1990.gada 25.jūlija sēdes stenogramma
Vakara sēde
Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās
padomes priekšsēdētājs Anatolijs Gorbunovs.
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Morozļi. Nākamais runās deputāts Kide.
G.Morozļi: */Cienījamie
deputāti, klātesošie un radioklausītāji! Gribu jūsu uzmanību pievērst
jautājumam, kurš, pēc maniem uzskatiem, pēc svarīguma atrodas vienā
līmenī ar politiskās un ekonomiskās krīzes parādību jautājumiem, ko
valdība atzīmē savā programmā, kas nodota deputātu tiesai, - jautājumam
par katra republikas iedzīvotāja fizisko, ekonomisko un sociālo
aizsargātību, jo šis jautājums valdības programmā nav guvis pienācīgu
attīstību un izstrādi, kaut attiecas uz katra cilvēka svarīgāko tiesību
garantijām.
Deputātiem tiekoties ar vēlētājiem, līdzās jautājumiem "Kas ar mums
notiks rīt?", "Vai mēs strādāsim savās darba vietās?",
"Vai mums būs tas, kas ir šodien?" visbiežāk vēlētāji vēlas
zināt: "Ko dara vara, lai cilvēku dzīvību, veselību un mantu
pasargātu no plaukstošās noziedzības republikā?" Atbildes uz šo
jautājumu nav. Tās nav arī programmas nodaļā "Tiesību politika",
tās nebija arī komisijas pārstāvju runās, programmu aizstāvot. Visur
teorētiskas atziņas par tiesisku valsti, par nepieciešamību uzlabot
tiesībsargājošo orgānu darbu, reorganizēt miliciju, nodibināt tiesību
institūtu, pat ierīkot sodu izcietušo rehabilitācijas centru, izdot
literatūru un visu citu, taču tas viss neizšķir
jautājumu par cilvēka aizsargātību, tie visi ir pasākumi tālākai
nākotnei, tālai perspektīvai. Bet noziedzība aug neapturami, šodien trūkst
kadru Iekšlietu ministrijā un prokuratūrā. Cilvēki mirst no noziedznieku
rokām. Tad ko - atbilstoši programmai atliek sēdēt saliktām rokām un
gaidīt gaišāku nākotni?
Programma - tas ir plāns konkrētai darbībai, tas nozīmē, ka tai
jānosprauž konkrēti mērķi, lai jau rīt, parīt, tuvākajā laikā
noziedznieki nevarētu nesodīti nogalināt un kropļot pilsoņus, lai
samazinātos laupīšana, zagšana, vardarbība, dzīvokļu izlaupīšana, bet
spekulanti un mafija tirdzniecībā pārstātu atklāti, neslēpjoties aplaupīt
iedzīvotājus. Masa noziegumu netiek atklāta. Kas noziedzību stimulē? Nav
īstas cīņas ar organizēto noziedzību, pat īstu likumu pret to nav. Reizēm
nav vienotu uzskatu arī par citiem likumiem.
Jūs atcerieties, deputāti, kas šeit tika runāts par spekulāciju, lūk, pie
mums un Rietumos uzskati par spekulāciju atšķiras, tās jēdziens cits,
cīnīties ar to grūti, jo tā ir gandrīz tas pats, kas bizness. Bet es
domāju, ka spekulācijai ar biznesu nekā kopēja nav un nevar būt.
Biznesmenis - tas ir cilvēks, kas savas pūles, prātu, enerģiju atdod
materiālo vērtību radīšanai, to nogādāšanai vajadzīgajās vietās un
sadalei - pārdošanai, bet tas, kas par kukuli veikalā vai Maskavas rajona
bāzē paņem deficīta preci, ved to uz Rumbulu un pārdod piecas vai desmit
reizes dārgāk - tas nav biznesmenis. Viņš ir īsts, prasts spekulants kā
mūsu, tā Rietumu izpratnē, tādēļ ļaudis gaida, lai varas iestādes viņu
ņemtu aiz apkakles. Šajā lietā jāieved kārtība.
Programma nerisina arī sekojošo. Likumi, pat paši vajadzīgākie, par kuriem
šeit daudz runāts, parasti tiek pieņemti, bet netiek pildīti, tie
nedarbojas, nekādas atdeves nav no jau esošajiem un no jauna pieņemamajiem.
Tā ir tiesību politikas galvenā nelaime. Kur valdības piedāvātais
mehānisms, lai likumi darbotos? Tā nav. Rezultātā iznāk, ka programmas
nodaļa par tiesību politiku teorētiska, praktisku problēmu risināšana nav
iezīmēta. Bet problēmas jārisina, turklāt jārisina praksē un pēc
iespējas ātri. Tāpēc es atbalstu priekšlikumu, kuru ieteica jau citi
deputāti, ka valdībai steidzami jāpieņem ārkārtas programma republikas
iedzīvotāju dzīvības, veselības un mantas aizsargāšanai. Paldies par
uzmanību./
E.Kide: Cienījamie deputāti! Mēs esam
saņēmuši valdības programmas projektu. Pirmo reizi gan pēc sava svara, gan
pēc satura tā atšķiras no mums visiem pazīstamajiem stereotipajiem
piecgažu plāniem. Domāju, ka šī programma, kas būs papildināta ar
komisiju un deputātu priekšlikumiem, radīs reālu pielietojumu valdības
darbībā un palīdzēs izvest Latvijas Republiku no krīzes situācijas,
ievadīt to normālā ekonomiskās un politiskās dzīves gultnē.
Es kā izglītības darbinieku pārstāvis pieskaršos dažām izglītības
problēmām, gan pašā programmā skartajām, gan neskartajām. Diemžēl
jāsaka, ka tieši programmas iedaļai, kas veltīta izglītībai, raksturīga
zināma vienpusība, neapdomātība un pat, šķiet, haotiskums. Tā nedod
konceptuālu ieskatu ne par vispārējās, ne profesionālās izglītības
tālākās attīstības ceļiem republikā. Vairāki deputāti jau uzsvēra, ka
valdība šajā programmā nekādi neizrāda vēlēšanos atteikties no
ilggadēja padomju varas kultūras un izglītības attīstības pamatprincipa,
tas ir, finansiāla un resursu pārpalikuma principa. Šādu nostādni varētu
tikai noraidīt. Tā nedara godu pašreizējai jaunajai valdības programmai.
Mēs saprotam budžeta grūtības un pat tā nabadzību, bet programmā būtu
vismaz jādod skaidrība, ar kādiem resursiem izglītības un kultūras sfēra
var un drīkst rēķināties, lai šī programma nepaliktu tikai ieceru
līmenī. Mēs gribam zināt valsts nacionālā ienākuma procentuālo daļu,
kura tiks atvēlēta izglītībai, kultūrai. Gribam zināt prognozējamo
finansēšanas pieauguma dinamiku pa gadiem. Tikai pēc šīs informācijas
iespējama reāla izglītības un kultūras programmas iestrāde šodienai un
perspektīvai. Programmā sastopamo šokējošo formulējumu par izglītības un
kultūras iestāžu pakāpenisku pāreju uz saimniecisko aprēķinu mēs
atļāvāmies iztulkot kā formulējumu neprecizitāti, jo nav precedenta tam,
ka izglītība vai kultūra nesaņemtu valsts dotācijas. Tā kā budžeta
asignējumi šīm nozarēm patiesi ir ierobežoti, protams, jāmeklē papildu
līdzekļi no dažādiem finansēšanas avotiem, arī pašu nopelnītie
līdzekļi. Tādēļ viscaur atbalstu programmā iecerētos dažādus
mērķfondu veidojumus, piemēram, paredzētie atskaitījuma 5 procenti no
uzņēmuma peļņas, lai veidotu fondu strādnieku un speciālistu
profesionālās meistarības celšanai pašā uzņēmumā, kā to dara Rietumu
valstīs. Šāds obligāts mērķa atskaitījums neļautu uzņēmumam taupīt
līdzekļus uz kadru sagatavošanas un pārkvalificēšanas rēķina. It īpaši
tas svarīgi apstākļos, kad prognozējams bezdarbs. Izejot no analoga,
ierosinu mācību iestāžu budžeta papildināšanai arī radīt izglītības
fondu, kuru veidotu līdzekļi no peļņas atskaitījumiem un ziedojumiem.
Tāpēc it īpaši gribu atbalstīt deputāta Ziedoņa priekšlikumu, kas
izskanēja Izglītības komisijā, - neaplikt ar nodokļiem tos līdzekļus, kas
ziedoti izglītībai no uzņēmumiem vai privātām personām, vai dot šiem
ziedojumiem atvieglojumus.
Runājot par valdības izglītības programmu kopumā, jāatzīmē, ka tajā
diemžēl nav konceptuāli izstrādāta mehānisma izglītības ekonomiskajai
stimulēšanai. Izglītībai nav motivācijas, tas ir, nav paredzēta cilvēka
sociālā stāvokļa izaugsme, ceļoties viņa izglītības līmenim. Cilvēkā
joprojām netiek radīta ieinteresētība virzīties uz augšu pa nepārtrauktas
izglītības un profesionālās sagatavotības kāpnēm. Konkrēti - nekur
programmā nav jūtama strādājošā algas sasaiste ar viņa izglītības
līmeni vai profesionālo sagatavotību. Manuprāt, pie izglītības ieguves
motivācijas ekonomiskajām svirām programmā vēl krietni jāpiestrādā.
Un vēl par vienu tautas izglītības ekonomisko aspektu - par algām. Tieši
šim jautājumam programma pieskaras pavisam miglaini, bet par absolūtām un
relatīvām pedagogu algām republikā nerunā nemaz. Pašreiz skolotāja,
meistara algas likme svārstās 130 - 180 rubļu robežās mēnesī, kā
Preinberga kungs teica par vetārstiem. Pašreizējās inflācijas apstākļos
šāda algas likme atrodas tajā algu skalas daļā, kurā, strauji augot
cenām, nav paredzēta ne kompensācija, nedz atbrīvojumi no nodokļiem. Šāda
pieeja var novest visu pedagogu materiālo līmeni līdz iztikas minimuma
robežai, kā tas līdz šim bija pirmsskolas audzināšanas iestāžu
pedagogiem. Tas veicinās viņu noplūdi uz uzņēmējdarbības sfēru. Tādēļ
pie visa mūsu trūcīgā budžeta ierosinu paredzēt programmā tādu
pedagoģisko kadru apmaksas skalu, kura pie kvalitatīva darba noteiktu pedagoga
cienīgu algu kvalificēta strādnieka algas līmenī, citādi mums neizdosies
pacelt cieņu pret intelektu un blakus materiālu deficītam būs intelekta
deficīts, par ko šeit tēlaini runāja profesore Zeile.
Daži vārdi par arodizglītību. Valdības programma paredz pāreju uz
konkurētspējīgas produkcijas ražošanu ar augsti kvalificētu darbaspēku.
