VIII
PIELIKUMS
Lauku attīstība
(minēts Protokola 34. pantā)
I IEDAĻA: Pagaidu papildu lauku attīstības pasākumi Bulgārijai un Rumānijai
A. Atbalsts daļēji naturālām saimniecībām, kas īsteno restrukturizāciju
1) Atbalstam, ko sniedz daļēji naturālām saimniecībām, kuras īsteno restrukturizāciju, ir šādi mērķi:
a) palīdzēt mazināt pārejas laika problēmas lauku apvidos, kamēr Bulgārijas un Rumānijas lauksaimniecības nozare un lauku ekonomika izjūt konkurences spiedienu vienotajā tirgū;
b) atvieglināt un veicināt tādu saimniecību restrukturizāciju, kuras vēl nav ekonomiski dzīvotspējīgas.
Šajā pielikumā
"daļēji naturālas saimniecības" nozīmē saimniecības, kas ražo
produktus galvenokārt savam patēriņam, tomēr daļu no saražotā arī pārdod.
2) Lai izmantotu atbalstu, lauksaimniekam ir
jāiesniedz komercdarbības plāns, kurā:
a) pierādīta saimniecības turpmākā ekonomiskā dzīvotspēja;
b) ietvertas sīkākas ziņas par vajadzīgajiem ieguldījumiem;
c) norādīti konkrēti atskaites punkti un mērķi.
3) Iepriekš 2. punktā minētā uzņēmējdarbības plāna īstenošanu pārskata pēc trim gadiem. Ja līdz pārskatīšanai, ko veic pēc trim gadiem, nav sasniegti plānā paredzētie starpposma mērķi, turpmāku atbalstu nepiešķir, tomēr līdzekļi, kas saņemti, lai īstenotu šos mērķus, nav jāatmaksā.
4) Atbalstu izmaksā katru gadu kā
fiksētu atbalstu, kura apjoms nepārsniedz I iedaļas G apakšiedaļā noteikto
maksimālo kompensējamo apjomu, un tā izmaksāšanas laikposms nepārsniedz piecus
gadus.
B. Ražotāju grupas
1) Fiksētu atbalstu var piešķirt, lai veicinātu tādu ražotāju grupu izveidi un administratīvo darbību, kuru mērķi ir:
a) ražotāju, kas ir attiecīgo grupu locekļi, ražošanas un produkcijas pielāgošana tirgus prasībām;
b) preču kopīga laišana tirgū, tostarp sagatavošana pārdošanai, pārdošanas centralizācija un piegāde vairumpircējiem; un
c) vienotu noteikumu izstrāde attiecībā uz ražošanas informāciju, īpašu uzmanību pievēršot ražas novākšanai un pieejamībai.
2) Atbalstu piešķir vienīgi tādām
ražotāju grupām, ko Bulgārijas vai Rumānijas attiecīgās kompetentās iestādes
pamatojoties uz attiecīgās valsts vai Kopienas tiesību aktiem oficiāli
atzinušas laikposmā no pievienošanās dienas līdz 2009. gada 31. decembrim.
3) Atbalstu piešķir ikgadējos
maksājumos pirmos piecus gadus pēc dienas, kad ražotāju grupa ir atzīta.
Atbalstu aprēķina, pamatojoties uz grupas gada pārdotās produkcijas apjomu, un
tas nepārsniedz:
a) 5 %, 5 %, 4 %, 3 % un 2 % no produkcijas vērtības līdz EUR 1 000 000, kas pārdota attiecīgi pirmajā, otrajā, trešajā, ceturtajā un piektajā gadā; un
b) 2,5 %, 2,5 %, 2,0 %, 1,5 % un 1,5 % no produkcijas vērtības virs EUR 1 000 000, kas pārdota attiecīgi pirmajā, otrajā, trešajā, ceturtajā un piektajā gadā.
Atbalsta apjoms nekādā gadījumā nepārsniedz maksimālos kompensējamos apjomus, kas paredzēti I iedaļas G apakšiedaļā.
C. Leader+ veida pasākumi
1) Atbalstu var piešķirt pasākumiem, kas saistīti ar tādu prasmju iegūšanu, kuras vajadzīgas, lai lauku iedzīvotāju kopienas sagatavotu lauku attīstības vietējo stratēģiju izveidošanai un īstenošanai.
Šie pasākumi jo īpaši var būt:
a) tehnisks atbalsts vietējā apvidus izpētei un teritoriālajai izvērtēšanai, ņemot vērā attiecīgā apvidus iedzīvotāju izteiktās vēlmes;
b) iedzīvotāju informēšana un apmācība, lai sekmētu aktīvu dalību attīstības procesā;
c) reprezentatīvu vietējās attīstības partnerību izveide;
d) integrētu attīstības stratēģiju izstrāde;
e) finansējums pētniecībai un atbalsta pieteikumu gatavošanai.
