1990.gada 11.septembra sēdes stenogramma
Rīta sēde
*/ Šeit un turpmāk atzīme, ka sākas teksta tulkojums no krievu valodas; /- atzīme, ka tulkojums beidzas. Šīs sēdes materiālos- Jāņa Britāna tulkojums.
Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās padomes priekšsēdētājs Anatolijs Gorbunovs.
Priekšsēdētājs: Labrīt,
godātie deputāti! Lūdzu, ieņemiet savas vietas! Lūdzu uzmanību, lai varam
sākt darbu. Godātie deputāti, mums visiem ir zināma sēru vēsts. No mums ir
aizgājis Latvijas pareizticīgo baznīcas vadītājs metropolīts Leonīds.
Godināsim viņa piemiņu ar klusuma brīdi. Paldies.
Šajā sakarā man ir iesniegti daži priekšlikumi, kurus mums tūlīt
vajadzētu apspriest. Šodien katedrālē Krišjāņa Barona ielā notiek sēru
dievkalpojums. Ir ierosinājums, kuru mēs no rīta apspriedām un atbalstām:
mūsu sesijai organizēt darbu tā, lai deputāti, kuri vēlas piedalīties
kādu brīdi šajā sēru dievkalpojumā, varētu tajā piedalīties. Šajā
nolūkā pulksten 10.30 pie Augstākās padomes ēkas būs transports, ar kuru
deputāti varēs aizbraukt uz katedrāli. Šajā sakarā iznāk, ka praktiski
kopējā plenārsēde notiek līdz pulksten 10.30. Ja mēs par to vienojamies,
tad mums sēde būtu jāpārtrauc līdz pusdienlaikam. Jo acīmredzot ir grūti
pusstundu strādāt un pēc tam, kad atgriezīsimies, vēl pusstundu vai mazliet
ilgāk strādāt un tad doties pusdienās. Tāpēc mēs varētu norunāt tā, ka
pulksten 10.30 pārtraucam plenārsēdi un to atsākam tikai pulksten 14.00. Par
šo laiku mums vajadzētu vienoties. Kādi ir jūsu priekšlikumi?
Lūdzu, pirmais mikrofons.
G.Preinbergs: Man būtu šāds priekšlikums.
Mēs, deputātu grupiņa, runājām par to, ka šodien pulksten 14.00 Raiņa
kapos ir Raiņa atceres mirklis. Vai arī tur nevajadzētu mazai delegācijai
trīs četru cilvēku sastāvā nolikt
ziedus?
Priekšsēdētājs: Kāds
ir jūsu priekšlikums par plenārsēdes darba atsākšanas laiku?
G.Preinbergs: Es domāju, ka nevajadzētu
tik ilgi, darbu vajadzētu atsākt apmēram pulksten 11.30 un pulksten 14.00
faktiski sāktos mūsu pusdienas pārtraukums. Divi, trīs vai četri
cilvēki, kas aizbrauks pie Raiņa, tie, man
liekas, darbu nekavēs.
Priekšsēdētājs: Lūdzu-
deputāts Ābiķis.
Dz.Ābiķis: Man tomēr
liekas, ka mums arī priekšpusdienā vajadzētu strādāt. Mēs pulksten 10.30
varētu aizsūtīt nelielu delegāciju un risināt tādus jautājumus, ko mēs
varam risināt, tādējādi strādāt arī priekšpusdienā.
Priekšsēdētājs: Vēl
ir kādi priekšlikumi? Godātie kolēģi! Ņemot vērā jūsu ierosinājumus,
varētu nolemt sekojošo: tagad pulksten 10.30 mēs tomēr pārtraucam darbu,
bet ne līdz diviem, bet līdz pulksten 12.00. Pulksten 12.30 atsākam darbu un
to turpinām līdz paredzētajam pusdienas pārtraukumam, t.i., līdz pulksten
13.30. Nav iebildumu? Tātad es precizēju: mēs darbu pārtraucam no
plkst.10.30 līdz 12.30. Taču plkst.12.30, lūdzu,
visi esiet šeit uz vietas, lai varam turpināt sesijas darbu. Pēc tam viss iet
pēc parastā grafika, un tāpēc mums par to īpaši nevajag runāt, tad mums
vēl šie laiki sajuks. Vienīgais, kas jāievēro, ka sakarā ar dievkalpojumu
Rīgas Svētās Trejādības katedrālē Krišjāņa Barona ielā sēdes darbā
ir pārtraukums no pulksten 10.30 līdz 12.30. Vai kādam ir iebildumi? Nav?
Paldies.
Tagad par mūsu darba kārtību. Tie ir visi jautājumi, kurus mēs esam gatavi
apspriest plenārsēdēs un par kuriem jums ir materiāli. Lūdzu, kādi ir
jūsu viedokļi šajā sakarā? Nav.
Lūdzu- vārds deputātam Kostinam.
V.Kostins: */Anatolij Valerianovič!
Saskaņā ar dienas kārtību es gribu jūs
informēt par to, ka piektdien notikušajā Maskavas rajona Tautas deputātu
padomes sesijā Augstākās padomes deputāti tika kritizēti par Ministru
padomes lēmumu jaunceļamo namu Lubānas ielā 123 nodot Augstākās padomes
vajadzībām. Viņi pasniedza man pieprasījumu uz jūsu vārda, es to tūlīt
jums atdošu. Acīmredzot pienācis laiks šinī jautājumā saņemt
informāciju no valdības vai Augstākās padomes Prezidija./
Priekšsēdētājs: */Labi. Atbilstoši
jūsu pieprasījumam es jums tādu informāciju
sagatavošu./
Lūdzu- vārds deputātam Dinevičam.
J.Dinevičs: Vakar frakcijas sēdē
tika izskatīta mums šodien piedāvātā darba kārtība. Frakcija atbalstīja
tādu darba kārtību, bija jāizlabo datums.
Priekšsēdētājs: Jā,
par vienu datumu tomēr uz priekšu vajag. 11.septembris laikam ir šodien? Citu
priekšlikumu nav? Deputāta Kostina pieprasījums tiks izskatīts kā
pieprasījums, jo jautājums ir svarīgs. Informāciju es jums sagatavošu.
Par piedāvāto darba kārtību lūdzu nobalsosim, bet diemžēl mūsu
balsošanas tehnika nedarbojas. Mums saka, ka ir cerības 15 minūšu laikā šo
tehniku savest darba kārtībā. Bet kādā veidā balsosim patlaban?
Balsošanas komisijas priekšsēdētājs deputāts Geidāns ir uz vietas. Ceru-
kartītes ir, ja nav kartītes, tad balsosim, paceļot roku. Kuri ir par to, lai
šo darba kārtību apstiprinātu 11. un 12.septembrim, lūdzu balsot. Paldies.
Skaitīt nevajadzētu. Tagad tikai saskaitiet, kuri deputāti ir pret, kuri
atturas. Kas, lūdzu, pret? Paceliet roku vai kartīti. Nav. Un kas atturas? Četri
atturas. Darba kārtība ir apstiprināta. Sakarā
ar mūsu darba kārtības otro punktu... Kādā jautājumā vēlaties runāt?
T.Jundzis: Vēl sakarā ar pirmo darba
kārtības punktu.
Priekšsēdētājs: Lūdzu.
T.Jundzis: Pirms mēs sākam skatīt pirmo
darba kārtības punktu, es deputātiem gribu atgādināt, ka šā gada
2.augustā mēs pieņēmām lēmumu pirmajā lasījumā apstiprināt
likumprojektus par prokuratūru un par grozījumiem Konstitūcijā, bet šajā
2.augusta lēmumā ierakstījām- organizēt tautas apspriešanu un publicēt
šos likumprojektus presē. Man diemžēl jums ir jāziņo, ka šo jautājumu,
neskatoties uz mūsu Lietu pārvaldes pieliktajām pūlēm, nebija iespējams
atrisināt, jo mums vēl nav sagatavotas valdības un Augstākās padomes
avīzes, un, tā kā likumprojektam ir liels apjoms, mums nav izdevies to
nopublicēt. Tajā pašā laikā es varu ziņot deputātiem, ka apspriešana ir
notikusi ārkārtīgi plaša.
Es jau jums teicu, ka par likumprojektu mēs ar Juridiskās pārvaldes
priekšnieku visu republikas rajonu (pilsētu) prokuroriem ziņojām 2.augustā.
