Rīgā,
2006.gada 8.jūnijā
Nr.9/3
Saeimas Juridiskā
komisija lūdz iekļaut nākamās kārtējās Saeimas sēdes darba kārtībā
likumprojekta
Tiesu ekspertīzes likums (reģ.nr.1627),
izskatīšanu otrajā lasījumā.
Pielikumā: minētais likumprojekts uz.......lpp.
Juridiskās komisijas priekšsēdētājs M.Segliņš
Likumprojekts
Tiesu ekspertīzes likums (reģ.nr.1627)
Pirmajā lasījumā pieņemtā likumprojekta
redakcija |
Pr.nr. |
Iesniegtie priekšlikumi (26) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā redakcija |
|
1. |
Juridiskais birojsIzteikt
likumprojekta nosaukumu šādā redakcijā: Tiesu ekspertu
likums. |
Atbalstīts
|
Likumprojekts
Tiesu ekspertu likums |
I nodaļa Vispārīgie noteikumi |
|
|
|
I nodaļa Vispārīgie noteikumi |
1.pants. Likumā lietotie termini Likumā ir lietoti šādi termini: 1) tiesu
ekspertīžu iestāde tiešās
pārvaldes iestāde vai tās struktūrvienība, kuras pamatdarbība ir tiesu
ekspertīžu veikšana un kurai Kriminālprocesa likumā, Civilprocesa likumā,
Administratīvā procesa likumā un Administratīvo pārkāpumu kodeksā
paredzētajos gadījumos nosaka veikt ekspertīzes kā ekspertīžu iestādei; 2) tiesu
eksperts persona, kurai ir speciālas zināšanas un pieredze kādā
zinātnes, tehnikas, mākslas vai amatniecības nozarē un kura ir ieguvusi
tiesības veikt tiesu ekspertīzes šajā likumā noteiktajā kārtībā. Tiesu
eksperta pienākumus pilda valsts tiesu eksperts vai valsts atzīts privātais
tiesu eksperts; 3) valsts
tiesu eksperts tiesu
eksperts, kurš tiesu ekspertīzes veic kā amata pienākumu tiesu ekspertīžu
iestādē, valsts tiešās pārvaldes iestādē vai valsts kapitālsabiedrībā, kurai
viens no darbības veidiem ir tiesu ekspertīžu veikšana; 4) tiesu
eksperta atzinums dokuments, kurā eksperts, pamatojoties uz pētījuma
rezultātiem, atbilstoši kompetencei sniedz argumentētas atbildes uz
ekspertīzes noteicēja uzdotajiem jautājumiem; 5) tiesu
ekspertīžu specialitāte viena
veida tiesu ekspertīzes, kurām ir kopējs izpētes priekšmets, līdzīgi izpētes
objekti un metodes un kuru veikšanai ir nepieciešamas zināšanas noteiktā zinātnes,
tehnikas, mākslas vai amatniecības nozarē. |
2. |
Juridiskais birojsAizstāt 1.panta
1.punktā vārdus Administratīvo pārkāpumu kodeksā ar vārdiem Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā. |
Atbalstīts
|
1.pants. Likumā lietotie termini Likumā ir lietoti šādi termini: 1) tiesu
ekspertīžu iestāde tiešās
pārvaldes iestāde vai tās struktūrvienība, kuras pamatdarbība ir tiesu
ekspertīžu veikšana un kurai Kriminālprocesa likumā, Civilprocesa likumā,
Administratīvā procesa likumā un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
paredzētajos gadījumos uzdod veikt ekspertīzes kā ekspertīžu iestādei; 2) tiesu
eksperts persona, kurai ir speciālas zināšanas un pieredze kādā
zinātnes, tehnikas, mākslas vai amatniecības nozarē un kura ir ieguvusi
tiesības veikt tiesu ekspertīzes šajā likumā noteiktajā kārtībā. Tiesu
eksperta pienākumus pilda valsts tiesu eksperts vai valsts atzīts privātais
tiesu eksperts; 3) valsts
tiesu eksperts tiesu
eksperts, kurš tiesu ekspertīzes veic kā amata pienākumu tiesu ekspertīžu iestādē,
valsts tiešās pārvaldes iestādē vai valsts kapitālsabiedrībā, kurai viens no
darbības veidiem ir tiesu ekspertīžu veikšana; 4) tiesu
eksperta atzinums dokuments, kurā eksperts, pamatojoties uz pētījuma
rezultātiem, atbilstoši kompetencei sniedz argumentētas atbildes uz
ekspertīzes noteicēja uzdotajiem jautājumiem; 5) tiesu
ekspertīžu specialitāte viena
veida tiesu ekspertīzes, kurām ir kopējs izpētes priekšmets, līdzīgi izpētes
objekti un metodes un kuru veikšanai ir nepieciešamas zināšanas noteiktā
zinātnes, tehnikas, mākslas vai amatniecības nozarē. |
2.pants. Likuma mērķis Likuma mērķis ir reglamentēt tiesu ekspertu profesionālo darbību, lai
valstī nodrošinātu objektīvu, tiesisku un zinātniski pamatotu tiesu
ekspertīzi. |
|
|
|
2.pants. Likuma mērķis Likuma mērķis ir reglamentēt tiesu ekspertu profesionālo darbību, lai
valstī nodrošinātu objektīvu, tiesisku un zinātniski pamatotu tiesu
ekspertīzi. |
3.pants. Tiesības veikt tiesu ekspertīzi (1) Tiesu ekspertīzi Latvijas Republikā
atbilstoši kompetencei ir tiesīgi veikt: 1) valsts tiesu eksperti; 2) valsts atzītie privātie tiesu eksperti
(turpmāk privātie tiesu eksperti). (2) Tiesības veikt tiesu ekspertīzi tiesu
eksperts iegūst pēc tiesu eksperta sertifikāta saņemšanas. (3) Ja ekspertīze ir nepieciešama jomās,
kurās nav šā panta pirmajā daļā minēto ekspertu, normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā var uzdot ekspertīzi veikt citai personai, kurai ir
atbilstošas speciālās zināšanas. |
|
|
|
3.pants. Tiesības veikt tiesu ekspertīzi (1) Tiesu ekspertīzi Latvijas Republikā
atbilstoši kompetencei ir tiesīgi veikt: 1) valsts tiesu eksperti; 2) valsts atzītie privātie tiesu eksperti
(turpmāk privātie tiesu eksperti). (2) Tiesības veikt tiesu ekspertīzi tiesu
eksperts iegūst pēc tiesu eksperta sertifikāta saņemšanas. (3) Ja ekspertīze ir nepieciešama jomās,
kurās nav šā panta pirmajā daļā minēto ekspertu, normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā var uzdot ekspertīzi veikt citai personai, kurai ir
atbilstošas speciālās zināšanas. |
4.pants. Tiesu
ekspertu reģistrs (1) Tiesu ekspertu reģistrs (turpmāk reģistrs) ir publisks reģistrs, kurā iekļauta informācija par visiem tiesu ekspertiem, kas darbojas valstī. (2) Reģistrā iekļauj šādas ziņas: 1) tiesu eksperta vārds un uzvārds; 2) specialitāte
un apakšspecialitāte, kurā tiesu ekspertam piešķirtas tiesības veikt tiesu ekspertīzi; 3) tiesu eksperta darbības vieta; 4) tiesu eksperta sertifikāta numurs un
izsniegšanas datums; 5) tiesu eksperta sertifikāta derīguma
termiņš; 6) atzīme, ja uz tiesu ekspertu attiecas šā
likuma 22.pantā minētie ierobežojumi. (3) Reģistru veido un uztur Tieslietu
ministrija. (4) Reģistru un jebkuras izmaiņas tajā publicē laikrakstā
"Latvijas Vēstnesis". |
|
|
|
4.pants. Tiesu
