2006. gada 13. jūnijā
9/5 2116
Saeimas Izglītības, kultūras un
zinātnes komisija š.g.13.jūnija sēdē izskatīja deputātu M.Grīnblata, J.Dobeļa,
P.Tabūna, A.Seiles, I.Vaideres un J.Straumes iesniegto likumprojektu Okupācijas muzeja likums (reģ.nr.553; dok.nr.1698). Komisija nolēma minēto likumprojektu neatbalstīt,
bet saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 85. panta pirmo daļu izstrādāt
alternatīvu likumprojektu.
Izglītības, kultūras un
zinātnes komisija lūdz iekļaut Saeimas kārtējās sēdes darba kārtībā deputātu M.Grīnblata,
J.Dobeļa, P.Tabūna, A.Seiles, I.Vaideres un J.Straumes iesniegto likumprojektu Okupācijas muzeja likums (reģ.nr.553; dok.nr.1698) un komisijas atbalstīto
alternatīvo likumprojektu ''Latvijas Okupācijas
muzeja likums'' izskatīšanai pirmajā lasījumā.
Pielikumā:
1) alternatīvais likumprojekts Latvijas Okupācijas
muzeja likums, 3 lpp.
2) alternatīvā likumprojekta
anotācija, 5 lpp.
J.Strazdiņš
Izglītības,
kultūras un zinātnes
komisijas
priekšsēdētājs
Iesniedz Izglītības, kultūras
un zinātnes komisija
Alternatīvs likumprojekts
Latvijas
Okupācijas muzeja likums
1. pants. Likuma mērķis un darbība
(1) Šā likuma mērķis ir
sekmēt Latvijas Okupācijas muzeja
krājuma īpašas un nozīmīgas Latvijas kultūras mantojuma sastāvdaļas
saglabāšanas un papildināšanas procesu, kā arī muzeja zinātniski pētnieciskā un
sabiedrību izglītojošā procesa attīstību.
(2)
Šis likums regulē valsts un pašvaldību institūciju un Latvijas Okupācijas muzeja attiecības ar muzeja darbību saistītajā
jomā.
(3) Likumā lietotie termini atbilst Muzeju likumā lietotajiem terminiem,
ja šajā likumā nav noteikts citādi.
2. pants. Latvijas Okupācijas muzejs
(1) Latvijas Okupācijas muzejs (turpmāk Muzejs) ir
privāts muzejs. Muzeja krājums ir Latvijas
Okupācijas muzeja biedrības (reģistrācijas numurs 40008018848) īpašums. Muzejs
atrodas Rīgā, Latviešu Strēlnieku laukumā 1.
(2) Muzeja darbību reglamentē
šis likums, Muzeju likums un citi normatīvie akti, kā arī Muzeja nolikums.
(3) Muzeja nolikumu apstiprina Latvijas
Okupācijas muzeja biedrība.
3. pants. Muzeja
uzdevumi
(1) Atbilstoši šā likuma
4. pantā un Muzeju likumā noteiktajam Muzejs valsts
kultūrpolitikas ietvaros veic šādus uzdevumus:
1) vāc, saglabā, dokumentē un pētī dokumentus, fotoattēlus, rakstveida, mutvārdu un materiālās liecības un citas kultūras vērtības par Latvijas valsts, zemes un tautas likteni Padomju Savienības un nacionālsociālistiskās Vācijas okupācijas laikā no 1940.gada līdz 1991.gadam, par okupācijas priekšvēsturi un tās radītajām sekām;
2) pilnveido
Muzeju kā sabiedrībai pieejamu zinātniski pētniecisku un izglītojošu
informācijas centru;
3) nodrošina Muzeja krājuma pieejamību plašai sabiedrībai, attīstot Muzeju
kā kultūras tūrisma objektu, kura mērķis ir
informēt un izglītot sabiedrību par Latvijas
vēsturi 51 okupācijas gada laikā un
okupācijas ietekmi uz valsts,
tautsaimniecības, sabiedrības un kultūras attīstību;
4)
nodrošina Muzeja krājuma pieejamību pētniekiem;
5) nekomerciālos nolūkos nodrošina valsts doto uzdevumu izpildi Muzeja kompetences jomā oficiālo un darba vizīšu apkalpošanu Muzejā un to delegāciju vai pārstāvju iepazīstināšanu ar Latvijas vēstures faktiem par 51 gadu ilgo okupācijas periodu un tā skaidrošanu;
6) nodrošina citu atsevišķu valsts doto uzdevumu izpildi Muzeja kompetences
jomā;
7) izmanto Muzeja telpas un krājumu citiem šajā likumā
neminētiem valstij nozīmīgiem mērķiem, par ko valsts un Muzejs vienojas
atsevišķi.