Likumprojekts ir aizsūtīts visām rajonu, pilsētu Tautas deputātu padomēm,
arī attiecīgajiem prokuroriem, visiem ieinteresētajiem resoriem, tiesību
sargāšanas iestādēm, ministrijām. Ir saņemtas atbildes un priekšlikumi.
Tas viss ir jau ņemts vērā. Tā ka ir notikušas visai plašas apspriešanas,
un šie priekšlikumi tika izskatīti arī Aizsardzības un iekšlietu
komisijā, kā arī kopīgajā sanāksmē ar tiesību sargāšanas orgānu
vadītājiem. Tātad jums šorīt tika piedāvāts (jau faktiski piektdien to
varēja saņemt) likumprojekts otrajam lasījumam. Tāpēc es aicinu, pirms mēs
ķeramies pie šā jautājuma izskatīšanas, izdarīt grozījumus 2.augusta
lēmumā, t.i., svītrot vārdus- "par visas tautas apspriešanu".
Priekšsēdētājs: Jūs
runājāt par darba kārtības 1.punktu?
T.Jundzis: Nē, piedodiet, par 1.punktu. Lai
ķertos pie likuma par prokuratūru, mums ir jāgroza 2.augusta lēmums, kurā
paredzēts, ka likumprojekts par prokuratūru jānodod visas tautas
apspriešanā.
Priekšsēdētājs: Tas ir 2.punkts.
T.Jundzis: Tādā gadījumā es ierosinu par
2.punktu.
Priekšsēdētājs: Kolēģi,
mums acīmredzot tomēr jāsāk ar 1.punktu. Mēs esam apstiprinājuši dienas
darba kārtību un tāpēc sāksim no 1.punkta. Ja jau jūs tik aktīvi
iesaistījāties, paldies jums par informāciju, to mēs ņemsim vērā, kad
sāksim izskatīt 2.punktu. Informācija jūsu zināšanai. Varbūt sakarā arī
ar 2.punkta izskatīšanu šodien sesijā mūsu prokuratūrā ir sākušās
tādas neizprotamas aktivitātes. Par šīm aktivitātēm man nav precīzas
informācijas. Diemžēl nedz Iekšlietu ministrija, nedz Drošības komiteja
man par to arī nav sniegušas ziņas. Tāpēc man būtu lūgums mūsu
Aizsardzības un iekšlietu komisijai un viņas vadītājam deputātam Tālavam
Jundzim un arī priekšsēdētāja vietniekam Andrejam Krastiņam šo
informāciju no prokuratūras par tur pašreiz notiekošajām aktivitātēm
tomēr saņemt. Es šīs aktivitātes komentēt negribētu, kamēr mums nav
informācijas, un, ja šī informācija būs tāda rakstura, ka viņu vajadzēs
šeit noklausīties un varbūt pat izskatīt Augstākajā padomē, tad mēs to
arī darīsim pēc tam, kad mums šī precīzā informācija būs. Tāpēc es
tādu lūgumu gribētu izteikt, un atkarībā no jūsu iegūtās informācijas
tad arī lemsim par turpmāko.
Bet tagad, lūdzu, par pirmo jautājumu. Deputāt Endziņ, jūs desmit minūtēs
varat mums ziņot par lietas būtību? Lūdzu.
A.Endziņš: Cienījamo
priekšsēdētāj! Cienījamie deputāti! Jums visiem ir izdalīts likumprojekts
par grozījumiem Latvijas Konstitūcijas 94.panta 5.daļā un 173.pantā.
Kāpēc šāds priekšlikums ir likts priekšā? Centīšos jums paskaidrot.
Lieta ir tāda- kaut arī Augstākās padomes deputātiem visiem ir vienādas
tiesības, tomēr ir it kā divi deputātu veidojumi. Ir deputāti, kuri
pastāvīgi strādā Augstākajā padomē, un ir deputāti, kuri savieno
deputāta pienākumus ar savu tiešo darbu. Līdz ar to Augstākajā padomē
veidojas situācija, ka deputāti uz Augstākās padomes sesijām ierodas mazā
skaitā. Tādēļ Augstākās padomes sesijās mēs vairākkārt neesam bijuši
spējīgi pieņemt vienu vai otru likumdošanas aktu vai lēmumu tikai tāpēc,
ka zālē nav pietiekama deputātu skaita. Pie kam nebūt ne tāpēc, ka ir
divas frakcijas un ka šeit ir domu plurālisms. Acīmredzot tāda situācija
būs tik ilgi, kamēr nebūs jaunas likumdošanas, kas paredz, ka visu deputātu
pienākums ir strādāt tikai Augstākajā padomē. Tad Augstākā padome
attiecībā uz deputātiem varētu nopietnāk risināt disciplinārus
jautājumus par viņu klātbūtni un par viņu prombūtni neattaisnojošu
iemeslu dēļ. Patlaban, lai Augstākā padome varētu sekmīgi strādāt, ir
priekšlikums izdarīt grozījumus, kas jums ir piedāvāti.
Vienīgais, es gribētu jūs informēt, ka 97.panta 5.daļā pie tā teksta, kas
jums visiem tika savlaicīgi izsniegts, deputāti izteica priekšlikumu, ka
tomēr ir Augstākās padomes akti (lēmumi, likumi, kā arī cita veida akti),
kas tiek pieņemti ar vienkāršu balsu vairākumu no balsojošo deputātu
skaita, tāpēc vajadzētu pielikt klāt zināmu kvotu, šo tekstu papildinot ar
sekojošu teikumu: "...bet ne mazāk kā vienu trešo daļu no Latvijas
tautas deputātu kopskaita". Tātad tas nozīmē, ka, lai pieņemtu likumu,
lēmumu vai kādu citu Augstākās padomes aktu, ir jābūt nobalsojušam
deputātu vairākumam, bet "par" ir jābalso vismaz vienai trešdaļai
no deputātu kopskaita, tas ir, 67 deputātiem. Tad 2.pants, kas attiecas uz
Konstitūcijas grozījumiem, paliktu tāds, kāds ir šā panta teksts, kas ir
jums izdots uz rokām.
Gribu informēt arī par to, ka mēs ļoti uzmanīgi iepazināmies ar daudzu
pasaules valstu pamatlikumiem un konstatējām, ka parasti likumi un citi akti
augstākajos valsts varas orgānos kā likums ir pieņemti ar balsojošo
deputātu balsu vairākumu, nevis tā, kā tas bija pie mums un kā tas bija
arī sociālistiskajās valstīs, kur šis vairākums tātad vienmēr bija no
deputātu kopskaita.
Kas attiecas uz Konstitūcijas grozījumiem, tad pasaules prakse ir ļoti
dažāda, bet sarežģīta. Jūs zināt arī to, ka konstitūcijas ir divu
veidu: ir tā saucamās cietās konstitūcijas un elastīgās konstitūcijas.
Līdz ar to ir arī divējāda pieeja konstitūcijas labojumiem. Mūsu
konstitūcijas pieder pie elastīgajām konstitūcijām, tātad tās ir
konstitūcijas, kuras bieži tiek grozītas, mainoties sociālpolitiskajiem,
ekonomiskajiem apstākļiem vai konkrētajām sabiedrībām. Tāpēc arī ir
priekšlikums, lai pašreizējā Konstitūcija, kura daudzos aspektos ir
pretrunā ar 4.maija Deklarāciju, netraucētu Augstākajai padomei produktīvi
strādāt, izdarīt, lūk, šos grozījumus.
Priekšsēdētājs: Mums ir atlikušas četras
minūtes. Vai sāksim uzdot jautājumus? Varbūt
šā jautājuma izskatīšanu atsāksim pulksten 12.30? Tagad, godātie
kolēģi, tie, kuri vēlas aizbraukt uz sēru dievkalpojumu, dodieties uz
autobusu.
(Pārtraukums)
Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās padomes
priekšsēdētājs Anatolijs Gorbunovs.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
ieņemiet savas vietas. Deputāt Endziņ, lūdzam ieņemt vietu tribīnē.
Turpinām mūsu sesijas darbu un sēdes darbu. Izskatām jautājumu par
likumprojektu par grozījumiem un papildinājumiem Konstitūcijā. Deputāts
Endziņš, komisijas vadītājs, mums ziņoja. Tagad mēs varētu uzdot
jautājumus, ja tādi būtu. Sekretariātā jautātāji nav pieteikušies.
