Rīgā
2006. gada 24. aprīlī Nr. 8/6-2-111
Saeimas Prezidijam
Lūdzam
iekļaut nākamās Saeimas sēdes darba kārtībā likumprojektu Korupcijas
novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonu izdienas pensiju likums.
Pielikumā: Likumprojekts, anotācija
likumprojektam.
Saeimas deputāti:
1. ___________________ _______________________
2. ___________________ _______________________
3. ___________________ _______________________
4. ___________________ _______________________
5. ___________________ _______________________
6. ___________________ _______________________
7. ___________________ _______________________
Likumprojekts
Korupcijas
novēršanas un apkarošanas
biroja
amatpersonu izdienas pensiju likums
1.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt Korupcijas novēršanas un
apkarošanas biroja amatpersonām Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja
likumā noteiktās tiesības uz izdienas pensiju un reglamentēt kārtību, kādā
izdienas pensija tiek piešķirta, aprēķināta un izmaksāta.
2.pants. Tiesības uz izdienas pensiju
(1) Tiesības uz
izdienas pensiju ir Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (turpmāk
Birojs) amatpersonai, kura:
1) sasniegusi 50 gadu vecumu
un kuras izdienas stāžs saskaņā ar šā likuma 3.pantu ir ne mazāks par 20
gadiem, no kuriem pēdējie pieci gadi nostrādāti Biroja amatpersonas statusā;
2) neatkarīgi no vecuma
atbrīvota no amata veselības stāvokļa dēļ vai darbinieku skaita samazināšanas
dēļ un kuras izdienas stāžs saskaņā ar šā likuma 3.pantu ir ne mazāks par 20
gadiem;
(2) Uz izdienas pensiju nav tiesību amatpersonām, kuras saņem
citas valsts pensiju, kā arī amatpersonām, kuras atbrīvotas no amata sakarā ar
notiesājošu tiesas spriedumu par tīšu noziedzīgu nodarījumu vai disciplinārsoda
dēļ.
3.pants. Izdienas stāža aprēķināšana
Izdienas stāžā, kas dod
tiesības uz izdienas pensiju, ieskaita:
1) darba laiku Biroja
amatpersonas statusā;
2) dienesta (darba) laiku
Latvijas Republikas valsts drošības iestāžu amatpersonas statusā;
3) laiku, ko Biroja
amatpersona nodienējusi Latvijas Republikas Iekšlietu ministrijas sistēmas
iestādēs;
4) laiku, kas nostrādāts
Latvijas Republikas prokuratūras iestādēs prokurora amatos (vai prokuratūras
atestēto darbinieku amatos, kādi bija noteikti prokuratūras iestādēs līdz
1994.gada 1.oktobrim) vai tiesā tiesneša amatos, ja Birojā amatpersona
nostrādājusi vismaz 5 gadus;
5) laiku, kas nostrādāts
valsts pārvaldes iestādēs vai Valsts kontrolē amatpersonas statusā, ja Birojā
amatpersona nostrādājusi vismaz 5 gadus, bet Biroja amatpersonām, kuras darbu
uzsākušas pēc šā likuma spēkā stāšanās, ja Birojā nostrādāti vismaz 10 gadi.
4.pants. Darba samaksa, no kuras aprēķina izdienas
pensiju
(1) Izdienas pensiju
aprēķina no Biroja amatpersonas vidējās mēneša darba samaksas par pēdējiem
pieciem gadiem pirms atbrīvošanas no darba.
(2) Darba samaksā
ietilpst amatalga, piemaksas un prēmijas.
5.pants. Izdienas pensijas aprēķināšana un līdzekļi
izdienas pensijas izmaksai
(1) Amatpersonai, kura
sasniegusi 50 gadu vecumu, izdienas pensiju piešķir 55 procentu apmērā no
vidējās mēneša darba samaksas, kas noteikta saskaņā ar šā likuma 4.pantu, un
par katru izdienas stāža gadu virs 20 gadiem izdienas pensijas apmēru palielina
par diviem procentiem no vidējās mēneša darba samaksas, kas noteikta saskaņā ar
šā likuma 4.pantu.
