Latvijas Republikas
8.Saeimas Prezidijam
2006.gada
________________________Nr.
Rīgā
Saskaņā
ar Saeimas kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam
likumprojektu "Par Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītāju
statusu.
Pielikumā:
1. Likumprojekts
(uz 2 lp.).
2. Anotācija (uz
3 lp.).
8. Saeimas
deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Par Otrā pasaules kara antihitleriskās
koalīcijas cīnītāju statusu
1.pants. Šā likuma mērķis ir atzīt to cilvēku nopelnus Latvijas tautas un cilvēces
labā, kas cīnījās pret nacistiskās Vācijas un tās sabiedroto karaspēku un
okupācijas režīmu Otrā pasaules kara laikā.
2.pants. Par Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītājiem atzīstami
Latvijas Republikas iedzīvotāji, kas laika posmā no 1939.gada 1.septembra līdz
1945.gada 2.septembrim:
1) karoja antihitleriskās koalīcijas regulāro bruņoto spēku vienībās;
2) karoja partizānu vienībās vai piedalījās pagrīdes pretošanās cīņā pret
nacistiskās Vācijas okupācijas režīma militārajiem formējumiem un administrāciju;
3) veicināja bruņoto un pagrīdes pretošanās cīņu, sniedzot antihitleriskās
koalīcijas kareivjiem, partizāniem vai pagrīdes pretošanās cīnītājiem materiālu
un citādu palīdzību;
4) glāba cilvēkus, kurus vajāja nacistiskās Vācijas okupācijas vara.
3.pants. Par Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītājiem nevar atzīt
personas, kuras piedalījušās komunistiskā vai nacistiskā režīma politiskajās
represijās vai sodītas par smagiem vai sevišķi smagiem noziegumiem, ja tās nav
reabilitētas.
4.pants. Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītāja statusu piešķir
vietējā pašvaldība, kas veikusi attiecīgās personas reģistrāciju dzīvesvietā,
ja persona var pamatot savu lūgumu ar šādiem dokumentiem:
1) Latvijas valsts arhīvu vai citu valstu arhīvu izsniegtu dokumentu par šā
likuma 2. pantā minēto darbību Otrā pasaules kara laikā;
2) Latvijas Republikas tiesas spriedumu, ar kuru tiesa konstatē faktu par
attiecīgās personas darbību Otrā pasaules kara laikā, gadījumos, kad arhīvos
nav saglabājušies šo faktu apliecinoši dokumenti;
3) PSRS izsniegto Lielā Tēvijas kara dalībnieka apliecību;
4) citu valstu izsniegto dokumentu par piedalīšanos Otrajā pasaules karā
antihitleriskās koalīcijas pusē vai antinacistu pretošanās kustībā.
5.pants. Iesniegto materiālu iepriekšējai izskatīšanai izveidojama komisija, kurā
iekļaujami Otrā pasaules kara dalībnieku sabiedrisko organizāciju pārstāvji.
6.pants. Pašvaldības lēmumu par atteikumu piešķirt Otrā pasaules kara
antihitleriskās koalīcijas cīnītāja statusu var pārsūdzēt tiesā.
7.pants. Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītājiem tiek izsniegta
apliecība.
8.pants. Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītājiem ir visas
tiesības, kuras normatīvajos aktos paredzētas politiski represētajām personām.
9.pants. Pašvaldība ir tiesīga lemt par sociālo garantiju noteikšanu Otrā pasaules
kara antihitleriskās koalīcijas cīnītājiem un sava budžeta ietvaros piešķirt
viņiem atvieglojumus atsevišķu nodokļu un nodevu maksāšanā vai pakalpojumu
saņemšanā.
10.pants. Šā likuma izpildei Ministru kabinets izdod
noteikumus, nosakot politiski represēto personu apliecību uzskaiti,
izsniegšanas un izmantošanas kārtību, kā arī politiski represēto personu
uzskaites kārtību pašvaldībās un valsts mērogā.
Likums stājas spēkā 2006.gada 1.septembrī.
8.Saeimas
deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Par Otrā pasaules kara antihitleriskās
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Pašreiz
cilvēkiem, kuri upurēja savu veselību un dzīvību, cīnoties pret nacismu Otrā
pasaules kara laikā Latvijas Republikā, nav paredzēts oficiāls statuss. Šo
cilvēku skaits Latvija ir aptuveni 10000, un ar katru gadu viņu skaits
samazinās. Latvija šo cilvēku nopelni cilvēces labā nav pagodināti ar valsts atzinumu.
Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītāju statuss nostiprināts
normatīvajos aktos Lietuvā, Polijā, kā arī vairākās ES dalībvalstīs (Dānijā,
Francijā, Vācijā, Itālijā). |
|
||||||||||
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Normatīvā akta projekts paredz piešķirt Otrā pasaules kara
antihitleriskās koalīcijas cīnītājiem oficiālo statusu un attiecīgas sociālas
garantijas. |
|
||||||||||
3. Cita
informācija |
Nav |
|
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Normatīvā akta projekts veicinās izlīguma panākšanu starp bijušajiem
karavīriem, kas piedalījās Otrajā pasaules karā. |
|
||||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Nav ietekmes |
|
||||||||||
5. Cita
informācija |
- |
|
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem |
|
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
103,3 |
279 |
248 |
217 |
217 |
|
||||||
3. Finansiālā
ietekme |
-103,3 |
-279 |
-248 |
-217 |
-217 |
|
||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Valsts
budžetā 2006.gadam transporta kompensācijām politiski represētajiem ir
paredzēta dotācija LVL 1 152 910 apmērā. Tas nozīmē, ka viena politiski represētā
transporta izdevumiem no valsts budžeta gadā vidēji tiek piešķirts LVL 31.
Līdz ar to normatīvā akta īstenošanai būs nepieciešams paredzēt papildus
līdzekļus LVL 310 000 apmērā gadā. Sakarā ar mirstību var paredzēt, ka šī
summa ik gadu samazināsies par aptuveni LVL 31 000. |
|
||||||||||
6. Cita
informācija |
|
|
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
Jāpieņem Ministru kabineta noteikumi, nosakot politiski represēto personu
apliecību uzskaiti, izsniegšanas un izmantošanas kārtību, kā arī politiski
represēto personu uzskaites kārtību pašvaldībās un valsts mērogā. |
|||||||||||
2. Cita
informācija |
- |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts
atbilst 1994.gada 30.aprīļa Latvijas Republikas Valdības un Krievijas
Federācijas Valdības Vienošanās par Latvijas Republikas teritorijā dzīvojošo
Krievijas Federācijas militāro pensionāru un viņu ģimenes locekļu sociālo
aizsardzību 14. pantam. |
|||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
5. Cita
informācija |
- |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Notikušas
konsultācijas ar Latvijas antihitleriskās koalīcijas cīnītāju asociāciju
(LAKCA) |
|||||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
LAKCA
atbalsta normatīvā akta projektu. |
|||||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
- |
|||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
|||||||||||
5. Cita
informācija |
- |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
- |
|||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un
Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās
kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses
izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs. |
|||||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
|||||||||||
4. Cita
informācija |
- |
|||||||||||