Latvijas Republikas Augstākās Padomes pirmās sesijas 12. sēde
1990.gada 23. maijā
Rīta sēde
*/ Šeit un turpmāk atzīme, ka sākas teksta tulkojums no krievu valodas; /- atzīme, ka tulkojums beidzas. Šīs sēdes materiālos- Jāņa Britāna tulkojums.
Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās padomes sekretārs Imants Daudišs.
Priekšsēdētājs: Vai jums patīk vai
nepatīk, es atkal esmu viens šeit, Prezidijā. Šajā sakarā mums tomēr
vajadzētu izlemt, vai jūs man uzticat vadīt šo sēdi vai ne. Vispirms aicinu
reģistrēties. Rezultāts-161. Nav slikti. Vēl ir deputāti? Atkārtosim reģistrēšanos!
Rezultāts-166. Tas ir tuvāk patiesībai. Tagad balsosim par to, vai jūs
uzticat sēdi vadīt Augstākās padomes sekretāram. Lūdzu rezultātu!
128-par, 29-pret un 4-atturas. Varam turpināt darbu.
Izspriedīsim, kā mēs šodien strādāsim. Ministru padomes priekšsēdētājs
Ivars Godmanis šodien mums nestāda priekšā ministru kandidātus, tādējādi
darba kārtībā paliek likumprojekts par Latvijas Republikas tautas deputāta
statusu. Kā vakar solījām, šorīt esat saņēmuši likuma projektu abās
valodās. Vakar darba kārtībā tika uzņemts jautājums par grozījumiem
Latvijas PSR darba likumu kodeksā. Arī šā dokumenta projekts ir jūsu rīcībā.
Nav? Man bija informācija, ka ir. Tas jāpārbauda. Es pēc tam informēšu, kādā
stadijā ir šis dokuments un kur tas ir. Jau agrāk bija izdalīts lēmuma
projekts sakarā ar PSRS prezidenta Gorbačova dekrētu par Latvijas PSR Augstākās
padomes Deklarāciju "Par Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanu".
Tas ir trešais.
Cienījamie deputāti! Es ierosinu apspriest likuma projektu par deputāta
statusu un likuma projektu par deputāta darbības materiālo nodrošināšanu.
Es zinu, ka komisijas arī ir apspriedušas šos projektus, taču likuma
projekta par deputāta statusu pēdējais variants, ko jūs saņēmāt šodien,
komisijās nav apspriests, lai gan saskaņā ar Konstitūciju tas ir jāizdara.
Tāpēc es ierosinu to izdarīt tagad tepat, Augstākās padomes ēkā. Komisijās
jāapspriež likuma projekts par deputāta statusu, lēmuma projekts par deputāta
darbības materiālo nodrošināšanu un projekts atbildei sakarā ar Mihaila
Gorbačova dekrētu. Komisijās mēs varētu strādāt divas stundas, pēc tam
sanākt plenārsēdē. Komisijas rakstiski iesniegtu redakcijas komisijai piezīmes,
papildinājumus un priekšlikumus attiecībā uz šiem projektiem. Kā jūs skatāties
uz šo priekšlikumu? Piekrītat? Līdz pulksten 12.00 strādāt un 13.00 turpināt
darbu plenārsēdē. Būs par maz? Es negribu uzspiest savu domu. Lūdzu,
frakciju vadītāji, sakiet savu vārdu! Cik daudz laika ir vajadzīgs, lai
apspriestu šo dokumentu komisijās? Vārds deputātam Dinevičam.
J.Dinevičs: Cienījamie kolēģi, es domāju, ka vispirms vajadzētu
izteikties pretējai frakcijai, jo mums ir zināma iestrāde šajā jautājumā.
Ja viņi uzskata, ka 12.00 varam, tad ļoti labi. Arī mans viedoklis ir, ka
12.00 vajadzētu sākt šo plenārsēdi. Ja kolēģi prasa vairāk laika, mums
varbūt vajadzētu arī piekāpties, lai viņi varētu izskatīt dokumentus, ar
kuriem mēs pēc tam strādāsim sēdē.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Dīmanim.
S.Dīmanis: Tādā gadījumā līdz pusdienas laikam. Es domāju frakcijās,
nevis komisijās.
Priekšsēdētājs: Komisijās.
S.Dīmanis: Nu labi, tad komisijās līdz 12.00.
Priekšsēdētājs: Deputāts Plotnieks gribētu kaut ko piebilst? Cik es
saprotu, jūs pārstāvat neatkarīgo deputātu grupu?
