8.Saeimas
Prezidijam
2006.gada
____________________Nr.
Rīgā
Saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 79.pantu
iesniedzam likumprojektu "Grozījumi likumā Par
palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā.
Pielikumā:
1. Likumprojekts (uz 2 lp.).
2. Anotācija (uz 4 lp.).
8. Saeimas
deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Par
palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā
Izdarīt likumā Par palīdzību dzīvokļa
jautājumu risināšanā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2002, 2.nr.; 2003, 20.nr.; 2005, 9.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 9.panta otro daļu ar otro teikumu
šādā redakcijā:
Pašvaldībai ir tiesības bez maksas saņemt dokumentus, kuri satur ziņas par personas deklarēto dzīvesvietu un personas īpašumā esošo dzīvojamo telpu.
2. Papildināt 19.1 pantu
ar trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Pašvaldībai ir tiesības domes (padomes) saistošajos noteikumos paredzētajā kārtībā vienoties ar denacionalizētas vai likumīgajam īpašniekam atdotas mājas īpašnieku un dzīvojamās telpas īrnieku, kurš dzīvojamo telpu lietoja līdz īpašuma tiesību atjaunošanai un kurš reģistrēts šī likumā 3.panta 1., 2. vai 7 punktā minētās palīdzības saņemšanai, par izīrētās dzīvojamās telpas iznomāšanu pašvaldībai, saglabājot īrnieka tiesības arī turpmāk lietot attiecīgo telpu un reģistrējot nomas līgumu zemesgrāmatā.
3. 26.1 panta pirmajā
daļā:
papildināt pirmo teikumu pēc vārdiem likuma Par dzīvojamo telpu īri ar
skaitli un vārdiem 6.panta otrajā daļā;
papildināt otro teikumu pēc vārdiem paredzēto palīdzību ar vārdiem kā arī citām personām domes (padomes) saistošajos noteikumos paredzētajā
kārtībā.
4. 27.1 pantā:
papildināt pirmo daļu pēc vārdiem attiecīgu galvojumu ar vārdiem un pilnībā vai daļēji sedzot kredītprocentu maksājumus;
papildināt ceturto daļu pēc vārdiem vai kurai ar
vārdiem valsts vai.
5. Izteikt 28.panta otro daļu šādā redakcijā:
(2) Atbildīgā ministrija ik gadu apkopo šā panta pirmajā daļā minētos budžeta pieprasījumus un iesniedz tos iekļaušanai valsts budžeta projektā. Valsts budžeta mērķdotāciju piešķir sociālo dzīvojamo māju būvniecībai, pašvaldības īres namu būvniecībai, pašvaldības īpašumā esošo būvju pārbūvei (rekonstrukcijai) par dzīvojamām mājām, jaunbūvējamo daudzdzīvokļu namu (kuru būvdarbi pārtraukti) pabeigšanai, neizīrētu dzīvojamo māju renovācijai, atsevišķu dzīvokļa īpašumu iegādei un citiem šajā likumā paredzētiem palīdzības veidiem ne mazāk kā 50% apmērā no attiecīgām izmaksām. Ministru kabinets ik gadu nosaka palīdzības veidus un mērķdotāciju sadali, ņemot vērā pieprasījumu pēc palīdzības un pašvaldību finansiālo stāvokli.
8. Saeimas
deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
ANOTĀCIJA
likumprojektam
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Latvijā laikā no 1992. līdz 2002.gadam
denacionalizēja 10 321 dzīvojamo māju ar 78 046 dzīvokļiem jeb astoņus
procentus no valsts kopējā mājokļu skaita. Denacionalizētajās mājās dzīvo aptuveni 3% no Latvijas
iedzīvotājiem. Šie iedzīvotāji nevarēja iegūt savā īpašumā mājokli
privatizācijas kārtībā. Kopš 2002.gada īres maksa denacionalizētajās mājās
atšķiras no pašvaldībām piederošo dzīvojamo telpu īres maksas. Turklāt saskaņā ar
Satversmes tiesas spriedumu lietā Nr.2005-16-01 īres maksa denacionalizētajos namos ar 2007.gada 1.janvāri netiks
ierobežota ar normatīvajiem aktiem. |
|
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
paredz: -
nostiprināt pašvaldības tiesības bez maksas saņemt dokumentus, kuri satur ziņas
par personas deklarēto dzīvesvietu un personas īpašumā esošo dzīvojamo telpu; - noteikt, ka pašvaldībai ir tiesības vienoties
ar denacionalizētas vai likumīgajam īpašniekam atdotas mājas īpašnieku un
dzīvojamās telpas īrnieku, kurš dzīvojamo telpu lietoja līdz īpašuma tiesību
atjaunošanai un kurš reģistrēts palīdzības saņemšanai, par izīrētās
dzīvojamās telpas iznomāšanu pašvaldībai, saglabājot īrnieka tiesības arī
turpmāk lietot attiecīgo telpu un reģistrējot nomas līgumu zemesgrāmatā; - noteikt, ka pašvaldībai ir tiesības piešķirt
dzīvojamās telpas atbrīvošanas pabalstu personām, kuras tiek izliktas no
dzīvojamās telpas, kura atrodas denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam
atdotā mājā, sakarā ar īres līguma termiņa izbeigšanos; - noteikt, ka pašvaldībai ir tiesības piešķirt
dzīvojamās telpas atbrīvošanas pabalstu arī tām personām, kuras nav
reģistrētas citu veidu palīdzības saņemšanai; - noteikt, ka ne tikai pašvaldība, bet arī valsts
pilnībā vai daļēji sedz kredītprocentu maksājumus par dzīvojamās telpas
iegādi vai būvniecību īrniekiem, kuri lieto dzīvojamo telpu denacionalizētā
vai likumīgajam īpašniekam atdotā mājā un ir to lietojuši līdz īpašuma
tiesību atjaunošanai; - palielināt valsts budžeta mērķdotācijas
palīdzības nodrošināšanai līdz vismaz 50% no attiecīgām izmaksām, paplašināt
dotēto palīdzības veidu loku, ievērojot atsevišķu pašvaldību attīstības
pakāpi. |
|
|||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
|
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts veicina dzīvojamo māju
būvniecības attīstību |
|
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Nav ietekmes |
|
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts veicinās sociālo
stabilitāti, jo rada priekšnoteikumus īrnieku tiesību aizsardzībai, efektīvi
piešķirot palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā. |
|
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Nav ietekmes |
|
|||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc
kārtējā gada |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Detalizēto aprēķinu veikšanai ir nepieciešama papildus informācija |
||||||||||
6. Cita informācija |
- |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus
jāizdod |
Jāizdara grozījumi 2005.gada 5.aprīļa
Mini
stru kabineta noteikumos Nr.237 Kārtība, kādā pašvaldībām piešķiramas
valsts mērķdotācijas dzīvokļa jautājumu risināšanai |
|
|||||||||
2. Cita informācija |
- |
|
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
- |
|
|||||||||
2.tabula |
|
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||
5. Cita informācija |
- |
|
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
- |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
5. Cita informācija |
Rīgas dome patlaban apspriež līdzīgus priekšlikumus. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
- |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas,
Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks
publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
4. Cita informācija |
- |