Lūdzu- vārds deputātam Dīmanim.
S.Dīmanis: Trīs
mēnešu laikā mēs jau otro reizi pieņemam grozījumus Konstitūcijā šajā
jautājumā. Es baidos, ka vēl trešo reizi nāksies darīt to pašu. Sakarā
ar šādiem tempiem mēs varam iekļūt Ginesa rekordu grāmatā. Es domāju,
kā... Es gribētu pajautāt, sakiet, vai šoreiz mēs ņemam vērā pasaules
prakses pieredzi, citu parlamentu pieredzi šajos jautājumos? Citādi nāksies
katru mēnesi pieņemt šādus grozījumus.
A.Endziņš: Es jau informēju
par to, ka mēs izskatījām daudzu valstu konstitūcijas, kā tajās tiek
izdarītas izmaiņas, kā tiek izdarīti grozījumi spēkā esošajā
likumdošanā. Kas attiecas uz likumdošanu, tad caurmērā vairākumā
gadījumos likumi tiek pieņemti ar balsojušo deputātu balsu vairākumu, bet
nevis no deputātu kopskaita, kā tas ir pieņemts pie mums un kā tas būtībā
ir raksturīgs sociālistiskajai sistēmai. Diemžēl jūs pats zināt, kāda
mums veidojas situācija Augstākajā padomē. Pasaules valstīs parlamentā
galvenokārt ir deputāti, kuri pilda vienīgi deputāta pienākumus. Šie
deputāti nevar savienot deputāta darbu ar citu algotu darbu. Līdz ar to arī
jautājums par deputātu disciplīnu un par viņu klātbūtni, kā arī
sankcijas attiecībā uz deputātiem, ja viņi nepilda savus pienākumus ar
kvalificētu divu trešdaļu balsu vairākumu, ir pat tādas, ka šādiem
deputātiem var tikt atņemts mandāts.
Mēs, kā redzat, tik tālu neesam, bet diemžēl mums situācija ir
izveidojusies tāda, ka mēs kaut kur paralizējam Augstākās padomes darbu, jo
mēs varētu vērsties tikai pret tiem, kuri pastāvīgi strādā Augstākajā
padomē. Uzskatīt, ka viņi nestrādā, un par tām dienām, kad
neattaisnojošu iemeslu dēļ deputāts, kura darbavieta ir Augstākā padome,
nav klāt, nemaksāt viņam algu. Atsaukšanas, kā redzat, nav ne Savienībā,
ne republikā.
Priekšsēdētājs: Vairāk
jautājumu nav? Jums ir jautājums? Lūdzu- vārds deputātam Zaļetajevam.
S.Zaļetajevs: */Jautājumu
par reglamentu var lemt divējādi. Pirmkārt, jautājumu var regulēt ar to,
vai ir kvorums. Ja ir kvorums, dabiski, lēmumus var pieņemt ar vienkāršu to
deputātu balsu vairākumu, kas piedalās balsošanā. Otrkārt, kvorumu var
nenoteikt, bet tad lēmumi tiek pieņemti ar balsu vairākumu no kopējā
deputātu skaita.
Es gribētu uzzināt, vai ir daudz tādu valstu, kur tiek noņemti abi
ierobežojumi kā attiecībā uz kvorumu, tā uz kopējo deputātu skaitu, kas
var pieņemt lēmumus?/
A.Endziņš: Es varu atbildēt
tā, ka Anglijas parlamentā, Lordu palātā kvorums ir trīs Lordu palātas
locekļi. Trīs. Un Lordu palātā, kurā ir vairāki locekļi, nē, pāri par
400 Lordu palātas locekļu, kvorums ir trīs. Ir konstitūcijas, kuras paredz,
ka divpalātu sistēmā, kur ir augšpalāta un apakšpalāta, kvorums ir viena
trešdaļa katrā palātā atsevišķi. Tātad palātas ir arī attiecīgi
tiesīgas darboties un izskatīt jautājumus, ja šis kvorums- viena trešdaļa
no deputātiem- ir klāt. Dažādās valstīs ir dažādi reglamenti.
S.Zaļetajevs: */Atvainojiet,
tad man otrais jautājums, pareizāk, es precizēju
savu sākotnējo jautājumu. Man, protams, negribētos, lai mūsu parlaments
spēlētu to pašu lomu, ko Lordu palāta Anglijā, bet runa ir par to, ka abi
ierobežojumi noņemti: nav sēdes kvoruma jēdziena un nav kvoruma jēdziena,
lai pieņemtu lēmumus ar balsu vairākumu. Lūk, tādi momenti. Abi momenti ir
parlamenta darbā. Kā tie izplatīti tiešām lemjošos orgānos, ne tādos kā
Lordu palāta Anglijā?/
Priekšsēdētājs: Es atvainojos...
*/Precizējiet savu jautājumu! Kā divi kvorumi?/
A.Endziņš: Varu atbildēt,
ka ne visu valstu konstitūcijās vispār kvorums kā tāds ir noteikts. Ir
atsevišķu valstu konstitūcijas, kurās ir noteikts, ka kvorums ir vai nu
katrā palātā atsevišķi, vai arī diferencēti. Vienā palātā ir tāds
kvorums, bet otrā- tāds kvorums. Saprotat? Bet ir ļoti daudzu valstu
konstitūcijas, kur kvorums netiek noņemts, kur noteikts, kā tiek pieņemts
akts. Tātad ne vienmēr, kā saka, kvorums. Mums šie grozījumi, kas tiek
likti priekšā, būtībā ir tādēļ, lai, pieņemot likumu vai kādu citu
lēmumu, izņemot Konstitūciju, būtu kvorums- viena trešdaļa. Jo šādu aktu
var pieņemt tikai tad, ja ir nobalsojusi ne mazāk kā viena trešdaļa
deputātu. Tātad tas ir minimums, ja viena trešdaļa no deputātiem ir klāt,
un tas būtu kvorums, vai ne? Kas attiecas uz grozījumiem Konstitūcijā, tad
kvorums ir 101 balss, tātad absolūtais vairākums.
Priekšsēdētājs: Es gan nekomentēšu,
bet man liekas, ka jūs gan viens, gan otrs to vārda "kvorums"
nozīmi skaidrojat un traktējat dažādi.
Lūdzu- vārds deputātam Kurdjumovam.
L.Kurdjumovs: */Man ir tāds jautājums. Lai
pamatotu sava piedāvātā lēmuma nepieciešamību, jūs runājāt par to, ka
deputāti pārāk neakurāti apmeklē mūsu sēdes. Droši vien ar to domāti
pastāvīgie deputāti, kas algu saņem Augstākajā padomē. Sakiet, vai jums
ir tāda sēžu statistika par pastāvīgi promesošajiem deputātiem, kam
pirmām kārtām būtu jānodrošina normāls Augstākās padomes darbs, un kas
tiek darīts, lai viņi piedalītos?/
A.Endziņš: */Man personīgi
tādu ziņu nav, lai tās saņemtu, jāgriežas pie sekretariāta vadītāja
deputāta Dobeļa. Taču šeit runa ir par to, ka tikai tie deputāti,
kas pastāvīgi darbojas, strādā Augstākajā padomē, principā nevar izlemt
jautājumus. Un šeit iznāk, ka pret viņiem mēs varam piemērot kaut kādas
sankcijas, varam viņiem algu par to laiku nemaksāt, bet pret tiem deputātiem,
kas savu pamatdarbu apvieno ar darbu Augstākajā padomē, mēs praktiski
nekādas sankcijas piemērot nevaram./
L.Kurdjumovs: */Bet viņiem algu
nemaksā, starp citu, kad viņi neapmeklē./
A.Endziņš: */Bet viņi
algu saņem savā pamatdarbā./
L.Kurdjumovs: */Paldies./
Priekšsēdētājs: Vairāk
jautājumu nav? Paldies.
Debatēs ir pieteikušies deputāti Dīmanis un Rikards, ārpus frakcijas, kā
šeit ir atzīmējis sekretariāts,- deputāti Šapovālovs un Zaļetajevs.
Vārds deputātam Dīmanim.
