Likumprojekts
Grozījumi Administratīvā procesa likumā
Izdarīt Administratīvā procesa likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 23.nr.; 2003, 14.nr.;
2004, 4.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likuma tekstā vārdus "masu
saziņas" ar vārdu "plašsaziņas".
2. Aizstāt visā likuma tekstā vārdu "pasludināšana"
(attiecīgā locījumā) ar vārdu "sastādīšana"
(attiecīgā locījumā).
3. Izteikt 1.panta pirmo, otro un trešo daļu šādā redakcijā:
"(1) Iestāde ir tiesību subjekts, tā
struktūrvienība vai amatpersona, kurai ar normatīvo aktu vai publisko tiesību
līgumu piešķirtas noteiktas valsts varas pilnvaras valsts pārvaldes jomā.
(2) Augstāka iestāde ir tiesību subjekts,
tā struktūrvienība vai amatpersona, kas hierarhiskā kārtībā var dot rīkojumu
iestādei vai atcelt tās lēmumu.
(3) Administratīvais akts ir uz āru vērsts
tiesību akts, ko iestāde izdod publisko tiesību jomā attiecībā uz individuāli
noteiktu personu vai personām, nodibinot, grozot, konstatējot vai izbeidzot
konkrētas tiesiskās attiecības vai konstatējot faktisko situāciju.
Administratīvais akts ir arī lēmums par amatpersonas
vai iestādei īpaši pakļautas personas tiesiskā statusa nodibināšanu,
maiņu, izbeigšanu un šīs personas disciplināro sodīšanu, kā arī cits lēmums, ja
tas būtiski ierobežo amatpersonas
vai iestādei īpaši pakļautas personas cilvēktiesības. Administratīvais akts
nav:
1) iestādes lēmums vai citu veidu darbība privāto
tiesību jomā;
2) iestādes iekšējs lēmums, kas skar tikai pašu iestādi, tai
padotu iestādi vai īpaši pakļautu personu;
3) starplēmums (tostarp
procesuāls lēmums) administratīvā procesa ietvaros, izņemot gadījumu, ja tas
pats par sevi skar būtisku personas tiesību vai tiesisku interesi vai būtiski
apgrūtina to īstenošanu;
4) Saeimas, Valsts prezidenta, Ministru kabineta
un pašvaldības domes (padomes) politisks lēmums (piemēram, politisks paziņojums, deklarācija, aicinājums un paziņojums par amatpersonu ievēlēšanu);
5) kriminālprocesuāls lēmums un tiesas nolēmums.";
papildināt piekto daļu aiz vārdiem
"starptautiskie līgumi" ar vārdiem "un Eiropas Savienības (Kopienu) pamatlīgumi un uz to pamata izdotie
normatīvie akti".
4. Izteikt 3.panta
otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Administratīvais process tiesā notiek
saskaņā ar šo likumu. Ja cita likuma speciālā tiesību norma nosaka citu
kārtību, kas nav pretrunā ar Administratīvā procesa likuma mērķiem un
principiem, administratīvajā procesā tiesā piemēro cita likuma speciālo tiesību
normu."
5. Papildināt 4.pantu ar ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Šajā likumā
privātpersonai noteikto tiesību izmantošana pati par sevi nevar privātpersonai
radīt nelabvēlīgas, tai skaitā privāttiesiskas sekas."
6. Izteikt 28.panta piekto daļu jaunā redakcijā:
"(5) Lēmumu par trešās personas
pieaicināšanu iestādē šī persona, adresāts vai iespējamais adresāts septiņu
dienu laikā pēc tam, kad lēmums attiecīgajai personai paziņots vai citādi
kļuvis zināms, var apstrīdēt augstākā iestādē, bet, ja augstākas iestādes nav
vai tā ir Ministru kabinets, pārsūdzēt tiesā. Augstākas iestādes lēmumu
septiņu dienu laikā var pārsūdzēt tiesā. Tiesa sūdzību izskata rakstveida
procesā. Ja nepieciešams, tiesa var noteikt sūdzības izskatīšanu mutvārdu
procesā. Tiesas lēmums nav pārsūdzams."
7. 30.pantā:
izslēgt otrajā daļā vārdus "un dot atzinumu";
papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Tiesa var pieaicināt procesā iestādi, lai tā savas
kompetences ietvaros sniegtu atzinumu lietā. Pieaicinātajai iestādei ir
pienākums sniegt tiesai pieprasīto atzinumu."
8. Izteikt 31.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Publisko tiesību juridiskā persona var
būt pieteicējs:
1) lietās par publisko tiesību līgumiem;
2) gadījumos,
kad publisko tiesību subjekts var būt administratīvā akta adresāts vai to var
skart faktiskā rīcība;
3) citos ārējā normatīvajā
aktā noteiktajos gadījumos."
9. Izteikt 37.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Administratīvā procesa
dalībnieks, pamatojot lūgumu, var rakstveidā lūgt iestādi vai tiesu nomainīt
personu, kura piedalās lietā iestādes pusē. Iestāde
lēmumu sakarā ar šādu lūgumu pieņem septiņu dienu laikā. Ja lūgumu noraida, pēc
lūguma iesniedzēja pieprasījuma lēmums par noraidījumu izsniedzams rakstveidā.
Septiņu dienu laikā pēc tam, kad lēmums attiecīgajai personai paziņots vai
citādi kļuvis zināms, to var apstrīdēt augstākā iestādē, bet, ja augstākas
iestādes nav vai tā ir Ministru kabinets, pārsūdzēt tiesā. Augstākas iestādes
lēmumu septiņu dienu laikā var pārsūdzēt tiesā. Tiesa sūdzību izskata rakstveida procesā. Ja nepieciešams, tiesa var
noteikt sūdzības izskatīšanu mutvārdu procesā. Tiesas lēmums nav
pārsūdzams."
10. Izteikt 48.pantu šādā redakcijā:
"48.pants. Procesuālā termiņa
atjaunošanas un pagarināšanas kārtība
(1) Lūgumu par
procesuālā termiņa pagarināšanu vai nokavētā termiņa atjaunošanu iesniedz
iestādei vai tiesai, attiecībā uz kuru nokavēto darbību vajadzēja izpildīt.
(2) Iestāde vai tiesa (tiesnesis)
jautājumu par procesuālā termiņa atjaunošanu izlemj desmit dienu laikā. Par
tiesas vai tiesneša atteikumu pagarināt vai atjaunot termiņu var iesniegt
blakus sūdzību."
11. 49.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Ja
iestāde neievēro
šajā likumā vai citos normatīvajos aktos noteikto termiņu, kurā tai
administratīvajā procesā jāizpilda procesuālā darbība kāda administratīvā
procesa dalībnieka labā, šis administratīvā procesa dalībnieks var griezties ar
sūdzību augstākā iestādē, bet, ja
augstākas iestādes nav vai tā ir Ministru kabinets, tiesā. Augstāka iestāde
septiņu dienu laikā, bet tiesa saprātīgā termiņā pieņem lēmumu, ar kuru uzdod
iestādei izpildīt attiecīgo procesuālo darbību, nosakot konkrētu termiņu. Tiesa
sūdzību izskata rakstveida procesā. Ja nepieciešams, tiesa var noteikt sūdzības
izskatīšanu mutvārdu procesā. Tiesas lēmums nav pārsūdzams.";
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ja šis likums vai cits normatīvais akts nosaka termiņu,
kurā iestādei administratīvā procesa gaitā jāizpilda procesuālā darbība, kas
iesniedzējam vai iespējamajam administratīvā akta adresātam ir nelabvēlīga, pēc
termiņa izbeigšanās šo procesuālo darbību vairs nevar izpildīt, ja vien
iestādes pieļautajam termiņa nokavējumam nav pienācīga pamatojuma."
12. Papildināt 54.panta trešo daļu ar trešo
teikumu šādā redakcijā:
"Informāciju, kas atklāj tās personas
identitāti, kura ziņojusi par tiesībpārkāpumu, var sniegt tikai ar šīs personas
piekrišanu, izņemot tiesību normās noteiktos gadījumus."
13. 59.pantā:
papildināt pirmo
daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Lai iegūtu
nepieciešamo informāciju un panāktu tiesisku, taisnīgu un efektīvu lietas
izskatīšanu, iestāde pēc iespējas dod administratīvā procesa dalībniekiem
norādījumus un ieteikumus.";
izteikt otrās
daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Iegūstot informāciju, iestāde var izmantot
visas tiesiskās metodes, arī iegūt informāciju no administratīvā procesa
dalībniekiem, citām institūcijām, kā
arī ar liecinieku, ekspertu, apskates, dokumentu un cita veida pierādījumu
palīdzību.";
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Procesa dalībniekam ir pienākums
iesniegt pierādījumus, kas ir viņa rīcībā, un paziņot iestādei par faktiem, kas
tam ir zināmi un kas konkrētajā lietā varētu būt būtiski."