ekspertu reģistrs (1) Tiesu ekspertu reģistrs (turpmāk reģistrs) ir publisks reģistrs, kurā iekļauta informācija par visiem tiesu ekspertiem, kas darbojas valstī. (2) Reģistrā iekļauj šādas ziņas: 1) tiesu eksperta vārds un uzvārds; 2) specialitāte
un apakšspecialitāte, kurā tiesu ekspertam piešķirtas tiesības veikt tiesu ekspertīzi; 3) tiesu eksperta darbības vieta; 4) tiesu eksperta sertifikāta numurs un
izsniegšanas datums; 5) tiesu eksperta sertifikāta derīguma
termiņš; 6) atzīme, ja uz tiesu ekspertu attiecas šā
likuma 22.pantā minētie ierobežojumi. (3) Reģistru veido un uztur Tieslietu
ministrija. (4) Reģistru un jebkurus grozījumus tajā publicē laikrakstā
"Latvijas Vēstnesis". |
II nodaļa Tiesu eksperta
sertifikāta piešķiršana |
|
|
|
II nodaļa Tiesu eksperta
sertifikāta piešķiršana |
5.pants. Tiesu eksperta kandidāts (1) Par tiesu eksperta kandidātu (turpmāk
kandidāts) var būt rīcībspējīga fiziska persona: 1) kura apguvusi izvēlētajai specialitātei
atbilstošu akreditētu studiju programmu augstskolā (akadēmiskā studiju
programma vai otrā līmeņa augstākā profesionālā studiju programma) vai
ieguvusi pēcdiploma izglītību izvēlētajā ekspertīžu specialitātē; 2) kura ieguvusi tiesu eksperta
profesionālās zināšanas un pieredzi, strādājot par eksperta kandidātu
izvēlētajā specialitātē vai apakšspecialitātē; 3) kura gada laikā pēc šā likuma 5.panta
pirmās daļas 2.punktā minēto prasību izpildi apliecinoša dokumenta iegūšanas
iesniegusi pieteikumu sertifikācijai; 4) kura profesijās, kurās normatīvie
dokumenti paredz profesionālās sagatavotības apliecināšanu, iesniegusi
profesionālās kvalifikācijas sertifikātu; 5) kura prot valsts valodu augstākajā
līmenī; 6) kurai ir nevainojama reputācija. (2) Par kandidātu nevar būt persona: 1) kura ir apsūdzētā vai aizdomās turētā krimināllietā par tīša
noziedzīga nodarījuma izdarīšanu; 2) kura ir sodīta par tīša noziedzīga
nodarījuma izdarīšanu (neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas); 3) kura ir notiesāta par tīša noziedzīga
nodarījuma izdarīšanu, bet no soda izciešanas atbrīvota sakarā ar noilgumu,
amnestiju vai apžēlošanu; 4) pret kuru sakarā ar noilgumu, amnestiju
vai apžēlošanu ir izbeigts kriminālprocess par tīša noziedzīga nodarījuma
izdarīšanu. |
3. |
Juridiskais birojsAizstāt 5.panta
pirmās daļas 2.punktā vārdu kandidātu ar vārdu palīgu. |
Atbalstīts
|
5.pants. Tiesu eksperta kandidāts (1) Par tiesu eksperta kandidātu (turpmāk
kandidāts) var būt rīcībspējīga fiziskā persona: 1) kura apguvusi izraudzītajai
specialitātei atbilstošu akreditētu studiju programmu augstskolā (akadēmiskā
studiju programma vai otrā līmeņa augstākā profesionālā studiju programma)
vai ieguvusi pēcdiploma izglītību izraudzītajā ekspertīžu specialitātē; 2) kura ieguvusi tiesu eksperta
profesionālās zināšanas un pieredzi, strādājot par eksperta palīgu
izraudzītajā specialitātē vai apakšspecialitātē; 3) kura gada laikā pēc šīs daļas 2.punktā
minēto prasību izpildi apliecinoša dokumenta iegūšanas iesniegusi pieteikumu
sertifikācijai; 4) kura attiecībā uz profesijām, kurās
normatīvie dokumenti paredz profesionālās sagatavotības apliecināšanu,
iesniegusi profesionālās kvalifikācijas sertifikātu; 5) kura prot valsts valodu augstākajā
līmenī; 6) kurai ir nevainojama reputācija. (2) Par kandidātu nevar būt persona: 1) kura ir apsūdzētā vai aizdomās turētā krimināllietā par tīša
noziedzīga nodarījuma izdarīšanu; 2) kura ir sodīta par tīša noziedzīga
nodarījuma izdarīšanu (neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas); 3) kura ir notiesāta par tīša noziedzīga
nodarījuma izdarīšanu, bet no soda izciešanas atbrīvota sakarā ar noilgumu,
amnestiju vai apžēlošanu; 4) pret kuru sakarā ar noilgumu, amnestiju
vai apžēlošanu ir izbeigts kriminālprocess par tīša noziedzīga nodarījuma
izdarīšanu. |
6.pants. Tiesu ekspertu sertifikācijas komisija (1) Tiesu ekspertu sertifikācijas komisija
(turpmāk komisija) pieņem šajā likumā noteikto sertifikācijas pārbaudījumu
kandidātiem un resertifikācijas pārbaudījumu tiesu ekspertiem. Pēc
pārbaudījuma komisija iesniedz Tiesu ekspertu padomei pārbaudījuma materiālus
un protokolu. (2) Komisijas sastāvā iekļauj: 1) tiesu ekspertīžu iestāžu vadītāju
pilnvarotas personas; 2) tiesnesi; 3) prokuroru; 4) Valsts policijas pārstāvi; 5) Tieslietu ministrijas pārstāvi; 6) augstskolu akadēmiskā personāla
pārstāvi. (3) Komisijas priekšsēdētājs ir Tieslietu
ministrijas pārstāvis. (4) Komisija pieaicina komisijas darbā
vismaz divus tiesu ekspertus tajā ekspertīžu specialitātē, kurā notiek
pārbaude. (5) Komisijas personālsastāvu uz trim
gadiem apstiprina tieslietu ministrs. (6) Komisijas darbību un kompetenci nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
6.pants. Tiesu ekspertu sertifikācijas komisija (1) Šajā likumā kandidātiem noteikto
sertifikācijas pārbaudījumu un tiesu ekspertiem noteikto resertifikācijas
pārbaudījumu pieņem Tiesu ekspertu sertifikācijas komisija (turpmāk
komisija). Pēc pārbaudījuma komisija iesniedz Tiesu ekspertu padomei
pārbaudījuma materiālus un protokolu. (2) Komisijas sastāvā iekļauj: 1) tiesu ekspertīžu iestāžu vadītāju
pilnvarotas personas; 2) tiesnesi; 3) prokuroru; 4) Valsts policijas pārstāvi; 5) Tieslietu ministrijas pārstāvi; 6) augstskolu akadēmiskā personāla
pārstāvi. (3) Komisijas priekšsēdētājs ir Tieslietu
ministrijas pārstāvis. (4) Komisija pieaicina komisijas darbā vismaz divus tiesu ekspertus tajā ekspertīžu specialitātē, kurā notiek pārbaude. (5) Komisijas personālsastāvu uz trim
gadiem apstiprina tieslietu ministrs. (6) Komisijas
darbību un kompetenci nosaka Ministru kabinets. |
7.pants. Sertifikācija un resertifikācija (1) Tiesu eksperta pārbaudījumu ir tiesīgi
kārtot kandidāti, kuri atbilst šā likuma 5.pantā noteiktajām prasībām un
ir samaksājuši par pārbaudījumu. (2) Komisija pārbauda kandidāta zināšanas
izvēlētajā ekspertīzes specialitātē un apakšspecialitātē, kā arī
normatīvajos aktos, kas regulē tiesu eksperta darbību, tiesu eksperta
atzinuma (turpmāk atzinums) sastādīšanā un lietvedībā. (3) Pārbaudījums noris mutvārdos un