S.Dīmanis: Cienījamie
kolēģi! Es ne velti Endziņa kungam uzdevu šo jautājumu, jo tiešām mēs
tik bieži nedrīkstam iejaukties Konstitūcijas tekstā. Citādi par mums
smiesies visa pasaule. Un es uzmanīgi izanalizēju dažādu parlamentu
reglamentus un atklāti teikšu, ka mēs tiešām ņēmām vērā šo parlamentu
pieredzi, taču galvenokārt to, kas mums
pašiem vislielākā mērā atbilst, nelasot atsevišķus punktus līdz galam.
Piemēram, ņemsim itāļu reglamentu. Tiešām, šeit oficiālās izmaiņas
tiek izdarītas ar balsu absolūto vairākumu no deputātu kopskaita, pie tam
otrajā lasījumā. Bet tur ir arī tālāk rakstīts: turpmāk šīs izmaiņas
publicē, un, ja to pieprasa viena piektdaļa deputātu vai 500 tūkstoši
vēlētāju vai piecu apgabalu padomes, tad par konstitucionāliem grozījumiem
tiek izdarīta tautas nobalsošana. Mums nekas tamlīdzīgs nav paredzēts.
Tālāk itāļu reglamentā noteikts: ja pieņemsim likumprojektu, tad
likumprojektam ir nepieciešams klātesošo deputātu balsu vairākums. Bet ir
izņēmuma gadījumi, ko nosaka gan reglaments, gan Konstitūcija. Piemēram,
izmaiņas darba kārtībā var tikt izdarītas tikai ar klātesošo deputātu
divām trešdaļām balsu. Lūk, acīmredzot arī mums tādā gadījumā būs
jānosaka Konstitūcijā vai reglamentā konkrēti jautājumi, kas pieprasa citu
nobalsošanas kvorumu.
Ņemsim franču reglamentu. Tajā tāpat ir
paredzēts, ka Konstitūcija nosaka jautājumus, kuriem nepieciešams
absolūtais balsu vairākums. Kas attiecas uz pašu kvorumu par klātesošajiem
deputātiem. Bez šaubām, ja mēs skatāmies franču reglamentu, tad
tiešām tur ir ierakstīts, ka kvorums vispār nav
vajadzīgs, balsošana var notikt neatkarīgi no klātesošo deputātu skaita.
Bet tālāk ir pierakstīts: ja tikai kāds no frakcijas vadītājiem nepieprasa
pārbaudīt kvorumu un apliecināt, ka klāt ir puse deputātu, un tā tālāk,
un tā tālāk. Es gribu izdarīt secinājumu: bez šaubām, šiem ierakstiem
mūsu Konstitūcijā jāatbilst pasaules pieredzei. Taču, ņemot
vērā to, ka mūsu republikā, konkrēti, parlamentā, vēl nav izveidojušās
demokrātiskās procedūras, kas nosaka un apliecina arī mazākuma tiesības,
es domāju, ka pieņemt šādus grozījumus Konstitūcijā būtu pāragri.
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Rikardam.
R.Rikards: Cienījamie kolēģi! Mums
jāskatās uz demokrātisko valstu pieredzi. Mums jau bija demokrātiska valsts-
Latvijas Republika, Latvijas Republikas 1922.gada Satversme. Tā bija gan
demokrātiskas, gan tiesiskas valsts Satversme. Likumus laboja vairākums no
klātesošajiem, ja mēs liekam "no balsojušajiem", tad tas ir tikai
precizējums, t.i., kas ir balsojuši.
Tālāk- par Konstitūciju. Iepriekšējais runātājs šo un to pateica par
Itālijas un Francijas reglamentiem, bet ne gluži precīzi. Es varbūt
precizēšu. Itālijas Konstitūcijas 138.pants- Konstitūcijas labojumi-
nosaka, ka starp diviem lasījumiem var būt trīs mēneši. Abās palātās
jābūt 50% plus viena balss no visiem deputātiem, katrā palātā atsevišķi
rēķinot. Konstitūciju apstiprinot, ja viena piektdaļa no palātas
deputātiem pieprasa, tad ir jārīko referendums, bet, ja nepieprasa, tad
referenduma nav. Tātad Konstitūciju var pieņemt ar piecdesmit procentiem
balsu plus viena balss. Bet, ja ir nobalsojušas divas trešdaļas, tad
referendumu nedrīkst pieprasīt. Tātad, lūk, Itālijā ir no 50 procentiem
līdz divām trešdaļām. Francijā ir trīs piektdaļas no nodoto balsu
skaita- tas faktiski ir viszemākais līmenis. Turpretī Francijā katra
izmaiņa jāapstiprina ar referendumu. Francijā ir noteikts, ka kvorums ir
puse. Bet kvorumu pārbauda tikai tad, ja kāds to pieprasa, ja neviens to
nepieprasa, tad strādā arī 20 deputāti. Spānijā ir trīs piektdaļas no
visiem deputātiem katrā palātā atsevišķi, viena palāta var būt arī 50
procenti, otrai jābūt divas trešdaļas. Ja viena desmitā daļa pieprasa, tad
ir referendums, ja nepieprasa, tad referenduma nav. Grieķijā arī ir
ierobežojums starp pirmo un otro lasījumu. Tātad visās šajās valstīs ir
prasība- divi lasījumi, bet nevis trīs. Latvijas Republikas Satversme
prasīja trīs lasījumus ar ierobežojumu, ka starp lasījumiem jābūt vienam
mēnesim. Trīs piektdaļas no visiem deputātiem pieņem Vācijā,
Federatīvajā Vācijā divas trešdaļas Bundestāga un Bundesrāta deputātu
balsis. Tātad arī Vācijā šis slieksnis ir zemāks. Japānā šis slieksnis
ir augstāks. Tur ir divas trešdaļas no visiem. Tātad, ja mēs paskatāmies
demokrātisko valstu pieredzi... Latvijas Republikā, lai grozītu
Konstitūciju, bija nepieciešamas divas trešdaļas no klātesošajiem, bet
parastā likumpieņemšanas kārtībā kvorums bija puse. Izdarot Konstitūcijas
labojumus, klāt bija jābūt divām trešdaļām deputātu. Latvijas Republikā
bija no 4/9 līdz 2/3 balsu- tāds it kā slīdošs pieņemto balsu skaits,
tātad divas trešdaļas klātesošo. Tādējādi mēs redzam, ka Itālijā,
Francijā, Vācijā mainīt ir vieglāk. Tur ir apmēram, vidēji rēķinot, no
puses līdz divām trešdaļām.
Kā tad ir, ja mēs paskatāmies uz LPSR Konstitūciju? Tā nav ne
demokrātiskas, ne tiesiskas valsts Konstitūcija. Tā ir pretrunā ne tikai ar
tiesiskas valsts konstitūciju, bet arī ar Latvijas Republikas Satversmes pirmo
pantu, kas nosaka, ka tā ir neatkarīga demokrātiska republika. Pret
neatkarību tur ir daudz pantu, arī pret demokrātiskām normām tur ir daudz
pantu. Es saskaitīju, ka tajā ir 15 panti pret demokrātiskām normām. Tātad
tā nav arī demokrātiskas valsts Konstitūcija, un mums tā ir jāmaina,
jāpieved pie demokrātiskām normām. Tātad LPSR Konstitūcija būs pārejas
laika Konstitūcija, kura jāpieved pie demokrātiskajām normām. Tātad daudz
ir jāmaina, lai nebūtu pretrunu tieši ar demokrātiskajām normām.
Lūk, kad mēs pieņemsim jauno Satversmes redakciju, tad tur varbūt
Konstitūcijas labošanai varēsim uzlikt daudz ciešākas normas. Bet pašlaik,
lai mēs novestu līdz demokrātiskām normām mūsu pārejas laika
Konstitūciju, tātad, lai izdarītu šos labojumus, ir vajadzīgs minimālais
un maksimālais balsu skaits no 50 līdz divām trešdaļām. Tātad divas
trešdaļas no balsojošo skaita- tā būs normāla norma pašreizējā
situācijā un tā nekādi nav pretrunā ar tām normām, kas ir visās
demokrātiskajās valstīs. Es aicinu deputātus tādā redakcijā pieņemt
Konstitūcijas labojumus, kā tie ir iesniegti.