14. 64.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdu "īsāks" ar vārdu
"cits";
izteikt otro un trešo daļu šādā redakcijā:
"(2) Ja objektīvu iemeslu dēļ šā panta pirmajā daļā noteikto
termiņu nav iespējams ievērot, iestāde to var pagarināt uz laiku, ne ilgāku par
četriem mēnešiem no iesnieguma iesniegšanas dienas, par to paziņojot
iesniedzējam. Ja nepieciešama ilgstoša faktu konstatācija, lēmuma pieņemšanas
termiņu ministrijas valsts sekretārs vai pašvaldības domes (padomes)
priekšsēdētājs, bet, ja iestāde nav nevienas ministrijas padotībā, iestādes
vadītājs ar motivētu lēmumu var pagarināt līdz gadam, paziņojot par to
iesniedzējam. Lēmumu par termiņa pagarināšanu var apstrīdēt un pārsūdzēt. Tiesa
sūdzību izskata rakstveida procesā. Ja nepieciešams, tiesa var
noteikt sūdzības izskatīšanu mutvārdu procesā. Tiesas lēmums nav pārsūdzams.
(3) Steidzamos
gadījumos iesniedzējs var griezties iestādē ar motivētu iesniegumu, lūdzot
izdot administratīvo aktu saīsinātā termiņā. Iestāde šādu iesniegumu
nekavējoties izskata un pieņem rakstveida lēmumu. Atteikuma gadījumā lēmumu
nekavējoties paziņo iesniedzējam. Šo lēmumu var apstrīdēt un pārsūdzēt. Tiesa
sūdzību izskata rakstveida procesā. Ja nepieciešams, tiesa var noteikt sūdzības
izskatīšanu mutvārdu procesā. Tiesas lēmums nav pārsūdzams."
15. Izteikt 72.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Iestādes
atteikumu izlabot šā panta pirmajā daļā minētās kļūdas adresāts septiņu dienu
laikā var apstrīdēt augstākā iestādē vai ja tādas nav vai tā ir Ministru
kabinets pārsūdzēt tiesā. Tiesa sūdzību izskata rakstveida procesā. Ja
nepieciešams, tiesa var noteikt sūdzības izskatīšanu mutvārdu procesā. Tiesas
lēmums nav pārsūdzams."
16. Aizstāt 76.panta otrās daļas pirmajā teikumā vārdu
"institūcijā" ar vārdu "iestādē".
17. Aizstāt 83.panta nosaukumā vārdu
"Neapstrīdēta" ar vārdu "Neapstrīdama".
18. Papildināt 86.panta otro daļu ar 5.punktu
šādā redakcijā:
"5) ja administratīvā akta prettiesiskums ir
tik acīmredzams, ka akta adresāts to varēja un viņam to vajadzēja
apzināties."
19. 89.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Faktiskā rīcība ir iestādes rīcība
publisko tiesību jomā, kas neizpaužas tiesību akta veidā un kas ir vērsta uz
faktisko seku radīšanu, ja privātpersonai uz šo rīcību ir tiesības vai šīs
rīcības rezultātā ir radies vai var rasties personas subjektīvo tiesību vai
tiesisko interešu aizskārums. Iestādes procesuālās darbības (darbības, kurām
iztrūkst galējā noregulējuma rakstura) nav faktiskā rīcība.";
papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Par faktisko rīcību atzīstamas arī
tādas iestādes darbības, kas neatkarīgi no iestādes nodoma rada tādas faktiskās
sekas, kuru rezultātā privātpersonai ir radies vai var rasties būtisks tiesību
aizskārums."
20. Izteikt 90. un 91.pantu
šādā redakcijā:
"90. Iestādes apsvērumi un paziņojums par
faktisko rīcību
(1) Iestādei, veicot vai plānojot veikt faktisko
rīcību, ir jāizdara tie paši apsvērumi, kas izdodot administratīvo aktu (65. un
66.pants).
(2) Ja iestāde savu faktisko rīcību paredzēja vai
tā bija jāparedz pirms faktiskās rīcības veikšanas, iestāde paziņo par
faktiskās rīcības nepieciešamību, vietu un laiku attiecīgajai personai. Šāds
paziņojums var būt individuāls vai publisks.
91.pants. Iesniegums par iestādes faktisko
rīcību
(1) Persona, kura uzskata, ka iestādes plānotā vai jau iesāktā
faktiskā rīcība aizskar vai var aizskart šīs personas tiesības vai tiesiskās
intereses, var vērsties iestādē ar iesniegumu par iestādes nodoma mainīšanu
attiecībā uz šo faktisko rīcību.
(2) Iestāde iesniegumu izskata un izvērtē pirms faktiskās rīcības
veikšanas vai, ja tas iespējams, pirms tās pabeigšanas. Savu lēmumu iestāde
paziņo vispārējā kārtībā. Privātpersona var apstrīdēt vai pārsūdzēt šo iestādes
lēmumu kā administratīvo aktu.
(3) Privātpersona, kura uzskata, ka iestādes sniegtā izziņa nav
pareiza, var vērsties šajā iestādē ar iesniegumu par pareizas izziņas izdošanu.
Ja iestāde iesniedzēja lūgumu neapmierina, iesniedzējs var apstrīdēt vai
pārsūdzēt šo iestādes lēmumu kā administratīvo aktu.
(4) Citos gadījumos privātpersona var
tieši vērsties tiesā ar pieteikumu par iestādes faktisko rīcību."
21. Papildināt 99.pantu ar ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Ministru kabinets nosaka uzziņas
sagatavošanā un saskaņošanā iesaistīto iestāžu sadarbības kārtību."
22. Izteikt 108.pantu šādā
redakcijā:
"108.pants.
Administratīvās lietas izskatīšanas atklātums
(1) Administratīvo
lietu tiesā izskata atklāti.
(2) Ja
lietas apstākļu objektīvai noskaidrošanai tiesai nepieciešams pārbaudīt
informāciju, kas satur valsts noslēpumu, lietas izskatīšana pēc būtības tiesas
sēdē notiek divās daļās. Pirmajā daļā procesa dalībnieki sniedz paskaidrojumus
un īsteno citas administratīvā procesa dalībnieka tiesības, neskarot valsts
noslēpumu saturošo informāciju. Otrajā daļā, piedaloties procesa dalībniekiem,
kuriem ir speciālā atļauja pieejai valsts noslēpumam, tiesa pārbauda valsts
noslēpumu saturošo informāciju. Valsts noslēpumu saturošie dokumenti lietas
materiāliem netiek pievienoti. Tiesas sēdes protokolā tiek izdarīta atzīme par
laiku, kad tiesa uzsāka un pabeidza attiecīgo dokumentu pārbaudi. Tiesas
sprieduma motīvu daļā tiesas argumentus, kas attiecas uz valsts noslēpumu
saturošas informācijas novērtējumu, neatspoguļo, bet aizstāj ar norādi, ka
tiesa konkrēto informāciju ir pārbaudījusi un izvērtējusi, par ko izdarīta
atzīme tiesas sēdes protokolā.
(3) Pēc
motivēta tiesas lēmuma administratīvo lietu var izskatīt slēgtā tiesas sēdē vai
ierobežot personas pieeju lietas materiāliem, lai neizpaustu administratīvā
procesa dalībnieka privātās dzīves apstākļus, kā arī lai aizsargātu valsts,
profesionālo, komerciālo vai adopcijas noslēpumu.
(4) Slēgtā tiesas sēdē piedalās administratīvā
procesa dalībnieki, bet, ja nepieciešams, arī eksperts un tulks.
(5) Slēgtā
tiesas sēdē lietu izskata, ievērojot attiecīgos tiesvedības noteikumus.
(6) Tiesas nolēmums ir vispārpieejama informācija.
Slēgtā tiesas sēdē izskatītā lietā vispārpieejama
informācija ir tiesas nolēmuma ievaddaļa un rezolutīvā daļa.
(7) Plašsaziņas
līdzekļu darbinieki ar tiesas atļauju var ierakstīt (lietot skaņas vai attēla
ieraksta un pārraides tehniku) tiesas sēdes gaitu. Tiesa var noteikt šāda
ieraksta publicēšanas aizliegumu līdz noteiktas procesuālās darbības
izpildīšanai vai sprieduma sastādīšanai.
(8) Rakstveida procesā attiecīgi piemēro šā
likuma 54.pantu.
(9) Tiesas nolēmumus pilnā apjomā publicē
internetā. Tās nolēmuma daļas, kas satur ierobežotas pieejamības informāciju
vai valsts noslēpumu, nepublicē, bet aizstāj ar norādi, kāpēc sprieduma daļa
nav vispārpieejama."
23. Izteikt 114.pantu šādā
redakcijā:
"114.pants. Rakstveida process
(1) Ja lietā esošie dokumenti ir pietiekami un
tam rakstveidā piekritis pieteicējs un
trešā persona, tiesa var izspriest lietu bez tiesas sēdes (rakstveida
procesā).
(2) Ja administratīvā procesa dalībnieks
piekritis lietas izskatīšanai rakstveida procesā, uzskatāms, ka viņš piekritis
rakstveida procesam arī nākamajās tiesu instancēs. Piekrišana rakstveida
procesam neliedz administratīvā procesa dalībniekam nākamajā tiesu instancē
prasīt lietas iztiesāšanu mutvārdu procesā."
