Izdarīt Autortiesību likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 11.nr.; 2003, 8.nr.; 2004, 10.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 69.pantu
šādā redakcijā:
"69.pants.
Autortiesību un blakustiesību subjektu tiesību aizsardzības vispārīgie principi
(1)
Autortiesību vai blakustiesību subjekti, mantisko tiesību kolektīvā
pārvaldījuma organizācijas un citi autortiesību un blakustiesību subjektu
pārstāvji ir tiesīgi:
1)
prasīt, lai pārkāpējs atzīst viņu tiesības;
2)
aizliegt savu darbu izmantošanu;
3)
prasīt, lai pārkāpējs atjauno iepriekšējo stāvokli, kāds bija līdz tiesību
pārkāpšanai, un pārtrauc prettiesiskās darbības vai neapdraud radošo darbību;
4)
prasīt, lai iespējamais pārkāpējs pārtrauc pasākumus, kas atzīstami par
sagatavošanos autortiesību un blakustiesību objektu prettiesiskai izmantošanai;
5)
prasīt, lai pārkāpējs atlīdzina kaitējumu, arī negūto peļņu un morālo
kaitējumu, kas radies sakarā ar autortiesību vai blakustiesību objekta
prettiesisku izmantošanu;
6)
prasīt, lai tiek iznīcināti kontrafakti eksemplāri;
7)
prasīt, lai starpnieki, kuru sniegtie pakalpojumi tiek izmantoti, lai pārkāptu
autortiesību un blakustiesību subjektu tiesības, vai kuri padara iespējamu šāda
pārkāpuma veikšanu, veic attiecīgus pasākumus, lai pārtrauktu izmantotāju
iespējas veikt šādus pārkāpumus. Ja starpnieks neveic attiecīgus pasākumus,
autortiesību un blakustiesību subjektam vai tā pārstāvim ir tiesības vērsties
pret starpnieku.
(2) Lai aizsargātu savas tiesības,
autortiesību un blakustiesību subjekti vai to pārstāvji var vērsties tiesā. Ja
pārkāptas tiesības, kas aizsargājamas šā likuma X nodaļā noteiktajā kārtībā,
prasību par pārkāpto tiesību aizsardzību autortiesību un blakustiesību subjektu
vārdā ceļ pats autortiesību un blakustiesību subjekts vai arī mantisko tiesību
kolektīvā pārvaldījuma organizācija.
2. Papildināt likumu ar 69.1, 69.2,
69.3 un 69.4 pantu
šādā redakcijā:
"69.1 pants.
Pierādījumu un prasības nodrošināšanas pasākumu piemērošana
Civilprocesa likumā paredzētos pierādījumu
nodrošināšanas un prasības nodrošināšanas pasākumus var piemērot gan
autortiesību vai blakustiesību pārkāpuma, gan draudoša pārkāpuma gadījumā. Par
draudošu pārkāpumu uzskatāma situācija, ja konstatē, ka autortiesības vai
blakustiesības var tikt pārkāptas vai tiks pārkāptas drīzumā, jo atbildētājs
pats vai ar citas personas (starpnieka) palīdzību ir veicis pasākumus, kas
atzīstami par sagatavošanos autortiesību vai blakustiesību objektu
prettiesiskai izmantošanai.
69.2 pants. Tiesības uz informāciju
(1) Lietās par autortiesību vai blakustiesību objektu
prettiesisku izmantošanu jāievēro lietas dalībnieku tiesības uz komercnoslēpuma
aizsardzību. Taču, ja to attaisno lietas apstākļi, pēc prasītāja motivēta
lūguma tiesa var pieprasīt, lai informāciju par preču vai pakalpojuma izcelsmi
un izplatīšanas tīklu sniegtu atbildētājs vai persona:
1) kuras rīcībā ir kontrafaktas preces komerciālā
mērogā;
2) kura komerciālā mērogā sniegusi vai izmantojusi
pakalpojumus saistībā ar autortiesību vai blakustiesību objektu prettiesisku
izmantošanu;
3) par kuru šā panta pirmās daļas 1. un 2.punktā
minētās personas sniegušas ziņas, ka tā iesaistīta kontrafaktu preču ražošanā,
izplatīšanā vai piedāvāšanā vai tādu pakalpojumu sniegšanā vai piedāvāšanā, kas
saistīti ar autortiesību vai blakustiesību objektu prettiesisku izmantošanu.