Tajā pašā laikā neviena programmas iedaļa nopietni nepieskaras kadru
sagatavošanas problēmai, nemaz nerunājot par detaļām un par mehānismiem.
Ir zināms, ka pašreizējā kadru sagatavošana arodskolu sistēmā tālu
neatbilst šodienas jauno ekonomisko tirgus apstākļu prasībām. Valdībai
būtu jāizstrādā jauna pieeja kadru sagatavošanai republikā, lai tā
atbilstu jaunajām ekonomiskajām attiecībām gan rūpniecībā, gan
lauksaimniecībā, gan sadzīves pakalpojumu sfērā.
Tādēļ pievienojos Izglītības komisijas priekšsēdētāja deputāta Laķa
teiktajam, ka vajadzētu pēc iespējas ātrāk iepazīties ar šādu
Izglītības ministrijas detalizēti izstrādātu vispārizglītojošās un
profesionālās izglītības attīstības programmu, kā arī ar ceļiem un
mehānismiem šīs programmas realizēšanai. Pilnīga skaidrība šajās
programmatiskajās nostādnēs ir nepieciešama, lai kvalitatīvi izstrādātu
tautas izglītības likumdošanas pilnu paketi, kas mūsu parlamentam jāveic
nākamajā sesijā.
Un nobeigumā gribu izteikt bažas, ka nebūtu pieļaujama programmā
paredzētā republikas un reģionālās nozīmes vidējo speciālo un arodskolu
nodošana pašvaldībām, kuras nekādi nav ieinteresētas šo skolu
uzturēšanā un uzskatīs to tikai par finansiālu un organizatorisku slogu.
Tas nenovedīs pie šo skolu uzplaukuma, bet var novest pie apsīkuma. Paldies
par uzmanību.
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Geidānam, pēc tam - deputātam Maharevam.
I.Geidāns: Cienījamo
plenārsēdes vadītāj, godājamie kolēģi un ziņkārīgie radioklausītāji!
Vispirms es atvainojos, ka mana runa un manas tēzes nebūs tik raiti savā
starpā sasaistītas, jo nebijušā notikumā - Latvijas Republikas Augstākās
padomes sesijā, kad pussimts deputātu pilnām mutēm runā un neviens
neiebilst, man nācās, dabiski, tos punktus, par kuriem kolēģi runāja,
nosvītrot, lai neatkārtotos. Tā kā man ir gods būt gan pilsētas padomes
deputātam, gan Augstākās padomes deputātam, es mēģināšu caur Jelgavas
pilsētas deputāta prizmu apskatīt šo valdības programmu Latvijai kopumā,
vērtējot arī, cik tā branga vai plāna ir Jelgavai.
Vispirms, runājot par tirgus attiecībām, mēģināšu šīs domas tēžu
veidā izklāstīt. Esmu pilnvarots pateikt, ka mūsu direktoru padome Jelgavā
uzskata, ka jāatceļ bankām tiesības sodīt uzņēmumus par virsnormatīviem,
jo uzņēmumi par šo ietaupījuma veidu un par iespējamiem, sev rezervētiem
līdzekļiem cīnās, bet pēc tam pēc spēkā esošajiem likumiem viņiem tos
noņem.
Otrais. Reālajā situācijā šodien ir nepieciešams atcelt soda sankcijas par
nolietotā autotransporta lietošanu, jo mēs to saņemam aizvien mazāk un esam
spiesti veco visādi remontēt un lietot, taču pēc
spēkā esošajiem likumiem mūsu rūpnīcas tiek par to sodītas.
Trešais. Mūsu iestāžu vadītājiem ir priekšlikums atskaitījuma nodokli
par ceļiem neparedzēt vis atsevišķi, bet ierēķināt kopējā maksājuma
budžetā un tādā veidā to noslēpt, lai to nevarētu izķesēt ārā no
mūsu maksājumiem.
Ceturtais. Vienprātīga ir doma, ka jāatceļ tā saucamā "Abalkina
cilpa" un citi likumi, kas ierobežo darba algu, un visus jautājumus par
darba algām, likmēm utt. jāļauj risināt pašam uzņēmumam, it sevišķi,
pārejot uz tirgus attiecībām. Domājams, ka uz zināmu laiku varētu noteikt
pagaidu likumu vai kā citādāk... Vajadzētu noteikt likumu par tautas
patēriņa preču ražošanas palielināšanu,
atkal apejot to pašu "Abalkina cilpu", lai nodrošinātu preču
strauju pieaugumu, cilvēku piesaisti tieši tām
nozarēm, kuras ir augstražīgas un dod vislielāko peļņu. Un mūsu
noteikums: lai to realizētu, darba algas fondu, kas tiek izmantots, lai ražotu
tautas patēriņa preces, neaplikt ar nodokli. Iesakām, lai visi pilsētas
uzņēmumi, organizācijas, filiāles un tā tālāk - savus maksājumus likumā
noteiktajā kārtībā Valsts bankas nodaļā izdara pēc atrašanās vietas,
nevis tā, kā tas tiek darīts pašlaik. Kā obligātu maksājumu paredzēt
maksājumus vietējā budžetā. Uzņēmumu vadītāji pilnīgi piekrīt, ka
viņu darbību kontrolē nevis ministrija, bet vietējā padome. Bez tam mēs
iesakām piešķirt tiesības vietējām padomēm pašām noteikt vietējo
nodokļu apmēru, pārzināt vietējo resursu izmantošanu, tādā veidā
stimulējot rūpniecības ražošanu tajā virzienā, kāds vajadzīgs
pilsētai. Dabiski, nevar būt tā, ka mēs pilsētas vajadzības stādām
augstāk par republikas vajadzībām. Visam jābūt saskaņotam ar
attiecīgajām iestādēm, bet prioritāti šajā nodokļu noteikšanā mēs
iesakām tomēr nodot pilsētas deputātu padomes rokās. Mēs piekrītam arī
jau vairākkārt izteiktajai domai, tikai paplašinot to, ka jebkuras
labdarības pasākumiem pārskaitītās summas izslēdzamas no peļņas, jo tās
apliek ar nodokli. Bez tam, lai veicinātu celtniecības remontdarbus, kas
pilsētā ir visgrūtākais un vissliktāk realizētais posms, mēs iesakām
pirmajos gados kooperatīvus atbrīvot pilnīgi vai daļēji no nodokļa, lai
tādā veidā stimulētu tos šajā virzienā darboties. Paredzētos valūtas
atskaitījumus vietējā budžetā paredzēt no uzņēmumiem un arī
kooperatīviem, - mums tādi Jelgavā jau ir vairāki -, kuri eksportē preces
uz ārzemēm, ņemot vērā, ka tie faktiski izmanto mūsu resursus - gan darba,
gan enerģētiskos, gan sociālo pakalpojumu -, lai arī pilsētai no tā kāds
labums.
Vēl mums ir lūgums, lai visas soda naudas, kuras kontroles orgāni uzliek un
kuras tiek iemaksātas pilsētas budžetā, varētu izmantot padome pēc saviem
ieskatiem pilsētas vajadzībām.
Jautājumā par zemi, kas jau vairākkārt šeit izskanēja. Cienījamie
kolēģi, līdz šim mēs zemei esam pieskārušies lauku variantā, ja tā
varētu teikt: pilsētas variantā mēs pagaidām tām pieskārušies neesam.
Bet jautājums ir ļoti svarīgs, un deputātu padome reāli šodien redz
iespējas, kā regulēt savas un ražošanas, tātad - rūpniecības uzņēmumu
un pilsētas attiecības, kas dotu tiesības pilsētas padomei iznomāt zemi
diferencēti atkarībā no uzņēmuma virzības, vajadzības pilsētai, kā arī
atkarībā no tā, cik šis uzņēmums ņem vērā pilsētas domas. Mēs esam
nākuši pie slēdziena, ka pilsētā ir savairojušies dažādu sabiedrisko
organizāciju saimnieciskie uzņēmumi, un arī tos vajadzētu aplikt ar
nodokļiem, lai arī šie uzņēmumi ienestu pilsētai kādu artavu. No
pašvaldības viedokļa raugoties uz šodienas rūpniecību, man jūs
jāinformē par mūsu lēmumu. Pilsētā ir deviņi lieli PSRS un republikas
nozīmes rūpniecības uzņēmumi un pāri par 30 palieli, kuri ražo, sākot ar
desām un cukuru un beidzot ar mašīnbūves rūpniecības elementiem.
Paanalizējot šodienas reālo situāciju, mēs redzam, ka no lielajiem
rūpniecības uzņēmumiem bēg projām strādnieki, turklāt dažādi,
atkarībā no uzņēmumu nozīmīguma. Strādnieku skaits ir samazinājies tikai
šogad par 15 līdz 30 procentiem. Galarezultātā tas var novest pie tā, ka
līdz gada beigām atsevišķās rūpnīcās būs vairs tikai puse no
strādnieku skaita. Ņemot to vērā, mums steidzīgi jāizdara īpašuma
inventarizācija rūpniecībā, tas ir, nekavējoties jānosaka, kāda daļa un
kas konkrēti pieder rūpnīcai, kas pieder pilsētai, kas republikai, kas
acīmredzot vēl aizvien piederēs Padomju Savienībai. Un atkarībā no tā
jānosaka arī prioritārais virziens. Ja visām rūpnīcām nepietiks
strādnieku, ja visām rūpnīcām nepietiks enerģijas un izejvielu, nepietiks
resursu, tad mums ir jāizlemj, kuri būs šie prioritārie virzieni: vai tas
būs gaļas kombināts, vai tā būs mašīnbūves rūpnīca, kura praktiski
neko republikai nedod, visu tās produkciju izved, vai tas būs RAF, kurš arī
tikai mazāk par 10 procentiem mums atstāj "Latvijas". Ja mēs
nevaram pārprofilēt pārējos uzņēmumus uz šiem prioritārajiem virzieniem,
tad šādus uzņēmumus vajadzēs slēgt, radīt tiem ar nodokļu sistēmu
neizdevīgu situāciju, lai strādnieki pāriet uz tiem uzņēmumiem, kuri mums
ir vajadzīgi.
Runājot par pašvaldību šajā pirmā lasījuma valdības programmas
projektā, mums radās iespaids, ka tai principā ir atstāta vecā pieeja.
Līdz šim mēs esam mēģinājuši tikt vaļā no impērijas diktāta. Taču
šajā programmā attiecībā uz vietējo
pašvaldību ir palicis republikas diktāts. Kā Jelgavas pilsēta grib tikt
vaļā no republikas diktāta, tas ir tas pats, kā mēs, Latvija, gribam tikt
vaļā no PSRS diktāta. Vajag saprast pareizi mūsu domu. Un mūsu pilsētas
pašvaldības, arī rūpniecības uzņēmumu vadītāju (par mani ir balsojuši
arī rektori, prorektori, dekāni, rūpnīcu vadītāji, deputātu padomes
priekšsēdētāji un vietnieki) domas kopumā ir tādas, ka mūsu pašvaldībai
ir jābūt prioritārai, nosakot iekšējo struktūru darbību, nodokļu likmes,
resursu izmantošanu, un ka šim jautājumam vajadzētu virzīties no lejas uz
augšu, ka pilsēta atstāj daļu republikai, nevis otrādāk, kā bija līdz
šim. Paldies.