24. Papildināt 121.pantu ar
ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ja jautājums par pieteikuma
vai lietas pakļautību atzīstams par sevišķi sarežģītu, tiesnesis vai tiesa
vēršas ar iesniegumu pie Augstākās tiesas priekšsēdētāja pakļautības jautājuma
izšķiršanai."
25. Izslēgt 122.panta
otrajā daļā vārdus "fiziskā un
juridiskā persona".
26. Izteikt 125.panta pirmās
daļas 4.punktu šādā redakcijā:
"4) pieteikumu
atstāj bez izskatīšanas, pamatojoties uz to, ka pieteicējs nav ievērojis
noteikto lietas ārpustiesas izskatīšanas kārtību vai pieteikumu iesniegusi
rīcībnespējīga persona."
27. Izteikt 128.panta trešo
daļu šādā redakcijā:
"(3) Tiesa vai
tiesnesis, ievērojot fiziskās personas mantisko stāvokli, var pilnīgi vai
daļēji atbrīvot personu no
valsts nodevas samaksas."
28. Izteikt 129.pantu šādā
redakcijā:
"129.pants. Lēmuma pārsūdzēšana valsts nodevas
jautājumos
Par lēmumu,
kas saistīts ar valsts nodevu, persona, uz kuru tas attiecas, var iesniegt
blakus sūdzību."
29. 132.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Tiesas pavēsti parasti nogādā pa pastu
vai ziņnesis uz aicināmās vai izsaucamās personas norādīto adresi. Lietas dalībniekam ir pienākums paziņot
tiesai par savas adreses maiņu lietas tiesvedības laikā. Ja tāda paziņojuma
nav, pavēsti nosūta uz pieteikumā norādīto adresi. Šajā gadījumā uzskatāms, ka
lietas dalībniekam ir paziņots par lietas izskatīšanas laiku un vietu.";
izteikt ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Ja persona nav sasniedzama, izmantojot
šā panta trešajā daļā norādītos sakaru veidus, tiesas pavēsti nogādā uz
aicināmās vai izsaucamās personas norādīto
adresi."
30. Aizstāt 135.panta trešajā daļā vārdus
"šā likuma 132.panta ceturtajā daļā noteiktajā kārtībā" ar vārdiem
"šajā likumā noteiktajā kārtībā nogādājot pa pastu".
31. 139.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Iesniegtās piezīmes tiesa pievieno
tiesas sēdes protokolam, uz tām izdarot atzīmi, kurā norāda, vai tiesa
iesniegtajām piezīmēm piekrīt vai ne.";
izslēgt trešo, ceturto un piekto
daļu.
32. Izteikt 16.nodaļas
virsrakstu jaunā redakcijā:
"16.nodaļa
33. 140.pantā:
izteikt panta virsrakstu šādā
redakcijā:
"Procesuālo piespiedu
līdzekļu veidi";
aizstāt vārdus "šādas
procesuālās sankcijas" ar vārdiem "šādus procesuālos piespiedu
līdzekļus".
34. Izteikt 143.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Tiesas lēmuma norakstu par piespiedu
naudas uzlikšanu nekavējoties nosūta personai, kurai piespiedu nauda uzlikta.
Personai 30 dienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par piespiedu naudas
uzlikšanu jāiesniedz tiesā piespiedu naudas samaksu apliecinoši
dokumenti."
35. Izteikt 145.panta otrās daļas 2.punktu šādā
redakcijā:
"2) līdz lietas
izskatīšanas pēc būtības pabeigšanai rakstveidā grozīt pieteikuma pamatu vai
priekšmetu, kā arī prasījuma apmēru."
36. Papildināt 146.pantu ar
sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Ja
administratīvajā lietā kā trešās personas ar tādu pašu subjektīvo tiesību vai interesi (šā likuma 204.panta
piektā daļa) ir pieaicinātas vairāk nekā
desmit personas, šīm personām ir pienākums savu interešu pārstāvībai
nozīmēt vienu kopēju pārstāvi."
37. Papildināt 155.pantu ar ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Tiesa vai tiesnesis ar motivētu lēmumu
var atteikt pieteikuma par pierādījumu nodrošināšanu pieņemšanu izskatīšanai,
ja tā atzīst, ka pieteikums nav pieļaujams. Par šo tiesas lēmumu var iesniegt
blakus sūdzību."
38. Aizstāt 157.panta
sestajā daļā vārdus "atteikties pieņemt" ar vārdiem "pilnībā vai
daļā noraidīt".
39. Papildināt
163.panta 1.punktu aiz vārdiem "uzklausot grēksūdzi" ar vārdiem
"vai pastorālās sarunas laikā".
40. Aizstāt 166.panta otrajā daļā vārdus
"līdz simt latiem" ar vārdiem "līdz piecdesmit latiem".
41. Izteikt 177.pantu šādā
redakcijā:
"177.pants.
Atbildība par pieprasītās informācijas, rakstveida vai lietisko pierādījumu
neiesniegšanu
Ja tiesai nav paziņots, ka
nav iespējams iesniegt pieprasīto informāciju, rakstveida vai lietiskos
pierādījumus vai tie nav iesniegti tādu iemeslu dēļ, ko tiesa atzinusi par
neattaisnojošiem, tiesa var uzlikt attiecīgajai personai piespiedu naudu līdz
piecdesmit latiem. Piespiedu naudas samaksa neatbrīvo šo personu no pienākuma
iesniegt tiesas pieprasīto informāciju un pierādījumus."
42. 184.pantā:
izteikt 1.punktu šādā redakcijā:
"1) administratīvā akta izdošanu, atcelšanu
(atcelšana pilnībā vai daļā, arī grozīšana), spēkā esamību (atzīšana par spēkā
neesošu, atzīšana par spēku zaudējušu, arī atcelta administratīvā akta atzīšana
par spēkā esošu) vai atzīšanu par prettiesisku;";
izteikt 4.punktu šādā redakcijā:
"4) publisko
tiesību līguma atbilstību tiesību normām, tā spēkā esamību, noslēgšanu vai
izpildes pareizību."
43. Izteikt 185.pantu šādā
redakcijā:
"185.pants. Pārsūdzēta administratīvā akta
darbības apturēšana
(1) Pieteikuma iesniegšana
tiesā par administratīvā akta atcelšanu, atzīšanu par spēku zaudējušu vai spēkā
neesošu aptur administratīvā akta darbību no dienas, kad pieteikums saņemts
tiesā.
(2) Ja pieteicējs nav
administratīvā akta adresāts, administratīvā akta adresāts var lūgt tiesu,
motivējot lūgumu, atjaunot administratīvā akta darbību pilnībā vai daļēji.
(3) Par tiesas lēmumu, kas pieņemts saistībā ar šā
panta otrajā daļā paredzēto administratīvā akta adresāta lūgumu, desmit dienu
laikā var iesniegt blakus sūdzību. Administratīvā
apgabaltiesa blakus sūdzību izskata desmit dienu laikā.
(4) Šā panta pirmā daļa
neattiecas uz šādiem gadījumiem:
1) administratīvais akts
uzliek pienākumu samaksāt nodokli, nodevu vai citu maksājumu valsts vai
pašvaldības budžetā;
2) tas paredzēts citos likumos;
3) iestāde, pamatodama
izpildes steidzamību konkrētajā lietā, administratīvajā aktā īpaši noteikusi,
ka tas izpildāms nekavējoties;
4) policijas, robežsardzes,
zemessardzes, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta un citu likumā
pilnvarotu amatpersonu administratīvie akti izdoti, lai nekavējoties novērstu
tiešas briesmas valsts drošībai, sabiedriskajai kārtībai, personu dzīvībai,
veselībai un mantai;
5) pieteikumu
iesniedzis labvēlīga administratīvā akta adresāts, lai panāktu vēl labvēlīgāka
administratīvā akta izdošanu;
6) administratīvais
akts nodibina, maina vai izbeidz iestādes amatpersonas tiesisko statusu;
7) faktiskās
rīcības pārsūdzēšana;
8) ar
administratīvo aktu tiek atteikts nodibināt tiesiskas attiecības.
(5) Šā
panta ceturtajā daļā norādītajos gadījumos pieteicējs līdz lietas izskatīšanas
pēc būtības pirmās instances tiesā pabeigšanai var lūgt tiesu, motivējot
lūgumu, apturēt administratīvā akta darbību. Lūgumu tiesa izskata desmit dienu
laikā.
(6) Par tiesas lēmumu, kas
pieņemts saistībā ar šā panta piektajā daļā paredzēto pieteicēja lūgumu, desmit
dienu laikā var iesniegt blakus sūdzību. Administratīvā apgabaltiesa blakus
sūdzību izskata desmit dienu laikā.
(7) Ja tiesa noraida
pieteikumu par administratīvā akta atcelšanu, atzīšanu par spēku zaudējušu vai
spēkā neesošu, administratīvā akta darbība atjaunojas ar dienu, kad spriedums
stājas spēkā.
