) sadarbojoties
ar citām valsts un pašvaldību institūcijām, jaunatnes organizācijām un
biedrībām un nodibinājumiem, kas veic darbu ar jaunatni, nodrošina valsts
jaunatnes politikas izstrādi atbilstoši jaunatnes politikas principiem,
Jaunatnes politikas koordinācijas padomes ieteikumiem, un koordinē tās
īstenošanu;
2) īsteno starptautisko sadarbību jaunatnes
lietās;
3) nodrošina Jaunatnes politikas
koordinācijas padomes darbību;
4) nodrošina Nacionālās jaunatnes lietu konsultatīvās komisijas
darbību;
5) veic jaunatnes organizāciju un
nacionālo jaunatnes organizāciju uzskaiti atbilstoši Ministru kabineta
noteiktajai kārtībai;
6) koordinē jaunatnes organizāciju,
jauniešu projektu un projektu jaunatnei metodisko un finansiālo atbalstu;
8.pants. Citu nozaru ministriju kompetence jaunatnes politikas jomā
(1) Citu nozaru ministrijas un sekretariāti
īsteno jaunatnes politiku atbilstoši to kompetencei, ievērojot šajā likumā
noteiktos jaunatnes politikas principus un izvērtējot Jaunatnes politikas
koordinācijas padomes ieteikumus jaunatnes politikas jomā.
(2) Aizsardzības
ministrija atbalsta un attīsta jauniešu interešu izglītību un brīvā laika
izmantošanas formas, kuru mērķi ir jaunatnes izglītošana valsts aizsardzības
jomā, patriotisma, pilsoniskās apziņas, biedriskuma, drošsirdības, fizisko
spēju un disciplīnas sekmēšana.
(3) Iekšlietu
ministrija:
1) izstrādā un
īsteno jauniešu noziedzības apkarošanas politiku;
2) nodrošina
policijas darbiniekiem speciālu apmācību darbam ar nepilngadīgajiem jauniešiem
un nepilngadīgajiem jauniešiem - noziedzīga nodarījuma upuriem un viņu ģimenēm;
(4) Izglītības
un zinātnes ministrija izstrādā un tās padotībā esošās iestādes īsteno vienotu
valsts politiku izglītības, zinātnes, valodas un sporta nozarēs;
(5) Kultūras
ministrija:
1) veicina kultūras
vērtību apgūšanu jauniešu vidū;
(6)
Labklājības ministrija:
1) izstrādā valsts
politiku sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības jomā, pārrauga tās
īstenošanu un izstrādā prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem;
2) nodrošina
atbalstu jauniešiem - bezdarbniekiem un darba meklētājiem, organizējot
aktīvos nodarbinātības pasākumus saskaņā ar Bezdarbnieku un darba meklētāju
atbalsta likumā noteikto.
(7) Satiksmes
ministrija veicina jauniešu drošības palielināšanu ceļu satiksmē.
(8) Tieslietu
ministrijas nodrošina, lai tās padotībā esošās iestādesorganizē piespiedu darbu
un sabiedrisko darbu nepilngadīgajiem jauniešiem, kā arī palīdzības sniegšanu
jauniešiem pēc soda izciešanas.
(9) Veselības
ministrija organizē veselības aprūpi jauniešiem, veicinot jauniešiem draudzīgu
veselības aprūpes pakalpojumu attīstību.
(10) Vides ministrija atbalsta iniciatīvas jauniešu vides apziņas
veicināšanai un vides izglītības attīstībai.
(11) Zemkopības
ministrija sekmē jauniešu iekļaušanos lauku dzīves norisēs, atbalstot to
veicinošas biedrības un nodibinājumus.
(12) Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāts:
1) veic pasākumus
pilsoniskās sabiedrības stiprināšanai, nodrošinot jauniešu līdzdalību;
2) veic pasākumus
neiecietības mazināšanai jauniešu vidū.
9. pants Pašvaldību kompetence
(1) Pašvaldības
nodrošina jaunietim likumā Par pašvaldībām noteiktos pakalpojumus.
(2) Pašvaldības ir
tiesīgas pieņemt darbā jaunatnes lietu speciālistus un jaunatnes lietu
ko
ordinatorus darba ar jaunatni
veikšanai, plānošanai un koordinēšanai.
(3)
Pašvaldības var veidot jaunatnes lietu konsultatīvas padomes, kuru kompetencē
ir attiecīgās administratīvās teritorijas jaunatnes politikas jautājumi.