(2) Veicot šā panta pirmajā daļā noteiktos uzdevumus, Muzejs atrodas Kultūras ministrijas funkcionālā pārraudzībā.
(3) Muzejs ik gadu sniedz
Muzeju valsts pārvaldei pārskatu
par tam deleģēto uzdevumu izpildi.
4.pants. Muzeja finansēšana
un valsts budžeta dotācijas izlietojums
(1) Gadskārtējā valsts budžeta likumā
paredzēto finanšu līdzekļu apmērā valsts piedalās Muzeja finansēšanā, paredzot finansējumu šādiem mērķiem:
1) Muzeja krājuma papildināšanai
(iepirkšanai, ekspedīcijām), saglabāšanai, fiziskajai drošībai (apsardzei,
apdrošināšanai un ugunsdrošības tehnikai);
2) Muzeja krājuma izpētei un izmantošanai;
3) sabiedrības izglītošanai un kultūrvēsturisko vērtību popularizēšanai, veidojot ekspozīcijas un izstādes, kā arī izmantojot citus ar Muzeja darbu saistītus izglītošanas un popularizēšanas veidus;
4) mikroklimata uzturēšanas iekārtām,
Muzeja priekšmetu konservācijai un restaurēšanai;
5)
starptautiskai sadarbībai.
(2) No valsts budžeta piešķirtās dotācijas pārvaldīšanai Muzeja īpašnieks izveido atsevišķu pārvaldes institūciju. Tās izveidošanas kārtību un darbību reglamentē Muzeja nolikums.
(3) Pārskatu
par Muzejam piešķirto valsts budžeta dotācijas
izlietojumu šā
panta otrajā daļā minētā pārvaldes institūcija sagatavo likumā Par budžetu un
finanšu vadību noteiktajā kārtībā un
iesniedz Kultūras ministrijai.
(4) Pašvaldības var
piedalīties Muzeja finansēšanā.
5.pants. Muzeja darbības
noteikumi
(1) Muzejs var saņemt valsts budžeta dotāciju, ja ir ievēroti šādi
nosacījumi:
1) Muzejs ir akreditēts
atbilstoši Muzeju likumā noteiktajai akreditācijas kārtībai un uztur akreditēta
muzeja statusu;
2) Muzeja krājums ir
iekļauts Nacionālā krājuma sastāvā;
3) Muzejs nodrošina krājuma saglabātību.
(2) Atbilstoši šā likuma
4.panta pirmajā daļā noteiktajam Muzejs nedrīkst atsavināt vai izņemt Muzeja
priekšmetus vai kolekcijas no Muzeja krājuma bez Muzeju valsts pārvaldes
atļaujas.
(3) Uz Nacionālajā krājumā
iekļauto Muzeja krājumu attiecas Muzeju likuma noteikumi.