(2) Amatpersonai, kura
neatkarīgi no vecuma atbrīvota no amata veselības stāvokļa dēļ vai darbinieku
skaita samazināšanas dēļ un kuras izdienas stāžs saskaņā ar šā likuma 3.pantu
ir ne mazāks par 20 gadiem, izdienas pensiju piešķir 40 procentu apmērā no
vidējās mēneša darba samaksas, kas noteikta saskaņā ar šā likuma 4.pantu, un
par katru izdienas stāža gadu virs 20 gadiem izdienas pensijas apmēru palielina
par diviem procentiem no vidējās mēneša darba samaksas, kas noteikta saskaņā ar
šā likuma 4.pantu.
(3) Maksimālais
izdienas pensijas apmērs nedrīkst pārsniegt 80 procentus no vidējās mēneša
darba samaksas, kas noteikta saskaņā ar šā likuma 4.pantu.
(4) Minimālais izdienas
pensijas apmērs nedrīkst būt mazāks par valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta
apmēru.
(5) Izdienas pensiju
izmaksā no valsts pamatbudžeta līdzekļiem, kas piešķirti Birojam saskaņā ar
gadskārtējā valsts budžeta likuma apropriāciju.
(6) Izdienas pensijas
saņēmējam valsts sociālās apdrošināšanas vecuma pensija tiek piešķirta saskaņā
ar likumu Par valsts pensijām. Ar dienu, kad sasniegts likumā Par valsts
pensijām vecuma pensijas piešķiršanai noteiktais vecums, līdz vecuma pensijas
piešķiršanai tiek pārtraukta izdienas pensijas izmaksa. Pēc vecuma pensijas
piešķiršanas izdienas pensijas izmaksu atjauno, izdienas pensiju samazinot par
piešķirtās vecuma pensijas apmēru.
6.pants. Izdienas pensijas piešķiršanas termiņi
(1) Izdienas pensiju piešķir bez termiņa
ierobežojuma pēc amatpersonas atbrīvošanas no amata, ja ir saņemts pieprasījums
par izdienas pensijas piešķiršanu.
(2) Izdienas pensiju piešķir ar to dienu, kad tā
tiek pieprasīta.
7.pants. Izdienas pensijas apmēra palielināšana
(1) Izdienas pensijas
apmērs pārskatāms katru gadu, ņemot vērā valstī noteiktās patēriņa cenu indeksa
izmaiņas.
(2) Izdienas pensijas
apmēru pārskata kārtībā, kāda noteikta saskaņā ar likumu Par valsts pensijām
piešķirto valsts pensiju indeksācijai.
8.pants. Izdienas pensijas pieprasīšana, piešķiršana
un izmaksa
(1) Izdienas pensijas
pieprasījumu un tās piešķiršanai nepieciešamos dokumentus pensijas pieprasītājs
iesniedz Birojam.
(2) Izdienas pensijas
pieprasījumu un tās piešķiršanai nepieciešamos dokumentus Biroja priekšnieks
izskata 10 dienu laikā pēc to saņemšanas.
(3) Lēmumu par izdienas
pensijas piešķiršanu Biroja amatpersonām pieņem Biroja priekšnieks un paziņo
par to pensijas pieprasītājam.
(4) Amatpersonai, kurai
ir tiesības vienlaikus uz vairākām izdienas pensijām, tiek piešķirta tikai
viena pensija pēc šīs amatpersonas izvēles.
(5) Izdienas pensijas
saņēmējs var pilnvarot citu personu saņemt viņa izdienas pensiju, bet ne ilgāk
kā sešus mēnešus pēc kārtas.
(6) Izdienas pensiju piešķiršanas un izmaksas
kārtību nosaka Ministru kabinets.
(7) Sūdzības izdienas pensijas piešķiršanas, aprēķināšanas
vai izmaksas jautājumos izdienas pensijas pieprasītājs var iesniegt Biroja
priekšniekam. Biroja priekšnieka lēmumu var pārsūdzēt tiesā. Strīdus par šajā
likumā paredzēto tiesību nodrošināšanu izskata tiesa.