E.Maharevs: */Cienījamo priekšsēdētāj!
Cienījamie kolēģi! No metodiskā skatuleņķa valdības piedāvāto programmu
var spēcīgi kritizēt par tās nodrošinājuma daļu. Nav atbilžu uz
jautājumiem, kā būs ar izejvielu resursiem, kur finanšu līdzekļi, nav
atbilžu uz jautājumiem par cenām, tās pārrēķinot pasaules cenu līmenī.
Taču, ja tā mēs kritizēsim valdību par
šo programmu, tad tā būs nekonstruktīva kritika, jo faktiski tā būs mūsu,
parlamenta, adresē. Mums jādod atbildes uz šiem jautājumiem, tad valdība
varēs izstrādāt programmu. Šīs atbildes var būt tikai līgumos ar
Savienību, ar citām republikām, ar citām valstīm.
Tāpēc es apstāšos ne pie programmas kritikas, bet pie tā, kā, manuprāt,
jārīkojas mums, parlamentāriešiem, kas valdībai jāatspoguļo savā
programmā un jautājumu izlemšanā šīs programmas īstenošanas sakarā.
Pats galvenais, manuprāt, ir nepieciešamība iekarot uzticības kredītu šai
programmai un tās īstenošanas iespējai kā republikā, tā Rietumos un
Austrumos. Pirmām kārtām šis kredīts jāiekaro ar divu savstarpēji
saistītu problēmu izlemšanu. Pirmā no tām - ražošanas un tirdzniecības
strukturāla reorganizācija uz tirgus attiecību un reālās īstenības
pamatiem, jo mums republikā nav izejvielu un enerģētisko resursu. Mums
jāpierāda, ka mums ir ko ražot un efektīvi pārdot par pasaules cenām. Tā
ir zinātne un inženierietilpīga produkcija ar ekoloģiski tīru un materiāli
mazietilpīgu ražošanu, vēl mārketings un tūrisma sfēra. Reorganizācijas
programma - attīstības prioritāte, pārprofilēšana un brīdināšana no
sociāli bīstama bezdarba, mazturīgo nodrošināšana. Un šeit visam jābūt
atklātam, visam jābūt aprēķinātam: ko un kā reorganizēt, kā
pārprofilēšanu nepārvērst par jaunu administratīvi komandējošu rungu,
zināt, par cik robiem savilkt siksnu un uz cik ilgu laiku, kāda ir katra
republikas iedzīvotāja konkrētā vieta reorganizācijas procesā. Atbilžu
meklēšanai uz šiem jautājumiem jābūt cieši saistītai ar civilizētu,
Rietumu un Austrumu acīs, privātīpašuma problēmu izlemšanu ar visu
īpašuma formu līdztiesību, ieskaitot privāto.
Devalstiskošanas, īpašuma privatizācijas problēmas var tikt efektīvi
atrisinātas tikai uz līgumu pamatiem: republika, Savienība, darba kolektīvi.
Viens no ceļiem šeit jau tika nosaukts - Savienības uzņēmumu
devalstiskošana, pārvēršot tos par akciju uzņēmumiem, sākuma posmā
akcijas sadalot starp jau nosauktajiem īpašniekiem. Katra īpašnieka daļa -
tas ir līguma jautājums.
Cits jautājums. Pievilcīga bija mūsu cienījamā deputāta Ojāra Blumberga
uzstāšanās, kuras galvenā doma bija piemēram šāda. Savienības īpašums
tiek atdots republikām pēc reālās atrašanās vietas, tas ir savdabīgs
nulles variants. Par visu īpašumu republikā tiek izlaisti sertifikāti, kas
proporcionāli darba ieguldījumam tiek izdoti visiem iedzīvotājiem, tieši
visiem. Tālākais ir sertifikātu īpašnieka ziņā - tos var pārdot un
izbraukt no republikas, par tiem pirkt jebkura uzņēmuma akcijas vai pašam
uzsākt biznesu.
Jebkurš devalstiskošanas un privatizācijas variants bez līguma draud ar
neparedzamām sekām. Ceļi bez līguma neiekļaujas Rietumu standartos. Tādā
veidā, civilizētu līgumu ceļā atrisinot ražošanas un tirdzniecības
pāreju uz tirgus attiecībām saistībā ar īpašuma problēmu atrisināšanu,
tā devalstiskošanu un privatizāciju - noteicošais ieguldījums uzticības
kredīta formēšanā Latvijas Republikā. Bez uzticības kredīta nav
iespējama ekonomiskā palīdzība, kapitālu kredīts, jaunu tehnoloģiju
pirkšana un pārdošana. Bez tiem vispār nav iespējama kustība uz priekšu.
To rāda Rietumeiropas pieredze, kas savu saimniecību pēc kara atjaunoja ar
Māršala plāna palīdzību uz ASV ekonomiskās palīdzības rēķina, to rāda
arī Japānas un dienvidaustrumu Āzijas valstu pieredze. Rindā pēc Rietumu
kredītiem stāv Austrumeiropas valstis. Tas ir arī mūsu ceļš.
Cita ļoti svarīga uzticības kredīta sastāvdaļa - starpnacionālu spriedzi
radošu apstākļu likvidēšana. Manuprāt, pilsonisku mieru republikā var
nodrošināt, līgumā ar Savienību un citām republikām atzīstot Latvijas
Republikas neatkarību, ieviešot vienu valsts valodu, nulles vai pusnulles
pilsonības variantu visiem Latvijas iedzīvotājiem, kas tādi bija 1990.gada
4.maijā, pēc katra vēlēšanās saglabājot jebkuras valsts, tajā skaitā
arī Savienības, pilsonību.
Pirmie divi nosacījumi izriet no pamattautības iedzīvotāju tiesībām, no
viņu tiesībām nodrošināt sev garantētu attīstību nākotnē, nesakūstot
starptautību masā jebkurā citā variantā. Mēs, krievu valodā runājošie,
izejam vispirms no šīm pamattautības tiesībām un tikai tad no valstiskiem
nosacījumiem. Mums nāksies pamatos izmainīt attieksmi pret latviešu valodu,
kuru nezināt nozīmē necienīt republiku, kas mūs pieņēmusi un daudziem
kļuvusi par otro dzimteni.
Trešais nosacījums izriet no nepieļaujamības ierobežot krievu valodā
runājošo tiesības, kas uz šodienu jau izpaužas republikas pilsoņu
reģistrēšanā. Katra pārbaudes procedūra, nosakot Latvijas Republikas
pilsonību, pats par sevi, iespējams, ir prātīga, bet sevī nes
konfrontācijas elementus, konflikta lādiņu. Katra pārbaude - tā ir
administratīvi komandējoša pieeja, kurai vienmēr seko izkropļojumi.
Kategoriski nav pieļaujami, kā mēs domājam, arī jebkuri brīvie
pārspriedumi par deportāciju vai repatriāciju. Pietiek paskatīties uz
Tuvajiem Austrumiem, lai kļūtu skaidrs, kā ideju tīrība var kļūt par
nesamierināmu naidu starp tautām.
Ceturtais nosacījums. Jebkuras citas valsts pilsonības saglabāšana ir
normāla prakse augsti attīstītās demokrātiskās valstīs. Divu pilsonību
princips, man liekas, būs ārkārtīgi svarīgs arī latviešu emigrantiem.
Norādīšu uz vienu ļoti svarīgu negatīvu momentu citādā pilsonības
problēmu risinājumā, par kuru, iespējams, daudzi vēl nav padomājuši. Tā
ir krievu valodā runājošo emigrācija. "Nu, un kas?" - jūs
teiksit. Taču tā nebūs tāda emigrācija,
kādu daži vēlas. Tā nebūs pensionāru, mazkvalificētu strādnieku,
apkalpojošās sfēras vai mājsaimnieču emigrācija,
viņus neviens negaida ne Austrumos, ne, vēl jo vairāk, Rietumos. Tā būs
speciālistu, savas lietas profesionāļu emigrācija, un ne tikai uz
Austrumiem. Būs tas, ko Rietumos sauc par "smadzeņu noplūdi".
Krievu valodā runājošo smadzeņu noplūde automātiski sev līdzās radīs
latviešu valodā runājošo smadzeņu noplūdi. Zinātne un profesionālisms ir
internacionāls. Smadzeņu noplūde vispār ir grūti atjaunojama jebkurai
valstij, Latvijas Republikai tā būs divkārt negatīva, jo zinātniski
profesionālais potenciāls ir viens no galvenajiem tās kapitāliem, viena no
galvenajām svirām, kas savienojumā ar reorganizāciju, ekonomisko palīdzību
un kredītiem var krīzi apstādināt un perspektīvā nodrošināt efektīvu
attīstību. Un tā, nepieciešama tikai demokrātiska līgumattiecību pieeja
šodien izskatāmo un citu problēmu atrisināšanai republikā.
Nobeigumā iesaku programmas projektu pieņemt par pamatu, noslīpēt to,
ievērojot izteiktās piezīmes. Lai republikas iedzīvotāju vidū celtu
uzticības kredītu šai programmai, iesaku to publicēt, lai visiem būtu
skaidrs, lai nevienam nebūtu ilūziju par krīzes likvidēšanu 2-3 gadu
laikā, lai republikas iedzīvotāji zinātu starta nosacījumus un pēc tiem
vērtētu republikas valdību. Paldies par uzmanību!/
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Ivaram Krastiņam.
I.Krastiņš: Cienījamo
priekšsēdētāj, cienījamā valdība, kolēģi deputāti! Par programmas
sociālo daļu runāja Dozorceva kungs, runāja arī ļoti daudzi citi
deputāti. Tas ir savā ziņā patīkami, ka šīs sociālās problēmas kādam
rūp un kāds grib zināt, kā ar tām tikt galā. Kritika, kas izskanēja par
programmas sociālo daļu, acīmredzot daļēji saistīta ar to, ka šī ir
pirmā konkrētā realizējamā sociālā programma, un tajā nav mums tik
parasto politisko aforismu, saukļu un lozungu, ar kuriem parasti šīs
sociālās programmas bija piesātinātas. Protams, sociālās programmas
īstenošanā zināmas grūtības būs, iebildumus izteica Dozorceva kungs, es
pie tiem negribētu pakavēties, bet vēlreiz atzīmēju: ir ļoti patīkami, ka
liela daļa deputātu rūpējas gan par pensionāriem, gan par pārējiem, un
tomēr es gribētu lūgt, lai pirms savu bažu izteikšanas viņi iepazīstas ar
esošajiem dokumentiem, īpaši gribētu lūgt Ždanokas kundzi izlasīt jauno
pensiju likumprojektu. Es saprotu, ka likumprojektu mēs iesniedzām frakcijai
"Līdztiesība" tikai pagājušo nedēļu un darba mums visiem ir
ļoti daudz, tomēr sliktākajā gadījumā es lūgtu izlasīt, pirms Ždanokas
kundze uzstājas, vismaz 1. šā likumprojekta pantu. Tad viņa redzētu, ka
pēc likumprojekta ir paredzēts pensijas maksāt visiem iedzīvotājiem, kuru
pastāvīgā dzīvesvieta 1990.gada 4.maijā ir bijusi Latvijas Republika.