(8) Ja pirmās instances tiesa apmierina pieteikumu par
administratīvā akta atcelšanu, administratīvā akta darbība tiek apturēta līdz
dienai, kad spēkā stājas galīgais nolēmums lietā."
44. Izteikt 190.pantu šādā
redakcijā:
"190.pants.
Lemšana par pieteikumu
(1) Pēc pieteikuma saņemšanas tiesā tiesnesis
septiņu dienu laikā pieņem lēmumu par:
1) pieteikuma pieņemšanu un lietas ierosināšanu;
2) atteikšanos pieņemt pieteikumu;
3) pieteikuma atstāšanu bez virzības.
(2) Ja pieteikuma
iesniegšanai nokavēts procesuālais termiņš, šā panta pirmajā daļā noteiktais septiņu dienu termiņš skaitāms no
dienas, kad tiesnesis izlēmis jautājumu par procesuālā termiņa atjaunošanu.
(3) Ja šā likuma 121.panta ceturtajā daļā
paredzēto apstākļu dēļ tiesnesis nevar pieņemt vienu no šā panta pirmajā daļā
minētajiem lēmumiem, tas vēršas ar iesniegumu pie Augstākās tiesas
priekšsēdētāja pakļautības jautājuma izšķiršanai."
45. Papildināt likumu ar
190.1 pantu šādā redakcijā:
"190.1 pants. Procesuālā termiņa atjaunošana, iesniedzot pieteikumu
(1) Ja pieteicējs ir
nokavējis procesuālo termiņu pieteikuma iesniegšanai tiesā, iesniedzot
pieteikumu, pieteicējs lūdz tiesu atjaunot procesuālo termiņu. Tas, ka
pieteicējs nav lūdzis atjaunot procesuālo termiņu, ir pamats pieteikuma
atstāšanai bez virzības.
(2) Jautājumu par
procesuālā termiņa atjaunošanu tiesnesis izlemj rakstveida procesā.
(3) Ja nepieciešams,
tiesnesis jautājuma par procesuālā termiņa atjaunošanu izlemšanai var noteikt
tiesas sēdi, par tiesas sēdes laiku un vietu paziņojot iespējamiem
administratīvā procesa dalībniekiem. Šo personu neierašanās nav šķērslis
jautājuma izlemšanai tiesas sēdē."
46. 191.pantā:
papildināt pirmo daļu ar 9. un 10.punktu šādā
redakcijā:
"9) pieteikums iesniegts vairāk nekā trīs gadus
pēc administratīvā akta spēkā stāšanās dienas vai trīs gadus pēc dienas, kad
pieteicējam kļuvis zināms vai vajadzēja uzzināt par iestādes konkrēto faktisko
rīcību. Šajā punktā minētie termiņi nav atjaunojami;
10) tiesa nav
atjaunojusi nokavēto procesuālo termiņu pieteikuma
iesniegšanai.";
izteikt otro daļu šādā
redakcijā:
"(2) Par
atteikšanos pieņemt pieteikumu tiesnesis pieņem motivētu lēmumu. Iesniegto pieteikumu pieteicējam izsniedz pēc
lēmuma spēkā stāšanās."
47. 192.pantā:
aizstāt pirmās daļas 2.punktā vārdus un skaitļus
"pirmās daļas 1. un 2.punktā" ar vārdiem "pirmajā daļā";
papildināt pirmo daļu ar 3.punktu šādā redakcijā:
"3) pieteikums
ir iesniegts pēc pārsūdzības termiņa beigām un
tam nav pievienots lūgums par procesuālā termiņa atjaunošanu un motivēts paskaidrojums
par procesuālā termiņa nokavējuma iemesliem vai pierādījumi, kas apliecina
pārsūdzības termiņa nokavējuma iemeslu.";
papildināt otro daļu ar piekto teikumu šādā redakcijā:
"Ja
apelācijas instances tiesa blakus sūdzību noraida, tā lēmumā norāda termiņu,
līdz kuram pieteicējam jānovērš pirmās instances tiesas nolēmumā norādītie
trūkumi.";
izteikt ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Ja pieteicējs trūkumus noteiktā termiņā
nenovērš, pieteikumu ar motivētu lēmumu atzīst par neiesniegtu un atdod
pieteicējam. Par šo lēmumu var iesniegt blakus sūdzību.";
papildināt pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Ja pieteikumam nav pievienoti šā likuma
187.panta pirmajā daļā minētie dokumenti un pieteicējam nav iespēju šos
dokumentus iesniegt, tiesa atstāj pieteikumu bez virzības un pēc savas
iniciatīvas pieprasa trūkstošos dokumentus no iestādēm un personām."
48. Papildināt 193.pantu ar
trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Lēmumu
par lietu apvienošanu sastāda atsevišķa procesuāla dokumenta veidā."
49. Izteikt 195.pantu šādā
redakcijā:
"195.pants. Pagaidu noregulējuma pamats
(1) Ja ir pamats uzskatīt, ka pārsūdzētā
administratīvā akta darbība varētu radīt būtisku kaitējumu vai zaudējumus, kuru
novēršana vai atlīdzināšana būtu ievērojami apgrūtināta vai prasītu nesamērīgus
resursus, vai ja, izvērtējot tiesas rīcībā esošo informāciju, konstatējams, ka
pārsūdzētais administratīvais akts ir pirmsšķietami (prima facie) prettiesisks, tiesa pēc pieteicēja motivēta pieteikuma
var pieņemt lēmumu par pagaidu noregulējumu.
(2) Ja pieteicējs nav administratīvā akta
adresāts, pieteikumu par pagaidu noregulējumu var iesniegt arī administratīvā
akta adresāts. Pieteikumā par pagaidu noregulējumu norāda pagaidu noregulējuma
līdzekli.
(3) Pagaidu noregulējumu var piemērot jebkurā
lietas stadijā."
50. Izteikt 197.pantu šādā
redakcijā:
"197.pants.
Kārtība, kādā izlemjams pieteikums par pagaidu noregulējumu
Pieteikumu
par pagaidu noregulējumu izskata rakstveida procesā. Ja tiesnesis uzskata par
nepieciešamu, tas var noteikt pieteikuma par pagaidu noregulējumu izskatīšanu
tiesas sēdē, par ko paziņo administratīvā procesa dalībniekiem. Šo personu
neierašanās nav šķērslis pieteikuma izskatīšanai."
51. 203.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Pēc pieteikuma pieņemšanas izskatīšanai
pieteikuma un tam pievienoto dokumentu norakstus nekavējoties nosūta
atbildētājam rakstveida paskaidrojumu sniegšanai. Paskaidrojuma sniegšanai
tiesnesis nosaka termiņu, kas nevar būt garāks par 20 dienām no pieteikuma
noraksta saņemšanas dienas.";
papildināt pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Ja atbildētājs bez attaisnojoša iemesla
tiesneša noteiktajā termiņā neiesniedz paskaidrojumus, tiesnesis tam var uzlikt
piespiedu naudu līdz piecdesmit latiem."
52. 204.pantā:
izteikt pirmās daļas 1.punktu
šādā redakcijā:
"1) izlemj jautājumu par trešo personu
pieaicināšanu lietā un par nepieciešamību uzlikt trešajām personām pienākumu
savu interešu pārstāvībai nozīmēt vienu kopēju pārstāvi;";
izteikt otro un trešo daļu šādā redakcijā:
"(2) Lietā, kas izskatāma rakstveida
procesā, tiesnesis procesa dalībniekiem nosaka saprātīgu termiņu, līdz kuram
iesniedzami pieteikuma vai paskaidrojumu papildinājumi vai grozījumi, kā arī
jebkādi cita rakstura iesniegumi vai lūgumi.
(3) Ja nepieciešams,
tiesnesis var aicināt vienlaikus ierasties administratīvā procesa dalībniekus
un viņu pārstāvjus, lai iztaujātu viņus par lietas būtību, iebildumiem pret
pieteikumu, izskaidrotu viņu procesuālās tiesības un pienākumus, noskaidrotu
viņu viedokli par iespēju lietu izskatīt rakstveida procesā, kā arī izlemtu
citus ar lietas sagatavošanu saistītus jautājumus.";
papildināt pantu ar
ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:
"(4) Tiesnesis
var uzdot administratīvā procesa dalībniekiem rakstveidā atbildēt uz jautājumiem
par lietas faktiskajiem apstākļiem un juridisko būtību, kā arī izzināt viņu
viedokli par iespēju izskatīt lietu rakstveida procesā.
(5) Ja tiesnesis konstatē, ka lietā kā trešās
personas būtu pieaicināmas vairākas personas, iespējams, konkrēti neidentificētas
personas, kuru tiesības piedalīties procesā izriet no analogas ar lietas būtību
saistītas subjektīvās tiesības un intereses, tiesnesis lēmumā par trešās
personas pieaicināšanu lietā nenorāda konkrētus pieaicināmo personu vārdus un
uzvārdus, bet gan identificē pieaicināmās trešās personas pēc tām piemītošajām
konkrētajām subjektīvajām tiesībām vai interesēm. Šādos gadījumos tiesa lēmumu
par trešo personu pieaicināšanu lietā nosūta tām personām, kuru dzīvesvietu vai
atrašanās vietu tiesai ir iespējams noskaidrot no lietas materiāliem. Turklāt
šādos gadījumos tiesa oficiālajā laikrakstā publicē paziņojumu par ierosināto
administratīvo lietu un aicinājumu trešajām personām iepazīties ar lietu un
ierasties uz lietas izskatīšanu. Ja šāds paziņojums ir publicēts, atzīstams, ka
šīm trešajām personām par lietas izskatīšanu pienācīgi paziņots."