rakstiski. (4) Ja kandidāts pārbaudījumu nenokārto,
vēlreiz to var kārtot ne agrāk kā pēc pusgada. (5) Tiesu eksperta resertifikāciju veic mēneša
laikā pirms tiesu eksperta sertifikāta termiņa beigām. Resertifikācijas
kārtību un zināšanu apjomu nosaka Ministru kabinets. (6) Pēc resertifikācijas tiesu ekspertam
izsniedz jaunu tiesu eksperta sertifikātu. (7) Tiesu eksperta kandidāta pieteikšanās kārtību, sertifikācijas
kārtību, minimālo zināšanu apjomu, kā arī pārbaudījumu maksu un maksas
iekasēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
4. 5. 6. |
Juridiskais birojsIzslēgt 7.panta
pirmajā daļā vārdus atbilst šā likuma 5.pantā noteiktajām prasībām un. Juridiskā komisijaIzslēgt 7.panta
piektajā daļā vārdus mēneša laikā. Juridiskais birojsAizstāt 7.panta
septītajā daļā vārdu pārbaudījumu ar vārdu pārbaudījuma. |
Atbalstīts
Atbalstīts Atbalstīts |
7.pants. Sertifikācija un resertifikācija (1) Tiesu eksperta pārbaudījumu ir tiesīgi
kārtot kandidāti, kuri samaksājuši par pārbaudījumu. (2) Komisija pārbauda kandidāta zināšanas
izraudzītajā ekspertīzes specialitātē un apakšspecialitātē, kā arī novērtē
to, kā viņš pārzina normatīvos aktus, kas regulē tiesu eksperta darbību, viņa
prasmi sastādīt tiesu eksperta atzinumu (turpmāk atzinums) un kārtot
lietvedību. (3) Pārbaudījums noris mutvārdos un
rakstveidā. (4) Ja kandidāts pārbaudījumu nenokārto,
vēlreiz to var kārtot ne agrāk kā pēc pusgada. (5) Tiesu eksperta resertifikāciju veic
pirms tiesu eksperta sertifikāta termiņa beigām. Resertifikācijas kārtību un
resertifikācijai nepieciešamo zināšanu apjomu nosaka Ministru kabinets. (6) Pēc resertifikācijas tiesu ekspertam
izsniedz jaunu tiesu eksperta sertifikātu. (7) Kandidāta pieteikšanās kārtību, sertifikācijas kārtību,
minimālo zināšanu apjomu, kā arī pārbaudījuma maksu un maksas
iekasēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
8.pants. Tiesu eksperta sertifikāts (1) Tiesu eksperta sertifikātu kandidātam
izsniedz pēc pārbaudījumu nokārtošanas. Tiesu eksperta sertifikāta
izsniegšanas kārtību un darbības termiņu nosaka Ministru kabinets. (2) Tiesu eksperta sertifikāta paraugu un
Tiesu ekspertīžu specialitāšu klasifikatoru apstiprina Ministru kabinets. |
7. |
Juridiskais birojsAizstāt 8.panta
pirmajā daļā vārdu pārbaudījumu ar vārdu pārbaudījuma. |
Atbalstīts
|
8.pants. Tiesu eksperta sertifikāts (1) Kandidātam Tiesu eksperta sertifikātu
izsniedz pēc pārbaudījuma nokārtošanas. Tiesu eksperta sertifikāta
izsniegšanas kārtību un darbības termiņu nosaka Ministru kabinets. (2) Tiesu eksperta sertifikāta paraugu un
Tiesu ekspertīžu specialitāšu klasifikatoru apstiprina Ministru kabinets. |
III nodaļa Tiesu ekspertu darbība |
|
|
|
III nodaļa Tiesu ekspertu darbība |
9.pants. Tiesu eksperta atbildība un pienākumi (1) Tiesu eksperts ir neatkarīgs tiesu ekspertīzes veikšanā un atzinuma sagatavošanā. Par nepamatotu atteikšanos veikt ekspertīzi vai apzināti nepatiesa atzinuma sniegšanu tiesu eksperts ir atbildīgs saskaņā ar Krimināllikumu. (2) Tiesu ekspertam ir pienākums: 1) sniegt zinātniski pamatotu un objektīvu
atzinumu, veicot ekspertīzi pilnā apjomā; 2) atteikties no atzinuma sniegšanas, ja
uzdotie jautājumi neatbilst viņa kompetencei; 3) pildīt normatīvajos aktos noteiktos
pienākumus un ekspertīzes veikšanai izmantot akreditētas, zinātniski
apstiprinātas vai Tiesu ekspertu padomes apstiprinātas metodes; 4) izvēloties izpētes metodes, ievērot
ekspertīzei iesniegtā objekta un materiālu saglabāšanas prasības; 5) ekspertīzē iegūto informāciju sniegt
tikai ekspertīzes noteicējam vai viņa pilnvarotai personai; 6) pildot amata pienākumus, veikt darbības,
kas neaizskar personas veselību, godu un cieņu, un ievērot personas datu
aizsardzību; 7) nodrošināt, lai bērna piedalīšanās tiesu
ekspertīzē negatīvi neietekmētu viņa psihi un, ja nepieciešams, lūgt, lai
ekspertīzes noteicējs pieaicina psihologu; 8) regulāri paaugstināt savu kvalifikāciju. |
8. 9. 10. |
Juridiskais birojsIzslēgt 9.panta
nosaukumā vārdus atbildība un. Juridiskais birojs
Izslēgt 9.panta
pirmo daļu. Juridiskā komisijaIzslēgt 9.panta
pirmās daļas otro teikumu. |
Atbalstīts
Daļēji atbalstīts. Iekļauts
komisijas priekšlikumā Nr. 10. Atbalstīts |
9.pants. Tiesu eksperta pienākumi (1) Tiesu eksperts ir neatkarīgs tiesu ekspertīzes veikšanā un atzinuma sagatavošanā. (2) Tiesu ekspertam ir pienākums: 1) sniegt zinātniski pamatotu un objektīvu
atzinumu, veicot ekspertīzi pilnā apjomā; 2) atteikties no atzinuma sniegšanas, ja
uzdotie jautājumi neatbilst viņa kompetencei; 3) pildīt normatīvajos aktos noteiktos
pienākumus un ekspertīzes veikšanai izmantot akreditētas, zinātniski
apstiprinātas vai Tiesu ekspertu padomes apstiprinātas metodes; 4) izvēloties izpētes metodes, ievērot
ekspertīzei iesniegtā objekta un materiālu saglabāšanas prasības; 5) ekspertīzē iegūto informāciju sniegt
tikai ekspertīzes noteicējam vai viņa pilnvarotai personai; 6) pildot amata pienākumus, veikt darbības,
kas neaizskar personas veselību, godu un cieņu, un ievērot personas datu
aizsardzības prasības; 7) nodrošināt, lai bērna piedalīšanās tiesu
ekspertīzē negatīvi neietekmētu viņa psihi, un, ja nepieciešams, lūgt, lai
ekspertīzes noteicējs pieaicina psihologu; 8) regulāri paaugstināt savu kvalifikāciju. |
10.pants. Tiesu eksperta tiesības Tiesu ekspertam ir tiesības: 1) pieprasīt un saņemt visus ekspertīzes
veikšanai nepieciešamos materiālus un informāciju; 2) pēc saskaņošanas ar ekspertīzes
noteicēju sniegt atzinumu ne vien par uzdotajiem jautājumiem, bet arī par
citiem apstākļiem, ko eksperts atbilstoši kompetencei atklājis pēc savas
iniciatīvas; 3) vērst ekspertīzes noteicēja uzmanību uz
apstākļiem, kas saistīti ar ekspertīzi (tai skaitā uz jautājumu formulēšanu); 4) atteikties no atzinuma sniegšanas, ja
iesniegtie materiāli nav pietiekami atzinuma sniegšanai; 5) veikt tiesu ekspertīzi tikai tajā
specialitātē un apakšspecialitātē, kurā viņš ir saņēmis tiesu eksperta
