Likumprojekta
Grozījumi likumā Par valsts budžetu 2004.gadam
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Likumā par budžetu un finanšu vadību noteikto budžets ir līdzeklis valsts politikas realizācijai ar finansiālām metodēm. Tas ir valdības finansiālās darbības un vadības pamatā. Budžeta mērķis ir noteikt un pamatot, kādi līdzekļi nepieciešami valdībai, citām valsts institūcijām un pašvaldībām to valsts pienākumu izpildei, kuru finansēšana ir noteikta ar likumdošanas aktiem, nodrošinot, lai tajā laikposmā, kuram šie līdzekļi paredzēti, izdevumus segtu atbilstoši resursi.Visi maksājumi, kas saskaņā ar likumu vai citu normatīvo aktu vai līgumu ieskaitāmi valsts budžeta ieņēmumos, ir valsts budžeta līdzekļi, kurus saskaņā ar gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktu apropriāciju apropriē valsts mērķim.Valsts budžeta izdevumi sastāv no apropriācijām, kas noteiktas konkrētām valsts vajadzībām saskaņā ar gadskārtējo valsts budžeta likumu. Likumprojektā Grozījumi likumā Par valsts budžetu 2004.gadam paredzēti šādi grozījumi:
|
|||||||||
2.Tiesību akta projekta būtība |
Likumprojekts Grozījumi likumā Par valsts budžetu 2004.gadam jāpieņem savlaicīgi, jo valsts budžeta līdzekļus var piešķirt vai saņemt ar gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzētu apropriāciju.
|
|||||||||
3.Cita informācija |
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts Grozījumi likumā Par valsts budžetu 2004.gadam izstrādāts ievērojot Likuma par budžetu un finanšu vadību izvirzītās prasības, Deklarācijā par Ministru kabineta iecerēto darbību noteiktos pamatuzdevumus, Valdības izvirzītos prioritāros attīstības virzienus, ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtos priekšlikumus, kā arī ņemot vērā valsts ekonomisko stāvokli un tautsaimniecības attīstības tendences turpmākajiem gadiem. Valdība nodrošina, ka valsts budžeta fiskālais deficīts iekļaujas Mārstrihtas kritērijos noteiktajās robežās un nepār sniedz 2% no iekšzemes kopprodukta.Valsts konsolidētā budžeta ( valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta summa, izslēdzot no ieņēmumu un izdevumu daļas savstarpējos pārskaitījumus starp šiem budžetiem) ieņēmumi prognozēti 2 017,1 milj. latu, bet izdevumi, ieskaitot tīros aizdevumus 2 173,2 milj. latu.Valsts pamatbudžeta ieņēmumi prognozēti 1 391,5 milj. latu un izdevumi noteikti 1 587,0 milj. latu apmērā. Valsts pamatbudžeta izdevumu pieaugums, salīdzinot ar apstiprināto plānu ir 85,3 milj. latu jeb 5,7%.Valsts speciālā sociālās apdrošināšanas budžeta ieņēmumi un izdevumi prognozēti attiecīgi 640,3 milj. latu un 610,0 milj. latu apmērā. Valsts speciālā budžeta izdevumu pieaugums pret apstiprināto plānu ir 17,5 milj. latu jeb 3,0%.
|
|||||||||
2.Ietekm e uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Sekmē uzņēmējdarbības vides attīstību, atbalsta Latvijas uzņēmumu eksportu un mazos un vidējos uzņēmumus, sekmē uzņēmumu konkurētspējas celšanu starptautiskā mērogā un administratīvo kapacitāti saistībā ar Eiropas Savienības procedūrām. Latvijai kā Eiropas Savienības dalībvalstij ir pieejami Eiropas Savienības politiku instrumentu Eiropas Savienības struktūrfondu, Kohēzijas fonda, kopējās lauksaimniecības politikas un citi Eiropas Savie nības finanšu līdzekļi, kas paredz sākotnēji valsts ieguldījumu, kas vēlāk, atbilstoši Eiropas Komisijas noteiktajām prasībām un pamatprincipiem tiek atmaksāti valsts budžetam. |
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Nodrošināts finansējums pedagogu darba samaksas paaugstināšanai no š.g. 1.septembra, kā arī vienlīdzīga veselības un sociālās aprūpes darbinieku atalgojuma sistēma gan veselības gan sociālajā jomā. Nodrošināts finansējums pensiju indeksācijai un pabalstu izmaksām.
|
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
||||||||||
5.Cita informācija |
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||||
tūkst. Ls |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
87 462,6 |
|||||||||
2. Izmaiņas budžeta izde- vumos (ieskaitot tīros aiz- devumus) |
106 424,3 |
|||||||||
3. Finansiālā ietekme |
-18 961,6 |
|||||||||
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai Deficīta finansēšanas avoti:
|
18 961,6
|
|||||||||
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
||||||||||
6.Cita informācija |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||
1.Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2. Cita informācija |
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijas saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbil stības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||||||
5.Cita informācija |
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||||||
1.Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||
2.Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formu- lējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||
3.Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Ar ma su mediju starpniecību sabiedrība informēta par likumprojekta Grozījumi likumā Par valsts budžetu 2004.gadam izstrādes gaitu, svarīgākajiem prognozējamiem makroekonomiskajiem un fiskālajiem rādītājiem, izmaiņām nodokļu ieņēmumos un valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem.
|
|||||||||
4.Konsultācijas ar starptau- tiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts puses un (vai) pašvaldības puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Budžeta finansētu institūciju budžeta iestāžu, pilnīgi vai daļēji no budžeta finansētu uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) un organizāciju vadītāji (budžeta izpildītāji) var izdarīt valsts budžeta izdevumus vai uzņemties saistības tikai likumā noteikto apropriāciju ietvaros saskaņā ar finansēšanas plānos noteiktajiem asignējumu apjomiem. Atbilstoši veiktajiem grozījumiem normatīvajos aktos likumprojektā ir mainīts Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās sekretariāta statuss uz Bērnu un ģimenes lietu ministriju.
|
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais tiesību akts tiks publicēts presē.
|
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts ir izstrādāts, ņemot vērā indivīda intereses valdība ir centusies nodrošināt vismazāko iespējamo fiskālā deficīta līmeni atbilstoši valsts budžeta ieņēmumu prognozēm līdz gada beigām un, iekļaujot izdevumu daļā jaunos, neatliekamos pasākumus.
|
|||||||||
4. Cita informācija |
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|||
V.Andrējeva |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
Z.Adijāne |
02.08.2004 09.00
1088
Z.Adijāne
7095437 Zane.Adijane@fm.gov.lv