(2) Šā panta pirmajā daļā noteiktajā informācijā
atkarībā no apstākļiem ietverami attiecīgo preču ražotāju, izplatītāju,
piegādātāju, vairumtirgotāju un mazumtirgotāju vai attiecīgo pakalpojumu
sniedzēju un izplatītāju vārdi (nosaukumi) un adreses, ziņas par saražoto,
izplatīto, saņemto vai pasūtīto preču vai sniegto vai pasūtīto pakalpojumu
daudzumu, kā arī cena, kāda par tiem maksāta.
(3) Ja autortiesību un blakustiesību pārkāpuma fakts ir
acīmredzams, cietusī persona šā panta pirmajā un otrajā daļā minēto informāciju
ir tiesīga lūgt nodrošināt arī pirms prasības celšanas tiesā Civilprocesa
likumā noteiktās pierādījumu nodrošināšanas vai prasības nodrošināšanas
procedūras ietvaros.
69.3 pants. Tiesiskās aizsardzības
līdzekļi un kaitējuma atlīdzināšana
(1) Ja autortiesību vai blakustiesību pārkāpums vai
draudošs pārkāpums tiek pierādīts, pēc prasītāja prasījuma tiesa samērīgi ar
pārkāpuma raksturu vai pārkāpumam veikto sagatavošanās darbu raksturu un
atbildētāja (arī draudošā pārkāpumā iesaistītās personas (starpnieka)) vainas
pakāpi taisa spriedumu ar vienu vai vairākām šādām sankcijām:
1) autortiesību vai blakustiesību objekta izmantošanas
aizliegums;
2) tādu pasākumu pārtraukšana, kas atzīstami par
sagatavošanos autortiesību un blakustiesību objektu prettiesiskai izmantošanai;
3) tāda starpnieka pakalpojuma pieejamības
pārtraukšana, kas tiek izmantots, lai pārkāptu autortiesību un blakustiesību
subjektu tiesības vai kurš padara iespējamu šāda pārkāpuma veikšanu, iespēju
novēršana pakalpojuma izmantotājam turpmāk izmantot pakalpojumu un šādu darbību
aizliegums;
4) sakarā ar autortiesību vai blakustiesību objekta
prettiesisku izmantošanu nodarītā kaitējuma atlīdzināšana.
(2) Šā panta pirmās daļas 4.apakšpunktu piemēro, ja
persona autortiesību vai blakustiesību objektu prettiesiskā izmantošanā vai ar
to saistītās darbībās iesaistījusies apzināti vai arī tai ir bijis pietiekams
pamats apzināties, ka attiecīgās darbības ir prettiesiskas. Kaitējuma apmēru
nosaka:
1) ņemot vērā visus būtiskos lietas apstākļus, tai
skaitā negatīvās ekonomiskās sekas un zaudējumus (arī cietušās puses neiegūto
peļņu un atbildētāja negodīgi gūto peļņu), kā arī attiecīgā gadījumā cietušajai
pusei pārkāpuma dēļ nodarīto morālo kaitējumu;
2) ja faktisko kaitējuma apmēru grūti noteikt, kā
maksājumu, ko aprēķina, ņemot vērā procentmaksājumus vai maksājumu summu, kuru
autortiesību vai blakustiesību subjekts varētu saņemt, ja atbildētājs būtu
prasījis atļauju (licenci) attiecīgā autortiesību vai blakustiesību objekta
izmantošanai.
69.4 pants. Korektīvie pasākumi
(1) Tiesa pēc prasītāja prasījuma neatkarīgi no
prasītājam radītā kaitējuma un kaitējuma atlīdzības nosaka pasākumus pārkāpumu
novēršanai un turpmākai nepieļaušanai, kuri, ja vien nav īpašu iemeslu rīkoties
citādi, veicami par atbildētāja līdzekļiem un var ietvert šādus pienākumus:
1) atsaukt vai galīgi izņemt
no tirdzniecības tīkla kontrafaktos eksemplārus;
2) iznīcināt kontrafaktos
eksemplārus;
3) iznīcināt rīkus un
materiālus, kas izmantoti vai paredzēti galvenokārt kontrafaktu eksemplāru
izgatavošanai, ja to īpašnieks zināja vai viņam no lietas apstākļiem bija
acīmredzams, ka šīs ierīces un materiāli lietoti vai paredzēti prettiesisku
darbību veikšanai;
4) pilnībā vai daļēji
publicēt vai citādi publiskot tiesas nolēmumu plašsaziņas līdzekļos pēc tiesas
ieskata.