Acīmredzot šā panta pirmā daļa viņai būs paslīdējusi garām.
Bet, pārejot pie veselības aizsardzības programmas daļas, jāteic, ka
principā tā ir atbalstāma, tomēr komisijai ir vairāki iebildumi un
vairākas neskaidras vietas. Atšķiram 101.lapaspusi un lasām pirmo teikumu
sadaļā "Veselības aizsardzība". Pirmais teikums ir šāds:
"Veselības aizsardzības darbība būs vērsta uz iedzīvotāju veselības
apstākļu uzlabošanu." Jāsaka, ka komisijas locekļiem nebija īsti
skaidrs, ko tas nozīmē. Vai tas jāsaprot tā, ka ministrijas pārstāvis
rūpēsies, lai ievelk ūdensvadu dzīvokļos, kur tā vēl nav, vai kā
citādi. Tālāk nākamajos teikumos pārāk bieži atkārtojas nekonkrēti
aicinājumi un tādi formulējumi kā "jādod",
"jādemokratizē", "jārada", nav īsti skaidrs, kas to
darīs. Un principā diemžēl tur nav pateikts, kāds tad ir šīs veselības
aizsardzības programmas galamērķis. Es gribētu vēlreiz atkārtot, ka mēs
par galamērķi uzskatām apdrošināšanas medicīnas sistēmas izveidošanu
Latvijā. Tas diemžēl šajā programmā nekur nav pateikts, un mēs to
uzskatām par galveno šīs sadaļas trūkumu, kas, mūsuprāt, būtu jālabo.
Un tālāk vēl divi sīki iebildumi. Proti, šīs programmas ceturtajā daļā
ir paredzēts sanatorijas nodot arodbiedrībām. Diez vai tam varētu piekrist,
jo formāli arī tagad tās atrodas arodbiedrību īpašumā. Kā zināms,
Kūrortpārvalde ir pie arodbiedrībām, un, kas no tā ir iznācis, tas mums
visiem ir labi zināms. Jādomā gan, ka sanatorija un atrašanās sanatorijā
ir ārstēšanās procesa sastāvdaļa, un normāli sanatorijas funkcionē tikai
tur, kur ir šī saikne starp dažādām ārstēšanās procesa sastāvdaļām.
Līdz ar to es domāju, ka sanatorijām ir jābūt ciešākā saiknē ar
medicīnu.
Astotais punkts skan tā: "Pārveidojot feldšeru punktus par ambulancēm,
doktorātiem, uzlabot lauku iedzīvotāju medicīnisko palīdzību."
Šaubos, vai, pārveidojot ambulances un feldšeru punktus par doktorātiem vai
tikai feldšeru punktus par ambulancēm un doktorātiem, ar to būs līdzēts,
lai uzlabotu palīdzību laukos. Ja ārsti nevar nomāt, nevar izpirkt
doktorātu un ja vietējai varai nav elastīgas iespējas ekonomiski un
finansiāli ietekmēt doktorātu, tad var gadīties tā kā ar bēdīgi slaveno
4.pārvaldi, kuru teicās likvidējam, pārdēvēja par apvienību, bet viss
diemžēl palika pa vecam. Paldies par uzmanību.
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Beļskim, pēc tam runās deputāts Rogaļs.
N.Beļskis: Klausoties mūsu
kolēģu runas, man radās zināms prieks par to stabilitāti un
ieinteresētību, par daudzajiem valdībai ieteiktajiem priekšlikumiem, jo tas
liecina par zināmu procesu, par kustību, tas nozīmē, ka mēs izejam no
stagnatīvās čaulas un esam abpusēji
ieinteresēti, kamēr, kā teica deputāts Bresis, Kremlī visa valdība
raustās agonijā. Tāpēc man visai savādas liekas iespējas, kā mēs
varēsim saderēties ar valdību, kura Kremlī raustās agonijā.
Iepazīstoties ar mūsu valdības programmu, es nemaz negaidīju, ka tur būs
precīzi fiksēts pa datumiem un mēnešiem, kāds būs izslaukums pēc gada vai
pieciem, cik preču saražosim gada beigās
un cik plašs būs sortiments pēc pieciem gadiem. Tas viss jau lasīts
piecgažu plānos un bezgala daudz dažādos citos deklaratīvos aktos
aizvadītajos 40 un vairāk gados. Vispirms šajā programmā gribēju redzēt
koncepciju par to, kāda būs mūsu valstī vieta cilvēkam, indivīdam,
personībai. Atmetot šajā programmā vēl joprojām sastopamo deklaratīvismu,
tā sauktās konsultācijas par stāvokli, kurš mums visiem jau zināms, es
tomēr radu sevī pamatu cerībām, ka cilvēkam šai valstī būs vieta. Jo
koncepcijā iezīmējas indivīds kā īpašnieks. Es nekad neesmu šaubījies
un ceru, ka lielākā daļa no mums nešaubās par to, ka tiesības uz īpašumu
ir tikpat svētas, kā tiesības uz savām domām, uzskatiem un politisko
pārliecību. Šajā programmas koncepcijā valdība garantē šīs tiesības,
vismaz centīsies to darīt, kaut gan visās programmas sadaļās tas nav
pietiekami labi sabalansēts. Tas vairākkārt tika uzsvērts. Bet ir viens
"bet": vai vienmēr tas būs iespējams, ja valdība nespēs pilnībā
atteikties no resoriskuma, no izpildvaras pārliekas stiprināšanas, kas
iezīmējas arī vairākās sadaļās. Es, protams, saprotu šo procesu, jo
jaunos apstākļos ir daudz vieglāk redzēt tos stereotipus un tās nostādnes,
pie kurām mēs esam pieraduši, līdz šim dzīvojot, tās mums tomēr jālauž
un jāmēģina to darīt kopīgi. Jo mēs visi mēģinām izlauzties no šīs
sasistās siles.
Un tāpēc necentīsimies to, kas iznācis mūsu valdībai mēneša laikā,
tūlīt sūtīt kā mazu kaķēnu uz "jūrskolu". Īpaši tāpēc, ka
šī programma nav radusies no kompartijas programmas, no augšas diktētām
frāzēm, kā tas bija līdz šim. Tas ir kolektīvs darbs, turklāt radošs
darbs. Un tāpēc vien jau ir atbalstāms un apsveicams. Un šā darba pamatā
tomēr vairāk vai mazāk ir likta mūsu Neatkarības deklarācija. Tā
lielākais trūkums ir tas pats, kas mūsu Deklarācijā, - tas ir šis
nenoteiktais pārejas periods, kuram mēs it kā mēģinām atrast kaut kādu
tiesisku statusu, taču mums pašiem nav skaidrs, kā
to visu formulēt. Tāpēc ir dažādas nesaprašanās.
Es domāju, ka tie trūkumi, kas ir šai programmā, ir saistīti ar tiem
trūkumiem, ar to nesabalansētību visai atšķirīgajā kvalifikācijas
līmenī, kas ir mūsu parlamentā. Pirmkārt, es neredzu trīs programmas
likumprojektu savirknējumu laikā, redzu telpā, redzu varbūt arī plaknē,
bet laikā neredzu, un tas, šķiet, vērojams mūsu darbā, jo bieži mēs
strādājam haotiski, mums nav skaidrs, kas ir svarīgākais un šobrīd
aktuālākais, pieņemam daudzus likumprojektus, bet tādus jautājumus kā,
piemēram, par pilsonību un citus, cenšamies atlikt uz vēlāku laiku, un mums
rodas domstarpības par to, kas pašreiz pieņemamajos likumprojektos ir
ietverams, kādas būs nostādnes, nav skaidrs pats mūsu valsts interesēm
atbilstošs pilsonības jēdziens, turklāt jautājums nav līdz galam
izstrādāts. Tieši tāpēc es domāju, ka turpmāk būtu vēlams stiprināt
saikni starp valdību un parlamentu un tā komisijām, lai nerastos savstarpēja
neuzticība, kas jau bieži vien, pat regulāri, valda mūsu zālē starp
dažādu pozīciju deputātiem.
Mūsu republikā ir pietiekami daudz dažādu politisko spēku, kas ir
ieinteresēti šķelt parlamentu vai arī iedzīt ķīli starp parlamentu un
valdību, tādējādi diskreditējot abus. Ja mēs ministriem katru mēnesi
liksim pārstrādāt programmas vai sauksim viņus nepārtraukti atskaitīties,
rodas jautājums: kad viņi pildīs tieši tos pienākumus, ko esam viņiem
ievēlot uzlikuši? Es domāju, ka ļoti skaidri programmā noteikta ievirze,
noteikts šīs koncepcijas galamērķis, un pilnīgi neredzu iespēju, ka
mēneša laikā mūsu valdība būtu varējusi pilnībā visus šos pārejas
mehānismus apstiprināt ar skaitļiem, ar datiem un ar dienām. Protams, es
atbalstu to, ka mums ir nepieciešams tālākā posmā, respektīvi, nākamajā
sesijā, rudens sesijā, saņemt konkrētus dokumentus, kas jau būs saistīti
ar mūsu nākamā gada budžetu, tātad par to, kā jutīsies mūsu vēlētājs,
mūsu tauta Latvijā šai ziemā un nākamajā gadā. Es nedomāju, ka vajag
piesaukt katastrofas un radīt psiholoģiskās spriedzes pieaugumu, svarīgāk
ir nākt ar konstruktīviem risinājumiem un kopā strādāt.
Noslēgumā es gribētu izteikt tādu priekšlikumu, ka pie šīs mūsu
programmas, varbūt nedaudz ar politisku ironiju, būtu vērts kā pielikumu
izdot brāļu Kaudzīšu "Mērnieku laikus", jo, kā zināms,
nākamajā gadā tie sāksies mūsu Latvijā, kad zemnieki prasīs un saņems
zemi, mēģinās to pirkt, - lai jaunajam Ķencim nebūtu jāmeklē lūgšanu
pātari, lai pietuku krustiņi zinātu, kādas runas un kādas uzslavas teikt
sapulcē un dažādos svinīgos saietos. Paldies par uzmanību.
M.Rogaļs: */Cienījamo
priekšsēdētāj, cienījamie deputāti, cienījamie Ministru kabineta
locekļi! Ļoti labi, ka beidzot parādījusies šī programma, kuru mēs ilgi
gaidījām. Tā izdevīgi atšķiras no tās, kuru izklāstīja premjerministrs,
kad viņu apstiprinājām amatā. Taču tā
nav programma, bet tautas saimniecības attīstības shēma. Tas ir dokuments ar
deklaratīvu raksturu, līdzīgs tam, kas parādījās pirms gadiem trīsdesmit.