Jaunatnes lietu konsultatīvo padomju sastāvā ir iekļaujami dažādu nozaru
pašvaldību institūciju pārstāvji, jaunatni speciālisti, jaunatnes koordinatori
un jaunatnes organizāciju pārstāvji, atbilstoši pašvaldības noteiktajai
kārtībai.
(4)
Pašvaldības, sadarbībā ar jaunatnes politikas īstenošanā iesaistītajām
personām, īpaši ar jaunatnes organizāciju pārstāvjiem, atbilstoši pašvaldības
noteiktajai kārtībai, var izstrādāt pašvaldību politikas plānošanas dokumentus
jaunatnes politikas jomā atbilstoši jaunatnes politikas principiem.
(5)
Pašvaldības, atbilstoši to noteiktajai kārtībai, savu administratīvo teritoriju
attīstības plānošanā veic konsultācijas ar jauniešiem.
(6) Pašvaldības iestādes atsevišķu tām noteikto darba ar jaunatni un ar
jaunatni saistīto uzdevumu veikšanu likumā Par pašvaldībām noteiktajā kārtībā
var deleģēt jaunatnes organizācijām, nodrošinot attiecīgu finansējumu.
10.pants Jaunatnes
organizāciju kompetence
(1) Jaunatnes
organizācijas vadības, likvidācijas un reorganizācijas tiesisko pamatu nosaka
Biedrību un nodibinājumu likums, kā arī jaunatnes organizācijas statūti.
(2) Nacionālā jaunatnes organizācija ir
jaunatnes organizācija, kas, atbilstoši statūtiem un biedru organizāciju dotām
pilnvarām, apvieno un pārstāv jaunatnes organizācijas jaunatnes politikas veidošanā,
īstenošanā un izvērtēšanā.
(3) Jaunatnes organizāciju kompetences
jaunatnes politikas īstenošanā ir šādas:
1) veidot pilsoniski aktīvus un atbildīgus jauniešus;
2) iesaistīt jauniešus sabiedrības politiskajā, ekonomiskajā, sociālajā un kultūras dzīvē;
3) radīt labvēlīgus apstākļus jauniešu pašiniciatīvai;
4) attīstīt jauniešu sadarbību un pieredzes apmaiņu;
5) veicināt informācijas pieejamību;
6) veidot pozitīvu attieksmju un vērtību veidošanos un pārmantojamību;
7) veicināt jauniešu sociālo iekļaušanos;
8) darba ar jaunatni īstenošana jaunatnes politikas jomās.
(4) Jaunatnes politikas īstenošanā jaunatnes organizācijas īsteno arī citus uzdevumus, kas atbilst jauniešu un sabiedrības interesēm un nav pretrunā Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem.
III
nodaļa
Jauniešu
izglītība
11. pants Jaunieša pienākumi un tiesības uz izglītību
(1)Valsts nodrošina
jaunieša tiesības uz kvalitatīvu un pieejamu formālo izglītību
(2) Jaunieša
pienākumi ir iegūt vidējo izglītību un turpināt pilnveidot sevi par vispusīgi
attīstītu sabiedrības locekli.
(3)
Jaunietim ir tiesības uz interešu izglītību un citu neformālo izglītību kā
būtisku mūžizglītības daļu.
12. pants Jauniešu neformālā izglītība
(2)
Jauniešu neformālā izglītība papildina formālo izglītību. Jauniešu neformālās
izglītības mērķis ir atbilstoši jaunieša interesēm un pieprasījumam
sistematizēti veidot zināšanas, prasmes un attieksmes, veicinot jaunieša
intelektuālo, garīgo un fizisko attīstību.
(3) Jauniešu
neformālo izglītībuvar īstenot jaunatnes organizācijas, biedrības un nodibinājumi,
valsts un pašvaldības iestādes, kā arī jauniešu iniciatīvu grupas un citas
personas.
(4) Valsts un
pašvaldības atbalsta jauniešu neformālās izglītības īstenošanu šā likuma VIII
nodaļā noteiktajā kārtībā.
13. pants Jaunieša tiesību un interešu pārstāvniecība izglītības jomā
(1) Jaunietim ir tiesības piedalīties savas izglītības iestādes
pašpārvaldes un studējošo pašpārvaldes veidošanā un to darbā, kā arī to
apvienību darbā.
(2) Izglītības
iestāde, augstskola un pašvaldība nodrošina iespēju jaunietim iesaistīties
jautājumu izlemšanā, kas saistīti ar jaunieša interesēm un tiesībām izglītības
sistēmas ietvaros.
IV
nodaļa
Jauniešu
veselība un fiziskā attīstība
14. pants Jaunieša tiesības un pienākumi veselības aprūpē
Jaunietim ir tiesības saņemt kvalitatīvus
veselības aprūpes pakalpojumus un rūpēties par savu veselību.
