Latvijas
Republikas 7.Saeimas
rudens
sesijas divpadsmitā sēde
2000.gada
18.novembrī
Sēdi
vada Latvijas Republikas 7.Saeimas priekšsēdētājs
Sēdes
vadītājs.
Ļoti
cienījamā Valsts prezidentes kundze! Augsti godātais Ministru prezidenta
kungs! Godātie klātesošie!
Latvijas Republikas proklamēšanas 82.gadadienai veltīto svinīgo Saeimas sēdi
pasludinu par atklātu.
R.Pīks
(7.Saeimas priekšsēdētāja biedrs).
Vārds
uzrunai Saeimas priekšsēdētājam Jānim Straumes kungam.
J.Straume
(7.Saeimas priekšsēdētājs).
Ļoti
cienījamā Valsts prezidentes kundze! Godātais Ministru prezidenta kungs! Godātie
deputāti, ministri, ekselences, dāmas un kungi!
18.novembris ir diena, kad sanākam kopā īpašā noskaņā, jo Latvijai
nav nozīmīgāka datuma par šo. Tāpēc, ka tieši ar šo datumu sākas mūsu
valsts vēsture. Un valsts ir augstākā vērtība ikvienai tautai, kura spējusi
īstenot savas pašnoteikšanās tiesības. Mūsu tautai šī vērtība ir divkārt
nozīmīga, jo esam spējuši savu valsti ne tikai izveidot, bet arī atgūt pēc
pusgadsimtu ilgas pazemojošas okupācijas.
Daudz kā mums šodien pietrūkst, un mēs to zinām. Bet mums ir pats
galvenais - iespēja pašiem veidot savu dzīvi brīvā un neatkarīgā valstī.
Tāpēc mēs 18.novembrī allaž godinām šīs valsts pamatlicējus - Latvijas
Tautas padomes un Pagaidu valdības locekļus, Satversmes sapulces deputātus.
Viņu devums nebija īslaicīgs. Viņu liktie pamati ir stipri joprojām -
Latvijas
Satversme, arī ieejot 21.gadsimtā, nodrošina demokrātisku valsts iekārtu un
līdzsvaru varas, tiesību un pienākumu sadalē starp nozīmīgākajām valsts
institūcijām.
18.novembris ir diena, kad atmetam ikdienas rutīnu, noliekam malā
savstarpējās, brīžiem nenozīmīgās ķildas un domstarpības un paskatāmies
uz savu valsti citā, plašākā skatījumā. Kā tautas priekšstāvji tieši mēs
esam vispirmām kārtām atbildīgi par tiem procesiem, kas notiek valstī, jo
tauta Satversmē paredzētajā kārtībā mums ir deleģējusi plašas
pilnvaras.
Kāds ir bijis Latvijai šis gads, kas aizvadīts pēc iepriekšējā
18.novembra? Vai esam tuvinājuši savus stratēģiskos mērķus - pilntiesīgu
dalību Eiropas Savienībā un NATO? Vai esam darījuši visu iespējamo, lai
sekmētu mūsu valsts ekonomisko izaugsmi un no tās izrietošās iespējas
paaugstināt tautas labklājību?
Diez vai uz šiem jautājumiem iespējams dot striktas un viennozīmīgas
atbildes, kuras apmierinātu ikvienu no šajā zālē sēdošajiem, nemaz nerunājot
par sabiedrību kopumā. Arī vērtējot nesen izplatīto gadskārtējo Eiropas
Komisijas progresa ziņojumu, mēs lietojam dažādas mērauklas - atkarībā no
personiskās pārliecības un arī no tā, vai pārstāvam pozīciju vai opozīciju.
Protams, pat lielākie skeptiķi nevarēs noliegt zināmu virzību uz
priekšu Eiropas integrācijas procesā un Eiropas Savienības likumdošanas pārņemšanā.
Tas, ka atvērtas vairākas sarunu sadaļas un dažas no tām jau ir slēgtas,
liecina, ka daudzās jomās Latvija jau ir gatava pilnvērtīgi iekļauties
vienotā Eiropā. Valdība ir apstiprinājusi Latvijas pozīciju sarunām arī
tajās nozarēs, kur Eiropas Savienības tiesību normu ieviešana prasīs
vislielākos ieguldījumus un laiku, proti, lauksaimniecībā un vides aizsardzībā.
