VIII PIELIKUMS

 

 

Lauku attīstība

(minēts Protokola 34. pantā)

 

 

I IEDAĻA:       Pagaidu papildu lauku attīstības pasākumi Bulgārijai un Rumānijai

 

A.      Atbalsts daļēji naturālām saimniecībām, kas īsteno restrukturizāciju

 

1)      Atbalstam, ko sniedz daļēji naturālām saimniecībām, kuras īsteno restrukturizāciju, ir šādi mērķi:

 

a)       palīdzēt mazināt pārejas laika problēmas lauku apvidos, kamēr Bulgārijas un Rumānijas lauksaimniecības nozare un lauku ekonomika izjūt konkurences spiedienu vienotajā tirgū;

 

b)      atvieglināt un veicināt tādu saimniecību restrukturizāciju, kuras vēl nav ekonomiski dzīvotspējīgas.


 

Šajā pielikumā "daļēji naturālas saimniecības" nozīmē saimniecības, kas ražo produktus galvenokārt savam patēriņam, tomēr daļu no saražotā arī pārdod.

 

2)      Lai izmantotu atbalstu, lauksaimniekam ir jāiesniedz komercdarbības plāns, kurā:

 

a)       pierādīta saimniecības turpmākā ekonomiskā dzīvotspēja;

 

b)       ietvertas sīkākas ziņas par vajadzīgajiem ieguldījumiem;

 

c)       norādīti konkrēti atskaites punkti un mērķi.

 

3)      Iepriekš 2. punktā minētā uzņēmējdarbības plāna īstenošanu pārskata pēc trim gadiem. Ja līdz pārskatīšanai, ko veic pēc trim gadiem, nav sasniegti plānā paredzētie starpposma mērķi, turpmāku atbalstu nepiešķir, tomēr līdzekļi, kas saņemti, lai īstenotu šos mērķus, nav jāatmaksā.

 

4)      Atbalstu izmaksā katru gadu kā fiksētu atbalstu, kura apjoms nepārsniedz I iedaļas G apakšiedaļā noteikto maksimālo kompensējamo apjomu, un tā izmaksāšanas laikposms nepārsniedz piecus gadus.

 


 

B.      Ražotāju grupas

 

1)      Fiksētu atbalstu var piešķirt, lai veicinātu tādu ražotāju grupu izveidi un administratīvo darbību, kuru mērķi ir:

 

a)       ražotāju, kas ir attiecīgo grupu locekļi, ražošanas un produkcijas pielāgošana tirgus prasībām;

 

b)      preču kopīga laišana tirgū, tostarp sagatavošana pārdošanai, pārdošanas centralizācija un piegāde vairumpircējiem; un

 

c)       vienotu noteikumu izstrāde attiecībā uz ražošanas informāciju, īpašu uzmanību pievēršot ražas novākšanai un pieejamībai.

 

2)      Atbalstu piešķir vienīgi tādām ražotāju grupām, ko Bulgārijas vai Rumānijas attiecīgās kompetentās iestādes – pamatojoties uz attiecīgās valsts vai Kopienas tiesību aktiem – oficiāli atzinušas laikposmā no pievienošanās dienas līdz 2009. gada 31. decembrim.

 


 

3)      Atbalstu piešķir ikgadējos maksājumos pirmos piecus gadus pēc dienas, kad ražotāju grupa ir atzīta. Atbalstu aprēķina, pamatojoties uz grupas gada pārdotās produkcijas apjomu, un tas nepārsniedz:

 

a)       5 %, 5 %, 4 %, 3 % un 2 % no produkcijas vērtības līdz EUR 1 000 000, kas pārdota – attiecīgi – pirmajā, otrajā, trešajā, ceturtajā un piektajā gadā; un

 

b)      2,5 %, 2,5 %, 2,0 %, 1,5 % un 1,5 % no produkcijas vērtības virs EUR 1 000 000, kas pārdota – attiecīgi – pirmajā, otrajā, trešajā, ceturtajā un piektajā gadā.

 

Atbalsta apjoms nekādā gadījumā nepārsniedz maksimālos kompensējamos apjomus, kas paredzēti I iedaļas G apakšiedaļā.


 

C.      Leader+ veida pasākumi

 

1)      Atbalstu var piešķirt pasākumiem, kas saistīti ar tādu prasmju iegūšanu, kuras vajadzīgas, lai lauku iedzīvotāju kopienas sagatavotu lauku attīstības vietējo stratēģiju izveidošanai un īstenošanai.

 

Šie pasākumi jo īpaši var būt:

 

a)       tehnisks atbalsts vietējā apvidus izpētei un teritoriālajai izvērtēšanai, ņemot vērā attiecīgā apvidus iedzīvotāju izteiktās vēlmes;

 

b)      iedzīvotāju informēšana un apmācība, lai sekmētu aktīvu dalību attīstības procesā;

 

c)       reprezentatīvu vietējās attīstības partnerību izveide;

 

d)      integrētu attīstības stratēģiju izstrāde;

 

e)       finansējums pētniecībai un atbalsta pieteikumu gatavošanai.