15. pants Jaunatnes veselības aprūpes
politikas virzieni
Rūpējoties par jaunatnes veselību, valsts:
1) izstrādā valsts politiku epidemioloģiskās drošības, vides veselības, veselības veicināšanas, kā arī atkarību izraisošo vielu lietošanas profilakses, apkarošanas un kaitīgo seku mazināšanas jomā;
2) izstrādā valsts politiku slimību profilakses, diagnostikas, ārstēšanas, rehabilitācijas un veselības aprūpes organizācijas jomās;
3) sistemātiski pēta un izvērtē paradumus, kas ietekmē veselību, kā arī izglīto jauniešus par faktoriem, kas ietekmē veselību un veselīgu dzīvesveidu.
16. pants Jaunieša fiziskā attīstība
(1) Jaunietim ir tiesības nodarboties ar sportu un iesaistīties fizisko attīstību veicinošās aktivitātēs.
(2) Valsts veicina jauniešu fizisko attīstību un rada tiem
iespējas piedalīties sporta aktivitātēs drošā un veselīgā vidē.
V
nodaļa
Jauniešu
nodarbinātība
17. pants Jaunieša tiesības uz darbu
Jaunietim, kurš
sasniedzis normatīvajos aktos darba tiesisko attiecību jomā noteikto vecumu, ir
tiesības uz darbu atbilstoši iegūtajai kvalifikācijai, drošiem un veselībai
nekaitīgiem darba apstākļiem, kā arī uz taisnīgu darba samaksu. Šīs tiesības
nodrošināmas bez jebkādas diskriminācijas.
18. pants Jaunatnes nodarbinātības
politikas virzieni
(1) Jaunatnes
nodarbinātības mērķis ir nodrošināt jauniešu patstāvīgumu un sociālo
integrāciju.
(2)
Rūpējoties par atbalstu jauniešu patstāvīgumam un sociālajai integrācijai,
valsts:
1) nodrošina
profesionālās orientācijas sistēmas pilnveidošanu;
2) veicina jauniešu iekļaušanos darba tirgū
un veicina bezdarba samazināšanu;
3) veicina
valsts politikas pilnveidi jauniešu darba un ģimenes dzīves saskaņošanai;
4) izstrādā valsts politiku sociālās atstumtības riskam pakļautajiem
jauniešiem;
5) atbalsta
jauniešu iniciatīvas komercdarbības uzsākšanai.
19. pants Jaunieša tiesību un interešu pārstāvniecība nodarbinātības
jomā
Jaunietis savu interešu aizsardzību nodarbinātības jomā realizē
individuāli, ar darbinieku pilnvaroto pārstāvju, arodbiedrību vai arodbiedrību
apvienību, jaunatnes organizāciju, kā arī biedrību un nodibinājumu palīdzību.
VI nodaļa
Jauniešu brīvprātīgais darbs un lietderīga brīvā laika izmantošana
20. pants Jauniešu brīvprātīgā darba organizēšana
(1) Jauniešu
brīvprātīgā darba organizētāji var būt jaunatnes organizācijas, biedrības,
nodibinājumi, valsts un pašvaldības iestādes, kā arī jauniešu iniciatīvu
grupas.
(2) Jauniešu
brīvprātīgo darbu var izmantot vienīgi nolūkā veicināt jauniešu zināšanu,
prasmju un iemaņu attīstību un brīvā laika lietderīgu izmantošanu.
(3) Pēc jaunieša
pieprasījuma par brīvprātīgā darba veikšanu noslēdzama rakstveida vienošanās,
norādot veicamo brīvprātīgo darbu un tā izpildes termiņu.
(4) Jaunietis, kurš
veic brīvprātīgo darbu, var prasīt tādu izdevumu segšanu, kas radušies
brīvprātīgā darba izpildes gaitā, ja tas noteikts jauniešu brīvprātīgā darba
organizētāju darbību regulējošos tiesību aktos.
(5) Par kaitējumu,
kas radies jaunietim, veicot brīvprātīgo darbu, jauniešu brīvprātīgā darba
organizētājs atbild, ja šādu pienākumu tas uzņēmies, vai arī kaitējums nodarīts
jauniešu brīvprātīgā darba organizētāja vainas dēļ.
21. pants Jauniešu brīvprātīgā darba organizētāju un veicēju apmācība
(1) Bērnu un ģimenes
lietu ministrija saskaņā ar piešķirto valsts budžeta finansējumu nodrošina
jauniešu brīvprātīgā darba organizētāju apmācību.