53. Aizstāt 214.panta trešajā daļā vārdus
"līdz simt latiem" ar vārdiem "līdz piecdesmit latiem".
54. Izteikt 243.pantu šādā
redakcijā:
"243.pants. Paziņojums par sprieduma taisīšanu
Pēc tiesas debatēm un replikām, ja tādas ir, tiesa
aiziet gatavot spriedumu, par to paziņojot tiesas sēžu zālē esošajiem, nosakot
laiku, kad spriedums būs sastādīts un
pieejams tiesas kancelejā, un izskaidrojot sprieduma pārsūdzēšanas kārtību un
termiņus. Tiesa spriedumu
sastāda ne vēlāk kā divdesmit vienas dienas laikā."
55. Papildināt 250.pantu ar
ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Tiesa taisa spriedumu par publisko tiesību līguma atbilstību tiesību normām, tā
spēkā esamību, noslēgšanu vai izpildes pareizību, pārbaudījusi, vai publisko
tiesību līgums noslēgts atbilstoši materiālo un procesuālo normu prasībām un
vai līguma nosacījumi un izpilde atbilst procesuālo un materiālo tiesību normu
prasībām."
56. Izslēgt 252.pantu.
57. 253.pantā:
izteikt ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Ja tiesa atzīst par pamatotu pieteikumu, kurā prasīts
konstatēt spēku zaudējuša administratīvā akta prettiesiskumu, tiesa spriedumā
konstatē, ka spēku zaudējušais administratīvais akts ir bijis prettiesisks.";
papildināt pantu ar piekto un
sesto daļu šādā redakcijā:
"(5) Ja tiesa atzīst pieteicēja tiesības uz
atlīdzinājumu, tā spriedumā uzdod izmaksāt pieteicējam atlīdzinājumu un nosaka
tā apmēru.
(6) Ja
nepieciešams, tiesa uzdod iestādei atceltā vai par spēkā neesošu atzītā
administratīvā akta vietā izdot jaunu administratīvo aktu. Lemjot par jauna
administratīvā akta izdošanu, iestādei jāņem vērā tiesas nolēmumā konstatētie
fakti un juridiskie apsvērumi."
58. Papildināt 255.pantu ar
trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja
tiesa atzīst par pamatotu pieteikumu, kurā prasīts konstatēt iestādes faktiskās
rīcības prettiesiskumu, tiesa spriedumā konstatē, ka iestādes faktiskā rīcība
ir bijusi prettiesiska."
59. Izteikt 258.pantu šādā redakcijā:
"258.pants.
Sprieduma noraksta izsniegšana
Tiesas sprieduma
norakstu administratīvā procesa dalībniekiem izsniedz nekavējoties pēc
sprieduma sastādīšanas."
60. Izteikt
260.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Tiesa
pēc savas iniciatīvas vai administratīvā procesa dalībnieka pieteikuma var
izlabot nolēmumā pārrakstīšanās vai matemātiskā aprēķina kļūdas. Jautājumu par
kļūdas labošanu izlemj rakstveida procesā, pirms tam paziņojot par to
administratīvā procesa dalībniekiem un nosakot termiņu iebildumu iesniegšanai.
Lēmumu par kļūdas labošanu nekavējoties nosūta administratīvā procesa
dalībniekiem."
61. 263.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Tiesas spriedums stājas spēkā pēc tam,
kad beidzies termiņš tā pārsūdzēšanai apelācijas kārtībā un sūdzība nav iesniegta.
Ja apelācijas sūdzība iesniegta, bet Administratīvā apgabaltiesa to atstājusi
bez izskatīšanas vai apelācijas tiesvedību izbeigusi, spriedums stājas spēkā no
attiecīgā lēmuma spēkā stāšanās brīža.";
izteikt ceturto daļu
šādā redakcijā:
"(4) Spēkā
stājies spriedums ir obligāti izpildāms, un to var atcelt tikai likumā
noteiktajā gadījumā un kārtībā."
62. Izteikt 267.pantu šādā redakcijā:
"267.pants. Sprieduma
noraksta nosūtīšana
Tiesa sprieduma norakstu triju
dienu laikā pēc sprieduma sastādīšanas nosūta procesa dalībniekiem, izņemot
gadījumu, ja sprieduma noraksts procesa dalībniekam izsniegts personīgi."
63. Izteikt 269.panta 1.punktu šādā
redakcijā:
"1) nav iespējams
izskatīt lietu tāpēc, ka nav ieradies kāds administratīvā procesa dalībnieks,
liecinieks, eksperts vai tulks vai pastāv citi svarīgi iemesli;".
64. Izteikt
279.pantu šādā redakcijā:
"279.pants.
Tiesas tiesības atstāt pieteikumu bez izskatīšanas
Tiesa var atstāt
pieteikumu bez izskatīšanas, ja pieteicējs, kuram paziņots par tiesas sēdes
norises laiku un vietu, atkārtoti neierodas uz tiesas sēdi bez attaisnojoša
iemesla un nav lūdzis izskatīt lietu viņa prombūtnē."
65. Papildināt
282.pantu ar 7. un 8.punktu šādā redakcijā:
"7) pēc pieteikuma saņemšanas tiesā pārsūdzētais administratīvais
akts ir atzīts par prettiesisku vai atcelts, vai atzīts par spēkā neesošu vai
spēku zaudējušu;
8) nokavēts procesuālais termiņš pieteikuma iesniegšanai un tiesa
to nav atjaunojusi."
66. Izteikt 283.pantu šādā redakcijā:
"283.pants. Lēmums par tiesvedības izbeigšanu
(1) Par tiesvedības izbeigšanu tiesa pieņem
motivētu lēmumu atsevišķa procesuālā dokumenta veidā. Šā likuma 282.panta
4.punktā paredzētajā gadījumā lēmumu par tiesvedības izbeigšanu lietā tiesa var
pieņemt bez tiesas sēdes.
(2) Par tiesas vai tiesneša lēmumu izbeigt
tiesvedību var iesniegt blakus sūdzību."
67. Aizstāt 286.panta otrajā daļā vārdus "ne
vēlāk kā nākamajā dienā" ar vārdiem "septiņu dienu laikā".
68. Izteikt
291.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Ja
spriedums sastādīts pēc noteiktā termiņa, pārsūdzēšanas termiņu skaita no
sprieduma sastādīšanas dienas."
69. Izteikt 309.panta otrās daļas 1.punktu šādā
redakcijā:
"1) Senāta rīcības sēdes lēmumu, ja ir
atteikts ierosināt kasācijas tiesvedību, kasācijas tiesvedība izbeigta vai
kasācijas sūdzības atstātas bez izskatīšanas;".
70. Papildināt 315.pantu ar trešo daļu šādā
redakcijā:
"(3) Ja blakus sūdzība iesniegta par lēmumu,
kurš neatbilst šā panta pirmās daļas 1. vai 2.punktam, tiesa atsakās pieņemt
blakus sūdzību. Par tiesas lēmumu atteikt pieņemt blakus sūdzību var iesniegt
blakus sūdzību."
71. Izteikt 316.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Blakus sūdzību var iesniegt desmit
dienu laikā no dienas, kad tiesa pieņēmusi lēmumu, izņemot šajā likumā
paredzētos gadījumus. Ja tiesa pieņēmusi saīsināto lēmumu, pārsūdzēšanas
termiņu skaita no pilna lēmuma sastādīšanas dienas."
72. Papildināt
322.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Blakus
sūdzību izskata rakstveida procesā. Ja nepieciešams, tiesa var noteikt blakus sūdzības
izskatīšanu mutvārdu procesā."
73. Papildināt 323.pantu ar otro daļu šādā
redakcijā:
"(2) Ja nepastāv objektīvi šķēršļi jautājuma
izlemšanai pēc būtības, Administratīvajai apgabaltiesai un Senātam, izskatot
blakus sūdzību, ir pienākums ar savu lēmumu izlemt jautājumu pēc būtības."
74. Izteikt
329.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Ja
spriedums sastādīts pēc noteiktā termiņa, pārsūdzēšanas termiņu skaita no
sprieduma sastādīšanas dienas."
75. Izteikt
336.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Iesniedzējs
var atsaukt kasācijas sūdzību līdz tiesas sēdei vai tiesas sēdes laikā. Ja
lietu izskata rakstveida procesā, iesniedzējs var atsaukt kasācijas sūdzību ne
vēlāk kā septiņas dienas pirms sprieduma saņemšanai noteiktā datuma."