Priekšsēdētājs: Kolēģi,
es domāju, ka jautājums ir svarīgs un būtu nepareizi, ja mēs vairāk nedotu
vārdu, jo runājuši ir tikai divi deputāti. Vēl jādod vārds tiem
deputātiem, kuri ir pierakstījušies, tas ir, Šapovālovam, Zaļetajevam un
Kurdjumovam. Es lūdzu mani atbalstīt, un uzklausīsim deputātu Šapovālovu.
P.Šapovālovs: */Cienījamo
priekšsēdētāj! Cienījamie deputāti! Es atļauju sev nepiekrist komisijas
priekšsēdētājam, kas strādāja ar šo likumprojektu, Endziņa kungam un
Rikarda kungam, kas tikko uzstājās. Pirmkārt, Endziņa kungs runāja pats sev
pretī. Viņš teica, ka tas izriet no tā, ka daļa deputātu, kas saņem algu
Augstākajā padomē, neapmeklē sēdes, tāpēc viņš ierosina vēl samazināt
kvotu. Bet atvainojiet, biedri, mēs tad iesim šo nedisciplinēto deputātu
pavadā un atļausim viņiem sēdes neapmeklēt vēl vairāk. Kā zināms,
Augstākajā padomē, ja nekļūdos, mums ir vairāk nekā 101 deputāts, kas
saņem algu, tādēļ vajag vienkārši nodrošināt disciplīnu, lai tieši
tie, kas algu saņem, obligāti apmeklētu plenārsēdes.
Bet, kas attiecas uz vēlēšanos izmainīt Konstitūciju, lai vairākuma
frakcijas deputātiem atvieglotu darbu, tad es uzskatu, ka šeit ir labs iemesls
tam, lai to panāktu. Latvijas radio un televīzijā jau dzirdamas runas par to,
ka Augstākās padomes vairākumam, konkrēti LTF frakcijai, mūsu parlamentā
ļoti grūti strādāt, jo opozīcijas frakcija tai bieži traucējot. Lieta
aizgājusi tik tālu, ka avīzē "Jūrmala" mūs, opozīcijas
frakciju, nosauca par diversantiem un teroristiem. Izmantojot savu uzstāšanos
no šīs tribīnes, es iesniedzu Augstākās padomes Prezidijam pieprasījumu,
es prasu izskatīt šo jautājumu, saukt pie atbildības kā redakciju, tā šī
raksta autoru. Vēlreiz atkārtoju, opozīcijas deputātus, tas ir, daļu no
Augstākās padomes, sauc par teroristiem un diversantiem. Vēl vairāk, es
uzskatu, ka visas šīs darbības ir iecerētas ar mērķi, lai vājinātu mūsu
opozīcijas ietekmi. Esmu pārliecināts, ka šie labojumi tomēr tiks
pieņemti, mums atliks tikai apelēt pie sabiedriskās domas un censties
pierādīt, ka tas tiek darīts, lai tiktu vaļā no opozīcijas. Paldies par
uzmanību./
S.Zaļetajevs: */Esmu ļoti
pateicīgs mūsu kolēģim profesoram Rikardam par viņa pārskatu, kāda ir
sistēma konstitūcijās Eiropas parlamentos. Es domāju, ka šis pārskats
lieku reizi apstiprināja Sergeja Dīmaņa taisnību. Visur izmaiņas
konstitūcijās ir ārkārtīgi apgrūtinātas. Ainai jābūt pilnīgi skaidrai,
jo pat tādās valstīs, kurās izmaiņas konstitūcijās ir īstenojamas
visvieglāk, piemēram, kā jums zināms, Francijā un VFR darbojas divas
palātas, bet ne viena, kā pie mums. Tas ir noteikti jāņem vērā. VFR
izmaiņas Konstitūcijā pieņem ne tikai Bundestāgs, bet arī Bundesrāts. Bet
mēs esam tikai viena palāta, kas būtiski izmaina lietas būtību.
Es gribu nosaukt vēl vienu piemēru, kas mums zināms no cienījamā doktora
Bojāra vārdiem, par to, kā Konstitūciju maina, ja atmiņa neviļ,
Beļģijā. Beļģijā izmaiņas Konstitūcijā notiek tikai tad, ja tās
apstiprina divi parlamenta sastāvi. Ja nobriest nepieciešamība izdarīt
izmaiņas Konstitūcijā, parlaments šinī jautājumā pieņem lēmumu un
atkāpjas. Tiek ievēlēts jauns parlamenta sastāvs. Un tikai tad, kad tas ir
apstiprinājis šīs izmaiņas Konstitūcijā, tās stājas spēkā. Kaut arī
tur var teikt: skatieties, izmaiņas Konstitūcijā tiek pieņemtas ar
vienkāršu balsu vairākumu.
Es gribu pievērst uzmanību arī tam, ka vairākās valstīs, tajās, kur
konstitūcijas pieņemšana deklarējas ar vienkāršu vairākumu, tomēr
eksistē vēl papildu mehānisms, saistīts ar šo valstu federatīvo iekārtu.
Piemēram, atgādināšu Amerikas Savienoto Valstu un Kanādas praksi. Tur
līdzās parlamenta vienas palātas lēmumiem vēl eksistē papildus ļoti
sarežģīti mehānismi, kas aizsargā konstitūciju un dod iespēju tajā
izdarīt tikai pilnīgi izsvērtas, pārdomātas izmaiņas. Mēs varam nokļūt
Ginesa rekordu grāmatā reizē divos parametros. Pirmais parametrs-
Konstitūcijas izmaiņu skaits laika vienībā, kur mēs varam kļūt par čempioniem.
Otrais parametrs- visvienkāršākā Konstitūcijas
maiņa.
Es gribu pievērst jūsu uzmanību pirmajam punktam piedāvātajā lēmumā par
izmaiņām Konstitūcijā, kas skar likumu un lēmumu pieņemšanas praksi.
Noņemot ierobežojumus, šeit mēs pārkāpjam rubikonu. Lemjot šādus
jautājumus, būsim reālisti. Dabiski, mūsu demokrātiskā prakse nav
sevišķi plaša, neaizvērsim acis, lai neredzētu, ka ārpus parlamenta
eksistē spēki, kas cenšas vājināt tā varu. Es nenosaukšu konkrētas
adreses, tās jums labi zināmas. Ja mēs tādos apstākļos noņemam
ierobežojumu likumus pieņemt pusei no visiem deputātiem, mēs negarantējam
sevi no tādas situācijas, kad var izveidoties divi parlamenti, divi
kolektīvi, kas pieņem lēmumus. Teiksim, šinī zālē 67 deputāti pieņem
kādu likumu, bet blakus zālē 137 deputāti pieņem izmaiņas Konstitūcijā,
kas saistītas ar šo 67 deputātu darbu. Lai cik neticama jums liktos tāda
situācija pašlaik, tomēr, radot apstākļus, sagatavojot augsni tāda veida
darbībām, mēs varam sagaidīt situāciju, kad līdzīgs stāvoklis kļūst
par realitāti. Vai mēs tā darīsim? Es aicinu jūs par šo jautājumu
padomāt un apstāties, neskatoties uz to, ka daudzu deputātu personīgo
interešu prevalēšana pār darbu parlamentā apgrūtina likumdošanas procesu.
Tomēr, izmantojot pašreizējo reglamentu, pirmās sesijas laikā mēs
pieņēmām apmēram 150 lēmumus. Tas nepavisam nav maz. Tā ka nevar teikt, ka
mēs atrodamies pilnīgā strupceļā, tādā strupceļā, kas prasītu
izmaiņas Konstitūcijā. Es teiktu, ka tāda situācija neek-sistē. Un ja
kādam deputātu skaitam ir tik svarīgi vienkārši braukt uz ārzemēm, tad es
uzskatu, ka tas nav iemesls mainīt Konstitūciju un likt, vispārīgi sakot,
likt šaubīties par parlamenta darba efektivitāti un pilnvarotību. Krievu
valodā ir sakāmvārds: "Nezāģē zaru, uz kura pats sēdi." Tā,
lūk, Konstitūcija, atļaušos tēlaini izteikties, ir tas zars, uz kura sēž
mūsu parlaments, un, lūdzu, neveiksim ar to nepamatotus eksperimentus. Paldies
par uzmanību./
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Kurdjumovam. Vārdu vēl lūdz deputāts Arnolds Bērzs.