(2) Brīvprātīgā
darba organizētāji nodrošina brīvprātīgā darba veicējiem zināšanas, prasmes un
iemaņas, kas nepieciešamas to pienākumu pildīšanai.
(3) Jauniešu brīvprātīgā darba organizētājam,
pamatojoties uz jaunieša pieprasījumu, ir pienākums izsniegt jaunietim
rakstveida apliecinājumu, kas satur informāciju par brīvprātīgajā darbā
pavadīto laiku, pienākumiem, iegūtajām zināšanām, prasmēm un iemaņām.
22. pants Jaunieša brīvā laika izmantošana
Valsts un
pašvaldības iestādes sekmē jaunieša iespējas lietderīgi izmantot brīvo laiku,
iesaistoties neformālās izglītības un brīvprātīgā darba aktivitātēs, apgūstot
kultūras vērtības un iesaistoties kultūras pasākumu īstenošanā, kā arī atbalsta
jaunieša attīstību veicinošas iniciatīvas un veido jauniešu aktivitātēm
labvēlīgu vidi.
VII nodaļa
Jauniešu līdzdalība un
informācija jaunatnei
23.
pants Jauniešu līdzdalība un tās izpausmes
(1) Jauniešu līdzdalība ir piedalīšanās sabiedrības dzīvē kopumā, dažādās
līdzdalības izpausmēs:
1)
iesaistoties izglītībā un zinātniskajā darbībā;
2) integrējoties darba tirgū un
iesaistoties nodarbinātību veicinošos pasākumos;
3) iesaistoties veselību un fizisko
attīstību veicinošās aktivitātēs;
4) izstrādājot un īstenojot projektus, kā arī citas
iniciatīvas un darbības, kas sekmē jauniešu izglītošanos, attīstību un sociālo
integrāciju;
5) piedaloties jaunatnes
organziāciju, jauniešu iniciatīvu grupu, biedrību un nodibinājumu, arodbiedrību
un politisko partiju darbībā;
6)
līdzdarbojoties lēmumu, jo īpaši, politisko lēmumu, pieņemšanas procesos.
(2) Sekmējot efektīvas un sabiedrības interesēm atbilstošas valsts
pārvaldes darbības nodrošināšanu, valsts uzņemas atbildību par pilsoniskas
sabiedrības, sevišķi jauniešu un jaunatnes organizāciju, iesaisti lēmumu
pieņemšanas procesos visos līmeņos un stadijās valsts pārvaldē.
(3) Katrs jaunietis, kas sasniedzis normatīvajos aktos
noteikto vecumu, ir tiesīgs Biedrību un nodibinājumu likumā noteiktajā kārtībā
veidot jaunatnes organizācijas, iestāties jaunatnes organizācijā un, atbilstoši
organizācijas statūtiem, piedalīties lēmuma pieņemšanā un organizācijas
vadīšanā.
(4) Jauniešu līdzdalība lēmumu pieņemšanā valsts un pašvaldību līmenī
notiek līdzdarbojoties jaunatnes organizācijās, politiskajās partijās,
arodbiedrībās, biedrībās un nodibinājumos, kā arī līdzdarbojoties valsts un
pašvaldību veidotās darba grupās un konsultatīvajās padomēs.
(5) Jauniešu līdzdalība ar jaunatnes organizāciju starpniecību:
1) jaunietim ir tiesības un iespējas piedalīties valsts jaunatnes politikas izstrādāšanā, īstenošanā un izvērtēšanā;
2) jaunietim ir tiesības un iespējas piedalīties valsts un pašvaldību attīstības plānošanā un valsts vai pašvaldības programmas darbā ar jaunatni izstrādē;
3) jauniešiem ir tiesības un iespējas piedalīties lēmumu, kas skar jaunatni, pieņemšanas procesā.
(6) Nacionālā jaunatnes lietu konsultatīvā komisija:
1)
ir Bērnu un ģimenes lietu ministrijas
organizēta valsts un pašvaldību iestāžu pārstāvju, un jaunatnes organizāciju
pārstāvju izveidota konsultatīva institūcija, kas darbojas, lai veicinātu
valsts pārvaldes iestāžu un jaunatnes organizāciju sadarbību un interešu
saskaņošanu mērķtiecīgas un efektīvas jaunatnes politikas izveidei un
attīstībai;
2)
nodrošina jaunatnes organizāciju līdzdalību jaunatnes politikas veidošanas,
īstenošanas un izvērtēšanas posmos valsts līmenī.