 

2)      Atbalstu var piešķirt, lai pieņemtu integrētas teritoriālās lauku attīstības stratēģijas, kas ir eksperimentālas un ko sagatavo vietējās darba grupas atbilstīgi principiem, kuri izklāstīti 12., 14. un 36. punktā Komisijas 2000. gada 14. aprīļa Paziņojumā dalībvalstīm, ar ko paredz pamatnostādnes Kopienas iniciatīvai lauku attīstības jomā (Leader+[1]. Šādu atbalstu piešķir vienīgi tiem reģioniem, kur jau ir pietiekama administratīvā spēja un pieredze lauku attīstības veida darbībās.

 

3)      Šīs apakšiedaļas 2. punktā minētās vietējās darba grupas var būt tiesīgas piedalīties sadarbībā, kas attiecas uz vairākām teritorijām vai valstīm, atbilstīgi principiem, kas paredzēti 2. punktā minētā Komisijas paziņojuma 15. līdz 18. punktā.

 

4)      Bulgārijai un Rumānijai un vietējām darba grupām nodrošina piekļuvi Lauku apvidu novērošanas centram, kā paredzēts 2. punktā minētā Komisijas paziņojuma 23. punktā.

 

 


 

D.      Lauksaimniecības konsultāciju un popularizēšanas pakalpojumi

 

Atbalstu piešķir lauksaimniecības konsultāciju un popularizēšanas pakalpojumu sniegšanai.

 

E.      Tiešo maksājumu papildinājumi

 

1)      Atbalstu var piešķirt lauksaimniekiem, kas ir tiesīgi saņemt valsts papildu tiešos maksājumus vai atbalstu atbilstīgi 143.c pantam Regulā (EK) Nr. 1782/2003 [2].


 

2)      Atbalsts, ko lauksaimniekam piešķir par 2007., 2008. un 2009. gadu, nepārsniedz starpību starp:

 

a)       tiešo maksājumu apjomu, ko Bulgārijā vai Rumānijā attiecīgajā gadā piemēro atbilstīgi Regulas (EK) Nr. 1782/2003 143.a pantam; un

 

b)      40 % no tiešo maksājumu apjoma, ko attiecīgajā gadā piemēroja Kopienā, kāda tā bija 2004. gada 30. aprīlī.

 

3)      Kopienas ieguldījums atbalstā, ko atbilstīgi šai E apakšiedaļai piešķir Bulgārijai un Rumānijai par 2007., 2008. un 2009. gadu, nepārsniedz 20 % no Kopienas ieguldījuma kopapjoma attiecīgajam gadam. Tomēr Bulgārija vai Rumānija var šo 20 % gada apjomu aizstāt ar šādiem apjomiem: 2007. gadā – 25 %, 2008. gadā – 20 % un 2009. gadā – 15 %.

 

4)      Atbalstu, kas lauksaimniekam piešķirts atbilstīgi šai E apakšiedaļai, uzskata par, attiecīgi, valsts papildu tiešajiem maksājumiem vai atbalstu, lai piemērotu Regulas (EK) Nr. 1782/2003 143.c panta 2.a punktā minētos maksimāli pieļaujamos daudzumus.

 


 

F.        Tehniskā palīdzība

 

1)      Atbalstu var piešķirt sagatavošanas, pārraudzības, izvērtēšanas un kontroles pasākumiem, kas vajadzīgi, lai īstenotu lauku attīstības programmas dokumentus.

 

2)      Iepriekš 1. punktā minētie pasākumi jo īpaši var būt:

 

a)       pētījumi;

 

b)      tehniskās palīdzības pasākumi, pieredzes un informācijas apmaiņa ar partneriem, saņēmējiem un plašāku sabiedrību;

 

c)                datorizētu pārvaldības, pārraudzības un izvērtēšanas sistēmu uzstādīšana, darbība un savstarpēja savienošana;

 

d)                izvērtēšanas metožu uzlabošana un informācijas apmaiņa attiecībā uz labāko praksi šajā jomā.

 


 

G.        Apjomu tabula pagaidu papildu lauku attīstības pasākumiem Bulgārijā un Rumānijā

 

Pasākums

EUR

 

Daļēji naturālas saimniecības

              1 000

saimniecībai / gadā

Ražotāju grupas

          100 000

          100 000

            80 000

            60 000

            50 000

par pirmo gadu

par otro gadu

par trešo gadu

par ceturto gadu

par piekto gadu

 


 

II IEDAĻA:     ĪPAŠI NOTEIKUMI PAR IEGULDĪJUMU ATBALSTU BULGĀRIJAI UN RUMĀNIJAI

 

1)        Ieguldījumu atbalstu lauku saimniecībām saskaņā ar pievienošanās dienā spēkā esošajām lauku attīstības regulām piešķir saimniecībām, kuru ekonomisko dzīvotspēju pēc ieguldījumu veikšanas ir iespējams pierādīt.