9.pants. Izdienas pensijas izmaksas pārtraukšana vai
tās apmēra grozīšana
(1) Izdienas pensijas
izmaksu pārtrauc vai pensijas apmēru groza šajā likumā noteiktajā kārtībā, ja:
1) izdienas pensijas
saņēmējam tiek piešķirta vecuma pensija saskaņā ar likumu Par valsts
pensijām;
2) izdienas pensijas
saņēmējs no jauna uzsāk dienestu (darbu) iestādē, kas dod tiesības uz izdienas
pensiju.
(2) Izdienas pensijas
saņēmēja pienākums ir 10 dienu laikā paziņot Birojam par vecuma pensijas
piešķiršanu vai par dienesta (darba) uzsākšanu citā iestādē, kas dod tiesības
uz izdienas pensiju.
10.pants. Izdienas pensijas izmaksa par pagājušo
laiku
(1) Aprēķinātās
izdienas pensijas summas, ko pensijas saņēmējs nav saņēmis, izmaksā par
pagājušo laiku, bet ne ilgāku par trim gadiem.
(2) Ja aprēķinātā
izdienas pensija nav laikus saņemta tās iestādes vainas dēļ, kura piešķir vai
izmaksā izdienas pensiju, neizmaksāto pensijas summu izmaksā par pagājušo laiku
bez termiņa ierobežojuma.
11.pants. Ieturējumi no izdienas pensijas
(1) Ieturējumus no
izdienas pensijas var izdarīt:
1) pamatojoties uz tiesas
nolēmumu;
2) saskaņā ar Biroja
priekšnieka lēmumu, lai piedzītu tās izdienas pensijas summas, kuras izdienas
pensijas saņēmējam pārmaksātas tādēļ, ka viņš nav ievērojis šā likuma 9.panta
noteikumus, ja pensijas saņēmējs ir iesniedzis iesniegumu par pārmaksātās
summas labprātīgu atmaksu. Šādā gadījumā ik mēnesi ieturami ne vairāk kā 10
procenti no izmaksājamās izdienas pensijas līdz brīdim, kad pārmaksātā summa ir
dzēsta.
(2) Uzturlīdzekļi
nepilngadīgo bērnu uzturēšanai piedzenami pirmām kārtām.
(3) Kopējā ieturējumu
summa mēnesī nedrīkst pārsniegt 50 procentus no izdienas pensijas apmēra,
izņemot Civilprocesa likumā noteiktajos gadījumos.
(4) Ja izdienas
pensijas izmaksu pārtrauc, pirms parāds dzēsts, atlikušo parāda daļu piedzen
likumos noteiktajā kārtībā.
12.pants. Sakarā ar personas nāvi nesaņemtās
izdienas pensijas un apbedīšanas pabalsta izmaksa
(1) Izmaksai
aprēķinātās izdienas pensijas summas, kas nav izmaksātas līdz izdienas pensijas
saņēmēja nāvei, ir tiesības saņemt pensijas saņēmēja laulātajam vai arī pirmās
vai otrās pakāpes radiniekam.
(2) Izdienas pensijas
saņēmēja nāves gadījumā viņa ģimenei vai personai, kas uzņēmusies apbedīšanu,
izmaksā apbedīšanas pabalstu divu mēnešu izdienas pensijas apmērā.
13.pants. Izdienas pensijas izmaksa personām, kuras
izbrauc uz ārvalstīm
Tiesības uz izdienas
pensiju, kas iegūtas saskaņā ar šo likumu, pensijas saņēmējam normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā saglabājas arī pēc viņu izbraukšanas uz ārvalstīm.
Pārejas noteikumi
1.
Biroja darbinieka nostrādātais darba laiks Birojā tiek ieskaitīts darba
stāžā, kas Biroja amatpersonām dod tiesības uz izdienas pensiju, ja līdz šī
likuma spēkā stāšanās dienai Biroja darbinieka amata statuss tiek mainīts uz
Biroja amatpersonas statusu.