76. Izteikt 338.pantu šādā redakcijā:
"338.pants. Rīcības sēde
(1) Lai izlemtu jautājumu par kasācijas
tiesvedības ierosināšanu, kasācijas sūdzību rīcības sēdē izskata Senāta
Administratīvo lietu departamenta priekšsēdētāja noteiktajā kārtībā norīkota
senatoru kolēģija, kuras sastāvā ir trīs senatori.
(2) Ja senatoru kolēģija vienbalsīgi atzīst, ka
kasācijas tiesvedības ierosināšana ir atsakāma, tā ar savu rīcības sēdes lēmumu
atsakās ierosināt kasācijas tiesvedību.
(3) Ja senatoru viedoklis par kasācijas
tiesvedības ierosināšanu atšķiras vai arī visi senatori uzskata, ka lieta
izskatāma kasācijas instances tiesā, senatoru kolēģija ar lēmumu ierosina
kasācijas tiesvedību un nodod lietu izskatīšanai kasācijas kārtībā.
(4) Ar senatoru kolēģijas lēmumu lietu var nodot
izskatīšanai kasācijas kārtībā Senāta Administratīvo lietu departamenta
kopsēdē.
(5) Ja ierosina kasācijas tiesvedību, pēc
administratīvā procesa dalībnieka lūguma ar rīcības sēdes lēmumu var apturēt
sprieduma izpildi.
(6) Senāta rīcības sēdē senatoru kolēģija var
pieņemt lēmumu apturēt tiesvedību, ja tā konstatē kādu no šā likuma 273.pantā
minētajiem gadījumiem.
(7) Senāta rīcības sēdē senatoru kolēģija var
izlemt arī jautājumus par atteikumu pieņemt iesniegto blakus sūdzību un citiem
procesuāliem jautājumiem, kuru izlemšanai nav nepieciešama tiesas sēde, kā arī
pieņemt lēmumu uzdot Eiropas Kopienu Tiesai jautājumu prejudiciāla nolēmuma
pieņemšanai vai iesniegt Satversmes tiesai pieteikumu par tiesību normu
atbilstību Satversmei vai starptautisko tiesību normai (aktam)."
77. Papildināt likumu ar 338.1 pantu
šādā redakcijā:
"338.1 pants. Pamats
atteikumam ierosināt kasācijas tiesvedību
(1) Senatoru kolēģija atsaka ierosināt kasācijas
tiesvedību, ja kasācijas sūdzība neatbilst šā likuma 325., 326., 327., 328. un
329.pantā minētajām prasībām.
(2) Senatoru kolēģija var atteikt ierosināt
kasācijas tiesvedību, ja jautājumā par kasācijas sūdzībā norādīto konkrēto
materiālo vai procesuālo tiesību normu pārkāpumiem attiecībā uz šo tiesību
normu piemērošanu un interpretāciju Senāta Administratīvo lietu departamenta
spriedumos citās līdzīgās lietās ir izveidojusies judikatūra un apelācijas
instances tiesas spriedums atbilst tai."
78. Izteikt
346.pantu šādā redakcijā:
"346.pants. Senāta sprieduma sastādīšana
(1) Pēc administratīvā procesa dalībnieku
paskaidrojumiem tiesa nosaka laiku, kad spriedums būs sastādīts un pieejams tiesas kancelejā. Tiesa spriedumu sastāda ne vēlāk kā
divdesmit vienas dienas laikā.
(2) Ja, izskatot lietu triju senatoru sastāvā,
tiesa nenonāk pie vienota viedokļa vai visi senatori uzskata, ka lieta
izskatāma Senāta Administratīvo lietu departamenta kopsēdē, tiesa pieņem lēmumu
par lietas nodošanu izskatīšanai Senāta Administratīvo lietu departamenta
kopsēdē.
(3) Kopsēde,
sagatavojot spriedumu, visus nolēmumus pieņem ar balsu vairākumu. Spriedumu
paraksta visi tiesneši."
79. Aizstāt
351.pantā vārdus "pasludināšanas brīdī" ar vārdiem "sastādīšanas
dienā".
80. Papildināt 354.panta trešo daļu ar otro
teikumu šādā redakcijā:
"Šis nosacījums neattiecas uz gadījumiem, kad
jaunatklātie apstākļi ir Eiropas Cilvēktiesību tiesas vai citas starptautiskas
vai pārnacionālas tiesas nolēmums (353.panta 6.punkts)."
81. 357.pantā:
papildināt otro daļu aiz vārdiem "pirmās
instances" ar vārdiem "vai apelācijas instances";
izteikt trešās daļas otro teikumu šādā redakcijā:
"Par šādu Administratīvās apgabaltiesas lēmumu
var iesniegt blakus sūdzību."
82. Izteikt
361.panta piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Rakstveida brīdinājumu septiņu dienu
laikā var apstrīdēt augstākā iestādē, ja šajā brīdinājumā nav ietvertas šā
panta ceturtajā daļā minētās sastāvdaļas vai arī administratīvais akts jau ir
izpildīts labprātīgi. Ja augstākas iestādes nav vai tā ir Ministru kabinets,
brīdinājumu var pārsūdzēt tiesā. Augstākas iestādes lēmumu septiņu dienu laikā
var pārsūdzēt tiesā. Tiesa sūdzību izskata rakstveida procesā. Ja nepieciešams,
tiesa var noteikt sūdzības izskatīšanu mutvārdu procesā. Tiesas lēmums nav
pārsūdzams."
83. Izteikt 363.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Sūdzību var iesniegt septiņu dienu
laikā no dienas, kad privātpersona ir uzzinājusi par izpildiestādes darbību.
Sūdzību iesniedz augstākā iestādē, bet, ja augstākas iestādes nav vai tā ir
Ministru kabinets, tiesā. Augstākas iestādes lēmumu septiņu dienu laikā var
pārsūdzēt tiesā. Tiesa sūdzību izskata rakstveida procesā. Ja nepieciešams,
tiesa var noteikt sūdzības izskatīšanu mutvārdu procesā. Tiesas lēmums nav
pārsūdzams."
84. Izteikt
370.panta sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Izpildrīkojumu par piespiedu naudu var
apstrīdēt vai pārsūdzēt, ja tajā nav ietvertas šā panta ceturtajā daļā minētās
sastāvdaļas, administratīvais akts jau izpildīts labprātīgi vai piespiedu
naudas summa nav samērīga. Izpildrīkojumu septiņu dienu laikā var apstrīdēt
augstākā iestādē, bet, ja augstākas iestādes nav vai tā ir Ministru kabinets,
pārsūdzēt tiesā. Augstākas iestādes lēmumu septiņu dienu laikā var pārsūdzēt
tiesā. Tiesa sūdzību izskata rakstveida procesā. Ja nepieciešams, tiesa var
noteikt sūdzības izskatīšanu mutvārdu procesā. Tiesas lēmums nav
pārsūdzams."
85. 376.pantā:
izslēgt pirmo daļu;
izteikt otro un trešo daļu šādā redakcijā:
"(2) Tiesa pēc procesa dalībnieka lūguma
izsniedz viņam sprieduma norakstu ar uzrakstu par tā spēkā stāšanos vai
nolēmuma norakstu, kurā noteikts, ka tas izpildāms nekavējoties.
(3) Administratīvā procesa dalībnieka sūdzību,
kas radusies sakarā ar tiesas nolēmuma nepienācīgu vai neatbilstošu izpildi,
izskata tiesas sēdē. Par tiesas sēdi paziņo administratīvā procesa
dalībniekiem. Šo personu neierašanās nav šķērslis sūdzības izskatīšanai."
86. Papildināt 377.panta ceturto daļu ar otro
teikumu šādā redakcijā:
"Tiesas nolēmumam ir izpildu dokumenta
spēks."
87. Izteikt
382.panta sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Izpildrīkojumu par piespiedu naudu
septiņu dienu laikā var pārsūdzēt tiesā pēc izpildiestādes atrašanās vietas, ja
tajā nav ietvertas šā panta ceturtajā daļā minētās sastāvdaļas, tiesas nolēmums
jau izpildīts labprātīgi vai piespiedu naudas summa nav samērīga. Tiesa sūdzību
izskata rakstveida procesā. Ja nepieciešams, tiesa var noteikt sūdzības
izskatīšanu mutvārdu procesā. Tiesas
lēmums nav pārsūdzams."
88. Izteikt
384.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja persona uzskata, ka iestāde rīkojas
pretēji tiesas spriedumam, tā var griezties ar sūdzību augstākā iestādē. Ja
augstākas iestādes nav vai tā ir Ministru kabinets, privātpersona var griezties
tiesā. Augstākas iestādes lēmumu var pārsūdzēt tiesā. Tiesa sūdzību izskata
rakstveida procesā. Ja nepieciešams, tiesa var noteikt sūdzības izskatīšanu
mutvārdu procesā. Tiesas lēmums nav pārsūdzams."
89. Papildināt pārejas noteikumus ar 2.punktu
šādā redakcijā:
"2. Šā likuma 108.panta devītā daļa stājas
spēkā 2006.gada 1.septembrī."