(2) Ja to attaisno lietas apstākļi, no tirdzniecības
tīkla izņemtos rīkus un materiālus, kas izmantoti vai paredzēti kontrafaktu
eksemplāru izgatavošanai, tiesa var atdot autortiesību vai blakustiesību
subjektam vai tā pārstāvim, ja viņš tam piekrīt, vai nodot izmantošanai
labdarības nolūkiem, ja var nodrošināt, ka minētie rīki vai materiāli
neatgriežas saimnieciskajā apritē un neizraisa turpmāku kaitējumu autortiesību
vai blakustiesību subjektam."
3. Izteikt
informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas
Savienības direktīvām
Likumā ietvertas tiesību normas, kas izriet no:
1) Padomes 1991.gada 14.maija Direktīvas 91/250/EEK par datorprogrammu
juridisku aizsardzību;
2) Padomes 1992.gada
19.novembra Direktīvas 92/100/EEK par
nomas tiesībām un patapināšanas tiesībām, un atsevišķām blakustiesībām, kas
attiecas uz autortiesībām intelektuālā īpašuma jomā;
3) Padomes 1993.gada
27.septembra Direktīvas 93/83/EEK par
noteikumu saskaņošanu attiecībā uz autortiesībām un citām blakustiesībām
satelīttelevīzijas un kabeļtelevīzijas jomā;
4) Padomes 1993.gada
29.oktobra Direktīvas 93/98/EEK par
autortiesību aizsardzības termiņu un dažu blakustiesību termiņu saskaņošanu;
5) Eiropas Parlamenta un Padomes 1996.gada 11.marta Direktīvas 96/9/EEK par datubāzu juridisko
aizsardzību;
6) Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 22.maija Direktīvas 2001/29/EK par dažu autortiesību un
blakustiesību aspektu saskaņošanu informācijas sabiedrībā;
7) Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 27.septembra Direktīvas 2001/84/EK par tālākpārdošanas
tiesībām par labu mākslas oriģināldarba autoram;
8) Eiropas Parlamenta un
Padomes 2004.gada 29.aprīļa Direktīvas 2004/48/EK
par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu."
Kultūras ministre
H.Demakova
Grozījumi Autortiesību likumā
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1.
Patreizējās situācijas raksturojums |
4) pasākumu kopums pārkāpuma novēršanai un turpmākai nepieļaušanai. |
|
Likumprojektā tiek precizēti nosacījumi atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu nosacījumiem tiek precizēts: 1) tiesības vērsties tiesā draudoša pārkāpuma novēršanai; 2) piemērojamo sankciju apjoms; 3) kaitējuma atlīdzības noteikšana; 4) pasākumu kopums pārkāpuma novēršanai un turpmākai nepieļaušanai Pilnībā no jauna tiek iestrādāti nosacījumi par: 1) informācijas saņemšanu par preču un pakalpojumu izcelsmi, t.sk. pirms prasības celšanas tiesā; 2) pienākumu publicēt tiesas nolēmumu. Papildus tiek grozīti un papildināti nosacījumi par no tirdzniecības tīkla izņemto rīku un materiālu, kas izmantoti vai paredzēti kontrafaktu eksemplāru izmantošanai, iznīcināšanu vai nodošanu labdarības nolūkiem. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts konkretizē likuma normas saistībā ar pārkāpumiem
autortiesību un blakustiesību jomā, kas paplašina iespējas efektīvākai
rīcībai pārkāpumu gadījumos. Tiek paplašināts tiesību īpašniekiem pieejamo tiesisko iespēju
loks cīnīties pret viņu tiesību pārkāpējiem un novērst pārkāpumus. Sabiedrība
vairāk uzticēsies konkrēto tiesību regulējumam un intelektuālā īpašuma
tiesību sistēmai kopumā, tādējādi veicinot tiesiskas valsts attīstību. Normatīvā akta projekts neskar administratīvo procedūru vienkāršošanu. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
Tūkst. Ls |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2006.) |
Trīs nākamie gadi (2007. 2009.) |
*) |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos Netiek plānotas
izmaiņas valsts un pašvaldību budžeta
ieņēmumos. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
3. Finansiālā ietekme
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar. |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
6. Cita informācija
Ministru kabineta noteikumu ieviešanai nebūs nepieciešami papildus līdzekļi no valsts un pašvaldību budžeta. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Nav jāizdod papildus normatīvie akti. |