sertifikātu un kurā ir tiesu ekspertīzes veikšanai nepieciešamā tehnika un
iekārtas. |
|
|
|
10.pants. Tiesu eksperta tiesības Tiesu ekspertam ir tiesības: 1) pieprasīt un saņemt visus ekspertīzes
veikšanai nepieciešamos materiālus un informāciju; 2) pēc saskaņošanas ar ekspertīzes
noteicēju sniegt atzinumu ne vien par uzdotajiem jautājumiem, bet arī par
citiem apstākļiem, ko eksperts atbilstoši kompetencei atklājis pēc savas
iniciatīvas; 3) vērst ekspertīzes noteicēja uzmanību uz
apstākļiem, kas saistīti ar ekspertīzi (tai skaitā uz jautājumu formulēšanu); 4) atteikties no atzinuma sniegšanas, ja
iesniegtie materiāli nav pietiekami atzinuma sniegšanai; 5) veikt tiesu ekspertīzi tikai tajā
specialitātē un apakšspecialitātē, kurā viņš ir saņēmis tiesu eksperta
sertifikātu un kurā ir tiesu ekspertīzes veikšanai nepieciešamā tehnika un
iekārtas. |
11.pants. Atzinuma
saturs (1) Atzinumā norāda šādu informāciju: 1) tiesu ekspertīzes veikšanas vieta un
datums; 2) tiesu ekspertīzes veikšanas pamatojums; 3) persona, kura lūgusi veikt ekspertīzi; 4) dati par tiesu ekspertu (vārds, uzvārds,
specialitāte un apakšspecialitāte, tiesu eksperta sertifikāta numurs); 5) tiesu ekspertam uzdotie jautājumi; 6) tiesu eksperta rīcībā nodotie materiāli; 7) tiesu ekspertīzē izmantotā metodika un
iegūtie rezultāti; 8) iegūto rezultātu novērtējums un
secinājumi atbilstoši uzdotajiem jautājumiem. (2) Atzinumu tiesu eksperts apliecina ar
parakstu. |
|
|
|
11.pants. Atzinuma
saturs (1) Atzinumā norāda šādu informāciju: 1) tiesu ekspertīzes veikšanas vieta un
datums; 2) tiesu ekspertīzes veikšanas pamatojums; 3) persona, kura lūgusi veikt ekspertīzi; 4) dati par tiesu ekspertu (vārds, uzvārds,
specialitāte un apakšspecialitāte, tiesu eksperta sertifikāta numurs); 5) tiesu ekspertam uzdotie jautājumi; 6) tiesu eksperta rīcībā nodotie materiāli; 7) tiesu ekspertīzē izmantotā metodika un
iegūtie rezultāti; 8) iegūto rezultātu novērtējums un
secinājumi atbilstoši uzdotajiem jautājumiem. (2) Atzinumu tiesu eksperts apliecina ar
parakstu. |
12.pants. Tiesu ekspertīžu veidi Tiesu eksperts veic šādu veidu tiesu
ekspertīzes: 1) sākotnējo tiesu ekspertīzi, kurā objekts
attiecīgajā tiesu ekspertīzes specialitātē vai apakšspecialitātē tiek pētīts
pirmo reizi; 2) papildu tiesu ekspertīzi, ja ekspertīzes
noteicējs piekrīt sākotnējiem ekspertīzes
rezultātiem, bet viņam ir radušies papildu jautājumi, uz kuriem ir iespējams
sniegt atbildes jau veiktās sākotnējās tiesu ekspertīzes ietvaros. Papildu
ekspertīzi parasti veic tas pats eksperts; 3) atkārtotu tiesu ekspertīzi, ja ekspertīzes noteicējs apšauba
atzinumu pēc būtības tā nepamatotības vai nepilnības dēļ vai ja ekspertīzē
pieļauta metodiska rakstura kļūda, vai ja konstatēta tiesu eksperta
nepietiekama kvalifikācija vai kompetence, vai ja ekspertīzes veikšanas laikā
pieļauti būtiski procesuālās kārtības pārkāpumi. Ekspertīzes noteicējs
dokumentā par ekspertīzes noteikšanu norāda atkārtotas ekspertīzes
noteikšanas iemeslus. Atkārtotu ekspertīzi veic cits tiesu eksperts vai tiesu
ekspertu komisija; 4) komisijas tiesu ekspertīzi pēc
ekspertīzes noteicēja lēmuma vai tiesu ekspertīžu iestādes vadītāja rīkojuma,
kā arī šajā likumā noteiktajos gadījumos. |
11. |
Juridiskā komisijaIzteikt
12.pantu šādā redakcijā: 12.pants. Tiesu ekspertīze (1) Tiesu eksperts veic sākotnējo, papildu un atkārtotu tiesu ekspertīzi. (2) Atkārtotu tiesu ekspertīzi veic cits tiesu eksperts vai cita tiesu ekspertu komisija, izpētot tos pašus objektus un atbildot uz tiem pašiem jautājumiem, kas uzdoti sākotnējā tiesu ekspertīzē, pieprasot ekspertīzes noteicējam sākotnējo tiesu eksperta atzinumu un savā atzinumā norādot atšķirības un to cēloņus, ja atkārtotas tiesu ekspertīzes rezultāti ir atšķirīgi. Atkārtotas ekspertīzes noteikšanas iemeslus ekspertīzes noteicējs norāda dokumentā par ekspertīzes noteikšanu. (3) Šī panta 1.daļā minētās ekspertīzes tiesu eksperti veic vienpersoniski vai komisijā. (4) Tiesu ekspertīzi komisijā veic gadījumā, ja to paredz ekspertīzes noteicējs vai pēc tiesu ekspertīžu iestādes vadītāja rīkojuma, kā arī, ja: 1) pētījumā rezultātā ir paredzams izpētāmā objekta zudums vai būtiskas izmaiņas, kuras izslēdz atkārtotas izpētes iespējas; 2) veicama personas identifikācijas tiesu ekspertīze; 3) veicama tiesu ekspertīze par ārstniecības personu profesionālo darbību; 4) veicama tiesu ekspertīze personas veselības stāvokļa noteikšanai, kad jautājuma noskaidrošanai objektu pēta dažādu medicīnas nozaru tiesu eksperti; 5) veicama kompleksā tiesu ekspertīze. (5) Ja tiesu eksperti nestrādā vienā tiesu ekspertīžu iestādē, tiesu ekspertu komisiju ar lēmumu veido ekspertīzes noteicējs (izņemot tiesu ekspertīzes personas veselības stāvokļa noteikšanai, tiesu ekspertīzes par ārstniecības personu profesionālo darbību un kompleksās tiesu ekspertīzes, - šajos gadījumos komisiju veido tiesu ekspertīžu iestādes vadītājs). (6) Ja noteikta komisijas tiesu ekspertīze dažādu tiesu ekspertīžu iestāžu ekspertiem, lēmumu par ekspertīzes noteikšanu, izpētāmos objektus un, ja nepieciešams, lietas materiālus saņem tā tiesu ekspertīžu iestāde vai tiesu eksperts, kurš organizē ekspertīzes veikšanu. Pārējie komisijā iekļautie tiesu eksperti un tiesu ekspertīžu iestādes saņem lēmuma kopiju. |
Atbalstīts
|