Tieslietu ministre
S.Āboltiņa
Likumprojekta
Grozījumi Administratīvā procesa likumā
anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
2004.gada 1.februārī stājās spēkā Administratīvā procesa likums un darbu uzsāka administratīvās tiesas. Iestādēm un administratīvajām tiesām praksē piemērojot Administratīvā procesa likumu, ir identificētas Administratīvā procesa likuma normu neprecizitātes, kuras novēršot administratīvo procesu iespējams pilnveidot un tādējādi padarīt ātrāku un efektīvāku. Efektīvs administratīvais process ir galvenais cilvēktiesību garants valstī tas ir mehānisms, no kura sekmīgas darbības ir atkarīgs valsts demokrātijas un tiesiskuma patiesais līmenis. No administratīvā procesa pamatmērķiem izriet, ka administratīvā procesa tiesā jēga un būtība ir cieši saistīta ar ātru un efektīvu lietu izskatīšanu. Tādējādi valsts pienākums ir nodrošināt privātpersonu tiesības uz savlaicīgu administratīvo lietu izskatīšanu. Ievērojot Administratīvā procesa likuma prasības un termiņus, par saprātīgu un administratīvā procesa mērķiem atbilstoši lietas izskatīšanas termiņu varētu uzskatīt divus, trīs mēnešus no lietas ierosināšanas; sarežģītākās lietās, ja bijusi nepieciešamība lietas izskatīšanu atlikt ne vairāk kā seši mēneši no lietas ierosināšanas. Diemžēl lielās tiesu noslogotības dēļ administratīvajās tiesās lietu izskatīšanas termiņi pašlaik ir ļoti ilgi, tā piemēram, Administratīvajā rajona tiesā 2005.gada rudenī saņemtajās lietās pirmā tiesas sēde tiek nozīmēta vidēji gadu un trīs mēnešus pēc pieteikuma saņemšanas tiesā, savukārt Administratīvajā apgabaltiesā pat uz 2007.gada augustu - tātad nepilnus divus gadus pēc apelācijas tiesvedības ierosināšanas. Turklāt tiesās ir izveidojies liels neizskatīto lietu uzkrājums 2005.gada novembrī Administratīvajā rajona tiesā neizskatītas ir gandrīz 3000 lietas, Administratīvajā apgabaltiesā gandrīz 1200 lietas. Tiesu noslogotības iemesls cita starpā ir arī atsevišķi Administratīvā procesa likuma nosacījumi, kas neveicina lietu izskatīšanu rakstveida procesā (praksē nereti ir gadījumi, kad pieteicējs un trešā persona piekrīt rakstveida procesam, bet atbildētāja pusē pieaicinātā valsts iestāde nē, ir jautājumi, kuru izskatīšana noteikta tiesas sēdē, kaut arī mutvārdu procesam konkrētajos gadījumos nav pamatota nepieciešamība, piemēram, izskatot jautājumu par tiesvedības izbeigšanu, ja pieteicējs attiecies no pieteikuma, izskatot sūdzības par administratīvajā procesā iestādē pieļautiem procesuāliem pārkāpumiem, izskatot blakus sūdzības u.tml.); tāpat arī procedūras, kuras vienkāršojot būtu iespējams ietaupīt tiesnešu un tiesu darbinieku laiku (kā, piemēram, sprieduma pasludināšana, kā dēļ tiesnesim nereti nākas veselu dienu veltīt tiesas sēdēm, kurās tikai nolasa spriedumu, tiesas sēdes par piezīmēm pie protokola u.tml.) Lielais lietu skaits ir problemātisks jautājums arī Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta ikdienas darbā. Augstākā tiesa nav tikai augstākā instance tiesas spriešanā Augstākā tiesa nodrošina vienveidību tiesību normu izpratnē, kas būtībā ir kasācijas instances tiesas galvenais uzdevums. Pašreizējos apstākļos, kad gandrīz trešdaļa administratīvo lietu tiek pārsūdzētas līdz pat Senātam, turklāt liela daļa no tām ir analogas lietām, kurās Augstākās tiesas Senāts savu vērtējumu jau ir devis, šī Senāta sūtība savā ziņā tiek nonivelēta. Salīdzinājumam citās Eiropas valstīs līdz izskatīšanai Augstākajā tiesā aiziet vidēji 5 procenti no pirmajās instances tiesā ierosinātajām lietām (piemēram, Ungārijā vidēji 5 procenti, Zviedrijā vidēji 2 līdz 3 procenti). Kā viens no galvenajiem minēto problēmu risinājumiem (līdzās tiesnešu skaita palielināšanai) ir iespēju robežās ar Administratīvā procesa likuma grozījumu palīdzību administratīvo procesu vienkāršot, tādējādi padarot ātrāku un efektīvāku. Sagatavotais likumprojekts Grozījumi Administratīvā procesa likumā ietver Administratīvā procesa likuma piemērošanas pirmajos divos gados secināto par nepieciešamajiem regulējuma precizējumiem, uzlabojumiem un papildinājumiem. Vienlaikus ar tieslietu ministres 2006.gada 6.februāra rīkojumu ir izveidota darba grupa administratīvā procesa efektivizēšanai, kuras uzdevums ir izvērtēt administratīvā procesa regulējumu un izstrādāt koncepciju par iespējām administratīvo procedūru vienkāršošanai un efektivizēšanai, tostarp, iespējām noteikt atsevišķu administratīvo lietu kategoriju izskatīšanu vienā vai divu instanču tiesā, apelācijas atļauju ieviešanu, rakstveida procesa kā administratīvo lietu izskatīšanas pamatveida ieviešanu u.tml.. |
|||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Tieslietu ministrija ir sagatavojusi Administratīvā procesa likuma grozījumus, kuru mērķis ir pilnveidot un efektivizēt lietu izskatīšanas gaitu administratīvajās tiesās, kā arī vienkāršot procesu, tādējādi samazinot lietas izskatīšanas termiņus. Vienlaikus grozījumos ietvertas arī normas, kas novērš Administratīvā procesa likuma piemērošanas praksē konstatētās normu neprecizitātes, vienādoti procesuālie termiņi, samēroti piespiedu naudu apmēri, kā arī paredzēta iespēja tiesai piemērot piespiedu naudu atbildētājam par pieprasīto paskaidrojumu neiesniegšanu un ietvertas jaunas normas, kuru mērķis ir nodrošināt vēl pilnīgāku personu tiesību aizsardzību (piemēram, grozījumi likuma 3. un 108.pantā). Administratīvā procesa likuma grozījumu projektā cita starpā: tiek precizēti administratīvā procesa pamatinstrumentu administratīvā akta un faktiskās rīcības jēdzieni; atbilstoši Eiropas Ministru Padomes rekomendācijai dalībvalstīm No.R(89)8 Par pagaidu aizsardzību tiesā administratīvajās lietās ir precizēts pagaidu noregulējuma institūts, paredzot plašākas iespējas lūgt pagaidu noregulējumu kā tas izriet no spēkā esošās normas; rakstveida procesa veicināšanas nolūkos ir paredzēts, ka tiesa var noteikt lietas izskatīšanu rakstveida procesā, ja tam piekrīt pieteicējs un trešā persona atbildētāja piekrišanas nepieciešamība, atšķirībā no spēkā esošā regulējuma, nav paredzēta; ir plānots atteikties no procesa dalībnieku iesniegto piezīmju pie tiesas sēdes protokola izskatīšanas tiesas sēdē. Ņemot vērā, ka piezīmju pie protokola galvenais mērķis ir piefiksēt procesa dalībnieka iebildumus pret tiesas sēdes protokolā ietverto informāciju vai tās trūkumu, grozījumos paredzēts, ka iesniegtās piezīmes jebkurā gadījumā pievieno lietas materiāliem. Vienlaikus tiesa uz tām izdara atzīmi, kurā norāda, vai iesniegtajām piezīmēm piekrīt vai nē; ir paredzēts, ka blakus sūdzības, kā arī citi procesuāli jautājumi izlemjami rakstveida procesā, ja vien tiesa neuzskata par nepieciešamu attiecīgo jautājumu izlemt tiesas sēdē; ir noteikts, ka tiesas nolēmums netiek pasludināts (nolasīts) tiesas sēdē, bet gan ir rakstveidā pieejams tiesas kancelejā, kā arī publicēts internetā; Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamentam ir paredzētas tiesības atteikties ierosināt kasācijas tiesvedību, ja jautājumā par kasācijas sūdzībā norādīto konkrēto materiālo vai procesuālo tiesību normu pārkāpumiem attiecībā uz šo tiesību normu piemērošanu un interpretāciju Senāta Administratīvo lietu departamenta spriedumos citās līdzīgās lietās ir izveidojusies judikatūra un pārsūdzētais apelācijas tiesas spriedums tai atbilst. |
|||||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojektā ietvertie grozījumi ir vērsti uz administratīvā procesa iestādē un administratīvā procesa tiesā vienkāršošanu un efektivizēšanu, tādējādi tie veicinās administratīvo procedūru vienkāršošanu. |