L.Kurdjumovs: */Man liekas, ka visiem ir absolūti
skaidrs, ka pamatojums nepieciešamībai pieņemt izmaiņas Konstitūcijā
tādēļ, ka mums vāja apmeklētība, neiztur nekādu kritiku. Un, dabiski,
visiem ir skaidrs, ka ne jau šis pamatojums ir platforma, uz kuras būvēti
komisijas priekšsēdētāja, visas komisijas slēdzieni, par kuriem mums
šodien ziņots.
Es ar lielu apmierinājumu šodien būtu gatavs kopā ar jums apspriest likumu,
ko darīt ar deputātiem, kas parlamentā saņem algu, bet neuzskata par
vajadzīgu nākt uz savu darbavietu. Es būtu gatavs kopā ar jums izskatīt
likumu par sankcijām pret šiem deputātiem. Es saprastu, ja šie deputāti,
bet statistika Dobeļa kungam droši vien ir, tiktu apspriesti Mandātu un
deputātu ētikas komisijā, tāpēc ka nav ētiski, mīksti sakot, saņemt
algu, bet to neatpelnīt savā darbavietā. Es gribētu, lai šeit klātesošie
deputāti, bet mēs visi strādājām vai strādājam tagad savos darba
kolektīvos, teiktu, vai ir iespējams pat tajos vismazākajos, salīdzinājumā
ar parlamentu, kolektīvos strādājošā prombūtne. Likuma valodā to sauc par
darba kavējumu. Bet mēs tā vietā, lai ieviestu kārtību un liktu
pastāvīgajiem deputātiem būt savās darbavietās, bet tādu, pēc manām
ziņām,- ja arī kļūdos, tad nenozīmīgi,- ir 128-130 cilvēku,
nodarbojamies ar to, ka mēģinām pieņemt likumu, kas godinātu šos
deputātus un turpmāk dotu iespēju nelikumīgi saņemt algu, kuru tomēr
vajadzētu atstrādāt, bet nevis manipulēt ar saviem tiešajiem darba
pienākumiem. Tas novedīs pie tā, ka mēs varēsim pieņemt visus likumus,
parlaments varēs pieņemt visus likumus ne uz koleģialitātes pamata,
ievērojot arī mazākuma viedokli, bet ar saformētas pastāvīgo klātesošo
sēdes, ja arī ne vairākuma, tad tā kvoruma, pēc kura mēs cenšamies,
balsīm.
Man ir liels lūgums visiem tiem, kam veselais saprāts, vēlēšanās un
nepieciešamība gudri un demokrātiski strādāt mūsu parlamentā vēl nav
zudis, uzmanīgi pārdomāt šos jautājumus, pirms pieņemt šo ne Zālamana
lēmumu, kuru šodien mums piedāvā komisijas priekšsēdētājs. Paldies par
uzmanību./
Priekšsēdētājs: Lūdzu-
deputāts Arnolds Bērzs.
A.Bērzs: Augstais nams! Es gribētu
jums atgādināt, ka Latvijas Republikas īstā Konstitūcija šodien nav
neviens cits dokuments kā 4.maija mūsu pieņemtā Deklarācija. Un tāpēc
mums vajadzētu šo Deklarāciju respektēt. Un šajā sakarā pārlieku lielā
dievināšana attiecībā uz Latvijas PSR Konstitūciju ir pilnīgi nepamatota.
Šajā sakarā es jums gribu atgādināt mūsu Deklarācijas 6.punktu, kur
teikts: "Uzskatīt par iespējamu pārejas periodā piemērot Latvijas PSR
Konstitūcijas normas, kas šīs Deklarācijas pieņemšanas brīdī darbojas
Latvijas teritorijā, ciktāl tās nav pretrunā ar Latvijas Republikas
Satversmes 1., 2., 3. un 6.pantu." Tātad ņemiet vērā, ka var pastāvēt
tāda iespēja, ka mums nav jāgroza Latvijas PSR Konstitūcija, bet mēs
vienkārši varam konstatēt faktu, ka šī Konstitūcijas norma ir pretrunā ar
minētajiem pantiem. Tādā gadījumā mums ir jāpieņem nevis likums, bet
lēmums par attiecīgā panta neatbilstību un tas jāanulē. Es pilnā mērā
atbalstu ierosināto likumprojektu.
Priekšsēdētājs: Lūdzu-
deputāts Vaivads.
J.Vaivads: Cienījamie kolēģi, deputāti! Es,
protams, uzskatu, ka tiesiskas valsts pamats ir cieņa pret likumiem. Ja
runājam par Konstitūciju, tad ir jābūt sevišķai cieņai, bet to es saprotu
tādā nozīmē, ja mums ir tiešām izveidota valsts, par kuras nākotni
savukārt mēs paši esam pārliecināti.
Ja runājam konkrētajā gadījumā un apskatām konkrēto Konstitūciju, tad
vispirms atskatīsimies, kādā veidā šī Konstitūcija ir radusies, kas to ir
radījis un kādā veidā tā ir pieņemta. Es stādos priekšā, ja šī
Konstitūcija būtu visas tautas apspriesta un būtu arī viņa demokrātiski
ievēlētas pārstāvniecības jeb institūciju pieņemta, tādā gadījumā es
nekādā ziņā neuzdrošinātos runāt par šīs Konstitūcijas vieglu vai kaut
kādu atvieglotu grozīšanu. Taču, ja mēs
padomājam nopietni, tad tā faktiski ir PSKP kādreiz sagatavota un visai
tautai uzspiesta. Jo sevišķi mēs nevaram runāt par demokrātiskas
procedūras ievērošanu un uzskatīt, ka šāda Konstitūcija būtu paceļama
tādos augstumos, ka mēs tagad esam spiesti mocīties, lai tikai kaut ko, kaut
nedaudz, pat zinot skaidri un apzinoties, kā vārdā mēs to darām, varētu
labot. Es uzskatu, ka tādu cieņu šī Konstitūcija katrā gadījumā
pašreizējos apstākļos nav pelnījusi.
Ja atgriežamies vēlreiz pie jautājuma par cieņu pret likumu, tad, kā jau no
profesora Rikarda teiktā izrietēja, tas, ko piedāvā pašreiz Konstitūcijas
labojumiem, tas faktiski nav pamazināts slieksnis līdz tādam, varētu teikt,
triviālam risinājumam, bet faktiski ir tikai slieksnis, kas ir vairākumā
demokrātisko valstu. Es neredzu nekādu nepieciešamību šajos apstākļos,
lūk, svētuma slieksni, kāds ir iepriekšējais, turēt par tik augstu.
Tādēļ arī es aicinu pieņemt šo lēmumu tieši tādā redakcijā, kādā
tas ir iesniegts.
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Budovskim.
M.Budovskis: Cienījamie kolēģi! Atbalstot
šo likumprojektu, es gribētu teikt dažus vārdus. Pirmkārt, es gribētu
izdalīt vienu momentu, ka šis likums mums ļautu strādāt. Šobrīd daudzos
gadījumos mēs esam nonākuši situācijās, kad burtiski pietrūkst vienas vai
divas balsis. Tātad praktiski ir tā, ka mēs nevaram strādāt, nevaram
virzīties uz priekšu. Pie tam es šaubos, vai daudzos gadījumos tas mainītu
kvalitāti, pieņemtā likuma kvalitāti.
Otrkārt, attiecībā uz šo projektu es gribētu teikt, ka tas nav likums, kas
aizliegtu piedalīties. Tātad faktiski nekādu ierobežojumu, ka mēs būtu 201
cilvēka sastāvā. Man liekas, ka šis likums mums atļaus nevis konstatēt, ka
atkal ir aizkavēts pieņemt vienu vai otru lēmumu vai likumu, bet mēs
varēsim konstatēt, kurš cilvēks ir uzskatījis par nepieciešamību
piedalīties likuma pieņemšanā, kuram ir atbildība par likuma turpmāko
gaitu. Tāpēc es gribētu no visas sirds atbalstīt un ierosināt, ka šīs
izmaiņas patiešām ir jāizdara, jo tās diktē reālā dzīve.