Vairumā nodaļu nav detalizētas izstrādes, nodaļas nav savstarpēji
saskaņotas, nav to īstenošanas mehānismu. Kā programma kopumā, tā
atsevišķas nodaļas nav finansiāli pamatotas. Par to jau teica daudzi
runātāji, to gribu pasvītrot arī es. Ārpus programmas palikusi tās
galvenā darbojošā persona - Latvijas iedzīvotājs, kam tā sastādīta,
viņa dzīves līmenis, pensionārais nodrošinājums, dzīvokļu programmas
risinājums, sociālie jautājumi. No programmas nekļūst skaidrs, kā tas viss
izmainīsies pārejā uz tirgus ekonomiku, ko republikas valdība sola
iedzīvotājiem, kas nepieder pie pamattautības.
Atsevišķi es gribu apstāties pie jautājuma par republikas apgādi ar
elektroenerģiju. Valdības programmā tas apgaismots ļoti skopi, it kā starp
citu. Tas, iespējams, ir tādēļ, ka mēs esam stāvējuši rindās pēc
dažādām precēm, bet ne pēc elektroenerģijas. Tomēr, ja valdības
attieksme pret elektroenerģētiku būs tik vieglprātīga, tad ne par kādu
Latvijas iedzīvotāju dzīves līmeņa paaugstināšanu līdz Somijas un
Zviedrijas dzīves līmenim runas nevar būt. Ievērojot enerģētikas
problēmas nopietnību Latvijai, es sīkāk pastāstīšu par tās stāvokli.
Vispārzināms, ka elektrobruņojuma paaugstināšana dod iespēju celt darba
ražīgumu. Kāds stāvoklis Latvijā ar elektroenerģijas ražošanu un
energobruņojumu? Spriediet paši. Pašlaik Latvijai ir ģenerējošas jaudas
2,1 miljona kilovatu apjomā, kas rudens un ziemas maksimumā pilnīgi
realizējas. Energosistēmu drošai darbībai nepieciešamas rezerves 25-30
procentu apjomā no sistēmu jaudām, tas ir, apmēram pusmiljona kilovatu.
Tagad republika patērē apmēram 10 miljardus kilovatstundu, bet ražo tikai
pusi. Pārējo elektroenerģiju mēs saņemam no Igaunijas. Gada vidējais
elektroenerģijas patēriņš uz vienu republikas iedzīvotāju ir 3,2
tūkstoši kilovatstundu, kas ir divas reizes mazāk nekā PSRS un Igaunijā, četras
reizes mazāk nekā Somijā un 5,5 reizes mazāk
nekā Zviedrijā, kur gada vidējais patēriņš uz vienu iedzīvotāju ir 17,5
tūkstoši kilovatstundu. Kāds var būt darba ražīgums pie tāda
elektrobruņojuma? Iepriekšējā valdība bija plānojusi līdz 2005.gadam
sasniegt Igaunijas līmeni elektroenerģijas patēriņā - 6,3 tūkstoši
kilovatstundu uz vienu cilvēku. Šim nolūkam nepieciešams ģenerējošās
jaudas palielināt par 3 miljoniem kilovatu, bet izstrādi par 8 miljardiem
kilovatstundu, ja Igaunija savu enerģijas piegādi Latvijai nesamazina, kā tas
bija paredzēts, uz 30 procentiem, tas ir pusotra miljarda kilovatstundām. Ja
tas tomēr notiks, tad elektroenerģijas izstrāde 15 gadu laikā jāpalielina
no 5 līdz 9,5 miljoniem kilovatu.
Kādus konkrētus uzdevumus izvirzījusi valdība? Līdz 1995.gadam nodrošināt
Rīgas TEC-2 celtniecību, nenorādot datumu tās nodošanai ekspluatācijā, un
maksimālu energoresursu taupību. Pēc 1995.gada - lielas jaudas
elektrostacijas celtniecību, apmēram uz pusotra miljona kilovatiem, kas,
mūsuprāt, ir par maz. Iedarbinot Rīgas TEC-2 agregātu, varēs samazināt
elektroenerģijas padevi no Igaunijas un sākt nopietni nodarboties ar jaunas
jaudīgas elektrostacijas celtniecību, konkrētus termiņus nosakot. Un vēl
par vienu. Lai īstenotu šo acīmredzami nepietiekamo jaudu palielināšanas
programmu, nepieciešams, kā teikts 54.lappusē, 15 gadu laikā ieguldīt 1,6
miljardus rubļu. Tajā pašā laikā 28.lappusē teikts, ka katrai tautas
saimniecības nozarei jāiztiek pašai ar saviem līdzekļiem, ar kredītu
palīdzību. Pašlaik enerģētikas nozare katru gadu dod ienākumus apmēram 30
miljonu rubļu apmērā, 15 gadu laikā tas būs pusmiljarda, pārējos
līdzekļus nozare var iegūt, palielinot elektroenerģijas tarifus. Ar
valdības klusēšanu apiets jautājums arī par to, ka, sākot ar 1991.gadu,
palielināsies tarifs no Igaunijas saņemtajai elektroenerģijai no 1,1 kapeikas
par kilovatstundu līdz 4 kapeikām. Jau tas vien noteiks nepieciešamību
republikā izlietotajai elektroenerģijai celt tarifu. Iespējams, 2-3 reizes,
nevis par 50 procentiem, kā teikts programmas 22.lappusē. Tas atsauksies uz
iedzīvotāju dzīves līmeni.
Programmā pareizi izklāstīta republikas saimniecības orientācija pamatos uz
PSRS enerģētiskajiem resursiem. Par nožēlošanu, tas ne vienmēr ņemts
vērā, risinot tiesiskus jautājumus savstarpējās attiecībās ar PSRS,
īpašuma, pilsonības, republikas nacionālo minoritāšu tiesību jautājumos
republikā, kas var bremzēt programmas īstenošanu. Uzmanību pelna īpašuma
jautājums enerģētikā. Programmas 52.lappusē teikts, ka jaudīgie enerģijas
avoti ir valsts īpašumā, bet to izmantošanu nodrošina ražošanas
apvienība "Latvenergo". Ja izmantošanu saprast kā kooperatīvu
vadīšanu, tad tai jābūt zem Ziemeļrietumu elektrotīklu operatīvas
pārvaldes, jo tā nodrošina visas Ziemeļrietumu energosistēmas drošu
darbību. Šiem jaudīgajiem energoavotiem, tajā skaitā hidroelektrostacijām,
saimnieciskā nozīmē jābūt patstāvīgiem, kaut ir valsts īpašums. Šos
uzņēmumus nepieciešams atbrīvot no augstākstāvoša komandējoša aparāta,
kas pieradis ražoto pārdalīt citiem. To attiecības kā savstarpēji, tā ar
augstākstāvošu vadību jānosaka ar līgumiem. Kad apstiprināja
enerģētikas ministru, daudzu darbinieku vārdā tika izteikts vēlējums
pacelt enerģētiķu un energoceltnieku prestižu, viņu dzīves līmeni,
sociālo aizsargātību, darba kolektīvus atbrīvot no administratīvi
komandējošā aparāta. Acīmredzot ministrijai ir vienaldzīgs enerģētiķu
liktenis vai tā nav piedalījusies programmas sastādīšanā, bet, par
nožēlošanu, programmā, tāpat kā agrāk, turpinātas administratīvās, bet
ne ekonomiskās metodes, lielo republikas energosaimniecību pārvaldot. Lūdzu
to ievērot, tālāk strādājot ar programmu.
Īpašu uzmanību pelna jautājums par enerģētisko uzņēmumu attiecībām ar
citu tautas saimniecības nozaru uzņēmumiem, pārejot uz tirgus ekonomiku,
materiālo resursu un valūtas deficīta apstākļos, kas tik nepieciešami
ekspluatācijai un rekonstrukcijai. Par nožēlošanu, arī tas programmā
apiets. Es uzskatu, ka šis jautājums risināms republikas līmenī. Kas
attiecas uz jaudīgo energoavotu īpašumtiesībām, mēs uzskatām, ka šo
objektu piederība var būt jaukta. Daļa valsts, daļa darba kolektīvu, to
locekļu īpašums. Kādā veidā var rasties darba kolektīvu locekļu
īpašums? Šo uzņēmumu daļējā devalstiskošanā, sadalot tos starp darba
kolektīvu locekļiem pēc katra ieguldījuma republikas ekonomikā. To vakar
ieteica republikas brīvo arodbiedrību priekšsēdētājs Siliņš, bet šodien
deputāti Kehris, Blumbergs, Maharevs.
Nobeigumā es gribētu piedāvāt lēmuma projektu šajā jautājumā. Izejot no
iepriekš teiktā, es iesaku pieņemt zināšanai valdības programmas tēzes,
bet Latvijas Republikas Ministru padomei līdz 1990.gada 15.septembrim
izstrādāt darba programmu republikas tautas saimniecības izvešanai no
krīzes situācijas un iedzīvotāju sociālai aizsardzībai pārejā uz tirgus
ekonomiku, ievērojot deputātu izteiktās piezīmes. Paldies par uzmanību!/
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Ozolam, pēc tam runās deputāts Apsītis.
I.Ozols: Cienījamais priekšsēdētāj,
cienījamie valdības locekļi, kolēģi deputāti! Mūsu apspriežamais
programmas projekts, ja tā varētu teikt, ir pierādījis savu dzīvotspēju un
aktualitāti ar to, ka vairāk nekā 50 ziņojumos mēs galvenokārt
atkārtojamies tikai vienā jautājumā, ka nav realizācijas mehānisma. Tajā
pašā laikā mēs saskatām katrs mūs interesējošajā daļā kaut kādas
iespējas papildināt, uzlabot un pilnveidot šo programmu un to arī
ierosinām. Es personiski saskatu šīs programmas novērtējumā diametrāli
pretēju domāšanu un pieeju. Mēs uzskatījām, ka šajā programmā būtu
jāatspoguļo izpildes termiņi, lai varētu kontrolēt valdību, tātad
cenšamies iedabūt centralizētas plānošanas iezīmes un tajā pašā laikā
jautājam, vai šajā programmā realizācijas mehānisms vispār ir kā tāds
vajadzīgs, kā izteicās deputāts Čepānis.
Tad nu mums ir jāizlemj, kā mēs šo programmu uztversim. Ja mēs to uzskatām
par konceptuālu programmu, tad tādā gadījumā tā ir mūsu valdības
izstrādāta konceptuāla programma, kuru mēs ņemam par pamatu tālākai
tautsaimniecības un visas tautas labklājības pārkārtošanai,
reorganizācijai. Man tuvāks, pieņemamāks ir šāds variants. Un, ja
raugāmies no šādām pozīcijām, tad es gribētu teikt, ka varbūt neskaidri,
bet tomēr manā skatījumā valdība ir ielikusi savā programmā arī
konkrētas potenciālas iespējas šādu realizācijas mehānismu praktiski
atspoguļot, jo jāskatās ir no tāda viedokļa, kas tad šo programmu
realizēs dzīvē. Tie būs mūsu vēlētāji, tā būs mūsu reģionālā
pašvaldība, ciemu, rajonu un pilsētu pašvaldības, valdības dažādos
līmeņos.