12.pants. Tiesu ekspertīze (1) Tiesu eksperts veic sākotnējo, papildu un atkārtotu tiesu ekspertīzi. (2) Atkārtotu tiesu ekspertīzi veic cits tiesu eksperts vai cita tiesu ekspertu komisija, izpētot tos pašus objektus, kas pētīti, un atbildot uz tiem pašiem jautājumiem, kas uzdoti sākotnējā tiesu ekspertīzē, pieprasot no ekspertīzes noteicēja sākotnējo atzinumu un savā atzinumā norādot atšķirības un to cēloņus, ja atkārtotas tiesu ekspertīzes rezultāti ir atšķirīgi. Atkārtotas ekspertīzes noteikšanas iemeslus ekspertīzes noteicējs norāda dokumentā par ekspertīzes noteikšanu. (3) Šā panta pirmajā daļā minētās ekspertīzes tiesu eksperti veic vienpersoniski vai komisijā. (4) Tiesu ekspertīzi komisijā veic gadījumā, ja to paredz ekspertīzes noteicējs, vai pēc tiesu ekspertīžu iestādes vadītāja rīkojuma, kā arī ja: 1) pētījumā rezultātā ir paredzams izpētāmā objekta zudums vai būtiskas izmaiņas, kuras izslēdz atkārtotas izpētes iespējas; 2) veicama personas identifikācijas tiesu ekspertīze; 3) veicama tiesu ekspertīze attiecībā uz ārstniecības personu profesionālo darbību; 4) veicama tiesu ekspertīze personas veselības stāvokļa noteikšanai, kad jautājuma noskaidrošanai objektu pēta dažādu medicīnas nozaru tiesu eksperti; 5) veicama kompleksā tiesu ekspertīze. (5) Ja tiesu eksperti nestrādā vienā tiesu ekspertīžu iestādē, tiesu ekspertu komisiju ar lēmumu veido ekspertīzes noteicējs (izņemot tiesu ekspertīzes personas veselības stāvokļa noteikšanai, tiesu ekspertīzes attiecībā uz ārstniecības personu profesionālo darbību un kompleksās tiesu ekspertīzes, šajos gadījumos komisiju veido tiesu ekspertīžu iestādes vadītājs). (6) Ja noteikts, ka tiesu ekspertīzi komisijā veic dažādu tiesu ekspertīžu iestāžu eksperti, lēmumu par ekspertīzes noteikšanu, izpētāmos objektus un, ja nepieciešams, lietas materiālus saņem tā tiesu ekspertīžu iestāde vai tiesu eksperts, kas organizē ekspertīzes veikšanu. Pārējie komisijā iekļautie tiesu eksperti un tiesu ekspertīžu iestādes saņem lēmuma kopiju. |
13.pants. Atkārtotā tiesu ekspertīze (1) Atkārtotu tiesu ekspertīzi tiesu
eksperts vai tiesu ekspertu komisija veic, izpētot tos pašus objektus un
atbildot uz tiem pašiem jautājumiem, kas uzdoti sākotnējā tiesu ekspertīzē. (2) Tiesu eksperts vai tiesu ekspertu
komisija: 1) pieprasa ekspertīzes noteicējam
sākotnējo atzinumu; 2) atzinumā norāda atšķirības un to
cēloņus, ja atkārtotas tiesu ekspertīzes rezultāti ir atšķirīgi. (3) Tiesu eksperts, kurš veicis sākotnējo
tiesu ekspertīzi, var būt klāt atkārtotas tiesu ekspertīzes veikšanā,
nepiedaloties pētījumos. |
12. |
Juridiskais birojsIzslēgt
13.pantu. |
Atbalstīts
|
|
14.pants. Komisijas tiesu ekspertīze (1) Komisijas tiesu ekspertīzi veic tiesu
ekspertu komisija, ja: 1) pētījuma rezultātā ir paredzams izpētāmā
objekta zudums vai būtiskas izmaiņas, kuras izslēdz atkārtotas izpētes
iespējas; 2) veicama personas identifikācijas tiesu
ekspertīze; 3) veicama tiesu ekspertīze par
ārstniecības personu profesionālo darbību; 4) veicama tiesu ekspertīze personas
veselības stāvokļa noteikšanai, kad jautājuma noskaidrošanai objektu pēta
dažādu medicīnas nozaru tiesu eksperti; 5) veicama kompleksā tiesu ekspertīze. (2) Ja tiesu eksperti nestrādā vienā tiesu
ekspertīžu iestādē, tiesu ekspertu komisiju
ar lēmumu veido ekspertīzes noteicējs (izņemot tiesu ekspertīzes personas
veselības stāvokļa noteikšanai, tiesu ekspertīzes par ārstniecības personu
profesionālo darbību un kompleksās tiesu ekspertīzes, šajos gadījumos
komisiju veido tiesu ekspertīžu iestādes vadītājs). (3) Ja noteikta komisijas tiesu ekspertīze dažādu tiesu ekspertīžu
iestāžu ekspertiem, lēmumu par ekspertīzes noteikšanu, izpētāmos objektus un,
ja nepieciešams, lietas materiālus saņem tā tiesu ekspertīžu iestāde vai
tiesu eksperts, kurš organizē ekspertīzes veikšanu. Pārējie komisijā
iekļautie tiesu eksperti un tiesu ekspertīžu iestādes saņem lēmuma kopiju. (4) Tiesu ekspertu komisijas atzinumu
paraksta visi tās locekļi, bet, ja viņu starpā nav vienprātības, katrs tiesu
eksperts sniedz savu atzinumu. |
13. |
Juridiskais birojsIzslēgt
14.pantu. |
Atbalstīts
|
|
IV nodaļa Valsts tiesu eksperts,
darba samaksa un sociālās garantijas |
|
|
|
IV nodaļa Valsts tiesu eksperts,
darba samaksa un sociālās garantijas |
15.pants. Tiesu ekspertīžu iestāde (1) Tiesu ekspertīžu iestāžu sarakstu apstiprina Ministru kabinets. (2) Tiesu ekspertīžu iestādē tiesu eksperta
amati ir: 1) tiesu ekspertīžu iestādes vadītāja
vietnieks ekspertīžu jautājumos; 2) tādas struktūrvienības vadītājs un
vadītāja vietnieks, kuras pamatdarbība ir tiesu ekspertīžu veikšana; 3) amati, kuru pamatfunkcija ir tiesu
ekspertīžu veikšana. (3) Ja tiesu ekspertīžu iestādes vadītājs
veic tiesu ekspertīzes, uz viņu arī attiecas šā likuma IV nodaļa. (4) Tiesu ekspertīžu iestāžu maksas
pakalpojumu cenrādi apstiprina Ministru kabinets. |
|
|
|
13.pants. Tiesu ekspertīžu iestāde (1) Tiesu ekspertīžu iestāžu sarakstu apstiprina Ministru kabinets. (2) Tiesu ekspertīžu iestādē tiesu eksperta
amati ir šādi: 1) tiesu ekspertīžu iestādes vadītāja
vietnieks ekspertīžu jautājumos; 2) tādas struktūrvienības vadītājs un
vadītāja vietnieks, kuras pamatdarbība ir tiesu ekspertīžu veikšana; 3) amati, kuru pamatfunkcija ir tiesu
ekspertīžu veikšana. (3) Ja tiesu ekspertīžu iestādes vadītājs
veic tiesu ekspertīzes, uz viņu arī attiecas šā likuma IV nodaļa. (4) Tiesu ekspertīžu iestāžu maksas
pakalpojumu cenrādi apstiprina Ministru kabinets. |
16.pants. Valsts tiesu
eksperts tiesu ekspertīžu iestādē (1) Valsts
tiesu ekspertu ieceļ amatā un atbrīvo no amata iestādes vadītājs, un piecu
darbdienu laikā informē par to Tieslietu ministriju. (2) Uz valsts tiesu ekspertu attiecas normatīvajos aktos noteiktie
valsts amatpersonas pienākumi un amatu savienošanas ierobežojumi. (3) Valsts tiesu ekspertīžu iestāžu valsts
tiesu ekspertiem, kuru tiesiskās attiecības neregulē citi speciālie likumi,
darba samaksu, pabalstu un kompensāciju apmērus un kārtību, kā arī
atvaļinājuma piešķiršanas un kvalifikācijas celšanas kārtību nosaka šā
likuma 17., 18., 19. un 20.pants. |
14. |
Juridiskais birojsAizstāt
16.panta trešajā daļā vārdus un skaitļus šā likuma 17., 18., 19. un
20.pants ar vārdiem šis likums. |
Atbalstīts
|
14.pants. Valsts tiesu
eksperts tiesu ekspertīžu iestādē (1) Valsts
tiesu ekspertu ieceļ amatā un atbrīvo no amata tiesu ekspertīžu iestādes
vadītājs un piecu darbdienu laikā informē par to Tieslietu ministriju. (2) Uz valsts tiesu ekspertu attiecas normatīvajos aktos noteiktie
valsts amatpersonas pienākumi un amatu savienošanas ierobežojumi. (3) Valsts tiesu ekspertīžu iestāžu valsts