Priekšsēdētājs: Debatēs
vairāk runātāju nav pieteikušies. Par likumprojektu sekretariātā nekādi
labojumi nav iesniegti, vismaz man tādi nav iesniegti. Deputāts Dīmanis savā
runā izteica priekšlikumu, kurā viņš vēlējuma formā izteica domu, ka
šeit vajadzētu būt nevis precizējumiem, bet vajadzētu būt vēl citiem
papildinājumiem. Atsaucoties uz citu valstu parlamentu praksi, jūs dzirdējāt
šo runu, ka īpašos gadījumos būtu vajadzīgs tāds kvorums, lai atkal citos
gadījumos nobalsotu, tik daudz un tā tālāk. Jūs iesniedzāt savus
priekšlikumus, deputāt Dīmani?
S.Dīmanis: Nē,
es neiesniedzu, jo uzskatu, ka šodien nevajadzētu vispār balsot par šīm
problēmām, par šīm izmaiņām, jo runa ir nevis par Latvijas PSR
Konstitūcijas grozījumiem, bet par mūsu pašu izmaiņu izmaiņām. Tas ir
viens.
Un otrs- es domāju, ka, gatavojot likumprojektu, vajadzētu pamatīgi
strādāt, nevis izmantot balsošanas mehānismu, tāpēc es, runājot par
balsošanas motīviem, uzskatu, ka vajadzētu atturēties.
Priekšsēdētājs: Līdz
ar to mums ir izskanējuši divi viedokļi, nē, trīs viedokļi- arī atturas
un pret. Tātad viens viedoklis ir pret tāda likuma pieņemšanu, kura
rezultātā mēs izdarām grozījumus. Otrs viedoklis- atturēties, un trešais-
pieņemt pirmajā lasījumā.
Tātad secība acīmredzot būtu tāda: pirmais- nepieņemt vai atturēties- tas
laikam tomēr ir viens un tas pats. Ko juristi saka? Labi, varbūt es atļaušos
tālāk nefilozofēt. Praktiski mums ir divi priekšlikumi. Pirmais- nepieņemt
pirmajā lasījumā, un otrais- pieņemt pirmajā lasījumā. Kā, lūdzu? Mēs
līdz šim tomēr esam balsojuši, kad noraidām. Nu būs, protams, būs, bet
tad iznāk, ja ir kāds priekšlikums vispār nepieņemt, tad mēs nemaz
nebalsojam. Nekādu labojumu nav, un līdz ar to mēs varam balsot par to, vai
pieņemt vai nepieņemt pirmajā lasījumā. Lūdzu reģistrēsimies!
Rezultāts: 138. Tātad kā par pirmo mēs balsosim par deputātu Šapovālova,
Zaļetajeva, Dīmaņa un Kurdjumova (acīmredzot es nosaucu visus kolēģus)
priekšlikumu šo likumu pirmajā lasījumā nepieņemt.
Ņemu vērā jūsu iebildi, lūdzu, uzklausiet! Tātad debatēs par balsošanas
motīviem izskanēja dažādi viedokļi: viens bija par to, ka vajag pieņemt
pirmajā lasījumā, otrs par to, ka nevajag pieņemt pirmajā lasījumā. Jums
šis likumprojekts ir un tāpēc, lūdzu, izsakiet pret viņu savu attieksmi
balsojot. Lūdzu. Rezultāts: par- 108, pret- 26, atturas- 4. Līdz ar to
likumprojekts tiek pieņemts pirmajā lasījumā.
Laikam tuvākajā laikā, tas gan ir atkarīgs no komisijas, mēs varam
izskatīt otrajā lasījumā, jo nekādi labojumi netika iesniegti.
Mums vēl ir desmit minūtes, varbūt sāksim nākamo jautājumu- likumprojekta
par prokurora uzraudzību Latvijas Republikā un par grozījumiem un
papildinājumiem Latvijas PSR Konstitūcijā jautājumos par prokurora
uzraudzību Latvijas Republikā otrais lasījums.
Lūdzu, vārds deputātam Jundzim.
T.Jundzis: Cienījamie deputāti! Sāku savu
ziņojumu par iesniegto likumprojektu otrajā lasījumā. Ja jums nebūtu
iebildumu, divos vārdos es gribētu pateikt, kā mūsu komisijas pārstāvji
realizēja to uzdevumu, kurš no rīta izskanēja plenārsēdē, tas ir,
noskaidrot, kāda situācija izveidojusies republikas prokuratūrā. Ļoti īsi.
Tātad mēs tikāmies ar iekšlietu ministru Vazni un republikas prokurora
vietas izpildītāju Andri Reinieku. Lieta tāda, ka šodien no rīta republikas
prokuratūrā parādījušās tā saucamās melnās beretes- sevišķas nozīmes
milicijas vienības, kuras pakļautas Iekšlietu ministrijai, un ieviests
īpašs pasākumu režīms, īpaša caurlaižu sistēma. Tiek pārbaudītas
automašīnas, tajā skaitā arī prokuratūras darbinieku, kas iebrauc
prokuratūras pagalmā, cilvēkiem tiek pārbaudīti dokumenti. Un tikai pēc
īpašas dokumentu pārbaudes, ko izdara trīs vai vairāki milicijas
darbinieki, "melno berešu" pārstāvju, kas bruņoti ar automātiem,
pavadībā apmeklētāji un amatpersonas var saņemt atļauju doties pie
attiecīgās amatpersonas prokuratūrā.
Jāsaka, ka Reinieka kungs mums paskaidroja, ka nekas nav noticis, viss ir ļoti
normāli. Vienkārši esot jāņem vērā- prokuratūrā esot attiecīga
situācija, kas izveidojusies sakarā ar noziedzību republikā. Republikā
noziedzība pieaug. Ir bijuši gadījumi, konkrēti Maskavas rajona tautas
tiesā, kad tiesā tikusi pat nozagta viena krimināllieta. Patlaban
izmeklēšanā ir lieta par Oktobra rajona milicijas darbiniekiem- vairākiem
desmitiem cilvēku. Prokuratūra, izejot no šiem apsvērumiem, rūpējas par
savu drošību. Tie milicijas darbinieki, kas līdz šim apsargāja
prokuratūru, tie savus pienākumus pilda visai vāji, neskatoties uz to, ka
viņiem tiek maksātas milzīgas naudas no prokuratūras budžeta. Tātad
"melnās beretes" ir nepieciešamas. Jāsaka gan, ka šīs sarunas
laikā mums radās zināma neuzticība pret minētajiem argumentiem par šiem
apstākļiem, jo kaut kā sakrīt šo "melno berešu" parādīšanās
tieši ar likumprojekta izskatīšanu otrajā lasījumā šodien. Kaut kādā
veidā "melnās beretes" parādās tieši tad, kad šodien Latvijā
ierodas brigāde jeb pārstāvji no PSRS prokuratūras.
Visbeidzot, tīri tiesisks aspekts: sarunā ar Važņa kungu mēs noskaidrojām,
ka ministrs nav devis šādu rīkojumu vai pavēli par "melno berešu"
izmantošanu prokuratūrā šādu, es teiktu, neraksturīgu pienākumu
veikšanai. Un tas ir acīmredzams likuma pārkāpums, ļoti rupjš likuma
pārkāpums. Jā, tāds vismaz bija mūsu komisijas pārstāvju slēdziens, ka
republikas prokurors ir tas, kas šinī gadījumā pārkāpj šo pavēli. Sekas
tam var būt visai bēdīgas. Iedomājieties, ja kaut kas notiks, kaut kāds
konflikts vai nu ar šiem puišiem-automātistiem, vai ar citiem, kas tad
atbildēs. Jo tiesiska pamata, ka "melnās beretes" atrodas šajā
ēkā, nav. Par skaitu. It kā tiek minēts skaits- pieci cilvēki, bet ir
pamats domāt, kā arī ir aizdomas, ka šo cilvēku- "melno berešu"-
skaits ir ievērojami lielāks.
Nobeigumā varu ziņot: ministrs Vaznis mums apsolīja, ka tiks dota pavēle
"melnās beretes" no šo pienākumu pildīšanas prokuratūrā
nekavējoties noņemt, jo tas neatbilst likumam un nav tādas faktiskās
nepieciešamības, lai viņas tur būtu. Tāda ir faktiskā situācija sakarā
ar prokuratūru.
Un tagad atļausiet vēl piecas minūtes ziņot par tām izmaiņām, kas ir
likumprojekta par prokurora uzraudzību republikā otrajā lasījumā.