2) Atbalstu var piešķirt, lai pieņemtu integrētas teritoriālās lauku attīstības stratēģijas, kas ir eksperimentālas un ko sagatavo vietējās darba grupas atbilstīgi principiem, kuri izklāstīti 12., 14. un 36. punktā Komisijas 2000. gada 14. aprīļa Paziņojumā dalībvalstīm, ar ko paredz pamatnostādnes Kopienas iniciatīvai lauku attīstības jomā (Leader+) [1]. Šādu atbalstu piešķir vienīgi tiem reģioniem, kur jau ir pietiekama administratīvā spēja un pieredze lauku attīstības veida darbībās.
3) Šīs apakšiedaļas 2. punktā minētās vietējās darba grupas var būt tiesīgas piedalīties sadarbībā, kas attiecas uz vairākām teritorijām vai valstīm, atbilstīgi principiem, kas paredzēti 2. punktā minētā Komisijas paziņojuma 15. līdz 18. punktā.
4) Bulgārijai un Rumānijai un vietējām darba grupām nodrošina piekļuvi Lauku apvidu novērošanas centram, kā paredzēts 2. punktā minētā Komisijas paziņojuma 23. punktā.
D. Lauksaimniecības konsultāciju un popularizēšanas pakalpojumi
Atbalstu piešķir lauksaimniecības
konsultāciju un popularizēšanas pakalpojumu sniegšanai.
E. Tiešo maksājumu papildinājumi
1) Atbalstu var piešķirt lauksaimniekiem, kas ir tiesīgi saņemt valsts papildu tiešos maksājumus vai atbalstu atbilstīgi 143.c pantam Regulā (EK) Nr. 1782/2003 [2].
2) Atbalsts, ko lauksaimniekam piešķir par 2007., 2008. un 2009. gadu, nepārsniedz starpību starp:
a) tiešo maksājumu apjomu, ko Bulgārijā vai Rumānijā attiecīgajā gadā piemēro atbilstīgi Regulas (EK) Nr. 1782/2003 143.a pantam; un
b) 40 % no tiešo maksājumu apjoma, ko attiecīgajā gadā piemēroja Kopienā, kāda tā bija 2004. gada 30. aprīlī.
3) Kopienas ieguldījums atbalstā,
ko atbilstīgi šai E apakšiedaļai piešķir Bulgārijai un Rumānijai par 2007.,
2008. un 2009. gadu, nepārsniedz 20 % no Kopienas ieguldījuma kopapjoma
attiecīgajam gadam. Tomēr Bulgārija vai Rumānija var šo 20 % gada apjomu
aizstāt ar šādiem apjomiem: 2007. gadā 25 %, 2008. gadā 20 % un
2009. gadā 15 %.
4) Atbalstu, kas lauksaimniekam
piešķirts atbilstīgi šai E apakšiedaļai, uzskata par, attiecīgi, valsts papildu
tiešajiem maksājumiem vai atbalstu, lai piemērotu Regulas (EK) Nr. 1782/2003
143.c panta 2.a punktā minētos maksimāli pieļaujamos daudzumus.
F. Tehniskā palīdzība
1) Atbalstu var piešķirt
sagatavošanas, pārraudzības, izvērtēšanas un kontroles pasākumiem, kas
vajadzīgi, lai īstenotu lauku attīstības programmas dokumentus.
2) Iepriekš
1. punktā minētie pasākumi jo īpaši var būt:
a) pētījumi;
b) tehniskās palīdzības pasākumi,
pieredzes un informācijas apmaiņa ar partneriem, saņēmējiem un plašāku
sabiedrību;
c) datorizētu
pārvaldības, pārraudzības un izvērtēšanas sistēmu uzstādīšana, darbība un
savstarpēja savienošana;
d) izvērtēšanas metožu
uzlabošana un informācijas apmaiņa attiecībā uz labāko praksi šajā jomā.
G. Apjomu tabula pagaidu papildu lauku attīstības pasākumiem Bulgārijā un Rumānijā
Pasākums |
EUR |
|
Daļēji naturālas saimniecības |
1
000 |
saimniecībai / gadā |
Ražotāju grupas |
100
000 100
000 80
000 60
000 50
000 |
par pirmo gadu par otro gadu par trešo gadu par ceturto gadu par piekto gadu |
II IEDAĻA: ĪPAŠI NOTEIKUMI PAR IEGULDĪJUMU ATBALSTU BULGĀRIJAI UN RUMĀNIJAI
1) Ieguldījumu atbalstu lauku saimniecībām saskaņā ar pievienošanās dienā spēkā esošajām lauku attīstības regulām piešķir saimniecībām, kuru ekonomisko dzīvotspēju pēc ieguldījumu veikšanas ir iespējams pierādīt.