Es gribētu pakavēties pie deputātes Zeiles teiktās īsās piezīmītes:
"Augstākā rangā jāceļ reģionālās programmas." Mums iesniegtās
programmas 113.lapaspusē ir konkrēti fiksēts: "Valdība paredz
izstrādāt Latvijas reģionālo attīstības programmu." Vai nu tā ir
kļūda, vai nu to vajadzētu nedaudz palabot: "reģionālo
tautsaimniecības attīstības programmu" ar attiecīgā līmeņa un
kompetences stingru diferenciāciju. Ja šādi tiktu risināta realizācijas
mehānisma izstrāde un tālāka realizācija dzīvē, tad šajā programmā
acīmredzot nav atspoguļots kompetences sadalījums starp atsevišķām
dažādu līmeņu pašvaldībām, valdības izpildorgāniem. Tas ir tas, ko
atzīmēja savā ziņojumā Škapara kungs, ka nereti veidojas
konfliktsituācija starp vietējiem resoriem un vietējo pašvaldību. Ja
programma šos diferencētos līmeņus stingri noteiks, tad acīmredzot arī
tiks atrisināts konkrētos līmeņos realizācijas mehānisms un pie šādas
jautājuma nostādnes es pilnīgi atbalstu deputāta Breša izteikto domu, ka ir
nepieciešams programmai pievienot konkrētu neatliekamo pasākumu kompleksu,
taču atbilstoši katra kompetences līmenim,
tikai ne plānu, tikai ne centralizēti no augšas vadītu un kontrolējamu,
plānotu organizāciju, bet vienīgi atbildības kompetenci ar izpildes
termiņiem, atstāt kontroli pār šiem konkrētajiem jautājumiem, pieņemsim,
kaut vai pār to pašu mehānismu, tā realizāciju, atbildību un konkrētu
stāšanos spēkā.
Nobeigumā es gribētu, viennozīmīgi atbalstot šo konceptuālo programmu,
ierosināt atbalstīt viedokļus, ka pēc pārstrādes, papildināšanas mūsu
otrajā sesijā šo programmu varētu nodot Augstākajai padomei, bet ar tādu
konstruktīvu priekšlikumu, ka, pirms mēs sesijā plenārsēdēs apspriežam
programmu, nodot to uz dienu mums komisijās, radot iespēju tikties ar šīs
programmas autoriem, ministriem, un pieņemt tikai pēc tam, kad mēs esam
praktiski apstrādājuši savās komisijās šo programmu kompleksi, un vēl
ideālāk būtu, vismaz atbilstoši 113.lapaspusē teiktajam, ka Latvijā
vērojama liela iedzīvotāju ražošanas koncentrācija Rīgā un Rīgas
reģionā, kā rezultātā ir finansu, cilvēku un materiālo resursu trūkums
daudzos Latvijas novados, ja būtu arī Rīgas reģionālā programma, kaut vai
projekta pirmā lasījuma līmenī. Domāju, ka tādā gadījumā mēs
patiešām varētu otrajā sesijā, droši vien septembra pirmajā dekādē,
pieņemt kvalitatīvu, konstruktīvu un ar zināmiem garantiem segtu valdības
programmu, kas apmierinātu visus sociālos slāņus un Latvijas iedzīvotājus
kopumā. Paldies par uzmanību.
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Apsītim, pēc tam runās deputāts Radionovs.
R.Apsītis: Godātais
priekšsēdētāj, godātie deputāti un valdības locekļi! Es gribētu teikt
dažus vārdus par sociālo taisnīgumu dzīvokļu jautājumā. Tiesa, par to
jau šodien runāja arī daži citi deputāti, un paldies viņiem par to. Kā
zināms, aizvadītajos 50 gados dzīvokļu problēma Latvijā saasinājusies
tiktāl, ka daudzi republikas pilsētu pamatiedzīvotāji jau zaudējuši
cerību kaut mūža nogalē saņemt labiekārtotu dzīvokli.
Šāds pesimisms, šāda bezcerība valda, neraugoties uz visai plaši izvērsto
dzīvokļu celtniecību iepriekšējos gados. Jo mēs visi labi zinām, ka šie
dzīvokļi līdz šim lielā mērā tikuši tiem, kurus nekādi nevaram
uzskatīt par Latvijas pamatiedzīvotājiem. Bet Rīgas, Liepājas, Cēsu un
citu Latvijas pilsētu darba cilvēki gadu desmitiem ilgi mitinās namos, kas
jau nokalpojuši savu laiku. Daudzi no tiem šodien faktiski kļuvuši par
graustiem, kuros dzīvo mūsu mātes un tēvi. Lūk, ko par saviem dzīves
apstākļiem raksta mani vēlētāji no Rīgas 27.vēlēšanu apgabala. Tie ir
cilvēki no kādreiz tipiskā Rīgas strādnieku rajona - no Avotu, Matīsa,
Lienes, Mūrnieku, Augusta Deglava, Valmieras un Vagonu ielas. Vagonu ielas
22.mājas iedzīvotāji vēlas, lai tiktu ievilkta centrālapkure: "Mūsu
mājai ir pieci stāvi, garām iet siltumtrase, bet mēs vēl arvien stiepjam
malku." Vēlētājs no Avotu ielas 62.nama raksta: "Manā rajonā ir
daudz koka namu, kuros dzīvokļi ir bez centrālapkures." Un vēl kāds
vēlētājs izsaka savu priekšlikumu: "Lai pārceļotāji saņemtu mūsu
vecos bezērtību dzīvokļus, mēs paši varētu saņemt un dzīvot
labiekārtotos dzīvokļos." Vai mūsu valdība ir paredzējusi praktiski
rīkoties, lai uzlabotu šo cilvēku dzīvokļu apstākļus? Spriežot pēc
valdības programmas, jā. Tā, piemēram, programmas 76.lapaspusē norādīts,
ka prioritāte tiks piešķirta nevis jaunu dzīvojamo namu celtniecībai, bet
gan vecu namu kapitālajam remontam. 94.lapaspusē teikts, ka dzīvokļu
saimniecībā neatliekamu risinājumu prasa ūdensapgādes, kanalizācijas un
siltumapgādes problēmas. Bez tam valdība paredzējusi dzīvokļu un māju
pārdošanu iedzīvotājiem to īpašumā, likumdošanas ceļā nosakot pilsoņu
tiesības uz visu īpašumā esošo dzīvojamo platību.
Tas viss būtu itin labi, tomēr rodas pamatotas šaubas, vai šī dzīvokļu
pirkšana būs vienkāršajam darba cilvēkam pa kabatai. Un vai šis cilvēks,
kas, teiksim, 25 gadus Latvijā strādājis sabiedriski derīgu darbu, nebūtu
šo dzīvokli jau nopelnījis? Tāpēc iesaku valdībai apsvērt šādu
priekšlikumu. Pirmkārt, balstoties uz nākotnē pieņemamo likumu
denacionalizēt dzīvokļu namus, kas pašlaik pieder valstij, atzīt Latvijas
Republikas pilsoņu pilnīgas vai daļējas īpašuma tiesības uz viņu
lietošanā nodoto dzīvojamo platību. Šis jautājums izlemjams diferencēti,
tas ir, ņemot vērā attiecīgā pilsoņa darba stāžu. Otrkārt, būtu
jāgādā, lai dzīvokļos bez ērtībām vēl pirms šo dzīvokļu nodošanas
pilsoņu īpašumā tiktu ierīkota centrālapkure un visas pārējās
labierīcības, kas atbilst mūsdienu civilizētās valsts cilvēka mitekļa
standartam. Treškārt, kā jau norādīja deputāts Ščipcovs, likvidēt
komunālos dzīvokļus. Tikai tādā gadījumā tiks daudzmaz ievērots
sociālā taisnīguma princips dzīvokļu jautājumā. Uzskatu, ka valdības
kopīgi izstrādātā tautsaimniecības attīstības programma pirmajā
lasījumā ir pieņemama. Paldies par uzmanību.
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Radionovam. Lūdzu.
G.Radionovs: */Cienījamie deputāti!
Cienījamie valdības locekļi! Cienījamo Prezidij! Vakar un šodien daudzi
deputāti šeit uzstājās ar taisnīgu kritiku sakarā ar būvmateriālu
ražošanu republikā, to pastāvīgo deficītu un nepietiekamību. Izskatot
valdības programmas nodaļu "Celtniecības komplekss", gribu
apstāties pie diviem jautājumiem. Pirmais jautājums. Kas būvēs un kas
ražos būvmateriālus? Un otrais jautājums. No kā celsim?
Pirmais jautājums - tas ir kadru jautājums, bet otrais jautājums - tas ir
materiāli tehniskās apgādes un būvmateriālu ražošanas jautājums, jo
daudzus materiālus mēs Latvijā neražojam, bet iepērkam citās republikās.
Izskatot jautājumu, kas būvēs, pievērsīsim uzmanību statistikai, kas
izmantota valdības programmas materiālos. Atgādinu, ka Latvijā celtniecības
industrijā, tas ir, būvmateriālu ražošanā, nodarbināti 1,6 no 100 tautas
saimniecībā strādājošiem, Igaunijā 2,1, Lietuvā 2,5. Kā redzat, mums ir
minimālais šai nozarē strādājošo skaits. Tas gadu no gada nepalielinās,
problēma jau sena. Esmu saistīts ar celtniecības kompleksu, jau 30 gadus
strādāju šajā sistēmā, problēma nekust ne no vietas. Tas pats ar
celtniekiem. Lietuvā ar to nodarbojas 8,7 no 100 strādājošiem, Latvijā
tikai 6,6. Nav noslēpums, kā mēs visu laiku komplektējām kadrus, jo
celtniecība, būvindustrija - tās nav prestižas nozares, ļaudis uz tām
nevēlas iet, daudzi meklē darbu citur. Celtnieku kadrus mēs komplektējām no
iebraucējiem, migrantiem, kā mēs viņus tagad saucam. Tie ir ļaudis no
Baltkrievijas, KPFSR utt. Kad tika pieņemts likums par migrāciju, viņu
pieplūde pārtrūka, un mani šis jautājums baida, jo šogad no 1.janvāra
līdz 1.jūlijam celtniecība jau zaudējusi 1000 cilvēkus. Pusgada laikā
būvmateriālu ražotāji zaudējuši 264 cilvēkus. Nezinu, kas notiks tālāk.
Šodien apvienībā "Latvijas celtnieks", kas ražo būvmateriālus un
arī būvē, strādā 45 tūkstoši cilvēku. Ja tādos tempos mēs iesim uz
priekšu arī turpmāk, divos trijos gados mēs zaudēsim visus celtniekus un
būvmateriālu ražotājus. Nebūs, kas ceļ un kas ražo materiālus. Es
domāju, ka valdībai jāpieņem visekstremālākie pasākumi, lai stabilizētu
kadrus. Biedri!
Un otrais. Es negribu aizvainot latviešu tautības pārstāvjus, bet tas ir
fakts, ka pamatos mūsu nozarē strādā krievu valodā runājošie, no
pamattautības ir tikai 25-28 procenti. Tas saistīts, kā jau es teicu, ar
migrantu pieplūdumu no citām republikām, celtnieki pamatos ir iebraucēji.
Biedri! Valdības programma paredz šogad celtniecības un montāžas darbus
samazināt par 20 procentiem, arī nākamgad par 20 procentiem. Pusgada
rezultāti rāda, ka samazinājuma procents būs daudz lielāks. Lieta tā, ka
celtniecība nav nodrošināta ar būvmateriāliem, ar cementu, metālu un visu
citu. Ja 1988.gadā mums bija 1,37 miljoni tonnu cementa, tad šogad tikai 1,02
miljoni tonnu, metāla bija 76 tūkstoši tonnu, šogad tikai 37 tūkstoši.
Celtnieki nenoslogo savas jaudas un aiziet meklēt darbu citur. Viena trešdaļa
mūsu cilvēku strādā Baltkrievijā. Celtnei jādod darbs un iespēja
saglabāt savus kadrus. Ļoti daudz kas būtu jāceļ laukos. Daudz materiālu
vajag individuālajiem būvētājiem. Šodien, es uzskatu, valdībai jādara
viss iespējamais, lai celtnieku kadrus saglabātu. Darba apjoma
samazināšanās dēļ jūk celtniecības organizācijas, ļaudis aiziet.
Biedri! Šodien stājas spēkā mūsu jaunie likumi. Cenu komiteja jau noteikusi
maksu par zemi, par zemes dzīlēm utt. Es strādāju būvmateriālu ražošanas
sistēmā, mēs ražojam šķembas. Mēs ražojam 1 miljonu 670 tūkstošus
kubikmetru šķembu gadā. Apmierinām 75 procentus no republikas vajadzībām.
Šķembas ārpus republikas robežām neaiziet. Šogad noteikta maksa par
dolomītu - 2 rubļi kubikmetrā. Atbilstoši pieaugusi šķembu cena.
Rūpnīcas, kas mūsu šķembas izmanto dzelzsbetona izstrādājumu ražošanai,
savukārt palielina cenu saviem ražojumiem, vēl pieliekot savu peļņas un
rentabilitātes procentu, tad celtnieki paceļ maksu. Un tā iznāk, ka rubli
iegūstam, bet trīs zaudējam. Es domāju, ka cenu komitejai šo jautājumu
būtu jāpārskata, jāizlemj, vai ir jēga celt cenu šādiem būvmateriāliem.
Biedri! Sakarā ar būvmateriālu lielo deficītu valdības programma paredz
tirgus attiecības ievest pakāpeniski, tas ir, ne visai produkcijai uzreiz.
Valdība ierosina 70 procentus būvmateriālu atstāt kā valsts pasūtījumu un
uzņēmumiem dot tiesības pārējos 30 procentus pārdot brīvi. Šādos
apstākļos mēs, būvmateriālu ražotāji, nokļūstam nelīdzvērtīgā
situācijā ar pārējiem uzņēmumiem. Lieta tā, ka ražošanas iekārtas mums
no citiem jāpērk par tirgus cenām. No mums naudu grābj, kas vien grib, bet
savu produkciju mēs pārdot nevaram. Nezinu, vai mēs kādu peļņu varēsim
gūt.
Nobeigumā es gribu lūgt valdību noteikti pārstrādāt nodaļu
"Celtniecības komplekss". Uzskatu, ka mums ražošanas apjomus
nevajag samazināt, vismaz noturēt vienā līmenī, lai mēs kadrus saglabātu
tempu kāpumam nākotnē. Pie programmas vēl jāpiestrādā, tad tā būs
pieņemama. Paldies par uzmanību!/
Priekšsēdētājs: Godātie
deputāti! Debatēs par valdības programmu vakar ir runājuši 25 deputāti,
šodien - 27 deputāti. Sekretariāta izstrādātais runātāju saraksts, ņemot
vērā mūsu nolikumu par frakcijām, kurā paredzētas arī zināmas
proporcijas, ir izsmelts, un mēs līdz ar to debates pārtraucam. Jūsu
zināšanai - ārpus šā saraksta ir palikuši sekojoši deputāti: Eniņš,
Kostins, Buka un Smoļuks. Kādi ir jūsu priekšlikumi?
Ir divi priekšlikumi: viens - pārtraukt debates, otrs - turpināt debates,
dodot vārdu nosauktajiem deputātiem. Lūdzu reģistrāciju! 101 deputāts.
Ļoti zīmīgs skaitlis. Balsojam par pirmo priekšlikumu - sekretariāta
priekšlikumu debates pārtraukt, ņemot vērā frakciju proporcijas un mūsu
nolikumu. Rezultāts: 58 - par, 31 - pret, 9 - atturas. Teorētiski ir
iespējams balsošanā arī otrs rezultāts. Lūdzu, balsosim par otro
priekšlikumu - debates turpināt un runāt vēl četriem deputātiem.
Rezultāts: 37 - par, 45 - pret, 16 - atturas. Ir pieņemts lēmums debates
pārtraukt. Ir deputāti, kuri vispār nebija pieteikušies debatēs, bet
iesniedza savus priekšlikumus sekretariātā, tie tiek reģistrēti un valdība
tos izskatīs līdz ar tiem, kurus izteica runātāji no tribīnes. Tāpēc arī
šiem četriem kolēģiem lūdzam savus
priekšlikumus iesniegt sekretariātā, lai valdība tos varētu izskatīt un
ņemt vērā.
Debašu nobeigumā valdības vārdā grib izteikt dažus vispārējus
vērtējumus un priekšlikumus par programmas tālāko apspriešanu Ministru
padomes priekšsēdētāja pirmais vietnieks Ilmārs Bišers. Lūdzu. It
sevišķi - savus priekšlikumus par programmas tālāko apspriešanu. Es
nedomāju, ka tagad vajadzētu analizēt atsevišķu deputātu priekšlikumus,
jo tas būs grūti izdarāms.
I.Bišers: Cienījamie deputāti! Es tiešām
nedomāju analizēt šīs divu dienu garās debates, kurās tika izteikti ne
mazāk kā pāris simtu priekšlikumu, jo tad mēs nevarētu ievērot
reglamentu. Es gribu valdības vārdā pateikt lielu paldies deputātiem par to
uzmanību, kādu viņi veltīja valdības programmai, to ieinteresētību, ar
kādu viņi piedalījās tās apspriešanā un iesniedza arī veselu rindu
priekšlikumu rakstveidā. Šis pasākums, protams, bija jauns kā valdībai,
tā arī parlamentam, jo, runājot par Latvijas Augstāko padomi, kā jau te
pareizi tika teikts, pēdējos piecdesmit gados nekad šāda programma netika
izstrādāta, iesniegta, apspriesta un akceptēta. Tas viss bija jauns, un līdz
ar to arī valdība pirmoreiz ķērās pie šāda darba. Tāpēc bija iespējami
arī dažādi negludumi programmā un trūkumi, uz ko daudzi deputāti pamatoti
aizrādīja. Tie izskaidrojami pirmām kārtām ar pieredzes trūkumu, otrkārt,
ar samērā nelielo laiku - darbs tika veikts mēneša laikā. Tomēr, es
domāju, ka pašu galveno - valdības ģenerāllīniju, tās pamatmērķi, tās
galvenos uzdevumus šo mērķu sasniegšanai - valdība savā programmā bija
spējusi formulēt. Vismaz deputātu vairākums, kas runāja, neuzstājās pret
to, neteica, ka viņiem būtu neskaidri valdības mērķi un valdības
pamatuzdevumi, ko tā taisās realizēt šajā darbā. Vairums deputātu šos
pamatmērķus atbalstīja, un tas vieš valdībā, protams, zināmu optimismu.
Bija arī pretēja veida uzstāšanās, runāja deputāti, kuri uzskatīja, ka
valdībai būtu jāatkāpjas jau pēc mēneša, tagad - divu mēnešu darba. Bet
valdībai par prieku šādu runu bija mazāk.
Tika izteikti daudzi priekšlikumi, kurus es, protams, necentīšos izvērtēt,
bet valdība vistuvākajā laikā ir gatava tos izvērtēt. Jau šobrīd
valdības aparātā rit ļoti rūpīgs darbs pie vakardienas stenogrammas, tiek
apkopoti un vērtēti visi priekšlikumi, domāts, kādā veidā tie
ietilpināmi valdības programmā. Tas pats tika darīts ar šodienas
stenogrammu un visiem tiem priekšlikumiem, kas tika iesniegti rakstveidā
sekretariātā. Mēs ceram, ka vistuvākajā laikā šos priekšlikumus
saņemsim. Protams, es nesolu, ka visi priekšlikumi, kas tika izteikti,
atradīs vietu valdības programmā. Pirmkārt, bija tādi priekšlikumi, kas
principiāli atšķiras no valdības koncepcijas, tāpēc, lai saglabātu šo
koncepciju, mēs tos iekļaut nevaram. Kā vienkāršu piemēru varu minēt:
bija valdībai izvirzīta prasība nepāriet uz tirgus ekonomiku. Mēs to varot
pieļaut tikai tad, kad būs radīta preču pārpilnība.
Tajā pašā laikā netika pateikts, kādā veidā šī preču pārpilnība
varētu rasties. Mēs pāreju uz preču saimniecību
uzskatām par vienīgo iespēju, kā radīt šādu preču pārpilnību.
Un tāpēc mēs uzskatām, ka šajā gadījumā olai tomēr jābūt vispirms un
tikai tad vistai, kas no šīs olas izšķilsies.
Tāpat valdība nevar apsolīt, ka tā apmierinās diezgan daudzās piezīmes,
kas te tika izteiktas par mehānisma izveidošanu, izstrādāšanu, kurš
parādītu, kā valdība atrisinās visus uzdevumus, ko tā izvirzījusi.
Pirmkārt, jāsaka, jau tas moments, ka šāds mehānisms ar atbildīgajiem, ar
termiņiem un tā tālāk - tāds un tāds ministra vietnieks tad un tad
izdarīs to un to, valdība pieņem tādus un tādus lēmumus, veiks tādus un
tādus pasākumus tādos termiņos, - tā jau nebūtu valdības programma, tas
būtu grafiks. Un tādā gadījumā grāmata, kas sastāv no 100 lappusēm, vēl
palielinātos vismaz par 1000 lapaspusēm. Otrkārt, valdība šobrīd nav
gatava atbildēt visā pilnībā uz visiem jautājumiem, es to atklāti pasaku.