Tātad pēc pirmā lasījuma, kā jau es jums ziņoju, šis likumprojekts
faktiski tika ļoti plaši apspriests, tika izteikti daudzi viedokļi. Jāsaka,
ka tie gan nebija strīdi par šā likuma koncepciju, ja nu vienīgi varētu
minēt republikas prokurora vietas izpildītāja Andra Reinieka rakstiski
iesniegtos iebildumus par to, ka šo likumu koncepcija neatbilst PSRS likumu
koncepcijai. Tie bija principiāli iebildumi, kurus viņš jau izteica pirms
pirmā lasījuma. Bet liela daļa pārējo priekšlikumu bija racionāli un
vērā ņemami. Mēs viņus ļoti rūpīgi izskatījām ne tikai komisijā, bet
arī tiekoties ar tiesībsargāšanas iestāžu vadītājiem, ar republikas
prokuratūras, Tieslietu ministrijas un Iekšlietu ministrijas vadību, šie
jautājumi tika saskaņoti, un rezultātā jūsu priekšā ir šā likuma jaunā
redakcija.
Kādas ir galvenās izmaiņas? Vispirms, varētu teikt, tika izdarīti
redakcionāla rakstura labojumi un tika samazināts šā likumprojekta apjoms,
izslēdzot tādas mūsu uztverē nevajadzīgas frāzes, kuras praktiski neko
neatrisina. Piemēram, mēs kā vienu no prokuratūras galvenajiem darba
virzieniem likumprojekta 3.pantā izslēdzām to, ka prokuratūras galvenais
virziens ir likuma skaidrošanas darbs. Nenoliedzot, ka tas ir svarīgs
prokuratūras darbības jautājums, mēs tomēr nolēmām, ka uzskatīt to par
galveno darbības virzienu orgānam, kurš uzrauga likumu piemērošanu, nav
pareizi. Un līdzīgi ir arī citos pantos.
Mēs samazinājām arī vairākas sadales, kur ir runa par prokurora uzraudzību
izmeklēšanā, par prokurora uzraudzību likuma ievērošanā, cīņā ar
noziedzību un dažas citas, atsaucoties uz to, ka šie jautājumi tiek
regulēti Kriminālprocesa kodeksā un Civilprocesa kodeksā un nav
nepieciešamības šajā likumā dublēt. Jo vairāk, ja mēs to pārrakstīsim,
dublēsim šai likumā, tad, ņemot vērā, ka jau tuvākajā laikā mainīsies
gan kriminālprocesuālā likumdošana, gan civilprocesuālā likumdošana,
līdz ar to būs jāmaina arī šis likums.
Mēs ieviesām vienu zināmā mērā būtisku jauninājumu, kuram gan faktiski
vairāk ir tāds tīri teorētisks raksturs. Tas ir jautājums par to, ka pēc
šīs redakcijas prokuratūra nerealizē uzraudzību pār likumības
ievērošanu tiesu darbībā. Kāpēc? Tāpēc, ka tiesa ir neatkarīgs orgāns
pēc likuma, pēc Konstitūcijas, un nebūtu pareizi, ka prokuratūra realizē
uzraudzību pār šīs organizācijas darbību. Tajā pašā laikā praktiski
šīs pilnvaras, kuras bija prokuratūrai (tātad uzturēt apsūdzību tiesā,
iesniegt protestu par nelikumīgiem tiesas spriedumiem un citas), kuras ir
paredzētas attiecīgi Kriminālkodeksā un Civilprocesuālajā kodeksā, šīs
pilnvaras mēs būtībā neizmainījām, tikai ir cita attieksme. Tagad
paredzēta nevis uzraudzība, bet prokurora piedalīšanās tiesu
izskatīšanā. Tas vairāk ir, es teiktu, tāds teorētisks risinājums.
Mēs nedaudz izmainījām arī jautājumu (par cik pagājušoreiz šis
jautājums izvirzījās) par prokuratūras pilnvarām attiecībā uz Ministru
padomi, valdību, paredzot, ka prokurors var iesniegt protestu par nelikumīgu
Ministru padomes lēmumu vai rīkojumu. Kopumā prokurors neuzrauga likumības
ievērošanu valdības darbībā, bet, ja viņš redz, ka ir nelikumīgs
tiesiskais akts, tad viņam ir pienākums un tiesības iesniegt protestu.
Protestu attiecīgi izskata, to vai nu apmierina, vai noraida.
Mēs nedaudz mainījām kolēģijas locekļu apstiprināšanas kārtību. Ja
pirmajā lasījumā un līdzšinējā Konstitūcija bija paredzēts, ka
kolēģijas locekļus apstiprina Augstākā padome, tad mēs nonācām pie
secinājuma, ka pareizāk tomēr būtu nenovelt, kā saka, atbildību no
republikas prokurora pleciem, bet atļaut viņam pašam izvēlēties kolēģijas
locekļus. Augstākā padome apstiprina tikai republikas prokuroru un viņa
vietniekus. Domāju, ka tas ir pareizs risinājums laikā, kad kolēģiju
liktenis līdzīgi tiek risināts ministrijās.
Visbeidzot, es gribētu ziņot to, ka prokuratūra pakļausies tieši
Augstākajai padomei. Tātad mums tā arī būs jāfinansē. Mēs dažas
funkcijas uzliekam Augstākās padomes Prezidijam, un Augstākajai padomei
radīsies vēl viens jauns pienākums. Konkrēti, šajā likumā mēs
ierosinām, lai Augstākā padome savā plenārsēdē apstiprinātu nolikumu par
prokurora pamudinājumiem, apbalvojumiem un disciplināratbildību. Tas būtu
Augstākās padomes kompetencē. Savukārt jautājumus, kas saistīti ar
prokuratūras darbinieku dienesta pakāpju noteikšanu un piešķiršanu, ar
atalgojuma jautājumu risināšanu, mēs šajā likumprojektā ierosinām, ka
tas būtu jārisina Augstākās padomes Prezidijam.
Tie ir, varētu teikt, galvenie, es domāju, un kā jūs uztvērāt, lielā
mērā visai nebūtiski papildinājumi pēc pirmā lasījumā. Varu piezīmēt,
ka no deputātiem rakstiskā veidā, kā to paredz mūsu darba kārtības
reglaments, priekšlikumu nebija.
Priekšsēdētājs: Pēc
reglamenta tūlīt sāksies pārtraukums. Jautājumus varbūt uzdosim pēc
pusdienām. Paldies jums. Bet mums ar jums jāvienojas par sekojošo: kad mēs
vienojāmies par to, kā strādāsim mūsu otrajā sesijā, izskanēja doma un
priekšlikumi, ka vajadzētu samazināt pusdienlaiku. Mēs par to izteicām savu
attieksmi, ka sāksim strādāt pulksten 9.00 vai 10.00. Tomēr vairākums bija
par pulksten 10.00. Par to bija izteikti argumenti. Tagad ir runa par mūsu
pusdienas pārtraukumu. Tātad līdz šim pusdienas pārtraukums mums bija no
plkst.13.00 līdz 15.00. Deputāti ierosināja pusdienas pārtraukumu samazināt
praktiski par pusstundu, t.i., no pulksten 13.00 līdz 14.30. Protams, šodien
šeit ir problēmas ar ēdināšanu, bet sekretariāta vadītājs visus šos
jautājumus ir pārdomājis un secinājis, ka tas nebūs šķērslis, ja mēs
šodien nobalsojam par pāriešanu uz stundu ilgu pusdienas pārtraukumu. Tāds
ir viņa viedoklis. Gandrīz vai garantija. (Zālē
sarunas, troksnis.)
Lūdzu- vārds deputātam Simsonam, pēc tam
deputātam Geidānam.
P.Simsons: Sakarā ar to, ka mums ir jāēd
pusdienas citā vietā, bet nevis tur, kur parasti, vakardienas pieredze rāda,
ka stunda tam ir par maz, jo tajā vietā apkalpošana ir ļoti gausa. Tā ka
acīmredzot pusdienas laiku mēs varēsim samazināt tad, kad ēdīsim šeit.
Priekšsēdētājs: Varbūt
debates par šo jautājumu pārtrauksim. Šodien lai paliek tā, kā ir. Darbu
atsākam pulksten 15.00.
(Pārtraukums)