(4) Lietojuma tiesība uz nekustamo īpašumu Rīgā,
Latviešu Strēlnieku laukumā 1
uz zemi 2400 kva
drātmetru platībā un būvi (īpašuma tiesības nostiprinātas Rīgas pilsētai Rīgas pilsētas
zemesgrāmatu nodaļas nodalījumā nr.14557, kadastra numurs 0100 001 0095)
kā lietu tiesība nostiprināma zemesgrāmatā
par labu Latvijas Okupācijas muzeja krājuma īpašniekam Muzeja darbības
nodrošināšanai un Muzeja krājuma
izvietošanai.
Pārejas noteikums
Šā likuma 5.panta ceturtā daļa stājas spēkā pēc tam,
kad nekustamais īpašums Rīgā, Latviešu Strēlnieku laukumā 1 ierakstīts
zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā.
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Latvijas Okupācijas muzejs kopš 1993.gada īsteno nozīmīgas pētnieciskas un izglītojošas funkcijas, kā arī nodrošina ārvalstu oficiālo delegāciju un sabiedrības informēšanu par Latvijas okupācijas laiku. Muzeju pārvalda atklāta sabiedriska organizācija Latvijas Okupācijas muzeja biedrība. Muzejs ir akreditēts 2002.gadā. Muzeja apmeklētāju skaits no gada uz gadu pieaug, un 2005.gadā tas pārsniedza 111 000. Aptuveni 65% apmeklētāju ir ārzemnieki. Muzejs izpilda valstij svarīgas ārpolitiskas funkcijas, ar Latvijas neseno pagātni iepazīstinot citu valstu amatpersonas un delegācijas, kā arī rīkojot ceļojošas izstādes ārzemēs. 2005.gadā muzeju apmeklēja 63 oficiālas ārzemju delegācijas. Divpadsmit gadu laikā ir saņemti vairāk nekā LVL 1 000 000 kā ziedojumi muzeja ekspozīcijas izveidošanai un programmu uzturēšanai (neskaitot valsts piešķirtos līdzekļus). Muzeja pētniecības programmas izdotās sešas gadagrāmatas ieguvušas atzinību kā zinātnisku rakstu un dokumentu krājumi par okupācijas laiku tēmām. Muzeja Izglītības programma rīko skolotāju seminārus gan muzejā, gan skolās, vada skolēnu nodarbības, sacensības un vasaras nometnes, izdod mācību materiālus. Divi Izglītības programmas ceļojošās izstādes komplekti jau trešo gadu apceļo Latvijas skolas. Muzeja krātuves glabā vērtīgus okupācijas laika dokumentus, liecības, piemiņas lietas, fotogrāfijas un mākslas darbus. Muzeja ēku un zemi Rīgā, Latviešu
strēlnieku laukumā 1, bez atlīdzības nodeva Rīgas pašvaldības īpašumā saskaņā
ar Ministru kabineta 1998.gada 22.jūlija rīkojumu Nr.378 Par ēku
Rīgā, Latviešu Strēlnieku laukumā 1, Kaļķu ielā 1, Kaļķu ielā 1a nodošanu
Rīgas pilsētas pašvaldības īpašumā. Ar Rīgas domes
2005.gada 08.februāra lēmumu Nr.3891 Par nekustamajiem īpašumiem Rīgā, Latviešu
strēlnieku laukumā 1 (kadastra apzīmējums 01000010095), Kaļķu ielā 16
(kadastra apzīmējums 01000020072) un Kalēju ielā 4 (kadastra apzīmējums
01000020070) un 2006.gada 24.janvāra lēmumu Nr.813 Par
grozījumiem Rīgas domes 08.02.2005. lēmumā Nr.3891 Par nekustamajiem
īpašumiem Rīgā, Latviešu strēlnieku laukumā 1 (kadastra apzīmējums
01000010095), Kaļķu ielā 16 (kadastra apzīmējums 01000020072) un Kalēju ielā
4 (kadastra apzīmējums 01000020070) ir atbalstīta nekustamā īpašuma Rīgā
Latviešu Strēlnieku laukumā 1 nodošana bez atlīdzības Latvijas valsts īpašumā. Ar Ministru kabineta 2006.gada 25.aprīļa rīkojumu nr.288 Par
nekustamo īpašumu Rīgā, Latviešu Strēlnieku laukumā 1 nolemts pārņemt valsts
īpašumā un nodot Finanšu ministrijas valdījumā nekustamo īpašumu zemes
vienību 2400m2 platībā Rīgā Latviešu Strēlnieku laukumā 1, ko