Mehānismi visu šo uzdevumu izpildīšanai mums daudzos gadījumos vēl ir
jāmeklē, un to valdība visus piecus gadus darīs. Ja valdībai šobrīd būtu
skaidrs, ka tā visu panāks, teiksim, viena vai otra uzdevuma izpildīšanu,
šodien tai vienkārši nebūtu ko darīt. Valdība piecus gadus strādās pie
šīs programmas, tā katru gadu atskaitīsies parlamenta priekšā un tās
komisiju priekšā, un parlaments varēs kontrolēt, ar kādiem paņēmieniem
valdība to dara un kā to risina. To jūs redzēsit arī pēc tiem likumiem, ko
valdība jums iesniegs. Treškārt, mēs uzskatām, ka atsevišķos gadījumos
ne vienmēr ir lietderīgi šo mehānismu šobrīd atklāt. Tā, piemēram, te
šodien tika izteikts, ka būtu nepieciešams atklāt mehānismu, ar kādiem
paņēmieniem valdība domā izvērst cīņu pret organizēto noziedzību, pret
mafiju. Domāju, ka valdība to atklāt netaisās.
Tālāk - par terminiem. Es domāju, ka par šo jautājumu mēs, valdība, daudz
diskutējam, un tomēr esmu spiests teikt, ka precīzus termiņus mēs nosaukt
nevaram. Mēs esam programmā iestrādājuši un daudzās vietās parādījuši
tuvākos un tālākos uzdevumus. Bet, kādos termiņos viss tiks realizēts, tas
atkarīgs no veselas rindas apstākļu, kurus mēs nespējam prognozēt. Tā,
piemēram, ļoti daudz kas atkarīgs no ekonomiskajiem procesiem Padomju
Savienībā, ar kuru mēs šodien esam cieši saistīti. Šos procesus pagaidām
ne Padomju Savienībā, ne pie mums neviens nespēj pilnībā prognozēt. Ka tie
atstās nopietnu iespaidu uz mums, tas ir neapšaubāmi.
Otrs jautājums arī ir svarīgs - par sarunām ar Padomju Savienību, par
kurām valdība ļoti nopietni domā, bet arī nespēj šobrīd nopietni
prognozēt, kā šīs sarunas beigsies, kad tās atkal sāksies un kad beigsies,
kāds būs rezultāts. Jūs paši saprotat, ka viens jautājums būs, ja mums
izdosies labvēlīgi, mūsu interesēs noslēgt vienošanos ar Padomju
Savienību, pavisam cita situācija būs, ja izraisīsies ekonomiskā
nesadarbība, norobežošanās un, treškārt, ja izvērsīsies ekonomiskais
karš un mūsu lielais kaimiņš centīsies aktīvi kavēt mūsu attīstību. Es
ceru, ka mums no tā izdosies izbēgt, bet katrā ziņā šādu variantu mēs
nedrīkstam izlaist no acīm. Tāpēc mēs uzskatām, ka pacentīsimies
vistuvākajā laikā, nedēļas laikā, iestrādāt visus konstruktīvos
priekšlikumus, ko mēs te dzirdējām, turklāt daudz dzirdējām, un es
gribētu uzsvērt, ka mēs tos dzirdējām no abu frakciju un arī no
neatkarīgajiem deputātiem. Mēs katrā ziņā nešķirosim pēc frakcijām
šos priekšlikumus, centīsimies visus, kas būs noderīgi, katrā ziņā
iekļaut valdības programmā. Tajā pašā laikā mēs dzirdējām vairākas
uzstāšanās, kuras bija praktiski nevis valdības programmas apspriešana, bet
savu programmu izklāsts. Mēs domājam, ka varam kaut ko derīgu ņemt arī no
šīm alternatīvajām programmām, un tas ir noderīgs mums, es domāju, ka tas
ir noderīgi arī parlamentam, ka parlaments nav bezizejas stāvoklī, tas nav
saistīts tikai ar šo valdību, bet mums ir arī tādi politiskie darbinieki,
kas ir spējīgi un gatavi uzstāties ar savu programmu tajā gadījumā, ja
parlaments neizrādīs uzticību mūsu valdībai. Tas katrā ziņā ir
iepriecinoši.
Tātad mēs domājam, ka mums tuvākajā laikā jāpabeidz šī izstrādāšana,
un mēs apņemsimies jau jaunnedēļ, vēl līdz sesijas beigām, iesniegt
parlamentam galīgo variantu, un mēs lūdzam parlamentu pieņemt par šo
jautājumu lēmumu. Šeit izskanēja domas, ka šā jautājuma apspriešanu
vajadzētu atlikt līdz septembra sākumam, septembra vidum vai pat līdz
septembra beigām. Es lūdzu deputātus par to nopietni padomāt, lai neievilktu
programmas apspriešanu. Galvenie mērķi, kā jūs teicāt, ir nosprausti,
uzdevumi ir nosprausti, un jums jāizšķiras, vai jūs valdībai varat dāvāt
uzticību šādas programmas realizēšanai vai ne. Mums vienkārši šobrīd
nav vairs laika. Ja mēs gribam vistuvākajā laikā pāriet uz ekonomisku
darbību, tad mēs septembrī vairs nevaram atkārtoti apspriest valdības
programmu, mums septembrī jau jāiesniedz jums nodokļu likumi, jāiesniedz
citi likumi, kas saistīti ar ekonomisko reformu un jāapspriež tie. Tāpat
valdību nevar turēt pakārtu gaisā, teiksim, divus mēnešus, kamēr tiks
izlemts jautājums. Valdībai, kā jūs sakāt, jau tuvākajās divās
nedēļās un varbūt mēneša laikā ir jāpieņem atbildīgi lēmumi, un, ja
tā nezina, vai bauda parlamenta uzticību vai nebauda, šis jautājums ir
atlikts, tad nevar gaidīt no valdības arī kādus kardinālus lēmumus. Es
domāju, ka šajā jautājumā mums būtu ļoti jāsteidzas, jo šo likumu
tālāka atlikšana var izrādīties bīstama. Es gribu minēt tikai vienu
piemēru: tas, ka parlaments diemžēl nav izlēmis jautājumu par Latvijas
bankas radīšanu, tas, ka mums vēl šobrīd nav Latvijas bankas, ārkārtīgi
ietekmē valdības darbību. Mums PSRS valdība izrāda pretdarbību, vesela
rinda tās banku, kas saskaņā ar vienošanos bija par republiku patstāvību,
bija nodotas mūsu pārziņā, šobrīd no mums tiek izņemta ārā un valdībai
nav kur turēt savus valūtas ieguldījumus, pārējām organizācijām nav kur
turēt, nav banku mehānisma, caur kuru realizēt budžetu, un tā tālāk.
Tāpēc mēs lūdzam parlamentu visīsākajā laikā atrisināt šos
jautājumus, jo ar to ir saistīts viss mūsu darbības mehānisms.
Tālāk. Finansu likumi, kuri arī ir jāatrisina vistuvākajā laikā, lai mēs
varētu sastādīt savu budžetu nākamajam gadam. Bez šā budžeta mēs
nākamajā gadā normāli strādāt nevarēsim. Tāpēc es domāju, ka būtu
nepieciešams pāriet no valdības programmas apspriešanas uz tiem
konkrētajiem soļiem, uz tiem konkrētajiem likumprojektiem, kurus valdība
jums ir jau piedāvājusi un kurus valdība vistuvākajā laikā piedāvās.
Tāpēc es ļoti lūdzu apsvērt iespēju, lai tomēr jautājumu par valdības
pilnvaru apstiprināšanu, respektīvi, uzticības izteikšanu valdībai,
izlemtu vēl šajā sesijā, nevis atliktu uz nākamo sesiju.
Priekšsēdētājs: Kādā
veidā mēs apspriežam šo jautājumu? Mēs valdības vadītāja klātbūtnē
toreiz par to nolēmām un nobalsojām. Mēs debates tagad esam pārtraukuši.
Līdzko valdība būs izskatījusi visus deputātu priekšlikumus, mēs
turpināsim apspriest valdības programmu, pieņemot lēmumu. Kāds šis lēmums
būs? Ir izskanējuši dažādi priekšlikumi, bet tas ir atkarīgs no pašas
valdības konstruktīvas rīcības. Izskatot visus deputātu priekšlikumus,
kuri šeit tika izteikti gan mutvārdos, gan iesniegti rakstveidā. Un tāpēc,
es domāju, mēs varam valdībai vienkārši pateikt (šeit gandrīz visi
valdības locekļi ir klāt): līdzko pati valdība būs gatava turpināt
apspriest šo programmu ar lēmuma pieņemšanu, mēs tūlīt to arī darīsim.
Ja mēs strādājam gan šonedēļ, gan visu nākamo nedēļu.
Tagad paldies radio par translāciju. Mums tūlīt jāizlemj mūsu darbības
turpmākie iekšējie jautājumi.
Godātie kolēģi! Reģistrācijas pults parādīja, ka mēs esam 101 deputāts,
droši vien - 102. Tāpēc tagad nopietni apspriest kādus lēmumus, pieņemt
attiecīgu lēmumu mēs praktiski nevaram. Ja komisiju vadītājiem, frakciju
vadītājiem ir paziņojumi, mēs varētu noklausīties šos paziņojumus un
sirsnīgi gatavoties rītdienas darbam komisijās. Varbūt ir citi
priekšlikumi? Deputāts Dinēvičs - pirmais mikrofons.
J.Dinēvičs: Cienījamie
kolēģi, tikai atgādinu, ka rītdien frakcijas sēde sākas pulksten 16.00 -
kā iepriekšējā frakcijas sēdē mēs esam vienojušies.
Priekšsēdētājs: Lūdzu
visus deputātus palikt uz vietas. Otrais mikrofons.
Ģ.Krūmiņš: Rūpniecības
komisija sanāk rīt pulksten 12.00 savā telpā.
Priekšsēdētājs: Trešais mikrofons.
T.Jundzis: Aizsardzības un iekšlietu komisiju
sakarā ar rītdienas braucienu lūdzu palikt šeit uz minūtēm desmit
apspriesties.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
pirmais mikrofons.
P.Laķis: Izglītības,
zinātnes un kultūras komisija sanāk 10.telpā.
O.Blumbergs: Celtniecības, enerģētikas,
transporta un informātikas komisija sanāk rīt 11.30 - Brīvības ielā 58.
J.Škapars: Tautas pašvaldības un sabiedrisko
lietu komisija 14.00 pulcējas, lai apspriestu valdības tēzes likumu
informācijas centrā, tas ir, Transporta ministrijā, pirmajā stāvā, tepat
blakus.
Priekšsēdētājs: Un pēdējais
paziņojums: rīt Prezidija sēde sākas pulksten 9.00. Plenārsēdē darbu
turpinām 27.jūlijā pulksten 10.00. Paldies! Uz redzēšanos!