A.Plotnieks: Godājamie deputāti! Neatkarīgo deputātu vārdā man ir
priekšlikums: visās komisijās paralēli izskatīt visu likumu projektus būs
ārkārtīgi neracionāli, tāpēc mums jau no pirmās dienas jāievieš prakse,
ka tie likumprojekti, kas attiecas vispār uz attiecīgo juridisko formu, tiek
izskatīti Likumdošanas jautājumu komisijā, attiecīgi ekonomiska rakstura
projekti-Ekonomikas un Likumdošanas jautājumu komisijā. Tie projekti, kas
skatīti Likumdošanas jautājumu komisijā, piemēram, šis likumprojekts par
statusu, citās komisijās nav jāskata. Par to ir šeit jādiskutē. Pretējā
gadījumā mēs gluži vienkārši dublēsim darbu, nepārtraukti izstrādāsim
priekšlikumus un netiksim ne no vietas. Šajā sakarā gribu ierosināt visās
komisijās izskatīt šodien tikai vienu dokumentu-Augstākās padomes lēmuma
atbildes projektu PSRS prezidentam sakarā ar 14.maija dekrētu.
Priekšsēdētājs: Cienījamo deputāt! Varētu jums piekrist, ja nebūtu
diezgan rūgtas pieredzes šajā ziņā. Es paskatījos, kā Tautas frontes
frakcija apsprieda šo likumprojektu. Ir tik daudz viedokļu, turklāt daudzi
deputāti vēl nav iepazinušies ar šo likumprojektu. Uz priekšu iet ļoti grūti,
lēni un neauglīgi. Šis ir tāds likumprojekts, kas skar katru deputātu. Es
domāju, ka daudz rezultatīvāk būs, ja diskusijas un domu apmaiņa notiks šaurākā
lokā komisijās, jo būs tik daudz priekšlikumu un pārdomu, ka mēs vienkārši
nesavilksim galus kopā. Es tomēr gribētu lūgt pieņemt manu priekšlikumu,
turklāt tas nav tikai mans priekšlikums. Balsosim. Kas ir par to, lai minētos
projektus mēs līdz 12.00 izskatītu un priekšlikumus rakstiski iesniegtu
redakcijas komisijai? Lūdzu balsojot izteikt savu viedokli. Rezultāts:
par-101, pret-49, atturas-8. Mēs esam lēmumu pieņēmuši.
J.Bojārs: Man ir priekšlikums, kādā veidā mēs varētu ātrāk virzīties
uz priekšu, vienojoties par komisijas kopējo procedūru un nenākot ar 101
priekšlikumu pēc tam katrs individuāli. Jābūt ir komisijas kopējam priekšlikumam.
A.Providenko: */Vai var uzdot jautājumu
par procedūru? Pie mums jau kuro reizi tiek nodemonstrēts, ka Prezidijs kaut
vienā personā jau kļūst par suverēnu spēku. Praktiski visa frakcija
nobalsoja pret to, ka komisijās varētu strādāt, kamēr vēl nav spriests
frakcijās, vēl jo vairāk tāpēc, ka dokumenti uz rokas tika saņemti tikai
šodien. Mūsu priekšlikuma noraidīšana priekšsēdētājam liek domāt, ka,
izmantojot balsošanas mašīnu, Prezidijs var izlemt visu ko./
Priekšsēdētājs: */Tas man ir liels kompliments, bet es negribu to pieņemt,
tāpēc ka mēs izteicām savu viedokli. Frakciju priekšsēdētāji par to ziņoja,
es viedokļus liku balsošanā, man pašam ir tikai viena balss kā katram,
balsojuma rezultāts redzams, es nesaprotu jūsu aizvainojumu.
Ja balsojumā būtu mazākums, es liktu uz balsošanu otro priekšlikumu, taču,
tā kā bija 101 balss, nebija nepieciešamības balsot par otro priekšlikumu./
S.Dīmanis: Ja mēs gribam lietderīgi strādāt, abi dokumenti tomēr sākumā
ir jāskata frakcijās, citādi nebūs nekāda rezultāta. Pēc tam komisijās,
tad mēs ātri varētu pēcpusdienā abus dokumentus izskatīt. Tas būtu
vispareizākais. Balsošanas rezultāti neko neizsaka, šeit bija jūklis, un
neviens nesaprata, par ko vispār bija runa. Tādā gadījumā jābalso vēlreiz.