tiesu ekspertiem, kuru tiesiskās attiecības neregulē citi speciālie likumi,
darba samaksu, pabalstu un kompensāciju apmērus un kārtību, kā arī
atvaļinājuma piešķiršanas un kvalifikācijas celšanas kārtību nosaka šis
likums. |
17.pants. Darba samaksa, pabalsti un
kompensācijas (1) Valsts tiesu eksperta darba samaksu (darba algu, piemaksas,
prēmijas) nosaka saskaņā ar vienoto valsts budžeta iestāžu darba samaksas
sistēmu. Valsts tiesu eksperta darba algu nosaka atbilstoši amata saimei,
līmenim un kvalifikācijas pakāpei Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un
apmērā. (2) Valsts tiesu ekspertam ir tiesības papildus noteiktajai darba
samaksai saņemt valsts civildienesta ierēdnim noteiktos pabalstus un
kompensācijas, ja šajā likumā nav noteikts citādi. (3) Valsts nodrošina valsts tiesu eksperta
veselības un dzīvības apdrošināšanu. Apdrošinājuma summa nedrīkst pārsniegt
attiecīgā valsts tiesu eksperta 24 mēnešalgu apmēru. |
|
|
|
15.pants. Darba samaksa, pabalsti un
kompensācijas (1) Valsts tiesu eksperta darba samaksu (darba algu, piemaksas,
prēmijas) nosaka saskaņā ar vienoto valsts budžeta iestāžu darba samaksas
sistēmu. Valsts tiesu eksperta darba algu nosaka atbilstoši amata saimei,
līmenim un kvalifikācijas pakāpei Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un
apmērā. (2) Valsts tiesu ekspertam ir tiesības papildus noteiktajai darba
samaksai saņemt valsts civildienesta ierēdnim noteiktos pabalstus un
kompensācijas, ja šajā likumā nav noteikts citādi. (3) Valsts nodrošina valsts tiesu eksperta
veselības un dzīvības apdrošināšanu. Apdrošinājuma summa nedrīkst pārsniegt
attiecīgā valsts tiesu eksperta 24 mēnešalgu apmēru. |
18.pants. Atlaišanas pabalsts Ja valsts tiesu eksperts tiek atbrīvots no amata
sakarā ar tiesu ekspertīžu iestādes vai amata likvidāciju, tiesu ekspertīžu
iestādes tiesu eksperts saņem pabalstu: 1) viena mēneša vidējās izpeļņas
apmērā, ja persona tiesu eksperta amatā ir nostrādājusi mazāk par trim
gadiem; 2) divu mēnešu vidējās izpeļņas apmērā,
ja persona tiesu eksperta amatā ir nostrādājusi trīs līdz astoņus gadus; 3) triju mēnešu vidējās izpeļņas apmērā,
ja persona tiesu eksperta amatā ir nostrādājusi astoņus līdz 15 gadus; 4) četru mēnešu vidējās izpeļņas apmērā,
ja persona tiesu eksperta amatā ir nostrādājusi vairāk par 15 gadiem. |
15. 16. 17. 18. |
Juridiskais birojsIzslēgt
18.panta 1.punktā vārdu viena. Juridiskais birojsAizstāt
18.panta 2.punktā vārdus divu mēnešu vidējās izpeļņas apmērā ar vārdiem
mēneša vidējās izpeļņas divkāršā apmērā. Juridiskais birojsAizstāt
18.panta 3.punktā vārdus triju mēnešu vidējās izpeļņas apmērā ar vārdiem mēneša vidējās izpeļņas
trīskāršā apmērā. Juridiskais birojsAizstāt
18.panta 4.punktā vārdus četru mēnešu vidējās izpeļņas apmērā ar vārdiem
mēneša vidējās izpeļņas četrkāršā apmērā. |
Atbalstīts
Atbalstīts Atbalstīts Atbalstīts |
16.pants. Atlaišanas pabalsts Ja valsts tiesu eksperts tiek atbrīvots no amata
sakarā ar tiesu ekspertīžu iestādes vai amata likvidāciju, viņš saņem
pabalstu: 1) mēneša vidējās izpeļņas apmērā, ja
tiesu eksperta amatā ir nostrādājis mazāk par trim gadiem; 2) mēneša vidējās izpeļņas divkāršā apmērā, ja tiesu
eksperta amatā ir nostrādājis trīs līdz astoņus gadus; 3) mēneša vidējās izpeļņas trīskāršā apmērā, ja tiesu
eksperta amatā ir nostrādājis astoņus līdz 15 gadus; 4) mēneša vidējās izpeļņas četrkāršā apmērā, ja tiesu
eksperta amatā ir nostrādājis vairāk par 15 gadiem. |
19.pants. Atvaļinājums (1) Valsts
tiesu ekspertam katrā kalendāra gadā piešķir ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu,
kura ilgums ir vismaz četras kalendāra nedēļas. (2) Atbilstoši valsts tiesu eksperta
darba stāžam ik pēc pieciem tiesu ekspertīžu iestādē nostrādātajiem
gadiem ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu pagarina par trim kalendāra dienām,
bet kopumā ne vairāk kā par trim kalendāra nedēļām. |
19. 20. 21. |
Juridiskais birojsIzteikt
19.panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Valsts
tiesu ekspertam piešķir ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu, kas nav īsāks par
četrām kalendāra nedēļām, neskaitot svētku dienas. Juridiskais
birojs Izslēgt
19.panta otrajā daļā vārdus atbilstoši valsts tiesu eksperta darba stāžam. Juridiskā komisijaIzteikt
19.panta otro daļu šādā redakcijā: Ik pēc pieciem
tiesu ekspertīžu iestādē nostrādātajiem gadiem, tiesu eksperta amatā,
ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu pagarina par trim kalendāra dienām, bet
kopumā ne vairāk kā par trim kalendāra nedēļām. |
Atbalstīts
Daļēji atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšlikumā Nr. 21 Atbalstīts |
17.pants. Atvaļinājums (1) Valsts tiesu ekspertam piešķir ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu, kas
nav īsāks par četrām kalendāra nedēļām, neskaitot svētku dienas. (2) Ik pēc pieciem tiesu ekspertīžu
iestādē tiesu eksperta amatā nostrādātajiem gadiem, ikgadējo apmaksāto
atvaļinājumu pagarina par trim kalendāra dienām, bet kopumā ne vairāk kā par
trim kalendāra nedēļām. |
20.pants. Kvalifikācijas paaugstināšana (1) Tiesu ekspertīžu iestādes vadītājs nodrošina valsts tiesu
ekspertam iespēju ne mazāk kā vienu nedēļu gadā paaugstināt kvalifikāciju
Latvijā vai ārvalstīs, saglabājot viņam mēnešalgu un sedzot kvalifikācijas
paaugstināšanas izdevumus. (2) Valsts tiesu ekspertam, kurš,
nepārtraucot amata pienākumu pildīšanu, sekmīgi mācās izglītības iestādē, lai
iegūtu amata pienākumu izpildei nepieciešamās zināšanas, tiesu ekspertīžu
iestāde sedz pusi no gada mācību maksas. (3) Valsts tiesu eksperts, kurš tiek
atbrīvots no amata pēc paša vēlēšanās un kurš pēc mācību maksas un
kvalifikācijas paaugstināšanas
izdevumu
segšanas nostrādājis mazāk par pieciem gadiem, atmaksā to mācību maksas un
kvalifikācijas paaugstināšanas
izdevumu
daļu, kuru segusi tiesu ekspertīžu iestāde. (4) Valsts tiesu ekspertu mācību maksas un kvalifikācijas