2) Atbalsta kopapjoms ieguldījumiem saimniecībās, izteikts kā procentuāla daļa no kompensējamiem ieguldījumiem, nepārsniedz vai 50 % un mazāk labvēlīgos apvidos 60 %, vai procentuālās daļas, kas paredzētas attiecīgajā pievienošanās dienā spēkā esošajā lauku attīstības regulā, atkarībā no tā, kura ir lielāka. Ja ieguldījumus veic jauni lauksaimnieki, kā definēts attiecīgajā pievienošanās dienā spēkā esošajā lauku attīstības regulā, šīs procentuālās daļas var palielināt tikai līdz vai nu 55 % un mazāk labvēlīgos apvidos 65 %, vai arī procentuālām daļām, kas paredzētas attiecīgajā pievienošanās dienā spēkā esošajā lauku attīstības regulā, atkarībā no tā, kura ir lielāka.
3) Atbalstu ieguldījumiem, lai saskaņā ar attiecīgo pievienošanās dienā spēkā esošo lauku attīstības regulu uzlabotu lauksaimniecības produktu pārstrādi un tirdzniecību, piešķir uzņēmumiem, kam piešķirts pārejas periods pēc pievienošanās, lai nodrošinātu atbilstību minimālajiem standartiem vides aizsardzības, higiēnas un dzīvnieku labturības jomā. Šādā gadījumā uzņēmumam ir jāatbilst attiecīgajiem standartiem līdz minētā pārejas perioda beigām vai līdz ieguldījumu perioda beigām, atkarībā no tā, kurš periods beidzas agrāk.
III IEDAĻA: ĪPAŠS NOTEIKUMS PAR PRIEKŠLAICĪGAS PENSIONĒŠANĀS ATBALSTU BULGĀRIJAI
1) Bulgārijas lauksaimnieki, kam
piešķirta piena kvota, ir tiesīgi izmantot pirmstermiņa pensionēšanās shēmu ar
nosacījumu, ka pārskaitījuma laikā viņi nav sasnieguši 70 gadu vecumu.
2) Uz atbalsta apjomu attiecina maksimālos apjomus, kas paredzēti attiecīgajā pievienošanās dienā spēkā esošajā lauku attīstības regulā, un to aprēķina atbilstīgi piena kvotas lielumam un saimniecības lauksaimnieciskās darbības kopapjomam.
3) Pārskaitījuma veicējam
piešķirtās piena kvotas atmaksā valsts piena kvotas rezervē, nepiemērojot
papildu kompensācijas maksājumus.
IV IEDAĻA: Īpaši finanšu noteikumi Bulgārijai un Rumānijai 2007.2013. gadam
1) Plānošanas periodam no 2007. gada līdz 2013. gadam Kopienas atbalstu lauku attīstības pasākumiem Bulgārijā un Rumānijā īsteno saskaņā ar principiem, kas izklāstīti 31. un 32. pantā Padomes Regulā (EK) Nr. 1260/1999 (1999. gada 21. jūnijs), ar ko paredz vispārīgus noteikumus par struktūrfondiem [3].
2) Kopienas finansējuma apjoms apvidos, uz ko attiecas 1. mērķis, var sasniegt vai nu 85 % agrovides un dzīvnieku labturības pasākumiem un 80 % citiem pasākumiem, vai arī procentuālās daļas, kas paredzētas attiecīgajā pievienošanās dienā spēkā esošajā lauku attīstības regulā, atkarībā no tā, kura ir lielāka.
Ārlietu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgās amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Pabriks |
N.Penke |
E.Dumpe |
E.Vijupe |
J.Zlamets |
24.11.2005
14:04
1256
S.Rosicka-Tomsone
santa.rosicka-tomsone@mfa.gov.lv 7016279
[2] Padomes Regula (EK) Nr. 1782/2003 (2003. gada 29. septembris), ar ko izveido kopīgus tiešā atbalsta shēmu noteikumus saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku un izveido dažas atbalsta shēmas lauksaimniekiem, un groza Regulas (EEK) Nr. 2019/93, (EK) Nr. 1452/2001, (EK) Nr. 1453/2001, (EK) Nr. 1454/2001, (EK) Nr. 1868/94, (EK) Nr. 1251/1999, (EK) Nr. 1254/1999, (EK) Nr. 1673/2000, (EEK) Nr. 2358/71 un (EK) Nr. 2529/2001 (OV L 270, 21.10.2003, 1. lpp). Regula pielāgota ar Padomes Lēmumu 2004/281/EK (OV L 93, 30.3.2004., 1. lpp.), un regulā jaunākie grozījumi izdarīti ar Regulu (EK) Nr. 864/2004 (OV L 161, 30.4.2004, 48. lpp.).
[3] OV L 161, 26.6.1999., 1. lpp. Regulā jaunākie grozījumi izdarīti ar 2003. gada Pievienošanās aktu (OV L 236, 23.9.2003., 33. lpp.).