Priekšsēdētājs: Balsosim vēlreiz, lai lēmumā ir pilnīga vienprātība.
Es gribētu dzirdēt arī otras frakcijas viedokli.
J.Dinevičs: Mēs paliekam pie iepriekšējā viedokļa. Man liekas, ka
12.00 vajadzētu tomēr konstruktīvi sākt strādāt tālāk, ja mēs gribam
virzīties uz priekšu. Es domāju, ka arī pretējā frakcija paspēs saskaņot
savu viedokli šajā laikā.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Endziņam.
A.Endziņš: Man tomēr nav skaidrs, kāpēc deputāts Providenko uztraucās,
it kā atkal tiekot izdarīts kaut kāds spiediens. Galu galā likumprojekts par
deputāta statusu pašā sākumā tika izdalīts visiem deputātiem abās valodās.
Šeit pašreiz ir pārstrādātais variants. Arī šo projektu izskatīja pastāvīgās
komisijas. Ja viņi nav piedalījušies šajās pastāvīgajās komisijās- jo
Likumdošanas komisijā saņēmām priekšlikumus no visām pastāvīgajām
komisijām -, tad man tas rada neizpratni. Tā ir vienkārši obstrukcija un
nekas cits.
S.Dīmanis: Frakcija vēl nav spriedusi par šiem jautājumiem, kopā sanākot.
Es domāju, ka tas ir jāizdara. Komisijās mūsu balsis praktiski pazūd, jo
katrā komisijā mēs esam mazākumā.
J.Bojārs: Man ir kompromisa priekšlikums: viena stunda frakcijām un divas
stundas komisijām. Līdz pusdienām šo jautājumu izlemjam, pēc pusdienām
liekam uz balsošanu. Pēc pusdienas sākam plenārsēdi.
Priekšsēdētājs: Piekrītam? Cienījamie kolēģi! Mēģināsim apkopot
šos viedokļus. Vienu stundu apspriežam frakcijās, pēc tam no 11.30 darbojas
komisijas, sanākam kopā pēc pusdienām 15.00. Komisijas strādā tik ilgi,
cik tas katrai komisijai nepieciešams. Lūdzu, balsojam par šo priekšlikumu!
Rezultāts: par-146, pret - 12. Esam lēmumu pieņēmuši.
Pirms mēs ejam strādāt, es gribētu lūgt deputātu Bojāru izteikt savu
viedokli, cik laika vajag, lai sagatavotu Augstākās padomes jauno reglamentu?
J.Bojārs: No reglamenta ir atkarīgs mūsu tālākais profesionālais darbs
un vispār demokrātija šajā zālē. Daudzmaz ciešamu reglamentu mēs kopā
ar profesoru Plotnieku un docentu Apsīti varētu sagatavot mēneša laikā. Pēc
tam šo reglamentu mēs varētu likt plenārsēdē uz balsošanu. Ātrāk nav
iespējams.
Darba grupai, kas sagatavos pamattekstu, vajag trīs dienas. Tad vismaz trīs
reizes jautājums jāizspriež Likumdošanas jautājumu komisijā. Tas varētu
ilgt nedēļu. Vismaz trīs reizes par jaunu jāpārstrādā teksts, kapitāli jāpārstrādā.
Tad tas jāizskata visās komisijās. Turklāt teksts ir liels. Mēs strādāsim
tādā virzienā, lai šo tekstu veidotu pēc iespējas īsāku un kompaktāku.
Taču ņemiet vērā, ka ASV Kongresa reglaments ir bieza grāmata: Džefersona
noteikumi, Robertsa noteikumi, kurus lieto angļi un amerikāņi, ir uz 250
lapaspusēm. Ir arī īsāki noteikumi.
Katrā ziņā mūsu doma ir tāda, ka visus likumprojektus, tajā skaitā arī
par deputāta statusu, mēs saplūdināsim vienā reglamentā, lai jums būtu
viena kabatas formāta grāmatiņa, kuru varētu nēsāt visu laiku līdzi un,
ieskatoties tajā, pārbaudīt jebkuras parlamenta darbības jautājumus. Tur būtu
viss metodoloģiski ļoti precīzi sakārtots-balsošana, komisijas, statuss un
tā tālāk.
Priekšsēdētājs: Vai mēs pieņemam tādu kārtību? Paldies! Turpinām
strādāt frakcijās un komisijās. Tiekamies 15.00.
(Pārtraukums)