Nav šaubu, ka sarunas par tām nebūs vieglas un ka būs nepieciešams laiks un
mērķtiecība, lai atbilstošu tehnoloģiju reālai ieviešanai piesaistītu
papildu finansu resursus. Taču neatkarīgi no tā, cik gari pārejas periodi
tiks noteikti minētajās nozarēs, attiecīgās tiesību normas Latvijas
likumos jāiestrādā pēc iespējas drīzāk, lai uzņēmējiem un valsts
institūcijām būtu savlaicīgi zināmi spēles noteikumi un būtu pietiekami
ilgs sagatavošanās laiks.
Runājot par Eiropas
Komisijas ziņojumā minētajiem trūkumiem, jāteic, ka diez vai kādam tie sagādā
īpašu pārsteigumu. Kurš gan labāk par mums pašiem zina, ka valsts
administrācija daudzās jomās nav pietiekami efektīva, ka valsts pārvaldē
un tieslietu sistēmā ir būtiski trūkumi, kas bieži rada neizpratni un sašutumu
tautā. Šeit gan no parlamenta, gan arī no valdības nepieciešams patriotisks
skatījums. Vai likumprojekti, kas skar valsts pārvaldes iekārtu, valsts aģentūru
veidošanu, Saeimas komisijās netiek apspriesti pārāk gausi? Vai kāda no
iepriekšējo valdību amatpersonām ir uzņēmusies atbildību par to, ka mums
joprojām nav jauna, mūsdienīga Kriminālprocesa likuma projekta, lai gan tādu
savā deklarācijā solījusi ne viena vien valdība?
Jāatzīst, ka sakārtot šos un citus jautājumus un panākt straujāku
progresu valsts attīstībā traucē arī pārāk biežā valdību maiņa.
Politiskā nestabilitāte un nenoteiktība katrā ziņā neveicina arī ierēdņu
kvalitatīvu, uz tālāku perspektīvu orientētu darbu, nestimulē tādus pārkārtojumus,
kuru īstenošanai nepieciešams ilgāks laiks. Sava daļa atbildības par šo
situāciju ir jāuzņemas ikvienam no Saeimā pārstāvētajiem politiskajiem spēkiem.
Diskusijas un dažādi viedokļi ir parlamentārās demokrātijas neatņemama
sastāvdaļa, taču šo diskusiju gaitā būtu jāmēģina ne tikai pierādīt
katram savu taisnību un izcelt savas politiskās atšķirības zīmes, bet meklēt
kopīgās vērtības. Līdzīgu ideoloģiju pārstāvošiem spēkiem vajadzētu
vienoties par ilgtermiņa sadarbības iespējām un rast kompromisu arī strīdīgos
jautājumos, kuru atrisināšana ir visas valsts interesēs. Svarīgi, lai, piemēram,
valdību veidojošo partiju atšķirīgā pieeja lielo uzņēmumu privatizācijas
niansēm neaizkavētu šo procesu pārāk ilgi.
Būtisks un daudzus cilvēkus interesējošs jautājums ir privatizācijas
sertifikāti, jo mūsu vienprātīgais lēmums par šo sertifikātu izmantošanas
termiņa pagarināšanu situāciju atrisinās tikai tad, ja valdība nodrošinās
iespējas tos likt lietā.
Šķiet, ka pārāk daudz laika un enerģijas arī parlamenta darbībā
brīžiem veltām savstarpēju politisko rēķinu kārtošanai, atstājot novārtā
valsts un sabiedrības intereses. Tas spilgti izpaudās tā sauktā pedofilijas
skandāla laikā, kad priekšplānā diemžēl izvirzījās nevis bērnu tiesību
un interešu aizsardzība, bet gan savstarpēji apvainojumi un konfrontācija ar
tiesībaizsardzības institūcijām.
Skandālu ēnā reizēm paliek nepamanīti mūsu labie darbi. Esam pieņēmuši
likumu, kas paredz būtiski reformēt finansu un kapitāla tirgus uzraudzību,
koncentrējot šīs funkcijas vienas atbildīgās institūcijas rokās. Tas ir
ļoti būtiski, īpaši ņemot vērā negatīvo pieredzi ar banku Baltija
un Rīgas Komercbanku. Atliek izteikt cerību un pārliecību, ka minētās
institūcijas vadošie darbinieki, kurus Saeima iecēla amatos ar gandrīz
vienprātīgu balsojumu, spēs nodrošināt efektīvu šā sektora uzraudzību
un nepieļaus līdzīgas kataklizmas nākotnē. Tāpat Saeima pēc ilgām
diskusijām ir pieņēmusi likumu, kas paredz radīt vienotu sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas sistēmu, kuras ieviešana palīdzēs gan aizsargāt
patērētāju intereses, gan veicināt konkurenci regulējamās nozarēs.