|||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojektā ietvertie grozījumi ir vērsti uz Administratīvā procesa
likuma mērķu efektīvāku īstenošanu, sekmējot administratīvo lietu izskatīšanu
saprātīgos termiņos un nodrošinot vēl augstāku privātpersonu tiesību
ievērošanas pakāpi, tādējādi tie veicinās sabiedrības uzticēšanos tiesu
sistēmai un līdz ar to arī valsts varai kopumā. |
|||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||
1 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2006 |
|||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
11,9 |
13,8 |
13,8 |
13,8 |
13,8 |
|||||||||
3. Finansiālā ietekme
|
-11,9 |
-13,8 |
-13,8 |
-13,8 |
-13,8 |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins No 2006.gada 1.septembra līdz gada beigām Ikgada izmaksas Atalgojums Ls 5 314, t.sk.: Juriskonsults (2) Ls 492(mēnesī) x 4(mēn.) x 2= Ls 3 936 Pabalsti un kompensācijas (15%) Ls 590 Piemaksas (20%) Ls 787 Sociālā apdrošināšana (24,09%) Ls 1 280 Pakalpojumu apmaksa, Ls 1 684, t.sk.: Telefonu un citu sakaru pakalpojumu apmaksa Ls 320 Pasta pakalpojumu apmaksa Ls 80 Darba devēja apmaksātie veselības izdevumi Ls 170 (gadā) x 2 (darb.) = Ls 340 Ar administrācijas darbības nodrošināšanu saistīto pakalpojumu apmaksa Ls 15 x 4 (mēn.) x 2 (darb.) = Ls 120 Iekārtas, inventāra un aparatūras remonts, tehniskā apkalpošana Ls 20 x 4 (mēn.) x 2 (darb.) = Ls 160 Ēku un telpu uzturēšana (apsardze, ugunsdrošība, atkritumu izvešana) Ls 9 x 4 (mēn.) x 2 (darb.) = Ls 72 Pārējie pakalpojumi Ls 10 x 4 (mēn.) x 2 (darb.) = Ls 80 Interneta pakalpojumi Ls 40 Telpu un inventāra īre Ls 59 x 4 (mēn.) x 2 (darb.) = Ls 472 Materiālu, energoresursu, ūdens un inventāra līdz Ls 50 par vienu vienību iegāde Ls 530, t.sk.: Kancelejas preces Ls 80 Mazvērtīgais inventārs (līdz Ls 50) Ls 80 Maksa par apkuri, elektroenerģiju Ls 290 Pārējie materiāli Ls 80 Ikgada izmaksas kopā Ls 8 808 Vienreizējās izmaksas Pakalpojumu apmaksa Ls 384, t.sk.: Telefona pieslēgums Ls 84 Apmācība Ls 150 x 2 (darb.) = Ls 300 Mazvērtīgā inventāra iegāde līdz Ls 50 Ls 298, t.sk.: Mazvērtīgais inventārs (spiedogi, telefons, krēsls, galds, galda lampa, durvju plāksne, atkritumu tvertnes, skapis) Ls 298 Kapitālie
izdevumi Ls 2 430, t.sk.: Datori, monitori Ls 2 000 Printeri Ls 250 Barošanas blokiUPS Ls 180 Vienreizējās izmaksas kopā: Ls 3 112 KOPĀ Ls 11 920 2007.gads un turpmākie gadi Ikgada izmaksas Atalgojums Ls 15 941, t.sk.: Juriskonsults (2) Ls 492(mēnesī) x 12 (mēn.)x 2= Ls 11 808 Pabalsti un kompensācijas (15%) Ls 1 771 Piemaksas (20%) Ls 2 362 Sociālā apdrošināšana (24,09%) Ls 3 840 Pakalpojumu apmaksa, Ls 4 372, t.sk.: Telefonu un citu sakaru pakalpojumu apmaksa Ls 960 Pasta pakalpojumu apmaksa Ls 240 Darba devēja apmaksātie veselības izdevumi Ls 170 (gadā) x 2 (darb.) = Ls 340 Ar administrācijas darbības nodrošināšanu saistīto pakalpojumu apmaksa Ls 15 x 12 (mēn.) x 2 (darb.) = Ls 360 Iekārtas, inventāra un aparatūras remonts, tehniskā apkalpošana Ls 20 x 12 (mēn.) x 2 (darb.) = Ls 480 Ēku un telpu uzturēšana (apsardze, ugunsdrošība, atkritumu izvešana) Ls 9 x 12 (mēn.) x 2 (darb.) = Ls 216 Pārējie pakalpojumi Ls 10 x 12 (mēn.) x 2 (darb.) = Ls 240 Interneta pakalpojumi Ls 120 Telpu un inventāra īre Ls 59 x 12 (mēn.) x 2 (darb.) = Ls 1 416 Materiālu, energoresursu, ūdens un inventāra līdz Ls 50 par vienu vienību iegāde Ls 1 530, t.sk.: Kancelejas preces Ls 240 Mazvērtīgais inventārs (līdz Ls 50) Ls 240 Maksa par apkuri, elektroenerģiju Ls 810 Pārējie materiāli Ls 240 Ikgada izmaksas KOPĀ Ls 25 683 Papildus nepieciešamā summa 2007.gadam un turpmākiem gadiem Ls 25 683 Ls 11 920 = Ls 13 763 |
11,9 8,8 3,1 |
13,8 13,8 |
13,8 13,8 |
13,8 13,8 |
13,8 13,8 |
|||||||||
6. Cita informācija
|
Nepieciešamais finansējums paredzēts Administratīvā procesa likuma 108.pantā plānoto grozījumu par spriedumu publicēšanu nodrošināšanai (cilvēkresursiem). Likumprojekta īstenošanu 2006.gadā Tieslietu ministrija iespēju robežās nodrošinās piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Jautājumu par papildus nepieciešamo finansējumu 2007.gadam un turpmākiem gadiem izskatīt Ministru kabinetā vienlaicīgi ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu budžeta prioritāšu pieteikumiem valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā. |
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.
Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekta 21.pantā (Administratīvā procesa likuma 99.panta grozījums) paredzēts deleģējums Ministru kabinetam noteikt uzziņas sagatavošanā un saskaņošanā iesaistīto iestāžu sadarbības kārtību. Ministru kabinets, pamatojoties uz Ministru kabineta iekārtas likuma
14.panta pirmās daļas 3.punktu, 2004.gada 9.novembrī ir izdevis noteikumus
Nr.919 Uzziņas sagatavošanā iesaistīto institūciju sadarbības kārtība, kas
pēc būtības un satura ir tā kārtība, kas saskaņā ar likumprojektā paredzēto
deleģējumu Ministru kabinetam jānosaka. Līdz ar to Ministru kabinetam
2004.gada 9.novembra noteikumi Nr.919 jāatzīst par spēku zaudējušiem, un
jāizdod jauni noteikumi, pamatojoties uz šajā likumprojektā noteikto
deleģējumu. Noteikumi tiks izstrādāti divu mēnešu laikā no likuma spēkā
stāšanās. |
|||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts netieši skar Latvijas saistības Apvienoto Nāciju Organizācijas un Eiropas padomes ietvaros, proti, Latvijas pienākumu nodrošināt iedzīvotāju tiesības uz taisnīgu tiesu, tostarp savlaicīgu lietu izskatīšanu saprātīgā termiņā. |
|||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
netieši skar Latvijas saistības, kas izriet no cilvēktiesības
regulējošajiem starptautiskajiem
līgumiem, proti, Latvijas pienākuma nodrošināt iedzīvotāju tiesības uz
taisnīgu tiesu, tostarp savlaicīgu lietu izskatīšanu saprātīgā termiņā. |
|||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums Tiesību akta projekts šo jomu neskar . |
||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
|
|||||||||||||
|
||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
|||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informācija par atsevišķiem grozījumiem izskanējusi dažās konferencēs, tostarp tieslietu ministres uzrunā 2005.gada 4.novembra Tiesnešu konferencē un Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta priekšsēdētāja V.Jonikāna runā konferencē Augstākās tiesas attīstība: atskats pagātnē un Eiropas pieredze nākotnei, kā arī atspoguļota minēto konferenču aprakstos plašsaziņas līdzekļos, Tieslietu ministrijas un Augstākās tiesas interneta mājas lapās. |
|||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Tieslietu ministrijas izveidotā Administratīvā procesa likuma uzlabošanas (grozījumu izstrādes) darba grupa par atsevišķiem jautājumiem konsultējās ar Eiropas Kopienu tiesas tiesnesi E.Levitu. |
|||||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpilde tiks īstenota, iestādēm un tiesām piemērojot Administratīvā procesa likumu. |
|||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Tiks sagatavota informācija Tieslietu ministrijas mājas lapā, normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds var vērsties ar konstitucionālo sūdzību Satversmes tiesā. |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Tieslietu ministre S.Āboltiņa
Valsts
sekretārs
|
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
I.Mieze |
31.01.2006.
2214
I.Mieze
Tālr. 7036737, fakss
7220521
Ieva.Mieze@tm.gov.lv