 

2)      Atbalsta kopapjoms ieguldījumiem saimniecībās, izteikts kā procentuāla daļa no kompensējamiem ieguldījumiem, nepārsniedz vai 50 % un – mazāk labvēlīgos apvidos – 60 %, vai procentuālās daļas, kas paredzētas attiecīgajā pievienošanās dienā spēkā esošajā lauku attīstības regulā, atkarībā no tā, kura ir lielāka. Ja ieguldījumus veic jauni lauksaimnieki, kā definēts attiecīgajā pievienošanās dienā spēkā esošajā lauku attīstības regulā, šīs procentuālās daļas var palielināt tikai līdz vai nu 55 % un – mazāk labvēlīgos apvidos – 65 %, vai arī procentuālām daļām, kas paredzētas attiecīgajā pievienošanās dienā spēkā esošajā lauku attīstības regulā, atkarībā no tā, kura ir lielāka.

 

3)      Atbalstu ieguldījumiem, lai saskaņā ar attiecīgo pievienošanās dienā spēkā esošo lauku attīstības regulu uzlabotu lauksaimniecības produktu pārstrādi un tirdzniecību, piešķir uzņēmumiem, kam piešķirts pārejas periods pēc pievienošanās, lai nodrošinātu atbilstību minimālajiem standartiem vides aizsardzības, higiēnas un dzīvnieku labturības jomā. Šādā gadījumā uzņēmumam ir jāatbilst attiecīgajiem standartiem līdz minētā pārejas perioda beigām vai līdz ieguldījumu perioda beigām, atkarībā no tā, kurš periods beidzas agrāk.


 

III IEDAĻA:    ĪPAŠS NOTEIKUMS PAR PRIEKŠLAICĪGAS PENSIONĒŠANĀS ATBALSTU BULGĀRIJAI

 

1)      Bulgārijas lauksaimnieki, kam piešķirta piena kvota, ir tiesīgi izmantot pirmstermiņa pensionēšanās shēmu ar nosacījumu, ka pārskaitījuma laikā viņi nav sasnieguši 70 gadu vecumu.

 

2)      Uz atbalsta apjomu attiecina maksimālos apjomus, kas paredzēti attiecīgajā pievienošanās dienā spēkā esošajā lauku attīstības regulā, un to aprēķina atbilstīgi piena kvotas lielumam un saimniecības lauksaimnieciskās darbības kopapjomam.

 

3)      Pārskaitījuma veicējam piešķirtās piena kvotas atmaksā valsts piena kvotas rezervē, nepiemērojot papildu kompensācijas maksājumus.


 

IV IEDAĻA:    Īpaši finanšu noteikumi Bulgārijai un Rumānijai 2007.–2013. gadam

 

1)      Plānošanas periodam no 2007. gada līdz 2013. gadam Kopienas atbalstu lauku attīstības pasākumiem Bulgārijā un Rumānijā īsteno saskaņā ar principiem, kas izklāstīti 31. un 32. pantā Padomes Regulā (EK) Nr. 1260/1999 (1999. gada 21. jūnijs), ar ko paredz vispārīgus noteikumus par struktūrfondiem [3].

 

2)      Kopienas finansējuma apjoms apvidos, uz ko attiecas 1. mērķis, var sasniegt vai nu 85 % agrovides un dzīvnieku labturības pasākumiem un 80 % citiem pasākumiem, vai arī procentuālās daļas, kas paredzētas attiecīgajā pievienošanās dienā spēkā esošajā lauku attīstības regulā, atkarībā no tā, kura ir lielāka.

 

 

                                     

Ārlietu ministrs

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgās amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

 

A.Pabriks

N.Penke

E.Dumpe

E.Vijupe

J.Zlamets

24.11.2005

14:04

1256

S.Rosicka-Tomsone

santa.rosicka-tomsone@mfa.gov.lv 7016279



[1]        OV C 139, 18.5.2000., 5. lpp.

 

 

[2]        Padomes Regula (EK) Nr. 1782/2003 (2003. gada 29. septembris), ar ko izveido kopīgus tiešā atbalsta shēmu noteikumus saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku un izveido dažas atbalsta shēmas lauksaimniekiem, un groza Regulas (EEK) Nr. 2019/93, (EK) Nr. 1452/2001, (EK) Nr. 1453/2001, (EK) Nr. 1454/2001, (EK) Nr. 1868/94, (EK) Nr. 1251/1999, (EK) Nr. 1254/1999, (EK) Nr. 1673/2000, (EEK) Nr. 2358/71 un (EK) Nr. 2529/2001 (OV L 270, 21.10.2003, 1. lpp). Regula pielāgota ar Padomes Lēmumu 2004/281/EK (OV L 93, 30.3.2004., 1. lpp.), un regulā jaunākie grozījumi izdarīti ar Regulu (EK) Nr. 864/2004 (OV L 161, 30.4.2004, 48. lpp.).

 

 

[3]        OV L 161, 26.6.1999., 1. lpp. Regulā jaunākie grozījumi izdarīti ar 2003. gada Pievienošanās aktu (OV L 236, 23.9.2003., 33. lpp.).