2. Ministru kabinets sešu mēnešu laikā pēc likuma spēkā
stāšanās izdod šā likuma 8.panta sestajā daļā paredzētos noteikumus.
Likumprojekta
Korupcijas novēršanas un
apkarošanas biroja amatpersonu izdienas pensiju likums
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
2005.gada 1.martā stājās
spēkā grozījumi Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā, kuri
papildināja Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumu ar jaunu 15.1
pantu, paredzot, ka Biroja amatpersonām izdienas pensijas tiek
piešķirtas saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas nosaka Biroja amatpersonu
izdienas pensiju piešķiršanas, aprēķināšanas un izmaksas kārtību. Turklāt,
minētā likuma pārejas noteikumi tika papildināti ar 8.punktu, kas nosaka, ka
minētā likuma 15.1 pants stājas spēkā vienlaikus ar Korupcijas
novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonu izdienas pensiju likumu. Nepieciešamība izdot normatīvo aktu nosaka tas, ka, atšķirībā no
citām tiesībaizsardzības iestādēm,
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonām netiek
paredzētas izdienas pensijas, tādejādi nostādot Korupcijas novēršanas un
apkarošanas biroja amatpersonas nevienlīdzīgā situācijā ar citu tiesībaizsardzības
iestāžu amatpersonām. Vienlaicīgi vēršam uzmanību uz to, ka citu tiesībaizsardzības iestāžu darbiniekiem pārnākot uz darbu
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā nav iespēja saņemt izdienas
pensiju, līdz ar to, viņi zaudē iespēju izmantot tās sociālās garantijas, kas
viņām pienācās, strādājot citās tiesībaizsardzības iestādēs. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz noteikt Korupcijas novēršanas un apkarošanas
biroja amatpersonu tiesības uz izdienas pensiju un reglamentēt kārtību, kādā
tā tiek piešķirta, aprēķināta un izmaksāta. Turklāt, attiecībā uz Korupcijas
novēršanas un apkarošanas biroja darbiniekiem tiek noteikts, ka Biroja darbinieka
nostrādātais darba laiks Birojā tiek ieskaitīts darba stāžā, ja līdz šī
likuma spēkā stāšanās dienai Biroja darbinieka amata statuss tiek mainīts uz
Biroja amatpersonas statusu, lai minētie darbinieki nezaudētu Birojā
nostrādāto izdienas laiku. |
3. Cita informācija |
Nav |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts dos iespēju nokomplektēt Korupcijas
novēršanas un apkarošanas biroja personālsastāvu ar speciālistiem, veicinās
viņu profesionālo izaugsmi un samazinās kadru maiņu, kas negatīvi ietekmē
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja darbu. |
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts vērsts uz sociālo garantiju
nodrošināšanu Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonām, kas
līdz šim netika paredzēts, jo nebija izstrādāts likums par izdienas pensiju
aprēķināšanas un piešķiršanas kārtību. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
5. Cita informācija |
Nav |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. Latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2005. |
2006. |
2007. |
2008. |
*). |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā
ietekme |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo jomu neskar |
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
6. Cita informācija |
Ietekme iespējama tikai sākot ar 2008.gadu atkarībā
no kadru plūsmas. Tiesību akta īstenošana notiks Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojam piešķirtā budžeta ietvaros. Nepieciešamais finansējums izdienas pensijām tiks aprēķināts, ņemot
vērā esošo Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonu vecuma un
speciālā darba stāža struktūras analīzi. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Sešu mēnešu laikā pēc likuma stāšanās spēkā
jāpieņem Ministru kabineta noteikumi par Korupcijas novēršanas un apkarošanas
biroja amatpersonu izdienas pensiju piešķiršanas un izmaksas kārtību. |
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
- |
- |
- |
- |
|
|||
5. Cita informācija |
Nav |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Konsultācijas nav notikušas. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav veikti. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
Jaunas institūcijas netiek radītas un to funkcijas netiek
paplašinātas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos
Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav |