Likumprojekts
Grozījumi Civillikumā
Izdarīt Civillikumā šādus grozījumus:
1. Papildināt
likumu ar 1403.1 pantu šādā redakcijā:
"1403.1 Publiski
piedāvājot preci vai pakalpojumu, kā arī taisot tiesisku darījumu, kas saistīts
ar šādu piedāvājumu, aizliegta atšķirīga attieksme atkarībā no personas
dzimuma, vecuma, rases, ādas krāsas, etniskās piederības, reliģiskās
pārliecības, politiskajiem vai citiem uzskatiem un citiem apstākļiem.
Atšķirīga attieksme
ietver personas tiešu vai netiešu diskrimināciju, aizskaršanu vai norādījumu to
diskriminēt. Atšķirīga attieksme ir pieļaujama gadījumā, ja tā pamatota ar
tiesisku mērķi, kura sasniegšanai izraudzītie līdzekļi ir samērīgi.
Nav pieļaujams tieši vai
netieši radīt personai nelabvēlīgas sekas tāpēc, ka tā īsteno savu tiesību
aizsardzību saistībā ar atšķirīgas attieksmes aizlieguma pārkāpumu.
Ja strīda gadījumā
persona norāda uz apstākļiem, kas varētu būt par pamatu tās tiešai vai netiešai
diskriminācijai, personas aizskaršanai, norādījumam minēto personu diskriminēt
vai nelabvēlīgu seku radīšanai, aizskārējam jāpierāda, ka atšķirīgas attieksmes
aizliegums vai aizliegums radīt nelabvēlīgas sekas nav pārkāpts."
2. Papildināt
informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 7. un 8.punktu šādā
redakcijā:
"7) Padomes
2000.gada 29.jūnija direktīvas 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes
principu pret personām neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības;
8) Padomes
2004.gada 13.decembra direktīvas 2004/113/EK, ar kuru īsteno principu, kas
paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm, attiecībā uz pieeju
precēm un pakalpojumiem, preču piegādi un pakalpojumu sniegšanu."
Īpašu uzdevumu
ministre
sabiedrības
integrācijas lietās
K.Pētersone
Normatīvā akta projekta
Grozījumi Civillikumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
2000. gada 29. jūnijā tika
pieņemta Padomes Direktīva
Nr. 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes principu pret personām
neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības Šīs Direktīvas prasības Latvijas
Republikai bija jāpārņem līdz 2004.gada 1.maijam. 2004.gada
13.decembrī tika pieņemta Padomes Direktīva Nr. 2004/113/EK, ar kuru īsteno
principu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm,
attiecībā uz pieeju precēm un pakalpojumiem, preču piegādi un pakalpojumu
sniegšanu. Šīs direktīvas prasības Latvijas Republikai jāpārņem līdz
2007.gada 31.decembrim. (turpmāk kopā Direktīvas). Atbilstoši
Eiropas Kopienu dibināšanas līguma 10. pantā noteiktajam principam
dalībvalstīm jāveic nepieciešamie pasākumi, lai nodrošinātu no šī līguma
izrietošo pienākumu izpildi. Kopienu tiesa šo normu tulkojusi tādējādi, ka
dalībvalstīm ir pienākums īstenot direktīvu efektīvu ieviešanu. Lai gan Latvijas
Republikas Satversmes 91. pantā ir paredzēts vispārējs diskriminācijas
aizliegums, tas nav konkretizēts citos normatīvajos aktos, turklāt - nav
tieši piemērojams privāttiesiskajās attiecībās. Ne Latvijas Republikas
normatīvajos aktos, ne arī tiesu praksē nav noteikts, kāds ir šī vispārējā
diskriminācijas aizlieguma saturs. Proti, tādi Direktīvās lietotie termini kā
tieša diskriminācija, netieša diskriminācija, personas aizskaršana
Latvijas Republikas normatīvajos aktos, izņemot šauru jomu regulējošo Darba
likumu un likumu Par sociālo drošību nav paredzēti. Bez tam,
normatīvajos aktos nav noteikts Latvijas Republikas Satversmes 91. pantā
paredzētā aizlieguma ieviešanas mehānisms. Proti, nav noteikta pierādīšanas
pienākuma pāreja atbildētājam, nav ieviestas efektīvas sankcijas par
diskriminācijas aizlieguma pārkāpumiem. Visu šo minēto noteikumu ieviešana ir
abās Direktīvās noteikta imperatīva prasība. |
|||||||||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Normatīvā akta izdošanas mērķis ir pārņemt Direktīvu prasības un nodrošināt efektīvu
aizsardzību pret diskrimināciju. Starpinstitūciju darba grupa, kas
izstrādājusi normatīvo aktu, nonākusi pie secinājuma, ka nebūtu lietderīgi
īpaši izcelt vienu diskriminācijas veidu (rasu diskriminācija vai dzimumu
diskriminācija), bet grozījumiem jāaptver arī citu diskriminācijas veidu
izskaušana. Projekts paredz aizliegt
atšķirīgu attieksmi atkarībā
no personas dzimuma, vecuma, rases, ādas krāsas, etniskās piederības, reliģiskās
pārliecības, politiskajiem vai citiem uzskatiem un citiem apstākļiem privāto tiesību jomā, kad tiek publiski piedāvāta prece vai pakalpojums, vai
tiesiska darījuma taisīšanu, kas saistīts ar šādas preces pirkšanu vai
pakalpojuma sniegšanu, gadījumus. Projekts ievieš Eiropas Savienības tiesībām
atbilstošu terminoloģiju un pierādījuma pienākuma iekļaušanu. Norma par
pierādīšanas pienākumu ir ietverama Civillikumā, jo atbilstoši Latvijas
privāttiesību sistēmai izņēmumi no Civilprocesa likuma 93.panta pirmajā daļā
regulētā vispārīgā pierādīšanas pienākuma ir paredzēti materiālo tiesību normās. |
|||||||||||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts netieši ietekmēs iedzīvotāju dzīves līmeni,
garantējot visu personu spēju stāties civiltiesiskajās attiecībās neatkarīgi
no personas dzimuma, vecuma, rases, ādas krāsas, etniskās piederības, reliģiskās
pārliecības, politiskajiem vai citiem uzskatiem un citiem apstākļiem |
|||||||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||||
6. Cita informācija |
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Lai pilnībā pārņemtu Direktīvas prasības, papildus ir
nepieciešams izdarīt grozījumus šādos likumos: - Biedrību un
nodibinājumu likumā; -
Izglītības likumā; -
Valsts civildienesta likumā; -
Likumā par Valsts cilvēktiesību biroju likums pieņemts; -
likumā Par sociālo drošību likums pieņemts; -
Patērētāju tiesību aizsardzības likumā; -
Krimināllikumā; -Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Visus
minētos grozījumus ir izstrādājusi starpinstitūciju darba grupa, kuru
izveidojis īpašu uzdevumu ministrs sabiedrības integrācijas lietās un kurā
tika deleģēti Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta,
Labklājības ministrijas, Ārlietu ministrijas, Veselības ministrijas, Valsts
cilvēktiesību biroja, Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes
Cilvēktiesību institūta un Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centra
pārstāvji. Arī citi juristi tika aicināti paust savu viedokli par
normatīvajiem aktiem diskriminācijas izskaušanas jomā. |
|
||||||||||||||||||
2. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Latvijas
saistības pārņemt Direktīvas prasības izriet no Akta par Čehijas Republikas,
Igaunijas Republikas, Kipras Republikas, Latvijas Republikas, Lietuvas
Republikas, Ungārijas Republikas, Maltas Republikas, Polijas Republikas,
Slovēnijas Republikas un Slovākijas Republikas pievienošanās nosacījumiem un
pielāgojumiem līgumos, kas ir Eiropas Savienības pamatā, 2.panta un Eiropas
Kopienas dibināšanas līguma 249.panta. Šīs saistības ir minētas arī 2003.gada
5.novembra Eiropas Komisijas Visaptverošajā monitoringa ziņojumā par topošo
dalībvalstu sasniegto progresu, gatavojoties dalībai ES. Normatīvā
akta projekts paredz pārņemt 2000. gada 29. jūnija Padomes
Direktīvas 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes principu pret
personām neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības,
prasības. Direktīvas mērķis ir noteikt sistēmu, lai apkarotu
diskrimināciju rasu vai etniskas piederības dēļ ar nolūku, lai vienādas
attieksmes princips stātos spēkā dalībvalstīs. Normatīvā
akta projekts paredz pārņemt 2004.gada 13.decembra Padomes Direktīvas Nr.
2004/113/EK, ar kuru īsteno principu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret
vīriešiem un sievietēm, attiecībā uz pieeju precēm un pakalpojumiem, preču
piegādi un pakalpojumu sniegšanu, prasības. Atšķirībā
no citām nediskriminācijas direktīvām Padomes Direktīvā Nr. 2004/113/EK
netiek uzskaitītas konkrētas piemērošanas jomas (piemēram, darba tiesiskās
attiecības, sociālā drošība, veselības aprūpe u.tml.), bet gan tiek noteikts,
ka direktīva attieksies uz ikvienu personu, kas sniedz publiski pieejamas
preces un pakalpojumus gan privātajā, gan publiskajā sfērā, kas ietver pieeju
sabiedriskām telpām, mājokļiem (tai skaitā īrētiem mājokļiem un viesnīcām),
finanšu pakalpojumus (tai skaitā apdrošināšanu), transportu un jebkurus
profesionālos vai tirdzniecības pakalpojumus. Tika
nolemts, ka Latvijas tiesību sistēmai atbilstošākais risinājums būtu
izstrādāt grozījumus vairākos likumos, nevis vienotu Diskriminācijas
izskaušanas likuma projektu, it īpaši ņemot vērā to, ka Direktīvu prasības
jāpārņem pēc iespējas ātrāk. Normatīvā
akta projekts paredz daļēji pārņemt Direktīvu prasības. Ņemot
vērā to, ka līdz 2004.gada 1.maijam Direktīvas prasības nacionālajos tiesību
aktos nav pilnīgi pārņemtas, Eiropas Komisija ir tiesīga sniegt Eiropas
Kopienas dibināšanas līguma 226.pantā paredzēto atzinumu, bet pēc tam
griezties Eiropas Kopienu tiesā. To uzsvēra arī ES komisārs Vladimirs Špidla
savā vizītes laikā Latvijā 2006.gada 24.februārī. Turklāt direktīva, kas nav
ieviesta līdz ieviešanai noteiktā termiņa iestāšanās brīdim, kļūst par tieši
iedarbīgu indivīdam rodas tiesības tieši atsaukties uz direktīvas normām
(skat. Eiropas Tiesas spriedumu lietā 148/78 Pubblico Ministero v. Ratti,
[1979] ECR 1629). Valsts ir arī finansiāli atbildīga par zaudējumiem, kas
indivīdiem radušies tāpēc, ka valsts nav ieviesusi direktīvu (skat. Eiropas
Tiesas spriedumu lietā C-6 un 9/90 Francovich v. Italy, [1991] ECR I-5357). |
|
||||||||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts ir izstrādāts,
ievērojot 2003.gada 10.decembra ANO Rasu diskriminācijas izskaušanas
komitejas rekomendācijas Latvijai (CERD/C/63/CO/7, 8.§ un 17.§). |
|
||||||||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts pilnībā atbilst
1965.gada 2.decembra Starptautiskajai konvencijai par jebkuras rasu
diskriminācijas izskaušanu, kurai Latvija pievienojās 1990.gada 4.maijā.
Normatīvais akts garantē šīs konvencijas 5. un 6.pantā paredzēto saistību
izpildi. Konvencija neparedz īpašu formu tajā ietverto saistību izpildei,
līdz ar to Latvijas Republikai ir tiesības izvēlēties tās tiesību sistēmai
atbilstošāko formu. |
|
||||||||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi
dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
2000.gada 29.jūnija Padomes direktīva 2000/43/EK, ar ko ievieš vienādas attieksmes principu
pret personām neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības (OJ 19.07.2000, L
180) 2004. gada 13. decembra Padomes direktīva 2004/113/EK, ar kuru īsteno
principu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm, attiecībā
uz pieeju precēm un pakalpojumiem, preču piegādi un pakalpojumu sniegšanu (OJ
21.12.2004, L 373) |
|
||||||||||||||||||
2.tabula |
|
|||||||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
||||||||||||||||
1.pants 1.pants |
Padomes
direktīvas 2000/43/EK 2.pants, 3.panta 1.punkta h) apakšpunkts, 8.pants un
9.pants
Padomes direktīvas 2004/113/EK 3.panta 1.punkts, 4.pants, 9.pants un 10.pants |
Atbilst Atbilst |
Direktīvas
4.pantā ir noteikta diskriminācija dzimuma dēļ, tostarp,
grūtniecības un maternitātes gadījumi. Likumprojektā termins personas dzimuma ietver arī šos
gadījumus. Skaidrojumu
vairākkārt ir devusi Eiropas tiesu prakse, piemēram, šādās lietās: C-177/88
Dekker, C-179/88 Hertz, C-320/01 Busch. Tādēļ
likumprojektā nav nepieciešamības precizēt terminu personas dzimums. |
|
||||||||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
|||||||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
ir notikušas |
Darba grupā, kura izstrādājusi
normatīvā akta projektu, piedalījās Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju
centra pārstāvis. Latvijas Cilvēktiesību un etnisko studiju centrs īsteno
vairākus projektus, kuri ir saistīti ar ES diskriminācijas novēršanas
politikas īstenošanu Latvijā. |
|
||||||||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Latvijas Cilvēktiesību un etnisko
studiju centrs priekšlikumi ir iestrādāti normatīvā akta projektā. |
|
||||||||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un
kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
2004.gada martā Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāts kopā ar Latvijas
Cilvēktiesību un etnisko studiju centru rīkoja vairākus pasākumus, kas
veltīti ES diskriminācijas novēršanas politikas īstenošanai Latvijā, tajā
skaitā semināru par nepieciešamiem grozījumiem normatīvajos aktos. 2005.gadā
ir veikti vairāki informatīvi semināri par Padomes Direktīvas 2000/43/EK saturu. |
|
||||||||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Notikušas konsultācijas ar Eiropas
Komisijas pārstāvjiem (Nodarbinātības un sociālo lietu ģenerāldirekcijas
Diskriminācijas novēršanas nodaļas personāls, EMPL.D.3), apspriežot
nepieciešamību iekļaut normatīvā akta projektā tādus pašus formulējumus kā Direktīvā. Eiropas Komisijas
pārstāvji rekomendēja iekļaut normatīvā akta projektā Direktīvā minētās definīcijas, lai novērstu domstarpības interpretācijas
jautājumos. Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariāta un Labklājības ministrijas pārstāvji 2003. un 2004.gadā
piedalījās trīs Eiropas Komisijas Juridiskās darba grupas diskriminācijas
jautājumos sēdēs. 2005.gada oktobrī ĪUMSILS pārstāvis piedalījās EK
juridiskajā seminārā par Direktīvas ieviešanas juridiskajiem aspektiem. |
|
||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
Pirms atkārtotas likumprojekta
Grozījumi Civillikumā iesniegšanas Saeimai ĪUMSILS 2005.gada decembrī un
2006.gada janvārī ir konsultējies ar LCESC, VCB, ministriju juristiem un
ekspertiem, kā arī saņēmis pozitīvu atzinumu no Latvijas Universitātes
Juridiskās fakultātes mācībspēkiem. |
|
||||||||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
|||||||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts
un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās
tiesas un Valsts cilvēktiesību birojs savu funkciju ietvaros. Normatīvā akta
izpilde ir iespējama uzreiz pēc tā spēkā stāšanās. |
|
||||||||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts
laikrakstā Latvijas Vēstnesis, NAIS informatīvajā sistēmā un Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta mājas lapā tīklā
Internet. Par normatīvo aktu sabiedrība tiks plašāk informēta pret
neiecietību vērstās valsts programmas īstenošanas ietvaros. |
|
||||||||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
No normatīvā akta izrietošie strīdi
izskatāmi tiesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|
||||||||||||||||||
4. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||||||||||
Īpašu uzdevumu ministre
sabiedrības integrācijas lietās K.Pētersone
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariāta vadītāja |
Juridiskās nodaļas vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
K.Vāgnere |
D.Grīnberga |
D.Grīnberga |
D.Grīnberga |
28.04.2006. 13.30
1932
D.Grīnberga
7365337, dace.grinberga@integracija.gov.lv