paaugstināšanas izdevumu segšanas un atmaksāšanas apmērus un kārtību nosaka
Ministru kabinets. |
|
|
|
18.pants. Kvalifikācijas paaugstināšana (1) Tiesu ekspertīžu iestādes vadītājs nodrošina valsts tiesu
ekspertam iespēju ne mazāk kā vienu nedēļu gadā paaugstināt kvalifikāciju
Latvijā vai ārvalstīs, saglabājot viņam mēnešalgu un sedzot kvalifikācijas
paaugstināšanas izdevumus. (2) Valsts tiesu ekspertam, kurš,
nepārtraucot amata pienākumu pildīšanu, sekmīgi mācās izglītības iestādē, lai
iegūtu amata pienākumu izpildei nepieciešamās zināšanas, tiesu ekspertīžu
iestāde sedz pusi no gada mācību maksas. (3) Valsts tiesu eksperts, kurš tiek
atbrīvots no amata pēc paša vēlēšanās un kurš pēc mācību maksas un
kvalifikācijas paaugstināšanas
izdevumu
segšanas nostrādājis mazāk par pieciem gadiem, atmaksā to mācību maksas un
kvalifikācijas paaugstināšanas
izdevumu
daļu, kuru segusi tiesu ekspertīžu iestāde. (4) Valsts tiesu ekspertu mācību maksas un kvalifikācijas
paaugstināšanas izdevumu segšanas un atmaksāšanas apmērus un kārtību nosaka
Ministru kabinets. |
V nodaļa Privātā tiesu eksperta darbība |
|
|
|
V nodaļa Privātā tiesu eksperta darbība |
21.pants. Privātā tiesu eksperta reģistrācija (1) Privātais tiesu eksperts piecu
darbdienu laikā pēc tiesu eksperta sertifikāta iegūšanas iesniedz Tieslietu
ministrijā šā likuma 4.panta otrās daļas 3.punktā noteikto informāciju. (2) Par jebkurām izmaiņām sniegtajā
informācijā privātais tiesu eksperts paziņo Tieslietu ministrijai triju
darbdienu laikā. |
|
|
|
19.pants. Privātā tiesu eksperta reģistrācija (1) Privātais tiesu eksperts piecu
darbdienu laikā pēc tiesu eksperta sertifikāta iegūšanas iesniedz Tieslietu
ministrijai šā likuma 4.panta otrās daļas 3.punktā noteikto informāciju. (2) Par jebkurām izmaiņām sniegtajā
informācijā privātais tiesu eksperts paziņo Tieslietu ministrijai triju
darbdienu laikā. |
22.pants. Privātā tiesu eksperta darbības ierobežojumi (1) Privātajam tiesu ekspertam nav tiesību
veikt: 1) šaujamieroču un to munīcijas tiesu
ekspertīzi; 2) sprāgstierīču un sprāgstvielu tiesu
ekspertīzi; 3) monētu un naudas zīmju (izņemot
vēsturiskas nozīmes objektus) tiesu ekspertīzi; 4) narkotisko, psihotropo un stipras
iedarbības vielu tiesu ekspertīzi; 5) tiesu medicīnisko ekspertīzi mirušiem
cilvēkiem un to biomateriālu tiesu ekspertīzi; 6) tiesu ekspertīzi par ārstniecības
personu profesionālo darbību; 7) tiesu medicīnas ekspertīzi veselības
stāvokļa noteikšanai aizdomās turētajai un apsūdzētajai personai; 8) stacionāro tiesu psihiatrisko
ekspertīzi. |
|
|
|
20.pants. Privātā tiesu eksperta darbības ierobežojumi (1) Privātajam tiesu ekspertam nav tiesību
veikt: 1) šaujamieroču un to munīcijas tiesu
ekspertīzi; 2) sprāgstierīču un sprāgstvielu tiesu ekspertīzi; 3) monētu un naudas zīmju (izņemot
vēsturiskas nozīmes objektus) tiesu ekspertīzi; 4) narkotisko, psihotropo un stipras
iedarbības vielu tiesu ekspertīzi; 5) tiesu medicīnisko ekspertīzi mirušiem
cilvēkiem un to biomateriālu tiesu ekspertīzi; 6) tiesu ekspertīzi attiecībā uz
ārstniecības personu profesionālo darbību; 7) tiesu medicīnas ekspertīzi aizdomās
turētās un apsūdzētās personas veselības stāvokļa noteikšanai; 8) stacionāro tiesu psihiatrisko ekspertīzi. |
23.pants. Privātā tiesu eksperta darbības kvalitātes nodrošināšana Privātais tiesu eksperts ir atbildīgs par tiesu ekspertīzē izmantoto
iekārtu regulāru kalibrēšanu un verifikāciju. |
|
|
|
21.pants. Privātā tiesu eksperta darbības kvalitātes nodrošināšana Privātais tiesu eksperts ir atbildīgs par tiesu ekspertīzē izmantoto
iekārtu regulāru kalibrēšanu un verifikāciju. |
VI nodaļa Tiesu ekspertu padome |
|
|
|
VI nodaļa Tiesu ekspertu padome |
24.pants. Tiesu ekspertu padome (1) Tiesu ekspertu padome (turpmāk
padome) ir tiesu ekspertu pārvaldības un uzraudzības institūcija, kas: 1) organizē ekspertu sertifikāciju un
resertifikāciju; 2) pieņem lēmumu par tiesu eksperta
sertifikāta izsniegšanu, apturēšanu un atņemšanu; 3) uzrauga un kontrolē tiesu ekspertu
darbību. (2) Padomes lēmumus var apstrīdēt, iesniedzot
attiecīgu iesniegumu tieslietu ministram. (3) Padomes darbu nodrošina Tieslietu
ministrija. |
|
|
|
22.pants. Tiesu ekspertu padome (1) Tiesu ekspertu padome (turpmāk
padome) ir tiesu ekspertu pārvaldības un uzraudzības institūcija, kas: 1) organizē ekspertu sertifikāciju un
resertifikāciju; 2) pieņem lēmumu par tiesu eksperta
sertifikāta izsniegšanu, apturēšanu un atņemšanu; 3) uzrauga un kontrolē tiesu ekspertu
darbību. (2) Padomes lēmumus var apstrīdēt, iesniedzot
attiecīgu iesniegumu tieslietu ministram. (3) Padomes darbu nodrošina Tieslietu
ministrija. |
25.pants. Padomes sastāvs (1) Padomes sastāvā ir: 1) tiesu ekspertīžu iestāžu vadītāji; 2) tiesu ekspertīžu
iestādes tiesu eksperts, kuru pilnvarojis iestādes vadītājs; 3) privāto tiesu ekspertu pārstāvis. (2) Tieslietu ministrs apstiprina padomes
personālsastāvu un ieceļ tās priekšsēdētāju. (3) Padomes
darbību un kompetenci nosaka Ministru kabinets. |
22. |
Juridiskā
komisija Izteikt
25.panta trešo daļu šādā redakcijā: |
Atbalstīts
|
23.pants. Padomes sastāvs (1) Padomes sastāvā ir: 1) tiesu ekspertīžu iestāžu vadītāji; 2) tiesu ekspertīžu
iestādes tiesu eksperts, kuru pilnvarojis iestādes vadītājs; 3) privāto tiesu ekspertu pārstāvis. (2) Tieslietu ministrs apstiprina padomes
personālsastāvu un ieceļ tās priekšsēdētāju. (3) Padomes
nolikumu apstiprina Ministru kabinets. |
VII nodaļa Tiesu eksperta
atbildība |
|
|
|
VII nodaļa Tiesu eksperta
atbildība |
26.pants.
Disciplinārlietas ierosināšana Disciplinārlietu pret tiesu ekspertu padome
ierosina pēc tiesneša vai prokurora priekšlikuma, pēc personas sūdzības vai
pēc padomes iniciatīvas par: 1) likumu un citu normatīvo aktu
neievērošanu; 2) kļūdainu vai nepamatotu ekspertu
atzinumu sniegšanu atkārtoti divu gadu laikā; 3) pienākumu nepildīšanu; 4) pilnvaru pārsniegšanu; 5) amata nelikumīgu izmantošanu; 6) nepiedienīgu un necienīgu izturēšanos. |
|
|
24.pants.
