2006. gada ___ maijā nr. 9/3
Saeimas
Prezidijam
Juridiskā komisija iesniedz izskatīšanai Saeimā likumprojektu Latvijas Apvienotās Metodistu Baznīcas likums.
Pielikumā: likumprojekts uz 3 lapām un anotācija uz 1 lapas.
Likumprojekts
Latvijas Apvienotās Metodistu
Baznīcas likums
Likums ir pieņemts,
ņemot vērā, ka saskaņā ar Latvijas Republikas
Satversmes 99.pantu baznīca ir atdalīta no valsts, lai regulētu Latvijas Republikas
un Latvijas Apvienotās Metodistu Baznīcas attiecības, nosakot tās likumīgo
stāvokli un statusu;
ievērojot Latvijas Apvienotās Metodistu Baznīcas
ilglaicīgu pastāvēšanu un izplatību Latvijas Republikas teritorijā;
balstoties uz Latvijas Republikas Ministru kabineta
2004. gada 8.jūnijā parakstītajā Latvijas Republikas un Latvijas Apvienotās
Metodistu Baznīcas līgumā iekļautajiem principiem;
atzīstot metodistu, kā
tradicionālās reliģiskās konfesijas statusu.
1. pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) Baznīca -
Latvijas Apvienotā Metodistu Baznīca, tāda, kāda tā pastāv šā likuma spēkā
stāšanās brīdī;
2) statūti
- Baznīcas statūti, kas ir reģistrēti Reliģisko organizāciju likumā noteiktajā
kārtībā;
3) garīdznieki
statūtos noteiktais garīgais personāls;
4) Baznīcas
galva superintendants, kas vada Baznīcu;
5)Baznīcas
valde saskaņā ar statūtos noteikto kārtību ievēlēta izpildinstitūcija,
kas pamatojoties uz Baznīcas statūtiem, vada Baznīcu, saskaņojot savus lēmumus
ar Baznīcas galvu.
2. pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir regulēt Latvijas Republikas un Baznīcas attiecības, kā
arī noteikt Baznīcas likumīgo statusu, darbību un personu garīgo aprūpi.
3. pants. Baznīcas statuss
(1) Baznīcai Latvijas Republikā ir juridiskās personas statuss un no tā
izrietošās tiesības saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem.
(2) Baznīca savā darbībā vadās pēc šī likuma, Reliģisko organizāciju
likuma, citiem reliģisko organizāciju darbību regulējošiem normatīvajiem
aktiem, kā arī tās statūtiem.
(3) Baznīca organizē un vada atklātus sabiedriskus pasākumus
(seminārus, konferences, festivālus, koncertus), nodarbojas ar evaņģelizāciju
saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajos aktos un Baznīcas statūtos noteikto
kārtību.
(4) Baznīca pilnā mērā realizē tās statūtos noteiktās pašvaldīšanas un
pašnoteikšanās tiesības.
(5) Baznīcas lēmumi nav pārsūdzami valsts iestādēs.
(6) Izstrādājot tiesību
normas, kas attiecas un saistītas ar Baznīcas statusu, tiek noskaidrots
Baznīcas viedoklis.
4. pants. Baznīcas galva
(1) Baznīcas galva, saskaņojot savu darbību ar Baznīcas valdi un
statūtiem, reprezentē Baznīcas intereses.
(2) Baznīcas galva, saskaņojot savu darbību ar Baznīcas valdi, var
pilnvarot citas personas darboties Baznīcas vārdā attiecībās ar Latvijas
Republiku.
5. pants. Laulību reģistrācija
Baznīcas garīdzniekiem, kuriem Baznīcas galva ir izsniedzis attiecīgu
atļauju, ir tiesības reģistrēt laulības Civillikumā un citos Latvijas
Republikas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
6. pants. Baznīcas īpašums un
finanses
(1) Baznīcas īpašumā var būt kustamā un nekustamā manta.
(2) Visa veida darbības ar Baznīcas nekustamiem īpašumiem (t.sk.
ieķīlāšana, atsavināšana, apgrūtināšana), izņemot dievnamus, iespējamas tikai
ar Baznīcas galvas rakstisku piekrišanu.
(3) Dievnamus un rituāla priekšmetus aizliegts ieķīlāt, un uz tiem
nevar vērst piedziņu pēc kreditoru pieprasījuma.
(4) Ja kāda no Baznīcas izveidotajām organizācijām, draudzēm vai
iestādēm likvidējas, tās manta pāriet Baznīcas īpašumā vai valdījumā.
(5) Baznīcai ir pienākums maksāt normatīvajos aktos noteiktus nodokļus.
(6) Baznīcai normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos ir tiesības uz
nodokļu atvieglojumiem.
(7) Baznīca ir sabiedriskā labuma organizācija. Sabiedriskā labuma
organizācijas statuss Baznīcai ir atņemams tikai ar likumu.
7.pants. Baznīcas apbedīšanas
ceremonijas
Baznīca reliģiskās apbedīšanas ceremonijas var veikt arī pašvaldību
ierīkotajās kapsētās un krematorijā.
8. pants. Pastorālās sarunas
aizsardzība
(1) Pastorāla saruna ir starp garīdznieku un laju notiekošā saruna
kulta telpās pēc laja iniciatīvas.
(2) Garīdzniekam ir tiesības neizpaust pastorālajā sarunā uzzināto.
(3) Aizliegts ar operatīvās darbības pasākumiem iegūt informāciju
pastorālo sarunu laikā.
(4) Nevienai institūcijai nav atļauts vervēt garīdzniekus.
9. pants. Militārais dienests
Personām Nacionālajos bruņotajos spēkos ir tiesības saņemt garīdznieka
aprūpi un piedalīties Baznīcas dievkalpojumos, ja vien tas nekavē karadienesta
pienākumu izpildi.
10. pants. Kapelānu dienests
(1) Kapelāns ir garīdznieks, kas saskaņā ar Ministru kabineta 2002.
gada 2.jūlija noteikumiem Nr. 277 Noteikumi par kapelānu dienestu darbojas
Nacionālajos bruņotajos spēkos, lidostās, ostās, sauszemes transporta stacijās,
ārstniecības, medicīniskās aprūpes, sociālās aprūpes iestādēs, ieslodzījuma
vietās, un citur, kur nav pieejama parastā garīdznieka aprūpe.
(2) Kapelāns ir Baznīcas galvas apstiprināts garīdznieks, kas atrodas
Baznīcas pārraudzībā.
11. pants. Baznīcas attiecības
ar darbiniekiem
(1) Baznīcai ir tiesības darba tiesisko attiecību nodibināšanā,
pastāvēšanā, grozīšanā un izbeigšanā ar garīdzniekiem balstīties uz personas
reliģisko piederību un tās gatavību un spēju darboties labā ticībā un
lojalitātē attiecībā uz Baznīcas ticības ievērošanu.
(2) Nodibinot, grozot un
izbeidzot darba tiesiskās attiecības ar citām personām, Baznīca ir tiesīga
pieprasīt no darbinieka spēju un gatavību ievērot lojalitāti pret Baznīcas
mācību (doktrīnu) un iekšējām normām.
12. pants. Izglītība
Baznīcas ticības mācība valsts un pašvaldību skolās notiek tikai
pamatojoties uz Izglītības un zinātnes ministrijas apstiprinātu un ar Baznīcas
valdi saskaņotu mācību programmu, un to veic tikai likumā noteiktajā kārtībā
Izglītības un zinātnes ministrijas atestēti pedagogi, kuriem ir Baznīcas
izsniegtā kvalifikācijas apliecība. Ja šī apliecība tiek anulēta, tiek zaudētas
tiesības pasniegt Baznīcas ticības mācību.
Pārejas jautājums
Baznīca līdz 2006. gada 1. jūlijam saskaņo statūtus ar šo
likumu, attiecīgi tos grozot, apstiprinot jaunā redakcijā un iesniedzot
Reliģisko lietu pārvaldē reģistrācijai Reliģisko organizāciju likumā noteiktajā
kārtībā.
Likumprojekta
Latvijas Apvienotās Metodistu Baznīcas likums
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?
Likumprojekts
izstrādāts, lai regulētu Latvijas Republikas un Latvijas Apvienotās
Metodistu Baznīcas attiecības,
nosakot tās likumīgo stāvokli un statusu; balstoties uz Latvijas Republikas Ministru kabineta 2004. gada 8. jūnijā
parakstītajā Latvijas Republikas un Latvijas Apvienotās
Metodistu Baznīcas līgumā
iekļautajiem principiem, kā arī, atzīstot metodistu, kā tradicionālās reliģiskās konfesijas statusu.
.
2. Kāda var
būt likuma iespējamā ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Likumprojekts sekmēs sabiedrības
socializāciju un reliģiskās pārliecības brīvības īstenošanu.
3. Kāda var būt likuma
iespējamā ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Likumprojekts šo jomu neskar.
4. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz spēkā esošo tiesību normu
sistēmu?
Iespējams būs nepieciešami grozījumi Reliģisko organizāciju likumā un Augstskolu likumā.
5. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts?
Likumprojekts šo jomu neskar.
6. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu?
Ar Baznīcas pārstāvjiem.
7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?
Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta ar jau esošo institūciju palīdzību, to kompetences ietvaros.