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu ieviešanu saistībā ar autortiesībām un blakustiesībām. Direktīvas mērķis ir tuvināt tiesību sistēmas, lai iekšējā tirgū nodrošinātu augstu, līdzvērtīgu un viendabīgu intelektuālā īpašuma aizsardzības līmeni. Eiropas Savienības tiesību aktu normas tiks pārņemtas pilnībā. Eiropas Komisijas rīkotajās konsultācijās tika konstatēts, ka dalībvalstīs, neskatoties uz TRIPS līgumu, joprojām pastāv būtiskas atšķirības attiecībā uz intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanas līdzekļiem. Tas bija par pamatu Direktīvas 2004/48/EK izstrādei. |
|
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Latvijas saistības
Pasaules Tirdzniecības organizācijas ietvaros (kontekstā ar Līgumu par ar
tirdzniecību saistītām intelektuālā īpašuma tiesībām (ieskaitot kontrafaktu
preču tirdzniecību). |
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Latvija pilnīgāk
ievēros 1994.gada 15.aprīļa Līgumu par ar tirdzniecību saistītām intelektuālā
īpašuma tiesībām (ieskaitot kontrafaktu preču tirdzniecību) (Latvijas
Vēstnesis, 30.12.1998, Nr. 388/399 (1449/1460)) galvenokārt līguma III
nodaļu Intelektuālā īpašuma tiesību realizācijas nodrošināšana. |
|
1.tabula |
||
Attiecīgie EK normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa direktīva 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu (Dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis L 157, 17/2 sēj.); 2) Komisijas paziņojums attiecībā uz Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas 2004/48/EK par intelektuālā īpašuma tiesību piemērošanu 2.pantu (2005/295/EK) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis L 94, 13/4/2005). |
|
|
|
|
2.tabula |
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
1. (69.panta otrā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 4.pants |
|
|
2. (691.pants) |
Direktīvas 2004/48/EK 7.panta 1.daļa; 9.panta 1.daļa |
Atbilst |
|
3. (692.pants) |
Direktīvas 2004/48/EK 8.pants |
Atbilst |
|
4. (693.panta pirmā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 11.pants, 13.pants |
Atbilst
|
|
4. (693.panta otrā daļa) |
Direktīvas 2004/48/EK 13.pants |
Atbilst |
|
5. (694.pants) |
Direktīvas 2004/48/EK 10.pants, 15.pants |
Atbilst |
|
6. |
Direktīvas 2004/48/EK 20.pants |
Atbilst |
|
|
|
|
|
5. Cita informācija |
Lai pilnībā ieviestu Direktīvas 2004/48/EK prasības Latvijas tiesību aktos papildus tiek izstrādāti grozījumi: 1) Likumā Par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm; 2) Dizainparaugu likumā; 3) Pusvadītāju izstrādājumu topogrāfiju aizsardzības likumā; 4) Augu šķirņu aizsardzības likumā; 5) Civilprocesa likumā. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
Normatīvā akta projekts nosūtīts konsultācijām Autortiesību konsultēšanās un komunikāciju aģentūru / Latvijas Autoru apvienību (AKKA/LAA) un Latvijas Izpildītāju un Producentu apvienību (LaIPA). |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstiskās organizācijas konceptuāli atbalsta likumprojektu. |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
|
5.Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta prasību izpildīšanai netiks radītas jaunas valsts institūcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība tiks informēta,
publicējot likumu Latvijas Republikas oficiālajā laikrakstā Latvijas
Vēstnesis pēc tā pieņemšanas.
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts tiešā veidā neierobežos indivīda tiesības. Savas tiesības indivīds var aizstāvēt Civilprocesa likuma noteiktajā
kārtībā. |
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Kultūras ministre H.Demakova
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
____.____.2006 |
____.____.2006 |
____.____.2006 |
____.____.2006 |
D.Pavļuts |
I.Millersone |
I.Bērziņa |
G.Jēkabsons |
11.05.2006 11:40
1277
G.Jēkabsons
tel. 7356612, guntis.jekabsons@km.gov.lv