Viens no parlamenta pamatuzdevumiem ir valsts budžeta apstiprināšana.
Mums vēl priekšā ir diskusijas par atsevišķām nākamā gada budžeta pozīcijām,
taču jau tagad ir skaidrs, ka visām vajadzībām līdzekļu nepietiks, tāpēc
varam paredzēt spraigas debates, vēl jo vairāk tādēļ, ka tuvojas pašvaldību
vēlēšanas.
Aicinu tomēr pieņemt līdzsvarotus lēmumus un atturēties no budžeta deficīta
palielināšanas tādos apmēros, kas varētu graut valsts finansu stabilitāti
un mūsu partneriem starptautiskajās finansu institūcijās radīt neuzticību.
Budžeta projekta izskatīšanas gaitā nedrīkstam neņemt vērā arī
valsts stratēģiskos ārpolitiskos uzdevumus - virzību uz iestāšanos NATO un
Eiropas Savienībā. Nedomāju, ka ir pareizi pretnostatīt, piemēram, sociālās
vajadzības un nepieciešamību paaugstināt valsts aizsardzības spējas
atbilstoši NATO kritērijiem. Politiķi, kas tā rīkojas, apzināti vai
neapzināti ignorē Latvijas ģeopolitisko situāciju, kas mums uzliek īpašu
atbildību rūpēties par savas valsts drošību. Un valsts drošības politikas
nepieciešama sastāvdaļa ir aizsardzības izdevumu pakāpeniska palielināšana
līdz tādam līmenim, kas atbilst NATO dalībvalstu standartiem.
Pie aizvadītā gada pozitīvā veikuma gribu pieminēt arī Valsts
valodas likuma un tam pakārtoto Ministru kabineta noteikumu pieņemšanu.
Nevienam nav noslēpums, cik sasprindzinātas brīžiem bija Saeimas un valdības
pārstāvju diskusijas ar starptautiskajiem ekspertiem. Tas nebija viegls
process, taču šķiet, ka galu galā tomēr tika panākts līdzsvars starp
nepieciešamību nodrošināt latviešu valodas kā valsts valodas reālu
funkcionēšanu un Latvijai saistošajiem starptautiskajiem tiesību principiem.
Tāpēc kā nekorektas jāvērtē aktivitātes, ko izvērsa daži pat Saeimā pārstāvētie
politiskie spēki, kūdot sabiedrību ignorēt likumu, kurš Saeimā tapa, panākot
grūtu un sarežģītu kompromisu. Gribu vēlreiz uzsvērt, ka likuma mērķis
ir nevis ierobežot citu valodu lietošanu, bet nodrošināt tiesības brīvi
lietot latviešu valodu jebkurā dzīves jomā visā valsts
teritorijā. Jācer, ka šā mērķa sasniegšanu veicinās arī sabiedrības
integrācijas programma.
Godātie deputāti!
Mēs kopā esam nostrādājuši nedaudz vairāk par pusi no Satversmē
paredzētā pilnvaru laika. Esam iepazinuši cits cita stiprās un vājās
puses. Diez vai atlikušajā laikā sagādāsim paši sev vai sabiedrībai kādus
īpašus pārsteigumus. Vēlos jūs aicināt vienīgi uz lielāku savstarpēju
iecietību, uz to, lai sarežģītu problēmu un konfliktu risināšanā mēs
kopīgi izmantotu visas parlamentārisma radītās iespējas, kā arī uz to,
lai, neraugoties uz vēlēšanu tuvumu, mēģinātu izvairīties no darbībām,
kas veicinātu sabiedrības polarizāciju. Vēlētāji katrai partijai ir savi,
mums ir daudzas partijas un daudzas konfesijas, bet valsts mums katram un visiem
kopā ir tikai viena.
Dievs, svētī Latviju!
(Aplausi.)
(Skan valsts himna.)
Sēdes vadītājs. Saeimas svinīgo sēdi pasludinu par slēgtu.
Aicinu
visus klātesošos Saeimas bibliotēkas lasītavā uz piemiņas plākšņu
Satversmes sapulces un pirmo četru Saeimu deputātiem atklāšanu un īpašas
ekspozīcijas par valsts apbalvojumiem Latvijas Republikā atklāšanu.
Paldies.
Redaktore:
L.Bumbura
Datoroperatore:
M.Ceļmalniece
Korektore:
D.Kraule
7.Saeimas rudens sesijas 12.(svinīgā) sēde
2000.gada 18.novembrī
7.Saeimas priekšsēdētāja J.Straumes uzruna - 1.lpp.