24.
pants Informācija jaunatnes politikā
(1)
Jaunatnes politikā iesaistītās personas nodrošina jauniešus ar jaunieša vecumam
un uztverei piemērotu informāciju, ko jaunietim sniedz, lai tas varētu pilnībā
izmantot savas tiesības, ja vien šī informācijas sniegšana nav pretrunā ar citiem normatīviem aktiem.
Valsts un pašvaldība nodrošina nepieciešamo informāciju, konsultācijas un
metodisko palīdzību jauniešiem.
(2)
Informācija jaunatnei ir pieejama, aktuāla un objektīva, un pašvaldības
noteiktā apjomā bez maksas.
25. pants Atbalsts jauniešu līdzdalībai
(1) Līdzdalība
jaunatnes organizāciju darbībā ir būtisks veids, kā jaunieši integrējas
sabiedrībā, veidojas par aktīviem un atbildīgiem sabiedrības locekļiem,
pilnveido zināšanas un prasmes ar neformālās izglītības palīdzību un
līdzdarbojas lēmumu pieņemšanas procesos.
(2) Valsts motivē
jauniešus iesaistīties jaunatnes organizāciju darbībā.
(3) Visas valsts un pašvaldības institūcijas
nodrošina jaunieša viedokļa uzklausīšanu jaunatnes politikas jautājumos.
(4) Valsts
tiešās pārvaldes iestādes, īstenojot jaunatnes politiku atbilstoši to
kompetencei, ievēro jaunatnes politikas principus un var izmantot Jaunatnes
politikas koordinācijas padomes ieteikumus jaunatnes politikas jomā.
(5) Valsts atbalsta
jaunieša līdzdalību jaunatnes politikas īstenošanā, kā arī uz tās īstenošanu
vērstos projektus, garantējot jaunatnes organizāciju likumīgo tiesību un
interešu ievērošanu, kā arī nodrošinot jaunatnes organizācijām finansiālo
atbalstu šā likuma VIII nodaļā noteiktajā kārtībā.
VIII
nodaļa
Finansiālais
atbalsts
26. pants Finansiālā atbalsta sniegšanas mērķis
Finansiāla atbalsta
sniegšanas mērķis ir pilsoniskas sabiedrības stiprināšana un jauniešu sociālās
integrācijas veicināšana.
27. pants Finansiālā atbalsta saņēmēji
Finansiālo atbalstu
piešķir:
1)
Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētām un šā likuma 7. panta otrās daļas
5. punktā noteiktajā kārtībā uzskaitītām jaunatnes organizācijām jaunatnes
iniciatīvas celšanai un jaunatnes organizāciju darbības attīstības
nodrošināšanai;
2) jaunatnes
organizāciju projektu īstenošanai;
3) pašvaldībām, kā
arī biedrībām un nodibinājumiem projektu īstenošanai, kuru mērķgrupa ir
jaunieši;
4) izglītības
iestādēm jaunatnes projektu īstenošanai
28. pants Finansiālā atbalsta sniegšanas
kārtība
(1) Bērnu
un ģimenes lietu ministrija nodrošina finansiālā atbalsta piešķiršanu jaunatnes
organizācijām, jaunatnes organizāciju projektiem un projektiem, kuru mērķgrupa
ir jaunieši, atbilstoši likumam par valsts budžetu kārtējam gadam.
(2) Kritērijus un
kārtību, kādā Bērnu un ģimenes lietu ministrija piešķir finansiālo atbalstu 27.
pantā noteiktajiem finansiālā atbalsta saņēmējiem, nosaka Ministru kabinets.
(3) Citas valsts
institūcijas, pašvaldību institūcijas, biedrības un nodibinājumi,
starptautiskās organizācijas un citas juridiskās vai fiziskās personas ir
tiesīgas piešķirt finansiālu atbalstu jaunatnes organizācijām, jaunatnes
organizāciju projektiem un projektiem, kuru mērķgrupa ir jaunieši, atbilstoši
to darbību regulējošiem normatīvajiem aktiem.
Pārejas noteikumi
2.
Šā likuma 7. panta otrās daļas 5. punkts stājas spēkā ar 2007. gada 1. janvāri.
Līdz 2006. gada 31. decembrim par jaunatnes organizāciju uzskatāma jebkura
biedrība vai nodibinājums, kura apliecina, ka ne mazāk kā puse tās biedru ir
jaunieši vai jaunatnes organizācijas.
3.
Šā likuma 27. panta pirmā daļa un 28. panta 1. punkts stājas spēkā ar 2008.
gada 1.janvāri.
4.
Šā likuma 7. panta otrās daļas 5. punktā un 28. panta otrajā daļā paredzētie
Ministru kabineta noteikumi ir jāizstrādā un jāpieņem līdz 2006.gada
31.decembrim.