Disciplinārlietas ierosināšana Disciplinārlietu pret tiesu ekspertu padome
ierosina pēc tiesneša vai prokurora priekšlikuma, pēc personas sūdzības vai
pēc padomes iniciatīvas par: 1) likumu un citu normatīvo aktu
neievērošanu; 2) kļūdainu vai nepamatotu ekspertu
atzinumu sniegšanu atkārtoti divu gadu laikā; 3) pienākumu nepildīšanu; 4) pilnvaru pārsniegšanu; 5) amata nelikumīgu izmantošanu; 6) nepiedienīgu un necienīgu izturēšanos. |
|
27.pants. Disciplinārpārkāpumu izskatīšana un disciplinārsodu veidi (1) Disciplinārlietas izskatīšanas un sodu piemērošanas kārtību tiesu ekspertiem nosaka Ministru kabinets. (2) Tiesu ekspertam par
disciplinārpārkāpumiem var piemērot šādus disciplinārsodus: 1) piezīme; 2) rājiens; 3) tiesu eksperta sertifikāta atņemšana. (3) Valsts tiesu ekspertam par
disciplinārpārkāpumiem bez šā panta otrajā daļā minētajiem disciplinārsodiem
var piemērot arī šādus disciplinārsodus: 1) pazemināšana amatā uz laiku līdz vienam
gadam; 2) atbrīvošana no amata. (4) Valsts tiesu ekspertam
disciplinārsodu (izņemot sodu tiesu eksperta sertifikāta atņemšana) uzliek
iestādes vadītājs. |
23. 24. |
Juridiskais birojsPārvietot
27.panta pirmo daļu uz panta beigām. Juridiskā
komisija Papildināt
27.panta ceturto daļu ar vārdiem privātam tiesu ekspertam - padome. |
Atbalstīts
Atbalstīts |
25.pants. Disciplinārpārkāpumu izskatīšana un
disciplinārsodu veidi (1) Tiesu ekspertam par
disciplinārpārkāpumiem var piemērot šādus disciplinārsodus: 1) piezīme; 2) rājiens; 3) tiesu eksperta sertifikāta atņemšana. (2) Valsts tiesu ekspertam par
disciplinārpārkāpumiem bez šā panta otrajā daļā minētajiem disciplinārsodiem
var piemērot arī šādus disciplinārsodus: 1) pazemināšana amatā uz laiku līdz vienam
gadam; 2) atbrīvošana no amata. (3) Valsts tiesu ekspertam
disciplinārsodu (izņemot sodu tiesu eksperta sertifikāta atņemšana) uzliek
iestādes vadītājs, privātajam tiesu ekspertam padome. (4) Disciplinārlietas izskatīšanas un sodu piemērošanas kārtību tiesu ekspertiem nosaka Ministru kabinets. |
28.pants. Tiesu eksperta sertifikāta apturēšana un atņemšana (1) Tiesu eksperta sertifikātu var apturēt,
ja tiesu eksperts ir apsūdzētais vai aizdomās turētais krimināllietā par tīša
noziedzīga nodarījuma izdarīšanu. (2) Tiesu eksperta sertifikātu atņem, ja: 1) tiesu eksperts sistemātiski sniedz
nekvalitatīvus atzinumus un par to viņam ir piemēroti divi disciplinārsodi
viena gada laikā; 2) tiesu eksperts ir disciplināri sodīts
trīs reizes viena gada laikā; 3) uz tiesu ekspertu attiecas šā likuma
5.panta otrās daļas 2., 3. vai 4.punkts. (3) Tiesu eksperta sertifikāta apturēšanas
un atņemšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
26.pants. Tiesu eksperta sertifikāta apturēšana un atņemšana (1) Tiesu eksperta sertifikātu var apturēt,
ja tiesu eksperts ir apsūdzētais vai aizdomās turētais krimināllietā par tīša
noziedzīga nodarījuma izdarīšanu. (2) Tiesu eksperta sertifikātu atņem, ja: 1) tiesu eksperts sistemātiski sniedz
nekvalitatīvus atzinumus un par to viņam ir piemēroti divi disciplinārsodi
viena gada laikā; 2) tiesu eksperts ir disciplināri sodīts
trīs reizes viena gada laikā; 3) uz tiesu ekspertu attiecas šā likuma
5.panta otrās daļas 2., 3. vai 4.punkts. (3) Tiesu eksperta sertifikāta apturēšanas
un atņemšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
|
25. |
Juridiskais birojsPapildināt
likumprojektu ar 29.pantu šādā redakcijā: 29.pants.
Tiesu eksperta kriminālatbildība Par nepamatotu
atteikšanos veikt ekspertīzi vai apzināti nepatiesa atzinuma sniegšanu tiesu
eksperts ir atbildīgs saskaņā ar Krimināllikumu. |
Atbalstīts
|
27.pants. Tiesu eksperta kriminālatbildība Par nepamatotu
atteikšanos veikt ekspertīzi vai apzināti nepatiesa atzinuma sniegšanu tiesu
eksperts ir atbildīgs saskaņā ar Krimināllikumu. |
Pārejas noteikumi 1. Persona, kura šā likuma spēkā stāšanās dienā veic eksperta
pienākumus valsts tiešās pārvaldes iestādē vai valsts kapitālsabiedrībā un ir
saņēmusi eksperta tiesības apliecinošu dokumentu, ir pielīdzināma valsts
tiesu ekspertam, un viņai gada laikā pēc likuma spēkā stāšanās dienas
izsniedz tiesu eksperta sertifikātu, pamatojoties uz padomei iesniegto tiesu
ekspertīžu iestādes vadītāja ieteikuma vēstuli un tiesu eksperta tiesības
apliecinošo dokumentu. Tiesu eksperta sertifikāta derīguma termiņu nosaka
atbilstoši iesniegtajā tiesu eksperta tiesības
apliecinošajā dokumentā noteiktajam termiņam. Ja tiesu eksperta tiesības
apliecinošajā dokumentā termiņš nav noteikts, tiesu eksperta sertifikātu
izsniedz uz pieciem gadiem. 2. Līdz šā likuma 9.panta otrās daļas 3.punktā minēto metožu
akreditēšanai vai apstiprināšanai padomē, bet ne ilgāk kā līdz 2007.gada
25.decembrim tiesu eksperti ekspertīžu veikšanai izmanto tiesu ekspertīžu
iestādēs apstiprinātās metodes. 3. Triju mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā
stāšanās dienas Ministru
kabinets apstiprina tiesu ekspertīžu iestāžu sarakstu un padomes nolikumu un
izdod šā likuma 8.pantā paredzētos noteikumus. 4. Sešu mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā
stāšanās dienas Ministru
kabinets izdod šā likuma 7., 20., 27. un 28.pantā paredzētos noteikumus. |
26. |
Juridiskais birojsAizstāt pārejas
noteikumu 2.punktā skaitļus un vārdus šā likuma 9.panta otrās daļas 3.punktā
minēto metožu ar vārdiem ekspertīžu veikšanas metožu. |
Atbalstīts |
Pārejas noteikumi 1. Persona, kura šā likuma spēkā stāšanās dienā veic eksperta
pienākumus valsts tiešās pārvaldes iestādē vai valsts kapitālsabiedrībā un ir
saņēmusi eksperta tiesības apliecinošu dokumentu, pielīdzināma valsts tiesu
ekspertam, un tai gada laikā pēc likuma spēkā stāšanās dienas izsniedz tiesu
eksperta sertifikātu, pamatojoties uz padomei iesniegto tiesu ekspertīžu
iestādes vadītāja ieteikuma vēstuli un tiesu eksperta tiesības apliecinošo
dokumentu. Tiesu eksperta sertifikāta derīguma termiņu nosaka atbilstoši
iesniegtajā tiesu eksperta tiesības
apliecinošajā dokumentā noteiktajam termiņam. Ja tiesu eksperta tiesības
apliecinošajā dokumentā termiņš nav noteikts, tiesu eksperta sertifikātu
izsniedz uz pieciem gadiem. 2. Līdz ekspertīžu veikšanas metožu akreditēšanai vai
apstiprināšanai padomē, bet ne ilgāk kā līdz 2007.gada 25.decembrim tiesu
eksperti ekspertīžu veikšanai izmanto tiesu ekspertīžu iestādēs apstiprinātās
metodes. 3. Triju mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā
stāšanās dienas Ministru
kabinets apstiprina tiesu ekspertīžu iestāžu sarakstu un padomes nolikumu un
izdod šā likuma 8.pantā paredzētos noteikumus. 4. Sešu mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā
stāšanās dienas Ministru
kabinets izdod šā likuma 7., 20., 27. un 28.pantā paredzētos noteikumus. |
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī. |
|
|
|
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī. |