Rīgas pilsētas pašvaldība saskaņā ar Valsts un pašvaldību mantas
atsavināšanas likuma 43.pantā noteikto bez atlīdzības nodod valstij. Tagadējās muzeja telpas ir par šauru ekspozīcijas izvietošanai; trūkst apmeklētāju skaitam atbilstošu un mūsdienīgi aprīkotu publisko telpu; trūkst normatīviem atbilstošu krātuvju telpu; trūkst darba telpu, un visai ēkai ir nepieciešams remonts. |
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekts paredz: 1) noteikt muzeja darbības mērķi, atrašanās vietu, muzeja statusu un darbības reglamentāciju; 2) noteikt muzeja uzdevumus, funkcionālo padotību un muzeja valsts deleģēto uzdevumu izpildes pārskata sniegšanu; 3) noteikt muzeja finansēšanu un valsts budžeta dotācijas izlietojumu un pārskata iesniegšanu par valsts budžeta dotācijas izlietojumu; 4) reglamentēt muzeja darbības noteikumus, tajā skaitā nosakot, kādiem kritērijiem jāatbilst muzejam, lai saņemtu valsts budžeta dotāciju; 5) noteikt muzeja ēkas un tai piegulošās zemes 2400 m2 platībā lietojuma tiesības. |
3. Cita informācija
|
Nav. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu 3. Sociālo seku izvērtējums
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Nav. |
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem |
|
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||
1.Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
|
|
|
|
|
|
||||||
2.Izmaiņas
budžeta izdevumos |
|
- 78,0 |
- 118,0 |
- 153,0 |
- 116,3 |
|
||||||
3.Finansiālā
ietekme |
|
- 78,0 |
- 118,0 |
- 153,0 |
- 116,3 |
|
||||||
4.Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
||||||
|
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins 1. Krājumu papildināšana (iepirkšana, ekspedīcijas, saglabāšana, drošība) 2. Krājuma izpēte un izmantošana 3. Sabiedrības izglītošana, popularizēšana, ekspozīcijas, izstādes 4. Mikroklimats iekārtām un krājumiem, konservācija, restaurācija 5. Starptautiska sadarbība 6. Citiem mērķiem a. Ēkas uzturēšana KOPĀ |
0 0 27,6 0 7,0 23,0 57,6* |
4,0 10,0 29,0 2,5 7,5 25,0 78,0 |
8,0 17,0 40,0 9,0 9,0 35,0 118,0 |
10,0 29,0 55,0 11,0 11,0 37,0 153,0 |
7,3 18,7 41,3 7,5 9,2 32,3 116,3 |
||||||
|
6.Cita
informācija |
* 2006.gada valsts budžetā piešķirtie līdzekļi Latvijas Okupācijas muzeja biedrībai, neieskaitot 9 000 latus - ēkas pārbūves projektam paredzētie līdzekļi |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus
jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
2. Cita informācija |
Nav. |
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību 2. Saistības pret citām starptautiskām
organizācijām 3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Nav. |
|
5. Cita informācija |
Nav. |
Nav. |
Nav. |
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas
|
Notikušas konsultācijas ar Latvijas Okupācijas muzeja biedrību. |
|||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums |
Latvijas Okupācijas
muzeja biedrība atbalsta likumprojekta tālāku virzību. |
|||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Nav veikti. |
|||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikušas. |
|||
5. Cita informācija |
Nav. |
|||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
|
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Šis normatīvais akts neierobežo indivīda tiesības. |
4. Cita
informācija |
Nav. |