Rīga
2006.gada 16.martā
Nr.8/5 - 2 - 104
Latvijas Republikas Saeimas Prezidijam
Par Grozījumiem
Krimināllikumā
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas iniciatīvas
kārtībā iesniedzam likumprojektu Grozījumi Krimināllikumā.
Pielikumā: 1.Likumprojekts,1
lpp., anotācija 2 lpp..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 11., 16., 22., 23.nr.; 2003, 10., 15.nr.; 2004, 2., 3., 4., 6., 11., 12., 13.nr.) šādus grozījumus:
Papildināt likumu ar jaunu 1631. pantu sekojošā redakcijā:
Par
seksuālo pakalpojumu pirkšanu soda ar naudas sodu 25 minimālo mēnešalgu apmērā.
Par
atkārtotu seksuālo pakalpojumu pirkšanu, ja tā izdarīta atkārtoti gada laikā, -
soda ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz piecdesmit minimālajām
mēnešalgām.
Likumprojekta Grozījumi
Krimināllikumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Patreizējais tiesiskais prostitūcijas regulējums
noteikts Krimināllikumā, MK izdotos prostitūcijas ierobežošanas noteikumos
Nr. 210 un Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Krimināllikuma redakcija nosaka
personām sodu par prostitūcijas ierobežošanas noteikumu pārkāpšanu un par
cilvēku vardarbīgu rīcību saistībā ar seksuālo pakalpojumu izmantošanu, ja
šādu darbību rezultātā tiek nodarīts kaitējums cilvēka fiziskai un garīgai
veselībai. Prostitūcija valstī nav legalizēta un tā netiek uzskatīta par
uzņēmējdarbību, kā arī prostitūcija nav uzskatāma par kriminālnoziegumu. Arī
prostitūcijas ierobežošanas noteikumi kategoriskā formā neaizliedz sniegt
seksuāla rakstura pakalpojumus, ja tiek ievēroti noteiktie noteikumi.
Krimināllikums patreizējā redakcijā neparedz sodu personām par seksuālo
pakalpojumu pirkšanu. Šāda situācija ir radījusi seksuālo pakalpojumu
patērētājiem iespēju likumīgi pirkt seksuālos pakalpojumus. Prostitūtu
pakalpojumi, sabiedrisko pakalpojumu kontrolējošo institūciju izpratnē, no
valsts puses nekādā veidā netiek kontrolēti. Šāda likumdevēja nostāja liecina
par to, ka prostitūcija valstī nav vēlama sociālā parādība un būtībā ir
aizliedzama vai ierobežojama. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Krimināllikums tiek papildināts ar normu,
kas nosaka sodu personām par seksuālo pakalpojumu pirkšanu. Nosakot seksuālo
pakalpojumu pirkšanu par kriminālsodāmu darbību, likumdevējs padarītu
atbildīgu arī otru pusi pakalpojuma pircēju, kas līdz šim tiek uzskatīts
par labticīgu pakalpojuma saņēmēju bez jebkādiem pienākumiem un atbildības.
Šādas likuma normas iekļaušana Krimināllikumā būtu ļoti efektīva, jo lielāka
daļa iedzīvotāju tīši un ar mērķi neizdara kriminālsodāmas darbības, jo
apzinās sekas šādai darbībai. Tas pats attiecās arī uz tūristiem, kas apmeklē
valsti un no kuriem lielākā daļa necentīsies izdarīt kriminālnoziegumu
tūrisma brauciena laikā. Šāda Krimināllikuma norma radīs rezonansi
kaimiņvalstīs un sagraus priekšstatu par seksuālo pakalpojumu vieglu un
nesodītu pieejamību Latvijā. Tiktu sperts solis seksuālo pakalpojumu
apkarošanas virzienā un šī Krimināllikuma norma ir tieši tas regulējums
seksuālo pakalpojumu ierobežošanai normatīvajos aktos, kas vēršas pret šī
darījuma pieprasījuma veicināšanas pusi pircēju. Šāda Krimināllikuma norma pircējus padarīs par
atbildīgiem kriminālsodāmā darbībā nevis par legāliem seksuālo pakalpojumu
patērētājiem. Patreizējā situācijā seksuālo pakalpojumu pircēji ir uzskatāmi
par lielākajiem prostitūtu sniegto pakalpojumu veicinātājiem, jo situāciju
tirgū nosaka pieprasījums (ja ir pieprasījums, tad ir piedāvājums).
Aizliedzot seksuālo pakalpojumu pirkšanu, prostitūcija un tās kaitīgā
iedarbība uz sabiedrību var tikt ierobežota efektīvāk, jo nenotiek no
likumdevēja puses vēršanās tikai pret pakalpojuma sniedzēju - prostitūtu,
kura, patiesībā, ir šajā procesā visneaizsargātākā persona un kura ir
pakļauta vislielākajam riskam, bet notiek vēršanās pret pakalpojuma pircēju,
pieprasījuma veicinātāju un kurš ar savu maksātspēju būtībā pazemo
pakalpojuma sniedzēju. |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko
vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības
vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Pozitīvs vērtējums sociālo seku skatījumā. |
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. |
- |
2. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
Likumprojekts šo jomu neskar |
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ir notikušas ar nevalstisko
organizāciju resursu centru sievietēm Marta. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
Nevalstiskā organizācija resursu centrs
sievietēm Marta atbalsta šādus grozījumus, daļēji iestrādāts likuma tekstā
resursu centra sievietēm Marta priekšlikumi. |
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Nav veikti sabiedrības informēšanas
pasākumi, sabiedriskās domas viedoklis ir pozitīvs. |
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
|
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību
puses tiks kontrolēta kriminālprocesa noteiktajā kārtībā. |
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Publicējot to oficiālajā laikrakstā
Latvijas Vēstnesis. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt
savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo. |
Likumprojekts neierobežo indivīda
tiesības. |